Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

Notulen  de raad voor maatschappelijk welzijn

ma 19/12/2022 - 19:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jozef Van Den Bulcke, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn
  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jozef Van Den Bulcke, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de notulen van haar voorgaande zitting worden goedgekeurd.

          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.11.2022 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.11.2022.
          Audio-visueel verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.11.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=uHKXyGo6XIE - Tijdsblok audio: 2 u 30 min 20 sec - 2 u 30 min 40 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig art. – De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.11.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 1. Algemene financiering

      • Normaal

        • Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - gemeente en OCMW - vaststelling

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jozef Van Den Bulcke, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot vaststelling van  meerjarenplanaanpassing 3  2020-2025.

          Inleiding

          Bruno Tuybens, voorzitter vast bureau
          Toelichting door An Bassez, financieel directeur

          Voorwerp en motivering

          Het bestuur dient voor het einde van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen een meerjarenplan vast te stellen voor de komende 6 jaren, nl 2020-2025. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. De initiële opmaak was gebaseerd op een analyse van de omgeving, de partijprogramma's van de besturende partijen en de input van de bewonersbijeenkomsten en de adviesraden.
          Gemeente en OCMW voeren één geïntegreerd beleid uitgaande van de 8 volgende doelstellingen die een
          streven inhouden naar een meer…
          1. duurzaam Zwalm
          2. milieuvriendelijk Zwalm
          3. veilig Zwalm
          4. zorgend Zwalm
          5. warm Zwalm
          6. levendig Zwalm
          7. ruimtelijk verantwoord Zwalm
          8. dienstbaar Zwalm
          waaraan diverse prioritaire acties worden gekoppeld en die ook kunnen samengevat worden in volgende 6 grote "werven":

          1. de uitrol van de engagementen die de gemeente op zich heeft genomen in het regionaal klimaatplan en diverse uitdagingen inzake het milieubeleid
          2. de structurele verhoging van de veiligheid voor de kwetsbare weggebruiker
          3. de realisatie van het Masterplan Munkzwalm
          4. het opstarten van het gemeentelijk woonbeleid en de uitdagingen in het ruimtelijk ordeningsbeleid
          5. het opnieuw dynamiseren van het sociaal beleid, het toerisme, het beleid voor de lokale ondernemers, onze kinderen, jeugd en senioren.
          6. het nieuwe dienstverleningsconcept in het gemeentehuis, de zorg voor ons erfgoed en de versterking van onze communicatie.

          Het initiële meerjarenplan werd dus vastgesteld in raadszitting van 19.12.2019.

          Minstens één keer per jaar wordt het meerjarenplan ook aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
          Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de jaarrekening van het voorgaand jaar verwerkt.

          Het meerjarenplan van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.

          Het ontwerp van aanpassing van het beleidsrapport werd veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.

          De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

          Elke raad stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport.

          In kader van organisatiebeheersing zijn wijzigingen die niet vallen onder de uitdrukkelijk bevoegdheid van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn bij raadsbesluiten van 19.12.2019 gedelegeerd aan de algemeen directeur.

          Verwijzingen

          Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 "herziening 3 beginkrediet 2023" bestaande uit een aangepaste financiële nota met bijhorende toelichting en wijzigingen aan de strategische nota.
          Ontwerp van besluit van de gemeenteraad van heden houdende vaststelling van aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 "herziening 3 beginkrediet 2023"

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
          Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen

          Omzendbrief KBBJ/ABB2020/3 dd. 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplanning (meerjarenplan 2020 - 2025)



          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=uHKXyGo6XIE - Tijdsblok audio:  2 u 30 min 41 sec -  2 u 31 min 7 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - De aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025  "herziening 3 beginkrediet 2023"- deel OCMW - bestaande uit een aangepaste financiële nota met bijhorende toelichting en wijzigingen aan de strategische nota - en zoals opgenomen in bijlage - wordt vastgesteld.

          Art. 2 - Aanpassingen die niet vallen onder in de regelgeving voorziene aanpassingen van het meerjarenplan vallen in kader van interne organisatiebeheersing onder de bevoegdheid van de algemeen directeur en de door hem uitgewerkte regeling.

          Art. 3 - Het meerjarenplan is sluitend en voldoet aan de twee evenwichtsvereisten zijnde een positief beschikbaar budgettair resultaat van € 632.074 in 2025 en een positieve autofinancieringsmarge in 2025 van € 419.537.

          Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 "herziening 3 beginkrediet 2023" met bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de gemeente en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlandse Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm via het digitaal loket.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas) - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jozef Van Den Bulcke, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot goedkeuring van een reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas).

          Inleiding

          Bernhard Ardaen, lid vast bureau

          Voorwerp en motivering

          Sinds 2011 is er een vrijetijdspas in de gemeente Zwalm. Hierdoor kunnen kwetsbare doelgroepen aan een goedkoper tarief deelnemen aan het sociaal leven en vrijetijdsactiviteiten.
          Vanaf april 2023 zal deze kansenpas opgenomen worden in de UiTPAS. Een belangrijk uitgangspunt van UiTPAS is immers ook het kansentarief voor mensen in armoede. Dat is mogelijk dankzij verdeling van de kosten. Deze kosten worden verdeeld tussen de organisator, de lokale overheid en de deelnemer. Op die manier is het haalbaar om financiële drempels weg te werken en het sociaal leven en de vrijetijdsactiviteiten toegankelijk te maken voor eenieder. De korting die verkregen kan worden door de vrijetijdspas werd bepaald door de gemeenteraad in het reglement 30.09.2021 betreffende de machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en de bepaling van de voorwaarden.

          De vrijetijdspasjes die dit jaar uitgereikt werden zijn geldig tot en met 31.12.2022. Men dient dus een nieuwe vrijetijdspas aan te vragen in de maand januari van 2023 om van kortingen te kunnen genieten. Vanaf april zou men dan opnieuw moeten langskomen voor de aanvraag van een UiTkansenpas. Omdat het niet als klantvriendelijk kan worden gezien om de gebruikers van de kortingspas twee maal met gelijkaardige gegevens naar het gemeentehuis te laten komen en het voor onze sociale dienst ook een onnodige werkdruk zou geven om de voorwaarden voor de kansenpas per persoon twee maal te verwerken, opteren we ervoor om reeds vanaf 01.01.2023 de volgende voorwaarden te hanteren voor de uitreiking van de kansenpas (hetzij een vrijetijdspas, hetzij UiTkansenpas).

          Personen hebben recht op een kansenpas (hetzij een vrijetijdspas, hetzij UiTkansenpas) indien ze:

          • recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming
          • in collectieve schuldenregeling zijn
          • houder zijn van een EDC-kaart
          • na sociaal en financieel onderzoek door de sociale dienst; om de behoeftigheid aan te tonen hanteert de sociale dienst volgende maatstaf:
            Het maandelijks inkomen wordt afgetoetst aan de van kracht zijnde EU SILC norm (https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/armoede-en-levensomstandigheden/faq - hoe wordt de armoededrempel berekend?). Momenteel wordt rekening gehouden met de EU SILC norm 2021 (bedragen/maand). 
            • Alleenstaande persoon – gezinshoofd: € 1293/maand 
            • Bijkomende volwassene: € 646,50/maand 
            • Kind ouder dan of gelijk aan 14 jaar (o.b.v. het geboortejaar): € 646,50/maand 
            • Kind jonger dan 14 jaar (op basis van het geboortejaar): € 387,90/maand. 

                    Aanvullend op deze vereisten, wordt bij het sociaal en financieel onderzoek ook rekening gehouden met volgende elementen: 

          • Bij aantoonbaar co-ouderschap wordt de helft van het bedrag per kind opgeteld; 
          • Personen met roerende kapitalen met een waarde hoger dan € 6.250, op het moment van de aanvraag, komen niet in aanmerking voor de tussenkomsten. 
          • Het bedrag van de huurprijs of de hypothecaire lening dat 1/3 van het inkomen overschrijdt, wordt in mindering gebracht van het inkomen; 
          • Afbetaalde eigendommen worden meegenomen in het financieel onderzoek, het netto gezinsinkomen wordt met 1/5 verhoogd; 
          • Er wordt geen rekening gehouden met naakte eigendommen;   
          • Er wordt geen rekening gehouden met de vrijgestelde bedragen gekoppeld aan de berekening van een leefloon De volledige lijst van vrijgestelde bedragen zijn dezelfde die gekoppeld zijn aan de berekening van het leefloon, zie: https://primabook.mi-is.be/nl/recht-op-maatschappelijke-integratie/berekening-van-de-bestaansmiddelen
          • Er wordt geen rekening gehouden met de zorgverzekering, de integratietegemoetkoming en het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood; 
          • Voor personen in collectieve schuldenregeling wordt enkel rekening gehouden met het leefgeld. 

          Indien de aanvrager volgens deze maatstaf niet kan worden gezien als behoeftig, kan op basis van een uitgebreid sociaal verslag de desbetreffende vraag worden voorgelegd als individueel dossier op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

          • Instellingen voor bijzondere jeugdzorg (Ruyskensveld campus Zwalm en Amon vzw campus ’t Roborstje) kunnen vanaf januari geen individuele kansenpassen meer aanvragen. Zij zullen een groepspas ontvangen met 10 beurten. Op die manier hoeven zij niet langs te komen, ontvangen ze een pas om in groep deel te nemen aan een voordeling tarief maar zullen zij, éénmaal we zijn overgestapt naar de UiTPAS, geen punten kunnen sparen om in te ruilen.

          De UiTkansenpas zal voor de UiTpas Vlaamse Ardennen een aankoopwaarde van € 1 hebben. Gezien wij momenteel de vrijetijdspas gratis afleveren, wensen wij deze werkwijze aan te houden. Dit werkt extra drempelverlagend. De kosten van de UiTkansenpas zullen dan ook ten laste worden genomen door OCMW Zwalm. Budgetten hiervoor zijn voorzien binnen de reguliere kosten waarmee momenteel ook de kost van de vrijetijdspas wordt gedragen. De ten laste namen kadert ook binnen Actie 425: de uitbouw van een laagdrempelig 'Sociaal Huis' in het meerjarenplan.

          Bepaalde types toekenningen van de UiTkansenpas bv. toekenning op basis van verhoogde tegemoetkoming, zullen jaarlijks automatisch worden gecheckt via bv. het MAGDA-platform. Indien de begunstigde in het nieuwe jaar nog steeds voldoet aan de voorwaarde, dan zal er ook automatisch een verlenging van een jaar op de UiTkansenpas worden doorgevoerd. Automatische rechtentoekenning kadert eveneens in AP 425: uitbouw Sociaal Huis. 

          De UiTkansenpas kan door het lokaal bestuur ook gehanteerd worden om kortingen toe te kennen die niet standaard onder vrijetijdsactiviteiten vallen, zoals bv. de tarieven voor de woensdagnamiddagopvang WOOPZ. Dit dient evenwel vastgelegd te worden op de gemeenteraad in de desbetreffende retributiereglementen.

           
          Verwijzingen

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15.09.2011 betreffende de vrijetijdspas.
          Gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 betreffende de machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en de bepaling van de voorwaarden

          Gemeenteraadsbesluit (ontwerp) van heden betreffende de machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden - aanpassing bestaand besluit en hercoördinatie

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

           

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=uHKXyGo6XIE - Tijdsblok audio: 2 u 31 min 8 sec - 2 u 32 min 57 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 -

          §1 De kansenpas (hetzij een vrijetijdspas, hetzij UiTkansenpas) wordt toegekend aan personen die:

          • recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming
          • in collectieve schuldenregeling zijn
          • houder zijn van een EDC-kaart
          • na sociaal en financieel onderzoek door de sociale dienst; om de behoeftigheid aan te tonen hanteert de sociale dienst volgende maatstaf:
            Het maandelijks inkomen wordt afgetoetst aan de van kracht zijnde EU SILC norm (https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/armoede-en-levensomstandigheden/faq - hoe wordt de armoededrempel berekend?). Momenteel wordt rekening gehouden met de EU SILC norm 2021 (bedragen/maand). 
            • Alleenstaande persoon – gezinshoofd: € 1293/maand 
            • Bijkomende volwassene: € 646,50/maand 
            • Kind ouder dan of gelijk aan 14 jaar (o.b.v. het geboortejaar): € 646,50/maand 
            • Kind jonger dan 14 jaar (op basis van het geboortejaar): € 387,90/maand. 

                    Aanvullend op deze vereisten, wordt bij het sociaal en financieel onderzoek ook rekening gehouden met volgende elementen: 

          • Bij aantoonbaar co-ouderschap wordt de helft van het bedrag per kind opgeteld.
          • Personen met roerende kapitalen met een waarde hoger dan € 6.250, op het moment van de aanvraag, komen niet in aanmerking voor de tussenkomsten. 
          • Het bedrag van de huurprijs of de hypothecaire lening dat 1/3 van het inkomen overschrijdt, wordt in mindering gebracht van het inkomen.
          • Afbetaalde eigendommen worden meegenomen in het financieel onderzoek, het netto gezinsinkomen wordt met 1/5 verhoogd; 
          • Er wordt geen rekening gehouden met naakte eigendommen.  
          • Er wordt geen rekening gehouden met de vrijgestelde bedragen gekoppeld aan de berekening van een leefloon De volledige lijst van vrijgestelde bedragen zijn dezelfde die gekoppeld zijn aan de berekening van het leefloon, zie: https://primabook.mi-is.be/nl/recht-op-maatschappelijke-integratie/berekening-van-de-bestaansmiddelen
          • Er wordt geen rekening gehouden met de zorgverzekering, de integratietegemoetkoming en het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.
          • Voor personen in collectieve schuldenregeling wordt enkel rekening gehouden met het leefgeld.

          Indien de aanvrager volgens deze maatstaf niet kan worden gezien als behoeftig, kan op basis van een uitgebreid sociaal verslag de desbetreffende vraag worden voorgelegd als individueel dossier op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

          §2  Instellingen voor bijzondere jeugdzorg (Ruyskensveld campus Zwalm en Amon vzw campus ’t Roborstje) ontvangen een groepspas met 10 toekenningen kansentarief zonder sociaal onderzoek. Indien deze 10 toekenningen niet toereikend zijn, kunnen zij een aanvraag indienen bij de sociale dienst, die dit zal voorleggen aan het Vast Bureau.  

          Art. 2 - De maatschappelijk werkers van OCMW Zwalm staan in voor het sociaal onderzoek.

          Art. 3 - De kansenpas (hetzij een vrijetijdspas, hetzij UiTkansenpas) zal gratis zijn voor de rechthebbende. In het geval het om een UiTkansenpas gaat, zal de kostprijs hiervoor ten laste worden genomen door OCMW Zwalm. Budgetten hiervoor zijn voorzien binnen de reguliere kosten. De ten laste namen kadert ook binnen Actie 425: de uitbouw van een laagdrempelig 'Sociaal Huis' in het meerjarenplan.

          Art. 4 - De vrijetijdspas is geldig tot en met de dag dat de UiTPAS wordt gelanceerd. Zij die een toegekende vrijetijdspas voor het jaar 2023 hebben, zullen automatisch een UiTkansenpas toegestuurd krijgen.

          Art. 5 - Deze UiTkansenpas zal een jaar geldig zijn, vanaf de dag van afgifte. Daar waar mogelijk (bv. verhoogde tegemoetkoming) zal er jaarlijks een automatische check (via MAGDA) worden doorgevoerd waarbij, indien nog wordt voldaan aan de voorwaarde, er een automatische verlenging voor een jaar zal worden doorgevoerd.

          Art. 6 - De korting die de kansenpas (hetzij een vrijetijdspas, hetzij UiTkansenpas) genereert voor de vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door het lokaal bestuur wordt bepaald door de gemeenteraad.

          Art. 7 - Dit besluit treedt in werking vanaf 01.01.2023, alle andere reglementen betreffende de vrijetijdspas/kansenpas vervallen vanaf dan, en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

        • Toetreding GBO Vlaamse Ardennen betreffende het geïntegreerd breed onthaal - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jozef Van Den Bulcke, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding tot GBO Vlaamse Ardennen goed betreffende het geïntegreerd breed onthaal.

          Inleiding

          Bernhard Ardaen, lid vast bureau

          Voorwerp en motivering

          In het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Vlaamse beleidsprioriteiten in het kader van het lokaal sociaal beleid en de subsidiëring van samenwerkingsverbanden geïntegreerd breed onthaal dd. 07.12.2018 werden enkele Vlaamse beleidsprioriteiten opgelegd voor de lokale beleidscyclus 2020-2025. Éen hiervan is het realiseren van de functies en werkingsprincipes van een samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal (verder: GBO), bepaald in artikels 9 tot en met 11, § 1, van het decreet van 9.02.2018 en in artikels 4 en 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30.11.2018 houdende de uitvoering van het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.
          Deze beleidsprioriteit werd in het meerjarenplan dan ook opgenomen onder actieplan 426.

          Concreet betekent dit dat het OCMW, samen met CAW en de Dienst maatschappelijk werk van de ziekenfondsen werk maken van een intensieve samenwerking. Deze samenwerking heeft 2 hoofddoelstellingen, nl.
          1. door beter en nauwer samen te werken verzekeren deze 3 kernactoren de toegankelijkheid tot de sociale hulp- en dienstverlening; 
          2. de geboden hulpverlening completer, breder en meer alomvattend aanpakken om zo overlap, blinde vlekken en hiaten te vermijden. Dit zorgt ervoor dat onderbescherming daalt.

          De hulpverlener wordt niet enkel geacht de rechten op te sporen om ze vervolgens maximaal toe te kennen maar effectief tijd vrij te maken voor de hulpvrager, oog te hebben voor kansen en mogelijkheden en verder te kijken dan de vraag die op tafel ligt. Om dit te verwezenlijken is dus een sterk samenwerkingsverband tussen OCMW, CAW en dienst maatschappelijk werk van de ziekenfondsen nodig. Deze samenwerking wordt verder aangevuld met faciliterende actoren zoals armoedeverenigingen, huisartsen, thuiszorgdiensten,... en/of met meer gespecialiseerde begeleidingsaanbod naargelang de noden van de hulpvrager.

          Aangezien we een kleine, landelijke gemeente zijn, is het aangewezen om voor deze opdracht op zoek te gaan naar samenwerkingsverbanden met andere lokale besturen.
          Bovendien ligt de opdracht van GBO ook in de lijn van de opdrachten van de eerstelijnszone (verder: ELZ). De 3 kernactoren, OCMW, CAW en dienst maatschappelijk werk van de ziekenfondsen zijn tevens kernleden van de ELZ. De ELZ vormt een ondersteunende structuur voor een betere samenwerking en afstemming van zorg- en welzijnsactoren binnen een geografische afbakening, waar het GBO dus kan naar doorverwijzen.

          2 jaar geleden werd door een aantal gemeenten van de ELZ Vlaamse Ardennen een project GBO ingediend bij Vlaanderen. Het projectvoorstel werd in eerste instantie niet weerhouden. In het najaar van 2021 werd onverwacht toch nog een subsidie toegekend door Vlaanderen.
          Oudenaarde, die als trekker van het projectvoorstel fungeerde, riep hierop de stuurgroep samen. Gezien de actoren CAW en dienst maatschappelijk werk van de ziekenfondsen in werking de volledige ELZ afdekken en de opdracht GBO nauw aansluit bij de opdrachten van de ELZ, stelde de stuurgroep de vraag aan gemeenten die behoren tot de ELZ Vlaamse Ardennen maar niet initieel intekenden op het projectvoorstel GBO Vlaamse Ardennen.

          Het lijkt ons aangewezen om te kiezen voor een maximale overlapping van werkingsgebieden van bovengemeentelijke samenwerkingsverbanden in de sector van sociale zaken en welzijn teneinde een vlotte en efficiënte samenwerking tussen de partners te bevorderen. Door deze uitgestoken hand van het samenwerkingsverband GBO Vlaamse Ardennen kunnen we als kleine gemeente instappen in een startende samenwerking tussen de 3 kernactoren, zonder zelf nog een aparte structuur te moeten opzetten en het CAW en dienst voor maatschappelijk werk van de ziekenfondsen hier extra mee te belasten. Deze manier van aanpak zal er bovendien voor zorgen dat er good practices tussen de verschillende deelnemende gemeenten kunnen uitgewisseld worden.

          Het GBO Vlaamse Ardennen is een startend samenwerkingsverband waarvan de concrete uitwerkingen structuur nog grotendeels moeten worden bepaald. Wat wel al vast staat is dat het samenwerkingsverband een coördinator zal aanstellen en er zal gewerkt worden met een proeftuin. Het initiële projectvoorstel werd reeds ingediend op basis van een proeftuin die werkt rond kwetsbare gezinnen met kinderen tussen 0-6 jaar.
          De coördinator zal aangesteld worden door Stad Oudenaarde met de subsidiegelden die aan het project werden toegekend. De aanwervingsprocedure zal opgevolgd worden door Stad Oudenaarde, het CAW zal tevens in de jury zetelen. Afhankelijk van de anciënniteit van de aangeworven persoon zal Stad Oudenaarde het samenwerkingsverband concretiseren in een samenwerkingsovereenkomst met alle betrokken actoren en zal er eventueel een bijkomende inbreng aan werkingskost gevraagd worden, die percentueel per aantal inwoners zal berekend worden. Deze bijkomende kost zal ongeveer max. € 1500 bedragen. Gezien deze coördinator cruciaal is om het samenwerkingsverband vorm te geven, wensen wij deze middelen dan ook ter beschikking te stellen.

          In het meerjarenplan is een dergelijk bedrag voorzien voor de uitbouw van een sociaal huis. Voor de uitbouw van een sociaal huis is net de samenwerking met verschillende zorg- en welzijnsactoren cruciaal. Het GBO sluit hier dus perfect bij aan.

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet lokaal sociaal beleid van 09.02.2018

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=uHKXyGo6XIE - Tijdsblok audio: 2 u 32 min 58 sec - 2 u 34 min 35 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel - De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om toe treden tot GBO Vlaamse Ardennen. 

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn