Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 31.05.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 31.05.2021.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 31.05.2021 zoals te vinden op: https://youtu.be/ST2uMpmxghc
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 19 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 31.05.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Francia Neirinck, schepen
Vanaf 1 januari 2021 geldt er een aanvaardingsplicht en selectieve inzameling van matrassen op de recyclageparken. De burger moet zich vanaf dan op het recyclagepark gratis kunnen ontdoen van zijn matras. Omdat de selectieve inzameling voor IVLA niet haalbaar was tegen 1 januari 2021 werd er een gedoogperiode van zes maanden voorzien. Vanaf 1 juli 2021 wordt de bijkomende selectieve inzameling van matrassen op het recyclagepark opgestart.
Vanaf 1 juli 2021 zal bij de selectieve inzameling van asbest op de recyclageparken het asbest verpakt moeten aangeleverd worden.
In kader van deze wijzigingen moet het bestaande afvalbelastingsreglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad 19.12.2019 worden aangepast. De gratis fractie matrassen wordt toegevoegd in de lijst. Voor het overige blijft het bestaande belastingsreglement ongewijzigd (asbest wordt zoals normaal aangeleverd, maar vanaf 1 juli dus enkel verpakt). Omwille van de duidelijkheid wordt het gehercoördineerd.
Gemeenteraadsbesluit beslist van 19.12.2019 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2020-2025.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialen decreet
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18 december 2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Het Wetboek van inkomstenbelastingen van 10 april 1992 zoals van toepassing inzake provincie- en gemeentebelastingen.
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 15 februari 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Matthijs Verschraegen, Louis Ide
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 min 20 sec - 12 min 33 sec
Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.07.2021 tot en met 31.12.2025
Algemeen
Art. 1 - Met ingang van 1.07.2021 en eindigend op 31.12.2025 wordt een belasting geheven op het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil/oude metalen en snoeihout.
Art. 2 - §1. De belasting is verschuldigd per aansluitpunt in de gemeente.
§2. Als belastingsplichtige bij een aansluitpunt wordt beschouwd:
eenieder die als referentiepersoon van een gezin is ingeschreven in de gemeente voor een periode van minimum één dag. De inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of het wachtregister is beslissend. Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die - al dan niet door familiebanden gebonden - gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
§3. Als belastingsplichtige wordt eveneens beschouwd:
eenieder (fysiek persoon of rechtspersoon) die zich vrijwillig kenbaar maakt (bijvoorbeeld handelaars, zelfstandigen, KMO’s, tweede verblijvers, openbare diensten uitgezonderd gemeentebestuur en O.C.M.W., kerkfabrieken, (onderwijs)instellingen, verenigingen, toekomstige inwoners die woning kochten of huren, openbare of private tehuizen,…).
Art. 3 - §1. De belasting, zoals bepaald in artikelen 6,7,9,10 en 11 van dit reglement, wordt ingevorderd door middel van een kohier dat jaarlijks opgemaakt en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.
Het kohier is samengesteld uit:
- maandelijkse minimumbelasting voor de ophaling aan huis van restafval;
- de belasting voor de geregistreerde gewichten van het restafval dat aan huis wordt opgehaald;
- de belasting voor de aanbieding van de container voor restafval;
- maandelijkse minimumbelasting voor het gebruik van het containerpark en de ophaling aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeihout via het afvalkrediet;
- de belasting voor het afval dat op het containerpark werd aangeboden;
- de belasting voor het ophalen aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeiafval.
§2. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Art. 4 - Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30.05.2008, zijn de bepalingen van titel VII,(Vestiging en Invordering van de belastingen) hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 (onderzoek en controle), 4 (bewijsmiddelen van de administratie), 6 (aanslagtermijnen), 7 tot en met 9bis (rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintrest, rechten en voorrechten van de schatkist, strafbepalingen) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft ondermeer de verjaring en de vervolgingen) van toepassing, voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Art. 5 - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Ophalen en verwijderen van het restafval via de huis-aan-huisinzameling
Art. 6 - §1. Per aansluitpunt wordt één container tot maximum 240 liter gratis ter beschikking gesteld.
§2. Een 1100 liter container wordt gratis ter beschikking gesteld van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en grotere appartementsblokken, op hun verzoek.
§3. Het bedrag van de belasting wat betreft de huis-aan-huisinzameling van restafval wordt als volgt vastgesteld:
- per aanbieding van een container van:
40 liter: € 0,14
120 liter: € 0,29
240 liter: € 0,59
1100 liter: € 2,95
- per kilogram aangeboden afval: € 0,28
- maandelijks minimumbedrag per aansluitpunt: € 1,18.
§4. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Afvalkrediet
Art. 7 - Elke belastingsplichtige betaalt maandelijks een minimumbedrag per aansluitpunt van € 3,00. Dit vormt het afvalkrediet waarmee belastingsplichtigen afval kunnen brengen naar het containerpark of ophalingen aan huis kunnen aanvragen voor grof vuil en snoeihout.
Brengen van afval naar het containerpark.
Art. 8 - De fracties die gratis naar het containerpark kunnen worden gebracht zonder dat deze worden aangerekend op de afvalfactuur, worden opgesomd in de onderstaande tabel. Voor sommige van deze fracties gelden maximale toegelaten hoeveelheden:
gratis fracties |
maximaal toegelaten hoeveelheid |
papier en karton |
/ |
hol glas |
/ |
oude metalen |
/ |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur) |
/ |
luier- en incontinentiemateriaal |
/ |
Autobanden |
maximaal 4 banden |
Piepschuim |
/ |
Textiel |
/ |
accu’s |
maximaal 1 accu |
Batterijen |
/ |
KGA (motorolie) |
10 liter |
KGA (frituurolie) |
5 liter |
KGA (algemeen) |
5 stuks |
KGA (TL-lamp, UV-lamp,…) |
5 stuks |
herbruikbare materialen, kringloopgoederen |
/ |
matrassen (droge) |
/ |
Art. 9 - De betalende fracties en het tarief per kubieke meter worden opgesomd in onderstaande tabel. Het totaal te betalen bedrag wordt evenredig bepaald aan de totale hoeveelheid afval die wordt binnengebracht.
fractie |
Tarief per kubieke meter (€) |
vlak glas |
2,50 |
tuinafval en snoeihout |
2,50 |
bouw- en sloopafval (excl. zuiver steenpuin) |
2,50 |
Houtafval |
2,50 |
Boomstronken |
2,50 |
grof huisvuil |
10,00 |
porselein |
2,50 |
gips en cellenbeton |
2,50 |
harde plastics |
2,50 |
zuiver steenpuin |
2,50 |
Art. 10 - Iedere belastingplichtige heeft recht op het gratis aanbrengen van 1 m³ gebonden asbest per kalenderjaar. Voor bijkomende aangebrachte hoeveelheden gebonden asbest geldt het tarief van € 2,50 per kubieke meter. Enkel verpakte asbest kan aangebracht worden.
Ophalen en verwijderen van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling op aanvraag
Art. 11 - De ophaling van grof vuil en snoeihout geschiedt op uitdrukkelijk verzoek van de belastingsplichtige. Het bedrag van de belasting wat betreft de afroep op aanvraag voor de inzameling van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van grof vuil : € 30,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter grof vuil worden aangeboden.
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van snoeihout : € 15,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter snoeihout worden aangeboden.
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 19.12.219 houdende goedkeuring van het afvalbelastingsreglement wordt opgeheven.
Art. 2 - Het afvalbelastingsreglement wordt aangepast en gehercoördineerd zoals opgenomen in bijlage
Art. 3 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking zoals bepaald door het decreet lokaal bestuur.
Art. 4 - Een afschrift zal ook worden overgemaakt aan I.VL.A.
Patrick Moreels, schepen
De parkeerplaatsen langs de N415 (Zuidlaan/Hooglaan) en de N454 (Boekelbaan) worden op regelmatige tijdstippen ingenomen door vrachtwagens.
De parkeerstroken zowel langs zowel de Zuidlaan, als langs de Boekelbaan zijn te smal om er het reglementaire parkeren van vrachtwagens en trailers toe te laten.
Hoewel het hoegenaamd niet toegelaten is om daar dergelijke voertuigen te parkeren wordt in de praktijk vastgesteld dat dit toch gebeurt.
Dit zorgt voor gevaar op aanrijdingen, verminderde zichtbaarheid voor andere weggebruikers en het onrechtmatig innemen van de fietspaden, met alle gevolgen.
Deze problematiek sleept reeds geruime tijd aan, ook na een reeks klachten en eerdere aanmaningen van de politiediensten.
Het gaat in concreto over volgende zones:
Een politiereglement tot invoering van een parkeerverbod voor vrachtwagen is daar aangewezen.
Er werd hierover advies gevraagd aan de lokale politie, de gemeentelijke verkeerscommissie en AWV.
Er werd ook een oproep gedaan aan eigenaars van mogelijke terreinen voor het parkeren van vrachtwagens met de vraag of zij deze beschikbaar willen stellen.
Advies lokale politie dd. 07.04.2021
Advies gemeentelijke verkeerscommissie
Advies Agentschap wegen en verkeer dd. 07.05.2021 en 20.05.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 41, art. 56 §3
Art. 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
Art. 29 van de wet betreffende de Politie van het Wegverkeer
Art. 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet
Omzendbrief houdende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 houdende bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepen inzake aanvullende verkeersreglementen op gemeentewegen
Johan De Bleecker, Angélique De Clercq, Matthijs Verschraegen, Patrick Moreels, Louis Ide, Peter Van Den Haute
De vergadering wordt geschorst tijdens de behandeling van dit punt.
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 12 min 34 sec - 43 min 32 sec
Art. 1 – Er wordt beslist tot invoering van een parkeerverbod voor vrachtwagens
Art. 2 - Deze maatregel zal o.a. gesignaleerd worden met de wettelijk voorgeschreven signalisatie zijnde o.a. het plaatsen van de parkeerborden E9b bij begin en einde van de maatregelen.
Art. 3 – Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Art. 4 – Deze verordening zal overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.
Art. 5 – De overtreders van deze verordening zullen gestraft worden overeenkomstig de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Art. 6 - Dit besluit is van kracht en wordt bindend van zodra de signalisatie geplaatst is.
Art. 7 – Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan
- het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid (VHV) en het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket voor Lokale Besturen
- de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Oost-Vlaanderen (afdeling Oudenaarde)
- de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde
- de directeur coördinator van de federale politie te Oudenaarde
- de zonechef van de politiezone Brakel
Eric De Vriendt, burgemeester
Studiebureau Sweco Belgium, bv/srl, Elfjulistraat 43, 9000 Gent, bereidt het rioleringsproject voor in de Machelgemstraat, Huttegemstraat en Kloosterstraat in Roborst, uit te voeren in samenwerking met Farys.
Sinds de invoering van het gemeentewegendecreet, dat in werking is getreden op 01.09.2019, moeten vergunningsplichtige werken met een impact op de rooilijn verplicht een rooilijnenplan toevoegen aan de omgevingsvergunningsaanvraag.
Er bestaat reeds een rooilijnenplan voor de Machelgemstraat. Dit wijzigt niet naar aanleiding van deze werken.
Voor het westelijke deel van de Kloosterstraat werd een nieuw rooilijnenplan opgesteld naar aanleiding van de noodzakelijke verwervingen voor een aanleg van een nieuwe gracht. De breedte van de verharding en de inrichting van de bermen wijzigt niet ten opzichte van de bestaande toestand, noch ten opzichte van de Atlas Der Buurtwegen. Tussen de nummers 19 en 33 wordt aan de overkant van de straat een gracht voorzien. Deze is noodzakelijk als erosiebestrijdende maatregel. Voor de aanleg van de gracht worden onderhandelingen gevoerd voor de grondverwervingen. De verkoopsbeloften die hiervoor worden afgesloten zullen op een latere gemeenteraad voorgelegd worden.
De zaak van de wegen omvat voor voorliggende aanvraag volgende onderdelen in deze straat :
- de vastlegging van de rooilijnen en de opname van de grondschotel in het openbaar domein
- de aanleg en inrichting van het openbaar domein, zijnde :
° de wegenis en de greppels wordt aangelegd in asfalt en afgeboord met een kantstrook type IIE1.
° bestaande opritten en bermen blijven behouden.
° nieuwe gracht langsheen de akkerlanden aan de overkant van de woningen tussen nrs 19 en 33. Deze gracht krijgt geen beschoeiing en heeft een gemiddelde diepte van ongeveer 1,5 m t.o.v. het maaiveld aan de straatkant.
In uitvoering van artikel 3 van het Decreet houdende de gemeentewegen heeft dit besluit tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften van zachte mobiliteit te voldoen.
In uitvoering van artikel 4 van voormeld decreet moet bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijke wegennet minimaal rekening gehouden worden met de volgende principes:
1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.
2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd.
3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillen de maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Dit deel van de Kloosterstraat dient hoofdzakelijk als toegang tot woongelegenheden en akkerlanden. Deze straat heeft geen functie voor doorgaand verkeer. De bestaande breedtes wijzigen niet en volstaan voor de voorziene functies van de straat. Deze functies zullen ook voor toekomstige generaties behouden blijven, rekening houdend met de mogelijkheden die het gewestplan voorziet (deels woongebied met landelijk karakter, deels agrarisch gebied). De nieuwe gracht is noodzakelijk als erosiebestrijdende maatregel, gelet op de helling van het aangrenzende akkerland. Zo wordt het algemeen belang gediend. Er is geen nood aan gemeentegrensoverschrijdend perspectief vermits deze straat op geen enkele manier een gemeentegrensoverschrijdend belang heeft.
De plannen zullen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek ter gelegenheid van de in te dienen omgevingsvergunningsaanvraag.
De plannen werden opgesteld in overleg met Farys en de aanwezige nutsmaatschappijen. Daarom werden aan hen nog geen adviezen aangevraagd. Overige adviezen zullen gevraagd worden in het kader van de in te dienen omgevingsvergunningsaanvraag.
Het westelijke deel van de Kloosterstraat (kant Huize Roborst) en de Huttegemstraat beschikken nog niet over een goedgekeurd rooilijnenplan. Deze werken wijzigen niets aan de bestaande breedtes. Daarom wordt er voor geopteerd in het kader van deze werken geen rooilijnenplan te laten opstellen voor deze (delen van) straten.
Rooilijnplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet gemeentewegen
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Johan De Bleecker, Eric De Vriendt
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 43 min 33 sec - 50 min 55 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de ontworpen rooilijn - zoals opgenomen in bijlage - goed voor het westelijk deel van de Kloosterstraat tussen de Huttegemstraat en de bocht ter hoogte van nummer 33.
Art. 2 - De gemeenteraad bevestigt de bestaande rooilijn in de Machelgemstraat.
Art. 3 - De gemeenteraad beslist geen rooilijnenplan op te stellen voor de Huttegemstraat en het westelijke deel van de Kloosterstraat tussen de Huttegemstraat en de Machelgemstraat naar aanleiding van deze werken. De bestaande breedtes wijzigen niet.
Art. 4 - Een uittreksel van dit besluit wordt gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor de geplande werken Roborst fase 3.
Eric De Vriendt, burgemeester en Francia Neirinck, schepen
De Provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) startten in 2019 met een project om het overstromingsrisico van het stromingsgebied van de Zwalmbeek aan te pakken. Het doel is om, in overleg met alle belanghebbenden, maatregelen te zoeken om het overstromings- en droogterisico te verminderen. Deze maatregelen worden vervolgens vastgelegd in een riviercontract.
In een eerste stap is een partnerschap gevormd met de gemeentebesturen van Horebeke, Zwalm en Zottegem, het bekkensecretariaat Bovenschelde, Agentschap Natuur en Bos en Departement Landbouw en Visserij. Alle belanghebbenden, ook omwonenden, landbouwers, natuurverenigingen,... hadden de kans om deel te nemen.
Het project is gestart met een charter, daarna werden 3 Zwalmbeekfora gehouden en verschillende thematische en ruimtelijke ateliers. Hieruit werden diverse acties gedistilleerd die een weerslag kregen in het riviercontract. De plechtige ondertekening van dit contract is voorzien voor maandag 28.06.2021.
De voornaamste acties voor de gemeente Zwalm :
Voor wat betreft beheer en onderhoud :
- De VMM, de Provincie Oost-Vlaanderen, de lokale besturen Horebeke, Zottegem en Zwalm verduidelijken hun visie op het beheer van de waterlopen binnen het stroomgebied van de Zwalmbeek.
- De VMM, de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeenten Horebeke, Zottegem en Zwalm geven gezamenlijk een jaarlijks overzicht van de door hen geplande beheerwerkzaamheden in het stroomgebied.
- De gemeenten Horebeke, Zottegem en Zwalm zetten voor hun gemeente een meldpunt op waar inwoners terecht kunnen met meldingen m.b.t. alle waterlopen. (is voor de gemeente Zwalm al een feit).
- De gemeenten Horebeke, Zottegem en Zwalm organiseren jaarlijks een gemeente-overschrijdende zwerfvuilactie met focus op de waterlopen en hun oevers.
- De gemeenten Horebeke, Zottegem en Zwalm zetten een gezamenlijke sensibiliseringscampagne op om aangelanden te wijzen op het belang van en de regels voor het beheer van de oevers van de waterlopen.
-De gemeenten Horebeke, Zottegem en Zwalm engageren zich om een actief handhavingsbeleid te voeren m.b.t. ongepast gebruik van de oevers van de niet-gecategoriseerde waterlopen.
Voor wat betreft het inzetten op individuele bescherming van woningen
- De gemeenten Zwalm, Horebeke en Zottegem informeren eigenaars van woningen in overstromingsgevoelig gebied en sensibiliseren hen over het belang van individuele beschermingsmaatregelen.
Voor wat betreft een versterkte rol voor ruimtelijke planning
- De gemeenten Zwalm, Horebeke en Zottegem onderzoeken de mogelijkheid voor de gezamenlijke opmaak van een stedenbouwkundige verordening en/of een afwegingskader om zo bij het (ver)bouwen doordacht te werk te gaan en rekening te houden met de aspecten water maar ook met kansen voor het groen netwerk, het landschap en ecologische stapstenen.
Overige acties voor de gemeente Zwalm
- De Dienst landbouw van de provincie Oost-Vlaanderen, Boerenbond, ABS, Boerennatuur, de gemeenten Zwalm en Horebeke dienen samen een projectaanvraag voor WATER+LAND-SCHAP 2.0 in rond het vasthouden van water in het stroomgebied van de Peerdestokbeek.
- De gemeenten Horebeke en Zwalm informeren eigenaars van overstromingsgevoelige woningen langs Smarre, in centrum Munkzwalm, langs de Wijlegemse beek en in Nederzwalm en sensibiliseren hen over het belang van individuele beschermingsmaatregelen.
- De gemeente Zwalm onderzoekt hoe de groenblauwe dooradering in de kern van Munkzwalm kan versterkt worden.
- De gemeente Zwalm gaat na op welke manier kan omgegaan worden met gebouwen en bebouwbare percelen die nog moeilijk beschermd kunnen worden tegen overstromingen.
- De gemeente Zwalm onderzoekt samen met de Vlaamse Milieumaatschappij de mogelijkheden om de doorstroom van de Wijlegemse beek onder de spoorweg te verbeteren en de bedding van de Wijlegemse beek in het gemeentepark te verdiepen.
- De initiatiefnemers van de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied te Munkzwalm engageren zich ertoe om de Wijlegemse Beek open te leggen bij de ontwikkeling van het projectgebied.
- De gemeente Zwalm onderzoekt samen met de Vlaamse Milieumaatschappij hoe de opengelegde Wijlegemse Beek kan aansluiten op de monding van de Zwalmbeek en hoe de koker onder de Decoenestraat vlot kan verbinden met de verdiepte bedding in het gemeentepark en de opengelegde bedding in het woonuitbreidingsgebied.
-De Vlaamse Milieumaatschappij en de gemeente Zwalm onderzoeken de mogelijkheden voor een belevingsplek langs de Zwalmbeek.
Overige acties die niet door de gemeente Zwalm zullen uitgevoerd worden, maar die wel een impact hebben :
- Het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds (VLIF) zorgt voor een financiële ondersteuning van landbouwers bij investeringen inzake waterkwantiteit en waterkwaliteit.
- De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) bereidt de uitbreiding van de buffercapaciteit van het bestaande gecontroleerde overstromingsgebied (GOG) Horebeke voor.
- Het Steunpunt Erosie biedt met het project "Boer en Bodem" een praktijkgerichte vorming aan voor duurzaam bodembeheer.
- De Provincie Oost-Vlaanderen onderzoekt of bijkomende gecontroleerde overstromingsgebieden aangelegd kunnen worden opwaarts de Bostmolen en in het stroomgebied van de Molenbeek.
- Agentschap Wegen en Verkeer engageert zich om de koker onder de Hoogstraat te verbreden tot 9 meter.
- De Vlaamse Milieumaatschappij engageert zich ertoe om het opwaartse en afwaartse profiel van de Zwalmbeek aan te passen ter hoogte van de Hoogstraat zodat de verbrede koker optimaal kan benut worden.
- De Vlaamse Milieumaatschappij onderzoekt de realiseerbaarheid van een winterbed afwaarts de Hoogstraat.
- De Vlaamse Milieumaatschappij zet in op het versterken van ecologische verbindingen langs de Zwalmbeek in Nederzwalm.
- De Vlaamse Milieumaatschappij onderzoekt de mogelijkheden voor de realisatie van een bijkomende wandelverbinding langs de Zwalmbeek.
- De Vlaamse Milieumaatschappij neemt in het kader van haar gebiedsgerichte werking de opvolging en de coördinatie van het riviercontract op zich.
De slottekst van het "riviercontract" is opgenomen in bijlage. Er wordt een plechtige ondertekening voorzien op 28.06.2021
https://zwalmbeek.riviercontract.be/
Riviercontract voor het stroomgebied van de Zwalmbeek dd 14.06.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 50 min 56 sec - 59 min 10 sec
Art. 1 - Het "riviercontract" voor het stroomgebied van de Zwalmbeek met de verschillende partners wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur wordt gemachtigd tot ondertekening namens de gemeente.
Peter Van Den Haute, schepen
Momenteel beschikken we over een reglement voor het gebruik van de Zwalmparel en een reglement voor het gebruik van het gemeenschapscentrum De Munk. Het reglement van de Zwalmparel dateert reeds van 2006 en moet geactualiseerd worden.
Het lokaal bestuur wil de kapel van Wijlegem voortaan ter beschikking stellen voor activiteiten, maar daar is nog geen reglement voor opgemaakt. Tot er een definitieve herbestemming gerealiseerd is voor de kerk van Meilegem, wil het lokaal bestuur deze ruimte eveneens aanbieden voor de organisatie van activiteiten. Daarnaast komen de kerken van Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel en Sint-Denijs-Boekel, na goedkeuring van de onttrekking aan de eredienst, op korte termijn in gemeentelijk beheer. Enkele van deze kerken zullen eveneens gebruikt kunnen worden voor activiteiten.
Om het gebruik van al deze accommodaties te regelen, is er een kaderreglement opgesteld met algemene gebruiksmodaliteiten. Aanvullend is er voor elk gebouw een individuele fiche met specifieke gebruiksmodaliteiten toegevoegd. Voor enkele kerken is er nog geen maximumcapaciteit vastgesteld gezien er nog een bezoek door de brandweer dient te gebeuren. Dit zal later toegevoegd worden aan de individuele fiche.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
Positief advies van de cultuurraad van 20.05.2021
Gemeenteraadsbesluit van 20.06.2006 houdende goedkeuring van het gebruikersreglement van feestzaal De Zwalmparel
Gemeenteraadsbesluit van 01.03.2018 houdende goedkeuring van het gebruikersreglement van gemeenschapscentrum GC De Munk
Gemeenteraadsbesluit van 25.03.2021 houdende goedkeuring van de vraag tot onttrekking aan de eredienst en de voorstellen tot herbestemming van de kerken van Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel en Sint-Denijs-Boekel
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 59 min 11 sec - 1 u 8 min 17 sec
Gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm
1. Algemene bepalingen
Artikel 1 – Accommodatie
Dit reglement regelt het gebruik van de socio-culturele infrastructuur in Zwalm die bestaat uit:
Dit reglement omvat algemene gebruiksmodaliteiten die aangevuld worden met specifieke gebruiksmodaliteiten in de individuele fiches van de verschillende gebouwen.
Artikel 2 – Gebruikers en tarieven
§1. De gebruikers worden onderverdeeld in volgende categorieën:
§2. Voor elk van deze categorieën zijn gebruikerstarieven bepaald in het retributiereglement van de hierboven genoemde accommodaties.
§3. Het lokaal bestuur kan vrijstellingen geven voor het betalen van huurgeld zoals vermeld in het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden (en latere wijzigingen).
2. Gebruiksmodaliteiten
2.1. Reservatieprocedure
Artikel 3
Het gebruik van de socio-culturele infrastructuur wordt aangevraagd via de daarvoor voorziene kanalen van de afdeling Vrije Tijd.
Artikel 4
Het lokaal bestuur hanteert volgende aanvraagtermijnen bij de behandeling van de aanvragen:
Artikel 5
De aanvrager kan een optie nemen op het gebruik van één van de locaties. Deze blijft 14 kalenderdagen geldig, waarna ze automatisch vervalt.
Artikel 6
De aanvragen worden door de afdeling Vrije Tijd in chronologische volgorde van ontvangst behandeld en bevestigd.
Artikel 7
Het lokaal bestuur heeft ten allen tijde voorrang op het gebruik van de zalen. Indien een activiteit van een gebruiker niet kan doorgaan, stelt het lokaal bestuur in de mate van het mogelijke een alternatief voor. Voor de verplaatste activiteit geldt de laagste retributie van beide reservaties.
Artikel 8
De gebruiker ontvangt maandelijks een factuur voor het gebruik van de gemeentelijke accommodaties tijdens de voorbije maand.
Artikel 9
Annuleren kan kosteloos tot 1 maand voor de datum van de reservatie. Bij annulatie minder dan 1 maand vooraf blijft 50% van de retributie verschuldigd. Indien minder dan 1 week vooraf wordt geannuleerd, blijft het volledige gebruikerstarief verschuldigd.
Bij veelvuldig annuleren of niet opdagen zonder voorafgaande verwittiging, kan het college van burgemeester en schepenen de gebruiker uitsluiten van toekomstig gebruik.
2.2. Toegang
Artikel 10
De gebruiker kan de sleutel, toegangsbadge of -code van de betreffende accommodatie na afspraak afhalen bij de afdeling Vrije Tijd op de dag van de geplande activiteit of de laatste werkdag voor de activiteit indien deze doorgaat tijdens het weekend of op een feestdag. De sleutel of toegangsbadge moet na afspraak terugbezorgd worden op de eerste werkdag na de activiteit.
Artikel 11
De gebruiker is bij verlies van de sleutel of een badge een vergoeding verschuldigd zoals vastgelegd in het retributiereglement. Deze vergoeding wordt verhoogd met de kosten voor het plaatsen van nieuwe sloten en de aanmaak van nieuwe sleutels.
2.3. Richtlijnen voor het gebruik
Artikel 12
Het klaarzetten en ontruimen van de zaal (inclusief koel zetten van dranken) moet tijdens de gereserveerde uren gebeuren. Elke aanwezigheid buiten de toegestane gebruiksduur is verboden.
Artikel 13
§ 1. De gebruiker mag geen lokalen gebruiken waarvan het gebruik niet werd aangevraagd. Indien de gebruiker lokalen gebruikt waarvoor geen toelating werd gevraagd, zal het gebruik van deze ruimtes aan dubbel tarief aangerekend worden.
§ 2. De lokalen mogen enkel gebruikt worden voor activiteiten waarvoor het lokaal bestuur toelating gaf. Indien de infrastructuur niet overeenkomstig de aanvraag gebruikt wordt, zal er een boete van € 250 opgelegd worden. Bijkomend kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de gebruiker van toekomstig gebruik uit te sluiten.
Artikel 14
Het college van burgemeester en schepenen kan activiteiten die in strijd zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of de openbare orde of goede zeden in het gedrang brengen, verbieden.
Artikel 15
Het gebouw mag niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden.
Artikel 16
Het lokaal bestuur betaalt een jaarvergunning Sabam en billijke vergoeding voor de Zwalmparel en GC De Munk. Organisatoren van fuiven, live optredens, theatervoorstellingen moeten wel nog een vergunning aanvragen.
Artikel 17
De gebruiker is vrij om een drankenleverancier te kiezen, maar kan ook samenwerken met de leverancier van het lokaal bestuur tegen gunstige tarieven. De gebruiker moet zelf de nodige afspraken maken omtrent het leveren en ophalen van dranken.
Artikel 18
Het gebruik van wegwerpartikelen voor catering is verboden. De gebruiker moet met glazen, herbruikbare bekers, bestek en borden werken.
Artikel 19
Affiches, versieringen en aankondigingen mogen uitsluitend aangebracht zonder schade toe te brengen aan de infrastructuur.
Artikel 20
Voor de organisatie van een evenement of fuif zijn een aantal aanvragen en vergunningen nodig. Organisatoren moeten een algemene aanvraag voor evenementen minstens 8 weken op voorhand indienen via de daarvoor bestemde kanalen van de afdeling Vrije Tijd.
Artikel 21
De gebruiker dient ervoor te zorgen dat de geluidsoverdracht naar de buurt binnen de reglementering op de geluidshinder (wet geluidshinder en VLAREM) valt. Bij die evenementen waar elektronisch versterkte muziek niet de hoofdzaak is bv. achtergrondmuziek zal de norm van 85dB(A) LAeq, 15 min van toepassing zijn. Het geluidsniveau dient onder deze norm te blijven. Voor muziekactiviteiten, waar elektronisch versterkte muziek gespeeld wordt, waar het geluidsniveau > 85dB(A) LAeq, 15 min bedraagt, moet een afwijking geluid aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen. Afhankelijk van het gewenste geluidsniveau gelden verschillende verplichtingen.
2.4. Schoonmaak
Artikel 22
§1. De gebruiker kan kiezen om de lokalen ofwel zelf te poetsen ofwel door de gemeentelijke diensten volgens de tarieven vastgelegd in het retributiereglement. De gebruiker maakt zijn keuze bekend bij de aanvraag.
§2. Bij meerdere activiteiten tijdens één weekend in de Zwalmparel zijn alle gebruikers verplicht de infrastructuur te laten poetsen door de gemeentelijke diensten.
Artikel 23
§1. De gebruiker moet het gebouw en de omgeving onmiddellijk na de activiteit in ordelijke staat achterlaten ook al werd overeengekomen dat de eindschoonmaak door de gemeentelijke diensten gebeurt. Dit betekent:
§2. Wie kiest om zelf te poetsen, moet ook het sanitair schoonmaken en de lokalen nat reinigen.
§3. In elke accommodatie is daartoe het nodige poetsmateriaal voorzien.
Artikel 24
Indien het materiaal niet teruggeplaatst is zoals het hoort en/of de lokalen onvoldoende of niet werden gepoetst, dan zullen de personeelskosten aangerekend worden, zoals vastgelegd in het retributiereglement.
2.5. Schade en verantwoordelijkheid
Artikel 25
De gebruiker vergewist zich vóór de activiteit van de staat van de infrastructuur en de inboedel (tafels, stoelen, glazen …). Schade of gebreken moeten onmiddellijk gemeld worden aan de afdeling Vrije Tijd. Zoniet kan de gebruiker zelf aansprakelijk gesteld worden voor de schade.
Artikel 26
De gebruiker is aansprakelijk voor alle door hem en/of zijn publiek aangerichte schade aan het gebouw, materiaal, meubilair e.d. De kosten voor het herstel van de schade zullen aan de gebruiker gefactureerd worden. De gebruiker mag in geen geval de schade of het defect zelf herstellen of de herstelling in zijn opdracht door derden laten uitvoeren.
Artikel 27
De gebruiker is verantwoordelijk voor het materiaal dat hij meebrengt en moet dit na de activiteit ook onmiddellijk verwijderen zowel in als rond het gebouw. Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of schade aan het materiaal van de gebruiker.
2.6. Veiligheidsbepalingen
Artikel 28
De gebruiker moet bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen treffen om de veiligheid van de bezoekers en de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen:
2.7. Verzekeringen
Artikel 29
§1. De gebruiker is verplicht zich te laten verzekeren voor burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid en moet hiervan een bewijs voorleggen.
§2. De gebouwen zelf zijn door het lokaal bestuur verzekerd met een uitgebreide brandverzekering.
§3. Bij een tijdelijke tentoonstelling is de gebruiker verplicht de tentoongestelde voorwerpen voldoende te verzekeren en dit met een verzekeringspolis “alle risico’s”
3. Slotbepalingen
Artikel 30
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit reglement en ertoe gemachtigd in alle onvoorziene gevallen de nodige beslissingen te nemen.
Artikel 31
Bij juridische betwisting tussen gebruiker en het lokaal bestuur Zwalm over een van de voorgaande artikels zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen bevoegd.
Individuele fiche De Zwalmparel
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Zwalmparel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement..
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. Er zijn maximaal 521 mensen tegelijk toegelaten in de Zwalmparel.
Bestemming
De Zwalmparel mag gebruikt worden voor
Bij de organisatie van fuiven gelden een aantal bijkomende bepalingen:
Gebruik drankbergingen
Bij het gebruik van drank krijgt de gebruiker een drankenberging toegewezen. De gebruiker staat zelf in voor de afspraken met de drankenleverancier omtrent het leveren en ophalen van de dranken. Enkel hiervoor kan de gebruiker buiten de toegestane gebruiksduur toegang krijgen tot het gebouw. De drankenvoorraad en andere toebehoren worden onmiddellijk in de drankenberging gezet en belemmeren in geen geval de toegang in andere ruimtes.
Individuele fiche GC De Munk
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van GC De Munk samen met het gebruiksreglement en het retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer:
Bestemming
GC De Munk mag enkel gebruikt worden voor culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, kooklessen …
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Particulieren, zelfstandigen en bedrijven van binnen en buiten Zwalm kunnen geen gebruik maken van de lokalen in GC De Munk.
Toegang
De vereniging ontvangt bij periodieke huur 2 toegangsbadges om in het gemeenschapscentrum binnen te kunnen. Indien een vereniging meer dan 2 toegangsbadges nodig heeft, kunnen deze tegen de prijs die in het retributiereglement werd vastgelegd, besteld worden. Deze geven enkel toegang binnen de aangegeven gebruiksuren en lokalen.
Vaste gebruikers kunnen met behulp van de toegangsbadge elke dag tussen 7 uur en 24 uur binnen in de inkom van het gebouw (gebruik toiletten en toegang lockers) en aan de
achterzijde van het gebouw om drank in de drankenbergingen te brengen en/of de koelkasten aan te vullen (dit mag vanaf 1 dag voor de activiteit). Behalve deze ruimten is er buiten de gereserveerde uren geen toegang tot het gemeenschapscentrum.
De organisatie duidt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt voor het lokaal bestuur.
Reservatie van berging, locker en koelkast
In het gebouw zijn 4 grote bergingen (2 aanpalend aan zaal Stampkot, 2 aanpalend aan zaal Peerdestok 2), 4 drankbergingen aanpalend aan zalen Peerdestok en lockers (alle zalen).
De reservaties worden aan de Afdeling Vrije Tijd gericht door dit aan te duiden bij de aanvraag voor huur van de zaal.
Bij gebruik van de berging dient bij de aanvraag uitgelegd te worden wat er opgeslagen zal worden. De drankbergingen worden aangeduid door gemeente Zwalm bij levering van de drank. Per vereniging kunnen maximaal 5 lockers (in kolom) vastgelegd worden.
De Afdeling Vrije Tijd heeft de mogelijkheid om tijdens de gereserveerde periode de berging terug vrij te laten maken en lockers toe te wijzen indien de capaciteit van de berging te beperkt wordt gebruikt.
De bergingen zijn via dezelfde toegangsbadge bereikbaar, de lockers via een cijferslot. Indien het gebruik van koelkasten nodig is tijdens de activiteit in 1 of beide Peerdestokzalen, moet dit ook aangegeven worden bij de aanvraag.
Richtlijnen voor het gebruik
De gebruiker mag niets bevestigen op de ramen. Dit zorgt voor thermische spanning in het raam waardoor deze kunnen breken. Ook de zonneweringen moeten ofwel volledig omhoog of volledig omlaag geplaatst worden.
Afval
Glas, pmd, restafval, papier en karton worden ingezameld, gesorteerd en ondergebracht in de corresponderende afvalbak op de afvalkade in de buitenberging.
Individuele fiche kerk Sint-Pietersbandenkerk Dikkele
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Pietersbandenkerk van Dikkele samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
De kerk van Dikkele kan gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sanitair
In de kerk is slechts 1 toilet aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Gebruik orgel
Het orgel is bespeelbaar. Indien een gebruiker het orgel wenst te bespelen, moet men een attest van bekwaamheid (bijvoorbeeld diploma muziekacademie) kunnen voorleggen.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Parkeren
Aan de kerk is weinig tot geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Individuele fiche Sint-Martinuskerk Meilegem
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Martinuskerk van Meilegem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het onroerend goed wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Meilegem gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Individuele fiche Sint-Dionysiuskerk Roborst
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Dionysiuskerk van Roborst samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
De kerk van Roborst kan gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Parkeren
Aan de kerk is weinig tot geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Individuele fiche kerk Sint-Blasius-Boekel
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de kerk van Sint-Blasius-Boekel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Sint-Blasius-Boekel gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Individuele fiche kerk Sint-Denijs-Boekel
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de kerk van Sint-Denijs-Boekel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Sint-Denijs-Boekel gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Individuele fiche Sint-Margarethakapel Wijlegem
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Margarethakapel van Wijlegem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kapel zijn maximum 49 personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
De kapel mag enkel gebruikt worden voor
In een (lang) weekend kan er slechts 1 activiteit plaatsvinden.
Eten en drinken
In de kapel mag geen eten of drinken geserveerd worden. Dit kan enkel buiten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sanitair
In de kapel is geen sanitair of stromend water aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Parkeren
Aan de kerk is geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Schoonmaak
De gebruiker moet de kapel na de activiteit in ordelijke staat, zoals vermeld in het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm, achterlaten. Eindschoonmaak gebeurt door de gemeentelijke diensten en is inbegrepen in de retributie.
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2006 houdende goedkeuring van het gebruikersreglement van feestzaal De Zwalmparel wordt opgeheven.
Art. 3 - Het gemeenteraadsbesluit van 01.03.2018 houdende goedkeuring van het gebruikersreglement van gemeenschapscentrum GC De Munk wordt opgeheven.
Art. 4 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Peter Van Den Haute, schepen
Vzw Boem organiseert van 28.08.2021 tot 12.09.2021 het project ‘Kunst & Zwalm 2021’. Kunst & Zwalm is een tweejaarlijks kunstevent in Zwalm en omgeving. Het project nodigt kunstenaars uit om een nieuw werk in situ te maken of interventies uit te voeren in het landschap en bij de bewoners. De talrijke bezoekers komen zowel voor de artistieke interventies als voor een verrassende verkenning van de lokale cultuur en van het glooiende landschap van de Vlaamse Ardennen.
Kunst & Zwalm 2021 is een samenwerking tussen drie partijen: de kunstenaar-curator Remi Verstraete gelieerd aan de rijke en lange historiek van croxhapox, croxhapox en vzw Boem. Het kunstparcours loopt over Zwalm en Korsele (Horebeke). Het centrale vertrekpunt is de kerk van Sint-Denijs-Boekel. Ook de kapel van Wijlegem zal als tentoonstellingslocatie opgenomen worden in het parcours. Er nemen 20 kunstenaars of collectieven deel aan het project.
Het thema van de biënnale is 'In situ, ex situ'. Het gedeelte 'In situ' verwijst naar de kunstroute in Zwalm en Horebeke. 'Ex situ' refereert aan een stedelijke vertaling van het project in de vorm van een kunstparcours in Gent in de lente van 2022.
Deze editie zet vooral in op participatie van de plaatselijke bevolking en op een zo breed mogelijke toegankelijkheid van de route. Vzw Boem wil een aantal specifieke doelgroepen betrekken:
Op 24.02.2021 stuurde vzw Boem een brief naar het lokaal bestuur met de vraag om financiële ondersteuning. Net zoals bij de editie in 2019 vraagt vzw Boem een toelage van € 4.000. Dit project kan niet worden gesubsidieerd via de verdeelsleutel voor leden van de cultuurraad aangezien dit gebaseerd is op verenigingen met een meer frequente werking per kalenderjaar. Gezien de waardevolle regionale uitstraling van deze biënnale, zet dit project de gemeente Zwalm positief in de kijker, waardoor dit vanuit het lokaal bestuur ook kan ondersteund worden. Daarnaast biedt Kunst & Zwalm een gratis educatief aanbod voor de Zwalmse basisscholen in deze periode.
De toelage die het gemeentebestuur wenst te geven bedraagt maximum € 4.000. Aan vzw Boem zal worden gevraagd om uiterlijk één maand na de afloop van het project facturen en bewijsstukken voor te leggen.
Projectdossier 'Kunst & Zwalm 2021' van vzw Boem van 24.02.2021
Positief advies van de cultuurraad van 20.05.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Gemeenteraadsbesluit van 28.01.2016 houdende vaststelling van de verdeelsleutel voor de subsidie voor culturele verenigingen die lid zijn van de cultuurraad
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 u 08 min 18 sec - 1 u 9 min 27 sec
Art. 1 – De gemeenteraad keurt de ondersteuning van vzw Boem voor het project ‘Kunst & Zwalm 2021’ met een toelage van € 4.000 goed. Aan vzw Boem zal worden gevraagd om uiterlijk één maand na de afloop van het project facturen en bewijsstukken voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.
Art. 2. – De voorzitter van vzw Boem, Marijke Magherman, zal van deze beslissing op de hoogte worden gesteld.
Peter Van Den Haute, schepen
Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde. Deze projectvereniging is een samenwerking tussen de gemeenten Deinze, De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte en Zwalm.
Zwalm participeert enkel aan de deelwerking bovenlokale cultuurwerking. Voor de erfgoedwerking zijn we aangesloten bij de projectvereniging Variant. We ontvingen het jaarverslag en de jaarrekening van 2020 om voor te leggen aan de gemeenteraad.
Jaarverslag en jaarrekening 2020 van Cultuurregio Leie Schelde
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet over de bovenlokale cultuurwerking van 15.06.2018
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, goedkeuring van de statuten en de cultuurnota
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 u 29 min 28 sec - 1 u 10 min 52 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag en de jaarrekening 2020 van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde - en zoals opgenomen in bijlage - goed te keuren.
Art. 2 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde.
Francia Neirinck, schepen
Het containerpark is in hoofdzaak bedoeld om voor de inwoners van Zwalm de gescheiden inzameling van huishoudelijke en daarmee gelijkgestelde afvalstoffen mogelijk te maken met het oog op de maximale recyclage van deze stoffen.
Het reglement bepaalt welke personen toegang krijgen tot het containerpark en welke afvalfracties er mogen aangebracht worden.
Vanaf 1 januari 2021 geldt er een aanvaardingsplicht en selectieve inzameling van matrassen op de recyclageparken. De burger moet zich vanaf dan op het recyclagepark gratis kunnen ontdoen van zijn matras. Omdat de selectieve inzameling voor IVLA niet haalbaar was tegen 1 januari 2021 werd er een gedoogperiode van zes maanden voorzien. Vanaf 1 juli 2021 wordt de bijkomende selectieve inzameling van matrassen op het recyclagepark opgestart.
Vanaf 1 juli 2021 zal bij de selectieve inzameling van asbest op de recyclageparken het asbest verpakt moeten aangeleverd worden. Zakken en folie worden gratis aangeboden op het containerpark in samenwerking met IVLA.
Met het oog op de meer doorgedreven selectieve inzameling van matrassen en de verplichting om asbest verpakt in te zamelen op het containerpark vanaf de tweede helft van 2021 dient het gebruikersreglement van het containerpark te worden aangepast.
Het bestaande reglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 25.01.2017 behoeft derhalve aanpassing.
Gemeenteraadsbesluit van 25.01.2017 houdende goedkeuring van het reglement op het gebruik van het gemeentelijk containerpark
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialen decreet
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18 december 2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Johan De Bleecker
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 u 10 min 53 sec - 1 u 11 min 44 sec
Reglement op het gebruik van het gemeentelijk containerpark
Art. 1 - §1. Het gemeentelijk containerpark, gelegen langs de Borstekouterstraat (deelgemeente Roborst), is toegankelijk:
- voor de inwoners van de gemeente Zwalm, namelijk voor zij die ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente
- voor andere belastingsplichtigen conform artikel 2§2 van het gemeenteraadsbesluit van 24.06.2021 betreffende de goedkeuring van het afvalbelastingsreglement (en latere wijzigingen)
§2. Het inleveren van afvalstoffen kan ook gebeuren door derden in opdracht van een inwoner van Zwalm, alleen indien de inwoner deze derden vergezelt of indien de identiteitskaart wordt meegegeven. Kinderen van minder dan twaalf jaar, niet vergezeld van een gerechtigde betreder, krijgen geen toegang tot het terrein.
§3. Personen en handelszaken die een uitbating hebben op het grondgebied van Zwalm worden enkel tot het containerpark toegelaten voor het inleveren van bedrijfsafval vergelijkbaar met huishoudelijk afval.
§4. Personen die niet beschikken over een geldige elektronische identiteitskaart en/of die toegangsgerechtigd zijn zoals vermeld in §1 en §3 dienen over een toegangsbadge te beschikken.
Art. 2 - Het containerpark is toegankelijk voor het publiek na voorafgaande afspraak. Deze kan elektronisch zowel als telefonisch geboekt worden binnen de door het college beschikbaar gestelde tijdsblokken. Het college communiceert de regels daarover zo ruim mogelijk naar de bezoekers.
Het deponeren van afvalstoffen buiten de omheining van het containerpark wordt aanzien als sluikstorten, waarop het betreffend politiereglement van toepassing is.
Art. 3 - De gebruikers betreden het terrein op eigen verantwoordelijkheid. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor beschadiging van persoonlijke goederen, diefstal of lichamelijke letsels en verwondingen.
Het is de gebruiker verboden op het terrein van het containerpark te roken of vuur te maken, de infrastructuur te bevuilen of te beschadigen.
Art. 4 - Binnen de omheining van het containerpark is het verkeersreglement van toepassing. De snelheid van de voertuigen wordt beperkt tot 5 km/uur. Bij het lossen van de afvalstoffen moet de motor van het voertuig stilgelegd worden.
Art. 5 - Enkel voertuigen met een hoogst toegelaten massa tot 3.500 kg (eventuele aanhangwagen inbegrepen) hebben toegang tot het containerpark. Deze beperking geldt niet voor dienstwagens. Te voet, per kruiwagen en per fiets is het containerpark ook toegankelijk.
Art. 6 - Het containerpark is in hoofdzaak bedoeld om de gescheiden inzameling van huishoudelijke en daarmee gelijkgestelde afvalstoffen en Klein Gevaarlijk Afval mogelijk te maken met het oog op de maximale recyclage van deze stoffen.
Art. 7 - De aangebrachte hoeveelheid mag niet meer dan 2 m³ per aanvoer bedragen. De toegang tot het containerpark wordt beperkt tot twee keer per dag.
Art. 8 - Grotere hoeveelheden dan deze vermeld in artikel 7, afkomstig van toegangsgerechtigenden kunnen enkel mits voorafgaandelijke vergunning, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen, op het containerpark aangenomen worden, voor zover voldaan is aan artikel 11 van dit reglement. In elk geval blijven de beperkingen gesteld in artikel 5 van toepassing.
Deze vergunningen dienen schriftelijk aangevraagd te worden bij het gemeentebestuur. Het geldt hier een eenmalige toelating voor een bepaalde datum.
Zowel de aanvraag als de vergunning vermelden de aard en de hoeveelheid van het afval. Het afleveren van grotere hoeveelheden afval wordt niet toegelaten op zaterdag.
Art. 9 - Het gemeentelijk containerpark staat onder supervisie van de gemeentelijke parkwachters en de milieuambtenaar, die gemachtigd zijn en tot taak hebben:
- na te gaan of de gebruikers wel degelijk voldoen aan de voorwaarden, onder meer door een controle van de identiteit van de gebruiker, de aard en de hoeveelheid van de aangevoerde afvalstoffen en de eventuele vergunning zoals voorzien in artikel 8
- de toegang te weigeren aan al wie niet aan de voorwaarden voldoet
- aanwijzingen te geven in verband met het circuleren van de voertuigen en het lossen van de afvalstoffen. De aanwijzingen van de toezichters moeten opgevolgd worden. Het oordeel van de parkwachters is ontegensprekelijk
- na te gaan dat de afvalstoffen op de voorziene plaatsen worden gedeponeerd en ervoor te zorgen dat de voorgeschreven richtlijnen worden nageleefd
- de gebruikers die het reglement niet nakomen, op hun tekortkomingen te wijzen en hen desgevallend aan te manen het terrein onmiddellijk te verlaten en hierover te rapporteren aan het college van burgemeester en schepenen en aan de politie. De officieren en agenten van de gerechtelijke politie en de hulpagenten van de politie zijn gemachtigd om inbreuken op deze reglementering vast te stellen.
De parkwachters hebben echter niet de opdracht te helpen bij het uitladen, lossen of deponeren van afvalstoffen.
Art. 10 - Het containerpark is geen afvaldepot. Alleen materialen welke kunnen gerecupereerd of gerecycleerd worden of uit milieuhygiënische overwegingen uit het huisvuil moeten verwijderd worden, mogen op het containerpark aangeboden worden.
Art. 11 - Volgende materialen kunnen op het containerpark gedeponeerd worden:
1. papier en karton: voor zover het niet besmeurd is of andere stoffen bevat, waardoor recyclage onmogelijk is. Behangpapier, cement-, meststof- en sproeistofzakken zijn verboden
2. gekleurd en kleurloos flessenglas en bokalen: deksels en stoppen moeten verwijderd zijn
3. vlak glas: autoruiten, gekleurd glas, vuurvaste schalen en spiegels komen niet in aanmerking
4. oude metalen: niet-metalen delen moeten zoveel mogelijk worden verwijderd
5. AEEA (Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparaten, ook witgoed en bruingoed genoemd): koel- en vriestoestellen, fornuizen, (af)wasmachines, droogmachines, (microgolf)ovens, verwarmingsapparaten, monitors, televisies, radio’s, computer en randapparatuur, mediaspelers, waterkokers, frituurpannen, broodroosters, mixers, stofzuigers, strijkijzers,…
6. luier- en incontinentieafval (enkel in te leveren in de daartoe bestemde witte zakken): gebruikte wegwerpluiers en gelijkaardig incontinentiemateriaal
7. autobanden van personenwagens of bestelwagens zonder velgen: geen vrachtwagen- of tractorbanden. De diameter bedraagt maximaal 80 cm
8. piepschuim: zuiver, wit piepschuim, geen verpakkingschips
9. textiel: draagbare kledij, proper huishoudlinnen en beddengoed, schoeisel, handtassen
10. tuinafval en snoeihout: takken, gras, bladeren, haagscheersel, maaisel, verwelkte snijbloemen of kamerplanten, onkruid. Hierbij hoort geen groenten- en fruitafval, evenmin koffiefilters, etensresten, eierschalen, schillen,…
11. bouw- en sloopafval: zuiver steenpuin en dergelijke, niet vermengd met andere materialen, enkel afkomstig van kleine particuliere verbouwingswerken
12. houtafval: afbraakhout, bekistingshout, gemengd hout zonder verontreinigingen, oude deuren en ramen zonder glas, vezelplaten, multiplex, geen MDF
13. boomstronken: boom- en wortelstronken zonder aarde en stenen
14. grof huisvuil: meubilair, ramen, deuren, bedbodems,… Alle afvalstoffen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilophaling kunnen geborgen worden, met uitzondering van de selectief in te zamelen fracties
15. KGA (Klein Gevaarlijk Afval): KGA zoals bepaald in artikel 5.2.2.1 van het VLAREMA: verf,lijm, hars, inkt, solventen, zuren, basen, kwikhoudende producten, insecticiden, batterijen, spuitbussen, gasontladingslampen zoals TL-lampen, schoonmaakmiddelen, vloeistoffen in de oorspronkelijke verpakking, injectienaalden (naalden, spuiten en bloedlancetten: enkel aan te leveren in de daartoe bestemde naaldcontainers),…
16. accu’s en batterijen
17. olie: afgedraaide motorolie, frituurolie, frituurvet
18. verpakte gebonden asbest: eterniet golfplaten, rioolbuizen, schoorsteenpijpen, dakleien,…
19. porselein
20. gips en cellenbeton
21. harde plastics: tuinmeubilair, buizen, dakgoten, emmers, bakken, platen, speelgoed. Niet plastic delen moeten worden verwijderd. Tuinslangen, frigoboxen, plastic ballen, toestellen op elektriciteit of batterijen, botervlootjes, yoghurtpotjes,… worden absoluut niet toegelaten
22. kurk: stopsels en doppen
23. herbruikbare materialen voor de kringwinkel.
24. matrassen (droge).
De specificaties per fractie die worden aangeduid op het containerpark en/of op de jaarlijkse afvalkalender zijn verplicht op te volgen. Het niet naleven van de richtlijnen of het achterlaten van geweigerd afval wordt aanzien als sluikstorten, waarop het betreffend politiereglement van toepassing is. Deze lijst en de specificaties kunnen door het college van burgemeester en schepenen worden aangepast in functie van de wijzigingen inzake sorteer- en recyclagemodaliteiten.
Art. 12 - Volgende materialen kunnen niet op het containerpark afgegeven worden:
- gewoon huisvuil (wordt ingezameld via de huis-aan-huis-ophaling)
- oude en vervallen geneesmiddelen (worden ingezameld via de apotheker)
- dierlijk afval, slachtafval en krengen
- mest al dan niet vermengd met stro
- bedrijfs- en industrieafval uitgezonderd de gratis fracties (zoals papier en karton, hol glas, oude metalen, huishoudelijk AEEA, luier- en incontinentiemateriaal, piepschuim, textiel, herbruikbare materialen,…) en in vergelijkbare hoeveelheden als huishoudelijke afvalstoffen
- groenten- en fruitafval
- gasflessen
- alle andere producten die op enigerlei wijze de werking van het containerpark kunnen schaden.
Deze lijst kan door het college van burgemeester en schepenen worden aangepast in functie van de wijzigingen inzake sorteer- of recyclagemodaliteiten.
Art. 13 - Op het containerpark worden enkel personen toegelaten die afval komen deponeren. Het is de parkwachter toegelaten de aanvoerders van afvalstoffen buiten de omheining te laten wachten indien er zich reeds te veel mensen op het containerpark bevinden of aanvoerders niet toe te laten.
Het is verboden:
- dieren vrij te laten rondlopen op het containerpark
- afvalstoffen die op het containerpark werden aangeboden van het terrein te verwijderen
- de containers te doorzoeken.
Art. 14 - Alle afvalstoffen dienen gescheiden aangevoerd te worden teneinde de verblijfsduur van de bezoeker op het terrein te beperken. Het oordeel van de toezichters is ontegensprekelijk en de aanbieders van niet gescheiden afval dienen zich onmiddellijk van het containerpark te verwijderen.
Art. 15 - De gebruikers van het containerpark moeten de omgeving van de containers en de overige ruimte van het terrein steeds zo rein mogelijk houden. Gebeurlijk kunnen zij door de parkwachter verzocht worden om het door hen bevuilde terrein te reinigen.
Art. 16 - Iedere gebruiker van het containerpark wordt geacht het vigerende reglement te kennen. Door het betreden van het containerpark aanvaardt hij de naleving ervan.
Art. 17 - Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen of verordeningen niet in andere straffen voorzien, worden de inbreuken op onderhavig reglement gestraft met een gemeentelijke administratieve geldboete, met een maximum van € 250,00, overeenkomstig de procedure voorzien in artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet.
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 25.01.2017 houdende goedkeuring van het reglement op het gebruik van het gemeentelijk containerpark wordt opgeheven.
Art. 2 - Het aangepast en gehercoördineerde reglement op het gebruik van het gemeentelijk containerpark wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 3 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 4 - Een afschrift zal worden overgemaakt aan I.VL.A.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente Zwalm heeft een ambitieus klimaatplan uitgewerkt. Het doel? De CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 % terugdringen en de gemeente weerbaar maken tegen de effecten van de klimaatverandering. Er werden reeds verschillende acties uitgerold en via het bottom-up project “De Meerdoeners” wordt er een versnelling hoger geschakeld.
Burgers, middenveldorganisaties, scholen, … moeten allemaal samenwerken om de uitdaging succesvol te realiseren. Veel Zwalmenaren bruisen van goede ideeën en slaan zelfs al de handen in elkaar om initiatieven op poten te zetten. Zo vormen ze een belangrijke hefboom om te evolueren naar een klimaatrobuuste gemeente en dragen ze bij aan het Zwalms klimaatactieplan.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2021 de samenwerkingsovereenkomst met Solva goed voor het project 'Meerdoeners.'De Meerdoeners' is een gesubsidieerd project in het Europese Programma voor Plattelandsontwikkeling onder het thema Omgevingskwaliteit – Samenwerking Oost-Vlaanderen. Het dossier werd ingediend bij de Provincie Oost-Vlaanderen en draagt bij aan de programmadoelstelling “bevordering van sociale inclusie, armoedebestrijding en economische ontwikkeling in plattelandsgebieden, met bijzondere aandacht voor het stimuleren van plaatselijke ontwikkeling in plattelandsgebieden”.
Het project 'De Meerdoeners'' wil in en met de 3 Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten Kluisbergen, Sint-Lievens-Houtem en Zwalm een participatietraject opstarten waarbij burgers een actieve rol en een budget krijgen in de uitvoering van specifieke acties uit de klimaatplannen. Het project loopt 2 jaar, voorbereidingstijd en evaluatie inbegrepen. Tijdens een begeleidingstraject van ongeveer 10 maanden kunnen de burgers binnen een bepaald afsprakenkader 1 tot 3 acties uit het klimaatplan opzetten en uitvoeren. Het opzet is om na het participatietraject te komen tot 'zelfsturende teams': de klimaatambassadeurs. Solva zorgt er samen met de gemeente voor dat het burgerbudget goed besteed wordt aan de uitvoering van klimaatacties die bijdragen tot de daling van de CO2-uitstoot of het klimaatbestendig maken van de gemeente.
Met een burgerbudget van 7.500 Euro voor 2021 wil de gemeente Zwalm financiële zuurstof geven voor de realisatie van die projecten. De gemeente Zwalm is ervan overtuigd dat (klimaat-)acties die inwoners zelf lokaal en samen lanceren meestal een groot draagvlak genieten.
Het afsprakenkader werd gegoten in dit reglement waarin staat op basis van welke criteria projecten worden weerhouden, hoeveel budget ze kunnen krijgen, …
Gemeenteraadsbesluit van 28.01.2021 houdende goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst met Solva ikv het project "Meerdoeners"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 inzonderheid art. 304§6
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 u 11 min 45 sec - 1 u 15 min 10 sec
Reglement Burgerbudget Klimaatprojecten in het kader van het project “De Meerdoeners”
Artikel 1. Binnen de perken van het meerjarenplan en met een maximum van € 7.500 voor het jaar 2021, kan het gemeentebestuur een burgerbudget toekennen voor klimaatprojecten in het kader van het project ‘De Meerdoeners’
Artikel 2. Doelgroep
De volgende personen en organisaties kunnen een projectvoorstel indienen:
• Natuurlijke personen gedomicilieerd in Zwalm. Als de aanvrager minderjarig is moet een ouder of wettelijke vertegenwoordiger het aanvraagformulier ook ondertekenen waardoor deze zich verbindt alle bepalingen van het reglement na te leven en de minderjarige te begeleiden in de loop van de volledige procedure.
• Feitelijke verenigingen waarvan de verantwoordelijke natuurlijke persoon gedomicilieerd is in Zwalm en waarbij hun activiteiten plaatsvinden op het grondgebied Zwalm en gericht zijn aan inwoners van Zwalm
• Rechtspersonen zonder winst als doelstelling die hun maatschappelijke zetel hebben in Zwalm en waarbij hun activiteiten plaatsvinden op het grondgebied Zwalm en gericht zijn aan de inwoners van Zwalm.
Eén persoon, één vereniging of één rechtspersoon kan meerdere projecten indienen, maar kan slechts voor één project een subsidie ontvangen. Personen die in persoonlijke naam een project indienen, kunnen geen vertegenwoordiger zijn van een feitelijke vereniging of rechtspersoon die een project indienen en omgekeerd. De indiener is tegelijk de begunstigde. Kortom, de indiener en de begunstigde moeten dezelfde persoon, vereniging of rechtspersoon zijn.
Alle gegevens van de aanvrager zullen worden opgevraagd via het aanvraagformulier.
Artikel 3. Welke projecten komen in aanmerking?
Gezamenlijke acties met het oog op klimaatmitigatie en -adaptatie en gezamenlijke benaderingen van milieuprojecten en geldende milieupraktijken, met inbegrip van efficiënt waterbeheer, gebruik van hernieuwbare energiebronnen en de instandhouding van het landbouwlandschap.
Het project wordt begeleid door Solva, dat op zijn beurt beroep zal doen op een begeleidingsbureau. Dit bureau zal gedurende de begeleiding een ‘menukaart met inspiratie’ van acties ter inspiratie van de burgers voorleggen bij de eerste participatiesessie.
De acties spruiten voort uit het participatietraject en gebeuren in overleg met de aanwezigen op de participatiemomenten.
Minstens 1 van de acties dient een link te hebben met landbouw en platteland. Dit is een projectvereiste uit de subsidieaanvraag waarop het project Meerdoeners is gestoeld.
Daarnaast moet ook aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:
• Het projectvoorstel heeft een minimale omvang waarbij voor minstens 1.000 euro kosten gemaakt zullen worden die in aanmerking komen om gesubsidieerd te worden via dit reglement.
• Het projectvoorstel dient het algemeen belang en heeft geen commerciële doelstelling.
• Het projectvoorstel is gericht aan de inwoners van Zwalm. Bij voorkeur worden verschillende doelgroepen bereikt en betrokken.
• Het projectvoorstel vindt plaats op het grondgebied van Zwalm.
• Het projectvoorstel draagt bij aan de realisatie van het Zwalms klimaatactieplan (https://zwalm.be/klimaatplan.aspx)
• Het projectvoorstel kan door de indieners zelf én voldoende autonoom uitgevoerd en gerealiseerd worden op korte termijn (binnen één jaar na toekenning van het burgerbudget).
• Het projectvoorstel valt niet onder de gesubsidieerde reguliere werking van een vereniging of rechtspersoon.
• Het projectvoorstel heeft geen uitgesproken commercieel, religieus, filosofisch of politiek karakter.
• Het projectvoorstel omvat een nieuw project of een project in opstart. Reeds opgestarte projecten die in een ver stadium van uitvoering zitten of reeds afgelopen zijn voor de uiteindelijke indiendatum komen niet in aanmerking.
Artikel 4. Projectvoorstel
Het projectvoorstel moet volledig ingevuld, ondertekend, tijdig en bij voorkeur elektronisch ingediend worden bij de Dienst Duurzaamheid van de gemeente Zwalm (duurzaamheid@zwalm.be of Zuidlaan 36, 9630 Zwalm) via het daartoe beschikbaar gestelde aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier is te raadplegen via de website www.zwalm.be of op te vragen bij de Dienst Duurzaamheid (duurzaamheid@zwalm.be of 055/49 91 91).
Artikel 5. Beoordeling ontvankelijkheid
Samen met Solva kijkt De Dienst Duurzaamheid na of de ingediende projecten voldoen aan de ontvankelijkheidscriteria en geeft hierover advies aan het college van burgemeester en schepenen.
Dit betekent concreet dat nagekeken wordt of:
• het aanvraagformulier van het projectvoorstel volledig ingevuld, ondertekend en tijdig, bij voorkeur elektronisch ingediend is bij de Dienst Duurzaamheid
• de projectindiener voldoet aan de voorwaarden (Artikel 2)
• het projectvoorstel voldoet aan de vooropgestelde projectvoorwaarden (Artikel 3)
• het budget van het projectvoorstel de richtlijnen respecteert (Artikel 7).
Vervolgens wordt de lijst van de ingediende projectvoorstellen en het bijhorende advies van Solva en de Dienst Duurzaamheid over de ontvankelijkheidsbeoordeling voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het college neemt een gemotiveerde beslissing over de ontvankelijkheid van alle ingediende projectvoorstellen en beoordeelt de ingediende projectvoorstellen op basis van onderstaande beoordelingscriteria.
Artikel 6. Beoordelingscriterium en punten
1 IMPACT. In welke mate draagt het projectvoorstel concreet bij aan de realisatie van het klimaatactieplan/CO2-reductie of het klimaatbestendig maken van de gemeente en heeft het een link met platteland en landbouw ? 25 ptn.
2 REALISEERBAARHEID. In welke mate zijn de doelstellingen, (financiële) middelen, het plan van aanpak (incl. timing) voldoende duidelijk (‘SMART’) omschreven? In welke mate is het project door de indieners zelf op voldoende autonome wijze realiseerbaar op korte termijn (binnen één jaar na toekenning van het burgerbudget)? 25 ptn.
3 DUURZAAMHEID. In welke mate heeft het project een langdurig effect en is het verankerd (aandacht voor continuering, overdracht, inbedding in reguliere werking, overstijgen van ad hoc resultaat)? Ook andere maatschappelijke effecten zoals schaal, voorbeeldfunctie, gedragsverandering en multiplicatoreffect worden meegenomen 25 ptn.
4 SAMENWERKING & PARTICIPATIE. In welke mate stimuleert het projectvoorstel samenwerking en partnerschappen tussen verschillende organisaties al dan niet over verschillende sectoren heen (middenveldorganisaties, verenigingen, scholen, buurtcomités, …). Maar ook in welke mate richt het project zich tot participatie van verschillende doelgroepen (bv.kansengroepen, kinderen & jongeren, ouderen, …)? 15 ptn.
5 VERNIEUWEND KARAKTER. In welke mate is het projectvoorstel vernieuwend en innovatief voor Zwalm (bv. op het gebied van een product, dienst, partnerschap, bereikte doelgroep, …)? 10 ptn.
TOTAAL 100 punten
Het college van burgemeester en schepenen legt aan de hand van deze criteria de definitieve lijst vast van de weerhouden projecten, mede rekening houdend met de onderhoudskosten voor het project (vb. elektriciteit, …). De gemotiveerde beslissing wordt binnen de 10 werkdagen na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen meegedeeld aan de projectindieners.
Artikel 7. Aangevraagd subsidiebedrag
Het minimale subsidiebedrag dat aangevraagd kan worden voor een projectvoorstel bedraagt 1.000 euro.
Per project kan maximaal 2.500 euro toegekend worden.
In totaal worden maximaal 3 projecten aanvaard, met een minimale steun van 1000 euro en een maximum van 2500 euro per project. Het college kan hierop mogelijks een uitzondering maken.
Het aangevraagde subsidiebedrag mag niet hoger zijn dan de geraamde onkosten na aftrek van de geschatte inkomsten.
Alle directe kosten die noodzakelijk zijn om het project uit te voeren komen in aanmerking voor subsidie (bv. terreinrealisaties, aankopen roerende goederen, communicatie-acties, extern advies, …). Het gaat om kosten die rechtstreeks en uitsluitend gelinkt zijn aan het project en die aangetoond kunnen worden met facturen of onkostennota’s.
Bij projecten die gemeentegrensoverschrijdend zijn, wordt steeds de proportionaliteitsregel toegepast.
De volgende kosten zijn uitgesloten van subsidie:
• Personeelskosten en persoonlijke vergoedingen (bijvoorbeeld vrijwilligersvergoeding)
• Kosten waarvoor al financiering is voorzien in de meerjarenbegroting van de gemeente Zwalm
• Kosten waaraan al andere subsidies van de gemeente Zwalm of andere instanties zijn toegekend
• Kosten die reeds gemaakt zijn voor de subsidietoekenning aan het project.
Cofinanciering van een projectvoorstel met eigen of andere financiële middelen is toegelaten tenzij de andere subsidie(s) cofinanciering uitsluiten én op voorwaarde dat de indiener hierover transparant communiceert met de gemeente Zwalm. Dubbelfinanciering is echter niet toegelaten.
Artikel 8. Toekenning subsidie
Voor elk project wordt het toe te kennen subsidiebedrag bepaald op basis van de projectbegroting die bij de projectaanvraag werd ingediend (overzicht geraamde kosten en aangevraagde subsidiebedrag). Het toe te kennen subsidiebedrag kan niet hoger zijn dan het aangevraagde subsidiebedrag. Kosten die meegerekend zijn in het bepalen van het aangevraagde subsidiebedrag maar niet toegelaten zijn volgens artikel 7 worden in mindering gebracht.
Op basis van de rangorde die bepaald wordt volgens de beoordelingscriteria, het toe te kennen subsidiebedrag en de beschikbare subsidiekredieten neemt het College van Burgemeester en Schepenen de beslissing tot subsidiëring. Het resultaat wordt binnen de 10 werkdagen na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen meegedeeld aan de projectaanvragers.
Artikel 9. Projectopvolging
Samen met Solva begeleidt de Dienst Duurzaamheid van de gemeente Zwalm de concrete uitvoering van het project en volgen ze de wijze waarop kennis en leerervaringen extern gedeeld worden op. Hiertoe geeft elke weerhouden projectindiener tijdens het traject op regelmatige basis een stand van zaken door. Dit zal tijdens de informatie- en begeleidingssessies verder besproken worden. De stand van zaken omvat minstens een overzicht van de ondernomen actie(s) en eventuele realisaties. Ook eventuele knelpunten worden opgelijst.
Daarnaast brengt de projectindiener de Dienst Duurzaamheid van de gemeente Zwalm onmiddellijk op de hoogte van belangrijke wijzigingen tijdens de uitvoering van het project.
Op alle communicatiedragers die gerelateerd zijn aan het project, online en offline wordt het logo van de gemeente Zwalm opgenomen en de financiële ondersteuning van de gemeente Zwalm vermeld. Ook worden voor de acties binnen het project ‘De Meerdoeners’ de logo’s van de Provincie en van het Europees Fonds voor Plattelandsontwikkeling opgenomen.
Artikel 10. Uitbetaling, evaluatie, controle en verantwoording
70% van het toegekende subsidiebudget wordt overgemaakt aan de projectindiener na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. De projectindiener is verantwoordelijk voor het goed beheer van het budget en zorgt ervoor dat de subsidie aangewend wordt voor het doel waarvoor zij werd toegekend.
Projecten dienen ten laatste 1 jaar na goedkeuring uitgevoerd te zijn. Uiterlijk 90 kalenderdagen na de uitvoering van het project bezorgt de projectindiener aan de afdeling Duurzaamheid van de gemeente Zwalm:
• Een inhoudelijk verslag dat toelaat na te gaan of de projectsubsidie werd gebruikt voor het doel waarvoor ze werd toegekend,
• Een financieel verslag, met name een volledig en schematisch overzicht van de inkomsten en de uitgaven met betrekking tot het project, gestaafd met financiële verantwoordingsstukken (bewijsstukken, facturen en onkostennota’s) dewelke de aanwending van de toegekende projectsubsidie verduidelijken,
Het evaluatieverslag en de bijhorende verantwoordingsstukken worden elektronisch, bij voorkeur in één pdf-bestand, bezorgd (duurzaamheid@zwalm.be).
Na controle en aanvaarding van de bewijsstukken, het evaluatieverslag en de goedkeuring van het College van Burgemeester en Schepen wordt het resterende toegekende subsidiebedrag van 30% uitbetaald, tenzij het bedrag herrekend moet worden op basis van het ingediende financieel verslag.
De verleende toelage is onderworpen aan de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, met uitzondering van de verplichtingen volgend uit artikel 5. Derhalve is de toelagetrekker ertoe gehouden de toelage geheel of gedeeltelijk terug te betalen indien hij de toelage niet aanwendt voor het doel waarvoor zij hem werd toegekend, hij één of meerdere van de gevraagde stukken niet verstrekt of hij zich verzet tegen de uitoefening van de controle op de aanwending van de toelage door de gemeente Zwalm.
De gemeente Zwalm heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende projectsubsidie te controleren,
De gemeente is als subsidiërende overheid in geen enkel opzicht verantwoordelijk voor de projecten en hun uitvoering, noch voor de eventuele schade die eruit kan voortvloeien.
Artikel 11. Timing procedure en vastleggen subsidiekrediet
De tijdlijn van jaar 1 van het verloop van het project wordt vastgelegd door Solva en de dienst duurzaamheid van de gemeente Zwalm.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt of en wanneer een nieuwe oproep gelanceerd wordt in het kader van het Reglement ‘Burgerbudget klimaatprojecten in het kader van het project Meerdoeners’. Voor elke nieuwe lanceringsoproep in het kader van dit reglement wordt het totale beschikbare subsidiekrediet van die oproepronde en de concrete timing van elke fase in de procedure goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 - Het subsidiereglement Burgerbudget Klimaatprojecten in het kader van het project “De Meerdoeners” wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Dit besluit wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Raadslid Matthijs Verschraegen
Op de gemeenteraad van d.d. 30 januari 2020 werd het reglement ter erkenning van Zwalmse verenigingen goedgekeurd. Na een terechte opmerking door een Zwalmse sportvereniging betreffende dit regelement, wensen we graag het aantal activiteiten (vandaag: één activiteit per twee weken) te brengen op één activiteit per maand.
Voorstel van besluit:
Enig artikel. Het aanpassen van artikel 2, §3, tweede bolletje van het erkenningsreglement voor de Zwalmse verenigingen in: “minimum één sportactiviteit per maand organiseren tijdens het sportseizoen”.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Peter Van Den Haute, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 u 15 min 11 sec - 1 u 17 min 59 sec
Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Aanpassen van het reglement inzake de erkenning van Zwalmse verenigingen" wordt verworpen.
Raadslid Matthijs Verschraegen
Personen die in Zwalm wensen te huwen, kunnen dit vandaag enkel in deze raadszaal. Het zou vooruitstrevend zijn, ook in het licht van de impact van de Corona-pandemie (waarvan het einde nu in zicht lijkt), om de Zwalmse burger een buiten-alternatief aan te bieden. Deze mogelijkheid wordt voorzien door artikel 165/1, tweede lid van het Burgerlijk Wetboek en vindt reeds toepassing in meerdere gemeentes in Vlaanderen.
Rekening houdend met de bepalingen omtrent de locaties voor huwelijken in het Burgerlijk Wetboek (o.a. een openbare plaats met een neutraal karakter waarvan de gemeente het exclusief gebruiksrecht heeft), stellen we dan ook voor dat het college van burgemeester en schepenen op zoek gaat naar een gepast buiten-alternatief voor de voltrekking van Zwalmse huwelijken.
Een potentiële locatie zou de sport- en recreatiesite kunnen zijn (ter hoogte van het beeld van kunstenaar Johan Tahon), of aan de potentieel te realiseren achtertuin van het gemeentehuis.
Voorstel besluit:
Enig artikel. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de zoektocht en de realisatie van een gepaste buitenlocatie om over te gaan tot het voltrekken van huwelijken op het gemeentelijk grondgebied. Bij deze zoektocht wordt uiteraard rekening gehouden met de wettelijke voorschriften inzake locaties voor huwelijken, zoals o.a. opgenomen in het Burgerlijk Wetboek.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Eric De Vriendt, Peter Van Den Haute, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Louis Ide, Bruno Tuybens, Johan De Bleecker, Eric De Vriendt, Pascale Adriaens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/THjiZ-KElFg - Tijdsblok audio: 1 u 18 min 0 sec - 1 u 43 min 28 sec
Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Zoektocht en de realisatie van een gepaste buitenlocatie om over te gaan tot het voltrekken van huwelijken" wordt verworpen.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad