Terug
Gepubliceerd op 18/02/2022

Besluit  het college van burgemeester en schepenen

do 17/02/2022 - 09:30

Vaststellen tarieven gemeentelijke uitleendienst – aanpassing en hercoördinatie reglement

Aanwezig: Bruno Tuybens, Burgemeester
Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Philip Lefever, Algemeen directeur

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de tarieven van de gemeentelijke uitleendienst.

De gemeenteraad keurde in zitting van 16.12.2021 de aanpassing en hercoördinatie van het reglement voor de gemeentelijke uitleendienst goed.

De voornaamste wijzigingen zijn:

  • de procedure voor erkenning van gebruikers van de uitleendienst vervalt gezien we voortaan over een erkenningsreglement voor Zwalmse verenigingen beschikken
  • de gebruikerscategorieën worden gelijkgeschakeld met deze uit het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur
  • de aanvraagtermijnen voor de uitleenmaterialen worden gelijkgeschakeld met de aanvraagtermijnen voor de socio-culturele infrastructuur
  • de tarieven worden voortaan toegepast per aangevatte week waarbinnen de gebruiker materialen ontleent
  • voortaan wordt er een annulatiekost gerekend indien de materialen minder dan 1 week op voorhand geannuleerd worden
  • er zal een sanctie voorzien worden indien de materialen na gebruik niet gereinigd en/of verkeerd gestapeld worden. Hierbij zullen de personeelskosten in rekening gebracht worden.

Aansluitend op het reglement moeten ook de retributies aangepast worden. Het gaat dan vooral om de categorieën van gebruikers die aan de juiste retributie moeten gelinkt worden. De retributies op zich worden namelijk niet aangepast en er worden geen waarborgen gevraagd. De werkwijze van de uitleendienst verandert niet. Groot materiaal wordt ter plaatse geleverd, klein materiaal moet afgehaald worden. Bij schade zullen de kosten voor de herstelling gefactureerd worden aan de gebruiker. Nieuw is nu dat we voortaan de personeelskosten zullen doorrekenen indien de materialen niet teruggeplaatst zijn zoals het hoort en/of niet gereinigd zijn.

Collegebesluit van 17.06.2021 houdende vaststellen tarieven gemeentelijke uitleendienst – aanpassing en hercoördinatie besluit van 06.02.2020
Aangepaste lijst van gebruikerstarieven voor het materiaal van de uitleendienst

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 houdende aanpassing van het reglement gemeentelijke uitleendienst
Gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 houdende aanpassing van het bestaand besluit en hercoördinatie inzake machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden



Gebruikerstarieven uitleendienst

  • categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, buurtcomités, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
  • categorie B: particulieren, overige verenigingen, zelfstandigen en bedrijven uit Zwalm die de materialen wensen te gebruiken voor activiteiten op Zwalms grondgebied
  • categorie C: particulieren, verenigingen, zelfstandigen en bedrijven van buiten Zwalm die de materialen wensen te gebruiken voor activiteiten op Zwalms grondgebied
  • categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in participeert, Zwalmse scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht

Materiaal

Tarief
categorie A en D

Tarief
categorie B en C

PODIUM

 

 

Buitenpodium

 

 

podiumplaten (9X 244/122) + poten

gratis

€ 3,00/plaat

podiumtrap (max 2)

gratis

€ 3,00

Binnenpodium (gebruik in Zwalmparel)

 

 

Podiumplaten (20 x 200/100)

€ 3,00/plaat

€ 5,00/plaat

Poten 60 cm hoog

gratis

gratis

Poten 80 cm hoog

gratis

gratis

Podiumtrap 60 cm

€ 5,00

€ 10,00

Verhoging podiumtrap tot 80 cm

€ 3,00

€ 5,00

Binnenpodium (gebruik in andere locatie dan Zwalmparel)

 

 

Podiumplaten (20 x 200/100)

€ 5,00/plaat

€ 10,00/plaat

Poten 60 cm hoog

gratis

gratis

Poten 80 cm hoog

gratis

gratis

Podiumtrap 60 cm

€ 10,00

€ 20,00

Verhoging podiumtrap tot 80 cm

€ 5,00

€ 10,00

VLAGGEN

 

 

nationale vlag (3 st)

gratis

€ 0,75/st

vlag Vlaamse Gemeenschap (3 st)

gratis

€ 0,75/st

vlag logo Zwalm (2 st)

gratis

€ 0,75/st

vlaggenmasten (5 st)

gratis

€ 1,00/st

NADARAFSLUITING

 

 

nadarafsluiting (2 m) + poten (300 m)

gratis

€ 2,50/st

FEESTELIJKHEDEN

 

 

startent voor 70 personen (1)

€ 150

nvt

partytent (600/300) + zijzeilen (2 st)

€ 50,00

€ 100,00

partytent (300/300) + zijzeilen (1 st)

€ 25,00

€ 50,00

klapstoelen in kar per 50 stuks (4 st)

gratis

€ 50,00

tafels 180x76x74 (34 st)

gratis

€ 6,00

statafels (20 st)

gratis

€ 3,00

tafelkleed bordeaux voor statafel (10 st ) (2)

gratis

€ 2,00

tafelkleed zwart voor statafel (10 st)(2)

gratis

€ 2,00

bakfrigo  (netto 233 l) (3 st)

gratis

€ 25,00

gietijzeren vuurkorven (9 st)

gratis

€ 5,00

speelbox (1 st)

gratis

€ 100,00

springkasteel (3)

 

 

Geluidsinstallatie (1) (= box op statief met ingebouwde mp3, usb, bluetooth, en micro (tot 100 personen)

€ 10,00

€ 30,00

Geluidsmeter (ingebouwd in een flightcase en voorzien van 50 meter microfoonkabel).

gratis

gratis

Herbruikbare drankbekers (1000 st, 5 boxen van 200st) (4)

gratis

€ 0,10/st

TENTOONSTELLINGEN

 

 

tentoonstellingspanelen (244/122) (20 st)

gratis

€ 2,50/st

tentoonstellingspanelen (180/90) (20 st) (5)

€ 2,50/st

€ 5,00/st

schilderijstaven (50 st)

€ 0,10/st

€ 0,20/st

SEINGEVERS

 

 

seingeversvestjes (30 st)

gratis

gratis

seingeversbordjes (30 st)

gratis

gratis

VERKEERSSIGNALISATIE

 

 

verkeersborden

gratis (6)

gratis (6)

signalisatielampen (30 st)

gratis (6)

gratis (6)

CORONAMATERIAAL (7)

   

desinfectiepaal met voetbediening (4 st)

gratis

nvt

nadarhoes met coronamaatregelen (4 st)

gratis

nvt

afzetpaal met treklint (10 st)

gratis

nvt

Transportkosten (te bepalen door de administratie)

  • gratis levering van groot materiaal grondgebied Zwalm (cat A en D)
  • groot materiaal grondgebied Zwalm: € 15/manuur (cat. B en C )
  • klein materiaal grondgebied Zwalm: € 15/manuur (cat. A, B, C en D)
  • leveringen buiten Zwalm: € 15 per 10 km (cat. A, B, C en D)
Kosten bij inbreuk orde en netheid (cat. A, B, C en D)
  • Personeelskost voor opkuis indien materialen niet teruggeplaatst zijn zoals het hoort en/of niet gereinigd zijn tijdens werkdagen: € 35/manuur
  • Personeelskost voor opkuis indien materialen niet teruggeplaatst zijn zoals het hoort en/of niet gereinigd zijn tijdens weekend en feestdagen: € 50/manuur

 

(1) De tent kan enkel op- en afgebouwd worden door gemeentelijk personeel op een grasplein en wordt enkel ter beschikking gesteld van gebruikers uit categorie A en D.
(2) Dienen gewassen terugbezorgd te worden, zo niet wordt een vergoeding van € 5.00 aangerekend.
(3) Neem hiervoor contact met de Afdeling Vrije Tijd: T 055 480 593
(4) Bekers moeten afgewassen en goed afgedroogd teruggebracht worden. Zo niet wordt een vergoeding van € 20,00 aangerekend. In geval van verlies wordt € 1,00 per beker aangerekend.
(5) Kunnen enkel gebruikt worden voor educatieve en artistieke activiteit
en.
(6) Enkel in geval van politiereglement.
(7) Het coronamateriaal wordt enkel ter beschikking gesteld van gebruikers uit categorie A en D.

 

Art.1 - De gebruikerstarieven voor het materiaal van de uitleendienst zoals vastgelegd bij collegebesluit van 17.06.2021 worden aangepast en hergecoördineerd overeenkomstig de tabel in bijlage.

Art.2 - De verschuldigde bedragen worden betaald door overschrijving op basis van een factuur van het lokaal bestuur. Wanneer schade wordt vastgesteld zal de ontlener de volledige herstelling of vervanging van het ontleende materiaal vergoeden. Hiervoor ontvangt hij een factuur van het lokaal bestuur.

Art.3 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.

Art. 4 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.