Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24.06.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 24.06.2021.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 24.06.2021 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=THjiZ-KElFg
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 22 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24.06.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
Via ministerieel besluit van 13.03.2020 is de federale fase van het nationaal noodplan betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 afgekondigd. Deze "federale fase" loopt nog steeds. Op de gemeenteraad van 24.09.2020 werd door bekrachtiging van een burgemeestersbesluit beslist om gedurende de federale fase van de COVID-pandemie fysiek te vergaderen als volgt :
1/fysieke vergadering in de grote raadzaal van het gemeentehuis
2/met enkel toelating tot bijwonen voor de pers mits voorafgaande inschrijving
3/met livestream-ontsluiting naar de burger.
Nadien werd er bij aparte burgemeestersbesluiten door herleving van de pandemie vaak beslist om alleen virtueel te vergaderen en ook af te wijken van het genoemde gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020.
Door de hoge vaccinatiegraad en het steeds vrijer worden opnieuw van de maatschappelijke activiteiten is er momenteel geen reden meer om niet fysiek te vergaderen en om geen publiek toe te laten.
Het besluit van de gemeenteraad van 24.09.2020 terzake dient derhalve best te worden ingetrokken.
Op basis van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad blijft er ook steeds een live-streaming van de vergaderingen.
Besluit van de burgemeester BB/2020/050 betreffende COVID-19-pandemie - beperking publieke toegang tot de openbare vergaderingen van gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn
Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 tot bekrachtiging van het burgemeestersbesluit "COVID-19-pandemie - beperking publieke toegang tot de openbare vergaderingen van gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
De nieuwe gemeentewet inzonderheid artikel 134, §1 en 135, §2
Ministerieel besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Corona-virus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 1 min 23 sec - 2 min 10 sec
Enig. artikel - Het gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 tot bekrachtiging van het burgemeestersbesluit "COVID-19-pandemie - beperking publieke toegang tot de openbare vergaderingen van gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn" wordt met onmiddellijke ingang opgeheven.
Bruno Tuybens, schepen
Het college wordt in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden, gemachtigd om binnen bepaalde grenzen tarieven vast te stellen, een vrijstelling van heffing of vermindering te verlenen. Deze machtiging dient aangepast te worden aan het gewijzigde gebruikersreglement inzake socio-culturele infrastructuur en de daarin gehanteerde tariefcategorieën, alsook uitgebreid te worden in functie van de verruimde socio-culturele infrastructuur naar aanleiding van oa ontwijding van kerken.
Voor de duidelijkheid is het aangewezen het bestaande besluit aan te passen en te hercoördineren.
Gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden - aanpassing bestaand besluit en hercoördinatie
Gemeenteraadsbesluit van 24.06.2021 houdende goedkeuring van het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 2 min 11 sec - 4 min 04 sec
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden, wordt opgeheven.
Art. 2 - De gemeenteraad geeft aan het college van burgemeester en schepenen de machtiging tot het heffen van retributies in volgende aangelegenheden:
1° culturele manifestaties deel uitmakende van het cultuuraanbod van de gemeente
2° jeugdmanifestaties deel uitmakende van het jeugdaanbod van de gemeente 3° sportmanifestaties deel uitmakende van het sportaanbod van de gemeente
4° seniorenmanifestaties deel uitmakende van het seniorenaanbod van de gemeente
5° festiviteiten (inclusief jubilea, huwelijken en dergelijke) deel uitmakende van het feestenaanbod van de gemeente
6° jeugd- en sportkampen, speelpleinwerking, vakantieopvang, WOOPZ
7° de uitlening van goederen behorende tot de uitleendienst
8° tarieven inzake toeristische folders, brochures en dergelijke alsook het aanbod streekproducten in het Streekpunt
9° vaststelling tarieven voor verkoop van dranken en spijzen naar aanleiding van manifestaties vermeld in de punten 1° tot en met 6° hierboven.
10° alle tarieven die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de verhuur van socio-culturele infrastructuur alsook bijhorende diensten zoals opkuis, .. (niet limitatieve opsomming: sporthal, feestzaal, GC De Munk, kerken ,…). De tarifering van alle socio-culturele infrastructuur gebeurt op basis van onderstaande categorisering:
-categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
-categorie B: particulieren, overige verenigingen, zelfstandigen en bedrijven uit Zwalm
-categorie C: particulieren, verenigingen, zelfstandigen en bedrijven van buiten Zwalm
-categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in participeert, Zwalmse scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht
11° alle tarieven van de bibliotheek en haar dienstverlening.
De tarieven dienen redelijk en in verhouding tot de dienstverlening te zijn en mogen het maximum van € 750,00 niet te boven gaan.
Art. 3
§1 Het college kan vrijstellingen voorzien bij vaststelling van retributietarieven in de materies vermeld in art. 2, 1° tot en met 5° onder volgende voorwaarden: maximum 30% van de beschikbare plaatsen worden vrijgesteld van retributie indien men tickets wil ter beschikking stellen van genodigden, sponsors of personeel.
§2 Voor materies inzake art. 2, 7° kunnen worden vrijgesteld:
- Categorie 1: scholen in de gemeente, gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden.
- Categorie 2 : door het college van burgemeester en schepenen erkende Zwalmse verenigingen, buurtcomités of particulieren die de materialen wensen te gebruiken voor evenementen die toegankelijk zijn voor de Zwalmse bevolking.
- Categorie 3: andere gemeentebesturen, andere overheden, overheidsinstellingen en daarmee gelijkgestelde instellingen op basis van wederkerigheid
§3 Voor materies inzake art. 2, 10°, kan het college volledige vrijstellingen verlenen aan:
- De verenigingen, organisaties en diensten die met het oog op de promotie van hun werking een culturele of informatieve activiteit organiseren waarbij geen inkomgelden of bijdragen worden gevraagd, geen verkoop van dranken, lidkaarten, enz. is voorzien en waarbij de activiteit toegankelijk wordt gesteld voor het groot publiek.
-categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
-categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het
lokaal bestuur in participeert, gemeentelijke scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht
§4 In alle andere gevallen van art. 2 kan geen vrijstelling worden voorzien.
Art. 4 - Het college kan verminderingen voorzien bij vaststelling van retributietarieven in de materies vermeld in art. 2, 1° tot en met 7°, en 10° tot en met 11°, op voorwaarde dat zij gebaseerd zijn op volgende objectief vaststelbare criteria:
1° aantal deelnemers per gezin
2° sociale criteria
3° criteria in functie van een bepaalde doelgroep
4° afnamehoeveelheden en abonnementsformules
5° het al dan niet inwoner zijn van de gemeente
6° lidmaatschap van een erkende adviesraad
7° de leeftijd van de deelnemers
8° houder zijn van een vrijetijdspas
9° houder zijn van een European Disability Card (EDC).
De vermindering mag in de gevallen 1 tot en met 6 nooit meer dan 50% bedragen.
Voor het geval 7 bedraagt deze maximaal 85%.
Voor het geval 8 bedraagt deze maximaal 75%. Deze korting wordt op alle tarieven toegepast, dus ook waar deze reeds verminderd zijn op basis van een ander criterium. Volgende categorieën komen in aanmerking voor het bekomen van een vrijetijdspas: leefloongenieters, equivalent leefloongenieters, genieters van een gewaarborgd inkomen of inkomensgarantie voor ouderen, mensen in budgetbeheer of collectieve schuldregeling en mensen die een bruto-belastbaar inkomen hebben lager dan het grensbedrag voor het bekomen van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming bij de ziekte- en invaliditeitsverzekering. Deze grensbedragen volgen de evolutie van de indexaties van de sociale uitkeringen. Voor deze laatste categorie wordt geen rekening gehouden met studiebeurzen, kinderbijslag en medische kosten; het bedrag van de huurprijs dat 1/3de van het inkomen overschrijdt, wordt in mindering gebracht en bij bezit van een eigen woning die afbetaald is, wordt het inkomen met 1/5de verhoogd.
Voor het geval 9 wordt de korting steeds gelijkgesteld aan de korting van geval 8. Alle tarieven van toepassing op de vrijetijdspashouders, zijn dus eveneens van toepassing op de EDC-kaarthouders.
Art. 5 - De inning van de retributies kan zowel contant, giraal, via bancontact of online gebeuren in functie van de praktische mogelijkheden.
Art. 6 - Bij niet-betaling van niet binnen de 30 dagen na ontvangst uitdrukkelijk en schriftelijk betwiste retributies, kan gebruik gemaakt worden van art. 177 lid van het decreet lokaal bestuur dat stelt: “De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
Een dwangbevel als vermeld in het tweede lid kan door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel “
Art. 7 - Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.
Art. 8 – Dit besluit treedt in werking en zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.
Bruno Tuybens, schepen
In het decreet lokaal bestuur - inzonderheid art 263 - is voorzien dat voor het einde van het derde kwartaal er een opvolgingsrapportering over het 1ste semester dient te worden voorgelegd.
Artikel 29 Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen bepaalt:
"De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's."
Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt:
"Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd."
De opvolgingsrapportering van het 1ste semester 2021 zoals opgemaakt door het management is opgenomen in bijlage.
Rapport opvolgingsrapportering 1ste semester 2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Eric De Vriendt, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck
Er worden door raadsleden Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen een aantal vragen gesteld in verband met de voortgang van de acties in het meerjarenplan en niet gehaalde mijlpalen zoals opgenomen in het rapport. De vragen betreffen oa niet uitgevoerde/niet opgestartte/in voorbereiding staande/vertraagde en afgevoerde mijlpalen inzake het dienstverleningsconcept, investeringen in aanpassing gemeentehuis, invoering snelheidsbeperking Zuidlaan, project fietssnelweg, inrichting keuken zwalmparel, verhoging kwaliteit WOOPZ, Zwalmgames for Kids, eindejaarsactie handelaars, verkoop parking Zwalmlaan, masterplan Munkzwalm en masterplan mobiltiteit Munkzwalm, tractorsluizen in de Paulatemstraat, site containerpark aan de oude steenbakkerij, opmaak beeldkwaliteitsplan, begraafplaats St Anna - Rozebeke. De bevoegde schepenen/burgemeester beantwoorden de gestelde vragen en geven de nodige uitleg in verband met de status van deze acties.
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 4 min 05 sec - 39 min 25 sec
De vergadering wordt even geschorst na de behandeling van dit punt omwille van audioproblemen.
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan inzake het 1ste semester 2021 zoals opgenomen in bijlage.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente Zwalm heeft de ambitie om 'Fair Trade Gemeente' te worden. Daartoe moet de gemeente beantwoorden aan 6 criteria, waarvan het goedkeuren van deze resolutie een eerste stap is.
Criterium 1: een geëngageerd gemeentebestuur dat een resolutie goedkeurt om fair trade te steunen en om koffiepads en minstens 1 ander fair trade product aan te kopen voor intern gebruik.
Criterium 2: er worden stappen ondernomen om de lokale winkeliers en handelaars aan te zetten fair trade producten mee op te nemen in hun assortiment.
Criterium 3: scholen, bedrijven en verenigingen worden aangemoedigd om ook fair trade producten te gebruiken.
Criterium 4: de gemeente engageert zich om voldoende te communiceren over fair Trade via diverse kanalen.
Criterium 5: er wordt een trekkersgroep aangesteld die de nodige initiatieven onderneemt om de titel 'Fair Trade Gemeente' binnen te halen en te zorgen voor continuïteit in de aandacht voor Fair Trade door het tweejaarlijks invullen van de Fair-o-meter.
Criterium 6: er worden initiatieven genomen rond lokale duurzame voeding, door onder meer aandacht te hebben voor korte keten.
De internationale definitie van eerlijke handel luidt als volgt:
“Eerlijke handel is een handelspartnerschap, gebaseerd op dialoog, transparantie en respect, dat streeft naar meer rechtvaardigheid in de internationale handel. Eerlijke handel draagt bij tot duurzame ontwikkeling door betere handelsvoorwaarden te bieden aan en de rechten veilig te stellen van achtergestelde producenten en arbeiders vooral in het Zuiden.”
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 47 min 00 sec - 55 min 21 sec
Art. 1 - De gemeenteraad stemt er principieel mee in dat in het kader van een duurzaam beleid (op sociaal, ecologisch en economisch vlak), bij de aankoop van producten aandacht zal besteed worden aan de prijs die de producenten in ontwikkelingslanden voor hun product krijgen en aan hun arbeidsomstandigheden. Voor koffiepads en minstens 1 ander product zal de gemeente beroep doen op leveranciers/producten die worden gecertificeerd door een keurmerk van eerlijke handel zoals Fairtrade Belgium, Fair For Life en Ecocert fairtrade of een alternatieve handelsorganisatie zoals Oxfam Wereldwinkels.
Art. 2 - De gemeente zal in haar interne en externe communicatie aandacht te besteden aan haar duurzaam aankoopbeleid zodat ze op die manier haar informatie- en sensibilisatieopdracht uitvoert.
Art. 3 - Een intern klimaatteam, bestaande uit medewerkers van het lokaal bestuur die met een duurzame bril naar hun werk en de gemeente kijken, zal als trekkersgroep van het Fair Trade gebeuren worden aangesteld. Het aankoopbeleid zal stapsgewijs worden doorlicht en voorstellen ter bevordering van het gebruik van producten uit eerlijke handel, zullen in het intern klimaatteam en managementteam besproken worden.
Art. 4 - De gemeente engageert zich om haar deelname en ondersteuning aan de werkgroep FairTradeGemeente te bestendigen, ter bevordering van het verder uitrollen van de campagne FairTradeGemeente in de gemeente.
Eric De Vriendt, burgemeester
Op 17 en 18 juli 2021 werd het zuiden van ons land getroffen door ongezien zware regenval die leidde tot een ware overstromingsramp. Er vielen vele slachtoffers en ook de materiële schade is gigantisch en dit zowel aan publieke als private infrastructuur. Zowel de streek als de inwoners hebben behoefte aan financiële steun en de gemeente wenst haar solidariteit met alle getroffen te tonen door een financiële steun aan het Rode Kruis die de hulp coördineert. Het coördinerende Rode Kruis geeft ook expliciet de voorkeur aan geldelijke giften.
De gemeente wenst daarbij € 1 per inwoner te geven verhoogd met de uitgespaarde kosten van de afgelaste recepties naar aanleiding van de nationale feestdag en opening van de Wijlegemkapel. Zo komen we op een afgerond bedrag van € 10.000.
https://www.rodekruis.be/helpenhelpt/
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Guido De Temmerman, Eric De Vriendt, Louis Ide
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 55 min 22 sec - 1 u 02 min 30 sec
Enig art. - Er wordt € 10.000 gestort op het rekeningnummer BE70 0000 0000 2525 van het Rode Kruis als financiële noodhulp voor de door overstroming getroffen gebieden in Wallonië.
Peter Van Den Haute, schepen
Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Variant. Deze projectvereniging is een samenwerking rond cultureel en onroerend erfgoed tussen de gemeenten Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm.
We ontvingen het jaarverslag en de jaarrekening van 2020 om voor te leggen aan de gemeenteraad.
Jaarverslag en jaarrekening 2020 van Variant
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Cultureelerfgoeddecreet van 24.02.2017
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Variant en goedkeuring van de statuten en huishoudelijk reglement
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 02 min 31 sec - 1 u 03 min 31 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag en de jaarrekening 2020 van de projectvereniging Variant, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Variant.
Eric De Vriendt, burgemeester
Op de gemeenteraad van 31.05.2021 werd een nieuw GAS-reglement goedgekeurd. In dit GAS-reglement werd lokale bemiddeling opgenomen en het is toepasbaar voor minderjarigen vanaf 16 jaar.
Lokale bemiddeling kan worden voorgesteld door de sanctionerend ambtenaar als alternatieve maatregel voor de GAS-boete. Het maakt het voor de overtreder mogelijk om, door tussenkomst van een bemiddelaar, de veroorzaakte schade te herstellen of te vergoeden of om het conflict te doen bedaren. De sanctionerend ambtenaar is bovendien verplicht om, in geval van overtredingen door minderjarigen, na de opstart van een GAS-procedure een bemiddelingsaanbod te doen.
De stad Geraardsbergen heeft samenwerkingsovereenkomsten met de betreffende gemeentes in het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen afdeling Oudenaarde. In de bijlage vindt u deze overeenkomst.
Op dit ogenblik is er voor de gemeente Zwalm geen lopende en noodzakelijke overeenkomst inzake bemiddeling meer in het kader van GAS. De op 19.01.2010 terzake door de gemeenteraad goedgekeurde overeenkomst is niet meer geldig. Bijgevolg is er voor overtredingen in de gemeente Zwalm met minderjarigen momenteel geen bemiddeling mogelijk.
Vandaar dat we voorstellen de overeenkomst terzake in bijlage goed te keuren.
Het project met de stad Geraardsbergen is in beginsel ook volledig gesubsidieerd.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Geraardsbergen en de gemeente Zwalm inzake bemiddeling in het kader van GAS
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 03 min 32 sec - 1 u 05 min 15 sec
Art. 1 - De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Geraardsbergen en de gemeente Zwalm inzake bemiddeling in het kader van GAS zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening.
Art. 3 - Afschrift wordt bezorgd aan de stad Geraardsbergen en de provinciale sanctionerende ambtenaren.
Eric De Vriendt, burgemeester
Met de e-mail van 09 juli 2021 vroeg de provincie om het convenant "Ronde van Vlaanderen cyclo" en de overeenkomst interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo" goed te keuren. Met de e-mail van 17 augustus 2021 liet de provincie weten dat ten gevolge van het overleg van 12 augustus tussen de burgemeesters en de organisator de tekst van het convenant aangepast werd.
De Ronde van Vlaanderen Cyclo ging door op zaterdag 18 september 2021.
Aangezien er intussen geen zitting van de gemeenteraad meer was, werd dit convenant "Ronde van Vlaanderen cyclo" en de overeenkomst interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo" goedgekeurd door het schepencollege van 05.08.2021. De aangepast versie van het convenant werd goedgekeurd in het schepencollege van 09.09.2021.
Deze collegebesluiten inzake goedkeuring dienen ter bekrachtiging voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
Overeenkomst interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen Cyclo"
Convenant met 'Peloton' organisator van de "Ronde van Vlaanderen voor cyclo"
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 05.08.2021 houdende goedkeuring van het convenant en van de overeenkomst "Ronde van Vlaanderen Cyclo"
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 09.09.2021 houdende aanpassing van het convenant en van de overeenkomst "Ronde van Vlaanderen Cyclo"
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22.12.2017
De nieuwe gemeentewet inzonderheid de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 05 min 16 sec - 1 u 05 min 45 sec
Art. 1 - De beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 05.08.2021 en van 09.09.2021 houdende goedkeuring van het convenant en van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo”, wordt bekrachtigd.
Art. 2 - Afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de federale diensten van de provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.
Eric De Vriendt, burgemeester
Met de beslissing van de gemeenteraad van 19.03.2008 werd machtiging gegeven tot deelname aan het project provinciale ondersteuning van de noodplanning. Dit project startte in november 2008 en de deelname wordt sindsdien steeds verlengd. De geboden ondersteuning is ook zeer belangrijk en noodzakelijk in kader van onze gemeentelijke noodplanning.
Met de brief van 17.06.2021 van de gouverneur wordt gevraagd om de deelname aan het project te verlengen. De gemeentelijke bijdrage wordt vastgelegd op € 0.19 per inwoner. Gezien het atypische coronajaar wordt de bijdrage voor 2021 beperkt tot een periode van 6 maanden.
Gemeenteraadsbesluit van 19.03.2008 houdende deelname aan het project provinciale ondersteuning noodplanning en aanneming van de gemeentelijke bijdrage.
Brief van de gouverneur van 17.06.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Eric De Vriendt
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 05 min 46 sec - 1 u 08 min 46 sec
Art. 1 - De gemeente zal de deelname van het project provinciale ondersteuning noodplanning verlengen.
Art. 2 - De gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten van de provinciale equipe voor 2021 wordt aangenomen voor een bedrag van € 781,76 euro.
Art. 3 - De gouverneur zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
Peter Van Den Haute, schepen
Op 08.07.2021 heeft de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm de budgetwijziging 2021/1 van haar kerkfabriek ingediend bij het gemeentebestuur.
De gemeentelijke toelage blijft behouden op €13.765,09 voor explötatie. Er worden geen investeringstoelagen gevraagd. De gevraagde toelagen blijven ook binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan.
De budgetwijziging 2021/1 van de kerkfabriek van Alle Heiligen Nederzwalm
Bijlage 1 : samenvattende tabel toelagen 2021
Advies Bisdom van 19.07.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.
Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2007/01 van Vlaams minister van Binnenlands Beleid, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Collegebesluit van 19.11.2020 inzake goedkeuring van een afsprakennota met het kerkbestuur
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 08 min 47 sec - 1 u 09 min 48 sec
Bijlage 1: gevraagde gemeentelijke toelage
Kerkfabriek |
2021 exploitatie (€) | 2021 investeringen (€) | 2020 totaal (€) |
Alle Heiligen Zwalm | 13.765,09 | 0,00 |
13.765,09 |
Art. 1 - De budgetwijziging 2021/1 van de kerkfabriek van Alle Heiligen Zwalm en de gevraagde gemeentelijke toelage wordt goedgekeurd zoals opgenomen bijlage.
Art. 2 - Afschrift van dit besluit zal aan de provinciegouverneur worden overgemaakt alsook aan het kerkbestuur Alle Heiligen Zwalm.
Patrick Moreels, schepen
De gemeente heeft zich geëngageerd tot het invoeren van een derdebetalersysteem in de meerjarenplanning.
Momenteel is onze derdebetalersregeling met De Lijn beperkt tot een kleine tussenkomst via de raad voor maatschappelijk welzijn (OCMW) en dit voor mensen met een laag inkomen.
Investeren in openbaar vervoer geeft het imago van een gemeente een flinke boost. Inwoners en bezoekers zijn tevreden als ze minder voor hun verplaatsing moeten betalen. Je investeert in duurzame mobiliteit, helpt de fileknoop ontwarren en vermijdt parkeerproblemen. Je beschermt het milieu.
In het gemeentelijk mobiliteitsplan wordt geopteerd voor een duurzaam mobiliteitsscenario waarbij de bereikbaarheid geoptimaliseerd blijft door het gebruik van het openbaar vervoer.
In de toekomst zal aan alle nieuwe inwoners van Zwalm een lijnkaart en informatiepakket toegevoegd worden in het welkomstpakket. Deze maatregel wordt met terugwerkende kracht ingevoerd voor allen nieuwe inwoners vanaf 2020.
De kost wordt voor de helft gedragen door De Lijn en de helft door de gemeente, het gemeentelijk aandeel per pakker bedraagt 8 euro. In 2020 telde Zwalm 493 nieuwe inwoners wat neerkomt op een kostprijs van 3.944,00 euro. Voor de komende jaren wordt een gelijkaardig bedrag voorzien.
Deze uitgave kan geboekt worden op actie 121 : Beter openbaar vervoer : bushokjes en derdebetalersregeling, BI 0210-00 AR 2250000.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.03.2014 houdende goedkeuring reglement met betrekking tot tussenkomst abonnement De Lijn
Artikel 170 en 173 van de Grondwet
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur
Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 december 2017 tot goedkeuring van de maiximumtarieven van de Vlaamse Vervoersmaatschappij – De Lijn en de categorieën van personen die in aanmerking komen voor gratis vervoer (B.S. 19 januari 2018)
Decreet betreffende de basisbereikheid (B.S. 12 juni 1019)
Besluit van de Vlaamse Regering van 24/01/2020 tot bepaling van het tariefbeleid voor het kernnet en het aanvullend net en tot wijziging van artikel 66 van het besluit van de Vlaamse Regiring van 14 mei 2004 betreffende de exploitatie ende tarieven van de VVM (B.S. 31 januari 2020)
Matthijs Verschraegen, Patrick Moreels, Werner Baudewijn, Angélique De Clercq
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 09 min 49 sec - 1 u 29 min 13 s
Art.1 - Aan alle nieuwe inwoners van Zwalm vanaf 2020 zal een lijnkaart en informatiepakket van De Lijn toegevoegd worden aan hun welkomstpakket. De jaarlijkse bijdrage wordt aangenomen voor een geraamd bedrag van € 4.000
Art.2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van alle noodzakelijke documenten.
Eric De Vriendt, burgemeester
In het kader van de wegen- en rioleringswerken project 23.835 "Molenberg - Konkelstraat" door Aquafin NV is er een samenwerking tussen Aquafin NV en de gemeente Zwalm.
De samenwerkingsovereenkomst met addendum is hierbij op papier gezet om onder de partijen de afspraken vast te leggen.
Deze overeenkomst omvat :
Samenwerkingsovereenkomst inclusief de addenda.
E-mail Aquafin dd 09.07.2021
Gemeentedecreet van 22.12.2017.
Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18.04.2017 tot plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en latere wijzigingen.
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 29 min 14 sec - 1 u 30 min 02 s
Art. 1 - De samenwerkingsovereenkomst in bijlage opgemaakt door Aquafin NV tussen Aquafin en de gemeente Zwalm voor het realisereen van het project 23.835 "Molenberg - Konkelstraat" wordt aangenomen.
Art. 2 - De in de samenwerkingsovereenkomst opgenomen "Overeenkomst studieopdracht met Arcadis Belgium wordt goedgekeurd. Deze opdracht wordt geraamd op een bedrag van 3.300,00 EUR.
Art. 3 - De in de samenwerkingsovereenkomst opgenomen "afroepcontract veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking" inzake dit project met V.E.T.O. & Partners NV wordt goedgekeurd. Deze opdracht wordt geraamd op een bedrag van 197,13 EUR.
Art. 4 - Het addendum in bijlage tussen Aquafin NV, gemeente Zwalm en Arcadis Belgium wordt aangenomen.
Art. 5 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomst en addendum.
Bruno Tuybens, schepen
Als lokaal bestuur willen we mee vorm geven aan het sociaal beleid en de aandacht voor nodige zorg versterken. Door onder meer middelen te reserveren voor initiatieven van lokale sociale organisaties die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen binnen onze gemeente, wil het bestuur de inspanningen van de lokale sociale organisaties die werkzaam zijn rond de zorg, het welzijn en de ondersteuning van kwetsbare Zwalmenaren erkennen.
Dit werd concreet ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder actieplan 422: Lokale sociale organisaties die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen in onze gemeente (bijvoorbeeld: personen met een beperking, personen in armoede…) kunnen een subsidie ontvangen van de gemeente. Jaarlijks is 3.000 euro voorzien om dit te realiseren.
Er werd daartoe een subsidiereglement uitgewerkt dat ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 30 min 03 sec - 1 u 34 min 24 s
Subsidiereglement voor lokale sociale organisaties die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Art. 1: Doel
Lokale sociale organisaties die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen binnen onze gemeente kunnen een werkingssubsidie ontvangen van het lokaal bestuur. Via deze ondersteuning wil het lokaal bestuur de inspanningen van de lokale sociale organisaties die werkzaam zijn rond de zorg, het welzijn en de ondersteuning van kwetsbare Zwalmenaren erkennen. De werkingssubsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de werkingskosten van de lokale sociale organisatie.
Art. 2: Definities
De aanvrager: de lokale sociale organisatie die een werking heeft die aansluit bij de doelstellingen van dit reglement
Lokaal bestuur Zwalm: gemeente en OCMW Zwalm
Het aanvraagdossier: de subsidieaanvraag met alle noodzakelijke bijlagen ter verantwoording van de ondersteuningsvraag
De subsidie: een jaarlijkse toekenning van een financieel bedrag ter ondersteuning van de werking van de lokale sociale organisatie die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen, binnen de perken van de kredieten voorzien op de begroting van het OCMW en volgens de voorwaarden die in dit reglement vastgelegd worden.
Commercieel: het op een directe manier nastreven van winst
Art. 3: Doelgroep en toepassingsgebied
Het lokaal bestuur wil de aandacht voor nodige zorg versterken. Lokale sociale organisaties die een directe impact hebben op het versterken van de sociaal kwetsbare doelgroepen, komen in aanmerking voor deze subsidie. de werking van de lokale sociale organisaties is afgestemd op de lokale zorgbehoeften van deze kwetsbare doelgroepen.
Lokale sociale organisaties die inzetten op een samenwerking met het lokale bestuur (o.a. de Sociale Dienst en dienst Welzijn) en/of andere lokale partners genieten de voorkeur.
Art. 4: Algemene voorwaarden
De lokale sociale organisatie moet aan volgende voorwaarde voldoen:
1. Het statuut hebben van een vereniging zonder winstoogmerk of een feitelijke vereniging
2. De zetel of het secretariaat van de organisatie is gevestigd in Zwalm. Afwijkingen hierop zijn mogelijk indien uit andere aspecten van het doel, de werking of de organisatiestructuur blijkt dat de sociale organisatie werkzaam is in Zwalm.
3. Het merendeel van de dienstverlening en activiteiten van de lokale sociale organisatie vindt plaats in Zwalm en/of minstens 5 inwoners van Zwalm maken gebruik van de aangeboden werking.
4. De lokale sociale organisatie richt zich op de ondersteuning van kwetsbare doelgroepen (mensen met een beperking, een aandoening, psychische of sociale problemen, armoede) en dragen door hun werking bij aan de emancipatie, participatie en versterking van de doelgroep,
5. De lokale sociale organisatie heeft niet als doel een religie of levensbeschouwing te beleven, noch het bedrijven van politiek
6. Het aanbod van de lokale sociale organisatie is toegankelijk voor de inwoners van Zwalm die aan de eigenheid van de doelgroep van de lokale sociale organisatie beantwoorden.
7. Er moet een actieve werking zijn. De lokale sociale organisatie kan hiervan bewijs leveren aan de hand van activiteiten in het afgelopen kalenderjaar.
Art. 5: Bijzondere voorwaarden
De aanvrager is geen commerciële organisatie, noch wenst men in eerste instantie winst na te streven met de werking. De insteek van de werking betreft een sociaal, cultureel en menslievend doel.
Art. 6: Subsidiebedrag
Het lokaal bestuur maakt jaarlijks middelen vrij voor lokale sociale organisaties die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen met een aanbod dat beantwoord aan de lokale noden. Jaarlijks wordt een bedrag van 3000,00 euro evenredig verdeeld onder de lokale sociale organisaties die tijdig een aanvraag indienen. Het subsidiebedrag per lokale organisatie kan nooit meer bedragen dan 750,00 euro per werkingsjaar.
Zolang de kredieten hiervoor toereikend zijn, kunnen de subsidies worden toegekend.
Hoofdstuk 2. Algemene procedure
Art. 7: Aanvraag
De aanvrager kan de subsidieaanvraag indienen via het aanvraagformulier op de website van het lokaal bestuur. Het aanvraagformulier geeft zowel een inhoudelijke als een financiële weerslag van de werking waarvoor de subsidie zal verkregen worden.
De werkingssubsidie mag uitsluitend dienen voor de betaling van kosten conform de ingediende aanvaarde begroting. De subsidie mag niet aangewend worden voor loonkosten noch voor investeringskosten.
Voor het eerste werkingsjaar 2020 is de aanvraagtermijn 31 november 2021.
Voor de subsidies van 2021 tot en met 2024 is de indientermijn ten laatste op 15 maart van het daaropvolgend werkingsjaar.
Het ingevulde aanvraagformulier wordt ingediend bij behandelende dienst die instaat voor de opvolging en uitvoering van dit reglement: Dienst Welzijn via e-mail: welzijn@zwalm.be of schriftelijk: Lokaal bestuur Zwalm, Dienst Welzijn, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm.
De aanvrager krijgt na het indienen een ontvangstbevestiging.
De Dienst Welzijn neemt de aanvraag door ter controle van de volledigheid van de aanvraag. Indien er bijlagen ontbreken of er bijkomende informatie wordt opgevraagd, dan heeft de aanvrager 2 weken de tijd om deze na de berichtgeving toe te voegen aan het dossier.
Art. 8: Beoordeling
De dienst Welzijn maakt een gemotiveerd advies op, waarbij rekening wordt gehouden met de elementen zoals bepaald in art. 6 en eventuele onvoorziene omstandigheden ten gevolge van overmacht bv. de coronapandemie, en maakt dit advies over aan het College van burgemeester en schepenen dat over de aanvraag een beslissing neemt en dit binnen een termijn van 6 weken.
Art. 9: Beslissing
Het College van burgemeester en schepenen beoordeelt de aanvraag op basis van het ingediende dossier en het advies van de Dienst Welzijn. Het College van burgemeester en schepenen beslist tot het al dan niet toekennen van de werkingssubsidie binnen een termijn van 6 weken na de uiterste indiendatum van het betreffende werkingsjaar.
Een negatieve beoordeling is mogelijk wanneer:
De aanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing.
De aanvrager kan schriftelijk bezwaar aantekenen binnen 1 maand na de berichtgeving via de dienst Welzijn. Dit bezwaar dient uitvoerig gemotiveerd te zijn. Het college van burgemeester en schepenen beslist binnen 1 maand na het ontvangen van het bezwaarschrift of het bezwaar al dan niet gegrond is.
Art. 10: Uitbetaling
De uitbetaling van de werkingssubsidie gebeurt ten laatste 1 maand na de toekenning door het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk 3. Slotbepalingen
Art. 11: Controle en sancties
Het lokaal bestuur heeft het recht om de aanwending van de verleende subsidie te controleren en kan de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de werking en de daaraan verbonden uitgaven.
Het college van burgemeester en schepenen kan indien de verklaringen in het aanvraagformulier niet kloppen met de werkelijkheid of indien de voorwaarden in dit reglement niet strikt worden nageleefd, beslissen om de subsidie geheel of gedeeltelijk terug te vorderen en de lokale sociale organisatie te schorsen voor verdere betoelaging. De organisatie wordt hiervan schriftelijk in kennis gesteld.
De aanvrager kan hiertegen schriftelijk bezwaar aantekenen binnen 1 maand na de berichtgeving via de dienst Welzijn. Dit bezwaar dient uitvoerig gemotiveerd te zijn. Het college van burgemeester en schepenen beslist binnen 1 maand na het ontvangen van het bezwaarschrift of het bezwaar al dan niet gegrond is.
Wanneer de lokale sociale organisatie haar naam, doel of rechtspersoonlijkheid wijzigt, dient het lokaal bestuur hiervan op de hoogte te worden gesteld. Wijzigingen worden doorgegeven aan de Dienst Welzijn.
Art. 12: Communicatieclausule
De aanvrager verbindt zich ertoe om bij toekenning van een werkingssubsidie de dienst Welzijn op de hoogte te stellen van geplande initiatieven en activiteiten. In communicatiemiddelen zoals jaarverslagen en website communiceert de aanvrager duidelijk dat het lokaal bestuur de werking van de lokale sociale organisatie ondersteunt. Hiervoor kan een logo van het lokaal bestuur verkregen worden via de Dienst Welzijn.
Art. 13: Non-discriminatieclausule
De aanvrager verbindt zich ertoe geen enkele vorm van discriminatie op grond van geslacht, nationaliteit, huidskleur, afkomst, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, handicap, fysieke eigenschappen, … te dulden in de werking.
Art. 14: Inwerkingtreding en duurtijd
Dit reglement treed in werking vanaf 30 september 2021 en geldt tot en met 31 december 2025.
Dit reglement wordt bekend gemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 - Het subsidiereglement voor lokale sociale organisaties die zich inzetten voor sociaal kwetsbare doelgroepen wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen regelt de praktische uitvoering van dit reglement en beslist over de werkelijke toekenning.
Art. 3 - Dit reglement treedt in werking vanaf 30 september 2021 en geldt tot en met 31 december 2025.
Art. 4- Het reglement wordt bekend gemaakt conform het Decreet lokaal bestuur.
Bruno Tuybens, schepen
De Vlaamse regering heeft de ambitie om 120 000 mensen extra aan de slag te helpen en ziet een versterkte samenwerking tussen VDAB en de lokale besturen als een hefboom om dit te bereiken. VDAB krijgt de opdracht om deze samenwerkingen te initiëren en richt zich hiervoor tot (clusters van) lokale besturen. In deze gaat het om de cluster van lokale besturen regio Vlaamse Ardennen (SEVA).
Het doel van een versterkte samenwerking is o.a.:
De concrete vertaalslag hiervan wordt samen met de andere lokale besturen, SEVA en VDAB opgemaakt.
Gemeenschappelijke doelen en quick wins worden afgesproken, gekoppeld aan een concreet actieplan zodat dit opgevolgd en gemonitord kan worden.
De VDAB vraagt aan het lokaal bestuur een engagement om mee vorm te geven aan een samenwerkingsovereenkomst en het daarbij horende actieplan.
De VDAB ziet een rol in het engagement om mee het actieplan op te maken en uit te voeren, alsook het inzetten van de expertise op vlak van welzijn, onderwijs, lokaal ondernemen, ... Concrete acties kunnen zijn: promo voor gezamenlijke jobbeurzen, acties voor schoolverlaters, acties voor kwetsbare doelgroepen, mobiele opleidingen, mogelijkheid tot het volgen van online opleidingen in de bibliotheek, verkleinen digitale kloof, samenwerken ikv ESF oproepen, ...
De trekkers van dit actieplan zijn de regisseur sociale economie (en werk), de teamleider intensieve dienstverlening VDAB en de sectorale teamleider VDAB.
Zij brengen de werkgroep samen zodat de acties in het actieplan uitgevoerd worden en teruggekoppeld worden naar de stuurgroep en andere betrokkenen.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen regio Vlaamse Ardennen, SEVA en VDAB: Samen sterk voor werk!
Actieplan Lokale Besturen regio Vlaamse Ardennen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 34 min 25 sec - 1 u 41 min 14 s
Art. 1 - De samenwerkingsovereenkomst 'Samen sterk voor werk' tussen het lokaal bestuur van Zwalm en VDAB wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente Zwalm wil in het kader van haar klimaatbeleid meer groen in de gemeente. Ze wil de aanleg van geveltuinen stimuleren door een regelgevend kader te creëren waarbinnen dat mogelijk is. Geveltuinen nemen CO² op, zorgen voor verkoeling, zorgen voor buffering van water, een betere luchtkwaliteit, zorgen voor kleurrijke, sfeervolle straten, bevorderen sociaal contact en vergroten de biodiversiteit.
advies milieuraad dd 27.05.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Johan De Bleecker, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 41 min 15 sec - 1 u 48 min 55 s
Reglement voor het aanleggen van geveltuinen
Artikel 1 - Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen volgende betekenis:
• Geveltuin: een beplant gedeelte van de openbare weg, tegen de perceelsgrens (tegen een gevel van een gebouw, een vrijstaande muur, …)
• De beheerder: de gebruiker of houder zakelijk recht van de woning/constructie/het gebouw waartegen de geveltuin gewenst is. De huurder moet bij zijn aanvraag de schriftelijke toestemming van de eigenaar voegen. In het geval van eigendom in onverdeeldheid, dient de vereniging van mede-eigenaars schriftelijk akkoord te gaan.
• Voetpad: elk gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor voetgangersverkeer waaronder ook voor rolstoelgebruikers.
• Obstakelvrije loopweg: ruimte waarbinnen de voetganger zich kan voortbewegen zonder dat een vaste hindernis (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enzovoort) zijn voortgang belemmert. De afstand van deze loopweg wordt in dit reglement gemeten grenzend aan de rand van de geveltuin en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
• Plantvak: de onverharde zone op het openbaar domein waarin de geveltuin komt.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Het reglement is van toepassing op grondgebied van de gemeente Zwalm.
Artikel 3. Geveltuinen aan geklasseerde monumenten of op lijst bouwkundig erfgoed
Voor gebouwen die als monument zijn geklasseerd of die op de inventaris van bouwkundig erfgoed staan, wordt boren bij het aanbrengen van klimhulp in eerste instantie vermeden. Indien noodzakelijk, worden boorgaten enkel aangebracht in de voegen, nooit in de stenen.
Artikel 4. Modaliteiten en voorwaarden voor de aanleg van een geveltuin
Het is toegelaten om een geveltuin aan te leggen onder de volgende voorwaarden:
a. Procedure
Voor de aanleg van een geveltuin wordt gewerkt met een aanvraag en is een goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen nodig.
De aanvraag dient ingediend te worden bij de dienst duurzaamheid van de gemeente Zwalm via het aanvraagformulier.
De bevoegde dienst behandelt de aanvraag. De aanvraag wordt nagekeken op volledigheid, er wordt een KLIP aanvraag gedaan en eventueel kunnen bijkomende voorwaarden voor de aanleg worden toegevoegd. In het geval de geveltuin langs een gewestweg wordt aangevraagd, dient ook de goedkeuring van het Agentschap Wegen en Verkeer te worden aangevraagd. Op basis van al deze zaken, wordt beslist tot het al dan niet goedkeuren van de aanvraag en wordt de beheerder op de hoogte gebracht van de beslissing. Bij een goedkeuring, wordt in functie van de werkplanning, de beheerder geïnformeerd over wanneer de voorbereidende werken kunnen plaatsvinden.
b. Mogelijke afmetingen van het plantvak
- Breedte, gemeten vanaf de gevel + klimhulp
De breedte van de geveltuin loodrecht op de perceelgrens gemeten, bedraagt maximaal 30 cm. De klimhulp steekt loodrecht op de perceelgrens gemeten maximaal 15 cm uit.
- Plantvak type 1: Lengte, parallel langs de gevel gemeten. De lengte van de geveltuin, parallel met de perceelgrens, bedraagt maximaal 2 x 50 cm.
- Plantvak type 2: Lengte, parallel langs de gevel gemeten. De lengte van de geveltuin, parallel met de perceelgrens, bedraagt maximaal 1 x 150 cm
- Plantvak combinatie tussen type 1 en 2: Lengte, parallel langs de gevel gemeten. De lengte van de geveltuin, parallel met de perceelgrens, bedraagt maximaal 2 x 50 cm en wordt gecombineerd met een plantvak van 1 x 150 cm.
c. Afstand tot de perceelsgrens van de buren
De afstand van het plantvlak tot de perceelsgrens van de buren bedraagt 50 cm. De plantengroei moet zich beperken tot de gevel van het gebouw waarvoor een aanvraag tot aanleg geveltuin werd gedaan.
d. Obstakelvrije loopweg
Om hinder voor andere gebruikers van het openbaar domein te vermijden, moet de obstakelvrije ruimte over de volledige lengte van de geveltuin minimaal 1m breed zijn en bij voetpaden breder dan 3 meter, moet de opbastkelvrije ruimte minstens 1.5 m breed zijn. De bevoegde diensten van de gemeenten kunnen controle ter plaatse uitvoeren. In het algemeen moet de geveltuin door de beheerder onderhouden worden zodat deze geen hinder, schade of gevaar oplevert voor voetgangers of andere weggebruikers, zoals ordediensten.
De eigenaars of gebruikers van een eigendom moeten ervoor zorgen dat de op deze eigendom groeiende planten of bomen zodanig gesnoeid worden dat geen enkele tak ervan:
1° op minder dan 4,5 meter van de grond boven de rijweg hangt
2° op minder dan 2,5 meter van de grond boven de gelijkgrondse berm of boven het voetpad hangt
De eigenaars of gebruikers van een eigendom moeten ervoor zorgen dat de op deze eigendom groeiende planten of bomen voldoende gesnoeid worden opdat deze het openbaar domein – en in het bijzonder voetpaden – niet overwoekeren. Wanneer de eigenaar de overwas niet aanpakt, kan de gemeente dit op kosten van de burger doen.
e. Zichtbaarheid
Alle voorzieningen van openbaar nut zoals straatnaamborden, verkeersborden, kabels, huisnummers, brievenbussen, verlichtingspalen en pictogrammen moeten steeds zichtbaar blijven en bereikbaar zijn. Ook een straathoek moet zichtbaar blijven.
f. Planten
Toegelaten planten: de toegelaten planten kan de beheerder terug vinden op de adviserende plantenlijst die bij de goedkeuring van de aanvraag wordt bezorgd. De plantkeuze moet van die aard zijn dat deze geen schade kan berokkenen aan medeburgers en boven- en ondergrondse constructies. Klimop en andere sterk woekerende planten zijn niet toegelaten.
Artikel 5. Voorbereidende werkzaamheden
De voorbereidende werken voor de aanleg van de geveltuin gebeuren door en op kosten van de gemeente. Deze werken omvatten het graven van het plantvak tot op max 40cm diepte met inbegrip van de uitbraak en afvoer van de bestaande verharding en eventueel het afwerken aan de kopse kant van de bestaande verharding. De gemeente draagt eveneens de kosten voor het aanvragen van de nodige plannen met betrekking tot de ligging van nutsleidingen en kabels bij het Kabel en Leidingeninformatie Portaal (KLIP). Het plantvak wordt door de gemeente opgevuld met geschikte potaarde.
Artikel 6. Afboording
Afhankelijk van de situatie zal de groendienst/gemeente/bevoegde dienst het plantvak afboorden met een rand (bv een tegel) die maximum 5cm boven het voetpad uitsteekt. Andere omranding zoals afsluitingen of hekjes zijn niet toegelaten.
Artikel 7. Beheer en onderhoud, eigendom, veiligheid, schade en aansprakelijkheid (naar gemeente en naar derden toe)
De beheerder verbindt zich er toe de geveltuin goed te onderhouden. Hij is ook verantwoordelijk voor het verwijderen van ongewenste kruiden en vuil op het voetpad als gevolg van de geveltuin. Bij vaststelling van wanbeheer kan de geveltuin na aanmaning verwijderd worden op kosten van de beheerder. De beheerder moet de geveltuin zo onderhouden dat ze geen gevaar oplevert voor andere weggebruikers of schade veroorzaakt aan eigendom van derden.
De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die zich voordoet naar aanleiding van slecht onderhoud van de geveltuin.
Schade aan de openbare weg veroorzaakt door de geveltuin, wordt door de gemeente hersteld op kosten van de beheerder. De beheerder verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden en zelf voorlopig de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen.
Alle dood of levend materiaal in de straatgeveltuin verwerkt, blijft eigendom van de beheerder. De beheerder is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen als gevolg van de aanwezigheid van de straatgeveltuin of het niet naleven van het reglement. De beheerder vrijwaart de gemeente tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde straatgeveltuin.
Het is verboden gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken.
Artikel 8. Voor de aankoop van de planten voor de geveltuin, wordt een subsidie voorzien bij een goedgekeurde aanvraag van 100% van het aankoopbedrag met een maximum van 25 euro. De aanvraag voor de subsidie dient te gebeuren via het daartoe bestemde formulier.
Artikel 9. Verwijdering reglementair aangelegde geveltuin
De gemeente behoudt het recht om, mits uitdrukkelijke motivering, een reglementair aangelegde geveltuin op haar openbaar domein te verwijderen of niet langer toe te laten. Dan verwijdert de gemeente de geveltuin en staat in voor de kosten om de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand te herstellen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn bij infrastructuurwerken of andere werken van algemeen belang.
a. De gemeente legt de geveltuin indien de situatie dit toelaat opnieuw aan en vergoedt ook de planten met een maximum van 25€. De beheerder staat in voor de aankoop en het aanplanten zelf en moet dan ook een plant in het plantvak voorzien
b. Indien de situatie niet toelaat dat een geveltuin opnieuw wordt aangelegd, voorziet de gemeente een vergoeding van 25€ voor geleden schade.
Artikel 10. Verwijdering van niet-reglementair aangelegde geveltuinen
Een niet-reglementair aangelegde geveltuin, wordt na aanmaning in overeenstemming gebracht met het reglement binnen 15 werkdagen. Indien dit niet gebeurt zal de gemeente de geveltuin zelf (laten) verwijderen en de kosten doorrekenen.
Artikel 11. Aanvraag voor het verwijderen van de geveltuin
Indien de beheerder de geveltuin wenst te verwijderen, dient hij dit opnieuw aan te vragen op de dienst duurzaamheid. De gemeente zal dan de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. Hij dient hiervoor een specifiek aanvraagformulier in.
Artikel 12. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 01.10.2021
Art. 1 - Het reglement voor het aanleggen van geveltuinen wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Francia Neirinck, schepen
Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact definitief goed. Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.
Het pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat- en energiebeleid beklemtonen.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van 4 concrete en herkenbare werven wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak.
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeld in de onderstaande werven waar te maken:
1. Laten we een boom opzetten - over vergroenen & bebossen
2. Verrijk je wijk - over energetische renovaties
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar - over duurzame mobiliteit
4. Water is het nieuwe goud - over hemelwateropvang en ontharding
Het is wenselijk dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Lokaal Energie- en klimaatpact: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/sites/default/files/public/thema/andere/lokaal_energie_klimaatpact_20210604.pdf
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 48 min 56 sec - 1 u 56 min 05 s
Art. 1 - De gemeente onderschrijft het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Art. 2 - De algemeen directeur en burgemeester worden gemachtigd tot ondertekening van de nodige documenten.
Francia Neirinck, schepen
Met het gemeenteraadsbesluit van 02.03.2020, werd het subsidiereglement voor het opruimen van zwerfvuil in het kader van Operatie Proper goedgekeurd. Zo ondersteunde de gemeente de afgelopen jaren verschillende scholen, verenigingen en groepen die een zwerfvuilactie organiseerden met een toelage. De gemeente wil hierdoor de netheid en het milieubewustzijn bij de inwoners stimuleren. De gemeente kiest er voor om het subsidiereglement te herbekijken aangezien Mooimakers hun reglement wijzigde vanaf het schooljaar 2021-2022.
Sinds de start van Operatie Proper in het schooljaar 2017-2018 werd door Mooimakers hier en daar wat gesleuteld aan het project. Na 4 jaar was er nood aan een meer grondige vernieuwing.
Vanaf schooljaar 2021-2022 zullen enkel scholen en jeugdverenigingen kunnen deelnemen aan Operatie Proper. Voor scholen verandert er dus weinig: zowel kleuter, lager als middelbaar kunnen intekenen. Voor de verenigingen en groepen wordt een beperking gemaakt tot jeugdverenigingen.
Wat wordt verstaan onder jeugdverenigingen?
Onder volgende criteria:
Andere verenigingen en groepen kunnen blijvend bij Mooimakers terecht voor ondersteuning. Zo kan men gebruik maken van het aanbod van Mooimakers om eigen acties te ondernemen:
Bij twijfel kan steeds de beslissingsboom voor deelname geraadpleegd worden.
Daarnaast werd ook het actieplan en de actiepuntenlijst herwerkt. Per schooljaar dient een actieplan opgemaakt te worden dat bestaat uit verplichte en vrij te kiezen actiepunten.
De waarde van de beloning hangt niet langer vast aan het aantal leden of leerlingen, maar aan de gekozen actiepunten. De beloning zal variëren tussen € 500 en € 975.
De samenstelling van het actieplan zal het exacte bedrag van de beloning bepalen.
Op het einde van het schooljaar wordt gerapporteerd. Indien een actiepunt niet voltooid werd, dan wordt de waarde van dat actiepunt afgetrokken van de beloning. Dit geldt enkel voor de actiepunten naar keuze. De verplichte punten vallen hier niet onder, want dat is de basis. Wie de verplichte niet uitvoert, krijgt niets.
Mooimakers voorziet in meer ondersteunend materiaal en zal een striktere inschrijvingsdeadline hanteren.
De rapportering gebeurt via het online systeem. Per actiepunt wordt uitleg gevraagd en eventueel een upload van foto’s of documenten.
Mooimakers besliste over te gaan tot wijziging om volgende redenen:
De gemeente voorziet bijkomend een toelage per school of jeugdvereniging gelijkgesteld aan de beloning die van de Vlaamse overheid wordt ontvangen. De gemeentelijke toelage en de Vlaamse beloning worden uitbetaald op het einde van het schooljaar.
Net zoals Operatie Proper benadrukt de gemeente dat het om een ‘duurzaam engagement’ dient te gaan en dit over een periode van een heel schooljaar. De deelnemende scholen of jeugdverenigingen worden gevraagd om initiatieven rond afval en zwerfvuil aan bod te laten komen in hun dagdagelijkse werking en niet enkel door het eenmalig organiseren van een eigen opruimactie. De gemeente voorziet ook nog steeds in logistieke ondersteuning (ter beschikking stellen van zakken, ophalen afval,…).
Scholen en jeugdverenigingen kunnen zich inschrijven voor het schooljaar 2021-2022 en dienen minstens deel te nemen aan 1 van de gemeentelijke zwerfvuilacties (voorjaar of najaar) en een eigen opruimactie te organiseren in het betreffende schooljaar. Daarenboven moeten initiatieven genomen worden om deze problematiek aan bod te laten komen in de dagdagelijkse werking.
Voor verenigingen en groepen (zowel feitelijke als vzw’s) die een werking hebben op het grondgebied van de gemeente en die niet voldoen aan de voorwaarden van Operatie Proper wordt een toelage toegekend voor het inzamelen van zwerfvuil in een deelgebied van Zwalm onder de voorwaarden van dit reglement. Politieke partijen kunnen eveneens deelnemen mits zij de volledige vergoeding schenken aan een goed doel binnen Zwalm.
Onder zwerfvuil wordt verstaan het afval dat wordt achtergelaten op het openbaar domein.
Het opruimen van zwerfvuil langs gewestwegen is omwille van veiligheids- en bevoegdheidsredenen niet voorzien in dit reglement.
Gemeenteraadsbesluit van 02.03.2020 houdende de goedkeuring van het subsidiereglement voor het opruimen van zwerfvuil in het kader van ‘Operatie Proper’.
https://mooimakers.be/partner/operatie-proper/upgrade
Gunstig advies van de milieuraad dd. 20.09.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
Johan De Bleecker, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 1 u 56 min 06 sec - 2 u 01 min 06 s
Gemeentelijk subsidiereglement voor het opruimen van zwerfvuil
Art. 1 - Het gemeentebestuur van Zwalm zal een toelage uitkeren, binnen de perken van de daartoe voorziene middelen op haar budget, voor het opruimen van zwerfvuil in het kader van het project Operatie Proper van de Vlaamse Overheid voor scholen en jeugdverenigingen die voldoen aan de voorwaarden van Operatie Proper en zal een toelage uitkeren voor het opruimen van zwerfvuil aan verenigingen, groepen of politieke partijen mits ze voldoen aan de bepalingen opgenomen in dit reglement.
Art. 2 - De toelage kan worden uitgekeerd aan de Zwalmse scholen en aan de jeugdverenigingen (zowel feitelijke als vzw’s) die een werking hebben op het grondgebied van de gemeente onder de voorwaarden van dit reglement en onder de voorwaarden van het project Operatie Proper van de Vlaamse overheid. Onderhavig reglement is van kracht vanaf het schooljaar 2021-2022 voor zowel scholen als jeugdverenigingen en dit tot wijziging van het project Operatie Proper van de Vlaamse overheid en maximaal het schooljaar 2024-2025.
Art. 3 - De gemeentelijke toelage in het kader van het project Operatie Proper voor scholen en jeugdverenigingen wordt toegekend onder de volgende voorwaarden:
1° De school of jeugdvereniging dient zich per schooljaar te registreren op het online platform van Operatie Proper van Mooimakers en een actieplan op maat moet worden opgemaakt. Er dient gerapporteerd te worden over de uitgevoerde acties of initiatieven (foto’s,…) via een update op het online platform.
2° De school of jeugdvereniging of hun afgevaardigden nemen deel aan minstens 1 van de jaarlijkse zwerfvuilacties georganiseerd door de gemeente (voorjaar of najaar) in het betreffende schooljaar.
3° De vereniging of groep organiseert zelf een eigen zwerfvuilactie op het terrein of langs een traject. Een traject bedraagt minstens 4 km (langs beide straatzijden), hierbij kan ook rekening gehouden worden met het opruimen op een eigen terrein. Bij voorkeur wordt gekozen voor een landelijk traject. De datum van de eigen opruimactie en het traject worden in onderling overleg met het college van burgemeester en schepenen vastgelegd (minstens 5 weken op voorhand).
4° De gemeente voorziet logistieke ondersteuning (beschikbaar stellen zakken, ophalen afval...) bij het opruimen van zwerfvuil. Organisatoren kunnen materiaal zoals grijpers en handschoenen gratis bekomen via de website van mooimakers.
5° De deelnemers van een opruimactie handelen niet in opdracht of onder toezicht van het gemeentebestuur of haar aangestelde. Het gemeentebestuur wijst elke aansprakelijkheid af voor eventuele schade of bij ongeval. Er wordt verondersteld dat de school, vereniging of groep zelf een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering voorziet voor de deelnemers.
6° De deelnemers van opruimacties zijn verplicht een reflecterend hesje en handschoenen te dragen.
7° Het bedrag van de gemeentelijke toelage wordt gelijkgesteld aan de beloning die verkregen wordt via Operatie Proper. Mits goedkeuring van de aanvraag via Operatie proper zal de premie variëren tussen € 500 en € 975 naargelang de voltooide actiepunten.
Art. 4 - De gemeentelijke toelage voor het opruimen van zwerfvuil voor verenigingen en politieke partijen met een werking op het grondgebied van de gemeente die niet voldoen aan de criteria van Operatie Proper wordt toegekend onder de volgende voorwaarden vanaf het schooljaar 2021-2022:
1° De vereniging, groep of politieke partij of hun afgevaardigden nemen deel aan minstens 1 van de jaarlijkse zwerfvuilacties georganiseerd door de gemeente (voorjaar of najaar) in het betreffende schooljaar. Inschrijving is verplicht en kan via de website of per mail. Politieke partijen komen slecht in aanmerking onder voorbehoud van het schenken van hun volledige vergoeding aan een goed doel binnen Zwalm.
2° De vereniging, groep of politieke partij dient per schooljaar minstens 1 eigen zwerfvuilactie te organiseren. De aanvrager doet uiterlijk 5 weken vóór de geplande datum van de inzameling een aanvraag bij het college van burgemeester en schepenen op een formulier dat bij de milieudienst ter beschikking is.
De aanvraag bevat in hoofdzaak:
3° De gemeente voorziet de nodige recipiënten en vuilniszakken en er worden afspraken gemaakt met de milieudienst omtrent de plaats waar de recipiënten en zakken zullen verzameld worden.
4° Langs het gekozen traject wordt het zwerfvuil langs de beide straatzijden ingezameld. Bij voorkeur wordt gekozen voor een landelijk traject.
5° Het college van burgemeester en schepenen maakt uiterlijk 3 weken vóór de geplande datum van inzameling schriftelijk haar toelating of weigering en eventuele opmerkingen over aan de aanvrager.
6° De aanvrager maakt een verslag op van de actie en bezorgt dit uiterlijk één week na de inzameling aan de milieudienst van de gemeente. Dit verslag bevat minstens:
7° Tijdens de week volgend op de inzameling wordt het traject door de milieudienst geïnspecteerd waarbij wordt beoordeeld in welke mate het zwerfvuil werd ingezameld.
8° De deelnemers van de opruimactie handelen niet in opdracht of onder toezicht van het gemeentebestuur of haar aangestelden. Het gemeentebestuur wijst elke aansprakelijkheid af voor eventuele schade of bij ongeval. Er wordt verondersteld dat de aanvrager zelf een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering voorziet voor de deelnemers aan de actie.
9° De deelnemers van de actie zijn verplicht een reflecterend hesje en handschoenen te dragen. Hesjes, handschoenen en grijptangen kunnen in bruikleen bekomen worden bij de milieudienst. Per ontbrekend of sterk beschadigd stuk zal het toe te kennen subsidiebedrag met € 3,00 worden verminderd.
11° Het bedrag van de toelage is afhankelijk van de lengte van het traject, van de aard van sortering en van de mate waarin het zwerfvuil werd verwijderd. De toelage wordt berekend volgens de formule: a = b x c
waarbij:
Coëfficiënt c wordt toegekend op basis van het verslag van de vereniging en de inspectie van de milieudienst.
Art. 5 - De gemeentelijke toelage wordt betaald na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen na het einde van het betreffende schooljaar.
Art. 1 - Het gemeentelijk subsidiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 02.03.2020 voor het opruimen van zwerfvuil in het kader van het project Operatie Proper van de Vlaamse overheid wordt opgeheven.
Art. 2 - Het gemeentelijk subsidiereglement voor het opruimen van zwerfvuil wordt vastgesteld zoals opgenomen in bijlage.
Art. 3 - Dit reglement is van toepassing voor alle aanvragen vanaf het schooljaar 2021-2022.
Art. 4 - Het college van burgemeester en schepenen regelt de praktische uitvoering van dit reglement en beslist over de werkelijke toekenning.
Art. 5 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Francia Neirinck, schepen
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 01.07.2021 om een subsidieaanvraag in te dienen bij het Plattelandsloket van de Provincie voor de aanpak van de stationssite van Sint-Denijs-Boekel. Het project beoogt de ontharding en groene inrichting van de voormalige goederenkoer en legt de focus op maximaal behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit, de creatie van een ontmoetingsplek voor buurtbewoners, hondeneigenaars en pendelaars in een participatief project. Voor dit project werken we samen met Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen (RLVA) voor de voorbereiding en opvolging van het participatietraject en de uitwerking van een gedragen ontwerp, en met HoGent voor de inrichting van een hondensnuffelweide.
Dit project werd ingediend op 01.07.2021. Om volledig te zijn, dient de samenwerking met RLVA en HoGent bekrachtigd te worden in een samenwerkingsovereenkomst in bijlage.
Het volledige project wordt geraamd op 76.900,00 EUR, voor 65% subsidieerbaar. De gemeente voorziet een uitgave van 26.915,00 EUR op het investeringsbudget 231/0349-00/2220000 en een inkomst van 49.985,00,00 EUR.
Samenwerkingsovereenkomst met HoGent in het kader van het project "Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel"
Samenwerkingsovereenkomst met RLVA in het kader van het project "Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Matthijs Verschraegen, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: - 2 u 01 min 07 sec - 2 u 10 min 41 s
BIJLAGE 1
Overeenkomst tussen de gemeente Zwalm en het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen in het kader van het project “Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel” dat werd opgemaakt in het kader van de maatregelen omgevingskwaliteit (PDPO III) en Platteland Plus.
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst
De promotor dient bij het provinciale plattelandsloket van de provincie Oost-Vlaanderen het volgende project in: Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-BoekelArtikel 2. Uitvoering en financiering van het project
Bij goedkeuring van het project door het provinciaal management comité ( PMC ), bevestigen ondergetekenden volgende zaken uit te voeren: De promotor voert volgende onderdelen van het project uit en financiert volgende onderdelen:Rubriek | Bedrag | Wie financiert (prefinanciering) |
Investeringskosten | ||
Onthardings- en grondwerkzaamheden | 46.400,00 euro | promotor |
ontmoetingsinfrastructuur | 9.000,00 euro | promotor |
Beplanting en groenaanleg | 6.500,00 euro | promotor |
Aanleg snuffelweide | 5.500,00 euro | promotor |
Personeelskosten | ||
Gus Van Hoeck | 5.000,00 euro | promotor |
Totale projectkost | 76.900,00 euro |
Overheidssteun | 49.985,00 euro |
Hoofdpromotor | 26.915,00 euro |
Artikel 3. Verdeling van de cofinanciering
BIJLAGE 2
Overeenkomst tussen de gemeente Zwalm en HoGent in het kader van het project “Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel” dat werd opgemaakt in het kader van de maatregelen omgevingskwaliteit (PDPO III) en Platteland Plus.
Tussen de ondergetekenden,
Gemeente Zwalm, Zuidlaan 36 te 9630 Zwalm, vertegenwoordigd door Eric De Vriendt, Burgemeester en Philip Lefever, Algemeen Directeur , hierna de promotor genoemd,
enerzijds,
HoGent, Geraard de Duivelstraat 5 te 9000 Gent, vertegenwoordigd door ,….. hierna de partner genoemd,
anderzijds,
wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst
De promotor dient bij het provinciale plattelandsloket van de provincie Oost-Vlaanderen het volgende project in: Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel
Artikel 2. Uitvoering en financiering van het project
Bij goedkeuring van het project door het provinciaal management comité ( PMC ), bevestigen ondergetekenden volgende zaken uit te voeren:
De promotor voert volgende onderdelen van het project uit en financiert volgende onderdelen:
De partner voert volgende onderdelen van het project uit rond de hondensnuffelweide:
Rubriek | Bedrag | Wie financiert (prefinanciering) |
Personeelskosten | ||
HoGent | 4.500,00 euro | promotor |
Samenvattende tabel
Totale projectkost | 76.900,00 euro |
Overheidssteun | 49.985,00 euro |
Hoofdpromotor | 26.915,00 euro |
De overeenkomst vangt aan na de goedkeuring van het project door het PMC en loopt tot het einde van het project.
De promotor bevestigt dat hij een declaratiedossier opmaakt volgens de richtlijnen van de VLM. De promotor maakt 1 dossier op en vraagt de nodige facturen en kostenbewijzen aan de partner op.
Artikel 3. Verdeling van de cofinanciering
De volledige cofinanciering wordt gestort op het rekeningnummer van de promotor. Hierbij bevestigt de promotor, na het ontvangen van de cofinanciering dat hij binnen 30 dagen de partner hetzelfde percentage aan cofinanciering doorstort als dat hij ontvangen heeft op het rekeningnummer van de partner.
(als de promotor 65% cofinanciering krijgt, moet hij ook 65% cofinanciering uitbetalen op de ingediende facturen van de partner de promotor kan eventueel een bepaald bedrag vragen voor de administratieve lasten via een factuur aan zijn partner maar de cofinanciering mag niet verminderd worden)
Deze overeenkomst wordt in twee exemplaren opgemaakt, voor elke partij één op XX/XX/2021.
Voor de promotor Voor de partner
Gemeente Zwalm HoGent
Naam Naam
Titel Titel
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomsten met RLVA en HoGent in kader van het plattelandsproject "Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel" goed zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomsten.
Raadslid Anke Thuy
Motivering
Het is empirisch bewezen dat muziekeducatie een stimulerende invloed heeft op alle cognitieve vaardigheden van de mens. Muzische vorming levert onbetwistbaar een bijdrage aan de algemene maatschappelijke ontwikkeling en psychische gezondheid, niet in het minst aan die van kinderen.
Als bestuur moeten we ernaar willen streven om die muzische vorming in Zwalm op alle vlakken zo dicht mogelijk tot bij de kinderen te brengen.
Momenteel heeft Zwalm enkel een aanbod via privé-organisaties. Gewaardeerd en kwaliteitsvol, maar om muzische vorming voor àlle kinderen in Zwalm toegankelijk te maken, zou ook een gesubsidieerde muziekschool-werking vanuit de Vlaamse overheid zinvol zijn. Het gaat om officieel onderwijs met gediplomeerde leerkrachten die leerplannen en -doelen moeten opvolgen en, vooral, waarbij de kostprijs van die muzische vorming voor de ouders sterk gedrukt wordt.
Nu zijn er veel kinderen uit Zwalm die voor muzische vorming naar de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (SAMWD) in Zottegem (moeten) uitwijken.
In diverse contacten die er zijn geweest de afgelopen jaren is door de SAMWD de bereidheid getoond om, naast het reeds bestaande filiaal in Oosterzele, ook een filiaal in Zwalm op te richten.
Om het potentieel hiervan aan te duiden: momenteel zijn reeds 49 kinderen uit Zwalm enkel voor muziekonderwijs ingeschreven in de SAMWD. Het inschrijvingsgeld voor een volledig schooljaar, zonder reductie, blijft beperkt tot 69 euro/kind.
Gezien de vele jonge gezinnen met kinderen in onze gemeente biedt een uitbreiding van het aanbod muzische vorming met een filiaal van de SAMWD dan ook onmiskenbaar voordelen.
Voorstel :
De Gemeenteraad draagt het college op om te onderzoeken of ons gemeentebestuur ook een filiaal van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans uit Zottegem in Zwalm kan bekostigen en uitrollen, en hierover tijdig te rapporteren, met het oog op een desgevallende start van de werking op 1 september 2022.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Louis Ide, Anke Thuy, Matthijs Verschraegen, Guido De Temmerman
De vergadering wordt even geschorst tijdens de behandeling van dit punt.
Voorstel van amendement ingediend door raadslid Louis Ide namens de N-VA fractie.
Motivering.
Het is goed dat er een onderzoek wordt gevraagd naar de behoefte van een eventuele opstart van een Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans.
Toch is de vraagstelling iets te beperkt en dient ze ruimer te worden geformuleerd.
In de vraag naar onderzoek wordt immers geen rekening gehouden met de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (SAMWD) in Oudenaarde.
Ook dit moet in het onderzoek worden opgenomen.
Daarenboven is er wel degelijk een mogelijkheid om te musiceren in Zwalm.
CreaMuse bijvoorbeeld -een privaat initiatief- biedt al vele jaren muzische vorming aan in Zwalm.
Het onderzoek dient dus ook rekening te houden met de mogelijkse gevolgen van het starten van een gesubsidieerde Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (al dan niet als satelliet) in concurrentie met het niet gesubsidieerd initiatief CreaMuse. Tevens startte zonet een initiatief C4Dance (klassiek ballet en moderne dans). Ook dit moet onderzocht worden.
Men dient er zich verder van bewust zijn dat het onderzoek enkel de vraag stelt naar Muziek, Woord en Dans, terwijl misschien een Kunstenacademie ook even waardevol zou kunnen zijn. Temeer daar dergelijk initiatief niet in het vaarwater van een bestaand project komt.
De opportuniteitsvraag en behoeftevraag moet ook onderzocht worden.
Koken kost geld en dus moet nauwgezet becijferd worden wat de kostprijs is van een eventuele Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans (al dan niet als satelliet), alsook een Kunstenacademie, maar ook of een tegemoetkoming via vouchers geen oplossing is naar de bestaande initiatieven toe, wat de inschrijvingsprijs voor Zwalmenaren wat zou drukken.
Amendement.
Volgende zinsnede wordt toegevoegd aan het artikel:
"Onder onderzoek wordt begrepen zowel de (financiële) haalbaarheid en Zwalmse bevolkingsbehoefte van een samenwerking met SAMWD Zottegem en Oudenaarde, en tevens de mogelijke negatieve impact voor private initiatieven, maar ook de mogelijke subsidiëring of ondersteuning van de private initiatieven. Het onderzoek behelst ook de mogelijkheden van een kunstenacademie daar er geen analoge private initiatieven in Zwalm zijn."
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Voorstel van amendement ingediend door raadslid Matthijs Verschraegen namens de fractie Open VLD Zwalm: het veranderen van "bekostigen en uitrollen", door "bekomen".
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4 - Tijdsblok audio: 2 u 10 min 42 sec - 2 u 28 min 42 s
Enig art. - De Gemeenteraad draagt het college op om te onderzoeken of ons gemeentebestuur ook een filiaal van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans uit Zottegem in Zwalm kan bekomen, en hierover tijdig te rapporteren, met het oog op een desgevallende start van de werking op 1 september 2022. Onder onderzoek wordt begrepen zowel de (financiële) haalbaarheid en Zwalmse bevolkingsbehoefte van een samenwerking met SAMWD Zottegem en Oudenaarde, en tevens de mogelijke negatieve impact voor private initiatieven, maar ook de mogelijke subsidiëring of ondersteuning van de private initiatieven. Het onderzoek behelst ook de mogelijkheden van een kunstenacademie daar er geen analoge private initiatieven in Zwalm zijn.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad