Terug
Gepubliceerd op 25/02/2022

Notulen  de gemeenteraad

do 27/01/2022 - 20:00 in virtuele vergadering
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur

In kader van het besluit van de burgemeester 2022/001 en de COVID-19-pandemie is dit een virtuele gemeenteraad gehouden via een audio-visuele toepassing.

  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16.12.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16.12.2021.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 16.12.2021 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=VCiVH_FiQrI

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Mario Baert, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Bruno Tuybens
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 9 min 38 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Tegenstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 stemmen tegen
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16.12.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd

        • COVID-19-pandemie - afspraken virtuele gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van 27.01.2022 - kennisname besluit burgemeester

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Gezien de COVID-19-pandemie, de huidige cijfers in verband met de besmettingen in Vlaanderen en forse stijging daarvan ook op ons grondgebied en de bestaande Vlaamse en federale maatregelen, is fysiek vergaderen met een grote groep niet echt meer verenigbaar met de geldende social distancing-maatregelen en CO²-normen.
          Het lokaal bestuur heeft terzake ook een voorbeeldfunctie. Het is dan ook aangewezen de vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 27.01.2022 virtueel te organiseren.

          De burgemeester kan in dringende omstandigheden overeenkomstig o.a. artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet maatregelen uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen. De burgemeester legt hierin de modaliteit vast op welke wijze het bestuursorgaan vergadert. Er dient immers afgeweken te worden van de bestaande huishoudelijke reglementen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn gezien daar niets is bepaald over virtuele vergaderingen.

          Verwijzingen

          Besluit van de burgemeester BB/2022/001 - COVID-19-pandemie - organisatie en regels inzake de virtuele gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van 27.01.2022

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          De nieuwe gemeentewet inzonderheid artikel 134, §1 en 135, §2
          Koninklijk besluit van 19.11.2021 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken
          Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen

          Tussenkomsten

          geen
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 9 min 39 sec - 9 min 56 sec

          Besluit

          Enig. art. - De raad neemt kennis van het besluit van de burgemeester dat de vergader- en besluitvormingsregels alsook de wijze van vergaderen voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 27.01.2022 vastlegt.

          Dit besluit luidt in het beschikkend gedeelte als volgt :

          Art. 1 - De burgemeester beslist dat de openbare vergadering van gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 27.01.2022 om 20 u niet veilig en fysiek kan georganiseerd worden en virtueel zal georganiseerd worden onder volgende voorwaarden:
          1/De debatten zullen virtueel gevoerd worden zoals op de fysieke raad via de toepassing Microsoft Teams.  Er wordt niet gewerkt met voorafgaande i-voting of annotaties.
          2/Elk raadslid krijgt via mail een voorafgaande vergaderlink.
          3/Elk raadslid dient zijn camera aan te hebben gedurende de gehele vergadering en iedereen is zichtbaar en hoorbaar herkenbaar waardoor elkeen zijn identiteit kan worden vastgesteld.
          4/De stemming ter zitting gebeurt via de module in e-notulen en de stemming wordt steeds kenbaar gemaakt uitgezonderd bij geheime stemmingen waar de algemeen directeur het geheim van de stemming bewaart. Indien een raadslid niet zichtbaar is kan de voorzitter beslissen de eventueel uitgebrachte stem van het niet zichtbare raadslid niet in rekening te brengen en als ongeldig te beschouwen indien hij twijfelt aan de identiteit van diegene die de stem uitbrengt.
          5/Elk raadslid dient er voor te zorgen steeds ook zicht te hebben op de module e-notulen tijdens de virtuele zitting inzonderheid tijdens de stemming.
          6/De openbaarheid van de vergadering wordt gegarandeerd via een live-streaming op het youtube-kanaal van de gemeente zoals voorzien in het huishoudelijk reglement van de raden.

          De ontwerpnotulen worden via de traditionele link tijdig toegestuurd aan de raadsleden.

          Art. 2 - Dit besluit treedt in werking op 17.01.2022 en zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur. Het wordt ook ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad van 27.01.2022.


    • 1. Algemene financiering

      • Normaal

        • Reglement met betrekking tot de contantbelasting op de afgifte van omgevingsvergunningsaanvragen - aanpassing en hercoördinatie

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          De komst van de omgevingsvergunning veranderde het vergunningenlandschap. Enerzijds verenigt ze de stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning. De aanvragen worden ingediend bij één loket, het omgevingsloket (= een digitaal uitwisselingsplatform), waarna een openbaar onderzoek en een adviesronde worden georganiseerd. Dat is efficiënter, bespaart tijd en leidt tot betere resultaten. Anderzijds werd door de omgevingsvergunning de nadruk gelegd op een digitale verwerking en afhandeling. Op elk moment kan onder meer door de aanvrager de gebeurtenissen in zijn of haar dossier digitaal worden geraadpleegd.  

          De gemeenteraad keurde op 30.01.2020 terzake ook een belastingsreglement goed. De totale opbrengst bedraagt ongeveer een € 37.000 op jaarbasis.

          Dat reglement wensen we aan te passen in die zin dat we van mening zijn dat er een hoger tarief dient te zijn voor aanvragen tot regularisatie na een procedure in kader van handhaving. De voorbije 3 jaar was er een gemiddeld aantal van 11 regularisatie-aanvragen per jaar waarvan een deel de inschakeling vroeg van handhaving. En net deze dossiers die de inschakeling vroegen van handhaving, vergen extra tijdsinvestering en we wensen deze extra kost dan ook aan de burger/aanvrager door te rekenen.   

          Er wordt aan de gemeenteraad derhalve gevraagd het bestaande reglement met betrekking tot de contantbelasting op de afgifte van omgevingsvergunningsaanvragen in die zin aan te passen.  De hierin voorgestelde tarieven zijn dezelfde als deze reeds door de gemeenteraad in zitting van 30.01.2020 aangenomen tarieven behoudens een verhoging van € 250 voor regularisatieaanvragen ingevolge inschakeling van handhaving.

          De in dit besluit voorgestelde tarieven dragen bij tot de verdere financiële behoeften van de gemeente ter bekostiging van de behandeling van diverse aanvragen en meldingen binnen het omgevingsverhaal.

          De vrijstellingen die zijn opgenomen worden verantwoord vanuit het feit dat dit zaken zijn die we beleidsmatig wensen te ondersteunen.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 30.01.2020 inzake goedkeuring van het reglement met betrekking tot de contantbelasting op de afgifte van omgevingsvergunningsaanvragen.

          Regelgeving

          Wetboek Inkomstenbelasting
          Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen
          Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

          Omzendbrief BB 2008/07 inzake het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
          Decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning
          Besluit van de Vlaamse Regering van 27.11.2015 tot uitvoering van het decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Louis Ide, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Peter Van Den Haute
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 9 min 57 sec - 26 min 50 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Tegenstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 stemmen tegen
          Besluit

          Art. 1– Met ingang van de goedkeuring van dit besluit tot en met 31.12.2025 wordt een contantbelasting op de afgifte van omgevingsvergunningsaanvragen toegepast conform dit reglement.

          Art. 2 – De contantbelasting is verschuldigd door degene die de aanvraag doet.  Indien de aanvraag uitgaat van een publieke overheid voor werken aan of op openbaar domein is er vrijstelling van contantbelasting.  Een aanvraag, dat uitsluitend de aanleg van kleine landschapselementen (KLE’s) betreft, is eveneens vrijgesteld van contantbelasting.

          Art. 3 – De contantbelasting moet worden betaald voor zover het dossier ontvankelijk en volledig wordt verklaard, onafhankelijk van de beslissing door het college van burgemeester en schepenen over de aanvraag.  Indien het dossier niet ontvankelijk en volledig wordt verklaard, wordt geen contantbelasting gevraagd.

          Art. 4 - Als blijkt dat de aanvraag niet bij de juiste overheid is ingediend en door de gemeente wordt doorgestuurd naar de bevoegde overheid, wordt geen contantbelasting geheven.

          Art. 5 -

          §1. Er wordt een contantbelasting gevestigd op de aanvragen tot omgevingsvergunning/attest voor of de melding van stedenbouwkundige handelingen en het exploiteren van IIOA (ingedeelde inrichtingen of activiteiten) in toepassing van het omgevingsvergunningsdecreet.  De contantbelasting wordt als volgt vastgesteld voor dossiers waarvoor de gemeente, de provincie of de Vlaamse overheid vergunningverlenende overheid is:

          1°      Aanvraag vereenvoudigde procedure voor (aanvragen zonder openbaar onderzoek):

          • stedenbouwkundige handelingen: € 25
          • IIOA: € 25
          • gemengd project (stedenbouw en milieu): € 50

          2°       Aanvraag gewone procedure voor (aanvragen met openbaar onderzoek):

          • stedenbouwkundige handelingen: € 75
          • IIOA: € 50
          • gemengd project (stedenbouw en milieu): € 125

          3°       Aanvraag tot verkavelen van gronden (zonder wegenis):

          • € 75 per lot met een minimum van € 100  en een maximum van € 1.000

          4°      Aanvraag tot verkavelen van gronden (met wegenis):

          • € 250 verhoogd met € 75 per lot met een maximum van € 1.250

          5°       Aanvraag tot bijstellen van een verkaveling (zonder wegenis):

          • € 75  per lot met een minimum van € 100  en een maximum van € 1.000

          6°       Aanvraag tot bijstellen van een verkaveling (met wegenis):

          • € 250  verhoogd met € 75  per lot met een maximum van € 1.250

          7°       Aanvraag tot bijstellen van de milieuvoorwaarden op vraag van de exploitant: € 50

          8°       Melding van:

          • erfgoed handelingen: € 25
          • stedenbouwkundige handelingen: € 25
          • IIOA: € 25
          • gemengd project (stedenbouw en milieu): € 50

          9°       Mededeling met vraag tot omzetting van milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning: € 50

          10°       Aanvraag van een stedenbouwkundig- of een planologisch attest: € 50

          §2. Er wordt een contantbelasting gevestigd op de aanvragen voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging(en) in toepassing van het omgevingsvergunningsdecreet:

          -       Aanvraag omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging(en): € 15

          §3 Er wordt een belastingsverhoging van € 250 toegepast voor regularisatieaanvragen na inschakeling van handhaving in kader van dossiers vermeld onder art. 5 §1 1°,2°,7° en 8°

          Art. 6 – De in art. 5 vermelde belastbare feiten dienen te worden geïnterpreteerd zoals beschreven in de vigerende regelgeving.

          Art. 7 – De contantbelasting wordt betaald op zicht van een factuur.  Bij gebreke aan betaling wordt de contantbelasting ingekohierd en wordt ze een kohierbelasting.

          Art. 8 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.

          Art. 9 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.


    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Kennisname van de benoeming en eedaflegging van de burgemeester

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De heer Eric De Vriendt heeft de decretaal voorziene eed als burgemeester afgelegd in de handen van de heer waarnemend gouverneur op 20.12.2018, zoals bevestigd wordt door de akte van eedaflegging. De heer Eric De Vriendt heeft conform de akte van benoeming met ingang van 1.01.2019 het ambt van burgemeester opgenomen.
          Dit ambt liep tot en met 31.12.2021 waarna volgens de voordrachtsakte hij opgevolgd zou worden door de heer Bruno Tuybens.

          De heer Bruno Tuybens heeft op 21.12.2021 de eed afgelegd als nieuwe burgemeester van de gemeente Zwalm, zoals bevestigd door de akte van eedaflegging van de heer Bruno Tuybens als burgemeester met ingang van 01.01.2022 en het ministerieel besluit van 14.12.2021 houdende de benoeming van de heer Bruno Tuybens tot burgemeester van de gemeente Zwalm
          De eedaflegging van de burgemeester geldt ook als eedaflegging als voorzitter van het vast bureau van het OCMW.

          Verwijzingen

          Akte van eedaflegging burgemeester van 21.12.2021
          Ministerieel besluit van 14.12.2021 houdende de benoeming van de heer Bruno Tuybens tot burgemeester van de gemeente Zwalm

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, o.a. de artikelen 58 en 59
          Omzendbrief KB/ABB 2018/3 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode

          Tussenkomsten

          geen
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 -
          Tijdsblok audio: 26 min 51 sec - 27 min 15 sec

          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad neemt akte van de benoeming en eedaflegging van de heer Bruno Tuybens tot burgemeester van Zwalm met ingang van 1.01.2022 tot en met 31.12.2024.

          Art. 2 - De gemeenteraad neemt tevens akte van het van rechtswege voorzitterschap van de burgemeester van het vast bureau van het OCMW met ingang van 01.01.2022 en geeft hiervan kennis aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

        • Politieverordening met betrekking tot de nevenactiviteiten naar aanleiding van de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen voor elite dames en heren op zondag 03.04.2022

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Op zondag 03.04.2022 doorkruist de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen elite voor dames en heren het grondgebied van onze gemeente.
          De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, de aankomst en langs hellingen en kasseistroken.
          De laatste jaren nemen het aantal commerciële activiteiten toe die langs het parcours van de wielerwedstrijd worden georganiseerd.
          Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van het parcours moeten verhoogd worden.
          Het is ook aangewezen dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, enz. teneinde de overlast voor de bewoners langs deze delen van het parcours tot een minimum te beperken.
          Een aantal bijkomende maatregelen dringen zich op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen als om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen door:
          - voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen het parcours
          - voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langs
            het parcours en de  bestuurlijke overheid
          - voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling
            opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
          De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die strafbaar zijn op het grondgebied van de gemeente.
          Artikel 119bis, §1 van de nieuwe gemeentewet laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen.

          Activiteiten kunnen slechts vergund worden onder de voorwaarde dat het evenement en de activiteiten toegelaten zijn conform en met respect voor de door de hogere overheden opgelegde maatregelen in kader van de COVID-19 crisis.

          Regelgeving

          Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2
          Artikel 21 en 22 van de Wet van 20.07.2005 houdende diverse bepalingen (GAS)
          Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet
          Omzendbrief 22.07.2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties
          Omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen
          Wet van 15.05.2006 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het Wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk Wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de Wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie
          Artikel 2, §1, van de Wet van 24.06.2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties aan de gemeenteraad de keuzevrijheid laat politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen
          Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
          Bestuursdecreet van 7.12.2018
          Wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het KB van 16.03.1968
          KB van 1.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
          KB van 10.08.998 art. 7 § 2, 1° houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening
          KB van 22.05.2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen
          K.B. van 18.05.2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag
          Wet van 2.10.2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
          Ministeriële Omzendbrief NPU-1 van 26.10.2006 betreffende de nood- en interventieplannen
          Ministeriële Omzendbrief NPU-4 van 30.03.2009 betreffende de disciplines
          Ministeriële Omzendbrief OOP 41 van 31.03.2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving
          Besluit van de Vlaamse Regering van 17.02.2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Bruno Tuybens
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 27 min 16 sec - 32 min 04 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein

          Artikel 1

          Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 3 april 2022 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.

          Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 15 februari 2022 bij de burgemeester worden ingediend.

          De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden :

          1. De naam, adres en contactgegevens van de aanvrager/organisator.
          2. Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
          3. De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit met de vermelding of deze publiek of alleen op een uitnodiging toegankelijk is met een raming van het aantal genodigden.
          4. De juiste locatie ervan.
          5. De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
          6. De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, ….).
          7. De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.

          Artikel 2

          Ten laatste op 18 maart 2022 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
          In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.

          De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven.

          Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

          Artikel 3

          Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.

          Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.

          II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter

          Artikel 4

          Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 15 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

          Artikel 5

          De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz … 

          Artikel 6

          De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). 

          III. Veiligheidszones

          Artikel 7

          De burgemeester kan op basis van een risico-analyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.

          Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)

          Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 15 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

          De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.

          Artikel 8

          Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.

          IV. Algemene bepalingen

          Artikel 9 : Normatief kader

          Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen (bijlage)

          - gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 houdende aanpassen reglement en algemeen politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties
          - gemeenteraadsbesluit van 18.04.2013 houdende vaststelling van de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard en veiligheidsmaatregelen voor occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsche zonne-energiesysteem
          - besluiten van de Vlaamse Regering van 17.02.2012 betreffende het maximaal geluidsniveau van muziek in inrichtingen

          Artikel 10 : Sancties

          Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.

          Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.

          De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.

          De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

          Artikel 11

          Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        • Politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm - dotatie 2022 - aanpassing na materiële vergissing

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          De politiezone diende eind 2021 over een goedkeuringsbesluit te beschikken ivm de gemeentelijke dotaties in 2022. Dit was nodig opdat hun budget kon goedgekeurd worden door de toezichthoudende overheid gezien die wil afstemmen of alle deelnemende gemeenten akkoord zijn over de dotatie. Voor 2021 was ook nog een wijziging nodig aan de dotatie inzake investeringen.

          De door de gemeenteraad op 18.11.2021 reeds goedgekeurde dotatie van Zwalm aan de politiezone bedroeg voor 2022:
          -voor exploïtatie: € 815.018
          -voor investeringen: € 111.827

          De verlaagde investeringstoelage voor 2021 bedraagt: € 42.573,29.

          De dotatie en het budget(wijziging) kwam tot stand in overleg met de gemeente.

          De gemeenteraad heeft op 18.11.2021 de gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm voor 2022 goedgekeurd. Omwille van een administratieve vergissing werd de bijdrage voor investeringen ( 111.837) niet correct opgenomen in de beslissing van de gemeenteraad. Dit wordt nu rechtgezet.

          Verwijzingen

          Budget 2022 van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm

          Budgetwijziging 2021/1 van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm

          Besluit van de gemeenteraad van 18.11.2021 betreffende de goedkeuring van de dotatie 2022 aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm

          Brief van de gouverneur van 23.12.2021 betreffende de buitengewone dotatie 2022 aan de politiezone

           
          Regelgeving

          Wet op de geïntegreerde politie
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          geen
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 32 min 05 sec - 34 min 59 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm voor 2022 ten bedrage van € 815.018 (exploïtatie) en € 111.837 (investeringen) wordt goedgekeurd. De verlaagde investeringstoelage voor 2021 bedraagt € 42.573,29.

          Art. 2 - Het gemeenteraadsbesluit van 18.11.2021 betreffende de goedkeuring van de dotatie 2022 aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm wordt opgeheven.

          Art. 3 - Afschrift wordt bezorgd aan de politiezone en aan de federale diensten van de provinciegouverneur.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Nominatieve verdeling subsidies culturele verenigingen 2021 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          De verdeling van de subsidies voor de culturele verenigingen gebeurt jaarlijks op basis van de verdeelsleutel en de voorwaarden uit het gemeenteraadsbesluit van 28.01.2016. Er is een budget van € 10.000 voorzien om te verdelen onder de socio-culturele verenigingen. De verenigingen moeten hiertoe een subsidieformulier invullen waarin zij hun activiteiten verantwoorden.

          Ook in 2021 lag de werking van de socio-culturele verenigingen maandenlang noodgedwongen stil. Vanaf de zomer 2021 konden kleinschalige activiteiten weer opstarten, maar sinds 04.12.2021 werden alle niet-publiek toegankelijke georganiseerde activiteiten terug verboden. Hierdoor is het onmogelijk om de subsidies te verdelen op basis van de verdeelsleutel uit het betreffende reglement. Dit zou voor een te grote scheeftrekking binnen de subsidieverdeling zorgen.

          Daarom stellen we opnieuw voor het reglement niet toe te passen voor het werkjaar 2021 en het beschikbare budget te verdelen op basis van de berekening die we maakten voor het werkjaar 2019. Op deze manier behoudt elke vereniging minstens zijn subsidie van het laatste 'normale' werkjaar 2019. Dit voorstel werd besproken tijdens de vergadering van de cultuurraad op 17.11.2021 en kreeg een positief advies.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 28.01.2016 houdende vaststelling van de verdeelsleutel voor de subsidie voor culturele verenigingen die lid zijn van de cultuurraad
          Overzicht van de verdeling van de subsidies onder de socio-culturele verenigingen voor het werkjaar 2019
          Positief advies van de cultuurraad van 17.11.2021


          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          geen
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 35 min 0 sec - 36 min 55 sec

          Bijlage

          Subsidieverdeling culturele verenigingen werkjaar 2021

          Naam vereniging Bedrag subsidie
          Creatief Atelier A+3 € 144,05
          De Boekelse Spelen € 249,62
          De Zwalmvrienden € 194,05
          Den Artistjee € 541,39
          Davidsfonds € 263,52
          Femma Nederzwalm € 402,46
          Heemkundige Kring De Zwalm € 1.138,84
          Ferm Beerlegem € 1.375,03
          Ferm Munkzwalm € 1.519
          Landelijke Gilde Beerlegem € 569,18
          Pasar Zwalm € 291,30
          Verbroedering Zwalm-Schwalmstadt € 180,15
          Samana Zwalm € 958,21
          Gezinsbond Zwalm-Horebeke € 485,82
          Okra Zwalm € 374,67
          De Zwalmfanfare FV € 738,91
          Vriendenkring Huize Roborst € 180,15
          vzw De Munkgezellen € 346,88
          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel - De gemeenteraad beslist het reglement van 28.01.2016 houdende vaststelling van de verdeelsleutel voor de subsidie voor culturele verenigingen die lid zijn van de cultuurraad niet toe te passen voor het werkjaar 2021. De verdeling van de subsidies voor de culturele verenigingen voor het werkjaar 2021 worden nominatief goedgekeurd, overeenkomstig de tabel in bijlage.

    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Duurzaam bouwadvies voor alle Oost-Vlamingen - prijsaanpassing vanaf 01.01.2022 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Met het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 werd de engagementsverklaring voor de deelname aan het project "Duurzaam bouwadvies voor alle Oost-Vlamingen" voor de periode 2020 tot en met 2025 goedgekeurd.

          De provincie laat per brief weten dat de Deputatie in zitting van 21 oktober 2021 besliste om de bijdrage vanuit de lokale overheden voor het renovatieadvies aan te passen naar 100 euro met ingang van 1 januari 2022. Deze prijsaanpassing is ingegeven door een reële stijging In de kostprijs. Verder laat men ook weten dat het voor lokale besturen mogelijk is om de kosten verbonden aan ondersteuning voor collectieve renovatie voor subsidiëring, in te brengen via het Vlaams Lokaal Energie- en Klimaatpact.

          De huidige bijdrage van de lokale besturen bedraagt 75 euro per advies, de bijdrage van de Provincie bedraagt 205 euro per advies.

          Het doel van de actie is om gratis duurzaam bouwadvies mogelijk te maken voor geïnteresseerde inwoners. Een bouwadvies is een anderhalf uur durende sessie waar particulieren concrete tips krijgen om hun (ver)bouwproject duurzaam aan te pakken. Dit is een persoonlijk gesprek tussen een (toekomstige) bouwheer en een adviseur. Het is een onafhankelijk advies op maat voor mensen met concrete (ver)bouwplannen. Voor het geven van dit advies wordt samen gewerkt met de "MilieuAdviesWinkel". Het geven van duurzaam bouwadvies op maat is een zeer effectief instrument om bouwprojecten werkelijk meer energiezuinig en milieuvriendelijk te maken.

          De onkosten voor de gemeente worden verrekend via de trekkingsrechten van het omgevingscontract. De onkosten voor het project zijn dus afhankelijk van het aantal aangevraagde bouwadviezen.
          De provincie voert promotie voor dit project en vraagt de gemeente om dit project actief mee te promoten.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende de deelname aan het project "Duurzaam bouwadvies voor alle Oost-Vlamingen" voor de periode 2020 tot en met 2025.

          Brief van de provincie

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Francia Neirinck
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 36 min 56 sec - 41 min 15 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de kostprijsverhoging voor het verstrekken van duurzaam bouwadvies. De verhoogde gemeentelijke tussenkomst van 100 euro per advies vanaf 01.01.2022 wordt goedgekeurd.

    • Bijkomende dagorden

      • Hoogdringend

        • Onderzoek naar de grondverschuiving aan de flank van de Caildenberg en formuleren van een voorstel tot concrete oplossing

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Raadslid Matthijs Verschraegen

          Voorwerp en motivering

          Begin februari 2021 zakte een deel van een flank van de Caildenberg weg. De gemeente Zwalm nam tijdelijke veiligheidsmaatregelen om vooreerst de zijkant van de baan af te sluiten. Enige tijd later werd dan ook de straat zelf volledig afgesloten voor alle doorgaand verkeer, dit aan de hand van paaltjes die door aangelanden (voornamelijk eigenaars van weilanden en akkerlanden), kunnen worden bediend. Wij veronderstellen dat ook dit een tijdelijke maatregel vormt.

          Namens Open Vld Zwalm dien ik graag het voorstel in om deze grondverschuivingen te onderzoeken om zo tot een concrete oplossing te komen om deze weg op een veilige manier terug open te stellen. Graag ontvangen wij hieromtrent een rapportering binnen de zes maanden.

          Voorstel:

          Artikel 1. De gemeenteraad beslist tot een onderzoek naar de omstandigheden van de grondverschuiving aan de flank van de Caildenberg en het formuleren van een voorstel tot concrete oplossing om deze weg op een veilige manier terug open te stellen.

          Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

          Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen voorziet in een schriftelijke rapportering omtrent dit besluit naar de gemeenteraad toe ten laatste op 30 juni 2022.

          Regelgeving

          Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

          Tussenkomsten

          Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens, Peter Van Den Haute, Johan De Bleecker, Louis Ide
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1 - Tijdsblok audio: 41 min 16 sec - 56 min 09 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Tegenstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 10 stemmen tegen
          Besluit

          Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Onderzoek naar de grondverschuiving aan de flank van de Caildenberg en formuleren van een voorstel tot concrete oplossing " wordt verworpen.

Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad