Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 31.03.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 31.03.2022.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 31.03.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=yUFOdO15OyQ&t=5251s
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 0 min 32 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 31.03.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
Philip Lefever, algemeen directeur
Het decreet lokaal bestuur en de raadsbesluiten van 28.03.2019 houdende vastlegging van ons kader van organisatiebeheersing, voorzien dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing, uiterlijk vóór 30 juni over het voorbije kalenderjaar.
Omwille van de integratie van gemeente en OCMW zal er gerapporteerd worden aan de organen van de gemeente.
De rapportering gebeurt door middel van een managementrapport.
Managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2021 en bijlagen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 inz. art 219
Gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.03.2019 houdende goedkeuring van het kader organisatiebeheersing
Angélique De Clercq, Guido De Temmerman, Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c -Tijdsblok audio: 0 min 33 sec - 14 min 49 sec
Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van de managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2021 inzake het geïntegreerde lokaal bestuur Zwalm (gemeente + OCMW).
Peter Van Den Haute, schepen
Tijdens de gemeenteraad van 31.03.2022 is beslist tot het goedkeuren van de lastvoorwaarden en gunningswijze van het voorgelegde bestek met als onderwerp 'Renovatie asbesthoudend dak gemeentelijke loods onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking'.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op €126.709,26 (incl. BTW). Na afloop van de plaatsingsprocedure is één offerte ontvangen voor een bedrag van €127.073 excl. BTW of €153.758,33 incl. BTW.
Aangezien het ontvangen offertebedrag 15% hoger is dan de raming, goedgekeurd door de gemeenteraad van 31.03.2022, wordt voorgesteld het ramingsbedrag te wijzigen naar €127.070,24 excl. BTW of €153.754,99 incl. BTW en deze aangepaste raming voor te leggen aan de gemeenteraad waarna de opdracht door het college kan gegund worden.
Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende meerjarenplanaanpassing.
Gemeenteraadsbesluit van 31.03.2022 houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de opdracht 'Renovatie asbesthoudend dak gemeentelijke loods onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking'
Verslag van nazicht dd. 27.04.2022
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 houdende bepaling van het begrip dagelijks bestuur
Johan De Bleecker, Pascale Adriaens, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 14 min 50 sec - 29 min 16 sec
Enig artikel - De aangepaste raming voor de opdracht “Renovatie asbesthoudend dak gemeentelijke loods” van €127.070,24 excl. BTW of €153.754,99 incl. BTW wordt aangenomen.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm is in 2019 toegetreden tot TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS dv op 21.06.2022 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 05.04.2022.
De algemene vergadering van TMVS dv van 21.06.2022 heeft volgende agenda:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijliagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 betreffende de toetreding tot TMVS dv zullen Peter Van Den Haute of Patrick Moreels de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hen opgedragen worden hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 houdende toetreding tot TMVS dv
Brief van TMVS dd. 05.04.2021 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 29 min 18 sec - 30 min 12 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21.06.2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21.06.2022, te onderschrijven en zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Patrick Moreels, schepen
Een snelheidsbeleid afgestemd op de wegencategorisering en de ruimtelijke ordening binnen de gemeente is één van de bouwstenen van een doordacht duurzaam mobiliteitsbeleid. Door het clusteren van straten met eenzelfde functie en deze op te nemen in een snelheidszone wordt aan de weggebruiker duidelijkheid en eenvormigheid aangeboden. In Zwalm wordt gewerkt met snelheidszones 30km/u en 50 km/u. Een snelheidsregime van 70 km/u wordt een uitzondering die voorbehouden wordt aan gewestwegen. Een uitzondering hierop is de invoering van een zone 30 in de Zuidlaan.
De verkeerscommissie gaf ook een unaniem positief advies.
Advies gemeentelijke verkeerscommissie dd. 28.04.2022
Uitwerking gemeentelijk zonaal snelheidsplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 41, art. 56 §3
Art. 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
Art. 29 van de wet betreffende de Politie van het Wegverkeer
Art. 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet
Omzendbrief houdende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 houdende bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepen inzake aanvullende verkeersreglementen op gemeentewegen
Matthijs Verschraegen, Patrick Moreels
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 30 min 13 sec - 36 min 17 sec
Art. 1 – Het aanvullend politiereglement houdende de invoering van een gemeentelijk zonaal snelheidsplan en de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente, zoals verder in dit besluit bepaald, wordt goedgekeurd.
Art. 2 – Deze maatregel zal o.a. gesignaleerd worden met de wettelijk voorgeschreven signalisatie zijnde:
Paragraaf 1: bebouwde kom
a) afbakening bebouwde kom deelgemeente Zwalm
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
b) afbakening bebouwde kom deelgemeente Beerlegem, Paulatem en Sint-Maria-Latem
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
c) afbakening bebouwde kom deelgemeente Sint-Blasius-Boekel
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
d) afbakening bebouwde kom deelgemeente Roborst
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
e) afbakening bebouwde kom Dikkele
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
f) afbakening bebouwde kom Nederzwalm – Hermelgem
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
g) afbakening bebouwde kom Sint-Denijs-Boekel
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
Paragraaf 2: zone 30
a) afbakening zone 30 Munkzwalm-dorpskern en schoolomgevingen
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
b) afbakening zone 30 Roborst-dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
c) afbakening Rozebeke-dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
d) afbakening zone 30 Sint-Blasius-Boekel – schoolomgeving (variabel)
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a – met veranderlijke informatie - bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
e) afbakening zone 30 Sint-Denijs-Boekel – dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
f) afbakening zone 30 Sint-Denijs-Boekel – stationsomgeving
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
g) afbakening zone 30 Meilegem – dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
h) afbakening zone 30 Dikkele – dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
i) afbakening zone 30 Hundelgem – schoolomgeving (variabel)
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a – met veranderlijke informatie - bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
j) afbakening zone 30 Meilegem – de Kaaihoeve
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a – met veranderlijke informatie - bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
Paragraaf 3: zone 50
a) afbakening zone 50 Hundelgem - Dikkele - Beerlegem
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
b) afbakening zone 50 Munkzwalm Oost
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
c) afbakening zone 50 Roborst
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
d) afbakening zone 50 Rozebeke
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
e) afbakening zone 50 Sint-Blasius-Boekel
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
f) afbakening zone 50 Sint-Denijs-Boekel
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
g) afbakening zone 50 Munkzwalm West
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
h) afbakening zone 50 Nederzwalm – Paulatem – Meilegem
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
Art. 3 – Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Art. 4 – Deze verordening zal overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.
Art. 5 – De overtreders van deze verordening zullen gestraft worden overeenkomstig de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Art. 6 - Dit besluit is van kracht en wordt bindend van zodra de signalisatie geplaatst is.
Art. 7 – Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan
-de Vlaamse minister van Mobiliteit en verkeersveiligheid, via het departement Mobiliteit en Openbare Werken
-de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Oost-Vlaanderen (afdeling Oudenaarde)
-de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde
-de directeur coördinator van de federale politie te Oudenaarde
-de zonechef van de politiezone Brakel
Peter Van Den Haute, schepen
Op 23.03.2022 heeft het kerkbestuur Alle-Heiligen de rekening van de kerkfabriek voor het jaar 2021 ingediend bij het gemeentebestuur.
In bijlage 1 worden de toelagen van de kerkfabriek weergegeven in een samenvattende tabel. Het totaal bedroeg € 13.765,09 voor exploitatie. De resultaten van de rekening 2021 dienen ingebracht te worden in het volgende budget van de kerkfabriek.
De rekening van de kerkfabriek voor het jaar 2021
Bijlage 1: samenvattende tabel toelagen 2021
Bijlage 2 : samenvattende kastoestand 2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.
Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2007/01 van Vlaams minister van Binnenlands Beleid, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Angélique De Clercq
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 36 min 18 sec - 47 min 55 sec
Bijlage 1:
Kerkfabriek |
2021 exploitatie (€) | 2021 investeringen (€) | 2021 totaal (€) |
Alle Heiligen Nederzwalm | 13.765,09 | 0,00 |
13.765,09 |
Bijlage 2:
Toestand kas per 31.12.2021 | Bedrag (€) |
Alle Heiligen Nederzwalm | 45.558,85 |
Art. 1 - De rekening voor het dienstjaar 2021 van de kerkfabrieken van Alle-Heligen Nederzwalm wordt gunstig geadviseerd.
Art. 2 - Afschrift van dit besluit zal samen met de rekeningbundel aan de provinciegouverneur worden overgemaakt.
Peter Van Den Haute, schepen
Veronique Van Der Biest heeft op 02.12.2021 een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente Zwalm voor het verkavelen van een perceel in 4 loten (2 voor halfopen eengezinswoningen en 2 voor vrijstaande eengezinswoningen), het slopen van de bestaande bebouwing en de aanleg van wegenis aan de Kerkstraat. Het openbaar onderzoek voor het vastleggen van de nieuwe rooilijn, liep tegelijk met deze van de omgevingsvergunningaanvraag van 31.12.2021 tot en met 28.01.2022. De resultaten van dit openbaar onderzoek zullen samen met dit goedkeuringsbesluit behandeld worden bij het besluit over de omgevingsvergunningaanvraag door het college van burgemeester en schepenen.
De aanvraag betreft het verbreden van buurtweg 4 tussen de Kerkstraat (buurtweg 7) en voetweg 16. De officiële breedte van de baan bedraagt nu 3m. Na uitvoering van de werken zal de breedte van de berijdbare weg 4,40m bedragen. Hiervoor wordt een kosteloze grondafstand voorzien van 527m² langsheen buurtweg 4 en buurtweg 7 (Kerkstraat). Deze zal na het verlenen van de verkavelingsvergunning afzonderlijk voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De weg wordt uitgevoerd in grasdallen. Er is een draaicirkel voorzien voor brandweer en andere voertuigen. Vanaf de draaicirkel wordt de verbinding naar voetweg 16 uitgevoerd in dolomiet. Naast de baan komt een grasberm waarin de nutsleidingen kunnen aangelegd worden. Er worden 2 bomen (Tilia cordata) voorzien in de berm, evenals een wadi. Om de zichtbaarheid te vergroten voor het verkeer, dat uit dit straatje komt en de Kerkstraat wil oprijden, is het aangewezen de boom op de hoek van de straat niet aan te planten. Tevens is de uitbreiding van de verharding langsheen de Kerkstraat, met de bedoeling om de draaicirkel te vergroten, niet wenselijk. Dit zou de snelheid waarmee de bocht genomen kan worden vergroten, wat risico's inhoudt inzake veiligheid. De breedte van de aansluiting op de Kerkstraat mag maximaal 6m bedragen.
Door de aanpassing van de het rooilijnenplan en de verandering van verharding is conform artikelen 15 en 31 van het omgevingsvergunningsdecreet en artikelen 3, 4 en 6 van het decreet op de gemeentewegen de gemeenteraad bevoegd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen opgenomen in deze omgevingsvergunningsaanvraag.
Artikel 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat als een omgevingsvergunningaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de omgevingsvergunningaanvraag.
In uitvoering van art 18 van het decreet gemeentewegen wordt het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website, en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.
Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt.
Dossier nr. 2021/00011/VKA
Rooilijnplan Kerkstraat ZWALM - 7e Afd./ Hundelgem - Sectie A, nrs. 368m en 369f
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet houdende de gemeentewegen van 03.05.2019
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en omgevingsvergunningsdecreet
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 47 min 56 sec - 54 min 07 sec
Art. 1 - De zaak van de wegen, in het kader van de lopende omgevingsvergunninaanvraag voor het verkavelen van een perceel in 4 loten, 2 voor halfopen eengezinswoningen en 2 voor vrijstaande eengezinswoningen, het slopen van de bestaande bebouwing en de aanleg van wegenis aan de Kerkstraat wordt goedgekeurd onder volgende voorwaarden:
- de boom op de hoek met de Kerkstraat wordt niet aangeplant.
- de verharding langsheen de Kerkstraat moet beperkt worden. De aansluiting mag maximaal 6m breed zijn.
Art. 2 - De nieuwe rooilijn in de Kerkstraat te Zwalm (Hundelgem) langsheen de percelen gelegen 7e Afd./ Hundelgem - Sectie A, nrs. 368m en 369f wordt aangenomen en definitief vastgelegd volgens het rooilijnplan opgenomen in bijlage.
Art. 3 - Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan wordt onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website, en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.
Art. 4 - Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Art. 5 - Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Patrick Moreels, schepen
Tijdens de samenkomst van het college van 5.03.2020 is de opmaak van een trage wegenplan goedgekeurd. Dit kadert tevens in een actieplan opgenomen in het meerjarenplan. Een trage wegenplan is een beleidsdocument waarin de visie met betrekking tot de ontwikkeling van een trage wegennetwerk in een bepaald gebied uitgewerkt wordt. Deze visie wordt ontwikkeld op basis van de trage wegeninventaris en ook door de inbreng van de bewoners, lokale organisaties en andere instanties.
De opmaak van het trage wegenplan werd begeleid door de provincie Oost-Vlaanderen het het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen en gebeurde in samenwerking met de werkgroep Trage wegen. Voor de inventarisatie en de uitwerking van de adviesnota's en de wenselijkheidskaart is de gemeente opgedeeld in 4 deelgebieden: Noordoost, Noordwest, Zuidoost en Zuidwest.
Om tot het uiteindelijke resultaat, het trage wegenplan te komen is onderstaande tijdlijn gevolgd:
- voorjaar 2020: startvergadering en opmaak van de werkkaart
- zomer 2020: online publieke infoavond met voorstelling project, uitleg aan geïnteresseerden hoe ze aan de inventarisatie van de trage wegen kunnen deelnemen. Feitelijke inventarisatie van de trage wegen op het terrein.
- najaar 2020: verdeling en invullen van de evaluatiebundels.
- najaar 2021: samenstelling van de feitelijke werkgroepen per deelgebied met oog voor een delegatie voor elke belangengroep. De samenstelling van de werkgroep is opgenomen in de adviesnota per deelgebied. Organisatie van de synthesevergaderingen waarbij alle trage wegen per deelgebied behandeld werden en per trage wegverbinding een advies is opgesteld.
Dit advies houdt in dat er per trage weg een code wordt meegegeven. De codes behandelen volgende onderwerpen:
- uitvoeren van ingrepen: geen ingrepen, aanleggen of verleggen, grondige herstelling, afschaffing
- opleggen van een gebruikersregeling
- opnemen van randmaatregelen
- opstellen van een prioriteitsbepaling
Dit resulteert in de wenselijkheidskaart per deelgebied waar het advies per trage weg wordt afgebeeld.
Door de opstelling van het trage wegenplan kan er op basis van een provinciaal reglement subsidies aangevraagd worden voor:
- het plaatsen van naambordjes trage wegen
- het opmaken van een trage wegenkaart
- het uitvoeren van inrichtingswerken aan trage wegen
Bij de uitvoering van het trage wegenplan is elke ingreep aan een trage wegverbinding te onderzoeken op vlak van juridische en technische haalbaarheid. Eigenaars, gebruikers en aangelanden worden van in het begin bij het proces betrokken.
Aan de gemeenteraad worden de adviesnota's en wenselijkheidskaarten trage wegen heden ter kennisgeving voorgelegd.
Collegebeslissing van 5.03.2020 waarbij de opmaak van een trage wegenplan wordt goedgekeurd
Adviesnota deelgebied Noordoost
Adviesnota deelgebied Noordwest
Adviesnota deelgebied Zuidoost
Adviesnota deelgebied Zuidwest
Wenselijkheidskaart deelgebied Noordoost
Wenselijkheidskaart deelgebied Noordwest
Wenselijkheidskaart deelgebied Zuidoost
Wenselijkheidskaart deelgebied Zuidwest
Advies verkeerscommissie dd. 28.04.2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet van 3.03.2019 houdende de gemeentewegen
Provinciaal reglement van 23.05.2018 met betrekking tot het toekennen van subsidies aan Oost-Vlaamse gemeenten met het oog op de concrete inrichting van hun trage wegennet
Het Trage Wegenbeleid in Vlaanderen
Guido De Temmerman, Bruno Tuybens, Louis Ide, Angélique De Clercq, Patrick Moreels, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 54 min 08 sec - 1 u 33 min 20 sec
Art. 1 - De gemeenteraad neemt kennis van de adviesnota's en wenselijkheidskaarten 'Trage wegen' voor alle deelgebieden van Zwalm, opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Het actieplan is verder te onderzoeken op vlak van juridische en technische haalbaarheid. Eigenaars, gebruikers en aangelanden zullen van in het begin bij dit verdere proces worden betrokken.
Art. 3 - Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Mobiliteit van de Provincie Oost-Vlaanderen en aan het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente trad bij gemeenteraadsbesluit van 21.12.2004 toe tot TMVW als zuiveringsvennoot.
De Vlaamse Regering keurde op 25.09.2020 een conceptnota goed met de bedoeling om een betrouwbaar zicht te krijgen op de toestand waarin de gemeentelijke riolen zich bevinden en om het asset management van de gemeentelijke en bovengemeentelijke rioleringsnetten op elkaar af te stemmen.
De Vlaamse Regering wil hiermee een beter zicht krijgen op de rioleringsstelsels en op de ecologische, financiële en maatschappelijke risico's die zich eventueel stellen.
Een goed beeld van de toestand van de ondergrondse rioolinfrastructuur is nodig om tijdig in te grijpen voordat een riool faalt. Zo voorkomen we hoge herstellingskosten en vermijden we veiligheidsrisico's, hinder en ecologische schade.
Daarom moet elke gemeente ten laatste tegen 2027 de toestand van het gemeentelijk rioleringsnetwerk in kaart brengen.
Aan deze verplichting werd een duidelijk tijdspad gekoppeld.
Eind 2022: volledige rioolinventaris. risicokaart en inspectieplan tot minimaal 2027 beschikbaar.
Eind 2023: 25% van het inspectieplan is uitgevoerd, waaronder minimaal 25% van de kritische riolen.
Eind 2025: meest kritische riolen geïnspecteerd, 50% van het inspectieplan uitgevoerd.
Eind 2027:
o Inspectieplan volledig uitgevoerd, geëvalueerd - inclusief maatregelenprogramma
o Resultaat in een toestandskaart en een geactualiseerde risicokaart
o Inspectieplan 2028 - 2033 beschikbaar.
FARYS neemt de uitvoering van deze opdrachten op voor haar deelnemers.
Aquafin zal bovendien binnenkort opmetingen uitvoeren op het rioleringsstelsel dat gelegen is binnen het zuiveringsgebied Zwalm. Het grootste deel hiervan ligt op grondgebied Zottegem, maar ook een kleiner deel op grondgebied Zwalm. Bij deelname in die studie, bedraagt het aandeel van de gemeente 40%. 60% van de kosten worden door Aquafin betaald. Om de rioleringen op knoopbasis op te meten wordt de kostprijs voor Zwalm geschat op ongeveer € 20.000.
De raming, door Aquafin opgemaakt, is gebeurd o.b.v. het aantal knopen in het vorige, intussen sterk verouderde model. De uiteindelijke kostprijs kan dus afwijken i.f.v. wat op het terrein wordt aangetroffen. Indien we ook de tussenliggende putten wensen op te meten, dan komt deze kost er nog bovenop en is die integraal ten laste van Farys/gemeente (Aquario-enveloppe). Dit komt op een bijkomende kost van € 100 per bijkomende tussenliggende put. We rekenen met een verhouding van 40% knopen en 60% putten. Indien we dus ook de bijkomende putten laten opmeten, zou dit een meerkost van ongeveer € 75.000 betekenen. Aangezien het rioleringsstelsel in Munkzwalm en Hundelgem niet zo duidelijk in elkaar zit, zouden we de tussenliggende putten ook laten opmeten.
In 2020-2021 hebben we mee geparticipeerd in een identieke studie maar dit voor Nederzwalm en de opwaarts aansluitende gebieden (Sint-Maria-Latem, Paulatem, Meilegem, Hermelgem, Beerlegem). Daar lieten we ook de tussenliggende putten opmeten.
Mail van 07.03.2021 van Farys inzake "participatie inventarisstudie Aquafin"
Brief van 10.03.2022 van Farys inzake "Asset management, een rioolinventaris, risicokaart en inspectieplan"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Gemeenteraadsbesluit van 21.12.2004 houdende toetreding tot de divisie Zuivering van TMVW
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 1 u 33 min 21 sec - 1 u 37 min 55 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de inventarisatie van onze riolering en hiertoe opdracht te geven aan onze rioolbeheerder TMVW/Farys. De geraamde kost van € 95.000 is ten laste van onze Aquario-enveloppe.
Art. 2 - Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan TMVW/Farys
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente trad bij gemeenteraadsbesluit van 21.12.2004 toe tot de zuiveringsdivisie van TMVW.
Dit houdt in dat TMVW o.a. instaat voor het rioolbeheer op ons grondgebied en de sanering van het gemeentelijk afvalwater.
Overeenkomstig artikel 2.5.3.1, §2 van het decreet van 18.07.2003 betreffende het integraal waterbeleid, kan het Algemeen Waterverkoopreglement door de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk worden aangevuld met een Bijzonder Waterverkoopreglement, voor zover dat niet strijdig is met het Algemeen Waterverkoopreglement en met de bepalingen van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.
TMVW wenst in uitvoering van bovenvermeld artikel een aanvullend bijzonder Waterverkoopreglement inzake sanering op te stellen. Hiervoor is de inbreng van de gemeente noodzakelijk.
Het BWVR van FARYS biedt de mogelijkheid om een gemeentespecifiek beleid te voeren rond huisaansluitingen en hierbij speelt tariefering een belangrijke rol.
De cijfers in de tabellen hieronder bieden ons inzicht bij de gewenste tariefzetting. Momenteel is de huidige tariefzetting gebaseerd op ons gemeenteraadsbesluit van 02.07.2013 en bedraagt de huisaansluitkost € 1.500. Het is wenselijk deze tarieven in functie van inflatie maar ook waterbeleid aan te passen.
Tabel 1: kostprijs huisaansluiting volledige FARYS werkingsgebied (euro, excl. BTW)
Type aansluiting |
DWA |
RWA |
DRWA |
Gemiddelde kost |
1365 |
1365 |
1765 |
Mediaan |
1162 |
1162 |
1562 |
Tabel 2: Kostprijs, huidig forfait indien van toepassing en het aantal huisaansluitingen in uw gemeente (december 2019-september 2021 - euro, excl. BTW)
Gemeente |
Kost DWA én RWA |
Kost enkel DWA of RWA |
Huidig forfait of kostende prijs (KP) |
Aantal |
|
Gemiddelde |
Mediaan |
Gemiddelde |
|||
Zwalm |
1571,65 |
1354,95 |
1171,65 |
1415,09 |
39 |
Tabel 3: Voorbeeld tarief waarbij een RWA aansluiting wordt ontmoedigd (euro, excl. BTW)
Type aansluiting |
DWA |
RWA |
DRWA |
Voorbeeld tariefzetting ontmoediging RWA |
1300 |
2000 |
2400 |
We wensen hierbij het voorstel van TMVW te volgen om zo RWA aansluitingen te ontmoedigen gezien regenwater best op het terrein zelf wordt opgevangen en hergebruik voor bijvoorbeeld spoeling van de toiletten, tuinkraan, ...
Onze keuzes zullen worden geïnventariseerd en als bijlage bij het BWVR gevoegd. Dit BWVR mét bijlage wordt aansluitend ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Leefmilieu en Natuur. De Minister beschikt over een periode van 90 dagen om dit BWVR goed te keuren.
Gemeenteraadsbesluit van 21.12.2004 tot toetreding tot T.M.V.W. als zuiveringsvennoot.
Gemeenteraadsbesluit van 02.07.2013 houdende "Aansluitingen op de riolering - tenlasteneming door T.M.V.W.-AquaRio van de kosten boven het forfait van € 1.500,00 aangerekend aan de aanvrager"
Gemeenteraadsbesluit van 24.02.2022 houdende goedkeuring van een hemelwaterplan
Wet van 26.05.1989 tot bekrachtiging van KB 24.06.1988 tot codificatie van de gemeentewet onder het opschrift 'Nieuwe gemeentewet'
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, artikelen 40 en 41
artikel 135, §2 Het Besluit van de Vlaamse Regering van 08.04.2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, hoofdstuk 3 sanering (AWVR)
Ministerieel besluit over de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweede circuitwater en de privé waterafvoer;
Besluit van de Vlaamse regering van 1.06.995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), hoofdstukken 2.3.; 4.2.; 5.3. en 6.2.
Besluit van de Vlaamse regering van 5.07.2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
Johan De Bleekcer, Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 1 u 37 min 56 sec - 1 u 48 min 38 sec
Voorstel van amendement ingediend door raadslid Johan De Bleecker namens Open VLD dat luidt als volgt :
"Wij, fractieleden van Open VLD Zwalm wensen de bedragen van punt 4.1 te wijzigen;
- Voor DWA aansluiting 900€ ipv 1300€
- Voor RWA aansluiting 900€ ipv ipv 2000€
- Voor DWA en RWA aansluiting 1800€ ipv 2400€
Amendement op punt 10,
Agendapunt 10 Bijzonder waterverkoop reglement huisaansluitingen, TMVW goedkeuringen.
Art. 4 - Tarieven
4.1 Algemeen
De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt aan kostende prijs. In uitzondering op bovenstaande regel gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor:
· De eerste huisaansluiting van eengezinswoningen (met uitzondering van verkavelingen).
· De eerste huisaansluiting van 'andere dan eengezinswoningen' (met uitzondering van verkavelingen).
Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting voor zowel eengezinswoningen als andere dan eengezinswoningen bedraagt :
· Voor de DWA aansluiting 900€ euro.
· Voor de RWA aansluiting 900€ euro.
· Voor DWA-RWA aansluiting samen 1800 euro.
De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting voor DWA. De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 05/02/2016.”
Met 8 stemmen voor (Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele), 9 stemmen tegen (Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy)
Het amendement wordt verworpen.
Art. 1 - Aansluiting op open gracht grenzend aan perceel
De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd dient te worden door TMVW. De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan.
Art. 2 - Huisaansluitputjes
2.1 Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien te worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein.
2.2 Plaats
De huisaansluitputjes dienen op openbaar geplaatst te worden.
2.3 Type DWA
Het DWA huisaansluitputje dient uitgerust te zijn met een stankslot.
2.4 Type RWA
Het RWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.
2.5 Materiaal DWA
Het DWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.
2.6 Materiaal RWA
Het RWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.
Art. 3 - Storing huisaansluiting
Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger TMVW te contacteren.
Art. 4 - Tarieven
4.1 Algemeen
De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt aan kostende prijs. In uitzondering op bovenstaande regel gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor:
· De eerste huisaansluiting van eengezinswoningen (met uitzondering van verkavelingen).
· De eerste huisaansluiting van 'andere dan eengezinswoningen' (met uitzondering van verkavelingen).
Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting voor zowel eengezinswoningen als andere dan eengezinswoningen bedraagt :
· Voor de DWA aansluiting 1300 euro.
· Voor de RWA aansluiting 2000 euro.
· Voor DWA-RWA aansluiting 2400 euro.
De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting voor DWA. De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 05/02/2016.”
4.2 Tarief ingebruikname huisaansluiting
Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt hetzelfde als voor een eerste huisaansluiting.
4.3 Tarief buitendienststelling huisaansluiting
Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden doorgerekend aan de burger.
Art. 5 - Voorbehandelingsinstallatie centraal en collectief geoptimaliseerd gebied
Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht. Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is verplicht.
Art. 6 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 7 - Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan TMVW
Francia Neirinck, schepen
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Zefier die bijeengeroepen werd via e-mail van 16.03.2021. Deze algemene vergadering van Zefier van 09.06.2021 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de algemene vergadering goed te keuren en het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente te bepalen.
Schepen Francia Neirinck en raadslid Emmy Herregodts werden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Zefier voor de volledige legislatuur.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 houdende aanduiden afgevaardigde in de algemene vergadering van Zefier voor de legislatuur 2019-2024
E-mail dd. 17.03.2022 van Zefier met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 1 u 48 min 39 sec - 1 u 49 min 0 sec
Art. 1- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Zefier van 09.06.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
Art. 2 - De gemeenteraad draagt de aangeduide volmachthouder op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Zefier vastgesteld op 09.06.2022, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan Zefier
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 01.04.2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28.06.2022 plaatsheeft.
Via brief van 01.04.2022 werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring hieraan te verlenen en aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende de aanduiding van afgevaardigde in algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2019-2021 werden Peter Van Den Haute (effectief) en Tom Aelbrecht (plaatsvervanger) aangeduid om de gemeente Zwalm vertegenwoordigen.
Voor de periode 2022-2024 dient derhalve een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger te worden aangeduid in de algemene vergadering van Gaselwest.
Er wordt voorgesteld om opnieuw Peter Van Den Haute voor te dragen als vertegenwoordiger en Tom Aelbrecht als plaatsvervanger voor de periode 2022-2024.
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Gaselwest - aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en lid regionaal bestuurscomité voor de periode 2019-2021- goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering
Brief van Gaselwest van 01.04.222 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 1 u 49 min 01 sec - 1 u 56 min 18 sec
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
17 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 17 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordracht Peter Van Den Haute afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024
9 stemmen ja
7 stemmen nee
1 onthouding
voordracht Tom Aelbrecht plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024
10 stemmen ja
7 stemmen nee
0 onthouding
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28.06.2022 goed:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Art. 2 - Peter Van Den Haute wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024 en Tom Aelbrecht wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024.
Art. 3 - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28.06.2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 4 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westelde.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Westlede op 14.06.2022 die bijeengeroepen werd per e-mail van 19.04.2022
De algemene vergadering van Westlede van 14.06.2022 heeft volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021;
2. Goedkeuring jaarrekening 2021;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor;
5. Werkingsverslag 2021;
6. Remuneratieverslag 2021;
7. Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Westelde - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Peter Van Den Haute de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hem opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Westlede - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van Westlede van 19.04.2022 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 1 u 56 min 19 sec - 1 u 56 min 39 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van Westlede van 14.06.2022, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021;
2. Goedkeuring jaarrekening 2021;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor;
5. Werkingsverslag 2021;
6. Remuneratieverslag 2021;
7. Varia
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van Westelde van 14.06.2022 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van Westelde.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVW ov.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW op 17.06.2022 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 29.04.2022
De algemene vergadering van TMVW van 17.06.2022 heeft volgende agenda
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Voor de periode 2022-2024 dient ook een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger te worden aangeduid in de algemene vergadering van TMVW.
Er wordt voorgesteld om opnieuw Peter Van Den Haute voor te dragen als vertegenwoordiger en Tom Aelbrecht als plaatsvervanger voor de periode 2022-2024.
Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Aangetekende brief dd. 29.04.2022 (ontvangen op 3.05.2022) van TMVW
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 betreffende TMVW ov - aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVW ov.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 1 u 56 min 40 sec - 2 u 01 min 27 sec
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
17 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 17 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordracht Peter Van Den Haute afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van TMVW voor de periode 2022 - 2024
9 stemmen ja
8 stemmen nee
0 onthouding
voordracht Tom Aelbrecht plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van TMVW voor de periode 2022 - 2024
10 stemmen ja
7 stemmen nee
0 onthouding
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering TMVW ov van 17.06.2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Art. 2 - Peter Van Den Haute wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van TMVW voor de periode 2022 - 2024 en Tom Aelbrecht wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van TMVW voor de periode 2022 - 2024.
Art. 3 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17.06.2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 4 - Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Francia Neirinck, schepen
De huidige tarieven inzake PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken met sticker werden reeds vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit van 19.01.2010 en behoeven een actualisatie en aanpassing.
PMD-zakken (60L) zijn in gemeenten onder het I.VL.A werkingsgebied overal 1,5 euro/rol.
Luierzakken (30L) zijn in gemeenten onder het I.VL.A werkingsgebied overal 5 euro/rol, behalve in Zwalm met 2,5 euro/rol. Sinds enkele tijd is er hier ook een gestage stijging van de kostprijs/aankoopprijs alsook afvalverwerkingskosten die ons ook noodzaakt tot een aanpassing. De gemeente wil het tarief aanpassen naar € 0,50 per zak ofwel € 5,00 per rol van 10 zakken.
Restafvalzakken (120L) met stickers kosten momenteel 1,60 euro per sticker en zak. Deze prijs zal nu herzien worden aan de hand van de formule toegepast in het vorige besluit dat nog steeds relevant is: via het huidige vastgelegde Diftar-tarief (€ 0,28/kg) en het gemiddelde gewicht van een volle huisvuilzak, namelijk 8 kg. Dit komt op 0,28 x 8 = 2,24, afgerond naar €2,25.
De verkoop van de PMD- en luierzakken bij lokale handelaars laat een betere verspreiding toe waardoor de burgers zich minder ver moeten verplaatsen en ook buiten de openingsuren van het gemeentehuis de diverse soorten zakken kunnen aankopen. De handelaars dienen bij doorverkoop de tarieven zoals in dit besluit bepaald te respecteren. Om een grote afname door de handelaars - die hierbij optreden als onze lasthebber - te bevorderen is een kortingssysteem voorzien van 5% voor een minimale gelijktijdige afname van 1 doos zakken. Dit bestaat reeds geruime tijd en wensen we uiteraard te behouden.
Verenigingen zonder een vast lokaal die bij de organisatie van een bepaalde activiteit of door hun gewone werking restafval hebben, kunnen hiervoor in het gemeentehuis grijze restafvalzakken met bijhorende sticker aankopen.
Verenigingen met een vast lokaal die een bepaalde activiteit organiseren op een andere locatie kunnen eveneens grijze restafvalzakken met bijhorende sticker aankopen.
De stickers dienen op elke aangeboden restafvalzak gekleefd te worden. Hierdoor stimuleert de gemeente de verenigingen om het afval selectief in te zamelen. Na de activiteit worden de zakken voorzien van een sticker opgehaald door het gemeentepersoneel.
In kader van "de vervuiler betaalt" en sensibilisering naar de gebruiker toe voor de eigen afvalberg te verkleinen door betere recyclage en herbruikbaar materiaal is een actualisatie aan de orde.
Het kan mogelijks ook een stimulans zijn tot gebruik van herbruikbare luiers waarvoor de gemeente ook een subsidie verleent.
Gemeenteraadsbesluit van 19.01.2010 houdende aanpassing en coördinatie retributiereglement voor het ter beschikking stellen van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken met ingang van 01.02.2010
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Mario Baert, Francia Neirinck, Philip Lefever, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 2 u 01 min 28 sec - 2 u 12 min 0 sec
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 19.01.2010 houdende aanpassing en coördinatie retributiereglement voor het ter beschikking stellen van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken met sticker met ingang van 01.02.2010 wordt opgeheven.
Art. 2 – § 1. Met ingang van 13.05.2022 worden volgende tarieven bepaald:
- voor de blauwe PMD-zakken: € 0,125 per zak of € 1,50 per rol van 12 zakken
- voor de witte luierzakken: € 0,50 per zak ofwel € 5,00 per rol van 10 zakken
- voor de grijze restafvalzakken met bijhorende stickers: € 2,25 per sticker en zak.
De grijze restafvalzakken kunnen aangekocht worden door verenigingen die een activiteit organiseren op een andere locatie (dan hun vast lokaal) of door verenigingen die geen eigen lokaal hebben.
§ 2. Bij de minimale gelijktijdige afname van 1 doos blauwe PMD-zakken of 1 doos witte luierzakken wordt op hun in paragraaf 1 vermelde prijs een korting toegestaan van 5%.
Art. 3 - De verschuldigde bedragen worden op basis van een factuur of elektronisch betaald.
Art. 4 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177 van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.
Art. 5 - Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 13.05.2022.
Art. 6 - De verkopende handelaren zullen eveneens van de nieuwe tarieven in kennis worden gesteld.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVLA op 23.06.2022 die bijeengeroepen werd per mail van 22.04.2022
De algemene vergadering van IVLA van 23.06.2022 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering, zal Francia Neirinck de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Mail van IVLA van 22.04.2022 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 2 u 12 min 01 sec - 2 u 12 min 20 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van IVLA van 23.06.2022, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van IVLA van 23.06.2022 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van IVLA
Bernhard Ardaen, schepen
De Vlaamse Regering heeft in haar regeerakkoord vooropgesteld dat Vlaanderen in de toekomst zal bestaan uit verschillende werkingsgebieden over de gemeentegrenzen heen waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke samenwerking een plaats kunnen krijgen.
De Vlaamse Regering heeft verder in haar regeerakkoord vooropgesteld dat tegen 1.01.2023 alle sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren moeten samengevoegd worden tot één woonactor met slechts één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet overlappend werkingsgebied opereren.
Die woonmaatschappij zal dan zowel de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen als van de sociale verhuurkantoren op zich nemen en het centrale aanspreekpunt worden voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden.
De bestuurlijke hervorming zou moeten leiden tot meer duidelijkheid en transparantie, een grotere slagkracht van de woonactor en uiteindelijk tot een sterker sociaal woonbeleid.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 04.02.2022 werd gemeente Zwalm toegewezen aan de woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Oost (samen met Zottegem, Herzele, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem).
De diverse overlegmomenten toonden aan dat 5 gemeenten, zijnde Herzele, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem en Zwalm, gelijklopende noden hebben op het vlak van een sociaal en lokaal woonbeleid. Het werkingsgebied is de optelsom van de 5 betrokken gemeenten en vormt een geografisch aaneensluitend geheel.
Lokale besturen dienen in kader van de vorming van de woonmaatschappij een advies aan de Vlaamse regering te bezorgen m.b.t. de verdeling van de stemrechten en dit uiterlijk op 13.05.2022.
Bij het opstellen van ons advies dient rekening gehouden te worden met de 2 verplichte objectieve criteria (de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente en de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente).
Indien een bijkomend criterium voorstelt wordt en daarbij gebruik gemaakt wordt van specifieke brongegevens dient dit uitdrukkelijk te worden vermeld en dient een gewicht aan elk criterium toegekend te worden.
De Vlaamse Regering zal de concrete stemverhoudingen tussen de lokale besturen uit het werkingsgebied van woonmaatschappij vaststellen.
Er werd met de 5 gemeenten afgesproken de verdeling als volgt te doen : Herzele 30, Oosterzele 15, Sint-Lievens-Houtem 15, Zottegem 45 en Zwalm 15
De oprichting van de woonmaatschappij zelf zal in een latere fase aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024.
De kadernota van 12.03.2021 waarin de Vlaamse Regering de referentieregio's definitief heeft vastgelegd.
De nieuwsbrief van het agentschap Wonen Vlaanderen van 10.09.2020 betreffende het regelgevend en implementatietraject voor de vorming van de woonmaatschappijen.
De brief van Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele van 23.10.2020 betreffende de oproep om het werkingsgebied van de woonmaatschappij af te bakenen.
De brief van Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele van 17.03.2021 waarin wordt gesteld dat met betrekking tot de woonmaatschappijen de Vlaamse Regering heeft beslist dat deze moeten vallen binnen of samenvallen met een referentieregio.
Decreet van 7.07.2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot woning, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Besluit van 4.02.2022 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Vlaamse Ardennen-Oost.
Het draaiboek woonmaatschappijen, gebaseerd op het decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 9.07.2021.
Pascale Adriaens, Bernhard Ardaen, Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 2 u 12 min 21 sec - 2 u 30 min 07 sec
Art. 1 - De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied Vlaamse Ardennen Oost in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van de 2 verplichte objectieve criteria (de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente en de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente) en met de hieronder bepaalde stemrechtenverhouding
Vlaamse Ardennen Oost: 'Gerust Wonen' |
Herzele |
Sint-Lievens-Houtem |
Zottegem |
Zwalm |
Oosterzele |
|
Aantal huishoudens (Bevolkingscijfers) |
7906 |
4442 |
12132 |
3392 |
5647 |
33519 |
SHM: huidig patrimonium (cijfers 2020) |
229 |
22 |
464 |
75 |
148 |
938 |
Stemrechtverhouding |
30 |
15 |
45 |
15 |
15 |
120 |
De Vlaamse Regering zal de concrete stemverhoudingen tussen de lokale besturen uit het werkingsgebied van woonmaatschappij vaststellen.
Art. 2 - Dit besluit wordt uiterlijk 13.05.2022 overgemaakt aan woonmaatschappij@vmsw.be
Bruno Tuybens, burgemeester
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Solva op 16.06.2022 die bijeengeroepen werd per mail van 04.05.2022 .
De algemene vergadering van SOLVA van 16.06.2022 heeft volgende agenda:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling van het bureau
3. Jaarverslag 2021
4. Jaarrekening per 31 december 2021
5. Verslag van de Commissaris
6. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2021
7. Statutenwijzigingen SOLVA
8. Goedkeuring dubbel prestatiegeld voorzitter
9. Benoeming van de bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering
10. Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda algemene vergadering zal Bruno Tuybens de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Uitnodiging AV Solva dd 04.05.2022 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 2 u 30 min 08 sec - 2 u 30 min 27 sec
Art. 1 - De agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 16.06.2022 inclusief statutenwijziging, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling van het bureau
3. Jaarverslag 2021
4. Jaarrekening per 31 december 2021
5. Verslag van de Commissaris
6. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2021
7. Statutenwijzigingen SOLVA
8. Goedkeuring dubbel prestatiegeld voorzitter
9. Benoeming van de bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering
10. Varia
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van SOLVA van 16.06.2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.
Raadslid Johan De Bleecker
Aanslepende verkeersonveilige situatie in de Lindestraat te Nederzwalm
Betreft verkeersonveilige situaties voor lokale bewoners, voetgangers, fietsers en andere weggebruikers door te hoge snelheid in de Lindestraat..
Sinds anderhalf jaar vraagt een groot gedeelte van de bewoners in de Lindestraat om actie te ondernemen tegen de hoge snelheid aan het gemeentebestuur, deze vraag werd zelfs versterkt door 54 bezwaarschriften die bezorgd werden aan de bevoegde diensten van de gemeente.
De Schepen van mobiliteit kwam ter plaatse om te luisteren en deze bezorgdheid mee te nemen naar het Gemeentehuis.
Daar zou een voorstel uitgewerkt worden door vakspecialisten, oa verkeersdeskundige gemeente Zwalm, dienst mobiliteit politie, eventueel beroepen op een deskundige studiebureau, het bochtig wegdek vraagt een gespecialiseerde aanpak maar daar weten deze mensen perfect mee om te gaan.
Voorstel :
Art. 1 - Open VLD Zwalm vraagt om de lokale bewoners mee te laten participeren in de keuze van verkeersremmers
Art. 2 - Dringende uitvoering op het terrein van gekozen verkeersvertragende verkeersremmers!
Art. 3 - Evaluatie na 6 maand en eventuele aanpassingen naar verbetering ikv verkeersveiligheid.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Patrick Moreels, Johan De Bleecker
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c - Tijdsblok audio: 2 u 30 min 28 sec - 2 u 50 min 35 sec
Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Actie tot verkeersvertragende remmers in de Lindestraat te Nederzwalm " wordt verworpen.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad