De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025.
Opvangvoorzieningen, zoals buitenschoolse opvang en (sport)kampen, kunnen aan het lokaal bestuur vragen om erkend te worden door het lokaal bestuur, zodat ze fiscale attesten kunnen uitreiken aan de ouders. Circulaire nr. Ci.RH.26/575.199 (AOIF 31/2006) d.d. 20.07.2006 bepaalt immers dat ouders de uitgaven voor kinderopvang fiscaal kunnen aftrekken wanneer zij zijn betaald aan instellingen of opvangvoorzieningen die worden erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door de lokale openbare besturen. De erkenning, subsidiëring of controle door de lokale openbare besturen dient te gebeuren binnen de hen toegekende bevoegdheden. Dit houdt in dat deze erkenning, subsidiëring of controle specifiek betrekking moet hebben op de opvang van kinderen. Lokale besturen dienen daarvoor zelf de erkenningsvoorwaarden vastleggen.
Op de gemeenteraad van 23.04.2020 werd het reglement erkenning Zwalmse kinderopvanginitiatieven goedgekeurd. Omwille van een wijziging in het wetboek van de inkomstenbelastingen dient deze aangepast te worden. In artikel 1 van het reglement wordt verwezen naar de leeftijdsgrens voor de belastingsvermindering. Door de vermelde wijziging worden twee leeftijdsgrenzen opgetrokken: van jonger dan 12 jaar naar jonger dan 14, en voor kinderen met een zware handicap van jonger dan 18 jaar naar jonger dan 21. Om in de toekomst aanpassingen van het reglement zoals deze te vermijden wordt in dit nieuwe ontwerp van het reglement verwezen naar de wetgeving die van toepassing is.
Daarnaast wensen we een vereenvoudiging door te voeren betreft de aanvraagprocedure. Zoals vermeld in artikel 5 wordt de erkenning slechts voor 1 jaar verleend. Opvanginitiatieven dienen dus jaarlijks een nieuwe aanvraag tot erkenning in te dienen alsook een werkingsverslag. Dit zorgt zowel voor het opvanginitiatief als voor de dienst jeugd voor veel administratie. We stellen daarom voor om erkenning te verlenen tot aan het einde van de looptijd van dit reglement, zolang er jaarlijks werkingsverslagen worden ingediend om hun activiteiten aan te tonen.
Als lokaal bestuur kunnen wij ook ten alle tijde bijkomende informatie opvragen en onaangekondigd ter plaatse de werking controleren, zoals reeds opgenomen in het reglement in artikel 6.
Gemeenteraadsbesluit van 23.04.2020 houdende goedkeuring van het reglement erkenning Zwalmse kinderopvanginitiatieven
Verslag Lokaal Overleg Kinderopvang van 18.02.2020
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wetboek inkomstenbelastingen 1992
Circulaire nr. Ci.RH.26/575.199 (AOIF 31/2006) van de FOD Financiën d.d. 20.07.2006
Gehercoördineerd reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025
Art. 1 Doel
Lokaal Bestuur Zwalm wil organisatoren van kampen en activiteiten die voldoen aan onderstaande voorwaarden erkennen als kinderopvanginitiatief. Ingevolge de erkenning zullen deze Zwalmse kinderopvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen volgens het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
Art. 2 Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Art. 3 Voorwaarden
Het opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:
Art. 4 Procedure
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het gehercoördineerde gebruikersreglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Het besluit van de gemeenteraad van 23.04.2020 tot goedkeuring van het reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven wordt opgeheven.
Art. 3 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.