Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

Besluit  de gemeenteraad

do 02/03/2023 - 20:00

Reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025 - aanpassing en hercoördinatie

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Werner Baudewijn, Gemeenteraadslid

De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025.

Voorwerp en motivering

Opvangvoorzieningen, zoals buitenschoolse opvang en (sport)kampen, kunnen aan het lokaal bestuur vragen om erkend te worden door het lokaal bestuur, zodat ze fiscale attesten kunnen uitreiken aan de ouders. Circulaire nr. Ci.RH.26/575.199 (AOIF 31/2006) d.d. 20.07.2006 bepaalt immers dat ouders de uitgaven voor kinderopvang fiscaal kunnen aftrekken wanneer zij zijn betaald aan instellingen of opvangvoorzieningen die worden erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door de lokale openbare besturen. De erkenning, subsidiëring of controle door de lokale openbare besturen dient te gebeuren binnen de hen toegekende bevoegdheden. Dit houdt in dat deze erkenning, subsidiëring of controle specifiek betrekking moet hebben op de opvang van kinderen. Lokale besturen dienen daarvoor zelf de erkenningsvoorwaarden vastleggen. 

Op de gemeenteraad van 23.04.2020 werd het reglement erkenning Zwalmse kinderopvanginitiatieven goedgekeurd. Omwille van een wijziging in het wetboek van de inkomstenbelastingen dient deze aangepast te worden. In artikel 1 van het reglement wordt verwezen naar de leeftijdsgrens voor de belastingsvermindering. Door de vermelde wijziging worden twee leeftijdsgrenzen opgetrokken: van jonger dan 12 jaar naar jonger dan 14, en voor kinderen met een zware handicap van jonger dan 18 jaar naar jonger dan 21. Om in de toekomst aanpassingen van het reglement zoals deze te vermijden wordt in dit nieuwe ontwerp van het reglement verwezen naar de wetgeving die van toepassing is. 

Daarnaast wensen we een vereenvoudiging door te voeren betreft de aanvraagprocedure. Zoals vermeld in artikel 5 wordt de erkenning slechts voor 1 jaar verleend. Opvanginitiatieven dienen dus jaarlijks een nieuwe aanvraag tot erkenning in te dienen alsook een werkingsverslag. Dit zorgt zowel voor het opvanginitiatief als voor de dienst jeugd voor veel administratie. We stellen daarom voor om erkenning te verlenen tot aan het einde van de looptijd van dit reglement, zolang er jaarlijks werkingsverslagen worden ingediend om hun activiteiten aan te tonen. 

Als lokaal bestuur kunnen wij ook ten alle tijde bijkomende informatie opvragen en onaangekondigd ter plaatse de werking controleren, zoals reeds opgenomen in het reglement in artikel 6. 

Verwijzingen

Gemeenteraadsbesluit van 23.04.2020 houdende goedkeuring van het reglement erkenning Zwalmse kinderopvanginitiatieven
Verslag Lokaal Overleg Kinderopvang van 18.02.2020

Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wetboek inkomstenbelastingen 1992
Circulaire nr. Ci.RH.26/575.199 (AOIF 31/2006) van de FOD Financiën d.d. 20.07.2006

Bijlage

Gehercoördineerd reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025

Art. 1 Doel

Lokaal Bestuur Zwalm wil organisatoren van kampen en activiteiten die voldoen aan onderstaande voorwaarden erkennen als kinderopvanginitiatief. Ingevolge de erkenning zullen deze Zwalmse kinderopvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen volgens het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.

Art. 2 Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 

  • Zwalmse opvanginitiatieven: elke organisatie, instelling of voorziening die activiteiten organiseert met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het Zwalmse grondgebied ligt.

Art. 3 Voorwaarden

Het opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:

  • De primaire doelstelling is de opvang van kinderen of een vrijetijdsbesteding, liefst met een didactische betekenis. Er mag geen lidgeld verschuldigd zijn.
  • De activiteiten vinden plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd.
  • Het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres ligt op het Zwalmse grondgebied.
  • De doelstelling van het opvanginitiatief mag niet het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek zijn. 
  • De activiteiten zijn groepsgericht; het gaat niet om individuele begeleiding van kinderen maar het organiseren van groepsgerichte activiteiten. 
  • De activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen en de promotie is dan ook gericht tot een breed publiek.
  • Het initiatief duldt geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst.
  • Er moet minstens 1 activiteit van 1 dag.
Ingevolgde de erkenning zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen volgens de wetgeving die van toepassing is van zodra op jaarbasis een totaal wordt bereikt van minstens één kampdag of workshopdag.

Art. 4 Procedure

§1.Aanvraag
  • Het opvanginitiatief kan een aanvraag doen door het daartoe voorziene aanvraagformulier in te dienen bij Lokaal Bestuur Zwalm, schriftelijk t.a.v. de jeugddienst, Zuidlaan 36, 9630 Munkzwalm of per e-mail naar jeugd@zwalm.be. Het aanvraagformulier is te vinden op de website van Lokaal Bestuur Zwalm.
  • De aanvrager kan het hele jaar door een aanvraag indienen.
  • De ingevulde gegevens moeten betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van het indienen van de aanvraag tot erkenning.
 
§2. Beoordeling
 
De bevoegde dienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud en kan een overleg of bijkomende informatie opvragen.
 
§3. Beslissing
 
Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning van het Zwalmse opvanginitiatief. 
 
§4. Bekendmaking
 
Lokaal Bestuur Zwalm brengt het opvanginitiatief op de hoogte van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
 
§5. Rapportage en kwaliteitscontrole
  • Het opvanginitiatief moet eenmaal per jaar een werkingsverslag indienen, voor een eerste keer uiterlijk één jaar na de startdatum van de erkenning.
  • In dit werkingsverslag wordt minimaal opgenomen: een overzicht van de activiteiten van het voorbije jaar, de aard van de activiteiten, de tijdstippen waarop deze activiteiten zijn doorgegaan en het aantal deelnemers in leeftijdscategorieën.

Art. 5 Geldigheidsduur
 
Namens Lokaal Bestuur Zwalm verleent het college van burgemeester en schepenen de erkenning tot en met 2025, op voorwaarde dat het werkingsverslag jaarlijks wordt ingediend.

Art. 6 Controle
  • Lokaal Bestuur Zwalm kan ten allen tijde bijkomende informatie opvragen. 
  • Lokaal Bestuur Zwalm kan ten allen tijde onaangekondigd ter plaatse de werking controleren. 

Art. 7 Inwerkingtreding 

Dit reglement treedt in werking conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur en geldt tot 31 december 2025.
 
Besluit

Art. 1 - De gemeenteraad beslist het gehercoördineerde gebruikersreglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven werkjaar 2020-2025, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

Art. 2 - Het besluit van de gemeenteraad van 23.04.2020 tot goedkeuring van het reglement voor de erkenning van Zwalmse kinderopvanginitiatieven wordt opgeheven.

Art. 3 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.