De gemeenteraad beslist tot invoering van een aanvullend politiereglement waarbij de grenzen van de zones 50 langs gemeentewegen worden vastgelegd.
Een snelheidsbeleid afgestemd op de wegencategorisering en de ruimtelijke ordening binnen de gemeente is één van de bouwstenen van een doordacht duurzaam mobiliteitsbeleid. Door het clusteren van straten met eenzelfde functie en deze op te nemen in een snelheidszone wordt aan de weggebruiker duidelijkheid en eenvormigheid aangeboden. In het voorliggend regelement worden de de grenzen van de zones 50 langs gemeentewegen vastgelegd.
Het oorspronkelijke gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 houdende "Aanvullend politiereglement houdende de invoering van een gemeentelijk zonaal snelheidsplan en de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente - goedkeuring" diende een aantal kleine aanpassingen te ondergaan wegens de niet goedkeuring ervan door het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Advies gemeentelijke verkeerscommissie dd. 28.04.2022
Uitwerking gemeentelijk zonaal snelheidsplan
Besluit van de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van 22.11.2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 41, art. 56 §3
Art. 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
Art. 29 van de wet betreffende de Politie van het Wegverkeer
Art. 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet
Omzendbrief houdende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 houdende bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepen inzake aanvullende verkeersreglementen op gemeentewegen
Art. 1 – Het aanvullend politiereglement houdende de invoering van zones 50 langs gemeentewegen, zoals verder in dit besluit bepaald, wordt goedgekeurd.
Art. 2 – Deze maatregel zal o.a. gesignaleerd worden met de wettelijk voorgeschreven signalisatie zijnde:
Zone 50
a) afbakening zone 50 Hundelgem - Dikkele - Beerlegem
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
b) afbakening zone 50 Munkzwalm Oost
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
c) afbakening zone 50 Roborst
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
d) afbakening zone 50 Rozebeke
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
e) afbakening zone 50 Sint-Blasius-Boekel
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
f) afbakening zone 50 Sint-Denijs-Boekel
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
g) afbakening zone 50 Munkzwalm West
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
h) afbakening zone 50 Nederzwalm – Paulatem – Meilegem
De zone 50 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord C43 waaraan overeenkomstig zonale geldigheid wordt gegeven, zijnde een beginzonebord bij elke toegang en een eindezonebord bij elke uitgang op volgende locaties:
Art. 3 – Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Art. 4 – Deze verordening zal overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.
Art. 5 – De overtreders van deze verordening zullen gestraft worden overeenkomstig de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Art. 6 - Dit besluit is van kracht en wordt bindend van zodra de signalisatie geplaatst is.
Art. 7 - Het gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 houdende "Aanvullend politiereglement houdende de invoering van een gemeentelijk zonaal snelheidsplan en de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente - goedkeuring" wordt ingetrokken.
Art. 8 – Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan
-de Vlaamse minister van Mobiliteit en verkeersveiligheid, via het departement Mobiliteit en Openbare Werken
-de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Oost-Vlaanderen (afdeling Oudenaarde)
-de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde
-de directeur coördinator van de federale politie te Oudenaarde
-de zonechef van de politiezone Brakel.