De gemeenteraad beslist tot invoering van een aanvullend politiereglement waarbij de grenzen van de bebouwde kom in de gemeente worden vastgelegd. Naast de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente wordt tevens de afbakening van de zones 30 vastgelegd.
Een snelheidsbeleid afgestemd op de wegencategorisering en de ruimtelijke ordening binnen de gemeente is één van de bouwstenen van een doordacht duurzaam mobiliteitsbeleid. Door het clusteren van straten met eenzelfde functie en deze op te nemen in een snelheidszone wordt aan de weggebruiker duidelijkheid en eenvormigheid aangeboden. In het voorliggend reglement worden de de grenzen van de bebouwde kom en de zones 30 langs gemeente- en gewestwegen vastgelegd.
Het oorspronkelijke gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 houdende "Aanvullend politiereglement houdende de invoering van een gemeentelijk zonaal snelheidsplan en de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente - goedkeuring" diende een aantal kleine aanpassingen te ondergaan wegens de niet goedkeuring ervan door het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Advies gemeentelijke verkeerscommissie dd. 28.04.2022
Uitwerking gemeentelijk zonaal snelheidsplan
Besluit van de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van 22.11.2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 41, art. 56 §3
Art. 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
Art. 29 van de wet betreffende de Politie van het Wegverkeer
Art. 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet
Omzendbrief houdende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 houdende bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepen inzake aanvullende verkeersreglementen op gemeentewegen
Art. 1 – Het aanvullend politiereglement houdende de invoering van een gemeentelijk zonaal snelheidsplan en de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente, zoals verder in dit besluit bepaald, wordt goedgekeurd.
Art. 2 – Deze maatregel zal gesignaleerd worden met de wettelijk voorgeschreven signalisatie zijnde:
Paragraaf 1: bebouwde kom
a) afbakening bebouwde kom deelgemeente Zwalm
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
b) afbakening bebouwde kom deelgemeente Beerlegem, Paulatem en Sint-Maria-Latem
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
c) afbakening bebouwde kom deelgemeente Sint-Blasius-Boekel
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
d) afbakening bebouwde kom deelgemeente Roborst
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
e) afbakening bebouwde kom Dikkele
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
f) afbakening bebouwde kom Nederzwalm – Hermelgem
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
g) afbakening bebouwde kom Sint-Denijs-Boekel
De bebouwde kom wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F1a bij elke toegang en het verkeersbord F3a bij elke uitgang op volgende locaties:
Paragraaf 2: zone 30
a) afbakening zone 30 Munkzwalm-dorpskern en schoolomgevingen
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
b) afbakening zone 30 Roborst-dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
c) afbakening Rozebeke-dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
d) afbakening zone 30 Sint-Blasius-Boekel – schoolomgeving (variabel)
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a – met veranderlijke informatie - bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
e) afbakening zone 30 Sint-Denijs-Boekel – dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
f) afbakening zone 30 Sint-Denijs-Boekel – stationsomgeving
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
g) afbakening zone 30 Meilegem – dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
h) afbakening zone 30 Dikkele – dorpskern
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
i) afbakening zone 30 Hundelgem – schoolomgeving (variabel)
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a – met veranderlijke informatie - bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
j) afbakening zone 30 Meilegem – de Kaaihoeve
De zone 30 wordt gesignaleerd door de plaatsing van het verkeersbord F4a – met veranderlijke informatie - bij elke toegang en het verkeersbord F4b bij elke uitgang op volgende locaties:
Art. 3 – Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Art. 4 – Deze verordening zal overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.
Art. 5 – De overtreders van deze verordening zullen gestraft worden overeenkomstig de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Art. 6 - Dit besluit is van kracht en wordt bindend van zodra de signalisatie geplaatst is.
Art. 7 - Het gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 houdende "Aanvullend politiereglement houdende de invoering van een gemeentelijk zonaal snelheidsplan en de bepaling van de bebouwde kom in de gemeente - goedkeuring" wordt ingetrokken
Art. 8 – Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan
-de Vlaamse minister van Mobiliteit en verkeersveiligheid, via het departement Mobiliteit en Openbare Werken
-de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Oost-Vlaanderen (afdeling Oudenaarde)
-de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde
-de directeur coördinator van de federale politie te Oudenaarde
-de zonechef van de politiezone Brakel.