Terug
Gepubliceerd op 30/04/2021

Notulen  de gemeenteraad

do 25/03/2021 - 20:00 virtueel
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur

In kader van het besluit van de burgemeester 2021/009 en de COVID-19-pandemie is dit een virtuele gemeenteraad gehouden via een audio-visuele toepassing.

  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28.01.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 28.01.2021.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 28.01.2021 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=I2t6iEZbp8k

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          geen
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 2 min 52 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28.01.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd

        • COVID-19-pandemie - afspraken virtuele gemeenteraad van 25.03.2021 - kennisname besluit burgemeester

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Eric De Vriendt, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Gezien de COVID-19-pandemie, de huidige cijfers in verband met de besmettingen in Vlaanderen en de bestaande federale maatregelen vanuit de nationale veiligheidsraad, en vastgelegd in een ministerieel besluit van 28.10.2020 en latere wijzigingen, is fysiek vergaderen met een grote groep niet echt meer verenigbaar met de geldende social distancing-maatregelen. Het is dan ook aangewezen om in afwijking van het besluit van de gemeenteraad van 24.09.2020, de geplande vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25.03.2021 niet fysiek te organiseren.

          Gezien de gemeente en het OCMW moeten blijven verder werken en er momenteel agendapunten zijn die door de gemeenteraad moeten beslist worden, is uitstellen van de raadsvergadering geen optie en ook niet wenselijk. 

          De burgemeester kan conform de adviezen van het Agentschap Binnenlands Bestuur in dringende omstandigheden overeenkomstig artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet maatregelen uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen. De burgemeester legt hierin de modaliteit vast op welke wijze het bestuursorgaan vergadert. Er dient immers afgeweken te worden van de bestaande huishoudelijke reglementen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn gezien daar niets is bepaald over virtuele vergaderingen.

          Er bestaat een waaier aan mogelijkheden om een digitale of virtuele vergadering van de bestuursorganen te organiseren rekening houdende met het openbaar of besloten karakter van de vergaderingen van het bestuursorgaan.  Het lokaal bestuur Zwalm beschikt ook over een voor raadsleden digitaal ontsloten notulerings- en vergadersoftware en heeft via licenties op Microsoft Teams ook de mogelijkheid tot een audio-visuele en dus virtuele bijeenkomst.

          De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23.04.2020, 18.05.2020, 25.06.2020, 28.10.2020, 23.11.2020, 17.12.2020 en 28.01.2021 werden ook al virtueel georganiseerd en dezelfde werkwijze kan worden gebruikt voor de gemeenteraad van 25.03.2021.

          De burgemeester nam hieromtrent een beslissing voor de gemeenteraad van 25.03.2021 die we ter kennis brengen van de raadsleden.

          Verwijzingen

          Besluit van de burgemeester BB/2021/009 - COVID-19-pandemie - afspraken virtuele gemeenteraad van 25.03.2021
          Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 inzake COVID-19-pandemie - Bekrachtiging besluit burgemeester tot inperking van de aanwezigheid van publiek op de gemeenteraad

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          De nieuwe gemeentewet inzonderheid artikel 134, §1 en 135, §2
          Ministerieel besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Corona-virus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen
          Richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur

          Tussenkomsten

          Pascale Adriaens, Philip Lefever
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 2 min 53 sec - 4 min 41 sec

          Besluit

          Enig. artikel - De raad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 05.03.2021 dat de vergader- en besluitvormingsregels alsook de wijze van vergaderen voor de gemeenteraad van 25.03.2021 vastlegt.

          Dit besluit luidt in het beschikkend gedeelte als volgt:

          Art. 1 - De burgemeester beslist dat de openbare vergadering van de gemeenteraad van 25.03.2021 onder volgende voorwaarden zal georganiseerd worden :

          1/De ontwerpnotulen worden via de traditionele link toegestuurd aan de raadsleden. De agenda (bij publicaties) en de ontwerpnotulen (via de kalender) staan klaar in de mobiele applicatie e-notulen https://zwalm-enotulen.schaubroeck.be/ebestuur-mobile/#/login?continueTo=%2F  

          2/Via de voor alle raadsleden toegankelijke mobiele applicatie e-notulen kan voor elk agendapunt tot uiterlijk zondag 21.03.2021 om 19u schriftelijk opmerkingen/vragen/tussenkomsten gedaan worden door alle raadsleden, door een ‘annotatie’ toe te voegen. Vanaf zondag 21.03.2021 om 19u tot uiterlijk dinsdag 23.03.2021 om 19u zal de meerderheid, indien nodig en relevant, op eventuele annotaties antwoorden. Vanaf dinsdag 23.03.2021 om 19u tot woensdag 24.03.2021 om 19u kunnen de raadsleden indien nodig en relevant, op alle eventuele annotaties antwoorden. Dit geldt ook voor de eventuele aanvullende dagordepunten ingediend conform te bestaande huishoudelijke reglementen van de raden.

          Deze annotaties zullen in het zittingsverslag worden opgenomen als tussenkomst indien gedeeld met de leden van de vergadering EN de secretaris (lees: algemeen directeur).

          Hoe geeft u een annotatie in? Bij elk ontwerp-besluit ziet u in het midden onderaan een klein tekstballonnetje. Na daarop te hebben geklikt, kunt u de gewenste opmerking of vraag bij dat punt vermelden. Belangrijk (niet vergeten!) is ook dat u aangeeft met wie de annotatie gedeeld dient te worden. Daar duidt u aan: leden van de vergadering EN secretaris. (Anders zien we uw annotaties niet.) Daarna klikt u op “opslaan” en sluit u het venster van de annotaties.
          Indien u de annotatie als tussenkomst in het verslag genotuleerd wenst te zien, dient dit gedeeld te zijn met de leden van de vergadering EN secretaris!

          De gemaakte annotaties van anderen ziet u per punt in het tabblad annotaties.

          3/Via de mobiele applicatie e-notulen kunnen jullie stemmen via het tabblad i-voting vanaf ontvangst van de agenda tot uiterlijk donderdag 25.03.2021 om 12u door bij het tabblad i-voting te kiezen tussen “punt goedkeuren” of “punt te bespreken”.
          Indien u (eventueel na de gedachtenwisseling via de annotaties) toch zou opteren een ontwerpbesluit niet goed te keuren, kiest u voor “punt te bespreken”.
          Indien er via i-voting goedkeuring is van minstens de helft van de raadsleden en er wordt door de andere raadsleden geen bespreking gevraagd dan wordt hun stem als onthouding beschouwd.

          4/Alle punten die via i-voting op uiterlijk donderdag 25.03.2021 om 12u door iedereen zijn goedgekeurd worden automatisch als goedgekeurd beschouwd ongeacht het raadslid op het moment van de virtuele gemeenteraad op donderdag 25.03.2021 om 20u "aanwezig" is of niet. 

          5/Op de virtuele gemeenteraad - waarvoor u via mail of via de outlook-agenda een link zal krijgen via de applicatie Microsoft Teams - zal als volgt worden gehandeld :
          -voor alle punten waar iedereen mee akkoord was en goedkeurde via i-voting (of waarvan niemand de bespreking vroeg via i-voting) zal enkel nog de titel van het punt en de beknopte inhoud voorgelezen worden door de voorzitter met het stemresultaat.
          -voor de punten waar minstens 1 raadslid aangaf een bespreking te willen: hierover zal de voorzitter nog een audio-visueel debat organiseren aanvullend op de zaken opgenomen in de annotaties bij het betreffende punt. De raadsleden die het woord willen zullen dit moeten vragen via de chat-functie in de applicatie en alleen nadat hen het woord is gegeven mag worden gesproken.  Na de zo georganiseerde audio-visuele bespreking zal gestemd worden via de stemmingsmogelijkheid binnen de applicatie e-notulen (tabblad stemming).  De stemming hier gebeurt door alle via Microsoft Teams virtueel aanwezige leden.
          Hoe gaat men te werk: men minimaliseert zijn Microsoft Teams applicatie (niet uitzetten - wel minimaliseren!) en gaat naar de applicatie e-notulen en het tabblad stemming.
          De algemeen directeur zal steeds de stemming openzetten en daarna kunnen de virtueel aanwezigen stemmen : ja/neen/onthouding. Bij problemen kan de voorzitter en algemeen directeur ter zitting opteren voor een andere werkwijze (bijv via mail - smart-form of via de chatfunctie binnen de applicatie Microsoft Teams)
          -amendementen kunnen worden ingediend bij de te bespreken punten via de annotaties. De annotatie wordt dan duidelijk voorafgegaan door de woorden : "amendement:" De stemming gebeurt zoals voor het punt zelf.

          6/Het zittingsverslag van de raadsvergadering van 25.03.2021 zal worden gevormd door:
          -de ontwerpnotulen aangevuld met de via e-notulen (i-voting en stemming) bekomen stemresultaten.
          -het audio-visueel verslag gevormd door de audio-visuele opname van de virtuele vergadering. De vergadering zal dus worden opgenomen om te delen met het publiek.

          7/Het audio-visuele verslag zal na de raadszitting  zo snel mogelijk op de website van de gemeente geplaatst worden om het openbaar karakter te waarborgen en tevens worden gestreamed behoudens technische problemen.

          8/Bij discussies en niet voorziene zaken oordeelt de voorzitter over elke betwisting in overleg met de algemeen directeur en in de geest van het huishoudelijk reglement.

          9/Het is aangewezen ervoor te zorgen dat u steeds ook zicht hebt op de module e-notulen tijdens de virtuele zitting inzonderheid tijdens de stemming.

          Art. 2 - Dit besluit treedt in werking op 15.03.2021 en zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur. Het wordt ook ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad van 25.03.2021.

    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Ontwerp gemeentelijk RUP woonuitbreidingsgebied Rozebeke versie 3.0 - voorlopige vaststelling

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen
          Toelichting door Alexander Dewit, Solva

          Voorwerp en motivering

          In uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Zwalm besliste de gemeenteraad op 20 juni 2019 om het woonuitbreidingsgebied van Rozebeke te herbestemmen naar een open ruimte bestemming.  Rozebeke is een niet-geselecteerde kern in het buitengebied.  Bijgevolg is een kernversterkende ontwikkeling door de invulling van het woonuitbreidingsgebied niet aan de orde.  Er werd een startnota opgemaakt en het publiek werd reeds geraadpleegd met een participatiemoment.  Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 14 januari 2021 het voorontwerp goed met het oog op de organisatie van een schriftelijke adviesronde (plenaire vergadering).  Naar aanleiding van deze schriftelijke adviesronde werden gunstige adviezen ontvangen van het departement Omgeving, de provincie Oost-Vlaanderen en het Departement Landbouw en Visserij én werden voorwaardelijke gunstige adviezen ontvangen van het Agentschap Natuur en Bos, het Agentschap Onroerend Erfgoed en de GECORO.  Het college van burgemeester en schepenen is belast met de opmaak van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en nam over deze schriftelijke adviesronde een beslissing in zitting van 11 maart 2021, zoals opgenomen in bijlage. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd het ontwerp van gemeentelijk RUP woonuitbreidingsgebied Rozebeke versie 3.0 voorlopig vast te stellen met het oog op het door het college van burgemeester en schepenen organiseren van een openbaar onderzoek.

          Verwijzingen

          Ontwerp gemeentelijk RUP woonuitbreidingsgebied Rozebeke versie 3.0:

          Toelichtingsnota: https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:8a0d4d85-0704-4a26-ba7e-c6f496083526

          Toelichtingsnota lage resolutie: https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:815beebb-db64-4fcd-bebe-d70949337d39

          Stedenbouwkundige voorschriften: https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:aec4d564-546d-4b63-be0c-3850ec8609a0

          Grafisch plan: https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:c8890ce1-0d46-4476-ab4e-088aaf07e061

          Procesnota: https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:c4a024f1-f125-4260-a26f-adb3e345ef00

          Ontheffing plan-mer-plicht:  https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn:aaid:scds:US:3dfe1031-3e74-4b30-a0be-a42e06b9b4e4

           

          Gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende opmaak RUP herbestemming WUG Rozebeke naar een open ruimte bestemming - aanstelling SOLVA

          Collegebesluit van 14.01.2021 houdende goedkeuring voorontwerp gemeentelijk RUP woonuitbreidingsgebied Rozebeke

          Advies GECORO van 02.03.2021

          Collegebesluit van 11.03.2021 houdende goedkeuring ontwerp RUP WUG Rozebeke versie 3.0 met het oog op de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad


          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Artikel 2.2.1 en volgende van de VCRO

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Angélique De Clercq
          De vergadering werd tijdens de behandeling van dit punt even geschorst.

          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 4 min 42 sec - 42 min 39 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Tegenstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 stemmen tegen
          Besluit

          Enig artikel - De gemeenteraad stelt het ontwerp gemeentelijk RUP woonuitbreidingsgebied Rozebeke versie 3.0 - zoals opgenomen in bijlage - voorlopig vast met het oog op het organiseren van een openbaar onderzoek.

        • Retributiereglement op het uitvoeren van werken door of in opdracht van de gemeente en burgemeester inzake niet gesnoeide overwas of niet-hersteld openbaar domein - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Eric De Vriendt, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Overwas onder de vorm van overhangende takken, niet onderhouden hagen en dergelijk kan een probleem vormen voor onder andere de verkeersveiligheid.  In het gemeentelijk GAS-reglement is daarover een bepaling opgenomen, inzonderheid art. 22 dat luidt:
          "De eigenaars of gebruikers van een eigendom moeten ervoor zorgen dat de op deze eigendom groeiende planten of bomen zodanig gesnoeid worden dat geen enkele tak ervan:

          1° op minder dan 4,5 meter van de grond boven de rijweg hangt
          2° op minder dan 2,5 meter van de grond boven de gelijkgrondse berm of boven het voetpad hangt.
          De eigenaars of gebruikers van een eigendom moeten ervoor zorgen dat de op deze eigendom groeiende planten of bomen voldoende gesnoeid worden opdat deze het openbaar domein – en in het bijzonder voetpaden – niet overwoekeren.
          Wanneer de eigenaar de overhangende takken niet snoeit, kan de gemeente dit laten uitvoeren op kosten van de eigenaar.
          Hagen, groenstroken en andere afsluitingen die de zichtbaarheid van de weggebruikers in bochten en op kruispunten kunnen belemmeren, mogen niet hoger zijn dan 75 cm en moeten gesnoeid worden tot op de rooilijn.
          Het is niet toegelaten invasieve plantensoorten, die de biodiversiteit schade toebrengen, in de natuur te verspreiden. Als iemand deze bepaling niet naleeft, kan de burgemeester ambtshalve en op kosten van de overtreder deze invasieve planten laten verwijderen."

          Daarnaast is in art. 21 van het gemeentelijk GAS-reglement voorzien:
          "Het gemeentebestuur kan met het oog op de veiligheid op en rondom de bouwwerken alle maatregelen treffen of opleggen aan de eigenaars, de bouwheer of aannemers. Bij de beëindiging van de bouwwerken zal de eigenaar indien nodig het openbaar domein onmiddellijk (laten) herstellen in de oorspronkelijke toestand. "

          Bij overtreding van deze bepalingen is uiteraard een GAS-boete mogelijk maar deze biedt geen mogelijkheden tot directe interventie wanneer de eigenaar/bewoner/bouwheer/aannemer in gebreke blijft.
          Wanneer geen gevolg wordt gegeven aan de bepalingen hierboven, heeft de gemeente de mogelijkheid conform het GAS-reglement om de overwas zelf te verwijderen of het openbaar domein zelf te herstellen teneinde de verkeersveiligheid en dergelijke te kunnen garanderen.  Het is logisch dat voor deze prestaties de kost wordt doorgerekend aan de nalatige eigenaar/bewoner/bouwheer/aannemer. Deze kost kan de kost zijn voor door het gemeentepersoneel of een door de gemeente aangestelde aannemer uitgevoerde werken en gebruikte materialen en machines. Om die kost te verhalen dient best met een retributiereglement te worden gewerkt welke in bijlage is opgenomen.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 houdende goedkeuring van het reglement en algemeen politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties

          Regelgeving

          Grondwet inz. artikelen 41, 162 en 173
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen
          Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15.02.2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Eric De Vriendt, Francia Neirinck
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 42 min 40 sec - 53 min 09 sec

          Bijlage

          Retributiereglement op het uitvoeren van werken door of in opdracht van de gemeente en burgemeester inzake niet gesnoeide overwas of niet-hersteld openbaar domein

          HEFFINGSTERMIJN
          Art. 1 - Dit retributiereglement is van toepassing in de kalenderjaren 2021- 2025 waarin de retributie verschuldigd is.

          GRONDSLAG EN PROCEDURE
          Art. 2 - Dit retributiereglement beschrijft de retributie op het uitvoeren van werken door of in opdracht van de gemeente en burgemeester inzake niet gesnoeide overwas of niet-hersteld openbaar domein in toepassing van artikelen 21 en 22 van het gemeentelijk GAS-reglement die luiden:

          "Art. 21
          Het gemeentebestuur kan met het oog op de veiligheid op en rondom de bouwwerken alle maatregelen treffen of opleggen aan de eigenaars, de bouwheer of aannemers. Bij de beëindiging van de bouwwerken zal de eigenaar indien nodig het openbaar domein onmiddellijk (laten) herstellen in de oorspronkelijke toestand."

          "Art. 22
          De eigenaars of gebruikers van een eigendom moeten ervoor zorgen dat de op deze eigendom groeiende planten of bomen zodanig gesnoeid worden dat geen enkele tak ervan:
          1° op minder dan 4,5 meter van de grond boven de rijweg hangt
          2° op minder dan 2,5 meter van de grond boven de gelijkgrondse berm of boven het voetpad hangt
          De eigenaars of gebruikers van een eigendom moeten ervoor zorgen dat de op deze eigendom groeiende planten of bomen voldoende gesnoeid worden opdat deze het openbaar domein – en in het bijzonder voetpaden – niet overwoekeren.
          Wanneer de eigenaar de overhangende takken niet snoeit, kan de gemeente dit laten uitvoeren op kosten van de eigenaar.
          Hagen, groenstroken en andere afsluitingen die de zichtbaarheid van de weggebruikers in bochten en op kruispunten kunnen belemmeren, mogen niet hoger zijn dan 75 cm en moeten gesnoeid worden tot op de rooilijn.
          Het is niet toegelaten invasieve plantensoorten, die de biodiversiteit schade toebrengen, in de natuur te verspreiden. Als iemand deze bepaling niet naleeft, kan de burgemeester ambtshalve en op kosten van de overtreder deze invasieve planten laten verwijderen."
          De eigenaar/bewoner(gebruiker) wordt eerst aangemaand om binnen de 30 d na de datum van het schrijven de overwas te snoeien.  Wanneer daaraan geen gevolg werd gegeven wordt hij nog een 2de keer aangemaand om binnen de 15 d vanaf de datum van die 2de maning het nodige te doen.  Wanneer daaraan geen gevolg wordt gegeven kan de gemeente overgaan tot snoeien en verwijderen van de overwas via eigen personeel of een door haar aangestelde aannemer waarbij ter vergoeding van de kosten een retributie zal gerekend worden zoals gespecificeerd in dit reglement.


          RETRIBUTIEPLICHTIGE
          Art. 3 - De retributie is verschuldigd door :
          -de fysieke persoon of rechtspersoon die eigenaar is van de boom, haag of struik die gesnoeid en/of verwijderd werd
          -de gedomicilieerden van het adres waarop de boom, haag of struik die gesnoeid en/of verwijderd werd zich bevind (als gebruiker)
          -de eigenaar van de werken die naliet het openbaar domein te herstellen.
          In voorkomend geval (zijn) diegene(n) die eigena(a)(r)en is/zijn of de ingeschreven bewoners (gebruikers), hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

          RETRIBUTIETARIEF
          Art. 4

          §1 Het retributietarief op het uitvoeren van werken door of in opdracht van de gemeente en burgemeester inzake niet gesnoeide overwas of niet-hersteld openbaar domein -en zoals opgenomen in art. 21 en 22 van het GAS-reglement- wordt als volgt vastgesteld:
          - transport: 0,25 euro per kilometer transport voor het ophalen en afvoeren van de afvalstoffen;
          - loonkosten werknemers: € 30,00/begonnen uur/werknemer;
          - inzetten van een vrachtwagen zonder chauffeur/tractor/graaflaadcombinatie: € 40,00/begonnen uur/vrachtwagen/tractor/graaflaadcombinatie zonder chauffeur;
          - opruiming en verwerking: 35,00 euro per m³ opgeruimde afvalstoffen, in zoverre het geen afval betreft waarvoor een bijkomende verwerking noodzakelijk is. In desbetreffend geval worden ook de werkelijke kosten van deze verwerking doorgerekend aan de sluikstorter of eigenaar van het perceel.
          De voormelde bedragen zijn verschuldigd per aangevangen uur en / of ingezamelde m³ en / of begonnen kilometer.

          §2 Bij het ambtshalve opruimen van de takken of herstel van het openbaar domein door derden in opdracht van de gemeente of de burgemeester wordt het factuurbedrag van deze derde doorgerekend aan de retributieplichtige.

          VRIJSTELLINGEN
          Art. 5 - Er worden geen vrijstellingen gegeven op de betaling van de retributie.

          BETAALWIJZE
          Art. 6 - De retributie dient contant betaald te worden na ontvangst van de factuur.


          WIJZE  VAN INVORDERING
          Art. 7 - De verschuldigde bedragen worden betaald via overschrijving op zicht van een factuur van het lokaal bestuur.

          Art. 8 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.


          BEKENDMAKING EN INWERKINGTREDING
          Art. 9 - De retributiereglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Het retributiereglement op het uitvoeren van werken door of in opdracht van de gemeente en burgemeester inzake niet gesnoeide overwas of niet-hersteld openbaar domein wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.

          Art. 2 - De retributiereglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.


        • COVID-19-pandemie - reglement houdende toekenning van een Zwalmse Corona-beschermingspremie aan Zwalmse ondernemers - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, schepen

          Voorwerp en motivering

          Omdat de Vlaamse en dus ook de Zwalmse ondernemingen het voorbije jaar geconfronteerd werden met een omzetdaling en/of winstdaling, als gevolg van de noodzakelijke corona-maatregelen, en dit de lokale economie zou kunnen aantasten, voorziet het gemeentebestuur in een eenmalige bijkomende compensatie ter ondersteuning van de lokale ondernemers. 

          In het besluit van de gemeenteraad van 23.04.2020 (COVID-19-pandemie - herstelmaatregelen voor de lokale ondernemers, zelfstandigen en getroffen gezinnen ter waarde van max. 125.000 euro op het exploitatiebudget 2020 en 2021 - opdracht tot uitwerking) werd principieel beslist het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven tot het uitwerken en uitvoeren van een plan aan herstelmaatregelen voor de lokale ondernemers, zelfstandigen en getroffen gezinnen in kader van de corona-crisis en dit ter waarde van max. 125.000 euro op het exploitatiebudget 2020 en 2021.

          In eerste instantie is onze beleidsaandacht in dit kader uitgegaan naar alleenstaande ouderlingen en behoeftige gezinnen. Zo werden diverse maatregelen uitgewerkt inzake de verhoging van de koopkracht, het lenigen van onmiddellijke noden en de daadwerkelijke verlaging van de digitale kloof bij deze doelgroep.

          Inzake de lokale ondernemers willen we een extra steentje bijdragen tot de compenserende maatregelen voor nu tijdens de crisis, als teken van solidariteit vanuit de eigen gemeenschap voor de omzet- en winstdaling van de ondernemers. 

          Later zullen we ook focussen op herstelmaatregelen voor na de crisis, en nagaan wat de gemeente kan doen om de lokale economie en handelaars op meer structurele wijze te helpen, zonder te vervallen in allerlei eerder populistische voorstellen.

          Gezien de transformatie van een winkeleconomie naar een digitale economie zetten we ook in op het meer corona- en toekomst-‘proof’ maken van onze ondernemingen.

          Gezien de lange duur van de pandemie en de maatregelen tot tijdelijke sluitingen of inperkingen, die niet elke economische actor op steeds dezelfde wijze trof en treft, is het niet eenvoudig om een objectieve maatstaf te vinden om die verdeling tussen sectoren en ondernemingen uit te werken. Het leek ons best onze extra gemeentelijke compensatie te baseren op de doelgroep die kan genieten van het Vlaams Beschermingsmechanisme 2, die gold voor de periode van oktober 2020 tot half november 2020 tijdens de meest impactvolle fase van de 2de pandemiegolf. 

          Dat Vlaams Beschermingsmechanisme 2 (verder: VBM2) - vastgelegd in een besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 - voorziet samengevat steun in volgende gevallen:

          Ondernemingen met een omzetdaling van minstens 60% kunnen kiezen om een aanvraag in te dienen voor de periode van 1 oktober tot en met 15 november 2020 óf voor de periode van 19 oktober tot en met 15 november 2020. Ook de cafés en restaurants die verplicht gesloten werden vanaf 19 oktober 2020 en andere sectoren die verplicht gesloten werden sinds 23 oktober 2020 kunnen deze premie ontvangen. Deze ondernemingen moeten hun omzetdaling niet aantonen. Of ze kiezen om een aanvraag in te dienen voor de periode van 1 oktober tot en met 15 november 2020 bij een omzetdaling van minstens 60%. In dit geval dient de omzetdaling wel aangetoond te worden.

          Hoeveel bedraagt de steun?

          De steun bedraagt 10% van de omzet exclusief btw tijdens dezelfde periode in 2019. Zelfstandigen in bijberoep krijgen 5% steun. Voor ondernemingen die nog niet gestart waren in 2019, wordt de omzetdaling vergeleken met de verwachte omzet zoals vermeld in het financieel plan. De maximale steun bedraagt:

          • voor periode 1 oktober tot en met 15 november 2020:
            • € 11.250 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling tot en met 9 werknemers;
            • € 22.500 voor ondernemingen vanaf 10 tot 49 werknemers;
            • € 60.000 voor ondernemingen met 50 werknemers of meer.
          • voor de periode 19 oktober tot en met 15 november 2020:
            • € 7.500 voor ondernemingen met een RSZ-tewerkstelling tot en met 9 werknemers;
            • € 15.000 voor ondernemingen vanaf 10 tot 49 werknemers;
            • € 40.000 voor ondernemingen met 50 werknemers of meer.

          Er is eveneens een minimum steunbedrag voorzien van € 1.000 voor de periode 1 oktober tot en met 15 november 2020 en van € 600 voor de periode 19 oktober tot en met 15 november 2020. De minimum en maximum steunbedragen voor gesloten sectoren worden geprorateerd. Hier vind je een lijst van die gesloten sectoren met de toepasselijke minimum en maximum steunbedragen.

          Verplicht gesloten ondernemingen moeten omzetdaling niet aantonen

          Uitbaters van cafés en restaurants die vanaf 19 oktober 2020 verplicht gesloten zijn en andere sectoren die verplicht gesloten werden door de corona-maatregelen, moeten hun omzetdaling niet aantonen voor deze periode.

          Deze afwijking geldt niet voor restaurants waarvan de omzet in de dezelfde periode van 2019 50% of meer betrekking heeft op take away-activiteiten. Zij moeten dus wél een omzetdaling van minstens 60% aantonen.

          Als café en restaurant worden beschouwd de ondernemingen met als hoofdactiviteit volgende RSZ- of btw-NACE-code in de Kruispuntbank van Ondernemingen: 

          • 56101 - Eetgelegenheden met volledige bediening;
          • 56102 - Eetgelegenheden met beperkte bediening;
          • 56301 - Cafés en bars.

          Zij moeten meer dan 50% van hun omzet halen uit deze activiteit.

           

          In Zwalm konden volgens info van een parlementaire vraag 92 ondernemers gebruik maken van het Nieuw Vlaams beschermingsmechanisme 2 voor een totale som van € 137.601.

          Daarnaast wensen we ook aandacht voor zij die extra zwaar getroffen zijn (langere lockdown en sluiting), zoals de horeca, kledingzaken en niet-medische contactberoepen, en wensen we ook de Zwalmse ondernemers (hoofd én bijberoep) te steunen die pas opstartten vanaf 2019.

          Verwijzingen

          https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/nieuw-vlaams-beschermingsmechanisme-2
          Gemeenteraadsbesluit van 23.04.2020 "COVID-19-pandemie - herstelmaatregelen voor de lokale ondernemers, zelfstandigen en getroffen gezinnen ter waarde van max. 125.000 euro op het exploitatiebudget 2020 en 2021 - opdracht tot uitwerking"
          Parlementaire vraag 228 en 229 van 11.12.2020
          Verslag overleg Unizo dd. 24.02.2021
          Verslag overleg VOKA dd. 24.02.2021

          Regelgeving

          Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18.12.2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun
          Wetboek Economisch Recht, boek I
          Wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
          Decreet van 16.03.2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Besluit van de Vlaamse Regering van 23.10.2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus

          Tussenkomsten

          Angélique De Clercq, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Johan De Bleecker
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 53 min 10 sec - 1 uur 18 min 58 sec

          Bijlage

          Reglement houdende toekenning van een Zwalmse Corona-beschermingspremie aan Zwalmse ondernemers


          Art. 1 – Een éénmalige Zwalmse beschermingspremie (verder genoemd "compensatie") wordt toegekend aan ondernemers die minstens sinds 15.10.2020 hun maatschappelijke én hun exploitatiezetel op het grondgebied van de gemeente Zwalm hebben en bijkomend:

          §1 ofwel rechthebbenden waren op het Vlaamse Beschermingsmechanisme 2 - zoals gedefinieerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 23.10.2020 betreffende het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemingen die een omzetdaling hebben ten gevolge van de verstrengde coronavirusmaatregelen genomen op 6 en 16 oktober 2020 en tot wijziging van artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2020 tot toekenning van steun aan ondernemingen die verplicht moeten sluiten ten gevolge van de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad vanaf 12 maart 2020 inzake het coronavirus – (verder VBM2) én die door het VLAIO (Vlaams Agentschap voor Ondernemen en Innoveren) toegekend én uitbetaald werden.

          §2 ofwel als “onderneming”, in de zin van artikel I van boek I van het WER (Wetboek Economisch Recht), die tussen 1.01.2019 en 31.12.2020 een economische activiteit opstartten en door federale corona-maatregelen geconfronteerd werden met een periode van verplichte sluiting, ongeacht of ze konden genieten van het VBM2 of niet.

          Art. 2 -

          §1 De ondernemers vermeld in art. 1 §1 moeten bewijzen dat zij het Vlaamse beschermingsmechanisme 2 ontvangen hebben. Dit doen ze aan de hand van het specifieke aanvraagformulier samen met de volgende bewijsstukken:
          1. het origineel bewijs dat de aanvraag voor het VBM 2 werd goedgekeurd door het VLAIO, en
          2. een kopie van het bankrekeninguittreksel als bewijs van storting van de Vlaamse middelen in het kader van dit beschermingsmechanisme VBM2.

          §2 De ondernemers vermeld in art. 1 §2 moeten bewijzen dat ze hun activiteit opstartten na 01.01.2019 aan de hand van een officieel bewijsstuk (aanvraag BTW, aanvraag ondernemingsnummer en dergelijke) en dat zij geconfronteerd werden met een verplichte sluiting.

          Art. 3 –

          §1 Het gemeentebestuur voorziet voor alle lokale ondernemers vermeld in art. 1 §1 een compensatie ter waarde van volgende percentages (afgerond op het hogere 10-tal) van het vanwege het VLAIO ontvangen bedrag in kader van het VBM2:

          -       25% voor horecazaken (cafés, restaurants, B&B’s) en de sector jeugdverblijven

          -       20% voor niet-medische contactberoepen en kledingzaken,

          -       10% voor de andere ondernemingen

          De totale compensatie-enveloppe voor deze compensatie bedraagt € 30.000. Indien er meer aanvragen zijn dan ter waarde van € 30.000, wordt dit bedrag proportioneel onder de aanvragen verdeeld.

          §2 Het gemeentebestuur voorziet voor alle lokale ondernemers, vermeld in art. 1 §2, een compensatie van

          -       € 250: voor zelfstandigen in hoofdberoep

          -       € 125: voor zelfstandigen in bijberoep

          De totale compensatie-enveloppe voor deze compensatie bedraagt € 2.500. Indien er meer aanvragen zijn dan ter waarde van € 2.500, wordt dit bedrag proportioneel onder de aanvragen verdeeld.

          §3 Cumulatie van de compensaties in §1 en §2 zijn mogelijk.

          §4 De onderneming moet op het ogenblik van aanvraag nog steeds actief staan in de Kruispuntbank voor ondernemingen (KBO) en mag niet in staat van faling zijn.


          Art. 4 - De gemeentelijke beschermingspremie is een éénmalige compensatie. De aanvragen hiervoor dienen binnen te zijn op 01.06.2021. Latere aanvragen worden niet gehonoreerd. Alle aanvragen worden behandeld in juni 2021.

          Art. 5 - Het college van burgemeester is belast met de beoordeling van de ingediende aanvragen, de verdere uitvoering en met de individuele toekenning.

          Art. 6 - Dit reglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - Het reglement houdende toekenning van een Zwalmse Corona-beschermingspremie aan Zwalmse ondernemers zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.

          Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.

        • Vraag tot onttrekking aan de eredienst en voorstellen tot herbestemming van de kerken van Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel en Sint-Denijs-Boekel - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          In het kerkenbeleidsplan goedgekeurd door de gemeenteraad van Zwalm op 13.10.2016 werd reeds vermeld dat het bisdom de intentie had om in Zwalm 2 kerken te behouden als eredienstkerk (Nederzwalm en Munkzwalm). Alle overige kerken van de ondertussen opgeheven parochies kunnen worden onttrokken aan de eredienst. De bisschop kreeg hiervoor op 24.06.2015 reeds een gunstig advies van de priesterraad om over te gaan tot onttrekking aan de eredienst van de kerken van Beerlegem, Dikkele, Hundelgem, Meilegem, Paulatem, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel, Sint-Denijs-Boekel, Sint-Maria-Latem en de kapel van Wijlegem. Een concrete timing kon op een later tijdstip afgesproken worden met het lokaal bestuur. Ondertussen zijn de kerk van Meilegem en de kapel van Wijlegem reeds ontwijd.

          Het lokaal bestuur wil nu de procedure opstarten voor de onttrekking aan de eredienst van de kerken van Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel en Sint-Denijs-Boekel. Dit zijn de kerken waarvan het lokaal bestuur ontegensprekelijk de eigenaar is. De bisschop zal zijn goedkeuring tot herbestemming slechts verlenen wanneer er volgens hem een duidelijk en aanvaardbaar plan voor de herbestemming van de kerken voorhanden is.

          In juni 2020 werden de kerken in Zwalm bezocht. Hierna maakten we een SWOT-analyse van de mogelijkheden van de kerken en brachten we de noden binnen het verenigingsleven, het lokaal bestuur en de bredere bevolking in kaart. Het lokaal bestuur wil de kerken functies geven die ten dienste staan van de lokale bevolking.

          De ideeën voor de herbestemming van de kerken Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel en Sint-Denijs-Boekel werden op diverse overlegmomenten afgetoetst met de verschillende stakeholders:

          • overleg met Heemkundekring Zwalm op 03.07.2020
          • overleg met de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm op 22.09.2020
          • overleg met de cultuurraad op 29.09.2020
          • overleg met vicaris Joris De Jonghe op 16.10.2020
          • digitale participatiesessie met de brede Zwalmse bevolking op 17 en 24.02.2021
          Op deze overlegmomenten waren er overwegend positieve reacties op de voorstellen tot herbestemming van de kapel van Wijlegem en de kerken van Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel tot socio-culturele infrastructuur en Sint-Denijs-Boekel tot urnen- en bezinningskerk. Meilegem was reeds herbestemd tot socio-culturele infrastructuur.

          Na goedkeuring door de bisschop van de onttrekking aan de eredienst komen de genoemde kerken definitief in gemeentelijk beheer.
          De gemeente heeft in haar meerjarenplan ook middelen voorzien om deze herbestemmingen te realiseren.
           
          Daarnaast wenst de gemeente ook de beslissing van de gemeenteraad van 24.01.2018 tot de openbare verkoop van de kerk van Paulatem in te trekken.
          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 13.10.2016 houdende goedkeuring van het Kerkenbeleidsplan Zwalm

          Gemeenteraadsbesluit van 24.01.2018 houdende openbare verkoop van het kerkgebouw van Paulatem – vaststelling verkoopsvoorwaarden.
          Erfpachtovereenkomst kerkhof Paulatem – vaststelling erfpachtovereenkomst
          Verslag overleg met kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm op 22.09.2020
          Verslag van de vergadering van de cultuurraad op 29.09.2020
          Verslag van de digitale participatiesessies over de toekomst van de Zwalmse kerken op 17 en 24.02.2021

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Eredienstendecreet van 07.05.2004

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschraegen, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Johan De Bleecker, Angélique De Clercq
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 1 uur 18 min 59 sec - 1 uur 58 min 35 sec

          Voorstel van amendement ingediend door Matthijs Verschraegen dat luidt als volgt:
          "De toevoeging van een nieuw artikel 6 van het voorliggend besluit met als inhoud:
          Art. 6 – Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de oprichting van een werkgroep met adviserende functie voorafgaand elk herbestemmingsproject. Deze werkgroep zou mogelijks kunnen bestaan uit afvaardiging vanuit de beheerraad gemeentelijk patrimonium en gebouwen, een afvaardiging vanuit de voormalige kerkfabrieken, een afvaardiging vanuit het CRKC en een afvaardiging vanuit de lokale gemeenschap na een oproep via de gebruikelijke mediakanalen door de gemeente Zwalm. Een schriftelijke oproep volgt naar de vroegere afgevaardigden van de kerkfabrieken."

          Met 9 stemmen voor (Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele), 10 stemmen tegen (Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe)



          amendement raadslid Verschraegen
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Tegenstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 10 stemmen tegen
          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Tegenstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 stemmen tegen
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad keurt de vraag aan het bisdom tot onttrekking aan de eredienst en de voorstellen tot herbestemming van de kerken van Dikkele, Roborst, Rozebeke, Sint-Blasius-Boekel en Sint-Denijs-Boekel goed. Deze kerken zullen allen worden herbestemd als socio-culturele infrastructuur met uitzondering van de kerk van Sint-Denijs-Boekel die we wensen te herbestemmen als urnen- en bezinningskerk.

          De gemeente engageert zich ook formeel om ook in de toekomst wanneer de bestemming ooit zou moeten worden gewijzigd dit steeds te doen in overleg met het bisdom om ten allen tijde voor het gebouw een bestemming te hebben in overeenstemming met en respect voor de aard en geest van het gebouw.

          Art. 2 - De gemeentelijke kerk van Meilegem en de kapel van Wijlegem die door de bisschop reeds onttrokken zijn aan de eredienst worden eveneens als socio-culturele infrastructuur herbestemd.

          Art. 3 - De gemeenteraadsbeslissing van 24.01.2018 houdende "openbare verkoop van het kerkgebouw van Paulatem – vaststelling verkoopsvoorwaarden.
          Erfpachtovereenkomst kerkhof Paulatem – vaststelling erfpachtovereenkomst" wordt ingetrokken.

          Art. 4 - Met de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm zullen de nodige afspraken worden gemaakt omtrent de roerende goederen in de kerken. Op basis van de digitale inventaris van de kerkfabriek zullen te gepasten tijde de nodige valorisatietrajecten onder begeleiding van de provinciale dienst erfgoed worden opgestart, zoals aangegeven in het kerkenbeleidsplan.

          Art. 5 - Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm en het bisdom.

        • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - vernieuwen wagenpark - huren van wagens ten behoeve van de gemeentediensten - openbare procedure

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Eric De Vriendt, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          In het kader van de opdracht “Vernieuwen  wagenpark - huren van wagens ten behoeve van de gemeentediensten” werd een bestek met nr. 2021/602 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.

          Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
          * Perceel 1 (Leveren van wagens via een huurovereenkomst), raming: € 307.561,91 (incl. BTW);
          * Perceel 2 (Leveren en plaatsen van laadinfrastructuur elektrische voertuigen), raming: € 4.235,00 (incl. BTW).

          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 311.796,91 (incl. BTW) op 5 jaar.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

          In het jaarbudget van het meerjarenplan is krediet voorzien onder de posten 0119-00/6140620, 0200-00/6140620, 0309-00/6140620, 0710-00/6140620, 0984-00/6140620 voor wat betreft de huur van het wagenpark

          De uitgave voor de opdracht voor het leveren en plaatsen van de laadinfrastructuur wordt voorzien in het investeringsbudget onder het investeringsproject BD8: Facility, investeren in goed materiaal.

          Gezien onze voertuigen een trekhaak behoeven en trekkracht belangrijk is, wordt als motorisatie van alle voertuigen voorzien in diesel met uitzondering van de compacte bestelwagen waar we voor elektrisch kiezen. De diesels dienen uiteraard te voldoen aan de meest recente Euro-normen inzake uitstoot.

          De gemeente wenst ook de CO² uitstoot van deze voertuigen te compenseren via een klimaatcompensatie en zo in te zetten op verduurzaming. Bij klimaatcompensatie zorg je ervoor dat er, in ruil voor de CO²-uitstoot die wordt veroorzaakt, ergens anders minder CO² wordt uitgestoten of CO² uit de lucht wordt gehaald (bijv door bosaanplant). We wensen dit te doen via gecertificeerde projecten op Vlaams niveau.  De geraamde kost daarvan bedraagt € 500/jaar oftewel € 2.500 op 5 jaar.

          Verwijzingen

          Bestek nr 2021/602

          Raming

          Regelgeving

          De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

          Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Eric De Vriendt, Peter Van Den Haute
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 1 uur 58 min 36 sec - 2 uur 9 min 18 sec

          Bijlage

          Meetstaat met raming

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - Het bestek met nr. 2021/602 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen wagenpark - huren van wagens ten behoeve van de gemeentediensten”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 311.796,91 (incl. BTW) op 5 jaar.

          Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een openbare procedure.

          Art. 3 - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

          Art. 4 - Het college wordt belast met de verdere uitvoering en keuze van de klimaatcompensatie die geraamd wordt op €500/jaar.

        • Politiebesluit tot invoering van een publieksverbod tijdens de Ronde van Vlaanderen 2021 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Eric De Vriendt, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          De gouverneur van Oost-Vlaanderen heeft op 16.02.2021 een politiebesluit uitgevaardigd met betrekking tot de toegelaten professionele wielerwedstrijden. Het politiebesluit houdt een mondmaskersplicht in langs het parcours, een verbod tot randevenementen en een publieksverbod langs hellingen,kasseistroken en aan start en aankomst.

          Dit politiebesluit is in de heuvelzone echter onvoldoende om tot een goede handhaving van de openbare orde in corona-tijden te kunnen komen.

          Dit heeft ook de politiezone Vlaamse Ardennen erkend en hier zijn ze voor de Ronde van Vlaanderen van 4.4.2021 overgegaan tot het afbakenen van veiligheidszones waarin alle publiek verboden is.

          Om geen verschuiving van publiek naar de hellingen in onze politiezone te krijgen, achten wij het onontbeerlijk dat ook alle hellingen binnen onze politiezone beschouwd worden als veiligheidszone waarbinnen vanaf 2 uur vóór de vroegst mogelijke doortocht alle publiek is verboden.  Wanneer wij te laat de hellingen afsluiten, is de kans groot dat er reeds publiek heeft postgevat vooraleer onze politiemensen ter plaatse zijn.  Het is veel moeilijker om publiek te verhinderen om ergens te komen dan, eens ze er zijn, deze terug te verwijderen.

          Het is ook noodzakelijk voor de rechtszekerheid van de burgers om in het besluit concrete tijdstippen te bepalen vanaf wanneer het besluit van toepassing is, gezien de parcours niet onder het brede publiek verspreid worden.

          De tijdstippen van wanneer dat de politie adviseert dat het publieksverbod zou dienen in te gaan zijn:

          1. Kortekeer : 04.04.2021 om 11.00 u
          2. Eikenberg : 04.04.2021 om 11.00 u
          3. Molenberg : 04.04.2021 om 11.30 u
          4. Marlboroughstraat : geen maatregelen gewenst, wegens geen veiligheidszone
          5. Berendries : 04.04.2021 om 11.30 u
          6. Valkenberg : 04.04.2021 om 11.30 u
          7. Berg ten Houte : 04.04.2021 om 12.00 u
          8. Steenbeekdries : 04.04.2021 om 12.45 u
          9. Taaienberg : 04.04.2021 om 12.45 u.

          Voor het beëindigen van de maatregelen kunnen zij echter geen uur voorop stellen.  Hier is de doortocht van de groene vlag bepalend.

          1. Kortekeer : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Heren
          2. Eikenberg : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Heren
          3. Molenberg : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Dames
          4. Marlboroughstraat : geen maatregelen gewenst, wegens geen veiligheidszone
          5. Berendries : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Dames
          6. Valkenberg : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Dames
          7. Berg ten Haute : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Dames
          8. Steenbeekdries : beëindigen van de maatregel na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Heren
          9. Taaienberg : beëindigen van de maatregel na de doortocht van  de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Dames.

          Het is wenselijk dit in een politiebesluit vast te leggen voor het Zwalms grondgebied.

          Verwijzingen

          Politiebesluit van de gouverneur van 16.02.2021 houdende Covid-veiligheidsmaatregelen bij wielerwedstrijden

          E-mail politiezone van 08.03.2021

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          De nieuwe gemeentewet
          Wet op het Politieambt van 5.08.1992 inzonderheid artikelen 4, 5, 7, 8 en 11
          Wet van 06.03.1818 met betrekking tot de straffen die moeten worden opgelegd voor overtredingen van algemene maatregelen van intern bestuur, evenals de straffen die kunnen worden vastgesteld door de reglementen van de provinciale of gemeentelijke autoriteiten;
          Koninklijk Besluit van 22.05.2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijke en provinciale niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen inzonderheid art. 28;
          Ministerieel Besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals laatst gewijzigd
          Politiebesluit van de gouverneur van Oost-Vlaanderen van 16.02.2021 inzake COVID-veiligheidsmaatregelen bij wielerwedstrijden

          Tussenkomsten

          Guido De Temmerman, Eric De Vriendt, Mario Baert
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 2 uur 10 min 23 sec - 2 uur 17 min 47 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Onverminderd de bepalingen van het Ministerieel Besluit van 28.10.2020 en latere wijzigingen, en het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen van 16.02.2021 is publiek tijdens de Ronde van Vlaanderen -editie 04.04.2021- verboden op de Molenberg op 04.04.2021 vanaf 11.30 u tot na de doortocht van de groene vlag van de Ronde van Vlaanderen voor Elite Dames.

          Art. 2 - Dit politiebesluit geldt op 4.04.2021.

          Art. 3 - Dit besluit wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

          Art. 4 - Overtredingen van dit besluit worden gestraft met een gevangenisstraf van acht tot veertien dagen en met een geldboete van 26,00 euro tot 200,00 euro, of met één van voormelde straffen alleen.

          Art. 5 - Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekend verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via https://eproadmin.raadvst-consetat.be.

          Art. 6 - Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de procureur des Konings te Oudenaarde, aan de griffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde, aan de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde, aan de directeur coördinator van de federale politie te Oudenaarde en aan de zonechef van de politiezone Brakel.

    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Subsidiereglement aankoop natuurgebieden - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente Zwalm wenst te focussen op het uitbreiden van het groenaanbod en uitbreiding van natuurgebied in Zwalm met aandacht voor meer biodiversiteit.

          In 2020 waren we op 50 jaar tijd 67% van onze biodiversiteit kwijt. Een probleem dat verergerd wordt door de klimaatopwarming maar dat tegelijk ook datzelfde klimaat doet opwarmen. Zwalm behoort tot één van de gemeenten in Vlaanderen met het laagste percentage aan beschermde bossen en andere natuurgebieden. De norm is dat 2,5% van de gemeentelijke oppervlakte natuurgebied zou moeten zijn, terwijl we in Zwalm slechts komen aan zo’n 0.5%. We wensen een inhaalbeweging te maken voor wat betreft de natuurgebieden, binnen de budgettaire mogelijkheden van onze gemeente. We gaan actief op zoek naar een maximum aan subsidies om deze doelstelling te realiseren.
          Daarnaast zijn er nog vele andere noden. Maar we kunnen dit niet alleen: iedereen moet mee helpen om onze natuur te vrijwaren, om milieuvriendelijk te zijn en te blijven, want de nood is hoog.
          Het gaat hierbij voornamelijk om de actieplannen 231-232 en 241 t/m 244 in ons meerjarenplan 2020-2025.

          Het is daarom aangewezen om het verwerven van gronden met doel deze in te richten en/of te beheren als natuurgebied, te stimuleren.

          De gemeente Zwalm wenst een bijdrage te leveren tot de aankoop van natuurgebieden middels een reglement waarin staat aan welke voorwaarden de aankoop moet voldoen, de gegeven subsidie en vereiste documenten ter indiening.

          Verwijzingen

          Verslag Dagelijks Bestuur voor de Milieuraad van 29.10.2020

          Advies Milieuraad zitting 23.02.2021

          Feedback Milieuraad 08.03.2021

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Francia Neirinck
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 2 uur 17 min 48 sec - 2 uur 25 min 37 sec

          Bijlage

          GEMEENTELIJK SUBSIDIEREGLEMENT AANKOOP NATUURGEBIEDEN

           

          Art. 1 - Binnen de perken van het meerjarenplan en met een maximum van € 7.500/jaar, kan het gemeentebestuur in de periode 01.04.2021 tot en met 31.12.2024, subsidies verlenen aan natuurlijke personen en verenigingen voor de aankoop van gronden binnen de gemeente Zwalm, met de bedoeling deze in te richten en te beheren als natuurreservaat.

          Art. 2 - Dit betreft een subsidie voor de aankoop van een onroerend goed dat aangekocht wordt met het oog op het tot stand brengen van een natuurbeheerplan type 4 als vermeld in artikel 16ter, § 1, 4°, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.

          Art. 3 - Kunnen aanvragen en gebruik maken van de subsidie: natuurlijke personen en privaatrechtelijke rechtspersonen. 

          De natuurlijke persoon dient gedomicilieerd te zijn in Zwalm op het ogenblik van de aanvraag.

          De privaatrechtelijke rechtspersoon dient een actieve rol en of werking aan te tonen op het grondgebied van de gemeente Zwalm. Het college oordeelt over deze actieve rol.

          Art. 4 - Het gemeentebestuur stelt voor het verlenen van subsidies volgende voorwaarden:

          1° De aangekochte percelen, waarvoor de akte is verleden, moeten kunnen ingepast worden in het globaal kader van de goedgekeurde verkenning voor een natuurbeheerplan type vier.

          2° Op aangekochte percelen is geen goedgekeurd natuurbeheerplan van type twee, drie of vier van een andere beheerder van toepassing waarmee het gewenste natuurstreefbeeld, zoals vermeld in het managementplan Natura 2000, al wordt beoogd.

          3° Op aangekochte percelen is geen boscompensatie in natura van toepassing.

          4° De subsidies zijn niet van toepassing in herbevestigd agrarisch gebied in landbouwgebruik.

          5° Er zal door de beheerder een toegankelijkheidsregeling worden opgesteld die niet strijdig mag zijn met de inhoud van het natuurbeheerplan.

          6° Voor het gebied moet een beheercommissie bestaan die minstens eenmaal per jaar samenkomt en waarin minstens 1 waarnemer van het gemeentebestuur is opgenomen. De gemeente stelt een waarnemer aan en communiceert dat met de conservator.

          7° De aanvrager stelt een conservator of verantwoordelijke aan die door het publiek en door openbare besturen omtrent de diverse beheeraspecten van het gebied kan worden gecontacteerd. De aanvrager deelt de naam van deze persoon/personen aan het gemeentebestuur mee.

          8° De beheercommissie mét de gemeentelijke waarnemer organiseert minimaal jaarlijks samen één of meer openbaar aangekondigde geleide bezoeken waarop het brede publiek welkom is en dat minstens een deel van de type 4-beheerde terreinen van de aanvrager aandoet.

          Art. 5

          §1 De subsidie bedraagt maximum 25% van de aankoopprijs; de totale subsidie, gemeentelijk, Vlaams en provinciaal, bedraagt nooit meer dan 100%. Als aankoopbedrag wordt beschouwd de initiële aankoopprijs, zoals die in de akte is vermeld, vermeerderd met de notariskosten. De aanvrager bewijst deze kosten aan het gemeentebestuur.

          § 2 De aanvrager moet alle subsidiemogelijkheden uitputten alvorens een gemeentelijke aanvraag te doen.

          Art. 6 -  De aanvraag tot het bekomen van een subsidie voor de aankoop van gronden dient te worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, Zuidlaan 36 te 9630 Zwalm. De aanvraag kan slechts één maal ingediend worden voor hetzelfde perceel. De aanvragen moeten jaarlijks vóór 1 november van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, ingediend worden. De aanvraag moet vergezeld zijn van:

          a) Een gedetailleerde opgave van de oppervlakte en de totale kosten;

          b) Een uittreksel uit het kadastraal plan;

          c) Een uittreksel uit het gewestplan, eventueel BPA of RUP, waarop de betreffende gronden zijn aangeduid;

          d) Een uittreksel uit de biologische waarderingskaart;

          e) Een ecologische beschrijving van de betroffen gronden en een opgave van de visie over de toekomstige ontwikkeling;

          f) Een kopie van de notariële akte, waarin is opgenomen dat het onroerend goed wordt aangekocht met het oog op het tot stand brengen van een natuurbeheerplan type 4 als vermeld in artikel 16ter, §1, 4°, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;

          g) Een precieze opgave van mogelijke subsidies van andere overheden;

          h) Het adres en het nummer van de rekening waarop de gemeentelijke subsidie kan gestort worden.

          Art.  7 - Binnen de 60 dagen na de datum van ontvangst van het aanvraagdossier deelt het gemeentebestuur de aanvrager mee of de geplande aankoop al dan niet voor subsidie in aanmerking komt.

          Art. 8

          §1 Indien meerdere aanvragen van hetzelfde jaar het totale jaarlijkse beschikbare subsidiebedrag van € 7.500 zouden overschrijden, wordt het jaarlijkse beschikbare subsidiebedrag proportioneel verdeeld onder de aanvragen voor datzelfde jaar.

          §2 Het college van burgemeester en schepenen stelt op basis van de door de aanvrager ingediende stukken het juiste bedrag van de subsidie vast. De aanvrager wordt van dit besluit op de hoogte gebracht.

          §3 Bij grensoverschrijdende aankopen wordt steeds de proportionaliteitsregel toegepast worden.

          Art. 9 - Op basis van de ingediende stukken en rekening houdende met artikel 8, gaat de gemeente over tot betaling van de subsidie. Het gemeentebestuur is geenszins interesten verschuldigd voor een eventuele laattijdige uitbetaling van de toelagen.

          Art. 10 - De betrokken aanvrager is gehouden steeds toezicht van de door het college aangeduide ambtenaar toe te staan op het aangekochte goed.

          Art. 11 - Bij niet naleven van dit reglement, kan het gemeentebestuur overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de verleende subsidie.

          Art. 12 -

          §1 De verleende toelage is onderworpen aan de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, met uitzondering van de verplichtingen volgend uit artikel 5. Derhalve is de toelagetrekker ertoe gehouden de toelage geheel of gedeeltelijk terug te betalen indien hij de toelage niet aanwendt voor het doel waarvoor zij hem werd toegekend, hij één of meerdere van de gevraagde stukken niet verstrekt of hij zich verzet tegen de uitoefening van de controle op de aanwending van de toelage door de gemeente Zwalm.

          §2 De bekomen subsidie is terugbetaalbaar bij de niet-naleving van de bestemming en het doel waarvoor de subsidie werd verleend binnen de realisatietermijnen hieronder vastgelegd en gedurende een periode van 15 jaar.

          De termijnen voor de realisatie van de bestemming worden als volgt vastgelegd:

          - grasland: maaien/begrazing: 3 jaar na aankoop,

          - ruigte: periodiek maaien: 3 jaar na aankoop,

          - aanplant bos: 3 jaar na aankoop,

          - omvormingsbeheer met kap van populieren of andere en spontane opslag of aanplant: 5 jaar na aankoop.

          Art. 13 - Dit reglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

           

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Het subsidiereglement voor de aankoop van natuurgebieden wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.

          Art. 2 - Dit besluit wordt bekendgemaakt en treedt in werking zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.

        • Wijziging gemeentelijk subsidiereglement voor de installatie van een hemelwaterput/infiltratievoorziening - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Water gebruikt om toiletten te spoelen, de tuin te sproeien, schoon te maken en andere laagwaardige toepassingen (zoals water voor wasmachine) hoeft niet de kwaliteit van drinkwater te hebben. Door hemelwater te hergebruiken wordt de mogelijkheid geschapen om minder water voor menselijke consumptie te verbruiken en op te pompen uit een hemelwaterput. Hiermee wordt een schaarse grondstof op een oordeelkundige en duurzame manier aangewend en worden verdrogingsverschijnselen tegengegaan.
          Hemelwaterputten dienen als bufferopvang en kunnen bij hevige regenval de druk op het gemeentelijk rioleringsstelsel en de kans op mogelijke overstromingen en overstorten verkleinen. Regenwater moet maximaal worden afgekoppeld van de openbare riolering en in de mate van het mogelijke worden hergebruikt, opdat dit een positieve invloed zou uitoefenen op de efficiëntie en het rendement van de rioolwaterzuiveringsinstallaties. Ook door de aanleg van infiltratievoorzieningen wordt er minder water, trager naar de oppervlaktewateren afgevoerd en de grondwaterreserves worden aangevuld.
          Voor de afvoer van hemelwater moet conform art. 6.2.2.1.2§4 van Vlarem II de voorkeur worden gegeven aan de afvoerwijzen zoals hierna in afnemende graad van prioriteit vermeld:
          1e opvang voor hergebruik
          2e infiltratie op eigen terrein
          3e buffering met vertraagd lozen in oppervlaktewater of kunstmatige afvoerweg voor hemelwater
          4e lozing in de regenwaterafvoerleiding in de straat
          Wanneer de best beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaat, mag het hemelwater geloosd worden in de openbare riolering.

          Een keuring is verplicht bij het plaatsen van een hemelwaterput (in combinatie met het gebruik van het hemelwater):

          • In bestaande woningen met een aansluiting op het drinkwaternet. In dit geval moet zowel de binneninstallatie als de installatie voor tweedecircuitwater (hemelwater = tweedecircuitwater) gekeurd worden.  De keuring dient te gebeuren door een Aquaflanders gecertificeerd keurder. De kosten voor deze keuring zijn ten laste van de klant.
          • In bestaande woningen zonder aansluiting op het drinkwaternet. In dit geval moet enkel de installatie voor tweedecircuitwater (hemelwater = tweedecircuitwater) gekeurd worden. De keuring dient te gebeuren door een Aquaflanders gecertificeerd keurder. De kosten voor deze keuring zijn ten laste van de klant.
          Verwijzingen

          https://www.farys.be/nl/keuring-binneninstallatie

          Aanvraagformulier

          Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2014 houdende de wijziging van het gemeentelijk subsidiereglement voor de installatie van een hemelwaterput/infiltratievoorziening

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet van 18.07.2003 betreffende het integraal waterbeleid
          Decreet van 18.05.1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening
          Besluit van de Vlaamse regering van 01.02.2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallatie
          Omzendbrief van de Vlaamse minister van Leefmilieu en Tewerkstelling van 23 maart 1999 met betrekking tot de vaststelling van de code van goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen
          Besluit van de Vlaamse regering van 05.07.2013 houdende vaststelling van een algemene gewestelijke bouwverordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
          Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement
          Europese kaderrichtlijn water
          Besluit van 1.06.1995 van de Vlaamse Regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en latere wijzigingen

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Philip Lefever, Bruno Tuybens
          De vergadering werd tijdens de behandeling van dit punt even geschorst.
          Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E - Tijdsblok audio: 2 uur 25 min 38 sec - 2 uur 50 min 45 sec

          Bijlage

          Gemeentelijk subsidiereglement voor de installatie van hemelwaterputten/infiltratievoorzieningen

          Art. 1 - Vanaf 01.04.2021 is onderhavig subsidiereglement van toepassing op alle aanvragen gedaan vanaf 01.01.2020 inzake plaatsingen/leveringen van regenwaterputten en/of infiltratievoorzieningen. De facturen dienen te dateren van na 01.01.2014.

          Art. 2 - Definities

          horizontale dakoppervlakte

          de oppervlakte van de projectie van de buitenafmetingen van het dak op een horizontaal vlak

          aangesloten dakoppervlakte

          het deel van de horizontale dakoppervlakte dat werkelijk is aangesloten op de hemelwaterput en/of infiltratievoorziening

          hemelwater

          verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater

          hemelwaterput/ hemelwaterreservoir

          reservoir voor het opvangen en stockeren van hemelwater

          hemelwaterinstallatie

          het geheel van hemelwaterput met eventueel bijhorend leiding- en pompsysteem, filters enz. met het oog op hergebruik van hemelwater

          infiltratie

          het doorsijpelen van hemelwater in de bodem

          Infiltratievoorziening

          een buffervoorziening waarbij de vertraagde afvoer gebeurt door infiltratie

          gewestelijke stedenbouwkundige verordening

          het besluit van de Vlaamse regering van 05.07.2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater

          gebouw

          vergunde woning of vergund lokaal op het grondgebied van Zwalm

          lokaal

          vergund gebouw - op het grondgebied van Zwalm - waarvan een vereniging gebruik maakt voor haar activiteiten

          ‘bestaande’ woning

          woning - op het grondgebied van Zwalm - waarvoor een bouwvergunning werd verkregen vóór 22.06.1999, dit wil zeggen voor het inwerking treden van de gemeentelijke verordening inzake hemelwaterputten

          ‘nieuwbouw’

          woning - op het grondgebied van Zwalm - waarvoor een bouwvergunning werd verkregen na 22.06.1999

          verbouwing

          een bouwproject waarbij 60 % of meer van de buitenmuren wordt behouden - op het grondgebied van Zwalm

          herbouw

          een bouwproject waarbij minder dan 60 % van de buitenmuren wordt behouden - op het grondgebied van Zwalm

          keuring

          bij het plaatsen van een hemelwaterput in een bestaande woning:

          • met een aansluiting op het drinkwaternet is een keuring van de binnen-installatie verplicht.
          • zonder aansluiting op het drinkwaternet is een keuring van de installatie voor het tweedecircuitwater verplicht.

          Art. 3 - Subsidies

          §1. Binnen de perken van de jaarlijks op de begroting voorziene en goedgekeurde kredieten, verleent het college van burgemeester en schepenen een subsidie voor de aanleg van een hemelwaterinstallatie indien gebouwd na 01.01.2014 voor een bestaand gebouw of bij verbouwing van een bestaand gebouw als de aanleg niet verplicht is volgens de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten en andere. Deze hemelwaterinstallatie moet voldoen aan de voorwaarden in art. 4 §1.

          §2. Binnen de perken van de jaarlijkse op de begroting voorziene en goedgekeurde kredieten, verleent het college van burgemeester en schepenen een subsidie voor de aanleg van een hemelwaterinstallatie indien aangelegd na 01.01.2014 bij nieuwbouw of herbouw van een gebouw als de aanleg niet verplicht is volgens de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten en andere. Deze hemelwaterinstallatie moet voldoen aan de voorwaarden in art. 4 §1.

          §3. Binnen de perken van de jaarlijks op de begroting voorziene en goedgekeurde kredieten, verleent het college van burgemeester en schepenen een subsidie voor de aanleg van een infiltratievoorziening indien aangelegd na 01.01.2014 en als de infiltratievoorziening niet verplicht is volgens de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten en andere (2004). Deze infiltratievoorziening moet voldoen aan de voorwaarden in art. 4 §1. Deze subsidie kan gecumuleerd worden met de subsidie voorzien in art. 3 §1 en §2.

          Art. 4 - Toekenningsvoorwaarden voor subsidie

          §1. De hemelwaterinstallatie en de infiltratievoorziening zoals bedoeld in artikel 3 dienen te voldoen aan de richtlijnen zoals deze bepaald zijn in ‘Krachtlijnen voor een geïntegreerd rioleringsbeleid in Vlaanderen’, meer bepaald de ‘code van goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen’ en in tweede instantie aan de technische voorwaarden van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten en andere. De belangrijkste voorwaarden zijn:

          -       voor hemelwaterinstallaties

          1. Het volume bedraagt 50 l per vierkante meter horizontale dakoppervlakte afgerond naar het hoger duizendtal, met een minimum van 5.000 liter.
          2. De volledige dakoppervlakte is aangesloten op de hemelwaterput. Indien een gedeelte van de dakoppervlakte niet is aangesloten op de hemelwaterput dient dit op het terrein geïnfiltreerd te worden en mag het geenszins afgevoerd worden naar het openbaar saneringsnetwerk. Een subsidie bij een onvolledig aangesloten dakoppervlakte is slechts toegestaan mits grondige motivering.
          3. Het hergebruik van het in de hemelwaterput gecapteerde water is verplicht door middel van een aangesloten pompinstallatie met een minimale aansluiting van 1 WC of wasmachine. Een pompinstallatie is niet verplicht indien de verschillende aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.
          4. Er mag geen directe verbinding gecreëerd worden tussen het drinkwaternet en het leidingennet aangesloten op de hemelwaterput. Een eventuele bijvulling van de regenwaterput met drinkwater moet gebeuren via een vrije uitstort, dit is een kraan boven een trechter/buis waarbij de uitloop van de kraan minimum 2 cm hoger geplaatst is dan de rand van de trechter/buis. Er kan ook gewerkt worden met een Belgaqua goedgekeurd omschakelsysteem stadswater/regenwater.
          5. De overloop van de hemelwaterput wordt bij voorkeur aangesloten op een infiltratievoorziening op eigen terrein.
          6. De overloop kan ook aangesloten worden op een openbare infiltratievoorziening, een waterloop, gracht of een ander oppervlaktewater. Wanneer deze afvoermogelijkheden niet aanwezig zijn of aansluiting hierop niet haalbaar is, mag de overloop van de hemelwaterput aangesloten worden op het gedeelte van de openbare riolering bestemd voor de afvoer van hemelwater. Als er geen openbare riolering bestemd voor afvoer van hemelwater aanwezig is,  mag het hemelwater op de gemengde openbare riolering aangesloten worden. Wel moeten tot aan het lozingspunt op de openbare riolering het hemelwater en afvalwater gescheiden worden.

          -       voor infiltratievoorzieningen

          1. De infiltratieoppervlakte van de infiltratievoorziening bedraagt minimaal 4 m² per 100 m² afwaterende oppervlakte.
          2. Het buffervolume van de infiltratievoorziening bedraagt minstens 25 l per m² afwaterende oppervlakte.
          3. Als een hemelwaterinstallatie de infiltratievoorziening vooraf gaat mag de afwaterende oppervlakte verminderd worden met 60 m².

          §2. Een afschrift van de facturen dient door de bouwheer voorgelegd te worden. Het bedrag van de bewezen kosten moet het subsidiebedrag overschrijden.

          §3. Er kunnen enkel subsidies verleend worden voor infiltratievoorzieningen wanneer de aanvrager kan aantonen dat het hemelwater effectief kan infiltreren in de eigen bodem.

          Art. 5 - Subsidiebedrag

          §1. De subsidie voor de aanleg van een hemelwaterinstallatie is vastgelegd volgens onderstaande tabel:

          aangesloten dakoppervlak

          Subsidiebedrag

          tot en met 150 m²

          € 550,00

          > 150 m²

          € 800,00

          §2. De subsidie voor de aanleg van een infiltratievoorziening bedraagt € 500,00.

          §3. De subsidies voor een hemelwaterput en voor een infiltratievoorziening kunnen gecumuleerd worden, maar de totale subsidie kan echter nooit meer bedragen dan € 1.050,00 per adres. Voor BTW-plichtigen wordt onder factuurbedrag begrepen het bedrag exclusief BTW.

          §4. De subsidie wordt per adres slechts éénmalig toegekend.

          Art. 6 - De premie wordt toegekend aan de aanvrager. Deze persoon dient gerechtigd te zijn tot het plaatsen van de installatie waarvoor de aanvraag wordt ingediend en kan dus zijn:

          -       de eigenaar van het gebouw gelegen op het grondgebied van de gemeente Zwalm

          -       de gebruiker of huurder van het gebouw gelegen op het grondgebied van de gemeente Zwalm mits de eigenaar het aanvraagformulier voor akkoord heeft ondertekend.

          Art. 7 - Aanvraag

          De aanvraag tot het bekomen van een subsidie wordt ingediend bij de gemeente en omvat:

          -       het aanvraagformulier;

          -       de facturen (van de hemelwaterputten, de plaatsing…)

          -       een kopie van het positief attest van keuring van de binnen-installatie door de drinkwatermaatschappij.

          Art. 8 - Controle

          Vooraleer over te gaan tot de uitbetaling van de subsidie zal een door de gemeente gemachtigde instantie of ambtenaar zich er van vergewissen dat aan de voorwaarden van het subsidiereglement voldaan is. Blijken deze voorwaarden niet nageleefd, dan zal de subsidie niet uitgekeerd worden. Het is de eigenaar op alle momenten toegestaan om de nodige aanpassingen door te voeren om alsnog voor de subsidie in aanmerking te komen.

          Art. 9 - Dit reglement wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.04.2021.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Tom Aelbrecht, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 10 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 18.12.2014 tot wijziging van het gemeentelijk subsidiereglement voor de installatie van een hemelwaterput/infiltratievoorziening wordt opgeheven op 31.03.2021 en het gewijzigde reglement in bijlage wordt aangenomen met ingang van 01.04.2021.

          Art. 2 - Dit reglement wordt overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 bekendgemaakt en treedt in werking op 01.04.2021.

Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad