De raad voor maatschappelijk welzijn geeft zijn goedkeuring voor het reglement dat een aanvulling van het leefloon, het aanvullend leefloon of equivalent leefloon voorziet onder de vorm van een toelage wanneer de gerechtigde de nodige inspanningen levert om zich te re-integreren en met het oog op instappen in de arbeidsmarkt.
Bruno Tuybens, lid van het vast bureau - voorzitter BCSD
In het meerjarenplan 2020-2025 werd opgenomen om extra in te zetten op armoedebestrijding. Een van de daarbijhorende acties, is actieplan 411: "Het leefloon is voor sommige mensen onvoldoende om rond te komen of menswaardig te kunnen leven. Het leefloon willen we dan ook verhogen voor die groep mensen op voorwaarde van toeleiding naar tewerkstelling. De maatschappelijk werk(st)ers leiden samen met de VDAB toe naar een passende job en/of een geschikte opleiding die gericht op deelname aan de arbeidsmarkt voor elke betrokkene. Ook de mogelijkheid tot gemeenschapsdienst wordt onderzocht. "
Aanvullingen van het leefloon door middel van een toelage dienen uiteraard gekoppeld te worden aan voorwaarden en bij de afweging of een aanvulling op het leefloon noodzakelijk is, dienen ook de reeds bestaande geldelijke voordelen die via een aantal reglementen voorzien in tussenkomsten/betoelaging van kansengroepen en houders van een vrijetijdspas waaronder leefloners in ogenschouw te worden genomen.
Zo kunnen leefloners daarbij steeds van volgende reglementen en lokale voordelen genieten:
- het reglement socio-culturele participatie
- het reglement voor tussenkomsten in warme maaltijden op school (dit betreft volledige terugbetaling)
- huurmogelijkheden voor in PC in kader van het reglement inzake digitale inclusie (gratis voor leefloners/equivalent leefloners)
- reglement inzake toekenning van een eindejaarspakket
- reglement inzake tussenkomsten tuinonderhoud
- kortingen tot 75% op het socio-culturele aanbod van de gemeente
Ten gevolge van de coronacrisis wordt ook een coronapremie van 50 euro (forfaitair bedrag per volwassene) toegekend zoals wettelijk bepaald door de Federale Overheid.
Het bestuur besliste tevens om tot en met 31.12.2020 leefloners en equivalent leefloners in het kader van deze coronacrisis ook lokale aankoopbonnen te geven ter waarde van 10% van hun leefloon of aanvullend leefloon. Gezien de nood die bepaalde leefloners en equivalent leefloners hier aan hebben, lijkt het ons ook aangewezen om dit onder de vorm van een aanvulling op het leefloon, aanvullend leefloon of equivalent leefloon te verduurzamen maar ook te koppelen aan inspanningen tot re-integratie en instap op de arbeidsmarkt.
Ter uitvoering van dit actieplan dient een ontwerpreglement opgemaakt te worden.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
De organieke wet van 08.07.1976 betreffende de OCMW’s, zoals gewijzigd tot op heden.
De wet van 26.05.2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie en rekening houdend met de wet van 11.04.1995 tot invoering van het “handvest” van de sociaal verzekerde.
Het Koninklijk Besluit van 11.07.2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens, Louis Ide
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=LNLUaiA6o8c&feature=youtu.be - Tijdsblok audio: 3 u 3 min 43 sec - 3 u 18 min 14 sec
Art. 1 - Een extra maandelijkse aanvulling ten belope van 10% van het leefloon/aanvullend leefloon/equivalent leefloon onder de vorm van een toelage kan door het BCSD aan de rechthebbenden toegekend worden onder volgende voorwaarden:
- De begunstigde is de gerechtigde op een leefloon, aanvullend leefloon of equivalent leefloon.
- De begunstigde moet op het ogenblik van aanvraag van het leefloon, aanvullend leefloon of equivalent leefloon minstens 1 jaar ingeschreven zijn in de gemeente Zwalm.
- Bij het toekennen van het leefloon verkrijgt de begunstigde de aanvulling. De maatschappelijk werker stelt de begunstigde in kennis van deze aanvulling en de voorwaarden hieraan verbonden. Na 3 maand wordt zoals wettelijk vastgelegd een GPMI opgestart en worden er concrete afspraken gemaakt rond re-integratie en toeleiding naar de arbeidsmarkt. Vervolgens zal er driemaandelijks een evaluatie zijn naar de progressie van de begunstigde binnen het afsprakenkader die werd opgesteld met de maatschappelijk werker.
- Driemaandelijks wordt aan het BCSD een verslag voorgelegd dat specifiek ingaat op de re-integratie en de toeleiding naar de arbeidsmarkt van de begunstigde. Het BCSD oordeelt of er voldoende bereidheid is tot arbeid, tot opleiding met oog op arbeid of tot re-integratie (bv. vrijwilligerswerk) rekening houdende met de persoonlijke mogelijkheden van de betrokkene. Indien er positief beoordeeld wordt, kent men de aanvulling op het leefloon goed voor de daaropvolgende 3 maanden. Indien men negatief beoordeelt, wordt de toelage (tijdelijk) stopgezet. Indien de aanvulling aan het leefloon werd stopgezet, kan een maatschappelijk werker de aanvraag tot opnieuw toekennen van de aanvulling opstarten op basis van een gemotiveerd verslag. Het BCSD beslist op basis hiervan tot het al dan niet toekennen.
- Voor de op 01.01.2021 lopende dossiers leefloon, aanvullend leefloon en equivalent leefloon wordt de aanvulling op het leefloon automatisch toegekend vanaf 01.01.2021, waarna zij eveneens driemaandelijks geëvalueerd worden en er al dan niet een verderzetting voor de daaropvolgende 3 maanden wordt toegekend.
- De cumulatieve duurtijd van de aanvulling is per gerechtigde beperkt tot 12 maanden in de periode 2021 tot einde 2024 verlengbaar door het BCSD voor 12 maanden
Art. 2 - Indien de begunstigden uit art. 1 schulden hebben aan het OCMW wordt de toelage rechtstreeks en bij voorrang aangewend tot voldoening van openstaande schulden.
Art. 3 - Dit reglement geldt voor de periode 01.01.2021 tot en met 31.12.2024 en zal in werking treden en worden bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Art. 4 - Het besluit wordt ter kennisgeving geagendeerd op het bijzonder comité voor de sociale dienst die belast is met de verdere uitvoering.