Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

Notulen  de gemeenteraad

do 26/01/2023 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Baert, Gemeenteraadslid

Door een technisch probleem is enkel beeld zichtbaar op de live-opname en geen geluid.  De tussenkomsten in deze vergadering worden derhalve kort schriftelijk weergegeven.

  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Mario Baert
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19.12.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 19.12.2022.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 19.12.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=uHKXyGo6XIE

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19.12.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 1. Algemene financiering

      • Normaal

        • Goedkeuring jaarrekening 2021 van de gemeente en OCMW Zwalm - kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Mario Baert
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Op 27.06.2022 werd de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Zwalm goedgekeurd door zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt het volgende:

          § 1. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
          1° aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
          2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
          3° het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering is bezorgd met toepassing van artikel 250;
          4° de algemene en de budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.

          Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden naar de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn binnen een termijn van honderdvijftig dagen wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening, met toepassing van artikel 286, § 1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.

          § 2. De toezichthoudende overheid kan bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig bestempelen en beslist dan over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. Ze brengt de betrokkenen onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing met een aangetekende brief of een andere melding die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. In voorkomend geval wordt daarbij een verzoek gevoegd om het vastgestelde bedrag aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn te betalen. Een afschrift van de beslissing van de toezichthoudende overheid wordt bezorgd aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, al naargelang het geval.

          Deze jaarrekening 2021 werd goedgekeurd door de provinciegouverneur. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen.

          Dit besluit wordt ter kennisname gebracht van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.

           
          Verwijzingen

          Brief van de Gouverneur dd. 13.12.2022 betreffende jaarrekening 2021
          Besluit van de gemeenteraad en OCMW-raad van 27.06.2022 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Besluit

          Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van besluit van de Provinciegouverneur van 13.12.2022 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW van Zwalm.

        • Belasting op de afgifte van administratieve stukken - periode 2020 tot en met 2025 - hercoördinatie

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Mario Baert
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Op 19.12.2022 besliste de gemeenteraad tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025.

          In dit besluit doet zich echter een materiële vergissing voor inzonderheid wat betreft het tarief van de kostprijs van de reispassen en ook derhalve inzake de verschuldigde totaalprijs.  Het tarief van de gemeentelijke heffing blijft echter ongewijzigd. Voor de duidelijkheid wordt het reglement best aangepast en vandaar het opnieuw wordt voorgelegd.

          De filosofie inzake de gemeentelijke heffingen geven we hieronder weer.
          Voor de gewone Eid's zal geen aanvullende gemeentelijke belasting geheven worden gezien we van mening zijn dat de burger geen extra belasting moet opgelegd worden voor een door de overheid verplicht document. Dezelfde redenering wordt in kader van het gelijkheidsbeginsel toegepast voor verblijfsdocumenten benodigd door vreemde onderdanen en rijbewijzen.
          Voor kinderen blijven we de visie hanteren dat een kids-Eid gratis moet zijn. Daar zal dus noch een kost noch een belasting worden aangerekend.
          Kosten voor spoedprocedures - ongeacht het document - zullen eveneens altijd worden doorgerekend (ook voor Kids-Eid) samen met een gemeentelijke heffing van € 5.  Deze heffing is lager dan de heffing die we doen op spoedprocedures reispassen gezien de verplichte aard van het basisdocument voor de burger.

          Voor reispassen zal een belasting voor aanmaak aangerekend worden van € 5 voor gewone reispassen en € 10 voor spoedprocedures.

          De verwerking van aanvragen voor al deze documenten veroorzaken zowel een personeelskost als IT-kost die we dus voor reispassen en spoedprocedures wensen door te rekenen.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 met betrekking tot de belasting op de afgifte van administratieve stukken
          Omzendbrief van 19.10.2022 van de FOD BIZA m.b.t. het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2023 - overzicht van de verschillende kaarttypes

          Regelgeving

          Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17.02.1994
          Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Invorderingswetboek
          Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
          KB van 26.11.2021 tot wijziging van het KB van 08.10.1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, wat binnen een onderneming overgeplaatste personen betreft
          Omzendbrief BB 2008/07 inzake het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

          Tussenkomsten

          Pascale Adriaens, raadslid, vraagt of er sprake is van een vergissing vanwege administratie of vanwege de federale overheid in haar tarieven.
          Bruno Tuybens, burgemeester, vermoedt dat het een fout van de overheid betreft.
          Philip Lefever, algemeen directeur, vult aan dat het een vergissing van de gemeentelijke administratie betrof.
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Gedurende een periode beginnende op 01.01.2023 en eindigend op 31.12.2025, wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

          Art. 2 - Het bedrag van de gemeentelijke contantbelasting op de afgifte van onderstaande administratieve stukken wordt bepaald zoals opgenomen in de kolom "gemeentelijke belasting" hieronder. De kost/taks die de federale overheid ons aanrekent wordt hieronder indicatief meegegeven zoals hij vandaag geldt net zoals de huidige totaalprijs voor de burger. Indien de kost/taks verschuldigd aan de overheid wijzigt, zal deze naar de burger steeds verhoogt worden met de gemeentelijke belasting zoals hieronder weergegeven. 

            kost/taks aan overheid gemeentelijke belasting  totaalprijs burger 
          Rijbewijs €      20,00  € 0,00  €       20,00 
          Voorlopig rijbewijs €      20,00  € 0,00  €       20,00 
          Internationaal rijbewijs €      16,00  € 0,00  €       16,00 
          Kids-ID €        7,30  € 0,00          gratis 
          Kids-ID spoed geleverd in de gemeente €    100,80  € 5,00 €      105,80
          Kids-ID Spoed Brussel €    136,20  € 5,00 €      141,20
          Identiteitskaart €      18,30  € 0,00  €        18,30 
          Identiteitskaart spoed geleverd in de gemeente €    111,80  € 5,00 €      116,80
          Identiteitskaart spoed afgehaald in Brussel €    147,10  € 5,00  €       152,10
          EU, EU+, F, F+, M, N kaart €      18,30  € 0,00  €        18,30 
          A, B, H, I, J, K, L kaart €      18,80  € 0,00  €        18,80 
          spoedprocedure vreemdelingenkaart €    111,80  € 5,00 €      116,80
          Pin/ Puk code   gratis  €  0,00          gratis
          Attest immatriculatie   €       0,80
          € 5,00  €          5,80
          Reispas -18 €      35,00  € 5,00  €       40,00 
          Reispas -18 spoed €    210,00  € 10,00  €     220,00 
          Reispas superspoed -18 €    270,00  € 10,00  €     280,00 
          Reispas +18 €      65,00  € 5,00  €       70,00 
          Reispas spoed +18 €    240,00  € 10,00  €     250,00 
          Reispas superspoed +18 €    300,00  € 10,00  €     310,00 

          Art. 3 - De stukken welke aan behoeftige personen worden afgegeven zijn steeds kosteloos.  De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.

          Art. 4 - De belasting wordt contant of elektronisch betaald tegen de afgifte van een betalingsbewijs.  Bij gebreke aan betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

          Art. 5 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen.  Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.

          Art. 6 - Het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025 wordt ingetrokken.

          Art. 7 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur

           
    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Politieverordening met betrekking tot de nevenactiviteiten naar aanleiding van de wielerwedstrijden 'Ronde van Vlaanderen voor elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor vrouwen' op zondag 02.04.2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Mario Baert
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Op zondag 02.04.2023 doorkruist de wielerwedstrijd 'Ronde van Vlaanderen voor elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor vrouwen' het grondgebied van onze gemeente. De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, de aankomst en langs hellingen en kasseistroken.
          De laatste jaren neemt het aantal commerciële activiteiten toe die langs het parcours van de wielerwedstrijd worden georganiseerd.
          Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van het parcours moeten verhoogd worden.
          Het is ook aangewezen dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, enz. teneinde de overlast voor de bewoners langs deze delen van het parcours tot een minimum te beperken.
          Een aantal bijkomende maatregelen dringen zich op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen als om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen door:
          - voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen het parcours
          - voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langs het parcours en de  bestuurlijke overheid
          - voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
          De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente;
          Artikel 2, §1, van de wet van 24.06.2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen.

          Regelgeving

          Nieuwe gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2
          Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Bestuursdecreet van 7.12.2018
          Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16.03.1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
          Wet van 15.05.2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24.04.2003 tot hervorming van de adoptie
          Wet van 2.10.2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
          KB van 1.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
          KB van 28.06.2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden
          KB van 10.08.1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening
          KB van 22.05.2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen
          KB van 18.05.2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag
          Besluit van de Vlaamse Regering van 17.02.2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1 en art. 5.3.12.2
          Omzendbrief van 22.07.2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
          Omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28.06.2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden
          Ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26.1.2006 betreffende de nood- en interventieplannen
          Ministeriële omzendbrief NPU-4 van 30.03.2009 betreffende de disciplines
          Ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31.03.2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving
          Artikel 2, §1, van de wet van 24.06.2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties aan de gemeenteraad de keuzevrijheid laat politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen

           
          Tussenkomsten

          Matthijs Verschragen, raadslid, brengt aan dat de tijd voor het aanvragen van evenementen langs het parcours toch wat kort is gelet op het pas vandaag voorbrengen van dit besluit. Hij vraagt derhalve om dit vroeger op de gemeenteraad te brengen zodat er meer tijd is voor zij die evenementen willen organiseren.
          Bruno Tuybens, burgemeester, antwoordt dat het inderdaad wat later is maar dat zijn opmerking wel terecht is. Het reglement is wel elk jaar hetzelfde en geïnteresseerden beginnen hopelijk niet pas nu na te denken. Hij herinnert zich bijvoorbeeld een evenement op de Molenberg waar ze 6 a 8 maanden op voorhand mee bezig waren en dus dit de facto niet zo veel verschil uitmaakt en die mensen ook weten dat ze dit moeten kenbaar maken. Hij geeft ook aan dat we zullen proberen rekening te houden met deze opmerking. Hij dacht dat we het ook pas deze maand binnenkregen.
          Matthijs Verschragen, raadslid, brengt aan dat dit voor grote evenementen inderdaad wel zo is maar dat het een gemiste kans is voor mensen die kleine evenementen willen organiseren.
          Guido De Temmerman, raadslid, treedt raadslid Matthijs Verschragen bij en brengt aan dat het parcours ook al sinds november of december gekend is.
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein

          Art. 1 - Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor elite” en “Ronde van Vlaanderen voor vrouwen”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 2 april 2023 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.

          Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 10 februari 2023 bij de burgemeester worden ingediend.

          De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden :

          1. De naam, adres en contactgegevens van de aanvrager/organisator.
          2. Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
          3. De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit met de vermelding of deze publiek of alleen op een uitnodiging toegankelijk is met een raming van het aantal genodigden.
          4. De juiste locatie ervan.
          5. De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
          6. De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, ….).
          7. De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.

          Art. 2 - Ten laatste op 17 maart 2023 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning. In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.

          De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven.

          Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

          Art. 3 - Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.

          Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.

          II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter

          Art. 4 - Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor elite” en Ronde van Vlaanderen voor vrouwen”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 10 februari 2023 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

          Art. 5 - De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …

          Art. 6 - De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). 

          III. Veiligheidszones

          Art. 7 - De burgemeester kan op basis van een risico-analyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.

          Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)

          Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 10 februari 2023 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

          De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.

          Art. 8 - Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.

          IV. Algemene bepalingen

          Art. 9 -  Normatief kader
          Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen:

          - gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 houdende het goedkeuren van het reglement gemeentelijke administratieve sancties (‘algemeen politiereglement’) voor de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm

          - gemeenteraadsbesluit van 18.04.2013 houdende vaststelling van de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard en veiligheidsmaatregelen voor occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsche zonne-energiesysteem

          - besluiten van de Vlaamse Regering van 17.02.2012 betreffende het maximaal geluidsniveau van muziek in inrichtingen.

          Art.10 - Sancties

          Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.

          Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor het te doen op kosten en risico van de overtreder.

          De gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.

          De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

          Art. 11 - Dit besluit zal worden afgekondigd overeenkomstig artikels 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

          Art. 12 - Dit besluit is van kracht en wordt bindend vanaf de bekendmaking.

          Art. 13 - Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de procureur des Konings te Oudenaarde, aan de griffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde, aan de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde, aan de directeur-coördinator van de federale politie te Oudenaarde en aan de zonechef van de lokale politie te Brakel.

           
    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Vergroeningsproject: groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - goedkeuring van de lastvoorwaarden, gunningswijze, raming

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Mario Baert
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente heeft voor de ontwikkeling van een groen buurt- en ontmoetingspark aan de stationssite te Sint-Denijs-Boekel een subsidieproject ingediend bij het Plattelandsloket van de Provincie.

          Voor dit project werken we samen met Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen en de HoGent. Op 26.03.2022 werd hiervoor een inspiratiemoment georganiseerd waarbij buurtbewoners en andere betrokkenen hun ideeën voor deze site naar voor konden brengen. Hierop werd een voorontwerp gemaakt dat op 30.05.2022 teruggekoppeld werd naar de geïnteresseerde burgers. Op basis hiervan werd een definitief ontwerp uitgewerkt.

          Hierbij wordt de site deels onthard, om plaats te maken voor een picknickzone, een speelzone en een hondensnuffelweide. Dit alles wordt aangelegd met zoveel mogelijk natuurlijke en gerecupereerde materialen.

          De uitvoering wordt zoveel mogelijk gedaan door de technische dienst van de gemeente of door de buurtbewoners. Het gaat onder meer om volgende werken:

          inzaaien kruidenrijk grasmengsel
          inzaaien bloemenmengsel
          inzaaien voegenmengsel
          plaatsing boomsteunen kniepalen
          inbinden met kokostouw
          plaatsen maaibescherming
          opvullen takkenril
          plaatsing dubbelzijdige zitbank met rugleuning
          plaatsing picknicktafel
          plaatsing vuilbak
          plaatsing algemeen infobord
          plaatsing infobord hondensnuffelweide
          plaatsing bijenhotel
          plaatsing natuurboordsteen herbruik
          plaatsing touwenparkoers
          plaatsing speelstammen
          verwijderen containers en ander (gemeentelijk) (bouw)materiaal
          verwijderen betonblokken aan parkingzijde
          verwijderen losliggende spoorrails
          opsleunen van sparren tot 2m hoogte
          vormsnoeien hazelaar aan de sparren (1m20 hoog)
          snoeien van overhangende takken aan de tuinzijde
          bosmaaien terrein (maaisel mag blijven liggen)

          plaatsen van herashekkens aan de in- en uitgangen met projectinfo.

          Wat niet kan uitgevoerd worden door de technische dienst of in samenwerking met buurtbewoners, zal aangelegd worden door een dienstverlener uit de sociale economie. De grondwerken worden uitgevoerd door een gespecialiseerde aannemer.

          Hiertoe werden drie bestekken opgesteld.

          Het eerste bestek, met nr. 2022/645, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken in samenwerking met RLVA,  betreft de grondwerken op de site. Deze werken worden geraamd op €36.941,70 incl BTW.

          Het tweede bestek met nr. 2022/653, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken in samenwerking met RLVA, betreft inrichtingswerken via sociale tewerkstelling. Deze werken en aankopen worden geraamd op €15.404,82 incl BTW.

          Het derde bestek met nr 2023/654, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken van de gemeente Zwalm, betreft de levering van materialen die door de technische dienst van de gemeente zullen geplaatst worden, eventueel in samenwerking met buurtbewoners.
          Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
          * Perceel 1 (Levering plantgoed), raming: € 5.095,60 (incl. BTW);
          * Perceel 2 (Levering inrichtingsmateriaal), raming: € 12.816,99 (incl. BTW).
          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 17.912,59 (incl. BTW).

          Er wordt voorgesteld de 3 opdrachten te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

          Voor de opmaak van een omgevingsvergunningsaanvraag werd reeds een archeologienota opgemaakt. Een procedure voor een bodemonderzoek is lopende.

          Voor het bodemonderzoek zal via aanvaarde factuur een studiebureau aangesteld worden.

          Op AP231/0349-00/2220000 is budget voorzien voor de uitvoering van dit project. Hierbij zit ook de personeelskost voor RLVA en HoGent (samen geraamd op €9.500,00).

          De subsidiëring verloopt als volgt:
          Via het plattelandsloket wordt het project wordt voor 65% gesubsidieerd, hetzij voor €49.985,00.
          De aankoop van plantgoed wordt gesubsidieerd vanuit het Lokaal Energie en Klimaat Pact. De raming hiervoor bedraagt €5.095,60 incl BTW. Dit wordt aan 50% gesubsidieerd, hetzij voor €2.547,80.
          De combinatie van beide subsidies voor hetzelfde project is mogelijk.

          Verwijzingen

          Bestek nr 2022/645: "inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel : grondwerkzaamheden"
          Bestek nr 2022/653: "inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel : inrichtingswerkzaamheden"
          Bestek nr 2023/654: "inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel : aankoop inrichtingselemente
          n"
          Technisch plan/inirchtingsplan van de site
          Ramingen
          Archeologienota
          Gemeenteraadsbesluit van 31.03.2022 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten met RLVA en HoGent

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017
          Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
          Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet)
          Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
          Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur
          Besluit van de gemeenteraad van 10.01.2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, raadslid, brengt 3 punten aan:
          1/Hij heeft de subsidie van 65% (€49.985) proberen na te rekenen maar kan niet natrekken waarop dat bedrag gebaseerd is. Hij ziet ook dat er een afzonderlijke subsidie is gegeven voor plantgoed en dat mogelijks daar een fout is gemaakt of dat hij mogelijks iets over het hoofd ziet.
          2/Hij geeft aan dat het belangrijk is dat de aannemer weet welke code de grond krijgt want dit heeft impact op de aanbesteding en het was dus interessant dat deze conformiteitsverklaring er hier al bij zat.
          3/Bruno Tuybens kwam volgens hem ook ongeveer een dik jaar geleden in kader van het sociaal objectief (sociale huisvesting) met een lijst van gronden naar de gemeenteraad van wat in onze "portefeuille" zat, en volgens hem vroeg hij toen waarom de site Sint Denijs Boekel er niet bij stond waarbij het antwoord volgens hem toen was dat Bruno niet wist of het eigendom van de gemeente was. Hij stelt de vraag hoe men nu kwam tot een andere "wending" en deze grond nu wel bebouwbaar is.
          Francia Neirinck, schepen, stelt:
          1/dat de bedragen al in de eerste beslissing hier gedetailleerd waren opgenomen en wij komen aan €76.500 en 65% daarvan €49.000 is wat ongeveer het maximum is dat ze geven voor zo een zaken. Ze stelt dat bij de berekening we hoger uitkwamen als we de beplanting erbij rekenden (€79.000-80.000) en vandaar het idee om een stuk van de kosten van de beplanting uit het LEK-pact te halen en dat ABB en Plattelandsloket hiermee akkoord waren.
          2/dat in verband met het bodemonderzoek er gekozen is (procedure loopt en we graven max 50 cm diep) om de verschillende prijzen aan de aannemers te vragen via het bestek en zo we prijzen zullen kennen voor al die grondtypes en dat ze dit dossier nu ook al in gang wil zetten en geen maand meer wou verliezen en de procedures volgt die nodig zijn.
          3/op de vraag waarom we daar niet kozen voor sociale woningen, is het antwoord dat men ons project inzake het WUG kent waardoor we aan ons bindend sociaal objectief (bso) komen en hier specifiek op zoek gingen naar "kleine Brownfields" waardoor de keuze viel op die plek.
          Johan De Bleecker, raadslid, stelt dat hoedanook die code van de grond belangrijk is gezien het verleden van deze site en dit sowieso verdachte grond is.
          Francia Neirinck, schepen, geeft aan dat we de juiste procedure zullen volgen en daar zeker rekening mee zullen houden.
          Matthijs Verschraegen, raadslid, stelt dat ze toen reeds op de gemeenteraad van 31 maart 2022 de grondverontreiniging aanhaalden, er daar 120-130 jaar kolen gestort zijn en die grond zeker vervuild is, dat dit een belangrijk element is en dat men rekening moet houden dat die
          vervuiling moet verholpen worden. Hij geeft aan dat dit geld zal kosten dat hier niet voorzien is en er de voorbij 10 maanden niets gebeurd is hiermee.
          Hij vraagt zich ook af, gezien er destijds niet over gesproken is in kader van het bso en hij zich meent te herinneren dat er toen is gezegd dat er geen zekerheid was over het eigendomsrecht en werd aangegeven dat dit ook van NMBS kon zijn, wat nu dan uitsluitsel gaf dat dit van de gemeente is en het project toch kan gerealiseerd worden.
          Francia Neirinck, schepen, zegt dat de toets van het eigendomsrecht is gedaan en het terrein eigendom is van de gemeente.
          Tom Aelbrecht, voorzitter, stelt voor dat de stukken daarover worden opgevraagd.
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.you
          tube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 – De herinrichting van de stationssite in Sint-Denijs-Boekel als groene buurt- en ontmoetingsplek en bijhorend inrichtingsplan wordt goedgekeurd.

          Art. 2Het bestek met nr. 2022/645 en de raming voor de opdracht “Inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel: grondwerkzaamheden”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 36.941,70 (incl. BTW).

          Art. 3 – Het bestek met nr. 2022/653 en de raming voor de opdracht “Inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel: inrichtingswerken”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 15.404,82 (incl. BTW).

          Art. 4 - In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht 2022/653 voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.

          Art. 5 - Het bestek met nr. 2023/654 en de raming voor de opdracht “Inrichting Stationssite Sint-Denijs-Boekel: aankoop inrichtingselementen”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 17.912,59 (incl. BTW).

          Art. 6 – De opdrachten vermeld in art. 2, 3 en 5 zullen worden gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.


Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad