Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 29.01.2024 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 29.01.2024
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 29.01.2024 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/s9QAXugoKwc
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 44 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 29.01.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Bruno Tuybens, burgemeester
Op 27.04.2016 werd verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming - afgekort AVG - of General Data Protection Regulation – afgekort GDPR) goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Deze verordening werd uitgevaardigd om de persoonsgegevens van de Europese burgers beter te beschermen. Conform deze Europese verordening is onder meer een functionaris voor gegevensbescherming (of “Data Protection Officer / DPO”) aangesteld voor gemeente en OCMW Zwalm.
De gemeente is als gemeentelijke overheid bevoegd voor de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving, waaronder de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, en de regelgeving, vermeld in artikel 16.1.1 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Het Agentschap Justitie en Handhaving is onder andere bevoegd voor het ontwikkelen en coördineren van het algemeen Handhavingsbeleid op bestuurlijk en strafrechtelijk niveau en het implementeren van de uitvoering van het kaderdecreet Vlaamse handhaving.
Partijen wensen persoonsgegevens uit te wisselen met het oog op een efficiënte handhaving overeenkomstig het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving. De uitwisseling van persoonsgegevens verloopt via het Vlaams Handhavingsplatform.
Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft een verwerkingsovereenkomst bezorgd waarin afspraken worden gemaakt met betrekking tot de uitvoering en organisatie van de verwerking van persoonsgegevens en waarin de respectievelijke verantwoordelijkheden van de betrokken partijen worden vastgelegd. De functionaris voor gegevensbescherming van het Gemeentebestuur heeft op 14.11.2023 positief advies met betrekking tot een ontwerp van deze overeenkomst gegeven.
verwerkingsovereenkomst met Agentschap Justitie en Handhaving en annex
advies van de functionaris voor gegevensbescherming van 14.11.2023
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 1 min 45 sec - 4 min 20 sec
Art. 1 – De verwerkingsovereenkomst met het Agentschap Justitie en Handhaving met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens en bijhorend annex worden goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 – De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen.
Peter Van Den Haute, schepen
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13.01.2022 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Herinrichting begraafplaats Sint-Anna Zwalm” toe te wijzen aan Andy Malengier B.V. Frezenbergstraat 29 te 8990 Zonnebeke.
In het kader van de opdracht “Herinrichting begraafplaats Sint-Anna Zwalm” werd een bestek met nr. 2024/688 opgesteld door de ontwerper, Andy Malengier bv, Frezenbergstraat 29 te 8990 Zonnebeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 627.269,69 (incl. BTW).
Het ontwerp voorziet onder meer het volgende :
- inrichting afscheidsplaats
- inrichting crematietuin met 6 columbariummonumenten en 18 urnenmonumenten
- inrichting 2e crematietuin met 11 urnenmonumenten
- aanleg paden in kleiklinkers (naar de afscheidsplaats) en grasbetontegels
- inrichting sterretjestuin (kinderbegraafplaats) met eigen afgescheiden afscheidsplek
Dit alles met respect voor de bestaande graven en strooiweide, evenals het bestaande landschap. Hierdoor is een omgevingsvergunning niet nodig voor de geplande werkzaamheden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0990-00/2220600/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP6 (actie 751).
Naast deze opdracht werd aan de ontwerper gevraagd een bijkomend bestek, plan en raming op te maken voor de oprichting van een luifel aan de inkom van het kerkhof. Deze zal later worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Bestek nr 2024/688 en bijhorende opdrachtdocumenten
Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Matthijs Verschraegen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 4 min 21 sec - 13 min 36 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2024/688 en de raming voor de opdracht “Herinrichting begraafplaats Sint-Anna Zwalm”, opgesteld door de ontwerper, Andy Malengier bv, Frezenbergstraat 29 te 8990 Zonnebeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 627.269,69 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Francia Neirinck, schepen
Op 09.12.2021 werd er door het college van burgemeester en schepenen een vergunning afgeleverd houdende verkavelen, met referentie 2021/00005/VKA. Het betrof een aanvraag ingediend door BEKAL INVEST BVBA, strekkende tot het verkavelen van een perceel in 7 loten, 3 loten voor vrijstaande eengezinswoningen en 4 loten voor halfopen eengezinswoningen (lot 8 af te staan aan de gemeente) en het slopen van de bestaande bebouwing op een terrein gelegen langs Kerkstraat 14.
Op 30.06.2022 werd er door het college van burgemeester en schepenen een vergunning afgeleverd, met referentie 2022/00065/OPA, voor de aanvraag ingediend door BEKAL INVEST BVBA, strekkende tot het bouwen van 3 vrijstaande en 4 halfopen eengezinswoningen op een terrein gelegen langs Kerkstraat 14.
Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat lot 8 wordt afgestaan aan de gemeente met inbegrip van de aanleg van de gracht met een buffercapaciteit van 33.700 liter uit te voeren volgens de regels van de kunst op een degelijke en deugdelijke wijze. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Na opmeting door landmeetbureau Topomar, Lepelstraat 77a, 9660 Brakel, bedraagt deze kosteloze grondafstand 218,67 m² ten voordele van het gemeentebestuur.
Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.
Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke
Opmetingsplan van landmeetbureau Topomar, Lepelstraat 77a, 9660 Brakel
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 09.12.2021 met betrekking tot de verkavelingsaanvraag met referentie 2021/00005/VKA
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30.06.2022 met betrekking tot de bouwaanvraag met referentie 2022/00065/OPA
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
Johan De Bleecker
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 13 min 37 sec - 16 min 47 sec
Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Kerkstraat 14 opgemaakt door Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Peter Van Den Haute, schepen
Het voorwerp van deze overeenkomst is de uitvoering van het archeologisch onderzoek in het kader van de geplande werken aan de Sint-Dionysiuskerk in Sint-Denijs-Boekel, alsook het verdere beheer van het archeologisch ensemble dat uit dit onderzoek voortvloeit in het erkend Onroerenderfgoeddepot “Archeologisch depot SOLVA”. Het archeologisch ensemble omvat alle fysieke, analoge en digitale data.
Voor de uitvoering van het onderzoek is door Solva samenwerkingsovereenkomst opgemaakt alsook een raming opgesteld voor een bedrag van € 23.543,70 incl.BTW. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0705-01/2210500/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP1 (actie 741).
Document plan van aanpak
Raming
Samenwerkingsovereenkomst
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet op de overheidsopdrachten van 17.06.2016 inzonderheid art. 30 inzake de in-house-opdrachten
Decreet Onroerend Erfgoed van 12.07.2013
Besluit van de Vlaamse regering van 16.05.2014 betreffende de uitvoering van het Onroerend Erfgoeddecreet
Code van Goede Praktijk voor de uitvoering van en de rapportering over archeologisch vooronderzoek en archeologische opgravingen en het gebruik van metaaldetectoren
Reglement voor de opname van een archeologisch ensemble, archeologisch archief of artefact in het Archeologisch depot SOLVA
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Matthijs Verschraegen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 16 min 48 sec - 27 min 32 sec
OVEREENKOMST
Uitvoering archeologisch onderzoek en beheer van het archeologisch ensemble
Zwalm, Sint-Denijs-Boekel, Sint-Dionysiuskerk
Tussen
Gemeente Zwalm, Zuidlaan 36, 9630, hierbij vertegenwoordigd door dhr. Bruno Tuybens, Burgemeester, en dhr. Philip Lefever, Algemeen Directeur, hierna genoemd het opdrachtgevend bestuur,
en
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA met maatschappelijke zetel te 9520 Sint-Lievens-Houtem, Gentsesteenweg 1B , en exploitatieadres van het Onroerend Erfgoeddepot te 9320 Erembodegem, Industrielaan 25B, hierbij vertegenwoordigd door dhr. Fernand Van Trimpont, Voorzitter, en dhr. Bart Wallays, Algemeen Directeur, hierna genoemd SOLVA,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1 : Voorwerp van de overeenkomst decretaal kader
Het voorwerp van deze overeenkomst is de uitvoering van het archeologisch onderzoek in het kader van de geplande werken aan de Sint-Dionysiuskerk in Sint-Denijs-Boekel, alsook het verdere beheer van het archeologisch ensemble dat uit dit onderzoek voortvloeit in het erkend Onroerenderfgoeddepot “Archeologisch depot SOLVA”. Het archeologisch ensemble omvat alle fysieke, analoge en digitale data.
Artikel 2: Regelgevend kader
Het uit te voeren archeologisch onderzoek en het beheer van het archeologisch ensemble valt onder de toepassing van
Artikel 3 : Toestemming inzake toegang tot de gronden, de praktische organisatie van het onderzoek en de beveiliging van de site
3.1. Toegang tot de gronden :
3.2. Praktische organisatie van het onderzoek :
3.3. Beveiliging van de site en signalisatie:
Artikel 4 : Herstel van de terreinen, bepalingen betreffende eventuele schade
SOLVA beschikt over een algemene burgerlijke aansprakelijkheidspolis, die eventuele schade, veroorzaakt door het archeologisch onderzoek, dekt.
Artikel 5 : Eigendom versus beheer van het archeologisch ensemble
Het archeologische ensemble wordt ter beschikking gesteld van SOLVA in het kader van de verwerking van de opgravingsresultaten tot eindrapport. Na studie wordt het archeologisch ensemble als geheel in beheer genomen in het erkend Onroerend Erfgoeddepot van SOLVA. Het archeologisch ensemble omvat alle fysieke, analoge en digitale data.
Conform de wetgeving is de eigenaar van de te onderzoeken terreinen, tevens eigenaar van de aangetroffen voorwerpen. Het opdrachtgevend bestuur behoudt de eigendom over het archeologisch ensemble. Het archeologisch ensemble kan steeds als geheel, middels een voorafgaand schrijven door het opdrachtgevend bestuur, terug in eigen beheer worden genomen.
Artikel 6 : Actieve depotwerking
Het “Archeologisch depot SOLVA” staat in voor het kwalitatief alsook duurzaam beheer van de archeologische ensembles, archeologische archieven en archeologische artefacten uit het werkingsgebied van SOLVA.
Het beheer wordt begrepen als een actief beheer. Het depot zet in op een actieve registratie en ontsluiting van de archeologische ensembles, archeologische archieven en artefacten voor zowel wetenschappelijk onderzoek als voor publieksgerichte initiatieven (ontsluiting via een website, bruikleen voor tijdelijke tentoonstellingen, aanwenden van materiaal en data ten behoeve van publicaties, …).
Archeologische ensembles, archieven en artefacten zijn, eenmaal in beheer, daartoe vrij ter beschikking van het depot, zodoende deze actieve depotwerking mogelijk te maken.
Indien uit het beheer blijkt dat (bepaalde delen van) de collectie permanent kunnen worden verwijderd, zal het opdrachtgevend bestuur hiervan voorafgaandelijk in kennis worden gesteld.
Artikel 7 : Verzekering archeologisch ensemble
Het “Archeologisch depot SOLVA” valt onder de brandpolis die afgesloten is voor het gebouw te Industrielaan 25, 9320 Erembodegem.
Indien (bepaalde delen van) het archeologisch ensemble, archeologisch archief of artefact bijkomend dienen te worden verzekerd, dient dit door het opdrachtgevend bestuur gemeld te worden. De kosten hiertoe worden gedragen door het opdrachtgevend bestuur.
Artikel 8 : Stopzetting beheer archeologisch ensemble
Het archeologisch ensemble blijft in het beheer van SOLVA, tenzij het opdrachtgevend bestuur het ensemble opnieuw zelf in beheer wenst te nemen.
Indien het “Archeologisch depot SOLVA” ophoudt te bestaan, komt het beheer terug in handen van het bestuur, of wordt het beheer overgedragen aan een ander erkend Onroerend Erfgoeddepot. SOLVA zal in voorkomend scenario samen met het bestuur zoeken naar de meest geschikte oplossing.
Artikel 10: Vergoedingen
Het opdrachtgevend bestuur zal alle kosten verbonden aan het archeologisch onderzoek aan SOLVA betalen.
Hiervoor werd een aparte raming opgesteld en voorgelegd aan het opdrachtgevend bestuur. De kosten zullen blijken uit de boekhoudkundige gegevens zoals die door SOLVA aan het opdrachtgevend bestuur zullen worden voorgelegd.
De prestaties die ZGP Solva aan gemeente Zwalm zal leveren zullen door deze laatste uitsluitend aangewend worden in het kader van activiteiten die van de btw zijn vrijgesteld of buiten de werkingssfeer van de btw vallen. Mochten deze diensten uitzonderlijk toch voor aan btw onderworpen diensten worden aangewend, dan zal hiervan uiterlijk bij de bestelling van deze diensten melding worden gemaakt aan Solva zodat Solva over deze diensten btw kan aanrekenen aan gemeente Zwalm.
Het beheer van het archeologisch ensemble na opgraving in het Onroerend Erfgoeddepot van SOLVA is kosteloos.
Opgemaakt te Vlierzele, op ../../2024, in zoveel exemplaren als er partijen zijn,
Voor Gemeente Zwalm
Philip Lefever Bruno Tuybens
Algemeen Directeur Burgemeester
Voor SOLVA
Bart Wallays Fernand Van Trimpont
Algemeen Directeur Voorzitter
Art. 1 - De samenwerkingsovereenkomst met Solva en bijbehorende raming ten bedrage van € 23.543,70 inzake de uitvoering van archeologisch onderzoek en beheer van het archeologisch ensemble "Zwalm, Sint-Denijs-Boekel, Sint-Dionysiuskerk" zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 2 – De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de bijhorende overeenkomsten zoals opgenomen in bijlage namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Art. 3 - Afschrift van dit besluit alsook de getekende overeenkomst zal worden bezorgd aan Solva.
Bruno Tuybens, burgemeester
Alle Zwalmse scholen gaan met hun leerlingen zwemmen in het vernieuwde zwembad in Brakel. Er is ten opzichte van vorige schooljaren echter een meerkost van €0,50 per zwembeurt en de scholen vragen om tegemoet te komen aan deze bijkomende kosten.
Per Zwalmse school werden het aantal zwembeurten van schooljaar 2023-2024 opgevraagd waaruit bleek dat er een gemiddelde meerkost van €4,65 per leerling is. Dit wordt afgerond op een subsidie van €5,00 per leerling wat overeenstemt met een subsidiëring van de meerkost van 10 zwembeurten.
Het zwemmen worden opgenomen in de lijst met goedgekeurde preventie activiteiten zodat de scholen de kosten hiervan kunnen inbrengen in hun jaarlijkse subsidieaanvraag. Het totale subsidiebedrag voor de subsidieerbare activiteiten in dit reglement wordt hiervoor ook opgetrokken van €10 per leerling naar €15 per leerling.
Gemeenteraadsbesluit van 23.04.2020 houdende het reglement "Subsidies scholen voor preventie, natuur en technologie"
Overzicht schoolzwemmen per school schooljaar 2023-2024
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens, Guido De Temmerman
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 27 min 33 sec - 33 min 26 sec
Subsidiereglement scholen voor preventie, natuur en technologie
Art. 1 – §1 Lokaal Bestuur Zwalm kent per schooljaar aan de scholen van het basisonderwijs in Zwalm een subsidie toe van maximum €15,00 per leerling. Maximum €5,00 per leerling kan gaan naar zwemlessen en max. 5,00 per leerling kan gaan naar andere preventieactiviteiten. Maximum €2,50 per leerling naar milieu- en natuuractiviteiten en maximum €2,50 per leerling naar technologieactiviteiten.
§2 De preventieactiviteiten moeten kaderen in het bij de kinderen stimuleren van weerbaarheid, verdraagzaamheid, gezondheid en het voorkomen van risicogedrag.
§3 De natuuractiviteiten moet kaderen in het vormen van de kinderen inzake milieu- en natuurbehoud in de ruime zin en in het bevorderen van de relatie van mens tot de natuur.
§4 De technologieactiviteiten moeten kaderen in het bij de kinderen technologisch talent laten ontdekken, de belangstelling voor technologie aanwakkeren, de waardering voor het vakgebied vergroten, de maatschappelijke beeldvorming rond technologie bijstellen, de maatschappelijke relevantie van technologie aantonen en leerlingen uit het lager onderwijs stimuleren om een opleiding in de technologie te volgen.
§5 Het college van burgemeester en schepenen stelt een lijst samen met activiteiten die in aanmerking komen voor subsidiëring opgenomen als bijlage.
Indien een school een preventie-, natuur- of technologieactiviteit wenst te organiseren die niet op deze lijst vermeld wordt, kan de school deze activiteit voorstellen aan het college van burgemeester en schepenen. De actie dient vooraf voorgelegd te worden met vermelding van volgende zaken:
§6 De subsidie wordt gebaseerd op het aantal leerlingen op 1 februari van dat schooljaar.
Art. 2 - §1 Volgende scholen die kleuter- en lager onderwijs aanbieden op Zwalms grondgebied kunnen een subsidie aanvragen:
Art. 3 - De school verbindt zich ertoe in alle communicatie in verband met de activiteiten vermeld in artikel 1 gebruik te maken van het logo van de gemeente Zwalm en te vermelden dat de actie tot stand kwam met de steun van Lokaal Bestuur Zwalm. Op de schoolfactuur naar de ouders wordt per activiteit melding gemaakt van het bedrag per leerling dat de ouders minder betalen, vermits het Lokaal Bestuur Zwalm subsidieert.
Art. 4 – De school kan rekenen op ondersteuning van de gemeente voor het organiseren van preventieacties.
Art. 5 – Om aanspraak te maken op een subsidie dient de school deel te nemen aan de door het Lokaal Bestuur Zwalm georganiseerde activiteiten met de schoolkinderen als voornaamste doelgroep.
Art. 6 - §1 De subsidieaanvraag gebeurt jaarlijks als volgt:
§2 Indien twee of meerdere scholen samen een activiteit organiseerden, dienen ze aan te geven welke school voor welk bedrag in aanmerking komt voor de subsidie voor deze activiteit.
Art. 7 - De subsidie wordt betaald na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 8 - Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en geldt tot en met schooljaar 2024-2025 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Lijst preventie activiteiten
Lijst natuuractiviteiten
Lijst technologie activiteiten
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het gehercoördineerde reglement "subsidies scholen voor preventie, natuur en technologie', zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Francia Neirinck, schepen
Tijdens de gemeenteraad van 30.11.2023 is beslist tot het goedkeuren van de lastvoorwaarden en gunningswijze van het voorgelegde bestek met als onderwerp "Inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel: grondwerkzaamheden".
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 75.112,86 (incl. BTW). Na afloop van de plaatsingsprocedure zijn er twee offertes. Rekening houdende met de gunningscriteria opgenomen in het bestek, wordt voorgesteld de opdracht te gunnen aan Steenhaut bvba, Nieuwenhovestraat 20 te 8540 Deerlijk voor een bedrag van € 89.883,76 (incl. BTW).
Aangezien het ontvangen offertebedrag 20% hoger is dan de raming, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30.11.2023, wordt voorgesteld het ramingsbedrag te wijzigen naar € 89.883,76 (incl. BTW) en deze aangepaste raming heden voor te leggen aan de gemeenteraad waarna de opdracht door het college kan gegund worden.
Gemeenteraadsbesluit van 30.11.2023 houdende inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel: grondwerkzaamheden onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Verslag van nazicht dd. 26.01.2024
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 houdende bepaling van het begrip dagelijks bestuur
Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Peter Van Den Haute
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 33 min 27 sec - 38 min 07 sec
Enig artikel - De aangepaste raming voor de opdracht “Inrichting stationssite Sint-Denijs-Boekel: grondwerkzaamheden” van € 89.883,76 incl. BTW wordt aangenomen.
Francia Neirinck, schepen
De gemeenteraad besliste op 29.01.2024 tot goedkeuring van de aankoopakte inzake de gronden, gelegen te Zwalm, Borstekouterstraat zn, ten kadaster gekend onder ZWALM AFD 8 / ROBORST, SIE A, NRS 60B, 61K en 62B waarvan de oppervlakte werd ingeschat op zo’n 99.623 m² met oog op verdere inrichting van deze voormalige ontginningssite.
Daarnaast werd door de gemeente ook een verkoopsbelofte gelicht ten aanzien van een deel van de voormalige steenbakkerij (ontwikkeling tot milieupark en loods).
De gemeente wenst de voormalige ontginningssite te ontwikkelen tot een "natuurgebied".
Met betrekking tot het geheel van deze sites is ook een Brownfieldconvenant goedgekeurd en een traject lopende.
Aanvullend op de herontwikkeling binnen de contouren van dit brownfieldconvenant diende er ook een strategische totaalvisie op de ruimere omgeving te worden opgemaakt met het oog op een gedragen afwerking en realisatie van de nabestemming van de ontginningssite in relatie tot dit brownfieldproject, vertrekkende vanuit de bestaande en reeds ontwikkelde inzichten op de afwerking vanuit een VLM-studie (2007) en zoals reeds vastgelegd in de stedenbouwkundige vergunning voor de opvulling van het voormalige, heden onbebouwde, ontginningssite.
Voor deze voormalige ontginningssite werd in onze opdracht door milieuconsulent Jan Feryn een natuurvisienota opgemaakt.
Deze formuleert voor de voormalige ontginningssite een haalbare inrichtingsvisie. Daarbij wordt gefocust op biodiversiteit. Het terrein moet een substraat worden voor fauna en flora van open gebieden, zowel als van bos. Belangrijk is ook dat het beheer een extensief (en dus betaalbaar) karakter heeft.
Het project heeft de ambitie vernieuwend te zijn. Dit betekent dat er niet alleen aandacht is voor een traditionele bebossing, maar ook en vooral voor de natuurbehoeftes die op deze plaats, open kouters in Zwalm, gelden. In dergelijke akkerlanden wordt vastgesteld dat de traditionele biodiversiteit (bv. akkervogels) onder druk staat. Gezien de ligging, biedt het project kansen om hiermee aan de slag te gaan.
Heden wensen we de gemeenteraad een op deze natuurvisienota gebaseerd inrichtingsplan voor te leggen. Dit inrichtingsplan is opgesteld in samenwerking met Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen (die inclusief een subsidietoets onderneemt) en afgestemd met het Agentschap voor Natuur en Bos.
De belangrijkste punten in dit inrichtingsplan zijn de volgende :
Gemeenteraadsbesluit van 29.01.2024 houdende "Ontginningssite aan oude steenbakkerij - aankoopakte - goedkeuring"
Collegebesluit van 24.11.2022 houdende "Natuurvisienota ontginningssite oude steenbakkerij Roborst - goedkeuring"
Inrichtingsplan
Inrichtingsnota
Natuurvisienota
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Francia Neirinck, Louis Ide, Johan De Bleecker
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 38 min 08 sec - 54 min 00 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt het inrichtingsplan - opgenomen in bijlage - van de voormalige ontginningssite "oude steenbakkerij " als natuurgebied goed.
Art. 2 - Het college wordt belast met de verdere uitvoering.
Francia Neirinck, schepen
De gemeenteraad besliste in zitting van 27 oktober 2022 een samenwerkingsovereenkomst met Solva goed te keuren voor de opmaak van een beheersplan voor de dorpskern van Rozebeke. De opmaak van dit beheersplan is in overleg gebeurd met het Agentschap Onroerend Erfgoed, het lokaal bestuur en de gemeentelijke diensten omgeving en cultuur. Daarnaast werden er een aantal participatie- en overlegmomenten georganiseerd met de gemeentelijke adviesraden (de GECORO en de cultuurraad) en met de zakelijk rechthouders of gebruikers (zoals bepaald in Artikel 8.1.4 § 1 10° van het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013). De input werd telkens verwerkt in het beheersplan.
Het beheersplan"beschermd dorpsgezicht Rozebeke" wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd, alvorens het aan het Agentschap Onroerend Erfgoed over te maken voor definitieve goedkeuring. Het beheersplan heeft een looptijd van 24 jaar en legt de visie op het beheer van dit beschermd dorpsgezicht vast. Dankzij een goedgekeurd beheersplan moeten eigenaars geen afzonderlijke toelating meer vragen voor de werken die in het plan worden vrijgesteld. Bovendien biedt een goedgekeurd beheersplan eigenaars recht op het aanvragen van een premie onroerend erfgoed voor werken die het behoud en herstel van de erfgoedelementen en kenmerken van het beschermd dorpsgezicht beogen.
Uit de uitgevoerde subsidietoets blijkt dat er is geen subsidiemogelijkheid is.
Gemeenteraadsbeslissing van 27.10.2022 waarin de samenwerkingsovereenkomst met Solva werd goedgekeurd tot opmaak van een beheersplan voor de dorpskern van Rozebeke.
Collegebesluit van 01.02.2024 houdende "Beheersplan "beschermd dorpsgezicht Rozebeke" - kennisname"
De finale versie van het beheersplan "beschermd dorpsgezicht Rozebeke" met datum 19 december 2023.
Aanvraagformulier voor de goedkeuring van een beheersplan.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Onroerenderfgoeddecreet van 12.07.2013
Onroerenderfgoedbesluit van 16.05.2014
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 54 min 01 sec - 56 min 20 sec
Art. 1 - De gemeenteraad stelt het beheersplan "beschermd dorpsgezicht Rozebeke" opgemaakt door Solva vast.
Art. 2 - Het ontwerp wordt naar het Agentschap Onroerend Erfgoed opgestuurd voor definitieve goedkeuring.
Raadslid Mario Baert
Het verlies van een kindje kort voor of na de geboorte is een hartverscheurende ervaring voor ouders. Administratief gezien is de aangifte van een stilgeboren kindje verplicht vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen. Vanaf 140 dagen zwangerschap is een aangifte mogelijk, maar niet verplicht. Voor een zwangerschap korter dan 140 dagen is een wettelijke aangifte echter niet mogelijk.
De emotionele en symbolische betekenis van deze aangifte mogelijkheid mag echter niet onderschat worden. Een wettelijke aangifte biedt ouders de mogelijkheid hun stilgeboren kindje officieel te erkennen en een naam te geven en zo een plaats te geven in hun leven. Voor sterrenkindjes — bij een zwangerschap korter dan 140 dagen — is dit dus wettelijk gezien niet mogelijk.
De stad Oostende nam een initiatief om hieraan tegemoet te komen en een sterrenregister te openen. Hierin kunnen alle stilgeboren kindjes symbolisch geregistreerd worden, ongeacht de duur van de zwangerschap. Ondertussen hebben reeds verschillende gemeenten en steden hun voorbeeld gevolgd.
Dit sterrenregister is een heel mooi initiatief en daarom willen we dit ook graag in Zwalm invoeren. Deze symbolische aangifte heeft geen juridische gevolgen, maar kan emotioneel een grote betekenis hebben voor ouders en nabestaanden van sterrenkindjes. Bovendien kan de aangifte naast aan het loket ook online gebeuren zodat dit heel laagdrempelig en zonder onnodige administratieve overlast in orde gebracht kan worden.
Op die manier willen we ouders van stilgeboren kinderen, ongeacht de duur van de zwangerschap, de kans geven om hun kindje te registreren. Ook registraties uit het verleden willen we hierbij toelaten.
We opteren ervoor om ouders de keuze te geven of ze enkel het kindje registreren (naam, datum stilgeboorte, eventueel plaats stilgeboorte) of ook hun gegevens (naam, adres en rijksregisternummer) willen opgeven om gecontacteerd te worden bij toekomstige herdenkingsmomenten of initiatieven die betrekking hebben op sterrenkindjes. Om het kindje te kunnen registreren zal het rijksregisternummer, de naam en het adres van (minstens) 1 ouder gevraagd worden. De ouders zullen uiteraard ten allen
tijde de mogelijkheid krijgen om die keuze aan te passen.
Gezien het gaat om het bijhouden van persoonsgegevens, dient dit conform de privacywetgeving te gebeuren.
Voorstel:
Art. 1: De gemeenteraad keurt de oprichting goed van een Zwalms sterrenregister waarin ouders van stilgeboren kinderen, ongeacht de duur van de zwangerschap,
de mogelijkheid krijgen om hun kindje te registreren omwille van de grote emotionele betekenis hiervan. Ouders zullen hierbij de keuze hebben of ze
enkel het kindje registreren, of ook hun gegevens (naam, rijksregister, adres) willen opgeven om gecontacteerd te worden bij toekomstige herdenkingsmomenten of initiatieven die betrekking hebben op sterrenkindjes. Om het kindje te kunnen registeren zal het rijksregisternummer, de naam en het adres van (minstens) 1 ouder
gevraagd worden. Deze symbolische aangifte zal geen juridische gevolgen hebben. De aangifte kan zowel online als aan het loket gebeuren.
Art. 2: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitwerking en invoering van dit initiatief.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Bruno Tuybens, Mario Baert
Amendement ingediend door Bruno Tuybens namens het college van burgemeester en schepenen dat luidt als volgt:
Art 1 van het besluit te beperken tot:
"De gemeenteraad keurt de oprichting goed van een Zwalms sterrenregister, waarin ouders van stilgeboren kinderen, ongeacht de duur van de zwangerschap, de mogelijkheid krijgen om hun kindje te registreren."
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/sdx9RKB9yjw - tijdsblok audio: 56 min 21 sec - 1 u 06 min 13 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de oprichting goed van een Zwalms sterrenregister, waarin ouders van stilgeboren kinderen, ongeacht de duur van de zwangerschap, de mogelijkheid krijgen om hun kindje te registreren.
Art. 2 - De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitwerking en invoering van dit initiatief.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad