Lieven De Pessemier vervoegt de vergadering vanaf dagorde 2.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 02.12.2024 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 02.12.2024.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 02.12.2024 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=GAzTjszCnSo&t=5s
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 00 min 00 sec - 00 min 36 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 02.12.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Tom Aelbrecht, voorzitter gemeenteraad
Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 02.12.2024 gebeurde de installatie van de gemeenteraadsleden en werden de geloofsbrieven goedgekeurd van alle 19 verkozenen. 18 raadsleden legden ook de eed af. Verkozene Lieven de Pessemier was echter afwezig op de installatievergadering ondanks oproeping en is derhalve nog niet geïnstalleerd als raadslid.
Conform artikel 6 van het decreet lokaal bestuur werd Lieven De Pessemier uitdrukkelijk opnieuw opgeroepen om zijn eed af te leggen op de gemeenteraad van heden.
Overwegende dat voor deze eedaflegging een afzonderlijke akte van eedaflegging wordt opgemaakt waaruit blijkt dat zijn eedaflegging heeft plaatsgehad in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad met volgende formule: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”;
Overwegende dat de rangorde van de gemeenteraadsleden dient te worden hervastgesteld aan de hand van de anciënniteit (al dan niet onderbroken) van de raadsleden terwijl bij gelijke anciënniteit de voorkeur gaat naar het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad, het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald;
Lieven De Pessemier stond op lijst nr 8 (voorZwalm) en dient ook nog toegevoegd te worden aan die fractie.
Proces-verbaal betreffende de gemeenteraadsverkiezingen van 13.10.2024
Akte van eedaflegging
Verslag installatievergadering van de gemeenteraad van 02.12.2024
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 oa de artikelen 6,8,14 en 68;
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 oa de artikelen 8, 58, 86 en 169;
Besluit Vlaamse regering van 26 april 2024 tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente, schepenen per gemeente, leden van de raden voor maatschappelijk welzijn van Voeren en de randgemeenten, leden van het vast bureau van Voeren en de randgemeenten, districtsraadsleden per district in Antwerpen, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente, provincieraadsleden per provincie van het Vlaamse Gewest, en tot verdeling van de provincieraadsleden over de provinciedistricten;
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 van 19 juli 2024 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 00 min 37 sec - 2 min 17 sec
Art. 1 – De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging in handen van de voorzitter van de gemeenteraad van:
-voor lijst nr. 8 (voorZwalm): Lieven De Pessemier
Art. 2 - De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt hervastgesteld:
|
naam |
anciënniteit |
naam-stemmen |
lijst |
1 | Eric De Vriendt | 324 | 247 |
ZAZ Zwalm Aan Zet |
2 |
Patrick Moreels |
215 |
265 |
voorZwalm |
3 |
Emmy Herregodts |
212 |
216 |
voorZwalm |
4 |
Werner Baudewijn |
160 |
434 |
Open VLD Samen Sterk |
5 | Karen De Colfmacker |
144 |
892 |
Open VLD Samen Sterk |
6 |
Johan De Bleecker |
143 |
874 |
Open VLD Samen Sterk |
7 |
Guido De Temmerman |
143 |
660 |
Open VLD Samen Sterk |
8 |
Francia Neirinck |
143 |
407 |
voorZwalm |
9 |
Louis Ide |
143 |
275 |
N-VA |
10 |
Matthijs Verschraegen |
71 |
1.001 |
Open VLD Samen Sterk |
11 |
Tom Aelbrecht |
71 |
632 |
Open VLD Samen Sterk |
12 |
Angélique De Clercq |
71 |
611 |
Open VLD Samen Sterk |
13 |
Peter Van Den Haute |
71 |
531 |
N-VA |
14 | Tom Van Canneyt |
0 | 633 | Open VLD Samen Sterk |
15 | Delfine Verbruggen |
0 | 490 | Open VLD Samen sterk |
16 | Marleen Mornie |
0 | 467 | Open VLD samen Sterk |
17 | Lieven De Pessemier |
0 | 238 | voorZwalm |
18 | Carine Melkebeke |
0 | 217 | N-VA |
19 | Koen Vlassenroot |
0 | 198 | voor Zwalm |
Art. 3 – De gemeenteraad neemt tevens akte van het van rechtswege lidmaatschap van Lieven De Pessmier van de raad voor maatschappelijk welzijn bestaande uit de in art 3 opgenomen gemeenteraadsleden in de daarin opgenomen rangorde en geeft hiervan kennis aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 4 - De fractie voorZwalm is voortaan samengesteld uit volgende raadsleden: Neirinck Francia, Moreels Patrick, Herregodts Emmy, Lieven De Pessemier en Vlassenroot Koen
Guido De Temmerman, schepen
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van sommige rendabele belastingen.
De gemeentelijke opcentiemen onroerende voorheffing bedragen momenteel 819 opcentiemen en deze worden gehandhaafd.
Dit tarief blijft onder het gemiddelde van de met ons vergelijkbare gemeenten en dat van Vlaanderen.
Artikel 170, §4, van de Grondwet
Artikel 464/1, 1°, van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 10.04.1992
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13.10.2013
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 2 min 18 sec - 3 min 14 sec
Art. 1 - Voor het aanslagjaar 2025 worden ten bate van de gemeente 819 opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven. De belasting wordt geïnd volgens de regels bepaald voor de heffing van de belasting waar zij bij hoort.
Art. 2 – De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.
Art. 3 - Afschrift van onderhavig besluit zal aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt en aan de Vlaamse Belastingdienst, Onroerende Voorheffing, Vaartstraat 16 te 9300 Aalst.
Guido De Temmerman, schepen
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van rendabele belastingen.
Het voorgestelde tarief van aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting voor 2025 is 6,9 %. Dit is ongewijzigd ten opzichte van 2024.
Dit tarief blijft onder het gemiddelde van de met ons vergelijkbare gemeenten en dat van Vlaanderen.
Art. 464 tot en met 470/2 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 3 min 15 sec - 4 min 06 sec
Art. 1 - Er wordt voor het aanslagjaar 2025 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
Art. 2 - De belasting wordt vastgesteld op 6,9 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Art. 3 - De vestiging en de inning van de gemeentebelastingen zullen door toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, overeenkomstig de bepalingen vervat in de artikelen 466 en volgende van het wetboek van de inkomstenbelastingen.
Art. 4- Afschrift van dit besluit zal aan de toezichthoudende worden overgemaakt en aan de Federale Overheidsdienst Financiën, Stafdienst Beleidsexpertise en – ondersteuning, Studiedienst, North Galaxy – Toren B6, Koning Albert II-laan 33, bus 22, 1030 Brussel.
Matthijs Verschraegen, aangewezen-burgemeester
Op 18.12.2023 besliste de gemeenteraad tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025.
Op 09.10.2024 ontvingen we vanuit FOD Binnenlandse zaken de aangepaste tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en- documenten vanaf 01.01.2025.
De filosofie inzake de gemeentelijke heffingen geven we hieronder weer.
Voor de gewone elektronische identiteitskaarten (eID's), verblijfsdocumenten EU burgers en rijbewijzen zal geen aanvullende gemeentelijke belasting geheven worden gezien we van mening zijn dat de burger geen extra belasting moet opgelegd worden voor een door de overheid verplicht document.
Voor de verblijfsdocumenten nodig voor vreemde onderdanen, niet EU burgers, zullen wij een aanvullende gemeentelijke belasting heffen van € 25 gezien aan het afleveren van een verblijfsdocument een procedure van toekenning van verblijfsrecht voorafgaat die de nodige dossieropbouw, dossieropvolging en personeelsinzet en expertise vereist.
Voor kinderen blijven we de visie hanteren dat een Kids-Id (ook voor vreemdelingen Kids-Id) gratis moet zijn. Daar zal dus noch de kost aangerekend aan de gemeente, noch een gemeentelijke heffing worden aangerekend.
Voor spoedprocedures identiteit -en verblijfsdocumenten, ook voor kids-Id en vreemdelingen Kids-Id , zullen de kosten ten laste van de gemeente doorgerekend worden, verhoogd met een gemeentelijke heffing van € 5
Voor reispassen zal bovenop de kosten een belasting voor aanmaak doorgerekend worden van € 5 voor gewone reispassen en € 10 voor spoedprocedures.
De verwerking van aanvragen voor reispassen en spoedprocedures veroorzaken zowel een personeelskost als IT-kost die we dus voor reispassen en spoedprocedures wensen door te rekenen.
Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 met betrekking tot de belasting op de afgifte van administratieve stukken
Omzendbrief van 01.10.2024 van de FOD BIZA m.b.t. het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2025 met in bijlage het overzicht van de verschillende kaarttypes
Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17.02.1994
Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Invorderingswetboek
Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
KB van 26.11.2021 tot wijziging van het KB van 08.10.1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, wat binnen een onderneming overgeplaatste personen betreft
Omzendbrief BB 2008/07 inzake het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Francia Neirinck, Koen Vlassenroot, Emmy Herregodts, Lieven De Pessemier, Matthijs Verschraegen, Louis Ide
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 4 min 07 sec - 18 min 35 sec
Art. 1 - Gedurende een periode beginnende op 01.01.2025 en eindigend op 31.12.2030, wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 2 - Het bedrag van de gemeentelijke contantbelasting op de afgifte van onderstaande administratieve stukken wordt bepaald zoals opgenomen in de kolom "gemeentelijke belasting" hieronder. De kost/taks die de federale overheid ons aanrekent , wordt hieronder indicatief meegegeven zoals hij vandaag geldt net zoals de huidige totaalprijs voor de burger. Indien de kost/taks verschuldigd aan de overheid wijzigt, zal deze naar de burger steeds verhoogd worden met de gemeentelijke belasting zoals hieronder weergegeven.
kost/taks aan overheid | gemeentelijke belasting | totaalprijs burger | |
Rijbewijs | € 20,00 | € 0,00 | € 20,00 |
Voorlopig rijbewijs | € 20,00 | € 0,00 | € 20,00 |
Internationaal rijbewijs | € 16,00 | € 0,00 | € 16,00 |
Kids-ID | € 7,90 | € 0,00 | gratis |
Kids-ID spoed geleverd in de gemeente | € 108,40 | € 5,00 | € 113,40 |
Kids-ID Spoed Brussel | € 146,40 | € 5,00 | € 151,40 |
Identiteitskaart | € 19,70 | € 0,00 | € 19,70 |
Identiteitskaart spoed geleverd in de gemeente | € 120,20 | € 5,00 | € 125,20 |
Identiteitskaart spoed afgehaald in Brussel | € 158,20 | € 5,00 | € 163,20 |
Kids-ID EU, EU+, F, F+, M kaart | € 7,90 | € 0 | gratis |
Kids-ID A, B, K, L kaart | € 11,10 | € 0 | gratis |
EU, EU+, F, F+, M, N kaart | € 19,70 | € 0 | € 19,70 |
A, B, H, I, J, K, L kaart | € 20,30 | € 25,00 | € 45,30 |
spoedprocedure vreemdelingenkaart - alle kaarten | € 120,20 | € 5,00 | € 125,20 |
spoedprocedure Kids-ID EU, EU+, F, F+, M kaart | € 108,40 | € 5,00 | € 113,40 |
spoedprocedure Kids-ID A, B, K, L kaart | € 120,20 | € 5,00 | € 125,20 |
Pin/ Puk code | gratis | € 0,00 | gratis |
Attest immatriculatie | € 0,80 |
€ 25,00 | € 25,80 |
Reispas -18 | € 35,00 | € 5,00 | € 40,00 |
Reispas -18 spoed | € 210,00 | € 10,00 | € 220,00 |
Reispas superspoed -18 | € 270,00 | € 10,00 | € 280,00 |
Reispas +18 | € 65,00 | € 5,00 | € 70,00 |
Reispas spoed +18 | € 240,00 | € 10,00 | € 250,00 |
Reispas superspoed +18 | € 300,00 | € 10,00 | € 310,00 |
Art. 3 - De stukken welke aan behoeftige personen worden afgegeven zijn steeds kosteloos. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
Art. 4 - De belasting wordt contant of elektronisch betaald tegen de afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke aan betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Art. 5 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Art. 6 - Het gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025 wordt opgeheven per 31.12.2024.
Art. 7 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Guido De Temmerman, schepen
Op 24.06.2024 werd de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Zwalm goedgekeurd door zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt het volgende:
§ 1. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
1° aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
3° het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering is bezorgd met toepassing van artikel 250;
4° de algemene en de budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.
Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden naar de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn binnen een termijn van honderdvijftig dagen wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening, met toepassing van artikel 286, § 1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.
§ 2. De toezichthoudende overheid kan bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig bestempelen en beslist dan over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. Ze brengt de betrokkenen onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing met een aangetekende brief of een andere melding die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. In voorkomend geval wordt daarbij een verzoek gevoegd om het vastgestelde bedrag aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn te betalen. Een afschrift van de beslissing van de toezichthoudende overheid wordt bezorgd aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, al naargelang het geval.
Deze jaarrekening 2023 werd goedgekeurd door de Provinciegouverneur. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen.
Dit besluit wordt ter kennisname gebracht van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Brief van de Provinciegouverneur dd. 14.11.2014 betreffende de jaarrekening 2023 en bijhorend goedkeuringsbesluit
Besluit van de gemeenteraad en OCMW-raad van 24.06.2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 18 min 36 sec - 19 min 14 sec
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van besluit van de Provinciegouverneur van 14.11.2024 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW van Zwalm.
Matthijs Verschraegen, aangewezen-burgemeester
Bij gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 werd ingevolge delegatiemogelijkheden voorzien in het decreet lokaal bestuur het college van burgemeester en schepenen bevoegd gemaakt voor de vaststelling en de wijziging van het organogram, de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement.
Gelet op de nieuwe samengestelde gemeenteraad, de delegatiemogelijkheden voorzien in het decreet lokaal bestuur en het feit dat interne organisatie een interne aangelegenheid betreft dat zich eerder situeert op het operationele niveau, wordt voorgesteld de delegatie van de bevoegdheid voor de vaststelling en wijziging van het organogram, de personeelsformatie en de personeelsreglementen (rechtspositieregeling, arbeidsreglement,…) aan het college van burgemeester en schepenen te bevestigen.
Bij deze delegatiemogelijkheden is het aangewezen om in rapportering aan de raad te voorzien, zodat raadsleden hun controlerecht kunnen uitoefenen.
Gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 houdende "Delegatie bevoegdheid personeelsformatie, organogram, rechtspositieregeling en arbeidsreglement"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 41, 56, 161 en 186
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 19 min 15 sec - 20 min 22 sec
Art. 1 - §1 Met ingang vanaf 01.01.2025 wordt het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor het organogram. Dit houdt onder meer in dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd wordt om te beslissen wie in het managementteam zetelt, binnen de grenzen van artikel 179 van het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017.
§2 Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad.
Art. 2 - §1 Met ingang vanaf 01.01.2025 wordt het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de personeelsformatie van het gemeentepersoneel. Dit houdt onder meer in dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd wordt om te beslissen of de personeelsformatie in dezelfde of in gewijzigde vorm behouden blijft.
§2 Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad.
Art. 3 - §1 Met ingang vanaf 01.01.2025 wordt het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor de lokale rechtspositieregeling en arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.
§2. Het college van burgemeester en schepenen rapporteert hierover jaarlijks aan de gemeenteraad.
Art. 4 – Het besluit van 31.01.2019 betreffende de delegatie bevoegdheid personeelsformatie, organogram, rechtspositieregeling en arbeidsreglement wordt met ingang van 31.12.2024 opgeheven.
Guido De Temmerman, schepen
Art 41 van het decreet lokaal bestuur stelt oa dat de gemeenteraad bevoegd is voor:
14° het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen;
Gezien de start van een nieuwe legislatuur lijkt het ons wenselijk de machtiging te hernieuwen. Voorlopig zijn er geen wijzigingen ten opzichte van de bestaande machtiging gegeven via he gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023.
Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 20 min 23 sec - 21 min 13 sec
Art. 1 - De gemeenteraad geeft aan het college van burgemeester en schepenen de machtiging tot het heffen van retributies in volgende aangelegenheden:
1° culturele manifestaties deel uitmakende van het cultuuraanbod van de gemeente
2° jeugdmanifestaties deel uitmakende van het jeugdaanbod van de gemeente
3° sportmanifestaties deel uitmakende van het sportaanbod van de gemeente
4° seniorenmanifestaties deel uitmakende van het seniorenaanbod van de gemeente
5° festiviteiten (inclusief jubilea, huwelijken en dergelijke) deel uitmakende van het feestenaanbod van de gemeente
6° jeugd- en sportkampen, speelpleinwerking, vakantieopvang, WOOPZ
7° de uitlening van goederen behorende tot de uitleendienst
8° tarieven inzake toeristische folders, brochures en dergelijke alsook het aanbod streekproducten in het Streekpunt
9° vaststelling tarieven voor verkoop van dranken en spijzen naar aanleiding van manifestaties vermeld in de punten 1° tot en met 6° hierboven.
10° alle tarieven die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de verhuur van socio-culturele infrastructuur alsook bijhorende diensten zoals opkuis, .. (niet limitatieve opsomming: sporthal, feestzaal, GC De Munk, kerken ,…). De tarifering van alle socio-culturele infrastructuur gebeurt op basis van onderstaande categorisering:
-categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
-categorie B: particulieren, overige verenigingen, zelfstandigen en bedrijven uit Zwalm
-categorie C: particulieren, verenigingen, zelfstandigen en bedrijven van buiten Zwalm
-categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in participeert, Zwalmse scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht
11° alle tarieven van de bibliotheek en haar dienstverlening
12° tarieven van de UITPAS Vlaamse Ardennen.
13° tarieven voor het gebruik van Live Enrollment.
De tarieven dienen redelijk en in verhouding tot de dienstverlening te zijn en mogen het maximum van € 750,00 niet te boven gaan.
Art. 2
§1 Het college kan vrijstellingen voorzien bij vaststelling van retributietarieven in de materies vermeld in art. 2, 1° tot en met 5° onder volgende voorwaarden: maximum 30% van de beschikbare plaatsen worden vrijgesteld van retributie indien men tickets wil ter beschikking stellen van genodigden, sponsors of personeel.
§2 Voor materies inzake art. 2, 7° kunnen worden vrijgesteld:
- Categorie 1: scholen in de gemeente, gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden.
- Categorie 2 : door het college van burgemeester en schepenen erkende Zwalmse verenigingen, buurtcomités of particulieren die de materialen wensen te gebruiken voor evenementen die toegankelijk zijn voor de Zwalmse bevolking.
- Categorie 3: andere gemeentebesturen, andere overheden, overheidsinstellingen en daarmee gelijkgestelde instellingen op basis van wederkerigheid
§3 Voor materies inzake art. 2, 10°, kan het college volledige vrijstellingen verlenen aan:
- De verenigingen, organisaties en diensten die met het oog op de promotie van hun werking een culturele of informatieve activiteit organiseren waarbij geen inkomgelden of bijdragen worden gevraagd, geen verkoop van dranken, lidkaarten, enz. is voorzien en waarbij de activiteit toegankelijk wordt gesteld voor het groot publiek.
-categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
-categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het
lokaal bestuur in participeert, gemeentelijke scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht
§4 Voor materies inzake art. 2, 1° tot en met 6° en 8° tot en met 9° kunnen houders van een UiTPAS vrijgesteld worden van retributie als men een vooraf gespecifieerd aantal UiTPAS-punten gespaard heeft en kan omruilen (= omruilvoordeel).
§5 In alle andere gevallen van art. 2 kan geen vrijstelling worden voorzien.
Art. 3 - Het college kan verminderingen voorzien bij vaststelling van retributietarieven in de materies vermeld in art. 2, 1° tot en met 7°, en 10° tot en met 12°, op voorwaarde dat zij gebaseerd zijn op volgende objectief vaststelbare criteria:
1° aantal deelnemers per gezin
2° sociale criteria
3° criteria in functie van een bepaalde doelgroep
4° afnamehoeveelheden en abonnementsformules
5° het al dan niet inwoner zijn van de gemeente
6° lidmaatschap van een erkende adviesraad
7° de leeftijd van de deelnemers
8° houder zijn van een vrijetijdspas - UiTkansenpas
9° bij aankoop van een UiTPAS Vlaamse Ardennen (= welkomstvoordelen) of op basis van een aantal vooraf gespecifieerde UiTPAS-punten die men gespaard heeft en kan omruilen (= omruilvoordelen).
De vermindering mag in de gevallen 1 tot en met 6 nooit meer dan 50% bedragen.
Voor het geval 7 en 9 bedraagt deze maximaal 85%.
Voor het geval 8 bedraagt deze maximaal 80%. Deze korting wordt op alle tarieven toegepast, dus ook waar deze reeds verminderd zijn op basis van een ander criterium. Personen die in aanmerking voor het bekomen van een kansenpas (hetzij vrijetijdspas - hetzij UiTkansenpas) moeten voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het 'Reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas)' goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van Zwalm.
Art. 4 - De inning van de retributies kan zowel contant, giraal, via bancontact of online gebeuren in functie van de praktische mogelijkheden.
Art. 5 - Bij niet-betaling van niet binnen de 30 dagen na ontvangst uitdrukkelijk en schriftelijk betwiste retributies, kan gebruik gemaakt worden van art. 177 lid van het decreet lokaal bestuur dat stelt: “De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
Een dwangbevel als vermeld in het tweede lid kan door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel “
Art. 6 - Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.
Art. 7 – Dit besluit treedt in werking vanaf 01.01.2025 en zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.
Art. 8 - Het gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden wordt opgeheven.
Matthijs Verschraegen, aangewezen-burgemeester
Het Koninklijk Besluit van 24.04.2014 en de wet op de civiele veiligheid bepaalt dat beleidsbeslissingen in het meerjarenplan van de zone met grote impact op de gemeenten dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraden binnen de zone.
De brandweerzone Vlaamse Ardennen maakte ons haar budgetwijziging 2024 en budget 2025 over met oog op goedkeuring door de gemeenteraad van de dotaties.
De gemeentelijke toelage voor 2025 bedraagt:
exploitatie: € 249.577
investeringen: € 159.968.
Voor 2024 werden in de budgetwijziging volgende dotaties voorzien:
exploitatie : ongewijzigd
investeringen : € 137.366 +resttoelage 2023 € 14.688.
Budget 2025 van de brandweerzone Vlaamse Ardennen
Budgetwijziging 2024 van de brandweerzone Vlaamse Ardennen
Wet van 15.05.2007 betreffende de civiele veiligheid
Koninklijk Besluit van 24.04.2014 tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones
Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 21 min 14 sec - 22 min 28 sec
Art. 1 - De gemeentelijke bijdrage aan de brandweerzone Vlaamse Ardennen voor 2025 ten bedrage van € 249.577 (exploitatie) en € 159.968 (investeringen) wordt goedgekeurd. De gewijzigde investeringstoelage voor 2024 van € 137.366 + € 14.688 resttoelage 2023 wordt tevens goedgekeurd.
Art. 2 - Afschrift wordt bezorgd aan de brandweerzone en aan de federale diensten van de provinciegouverneur.
Matthijs Verschraegen, aangewezen-burgemeester
De politiezones Vlaamse Ardennen en Brakel zijn volop in voorbereiding van de vrijwillige fusie. Nadat de 2 politieraden hun aanvraag tot fusie hebben gericht aan de bevoegde ministers verscheen KB 1. Dit had tot gevolg dat het nieuwe politiecollege en de nieuwe politieraad van start gingen met als belangrijkste opdracht het installeren van de nieuwe politiezone. Streefdatum van definitieve opstart is 1.01.2025. Hiertoe moet een omstandig dossier worden overgemaakt aan de FOD BiZa met oa de nieuwe personeelsformatie, een aangepast zonaal veiligheidsplan en de begroting 2025.
Intussen werd op de politieraad op 5.07.2024 de personeelsformatie goedgekeurd, alsook de integratie van de twee zonale veiligheidsplannen. De volgende belangrijke en essentiële stap in het proces is de goedkeuring van de begroting 2025.
Naast de begroting moet ook de goedkeuring van de toezichthoudende overheid deel uitmaken van het aanvraagdossier tot definitieve oprichting van de nieuwe zone. Om deze goedkeuring te kunnen krijgen, moeten ook de gemeenteraden hun dotatie hebben goedgekeurd. Dit gebeurt in principe nadat de politieraad de begroting heeft goedgekeurd.
De politieraad van 25.09.2024 jongstleden keurde dit budget 2025 reeds goed.
In overleg met de toezichthoudende overheid aangaande de opname van de dotatie in de meerjarenplanaanpassing van de gemeenten, dienen de afzonderlijke gemeenteraden een beslissing te nemen dat zij zich engageren tot het betalen van de dotatie zoals deze vermeld staat in de begroting 2025 van de nieuwe politiezone Kluisbergen/Kruisem/Oudenaarde/Wortegem-Petegem/ Brakel/ Horebeke/Maarkedal/Zwalm.
Indien deze dotatie niet opgenomen is in de laatst goedgekeurde meerjarenplanaanpassing - in casu het geval - kan dit gebeuren in de eerstvolgende gemeentelijke meerjarenplanaanpassing om dit in overeenstemming te brengen met de begroting 2025 van de nieuwe politiezone.
De dotatiebeslissing is ook noodzakelijk opdat de begroting 2025 kan goedgekeurd worden en KB 2 (definitieve instelling van de lokale politie van de nieuwe politiezone) kan gepubliceerd worden.
Onder de deelnemende gemeenten in de politiezone Kluisbergen/Kruisem/Oudenaarde/Wortegem-Petegem/ Brakel/ Horebeke/Maarkedal/Zwalm is een onderling unaniem akkoord gesloten waarbij het netto-tekort van de uitgaven min de ontvangsten wordt verdeeld onder alle gemeenten volgens de hieronder bepaalde verdeelsleutel (percentage voor de volgende 4 jaar):
verdeelsleutel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Brakel | 16,91% | 16,91% | 16,75% | 16,59% |
Horebeke | 2,38% | 2,38% | 2,32% | 2,26% |
Maarkedal | 7,06% | 7,06% | 6,89% | 6,72% |
Zwalm | 8,22% | 8,22% | 8,07% | 7,92% |
Kluisbergen | 6,50% | 6,50% | 6,55% | 6,60% |
Kruisem | 13,14% | 13,14% | 13,42% | 13,70% |
Oudenaarde | 41,05% | 41,05% | 41,16% | 41,27% |
Wortegem-Petegem | 4,75% | 4,75% | 4,84% | 4,93% |
Zoals blijkt uit bovenstaande tabel, daalt het aandeel van de gemeente Zwalm vanaf 2027 ingevolge afspraken om de stijging voor andere gemeenten wat meer te spreiden in de tijd.
Wat de verdeelsleutel betreft, is dat voor de jaren 2025 en 2026 een percentage (door toezicht berekend) op basis van de reële gemiddelde exploitatiekost van de jaren 2019, 2020 en 2021.
Vanaf 2027 wordt de 35-65 verdeelsleutel toegepast, weliswaar volgens het principe van de zachte landing over 2 legislaturen; d.w.z. we evolueren van de sleutel 2026 over 10 jaar met jaarlijkse 10% stelselmatige toepassing naar een volledige toepassing van de sleutel 35-65.
De sleutel 35-65 wordt voor 35% bepaald door het inwonersaantal en voor 65% op basis van het gebruik van de 7 basisfunctionaliteiten (wordt gemeten a.d.h.v. indicatoren). De sleutel van 2027 wordt bepaald door de metingen van 2025. De 7 basisfunctionaliteiten van de politie zijn wijkwerking, onthaal, interventie, slachtofferbejegening, recherche, openbare orde en verkeer.
In het kader van de optimalisatie van de financiering van de politiezone op het vlak van de buitengewone dienst werd eveneens besloten om het tekort of de bijdragen van de gemeenten in de gewone dienst (en dus de gemeentelijke autofinancieringsmarge) te ontlasten door de buitengewone dienst te gaan financieren door middel van investeringstoelagen die worden vastgesteld op grond van dezelfde verdeelsleutel (wat in de zone Brakel-Maarkedal-Horebeke-Zwalm ook in het verleden altijd het geval al was).
Ten gevolge van de overeengekomen verdeelsleutel bedraagt de gemeentelijke werkingstoelage voor Zwalm voor 2025:
exploitatietoelage: € 1.103.748,62
investeringstoelage: € 48.415,13.
De gemeentelijke werkingstoelage /investeringstoelage aan de politiezone wordt ingeschreven en zal aangepast worden in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van gemeente.
In het gemeentelijk meerjarenplan is voor 2025 voorzien: € 763.619 voor exploitatie en € 33.282,68 voor investeringen.
Onze bijdrage exploitatie volgens de laatste budgetwijziging 2024/1 van de politiezone Brakel zoals ook goedgekeurd op de gemeenteraad van 12.09.2024, bedraagt €568.721,39.
Het bedrag zal wel nog lichtjes gemilderd worden door de verrekening met de budgettaire overschotten in de zone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm naar aanleiding van de afsluiting van de jaarrekening 2024 maar dit zal gezien de reeds doorgevoerde budgetwijziging binnen de politiezone Brakel beperkt zijn.
Op de gemeenteraad van 24.10.2024 werd beslist de dotatie niet goed te keuren daar de meerderheid van de raad vond dat er onvoldoende informatie beschikbaar was.
Door de niet goedkeuring door de gemeenteraad van Zwalm besliste het politiecollege hierover samen te komen op 31.10.2024.
Op 04.11.2024 werd ons door de zone een verduidelijkende nota bezorgd met eveneens diverse scenario's inzake realisatiegraden op de personeelskost a rato van 95%-90%-85% en de positieve impact die dit zal hebben op de budgetten en onze dotatie.
Deze nota plaatst de begrotingscijfers in een bredere context en werd door het politiecollege (van de nieuwe politiezone) zoals hogervermeld op 31 oktober gevalideerd.
De dotatie-beslissing wordt gezien deze bijkomende nota met verduidelijkingen derhalve opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad met de vraag de dotatie 2025 te stemmen zoals voorzien in art. 40 van de wet op de geïntegreerde politie.
Ontwerp van de begroting 2025 voor de politiezone Kluisbergen/Kruisem/Oudenaarde/Wortegem-Petegem/ Brakel/ Horebeke/Maarkedal/Zwalm, welke ter goedkeuring voorgelegd werd aan de politieraad van de politiezone Kluisbergen/Kruisem/Oudenaarde/Wortegem-Petegem/ Brakel/ Horebeke/Maarkedal/Zwalm in zitting van 25.09.2024
Verduidelijkende nota van de politiezone
Gemeenteraadsbesluit van 24.10.2024 houdende "Politiezone 5915 Kluisbergen/Kruisem/Oudenaarde/WortegemPetegem/Brakel/Horebeke/Maarkedal/Zwalm - dotaties 2025 - niet goedkeuring"
Wet van 7.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikels 26, 34, 40, 91/1-10 en 257quinquies/1-17;
Koninklijk besluit van 16.11.2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
Ministeriële omzendbrief van 31.03.2010 met betrekking tot schaalvergroting van de politiezone
Princiepsakkoord van 1.12.2023 tussen de burgemeesters van de voormalige politiezones Vlaamse Ardennen en Brakel, waarbij akkoord bereikt werd over de verdeelsleutel (35% inwoners en 65% afgenomen politiecapaciteit) en de graduele invoering ervan voor het bepalen van de bijdrage van de gemeentelijke dotatie in de verhouding gedurende de eerste 12 jaar zoals berekend door de diensten van de Gouverneur en vastgelegd op 25 oktober 2023
Besluit van de politieraad van de vorige politiezone Vlaamse Ardennen van 12 december 2023 houdende de vrijwillige samensmelting politiezone Brakel en politiezone Vlaamse Ardennen
Besluit van de politieraad van de vorige politiezone Brakel van 15.12.2023 houdende de vrijwillige samensmelting politiezone Vlaamse Ardennen en politiezone Brakel
Verdeelsleutel (eerste twee jaar en verdeelsleutel 35-65) zoals ook voorgelegd aan de politieraad in zitting van 5.07.2024
Koninklijk besluit van 22.02.2024 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen in Politiezones (BS 04/03/2024)
Besluit van de politieraad van 25.09.2024 houdende goedkeuring van het budget 2025
Louis Ide, Lieven De Pessemier, Angélique De Clercq, Eric De Vriendt, Matthijs Verschraegen, Tom Aelbrecht, Johan De Bleecker
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 22 min 29 sec - 50 min 11 sec
Art. 1 - De gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Kluisbergen/Kruisem/Oudenaarde/Wortegem-Petegem/Brakel/Horebeke/Maarkedal/Zwalm voor 2025 ten bedrage van € 1.103.748,62 (exploitatie) en € 48.415,13 (investeringen) wordt goedgekeurd.
Art. 2 - Afschrift wordt bezorgd aan de financieel directeur, de politiezone Vlaamse Ardennen en aan de federale diensten van de provinciegouverneur.
Matthijs Verschraegen, aangewezen-burgemeester
Op zondag 06.04.2025 doorkruist de wielerwedstrijd 'Ronde van Vlaanderen voor elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor vrouwen' het grondgebied van onze gemeente. De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, de aankomst en langs hellingen en kasseistroken.
De laatste jaren neemt het aantal commerciële activiteiten toe die langs het parcours van de wielerwedstrijd worden georganiseerd.
Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van het parcours moeten verhoogd worden.
Het is ook aangewezen dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, enz. teneinde de overlast voor de bewoners langs deze delen van het parcours tot een minimum te beperken.
De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 2, §1, van de wet van 24.06.2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen.
Er dringen zich ook een aantal bijkomende maatregelen op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen, meer bepaald artikel 4§2 van het KB van 28.06.2019:
- voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg, zowel aan de bestuurlijke overheid als aan de veiligheidscoördinator van de organisatie van de wielerwedstrijd
- voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg, de organisator van de wielerwedstrijd en de bestuurlijke overheid
- voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
Nieuwe gemeentewet van 24.06.1988, meer bepaald de artikelen 119, 119bis, 133,134 en art. 135 § 2
Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 63, 285 en 286
Bestuursdecreet van 7.12.2018
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16.03.1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer
Wet van 15.05.2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24.04.2003 tot hervorming van de adoptie
Wet van 2.10.2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
KB van 1.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
KB van 28.06.2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden
KB van 10.08.1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening
KB van 22.05.2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen
KB van 18.05.2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag
Besluit van de Vlaamse Regering van 17.02.2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1 en art. 5.3.12.2
Omzendbrief van 22.07.2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
Omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28.06.2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden
Ministerieel schrijven van 14.05.2024 betreffende het hogervermeld koninklijk besluit van 22.05.2019
Ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31.03.2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 50 min 12 sec - 53 min 11 sec
Art. 1 - Met 'organisator' wordt in navolgend document de initiatiefnemer van een éénmalig of bijkomende commerciële activiteit bedoeld. Wanneer de 'organisator van de wielerwedstrijd' bedoeld wordt, dan zal die in extenso worden vernoemd.
Art. 2 - De politieverordening met betrekking tot de nevenactiviteiten naar aanleiding van de wielerwedstrijden 'Ronde van Vlaanderen voor elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor vrouwen' op zondag 06.04.2025 wordt goedgekeurd als volgt:
Politieverordening met betrekking tot de nevenactiviteiten naar aanleiding van de wielerwedstrijden 'Ronde van Vlaanderen voor elite' en 'Ronde van Vlaanderen voor vrouwen' op zondag 06.04.2025
I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein
Art. 1 - Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor elite” en “Ronde van Vlaanderen voor vrouwen”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 6 april 2025 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 2 februari 2025 bij de burgemeester worden ingediend.
De vergunningsaanvrager dient tevens ten laatste op 2 februari 2025 een kopie van de aanvraag naar de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie) te versturen, gericht als volgt: Flanders Classics, t.a.v. Nicolas Denys, Harensesteenweg 228, 1800 Vilvoorde
Art. 2
§ 1 - De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden :
1. De goedkeuring van de weg- of grondbeheerder of eigenaar van de locatie waar het evenement, het inrichten van parkings e.d., zullen plaatsvinden.
Ingeval van inname openbaar domein is het verboden dit domein geheel of gedeeltelijk te onttrekken aan zijn openbare bestemming, tenzij dat de beheerder hiertoe de machtiging verleent, mits het in acht nemen van alle voorwaarden die daarbij worden opgelegd.
2. Een kopie van het verzekeringsdocument burgerlijke aansprakelijkheid voor het evenement (Richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard). Dit document mag ook later nagestuurd worden, uiterlijk tot 1 maart 2025.
3. Een inplantingsplan (zie IV, art. 11, §1). Na de aanvraag tot vergunning of melding kan door de veiligheidscel een inrichtingsplan (zie IV, art. 11, §2), een intern veiligheidsplan (zie IV, art. 12, §1), of een calamiteitenplan (art. 20) van het evenement gevraagd worden (digitaal en hardcopy).
Art. 3 - Ten laatste op 14 maart 2025 verzendt de burgemeester aan de in artikel 3 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning. In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.
De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven.
Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Art. 4 - Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.
Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden van een gelijkaardige vergunning die werd verleend in de periode van 5 jaar te rekenen van de nieuwe vergunningsaanvraag, kan aanleiding geven tot weigering voor het verlenen van de vergunning, overeenkomstig artikel 3, 1ste lid.
II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter
Art. 5 - Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats met openbaar karakter, dient door de organisator van de activiteit ten laatste op 2 februari 2025 te worden gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft en aan de veiligheidscoördinator van de wielerwedstrijd (organisatie).
De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 4 en gericht te worden naar de contacten vermeld in artikel 3, 2de en 3de lid.
In het kader van het 1ste lid wordt iedere activiteit die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, gelijkgesteld aan een activiteit in een besloten plaats met openbaar karakter.
Art. 6 - De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …
Het verslag van deze coördinatievergadering wordt aan de organisatoren overgemaakt.
Art. 7 - De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 7 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 8) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).
III. Veiligheidszones
Art. 8 - Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 2 februari 2025 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 3.
De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.
Art. 8 - Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.
IV. Algemene bepalingen
Art. 10 - Normatief kader
Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen:
- gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 houdende het goedkeuren van het reglement gemeentelijke administratieve sancties (‘algemeen politiereglement’) voor de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm
- gemeenteraadsbesluit van 18.04.2013 houdende vaststelling van de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard en veiligheidsmaatregelen voor occasionele installaties met vloeibaar gemaakte petroleumgassen, aardgas en/of elektriciteit en bij het gebruik van occasionele installaties voorzien van een fotovoltaïsche zonne-energiesysteem
- besluiten van de Vlaamse Regering van 17.02.2012 betreffende het maximaal geluidsniveau van muziek in inrichtingen.
- het advies van de FOD Volksgezondheid (Prima, MRAE)
Art.11 - Indeling van het terrein of de ruimte.
§1. Het inplantingsplan geeft een algemeen overzicht van het evenement in zijn directe omgeving (tot aan de openbare weg). Het is een plan op schaal met daarop de plaats van het evenement, naastliggende gebouwen, begroeiingen, berijdbare wegen, afsluitingen, grachten, hindernissen, bereikbaarheid van het evenement t.o.v. de omgeving,…zodat de impact van de omgeving op de veiligheid van het evenement, en omgekeerd, kan worden ingeschat.
Het inplantingsplan bevat een duidelijke legende en vermeldt het kadasternummer van het perceel waar het evenement plaatsvindt.
§2. Het inrichtingsplan geeft de volledige en correcte inrichting weer van het evenement.
Het plan bevat minimum onderstaande gegevens:
§3. Indien de locatie occasioneel gebruikt wordt voor het evenement dienen de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard nageleefd te worden.
Art. 12 - Veiligheid
§1. De organisator van een randevenement maakt op vraag van de veiligheidscel en op advies van zijn veiligheidsverantwoordelijke een intern veiligheidsplan op dat minimum volgende zaken verduidelijkt:
ü de aanwezige hulpdienstenposten en bereikbaarheid van deze plaatsen.
ü de aanwezige evacuatiemiddelen (omroepinstallatie, sirenes) en -plaatsen.
ü veiligheidsverlichting, pictogrammen en blusmiddelen.
ü specifiek te verwachten risico’s inzake brand.
§2 Het terrein dient afgebakend te worden ter bescherming van de bezoeker. De organisator van een evenement plaatst een fysieke barrière tussen de private zone en publieke zone. In een zone van drie meter gemeten vanaf die barrière mogen op het private terrein geen vaste opstellingen of constructies staan.
§3 Overeenkomstig de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard dienen tijdelijke eet- en drankstanden of keukens op het evenement in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel geplaatst te worden.
§4 Promotiestands of marktkramen op de locatie van het evenement dienen conform de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard en de veiligheidsmaatregelen inzake occasionele installaties te zijn.
§5 Er dienen voldoende noodverlichting, en de nodige veiligheids- en aanwijzingspictogrammen aanwezig te zijn.
§6 De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor het reinigen van het openbaar domein dit zowel in de opbouwfase, tijdens de doortocht of in de afbraakfase.
§7 Wanneer deze maatregelen niet afdoende zouden zijn, kan de burgemeester in bepaalde zones de toegang verbieden aan het publiek.
Art. 13 - Verkeer en mobiliteit
§1 Zoals omschreven in de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard, dient de organisator ervoor te zorgen dat er voldoende toegang tot het evenement is voor hulpdiensten en voor bezoekers, evenals voldoende vluchtwegen en nooduitgangen.
§2 De organisator van het evenement richt de nodige parkeerruimte in die voldoet aan de capaciteit van het evenement. De parking moet voorzien worden voor zowel auto’s, eventueel bussen als tweewielers. Indien nodig, gebeurt de verplaatsing met een daarvoor ingelegde shuttle. Hij is verantwoordelijk voor de inrichting en uitbating van de parking. Er dient overleg te zijn met de gemeentelijke veiligheidscel en eventueel met organisatoren van andere evenementen.
§3 De organisator voorziet in begeleiding voor mindervaliden.
§4 De organisator van het evenement zorgt in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel voor voldoende veiligheidsmaatregelen voor voetgangers en fietsers in de omgeving van het evenement.
§5 De organisator duidt alle parkings aan met duidelijke en overzichtelijke signalisatie. Hij maakt deze plaatsen ook bekend via een brief, mailing of website aan de genodigden. Hij bezorgt zijn genodigden een parkeerbewijs en desgevallend doorgangsbewijs. Hij vraagt hiervoor advies aan de gemeentelijke veiligheidscel.
§6 De bestuurlijke overheid pleegt overleg met De Lijn inzake mogelijke hinder voor hun werking.
Art. 14 - Brandweergerelateerde risico’s.
§1 Na de opmaak van een risicoanalyse en overleg tussen de gemeentelijke veiligheidscel en de organisator, kan er worden beslist om op de site van het evenement permanent of gedurende bepaalde activiteiten aanwezigheid van brandweer te voorzien, conform het retributiereglement van de bevoegde hulpverleningszone.
§2 De maximum personenbelasting van de locatie kan worden bepaald op basis van het maximum van drie personen per m² of het aantal lopende meter evacuatieweg (één persoon per cm doorgangsbreedte). Voor evenementen die plaatsvinden in het kader van wielerwedstrijden geldt een afgeleide van deze regel. Rekening houdend met de druk op de massa tegen de fysieke barrière geldt op terreinen langs het parcours de regel maximum drie personen per m² en dit op de laatste twee meter gemeten vanaf de rooilijn. De eerst bereikte regel is van toepassing.
§3 De verwarming van de locatie dient te gebeuren overeenkomstig de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard en de veiligheidsmaatregelen inzake occasionele installaties.
§4 De organisator van het randevenement zorgt ervoor dat de brandlast tot een minimum wordt beperkt of afgeschermd door onbrandbare of brandvertragende materialen te gebruiken. Bestaande gebouwen of voorwerpen eigen aan de locatie moeten worden afgeschermd. Dit gebeurt in overleg met de bevoegde brandweerdienst.
§5 Overeenkomstig de richtlijnen ter bescherming tegen brand- en paniekrisico’s in instellingen van tijdelijke aard dienen er voldoende gekeurde blusmiddelen aanwezig te zijn.
§6 Overeenkomstig de veiligheidsmaatregelen inzake occasionele installaties moet het risico op elektrocutie door elektrische installaties of fotovoltaïsche zonne-energiesystemen vermeden worden. De stroomgroepen dienen CE geattesteerd te zijn.
§7 Van zowel de permanente als tijdelijke elektrische en gasinstallaties dienen de nodige keuringsattesten voorhanden te zijn.
§8 De nodige keuringsattesten en conformiteitsattesten van tribunes, torens, podia en tenten dienen voorgelegd te worden.
§9 Het risico voor explosie van vloeibaar gemaakte petroleumgassen of aardgas dient vermeden te worden.
§10 Open vuur, vuurwerk, het gebruik van pyrotechnische middelen, en houtgestookte bbq zijn verboden. De organisator van het randevenement of zijn aangestelde, dient er op toe te zien dat dergelijke vuren op zijn evenement onmiddellijk worden gedoofd, en dat de hulpdiensten onmiddellijk worden ingelicht, mocht dit nodig blijken.
§11 Hinder of brandgevaar ten gevolge van versiering, ballonnen of niet-vast bevestigde bekleding moet vermeden worden.
Art. 15 - Beveiliging van het luchtruim.
§1 De organisator is verplicht een schriftelijke toelating te vragen aan de Burgemeester voor het opstijgen of landen van schroefheftuigen, luchtballonnen, drones of andere luchtvaartuigen. Er moet voldaan worden aan volgende voorwaarden:
1° er moet een toelating zijn van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer Luchtvaart voor het inrichten van de heli-landingsplaats.
2° de inrichting moet voldoen aan de wettelijke referentie waarnaar wordt verwezen in het ministerieel besluit van 29 mei 2013 houdende regeling van het landen en het opstijgen van helikopters buiten de luchtvaartterreinen.
3° de tankplaatsen worden in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel vastgelegd.
4° alle mogelijke veiligheidsmaatregelen moeten in acht worden genomen om de burgers en omgeving te beschermen. Bij mogelijke incidenten of bijkomende risico’s wordt de activiteit onmiddellijk door de burgemeester stopgezet en worden de nodige instanties onmiddellijk ingelicht.
5° Er moet rekening worden gehouden met de ingestelde geozones (droneverbod) door de Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer Luchtvaart in de Regio Brugge, langs het parcours en in de regio Oudenaarde-Kluisbergen-Ronse.
§2 Torenkranen, hoogwerkers, verreikers, torens, mogen in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours van de Ronde van Vlaanderen voor Elite mannen of vrouwen niet hoger dan 20 m van het maaiveld reiken. Deze moeten eveneens beschikken over de nodige wettelijke keuringsattesten en kunnen bij gevaar voor omstaanders op bevel van de burgemeester worden weggehaald. Het is eveneens verboden om voorgaande toestellen te gebruiken om publiek op een bepaalde hoogte te brengen.
§3 Zeppelins of warme luchtballonnen mogen in een zone van 500 meter zijdelings van het parcours van de Ronde van Vlaanderen niet opgesteld worden.
Art. 16 - Medisch gerelateerde risico’s.
§1 De organisator van een randevenement kan gevraagd worden door de gemeentelijke veiligheidscel om een risicoanalyse uit te voeren in een tool die daarvoor door de FOD Volksgezondheid ter beschikking wordt gesteld (bijvoorbeeld MRAE, Prima).
§2 De burgemeester kan op basis van deze risicoanalyse de organisator verplichten om e voorzien in de middelen die vereist zijn om deze risico’s te beperken, bijvoorbeeld een eerstehulppost, een arts, een ziekenwagen, of andere medische middelen. Al deze middelen dienen te voldoen aan de kwaliteitsnormen die de FOD Volksgezondheid voorziet.
§3 De kosten die hieruit voort vloeien zijn ten laste van de organisator.
§4 De leden van de gemeentelijke veiligheidscel kunnen ten allen tijde controles uitvoeren op het terrein. Situaties die het risico op letsels, brandwonden, snijwonden, verstuikingen of breuken verhogen, moeten door de organisator onmiddellijk worden weggewerkt.
§5 De organisator van een evenement is verplicht om de richtlijnen van FOD Volksgezondheid inzake behandeling en bewaring van voedsel correct na te leven. Bij mogelijke overtredingen wordt de tijdelijke zaak gesloten en wordt FOD Volksgezondheid ingelicht.
Art. 17 - Politioneel gerelateerde risico’s.
§1 Na de opmaak van een risicoanalyse en overleg tussen de gemeentelijke veiligheidscel en de organisator van een evenement kan er worden beslist om op de site permanent of gedurende bepaalde activiteiten aanwezigheid van politie of private bewaking te eisen.
§2 De organisator van een evenement staat in voor het aantal sfeerbeheerders op het terrein. Het aantal wordt bepaald in overleg met de gemeentelijke veiligheidscel. De richtlijn voorziet één beheerder per 100 bezoekers met een minimum van twee sfeerbeheerders. Deze moeten ten allen tijde bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Ieder incident wordt onmiddellijk aan de politie gemeld.
§3 Bij het vaststellen van verdachte personen en/of voorwerpen dient onmiddellijk de politie verwittigd te worden via 101/112.
§4 Iedere vorm van manifestatie en gerichte actie op de openbare weg is onderhevig aan een voorafgaande toelating van het desbetreffende bestuur. Elke actie/manifestatie op het parcours, zonder voorafgaande toelating, kan dan ook beschouwd worden als een niet-toegestane manifestatie en kan bijgevolg bestempeld worden als aanleiding/voorbereiding tot verstoring van de openbare orde.
§5 De organisator van het evenement richt het terrein zo in dat er voldoende plaats is om volksverplaatsingen gecontroleerd te laten gebeuren. In functie van de wielerkaravaan kan de openbare weg vroegtijdig worden afgesloten, zodat bepaalde zones enkel nog te voet benaderbaar zijn. De politie heeft ten allen tijde het recht om bepaalde zones af te sluiten door overcrowding.
§6 De organisator van het evenement richt het terrein in en regelt de programmatie op dergelijke wijze dat massabeweging ten gevolge van acts kan vermeden kan worden.
§7 De organisator ziet erop toe dat er voldoende begeleiding is voor personen met een handicap. Er wordt een zone voorzien waar deze personen het evenement op een rustige manier kunnen volgen.
§8 De organisator van een evenement staat in voor de orde op zijn terrein. Bij mogelijke gevallen van vandalisme of diefstallen wordt de politie onmiddellijk verwittigd.
§9 De organisator van het randevenement ziet erop toe dat geen alcoholhoudende dranken worden geschonken aan -16-jarigen, geen sterke dranken aan -18-jarigen, en geen alcohol aan personen die kenbaar dronken zijn. Dit wordt ook duidelijk geafficheerd aan de drankenstanden. Bij mogelijk gebruik van of handel in verdovende middelen wordt de politie onmiddellijk op de hoogte gebracht.
Art. 18 - Milieumaatregelen
§1 De organisator van het randevenement maakt een sanitairplan op met daarop duidelijk vermeld: het aantal toiletten, het type toiletten en de lozingsmethode. Dit sanitairplan wordt voorgelegd aan de gemeentelijke veiligheidscel en milieudienst. Hierbij dienen de nodige ontsmettingsfaciliteiten voorzien te worden.
§2 De organisator duidt deze sanitaire zones met de nodige pictogrammen aan. Wildplassen moet ten allen tijde worden tegengegaan door de organisatie.
§3 De organisator van het evenement zorgt ervoor dat er voldoende sanitaire installaties zijn die op geregelde tijdsstippen worden gereinigd. Het lozen van afvalwater mag enkel in de daarvoor voorziene riolering. Indien dat dit niet mogelijk is moet het afvalwater worden opgevangen in daarvoor voorziene recipiënten.
§4 De organisator van het evenement maakt een afvalbeleidsplan op met daarop duidelijk vermeld het aantal afvalbakken, eventueel stimulatie van recycleren en hoe het afval uiteindelijk de plaats zal verlaten. Het afvalbeleidsplan wordt voorgelegd aan de gemeentelijke veiligheidscel en de milieudienst.
§5 De organisator van het evenement duidt de nodige afvalcontainers aan door middel van duidelijke pictogrammen en verspreidt de afvalcontainers op het terrein. Ook op de parking is de organisator verantwoordelijk voor het afval van de genodigden.
§6 Het serveren van drank in recipiënten voor éénmalig gebruik (wegwerpbekers, petflessen, blikjes etc...) bij evenementen is verboden. Dit zowel binnen in een zaak, in een tent of in openlucht. Gebruik van glas is in bepaalde omstandigheden toegelaten (steeds in overleg met de lokale overheid, vb. op afgesloten terrassen en op afgebakende evenementsites). Omwille van veiligheidsredenen worden drinkbekers in herbruikbaar materiaal (vb. kunststof) steeds geadviseerd.
§7 Afwijkingen op de VLAREM wetgeving betreffende de regelgeving over de geluidsnormen bij muziekactiviteiten in openbare en private inrichtingen, dienen aangevraagd bij het College van burgemeester en schepenen.
Art. 19 - Communicatie
§1 De organisator maakt een intern communicatieplan op en bezorgt dit aan de gemeentelijke veiligheidscel. Het omvat minimum volgende items:
-gegevens van de communicatieverantwoordelijke van de organisator
-de reguliere interne en externe communicatiemiddelen
-de interne en externe communicatiemiddelen bij incidenten.
-welke communicatiemiddelen werden aangewend (persoonlijke brief of mail, reclame op radio en/of TV, website, affiches,…)
§2 De organisator brengt zijn genodigden op de hoogte van parkings, aanrijroutes,...
§3 De organisator communiceert alle gebeurtenissen, mogelijke incidenten of veranderingen al dan niet door overmacht naar de bevoegde hulpdiensten.
§4 De organisator brengt omwonenden en omliggende bedrijven op de hoogte van mogelijke hinder die voor hen ontstaat. In veiligheidszones dient dit op een gecoördineerde manier te gebeuren in overleg met andere organisatoren en de gemeentelijke veiligheidscel.
§5 Ingeval van grootschalige incidenten gebeurt de communicatie met de pers door en in overleg met de bestuurlijke overheid.
§6 De organisator zorgt voor een back-upsysteem voor de interne communicatie van de organisatie. (telefooncentrale met binnenlijnen, analoog radionetwerk, omroepsysteem,…)
§7 De organisator zorgt voor een goed werkend communicatiemiddel met de hulpdiensten.
§8 Het is verboden om op de openbare weg reclame of sponsoring aan te brengen.
Art. 20 - Calamiteiten
De organisator van grote randevenementen kan gevraagd worden om een calamiteitenplan op te maken met betrekking tot de maatregelen bij:
-het uitvallen van elektriciteit, watervoorziening, GSM-netwerk, of problemen met het afvalwater
-risico’s met betrekking op extreme weersomstandigheden (extreme warmte, sneeuwval, extreme regenval en wateroverlast, onweer of storm
Art. 21 - intellectuele rechten Ronde van Vlaanderen
De initiatiefnemers van randevenementen worden op de hoogte gebracht dat Flanders Classics, organisator van de wielerwedstrijd, merkhouder en rechtenhouder van ‘De Ronde van Vlaanderen’ is, wat gevolgen kan hebben voor het tonen van live-beelden. (licentiehouder van de Benelux woordmerken nrs. 503169 en 0856996 voor o.m. de diensten van klassen 16 (drukwerk), 35 (reclame), 41 (sportieve activiteiten) en 42 (restauratie).
Art. 22 - Sancties
Overtredingen op de bepalingen van artikel 3, 7 en 10 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 500 euro.
Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor het te doen op kosten en risico van de overtreder.
De gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.
De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.
Art. 25 - Dit besluit zal worden afgekondigd overeenkomstig artikels 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Art. 26 - Dit besluit is van kracht en wordt bindend vanaf de bekendmaking.
Art. 27- Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de Deputatie, aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg en aan de griffie van de Politierechtbank.
Johan De Bleecker, schepen
In kader van de wegenis- en collectorwerken project ““AR : Wegen - Activa in aanbouw - ACT : Waterzuivering : project Roborst Fase 3 uitvoering - Perceel 1 (Deel Gemeente Zwalm)” werd het tracé van een waterloop (3e categorie) aangepast en werd een bufferbekken aangelegd.
Hiervoor is een ontwerpakte opgesteld door notariskantoor De Smet & Willems voor het vestigen van een erfdienstbaarheid op drie percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 93, Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 99C en Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 74 en eigendom van Frank Depandelaere en Monique Verlinden.
Voor de aanleg van het bufferbekken, ondergrondse leidingen en aanhorigheden wordt de erfdienstbaarheid gevestigd over een totale oppervlakte van 12.030 m².
De vergoeding van de erfdienstbaarheid wordt vastgelegd op € 37.830,00.
Ontwerpakte notariskantoor Willems & De Smet
Schattingsverslag dd. 06.09.2022
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22.12.2017
Eric De Vriendt, Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Matthijs Verschraegen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 53 min 12 sec - 1 u 4 min 34 sec
Art. 1 – De ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Willems & De Smet - opgenomen in bijlage - met Dhr. Depandelaere en Mevr. Verlinden tot vestiging van een erfdienstbaarheid voor een bufferbekken, ondergrondse leidingen en aanhorigheden op de percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 93, Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 99C en Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 74 overeenkomstig aanduiding op het plan "272383_I_INN_01-2.5" opgemaakt door studiebureau Sweco over een totale oppervlakte van 12.030 m² en mits een vergoeding van €37.830,00, wordt aangenomen.
Art. 2 – De aangewezen-burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen.
Johan De Bleecker, schepen
Op 17.10.2017 werd door de gemeenteraad de oprichting van een projectvereniging ‘Wijk-werken Vlaamse Ardennen’ goedgekeurd.
De intergemeentelijke projectvereniging 'Wijk-werken Vlaamse Ardennen' werd door de deelnemende steden en gemeenten (Oudenaarde, Ronse, Kruisem, Zwalm, Lierde, Brakel (1/1/24) en Horebeke) opgericht op 1/1/2018 met als opdracht:
De projectvereniging heeft de organisatie van wijk-werken tot doel en wenst de samenwerking tussen de deelnemende besturen onderling en andere betrokken partners (die als doelstelling hebben het stimuleren van tewerkstellings- en activeringsbeleid) te bevorderen.
Naar aanleiding van de gewijzigde wetgeving ter zake en de aansluiting van Brakel, Herzele, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem dienen we een aanpassing aan de statuten te doen.
De nieuwe ontwerpstatuten werden bezorgd door de coördinator van de projectvereniging en worden ter goedkeuring voorgelegd.
Ontwerpstatuten
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 4 min 35 sec - 1 u 5 min 15 sec
Art. 1 - De gemeente Zwalm keurt de nieuwe statuten van de projectvereniging 'Wijk-werken Vlaamse Ardennen' goed zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - De algemeen directeur en burgemeester worden gemachtigd om deze statuten voor de gemeente Zwalm te ondertekenen.
Art. 3 - Afschrift zal bezorgd worden aan Wijk-werken Vlaamse Ardennen via katelijn.moerman@vdab.be
Karen De Colfmacker, schepen
Intrafamiliaal geweld is een ernstig en wijdverspreid probleem. Jaarlijks worden tal van processen-verbaal opgesteld door de politie, het werkelijke aantal gevallen van intrafamiliaal geweld ligt welllicht nog hoger. Het treft mensen uit alle sociale milieus en culturen. Dergelijk geweld heeft een verwoestende impact op kinderen en een grote maatschappelijke kost. Om dit probleem aan te pakken werd het concept van Family Justice Centers (FJC) geïntroduceerd. In een FJC werkt een multidisciplinair team van professionals samen aan een geïntegreerde ketenaanpak van intrafamiliaal geweld (IFG). Sinds vorig jaar hebben deze centra een nieuwe naam, Veilig Huis. Het Veilig Huis stimuleert, coördineert en ondersteunt de intersectorale samenwerking en zorgt voor een integrale en geïntegreerde aanpak. De voornaamste partners binnen deze cases zijn de lokale besturen/OCMW's, politie, AG Justitie en handhaving, OM, GGZ, AG Opgroeien, VK en het CAW. Samen met deze partners wordt voorzien in een cliëntgericht aanbod. Door deze samenwerking wordt er ook gewerkt aan de deskundigheidsbevordering van de professionals die met intrafamiliaal geweld worden geconfronteerd.
De verderzetting van Veilig Huis werd ook expliciet opgenomen in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord (2024-2029).
In onze regio startte het Veilig Huis Oost-Vlaanderen op in november 2023 met 4 piloot-politiezones waaronder PZ Vlaamse Ardennen. Voor 2023 en 2024 was er een subsidiëring voorzien door de Vlaamse Overheid voor de functie van casusondersteuner. Vanaf 2025 dienen de gemeenten van de desbetreffende politiezone zelf te voorzien in de middelen voor casusondersteuner.
Gezien Zwalm vanaf 2025 toetreedt tot de PZ Vlaamse Ardennen, wordt aan Zwalm dan ook gevraagd om in te stappen in het Veilig Huis Oost-Vlaanderen. Rekening houdende met de schatting van de PV's die worden opgesteld voor intrafamiliaal geweld in onze huidige PZ Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm zal er een uitbreiding nodig zijn van 1 VTE naar 1,6 VTE voor de functie van casusondersteuner. De bijdrage hiervoor zal berekend worden volgens een verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners per deelnemende gemeente. Voor Zwalm komt dit jaarlijks neer op € 10.663,71 (Budget OCMW).
Op de gemeenteraad van 24.10.2024 werd beslist dit agendapunt te verdagen. We wensen dit nu opnieuw voor te leggen ter goedkeuring.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23.04.2020 houdende "Ketenaanpak intrafamiliaal geweld - toetreding"
Kaderovereenkomst Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Engagementsverklaring Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Verdeelsleutel Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur
Wet van 17.06. 2016 inzake overheidsopdrachten, inz. art. 31
Lieven De Pessemier, Louis Ide
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 5 min 16 sec - 1 u 8 min 40 sec
Verdeelsleutel
Lokaal bestuur |
aantal inwoners (2024, Statbel) |
percentage |
Personeelskost, 1,6 VTE |
Kruisem |
15961 |
17,01% |
€ 20.408,09 |
Kluisbergen |
6888 |
7,34% |
€ 8.807,15 |
Wortegem-Petegem |
6552 |
6,98% |
€ 8.377,53 |
Oudenaarde |
32702 |
34,84% |
€ 41.813,51 |
Zwalm |
8340 |
8,89% |
€ 10.663,71 |
Horebeke |
2012 |
2,14% |
€ 2.572,59 |
Maarkedal |
6323 |
6,74% |
€ 8.084,73 |
Brakel |
15073 |
16,06% |
€ 19.272,68 |
Totaal |
93851 |
100% |
€ 120.000,00 |
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de kaderovereenkomst en de engagementsverklaring Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen goed.
Art. 2 - De gemeenteraad keurt de financiering en bijdrage - € 10.663,71 - volgens de bijgevoegde budgetsleutel voor Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen goed.
Art. 3 - De gemeenteraad delegeert de aanduiding van de ambtelijke vertegenwoordigers in de stuurgroep aan het vast bureau.
Art. 4 - De aangewezen-burgmeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot de ondertekening van de kaderovereenkomst en de engagementsverklaring.
Karen De Colfmacker, schepen
Het afsluiten van een afsprakenkader over conformiteitsonderzoeken in woningen die te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij is een subsidiabele aanvullende activiteit binnen de subsidieregeling voor intergemeentelijke projecten lokaal woonbeleid.
In dat verband bestaan reeds afsprakenkaders tussen SOLVA, de gemeente Zwalm en het toenmalige sociaal verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen.
Omwille van de samenvoeging van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij tot één woonmaatschappij, moeten de afsprakenkaders geactualiseerd worden.
Elke woning, gelegen in het Vlaamse gewest, moet voldoen aan de minimale vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit.
De woonmaatschappijen hebben een centrale rol binnen het streven naar meer betaalbare en kwaliteitsvolle huurwoningen op de private huurmarkt. De kwaliteit van een woning is dan ook een belangrijk element tijdens de onderhandelingen met een eigenaar over een mogelijke inhuurname. Het is belangrijk dat de woonmaatschappij om deze onderhandelingen te kunnen afsluiten, beschikt over een goede, onafhankelijke en objectieve inschatting van de kwaliteit van de aangeboden woning.
SOLVA, de steden en gemeenten en de Vlaamse overheid hebben een gedeelde bevoegdheid en verantwoordelijkheid in het woningkwaliteitsbeleid. Door de krachten te bundelen, kan de woningkwaliteit op de huurmarkt aanzienlijk verbeteren.
Daarom engageert SOLVA zich ertoe systematisch en op korte termijn conformiteitsonderzoeken uit te voeren in de private huurwoningen die te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij.
De gemeente Zwalm beslist op basis van de vaststellingen van SOLVA over de afgifte van het conformiteitsattest. De gemeente Zwalm zal geen vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek binnen dit afsprakenkader.
De woonmaatschappij verbindt er zich toe om systematisch conformiteitsonderzoeken aan te vragen voor de private huurwoningen die te huur worden aangeboden, enkel conform bevonden woningen te verhuren, de eigenaars te ondersteunen inzake woningkwaliteit en hen de weg te wijzen naar bestaande gemeentelijke en gewestelijke premiestelsels.
De Vlaamse overheid zorgt tenslotte voor de nodige vormings- en bijscholingsinitiatieven en de medewerking aan informatiesessies voor eigenaars-verhuurders.
Voorliggend ontwerp van afsprakenkader werd reeds goedgekeurd door de raad van bestuur van SOLVA op 3 september 2024, de raad van bestuur van Woonmaatschappij Dender-Zuid op 3 oktober 2024 en de raad van bestuur van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen op 22 oktober 2024.
Waar voorheen de goedkeuring van het afsprakenkader door de minister van Wonen nodig was, is dit momenteel niet meer vereist.
De verschillende procedures worden in het afsprakenkader, dat als bijlage bij dit besluit is opgenomen, beschreven.
Dit afsprakenkader treedt in werking, na ondertekening door alle betrokken partijen.
Als een gemeente uit het IGS-project Lokaal Woonbeleid stapt, vervalt het afsprakenkader t.a.v. die gemeente.
Afsprakenkader conformiteitsonderzoeken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.1, 3.3, 3.6, 3.7 en 3.9 tot en met 3.18
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 2.15, tweede lid, 7°, 3.4 tot en met 3.10/1
Besluit Vlaamse Regering van 17.12.2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, in het bijzonder de opheffing van artikel 4.167
Gemeenteraadsbesluit van 12.09.2019 tot goedkeuring van de subsidieaanvraag intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Oosterzele/Zottegem/Zwalm’ voor de periode 2020-2025.
Ministerieel besluit van 12.12.2019 houdende de goedkeuring en subsidiëring van het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Oosterzele/Zottegem/Zwalm’ voor de periode 2020-2025.
Afsprakenkader tussen SOLVA, gemeente Zwalm, sociaal verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen van 25.03.2021 over het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK met het oog op nieuwe inhuurname.
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 8 min 41 sec - 1 u 11 min 41 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt het afsprakenkader tussen de woonmaatschappij, de gemeente Zwalm en SOLVA over conformiteitsonderzoeken in woningen die te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij voor nieuwe inhuurname door de woonmaatschappij, en zoals opgenomen in bijlage, goed.
Art. 2 - De aangewezen-burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan SOLVA en de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad