De vergadering werd tussendoor geschorst voor het tellen van de stemmen voor de diverse voordrachten.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de notulen van haar voorgaande zitting worden goedgekeurd.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2024 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2024.
Audio-visueel verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2024 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Enig art. – De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot vaststelling van meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 - deel OCMW
Guido De Temmerman , schepen van financiën
Het nieuwe bestuur koos ervoor nog een (5e) aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 te doen. Hierin werden een aantal optimaliseringen gedaan alsook werden een aantal nieuwe accenten gelegd.
Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. De initiële opmaak was gebaseerd op een analyse van de omgeving, de partijprogramma's van de besturende partijen en de input van de bewonersbijeenkomsten en de adviesraden de welke werden vertaal in 9 beleidsdoelstellingen.
De nieuwe bestuursploeg wenst in 2025 en vooraleer over te gaan tot de opmaak van een nieuw meerjarenplan 2026-2031 in deze meerjarenplanaanpassing 5 toch al een aantal nieuwe accenten te leggen en formuleerde hiervoor een nieuwe doelstelling met onderliggende actieplannen:
Beleidsdoelstelling 10. Samen voor een sterk Zwalm
AP 1 Herconditionering patrimonium sportsite Munkzwalm
AP 2 Aanpak problematiek verzakkingen Krekelstraat
AP 3 Opmaak RUP retailpark
AP 4 Snelheidsproblematiek
AP 5 Waterzuivering
AP 6 Project Herwaardering site Zwalmmolen - Landschapspark
Het initiële meerjarenplan werd vastgesteld in raadszitting van 19.12.2019.
In deze aanpassing 5 van het meerjarenplan worden vnl. de kredieten voor 2025 vastgesteld.
Bij de 5e aanpassing werd ook het resultaat van de jaarrekening 2023 verwerkt.
De aanpassing van het meerjarenplan betreft de boekjaren 2025 - 2027.
Het meerjarenplan van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.
Het ontwerp van aanpassing van het beleidsrapport werd veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad/de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
In kader van organisatiebeheersing worden wijzigingen die niet vallen onder de uitdrukkelijk bevoegdheid van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn bij gedelegeerd aan de algemeen directeur.
Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 "herziening 5 beginkrediet 2025" bestaande uit een aangepaste financiële nota met bijhorende toelichting en wijzigingen aan de strategische nota.
Ontwerp van besluit van de gemeenteraad van heden houdende vaststelling van aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 "herziening 5 beginkrediet 2025"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen
Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Omzendbrief KBBJ/ABB2020/3 dd. 18.09.2020 betreffende de aanpassing van de meerjarenplanning (meerjarenplan 2020 - 2025)
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 - De aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 "herziening 5 beginkrediet 2025"- deel OCMW - bestaande uit een aangepaste financiële nota met bijhorende toelichting en wijzigingen aan de strategische nota - en zoals opgenomen in bijlage - wordt vastgesteld.
Art. 2 - Aanpassingen die niet vallen onder in de regelgeving voorziene aanpassingen van het meerjarenplan vallen in kader van interne organisatiebeheersing onder de bevoegdheid van de algemeen directeur en de door hem uitgewerkte regeling.
Art. 3 - Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 "herziening 5 beginkrediet 2025" met bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de gemeente en aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Agentschap Binnenlandse Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm via het digitaal loket.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot goedkeuring van de inhoud van het begrip dagelijks bestuur met betrekking tot de delegatie van bevoegdheid aan het vast bureau inzake de plaatsing en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Matthijs Verschraegen, voorzitter vast bureau
In art. 78 van het decreet lokaal bestuur is bepaald dat de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de raad die niet aan het vast bureau kan worden toegewezen behalve indien nominatief aan het vast bureau toegewezen of als de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur als vermeld in art 78, 2° lid, 9°.
In art 78, 2° lid, 9 van het decreet lokaal bestuur wordt bepaald dat de raad moet bepalen wat de inhoud is van het begrip dagelijks bestuur.
Het vast bureau is volgens art. 84§3 van het decreet lokaal bestuur onder andere bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in artikel 78, 2° lid, 9°.
De inhoud van dit begrip dagelijks bestuur werd vastgelegd in een raadsbesluit van 31.01.2019, maar het is aangewezen dit bij hernieuwing van de legislatuur opnieuw vast te leggen als zijnde:
- alle niet-meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget
- alle meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget indien deze kunnen worden geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking
- eenjarige en meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het investeringsbudget en kunnen worden geplaatst met aanvaarde factuur.
Voorheen werd in de bevoegdheidsdelegatie voorzien dat het aanbrengen van wijzigingen tijdens de uitvoeringsfase aan geplaatste opdrachten voor werken, leveringen en diensten niet beschouwd werden als opdrachten van dagelijks bestuur als die wijzigingen bijkomende uitgaven van meer dan 15 procent veroorzaakten. De juridische visie daaromtrent is in de rechtsleer intussen gewijzigd.
De bevoegdheid voor de uitvoering van de opdracht is door de wetgever toegewezen aan het vast bureau. Het betreft geen delegatie vanuit de raad, maar wel een autonome, toegewezen bevoegdheid. Deze bevoegdheid wordt niet begrensd door de waarde van de beoogde wijziging, noch door het voorwerp ervan. Gezien deze bevoegdheid exclusief wordt toegewezen aan het vast bureau, is de raad niet langer in de mogelijkheid om deze uit te oefenen. Derhalve werd de 15%-regel die we vroeger hanteerden niet meer opgenomen in dit besluit gezien de raad daarvoor niet bevoegd is.
De huidige drempels (2024-2025) bedragen:
- aanvaarde factuur: € 30.000
- onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking: € 143.000
Deze evolueren mee met de regelgeving.
Dit punt werd op de gemeenteraad van 19.12.2024 verdaagd naar huidige zitting.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31.01.2019 betreffende de bepaling van het begrip dagelijks bestuur
Wet van 15.06.2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Koninklijk Besluit van 18.04.2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 - De inhoud van het begrip dagelijks bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van het vast bureau inzake de plaatsing en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten wordt vastgelegd als volgt:
- alle niet-meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget
- alle meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget indien deze kunnen worden geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking
- eenjarige en meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het investeringsbudget en kunnen worden geplaatst met een aanvaarde factuur.
Art. 2 - Het raadsbesluit inzake het begrip dagelijks bestuur van 31.01.2019 wordt opgeheven.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanduiding van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering en tot voordracht van een deskundige/bestuurder en bestuurder met raadgevende stem in SOLVA alsook tot goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Het OCMW is vennoot van SOLVA
SOLVA ondersteunt 21 lokale besturen op verschillende vlakken, binnen een brede waaier aan dienstverleningen die inspeelt op wat lokale besturen nodig hebben zoals onder andere onroerend erfgoed, klimaat, wonen, publieke infrastructuur, ruimte, mobiliteit, ondernemen en economie en ondersteunt ook de regiowerking.
Met haar brief van 08.01.2025 deelt SOLVA ons mee dat naar aanleiding van de installatie van de nieuwe raad de mandaten in haar verschillende organen dienen te worden vervangen. Het OCMW wordt tevens uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering van 26.02.2025 met als agenda:
Door de gemeente dient voor de volledige periode van de legislatuur 2025-2030 één afgevaardigde te worden voorgedragen en zijn of haar plaatsvervanger in de algemene vergadering van SOLVA.
Er wordt voorgesteld om Angélique De Clercq voor te dragen als afgevaardigde en Matthijs Verschraegen als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van SOLVA.
Daarnaast wordt gevraagd om aan te duiden:
o Een deskundige uit eigen gemeente voor de eerste periode van 3 jaar;
o Een bestuurder uit eigen gemeente voor de tweede periode van 3 jaar;
o Een bestuurder met beslissende stem uit een ander lokaal bestuur die hen conform het inhouse-beginsel zal vertegenwoordigen voor de eerste periode van 3 jaar in de Raad van Bestuur. We kunnen deze bestuurder kiezen uit een bestuurder van één van de zes steden of uit de lijst van bestuurders die zetelen met beslissende stem in de eerste periode van drie jaar.
Er wordt voorgesteld om Tom Aelbrecht voor te dragen als deskundige voor de periode 2025-2027 en eveneens Tom Aelbrecht als bestuurder voor de periode 2028-2030 van SOLVA.
Iedere in SOLVA deelnemende gemeente heeft het recht om een gemeenteraadslid uit de oppositie voor te dragen als bestuurder met raadgevende stem voor de volledige legislatuur. Koen Vlassenroot wordt voorgedragen als bestuurder met raadgevende stem voor de volledige legislatuur.
Mail Solva 13.11.2024 ivm de vertegenwoordiging en bijhorende stukken
Brief 08.01.2025 tot uitnodiging buitengewone algemene vergadering en bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordrachten afgevaardigde algemene vergadering van SOLVA 2025-2030
Angélique De Clercq – 13 stemmen ja, 1 stem nee, 5 onthoudingen;
voordrachten plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering van SOLVA 2025-2030
Matthijs Verschraegen – 14 stemmen ja, 0 stemmen nee, 5 onthoudingen;
voordrachten deskundige bij SOLVA 2025-2027
Tom Aelbrecht – 12 stemmen ja, 2 stemmen nee, 5 onthoudingen;
voordrachten bestuurder bij SOLVA 2028-2030
Tom Aelbrecht – 12 stemmen ja, 2 stemmen nee, 5 onthoudingen;
voordrachten bestuurder met raadgevende stem bij SOLVA 2025-2030
Koen Vlassenroot – 17 stemmen ja, 0 stemmen nee, 2 onthoudingen;
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 – De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van SOLVA van 26.02.2025 met als dagorde:
Art. 2 – Angélique De Clercq wordt aangeduid als afgevaardigde van de OCMW Zwalm in de algemene vergadering van SOLVA voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 3 – Matthijs Verschraegen wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van SOLVA voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 4 – De bestuurder namens de gemeente Brakel wordt aangeduid als bestuurder met beslissende stem namens OCMW Zwalm voor de periode 2025-2027
Art. 5 – Tom Aelbrecht wordt aangeduid als deskundige voor de periode 2025-2027.
Art. 6 – Tom Aelbrecht wordt voorgedragen als bestuurder van OCMW Zwalm voor de periode 2028 - 2030.
Art. 7 - Koen Vlassenroot wordt voorgedragen als bestuurder met raadgevende stem voor de volledige legislatuur.
Art. 8 – De afgevaardigde op de buitengewone algemene vergadering van 26.02.2025 wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1 van dit besluit.
Art. 9 – SOLVA zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanduiding van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering de EthiasCo.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Het OCMW is vennoot van EthiasCo.
EthiasCo is een op 27.12.2017 opgerichte holding die als kernparticipaties 5 % van de aandelen van Ethias NV bezit, aandelen in de energiesector (3,84 % van Socofe en 13,34 % van VEH - Vlaamse Energie Holding), alsook een klein aandeel van 0,1 % van Ethias Services. Daarnaast heeft de holding sinds 2022 nieuwe investeringen gedaan in G4Y (zonnepanelen), Hamsterhuren (maatschappelijk vastgoed), Epico II-Wind (windenergie), Fluxys group (gastransport), Epico II en I4B (fondsen ter bevordering van de ontwikkeling van maatschappelijke projecten voor hoofzakelijk de Belgische economie)
Door het OCMW dient voor de volledige periode van de legislatuur 2025-2030 één afgevaardigde te worden voorgedragen en zijn of haar plaatsvervanger in de algemene vergadering van EthiasCo.
Er wordt voorgesteld om Werner Baudewijn voor te dragen als afgevaardigde en Tom Aelbrecht als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van EthiasCo.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordrachten afgevaardigde algemene vergadering EthiasCo 2025 -2030:
Werner Baudewijn – 15 stemmen ja, 0 stemmen nee, 4 onthoudingen;
voordrachten plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering EthiasCo 2025 - 2030:
Tom Aelbrecht – 13 stemmen ja, 1 stem nee, 5 onthoudingen;
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 – Werner Baudewijn wordt aangeduid als afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van EthiasCo voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2 – Tom Aelbrecht wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van EthiasCo voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 3 – EthiasCo zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanduiding van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van de Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Het OCMW is lid van Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw.
Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw probeert de bewoners van Zuid-Oost-Vlaanderen bewust te maken van het hergebruik van goederen en de recuperatie van materialen en grondstoffen. De Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw zamelt herbruikbare goederen in en verkoopt er weer aan een betaalbare prijs. Hierdoor komen deze spullen niet op de afvalberg terecht
Door het OCMW dient voor de volledige periode van de legislatuur 2025-2030 één afgevaardigde te worden voorgedragen en zijn of haar plaatsvervanger in de algemene vergadering van Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw .
Er wordt voorgesteld om Delfine Verbruggen voor te dragen als afgevaardigde en Marleen Mornie als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordrachten afgevaardigde algemene vergadering Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw 2025 -2030:
Delfine Verbruggen – 16 stemmen ja, 0 stemmen nee, 3 onthoudingen;
voordrachten plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw 2025 - 2030:
Marleen Mornie – 15 stemmen ja, 0 stemmen nee, 4 onthoudingen;
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 – Delfine Verbruggen wordt aangeduid als afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2 – Marleen Mornie wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 3 – Kringwinkel Vlaamse Ardennen vzw zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanduiding van een afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van de OFP Prolocus.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Het OCMW is lid van OFP Prolocus.
OFP Prolocus is het pensioenfonds van en voor de lokale besturen in Vlaanderen.
Door het OCMW dient voor de volledige periode van de legislatuur 2025-2030 één afgevaardigde te worden voorgedragen en zijn of haar plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Hierin mag ook een ambtenaar de gemeente vertegenwoordigen.
Er wordt voorgesteld om Tom Aelbrecht voor te dragen als afgevaardigde en Philip Lefever als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordrachten afgevaardigde algemene vergadering OFP Prolocus 2025-2030
Tom Aelbrecht – 13 stemmen ja, 1 stem nee, 5 onthoudingen;
voordrachten plaatsvervangend afgevaardigde algemene vergadering OFP Prolocus 2025-2030
Philip Lefever – 15 stemmen ja, 0 stemmen nee, 4 onthoudingen;
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 – Tom Aelbrecht wordt aangeduid als afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2 – Philip Lefever wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van OCMW Zwalm in de algemene vergadering van OFP Prolocus voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 3 – OFP Prolocus zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanduiding van een vertegenwoordiger in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Het OCMW is lid van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk bij Solva.
De Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk bij Solva staat in voor het verzorgen van onze wettelijk verplichte interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. De hoofdopdracht van die interne dienst is het bijstaan van de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers van de onderneming bij het toepassen van de regelgeving betreffende het welzijn van de werknemers, maar ook het uitvoeren van preventiemaatregelen en -activiteiten.
Door het OCMW dient voor de volledige periode van de legislatuur 2025-2030 één afgevaardigde te worden voorgedragen in het beheerscomité van Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk.
Er wordt voorgesteld om Matthijs Verschraegen voor te dragen als afgevaardigde in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordrachten afgevaardigde van OCMW Zwalm in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming (GID PBW) op het Werk voor de legislatuur 2025 - 2030:
Matthijs Verschraegen – 15 stemmen ja, 0 stemmen nee, 4 onthoudingen;
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 – Matthijs Verschraegen wordt aangeduid als afgevaardigde van het OCMW Zwalm in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming (GID PBW) op het Werk voor de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2 – De Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Lokale Adviescommissie (LAC)
Karen De Colfmacker, lid vast bureau
Ingevolge de vernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 02.12.2024 is er aanleiding om de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger aan te duiden om het OCMW te vertegenwoordigen voor de lokale adviescommissie over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water (LAC).
De netbeheerder of waterleverancier die een verbruiker wil afsluiten, moet in bepaalde gevallen eerst advies vragen aan de Lokale Adviescommissie (LAC) van de gemeente. In die commissie zitten mensen van het OCMW, de netbeheerder of waterleverancier, en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.
Het OCMW onderzoekt dan eerst de situatie van de verbruiker. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook de verbruiker wordt uitgenodigd op de vergadering om zich te verdedigen. De LAC beslist dan over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water.
Een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) kan vanaf 01.01.2019 zetelen in de lokale adviescommissie voor elektriciteit, gas en water (kortweg LAC)
Het LAC-besluit tot samenstelling van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water voorzag dat een lid van bijzonder comité sociale dienst enkel kon zetelen in de lokale adviescommissie indien deze eveneens OCMW raadslid was. Gezien de leden van de adviescommissie over individuele dienstverlening beslissen is het logisch dat dit behoort tot de taken van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.
Er dient een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in het LAC te worden aangeduid.
Organieke Wet van 8.07.1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet van 20.12.1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water;
Besluit van de Vlaamse Regering van 31.01.2003 tot de sociale openbare dienstverplichtingen in de vrijgemaakte elektriciteitsmarkt;
Omzendbrief betreffende het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water – rol van de lokale adviescommissie;
Besluit van de Vlaamse regering van 16.09.1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water zoals gewijzigd tot op heden
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
voordrachten vertegenwoordiger in de lokale adviescommissie 2025 -2030:
Monique De Waele – 15 stemmen ja, 0 stemmen nee, 4 onthoudingen;
voordrachten plaatsvervangend vertegenwoordiger in de lokale adviescommissie 2025 -2030:
Teun Dhondt – 14 stemmen ja, 0 stemmen nee, 5 onthoudingen;
Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/6pVfWEekiU4 - tijdsblok audio: 1 u 9 min 41 sec - 2 u 37 min 25 sec
Art. 1 – Monique De Waele, lid van het BCSD, wordt aangesteld als effectief vertegenwoordiger van OCMW Zwalm om namens het OCMW de vergaderingen van de lokale adviescommissie bij te wonen en dit tot het einde van haar mandaat als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Art. 2 - Teun Dhondt, lid van het BCSD, wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger van OCMW Zwalm om namens het OCMW de vergaderingen van de lokale adviescommissie bij te wonen en dit tot het einde van zijn mandaat als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn