Terug
Gepubliceerd op 08/04/2022

Besluit  de gemeenteraad

do 24/02/2022 - 20:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken - periode 2020 tot en met 2025 - aanpassing en hercoördinatie

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur

De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025.

Voorwerp en motivering

Op 16.12.2021 besliste de gemeenteraad tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025. De EU-richtlijn die voorziet in de verlaging van de prijs van de kaarten F, F+, M en N van € 17,20 naar €16,70 (=dezelfde prijs als een EID-kaart) werd ondertussen omgezet in onze nationale regelgeving die op 30.12.2021 werd gepubliceerd. Deze prijsverlaging moet worden toegepast vanaf 01.01.2022. Ingevolge een materiële gissing werden in art. 2 van voornoemd gemeenteraadsbesluit de verblijfskaarten voor vreemde onderdanen (E, E+) verkeerdelijk benoemd. De juiste benamingen zijn namelijk de EU- en de EU+-kaarten. Ook de oude C- en D-kaarten werden ondertussen herbenoemd naar de K- en de L-kaart. In het kader van de omzetting van de Richtlijn 2014/66 van het Europees Parlement en de Raad van 15.05.2014 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen in het kader van een overplaatsing binnen een onderneming, werden er twee nieuwe verblijfstitels gecreëerd nl. de I-kaart en de J-kaart (KB van 26.11.2021). Voor deze kaarten gelden dezelfde tarieven als voor inwoners van derde landen. Bijgevolg is het aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 aan te passen en te hercoördineren. Voor paspoorten, reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen, elektronische identiteitskaarten voor Belgen, verblijfsdocumenten voor vreemdelingen en attesten van immatriculatie wordt een minimale heffing gehanteerd die van de burger wordt gevraagd ter compensatie van het werk dat dit vraagt van onze diensten.

 

Inzake de belasting op afgifte van paspoorten en reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen, wordt er een onderscheid gemaakt inzake tarief tussen de gewone procedure en de uitzonderingsprocedure wat verantwoord wordt door het feit dat beide een iets verschillende administratieve behandeling vragen.
Voor de Kids-eID wordt geen kostprijs doorgerekend en geen belasting geheven, uitgezonderd voor de spoedprocedures waar wel de kostprijs wordt gevraagd.
De kostprijzen die de FOD Binnenlandse Zaken en de FOD Buitenlandse Zaken aanrekenen, worden dus doorgerekend aan de burger, verhoogd met een kleine verwerkingskost. Op het tarief voor de burger van een elektronische identiteitskaart (+ 12j) zal de extra werkingskost van € 0,70 die het gemeentebestuur momenteel aanrekent, verlaagd worden naar € 0,30. Deze verlaging geldt voor alle types van elektronische identiteits- en verblijfskaarten aangezien de retributies van de gemeenten steeds gelijk moeten zijn voor het afleveren van identiteitskaarten/verblijfsdocumenten voor Belgen of vreemdelingen. Het tarief voor elektronische identiteitskaarten voor Belgen blijft dus ongewijzigd € 17,00 (€ 16,70 kostprijs + € 0,30 werkingskost). De elektronische identiteitskaarten die in gewone procedure worden uitgereikt aan de min 12-jarigen, de Kids-ID’ s, blijven zoals voorheen volledig gratis voor de burger. Het gemeentebestuur neemt dus de kostprijs van € 6,70 volledig ten laste. Het tarief voor de verblijfsdocumenten EU, EU+, F, F+, M, N voor vreemde onderdanen wordt vastgesteld op € 17,00 (€ 16,70 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022. Het tarief voor de verblijfsdocumenten A, B, H, I, J, K, L voor vreemde onderdanen wordt vastgesteld op € 17,50 (€ 17,20 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor een spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel zal hoger liggen dan de spoedprocedure via de gemeente.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met levering in de gemeente voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen wordt vastgesteld op € 102,20 (€ 101,90 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met gecentraliseerde levering in Brussel voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgen wordt vastgesteld op € 134,40 (€ 134,10 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met levering in de gemeente voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt vastgesteld op € 91,90 vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met gecentraliseerde levering in Brussel voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt vastgesteld op € 124,40 vanaf 01.01.2022.
Aangezien voormelde spoedprocedures minder frequent worden aangevraagd dan de gebruikelijke elektronische identiteitskaart (+ 12j) en meestal toch met bancontact worden afgerekend, worden er hier geen extra moeilijkheden verwacht op het vlak van een comfortabele geldafwikkeling tussen burger en loketbediende.
Voor rijbewijzen wordt rechtstreekse toepassing gemaakt van de federale retributietarieven zoals bepaald in het KB van 23.03.1998 en latere wijzigingen.
Er wordt bij het afleveren van paspoorten, reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen een onderscheid gemaakt tussen drie leveringsprocedures, namelijk de gewone procedure (5 werkdagen), de dringende procedure (volgende werkdag) en de superdringende procedure (4,5 uur na aanvraag met afhaling te Brussel).

Verwijzingen

Gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 met betrekking tot de belasting op de afgifte van administratieve stukken
Omzendbrief van 06.12.2021 van de FOD BIZA m.b.t. het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2022 - overzicht van de verschillende kaarttypes
Omzendbrief van 07.01.2022 van de FOD BIZA m.b.t. het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2022
KB van 26.11.2021 tot wijziging van het KB van 08.10.1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, wat binnen een onderneming overgeplaatste personen betreft

Regelgeving

Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17.02.1994
Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Invorderingswetboek
Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
Omzendbrief BB 2008/07 inzake het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Besluit

Art. 1 - Gedurende een periode beginnende op 01.01.2022 en eindigend op 31.12.2025, wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Art. 2 - Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
a. inzake de afgifte van elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de 12 jaar en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen zal er al dan niet een recuperatie zijn van de kostprijs aanmaak en een gemeentelijke heffing en dit overeenkomstig onderstaande tabel:

 

recup.
kostpr.
in euro

gemeent.
heffing
in euro

totaal
in euro

Normale procedure

- eID’ s voor Belgen
- verblijfsdocumenten voor vreemde onderdanen (EU, EU+, F, F+, M, N)

16,70

0,30

17,00

 - kids-eID’ s voor Belgische
 kinderen onder de 12 jaar

0,00

0,00

0,00

- verblijfstitels voor vreemde onderdanen
(A, B, H, I, J, K, L)

17,20

0,30

17,50

Spoedprocedure met levering in de gemeente (Dag +1)

- eID’ s voor Belgen
- verblijfsdocumenten voor vreemde onderdanen (A, B,  EU, EU+, F, F+, H, I, J, K, L, M, N)

101,90

0,30

102,20

 - kids-eID’ s voor Belgische
 kinderen onder de 12 jaar

91,90

0,00

91,90

Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel (Dag +1)

- eID’ s voor Belgen

134,10

0,30

134,40

- kids-eID’ s voor Belgische
 kinderen onder de 12 jaar

124,40

0,00

124,40


b. inzake de afgifte van paspoorten, reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen zal er inning zijn van consulaire rechten, recuperatie van kostprijs aanmaak en een gemeentelijke heffing en dit overeenkomstig onderstaande tabel:

 

consulair
recht
in euro

recup.
kostprijs
in euro

gemeent.
heffing
in euro

totaal
in euro

Gewoon paspoort 32 blz.
+ 18jr - gewone procedure

30,00

35,00

4,00

69,00

Gewoon paspoort 64 blz.
+ 18jr - gewone procedure

n.v.t.

 n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

Reisdocument vluchtelingen
+ 18jr - gewone procedure

20,00

41,00

4,00

65,00

Reisdocument staatlozen
+ 18jr - gewone procedure

20,00

 41,00

4,00

 65,00

Reisdocument vreemdelingen
+ 18jr - gewone procedure

20,00

 41,00

 4,00

 65,00

Gewoon paspoort 32 blz.
- 18jr - gewone procedure

 0,00

35,00

 4,00

 39,00

Gewoon paspoort 64 blz.
- 18jr - gewone procedure

 n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Reisdocument vluchtelingen
- 18jr - gewone procedure

 0,00

41,00

 4,00

 45,00

Reisdocument staatlozen
- 18jr - gewone procedure

 0,00

 41,00

 4,00

 45,00

Reisdocument vreemdelingen
- 18jr - gewone procedure

 0,00

 41,00

 4,00

 45,00

Gewoon paspoort 32 blz.
+ 18jr - dringende procedure

 30,00

210,00

 5,00

245,00

Gewoon paspoort 64 blz.
+ 18jr - dringende procedure

 30,00

 210,00

 5,00

 245,00

Reisdocument vluchtelingen
+ 18jr - dringende procedure

 20,00

 210,00

 5,00

 235,00

Reisdocument staatlozen
+ 18jr - dringende procedure

 20,00

 210,00

 5,00

235,00

Reisdocument vreemdelingen
+ 18jr - dringende procedure

 20,00

 210,00

 5,00

 235,00

Gewoon paspoort 32 blz.
- 18jr - dringende procedure

 0,00

 210,00

 5,00

 215,00

Gewoon paspoort 64 blz.
- 18jr - dringende procedure

 0,00

 210,00

 5,00

 215,00

Reisdocument vluchtelingen
- 18jr - dringende procedure

 0,00

 210,00

 5,00

 215,00

Reisdocument staatlozen
- 18jr - dringende procedure

 0,00

 210,00

 5,00

 215,00

Reisdocument vreemdelingen
- 18jr - dringende procedure

 0,00

 210,00

 5,00

 215,00

Gewoon paspoort 32 blz.
+ 18jr - superdringende procedure

30,00

270,00

 5,00

 305,00

Gewoon paspoort 64 blz.
+ 18jr - superdringende procedure

 30,00

 270,00

 5,00

 305,00

Reisdocument vluchtelingen
+ 18jr - superdringende procedure

 20,00

 270,00

 5,00

 295,00

Reisdocument staatlozen
+ 18jr - superdringende procedure

 20,00

 270,00

 5,00

 295,00

Reisdocument vreemdelingen
+ 18jr - superdringende procedure

 n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Gewoon paspoort 32 blz.
- 18jr - superdringende procedure

 0,00

270,00

 5,00

 275,00

Gewoon paspoort 64 blz.
- 18jr - superdringende procedure

 0,00

 270,00

 5,00

 275,00

Reisdocument vluchtelingen
- 18jr - superdringende procedure

 0,00

 270,00

 5,00

 275,00

Reisdocument staatlozen
- 18jr - superdringende procedure

 0,00

 270,00

 5,00

 275,00

Reisdocument vreemdelingen
- 18jr - superdringende procedure

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

c. inzake de vernieuwing, verlenging of vervanging van de attesten van immatriculatie model A voor vreemdelingen zal naast de kostprijs van € 0,80 per attest, welke als kostprijs op de burger wordt verhaald, een contantbelasting worden geheven van € 4,20 per exemplaar.
d. voor rijbewijzen gelden de federale retributietarieven zoals vastgelegd bij KB van 23.03.1998 betreffende het rijbewijs zoals gewijzigd bij KB van 23.06.2010.  Er wordt geen aanvullende gemeentelijke retributie geïnd.

Art. 3 - Zijn van de belasting vrijgesteld:
de stukken welke aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.

Art. 4 - De belasting wordt contant of elektronisch betaald tegen de afgifte van een betalingsbewijs.  Bij gebreke aan betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

Art. 5 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen.  Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.

Art. 6 - Het gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 houdende goedkeuring van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025 wordt opgeheven en vervangen door dit reglement per 01.01.2022.

Art. 7 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur