In kader van het besluit van de burgemeester 2022/003 en de COVID-19-pandemie is dit een virtuele gemeenteraad gehouden via een audio-visuele toepassing.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.01.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.01.2022.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 27.01.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=mJhmVNPMx_4&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Mario Baert
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 4 min 17 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.01.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Bruno Tuybens, burgemeester
Gezien de COVID-19-pandemie, de huidige cijfers in verband met de besmettingen in Vlaanderen, de geldende kleurcode en de bestaande Vlaamse en federale maatregelen, is fysiek vergaderen met een grote groep niet echt verenigbaar met de geldende social distancing-maatregelen en CO²-normen.
Het lokaal bestuur heeft terzake ook een voorbeeldfunctie. Het is dan ook aangewezen de vergadering van de gemeenteraad van 24.02.2022 virtueel te organiseren.
De burgemeester kan in dringende omstandigheden overeenkomstig o.a. artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet, maatregelen uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen. De burgemeester legt hierin de modaliteit vast op welke wijze het bestuursorgaan vergadert. Er dient immers afgeweken te worden van de bestaande huishoudelijke reglementen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn gezien daar niets is bepaald over virtuele vergaderingen.
Besluit van de burgemeester BB/2022/003 - COVID-19-pandemie - organisatie en regels inzake de virtuele gemeenteraad van 24.02.2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
De nieuwe gemeentewet inzonderheid artikel 134, §1 en 135, §2
Koninklijk besluit van 19.11.2021 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken
Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 04 min 18 sec - 4 min 34 sec
Enig. art. - De raad neemt kennis van het besluit van de burgemeester dat de vergader- en besluitvormingsregels alsook de wijze van vergaderen voor de gemeenteraad van 24.02.2022 vastlegt.
Dit besluit luidt in het beschikkend gedeelte als volgt:
Art. 1 - De burgemeester beslist dat de openbare vergadering van gemeenteraad van 24.02.2022 om 20 u niet veilig en fysiek kan georganiseerd worden en virtueel zal georganiseerd worden onder volgende voorwaarden:
1/De debatten zullen virtueel gevoerd worden zoals op de fysieke raad via de toepassing Microsoft Teams. Er wordt niet gewerkt met voorafgaande i-voting of annotaties.
2/Elk raadslid krijgt via mail een voorafgaande vergaderlink.
3/Elk raadslid dient zijn camera aan te hebben gedurende de gehele vergadering en iedereen is zichtbaar en hoorbaar herkenbaar waardoor elkeen zijn identiteit kan worden vastgesteld.
4/De stemming ter zitting gebeurt via de module in e-notulen en de stemming wordt steeds kenbaar gemaakt uitgezonderd bij geheime stemmingen waar de algemeen directeur het geheim van de stemming bewaart. Indien een raadslid niet zichtbaar is kan de voorzitter beslissen de eventueel uitgebrachte stem van het niet zichtbare raadslid niet in rekening te brengen en als ongeldig te beschouwen indien hij twijfelt aan de identiteit van diegene die de stem uitbrengt.
5/Elk raadslid dient er voor te zorgen steeds ook zicht te hebben op de module e-notulen tijdens de virtuele zitting inzonderheid tijdens de stemming.
6/De openbaarheid van de vergadering wordt gegarandeerd via een live-streaming op het youtube-kanaal van de gemeente zoals voorzien in het huishoudelijk reglement van de raden.
De ontwerpnotulen worden via de traditionele link tijdig toegestuurd aan de raadsleden.
Art. 2 - Dit besluit treedt in werking op 10.02.2022 en zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur. Het wordt ook ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad van 24.02.2022.
Bruno Tuybens, burgemeester
Op 16.12.2021 besliste de gemeenteraad tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025. De EU-richtlijn die voorziet in de verlaging van de prijs van de kaarten F, F+, M en N van € 17,20 naar €16,70 (=dezelfde prijs als een EID-kaart) werd ondertussen omgezet in onze nationale regelgeving die op 30.12.2021 werd gepubliceerd. Deze prijsverlaging moet worden toegepast vanaf 01.01.2022. Ingevolge een materiële gissing werden in art. 2 van voornoemd gemeenteraadsbesluit de verblijfskaarten voor vreemde onderdanen (E, E+) verkeerdelijk benoemd. De juiste benamingen zijn namelijk de EU- en de EU+-kaarten. Ook de oude C- en D-kaarten werden ondertussen herbenoemd naar de K- en de L-kaart. In het kader van de omzetting van de Richtlijn 2014/66 van het Europees Parlement en de Raad van 15.05.2014 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen in het kader van een overplaatsing binnen een onderneming, werden er twee nieuwe verblijfstitels gecreëerd nl. de I-kaart en de J-kaart (KB van 26.11.2021). Voor deze kaarten gelden dezelfde tarieven als voor inwoners van derde landen. Bijgevolg is het aangewezen om het gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 aan te passen en te hercoördineren. Voor paspoorten, reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen, elektronische identiteitskaarten voor Belgen, verblijfsdocumenten voor vreemdelingen en attesten van immatriculatie wordt een minimale heffing gehanteerd die van de burger wordt gevraagd ter compensatie van het werk dat dit vraagt van onze diensten.
Inzake de belasting op afgifte van paspoorten en reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen, wordt er een onderscheid gemaakt inzake tarief tussen de gewone procedure en de uitzonderingsprocedure wat verantwoord wordt door het feit dat beide een iets verschillende administratieve behandeling vragen.
Voor de Kids-eID wordt geen kostprijs doorgerekend en geen belasting geheven, uitgezonderd voor de spoedprocedures waar wel de kostprijs wordt gevraagd.
De kostprijzen die de FOD Binnenlandse Zaken en de FOD Buitenlandse Zaken aanrekenen, worden dus doorgerekend aan de burger, verhoogd met een kleine verwerkingskost. Op het tarief voor de burger van een elektronische identiteitskaart (+ 12j) zal de extra werkingskost van € 0,70 die het gemeentebestuur momenteel aanrekent, verlaagd worden naar € 0,30. Deze verlaging geldt voor alle types van elektronische identiteits- en verblijfskaarten aangezien de retributies van de gemeenten steeds gelijk moeten zijn voor het afleveren van identiteitskaarten/verblijfsdocumenten voor Belgen of vreemdelingen. Het tarief voor elektronische identiteitskaarten voor Belgen blijft dus ongewijzigd € 17,00 (€ 16,70 kostprijs + € 0,30 werkingskost). De elektronische identiteitskaarten die in gewone procedure worden uitgereikt aan de min 12-jarigen, de Kids-ID’ s, blijven zoals voorheen volledig gratis voor de burger. Het gemeentebestuur neemt dus de kostprijs van € 6,70 volledig ten laste. Het tarief voor de verblijfsdocumenten EU, EU+, F, F+, M, N voor vreemde onderdanen wordt vastgesteld op € 17,00 (€ 16,70 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022. Het tarief voor de verblijfsdocumenten A, B, H, I, J, K, L voor vreemde onderdanen wordt vastgesteld op € 17,50 (€ 17,20 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor een spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel zal hoger liggen dan de spoedprocedure via de gemeente.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met levering in de gemeente voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen wordt vastgesteld op € 102,20 (€ 101,90 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met gecentraliseerde levering in Brussel voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgen wordt vastgesteld op € 134,40 (€ 134,10 kostprijs + € 0,30 werkingskost) vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met levering in de gemeente voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt vastgesteld op € 91,90 vanaf 01.01.2022.
Het tarief voor de spoedprocedure (Dag + 1) met gecentraliseerde levering in Brussel voor de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt vastgesteld op € 124,40 vanaf 01.01.2022.
Aangezien voormelde spoedprocedures minder frequent worden aangevraagd dan de gebruikelijke elektronische identiteitskaart (+ 12j) en meestal toch met bancontact worden afgerekend, worden er hier geen extra moeilijkheden verwacht op het vlak van een comfortabele geldafwikkeling tussen burger en loketbediende.
Voor rijbewijzen wordt rechtstreekse toepassing gemaakt van de federale retributietarieven zoals bepaald in het KB van 23.03.1998 en latere wijzigingen.
Er wordt bij het afleveren van paspoorten, reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen een onderscheid gemaakt tussen drie leveringsprocedures, namelijk de gewone procedure (5 werkdagen), de dringende procedure (volgende werkdag) en de superdringende procedure (4,5 uur na aanvraag met afhaling te Brussel).
Gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 met betrekking tot de belasting op de afgifte van administratieve stukken
Omzendbrief van 06.12.2021 van de FOD BIZA m.b.t. het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2022 - overzicht van de verschillende kaarttypes
Omzendbrief van 07.01.2022 van de FOD BIZA m.b.t. het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 01.01.2022
KB van 26.11.2021 tot wijziging van het KB van 08.10.1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, wat binnen een onderneming overgeplaatste personen betreft
Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17.02.1994
Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Invorderingswetboek
Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992
Omzendbrief BB 2008/07 inzake het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 4 min 35 sec - 10 min 08 sec
Art. 1 - Gedurende een periode beginnende op 01.01.2022 en eindigend op 31.12.2025, wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 2 - Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
a. inzake de afgifte van elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de 12 jaar en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen zal er al dan niet een recuperatie zijn van de kostprijs aanmaak en een gemeentelijke heffing en dit overeenkomstig onderstaande tabel:
|
recup. |
gemeent. |
totaal |
Normale procedure |
|||
- eID’ s voor Belgen |
16,70 |
0,30 |
17,00 |
- kids-eID’ s voor Belgische |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
- verblijfstitels voor vreemde onderdanen |
17,20 |
0,30 |
17,50 |
Spoedprocedure met levering in de gemeente (Dag +1) |
|||
- eID’ s voor Belgen |
101,90 |
0,30 |
102,20 |
- kids-eID’ s voor Belgische |
91,90 |
0,00 |
91,90 |
Spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel (Dag +1) |
|||
- eID’ s voor Belgen |
134,10 |
0,30 |
134,40 |
- kids-eID’ s voor Belgische |
124,40 |
0,00 |
124,40 |
b. inzake de afgifte van paspoorten, reisdocumenten van vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen zal er inning zijn van consulaire rechten, recuperatie van kostprijs aanmaak en een gemeentelijke heffing en dit overeenkomstig onderstaande tabel:
|
consulair |
recup. |
gemeent. |
totaal |
Gewoon paspoort 32 blz. |
30,00 |
35,00 |
4,00 |
69,00 |
Gewoon paspoort 64 blz. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t |
Reisdocument vluchtelingen |
20,00 |
41,00 |
4,00 |
65,00 |
Reisdocument staatlozen |
20,00 |
41,00 |
4,00 |
65,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
20,00 |
41,00 |
4,00 |
65,00 |
Gewoon paspoort 32 blz. |
0,00 |
35,00 |
4,00 |
39,00 |
Gewoon paspoort 64 blz. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
Reisdocument vluchtelingen |
0,00 |
41,00 |
4,00 |
45,00 |
Reisdocument staatlozen |
0,00 |
41,00 |
4,00 |
45,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
0,00 |
41,00 |
4,00 |
45,00 |
Gewoon paspoort 32 blz. |
30,00 |
210,00 |
5,00 |
245,00 |
Gewoon paspoort 64 blz. |
30,00 |
210,00 |
5,00 |
245,00 |
Reisdocument vluchtelingen |
20,00 |
210,00 |
5,00 |
235,00 |
Reisdocument staatlozen |
20,00 |
210,00 |
5,00 |
235,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
20,00 |
210,00 |
5,00 |
235,00 |
Gewoon paspoort 32 blz. |
0,00 |
210,00 |
5,00 |
215,00 |
Gewoon paspoort 64 blz. |
0,00 |
210,00 |
5,00 |
215,00 |
Reisdocument vluchtelingen |
0,00 |
210,00 |
5,00 |
215,00 |
Reisdocument staatlozen |
0,00 |
210,00 |
5,00 |
215,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
0,00 |
210,00 |
5,00 |
215,00 |
Gewoon paspoort 32 blz. |
30,00 |
270,00 |
5,00 |
305,00 |
Gewoon paspoort 64 blz. |
30,00 |
270,00 |
5,00 |
305,00 |
Reisdocument vluchtelingen |
20,00 |
270,00 |
5,00 |
295,00 |
Reisdocument staatlozen |
20,00 |
270,00 |
5,00 |
295,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
Gewoon paspoort 32 blz. |
0,00 |
270,00 |
5,00 |
275,00 |
Gewoon paspoort 64 blz. |
0,00 |
270,00 |
5,00 |
275,00 |
Reisdocument vluchtelingen |
0,00 |
270,00 |
5,00 |
275,00 |
Reisdocument staatlozen |
0,00 |
270,00 |
5,00 |
275,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
n.v.t. |
c. inzake de vernieuwing, verlenging of vervanging van de attesten van immatriculatie model A voor vreemdelingen zal naast de kostprijs van € 0,80 per attest, welke als kostprijs op de burger wordt verhaald, een contantbelasting worden geheven van € 4,20 per exemplaar.
d. voor rijbewijzen gelden de federale retributietarieven zoals vastgelegd bij KB van 23.03.1998 betreffende het rijbewijs zoals gewijzigd bij KB van 23.06.2010. Er wordt geen aanvullende gemeentelijke retributie geïnd.
Art. 3 - Zijn van de belasting vrijgesteld:
de stukken welke aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
Art. 4 - De belasting wordt contant of elektronisch betaald tegen de afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke aan betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Art. 5 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel beheerder.
Art. 6 - Het gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 houdende goedkeuring van het reglement inzake de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020-2025 wordt opgeheven en vervangen door dit reglement per 01.01.2022.
Art. 7 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur
Bruno Tuybens, burgemeester
Onder specifieke voorwaarden kunnen private personen informatie en uittreksels uit de bevolkingsregisters en registers van de burgerlijke stand bekomen voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden. Voor het verrichten van dergelijke opzoekingen wordt vaak de medewerking van de dienst burgerzaken gevraagd. In de meeste gevallen gaat het om een hobbyactiviteit die niet behoort tot het takenpakket van de gemeente maar die wel een zeer tijdrovende activiteit inhoudt voor de medewerkers van de dienst. Bovendien gaat het meestal om specifieke taken die omwille van privacyredenen niet kunnen geschieden door de onderzoeker zelf maar enkel door de medewerkers van de dienst burgerzaken. Het is bijgevolg dus aangewezen om opzoekingen in de registers voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden te laten gebeuren door de dienst burgerzaken vergezeld van de aanvrager tegen een door de gemeenteraad vastgestelde retributie onder de vorm van een uurtarief. Deze retributie geldt niet voor de informatie die in uitvoering van een wet, een decreet of ordonnantie aan een administratieve of gerechtelijke overheid of openbare instelling door het gemeentebestuur kosteloos moet geleverd worden.
Op de gemeenteraad van 29.04.2021 werd hiertoe een retributiereglement goedgekeurd.
Het college wenst in dit reglement een vrijstelling te voorzien voor opzoekingen door of in opdracht van publieke rechtspersonen en gemeentelijke erkende verenigingen die zich bezighouden met het vergroten van kennis over de geschiedenis van de gemeente zoals bijv een heemkring.
Gemeenteraadsbesluit van 29.04.2021 houdende goedkeuring van het retributiereglement voor opzoekingen in de bevolkingsregisters en de registers van de burgerlijke stand voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden
Burgerlijk wetboek inzonderheid art. 29
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Koninklijk besluit van 17.03.2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën
Koninklijk besluit van 05.01.2014 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters
Omzendbrief van 27.01.2014 betreffende het verstrekken van informatie uit de bevolkingsregisters voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden
Omzendbrief van 19.03.2019 over de modernisering en informatisering van de burgerlijke stand
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 10 min 09 sec - 13 min 26 sec
Art. 1 - De retributie voor opzoekingen van private personen door de dienst burgerzaken van de gegevens uit de bevolkingsregisters en de registers van de burgerlijke stand voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden wordt als volgt vastgesteld: € 15 per half uur, waarbij er minimaal een half uur wordt aangerekend en ieder begonnen half uur als een vol half uur wordt aangerekend.
Art. 2 - Opzoekingen die niet tot een resultaat leiden, geven eveneens aanleiding tot het betalen van de retributie.
Art. 3 - De opzoekingen zullen geschieden door de dienst burgerzaken in het bijzijn van de aanvrager tijdens een op voorhand gemaakte afspraak. Opzoekingen waarvan de eventuele wettelijk voorziene toelatingen ontbreken, worden niet behandeld.
Art. 4 - Er wordt vrijstelling tot betaling verleend voor:
-informatie die in uitvoering van een wet, een decreet of ordonnantie aan een administratieve of gerechtelijke overheid of openbare instelling door het gemeentebestuur kosteloos moet geleverd worden.
-voor opzoekingen door of in opdracht van publieke rechtspersonen en gemeentelijke erkende verenigingen die zich bezighouden met het vergroten van kennis over de geschiedenis van de gemeente.
Art. 5 - De verschuldigde bedragen worden betaald via overschrijving op zicht van een factuur van het lokaal bestuur of via elektronische weg.
Art. 6 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.
Art. 7 - Het gemeenteraadsbesluit van 29.04.2021 houdende goedkeuring van het retributiereglement voor opzoekingen in de bevolkingsregisters en de registers van de burgerlijke stand voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden wordt opgeheven.
Art. 7 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente beschikt niet over het geschikte materieel om het maaien van de bermen uit te voeren overeenkomstig het bermbeheerplan zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 13.09.2018. Ook de afvoer en de verwerking van het maaisel moet in overeenstemming gebeuren met de vigerende regelgeving. Het is dan ook aangeraden om deze werken uit te besteden voor de jaren 2022 en 2023.
In het kader van de opdracht “Maaien bermen volgens het bermbeheerplan (2022-2023)” werd een bestek met nr. 2022/626 opgesteld door de milieudienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 193.260,21 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022&2023/GBB/0200-00/6150000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Bestek nr 2022/626
Bermbeheerplan
Gemeenteraadsbesluit van 13.09.2018 houdende de goedkeuring van het bermbeheerplan
Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet).
Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Johan De Bleecker, Louis Ide
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 13 min 27 sec - 16 min 58 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2022/626 en de raming voor de opdracht “Maaien bermen volgens het bermbeheerplan (2022-2023)”, opgesteld door de milieudienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 193.260,21 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Bruno Tuybens, burgemeester
Op de installatievergadering van de gemeenteraad op 07.01.2019 werden onder andere de politieraadsleden verkozen met onderstaand resultaat:
verkozen zijn tot effectief lid van de politieraad |
de kandidaten die als opvolgers voor elk vermeld verkozen effectief lid werden voorgedragen van rechtswege en in de volgorde van de voordrachtakte de opvolgers zijn van deze verkozen effectieve leden |
Herregodts Emmy |
1 Meerschaut Sabine |
|
2 Thuy Anke |
Ide Louis |
1 Van Den Haute Peter |
|
2 nihil |
De Bleecker Johan |
1 Duprez Johan |
|
2 De Temmerman Guido |
Van den Bulcke Jozef |
1 Adriaens Pascale |
|
2 Baudewijn Werner |
Per e-mail van 08.02.2022 laat politieraadslid Emmy Herregodts aan de voorzitter van de politieraad en burgemeester/algemeen directeur weten ontslag te willen nemen als politieraadslid.
Haar mandaat dient - gezien 1ste opvolger Meerschaut Sabine niet langer gemeenteraadslid is - aangeboden te worden aan mevrouw Anke Thuy, 2de opvolger. Gezien zij per e-mail van 08.02.2022 aan de voorzitter van de politieraad en burgemeester/algemeen directeur laat weten te verzaken aan haar mandaat als politieraadslid, kan om de continuïteit van de werking van de politieraad te vrijwaren, de gemeenteraad waarvan het effectief lid afhangt, zich beroepen op het artikel 19 WGP (Wet op de Geïntegreerde Politie). Dit artikel biedt de mogelijkheid om een geldig verkozen effectief lid te vervangen zonder veel bijkomende formaliteiten.
WGP - Art. 19. Wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht. Is zulks niet het geval, dan wordt in de vervanging voorzien bij een geheime stemming waarbij elk gemeenteraadslid over één stem beschikt en de kandidaat die de meeste stemmen behaalde verkozen wordt verklaard. Bij staking van stemmen is artikel 17 van toepassing.
Uit de notulen van de installatievergadering van 07.01.2019 blijkt de voordracht van Emmy Herregodts en haar opvolgers te zijn gedaan door Tuybens Bruno, Meerschaut Sabine, Thuy Anke en Ide Louis. Deze kunnen - met uitzondering van Sabine Meerschaut die geen raadslid meer is - derhalve een nieuwe voordracht doen.
Op 11.02.2022 werd een nieuwe voordrachtsakte ingediend bij de burgemeester en algemeen directeur ondertekend door Tuybens Bruno, Thuy Anke en Ide Louis en het voorgedragen lid. De voordrachtsakte doet zich voor als volgt:
kandidaat-effectief lid |
kandidaat-opvolger(s) |
Tom Aelbrecht |
nihil |
Uit het onderzoek van de burgemeester bij de overhandiging van de voordrachtsakte om na te gaan of zij voldoet aan de artikelen 4 en 5, van het Koninklijk Besluit van 20.12.2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad, blijkt dat de akte van voordracht voldoet aan de bepalingen van hogervermeld KB en als geldig kan worden beschouwd.
Uit de medeondertekening van het voorgedragen effectief lid blijkt ook de instemming met zijn voordracht.
Derhalve kan het voorgedragen effectief lid als verkozen worden verklaard.
Mail ontslag Emmy Herregodts en verzaking Anke Thuy dd 08.02.2022
Voordrachtsakte dd. 11.02.2022
Notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 07.01.2019
Wet van 7.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus inzonderheid art. 19
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Koninklijk Besluit van 20.12.2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad
Ministeriële Omzendbrief van 13.11.2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 16 min 59 sec - 19 min 18 sec
Art. 1 - Tom Aelbrecht wordt als nieuw effectief lid voor de politieraad Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm verkozen verklaard. Er zijn geen opvolgers.
Art. 2 - Afschrift zal worden bezorgd aan de voorzitter van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm en aan de bestendige deputatie.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
Bij gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 werd de heer Tom Aelbrecht voorgedragen als bestuurder in de Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) voor de legislatuur 2019 - 2024.
De heer Tom Aelbrecht is sedert 22.12.2021 financieel directeur bij de gemeente Maarkedal en dus werkzaam bij een aan I.Vl.A deelnemend bestuur.
Artikel 436, eerste lid, 8° van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur stelt dat het mandaat van bestuurder binnen een opdrachthoudende vereniging (zoals I.Vl.A.) onverenigbaar is met o.m. de functie van werknemer binnen een deelnemend openbaar bestuur in de opdrachthoudende vereniging.
De raad van Bestuur van I.Vl.A nam op 27.01.2022 kennis van het ontslag van Tom Aelbrecht als bestuurder.
Er dient derhalve een nieuwe vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van I.Vl.A aangeduid te worden door de gemeenteraad van Zwalm.
Er wordt voorgesteld Emmy Herregodts voor te dragen als vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van I.Vl.A voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024.
In uitvoering van het burgemeestersbesluit inzake deze virtuele gemeenteraad, en in afwijking van art. 29 van het huishoudelijk reglement dat voorziet in een stem- en stemopnemingsbureau, wordt de geheime stemming georganiseerd via de e-notulen module.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Beslissing raad van bestuur I.Vl.A
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Statuten I.Vl.A
geen
Met 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 8 stemmen onthouden
Raadslid De Temmerman kon technisch niet stemmen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 19 min 19 sec - 26 min 01 sec
Met 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 8 stemmen onthouden.
Art. 1 – Emmy Herregodts wordt voorgedragen als vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van I.Vl.A voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024.
Art. 2 - I.Vl.A zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
Francia Neirinck en Peter Van Den Haute, schepenen
Overstromingen uit de riolering zullen twee maal vaker voorkomen tegen 2030 en tot zelfs vijf maal in 2050. Voor gemeenten die nu al regelmatig kampen met wateroverlast of zich willen voorbereiden op hevigere regenbuien in de toekomst, maakte Farys een hemelwaterplan op. Dat sluit altijd aan op de specifieke behoeften en situatie van de gemeente zonder het probleem te verschuiven naar een buurgemeente. Anders gaan denken over hemelwater en om ons heen kijken naar mogelijkheden om het bij te houden in plaats van het zo snel mogelijk af te voeren, is de basis voor een nieuwe harmonie tussen mens en water.
Vermits de gemeente Zwalm nu al te kampen heeft met wateroverlast en dit in de toekomst door de klimaatverandering nog een hoger risico inhoudt, gaf het college op 02.04.2020 aan Farys de opdracht om voor onze gemeente ook een hemelwaterplan op te stellen.
Dit plan kwam tot stand na overleg met diverse actoren en werd ook voor advies voorgelegd aan de milieuraad, de GECORO, de Boerenbond, de erosiecoördinator en de werkgroep Trage Wegen. Het document werd toegelicht op de Milieuraad en de Gecoro van 21.10.2021. De adviserende instanties zullen feedback krijgen over hoe er met hun input is omgegaan.
De toegang tot watergerelateerde subsidies zal vanaf 2024 worden gekoppeld aan het beschikken over een hemelwaterplan. Dit is bepaald in de Blue Deal. Om gemeentebesturen hierbij te ondersteunen, heeft de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) een blauwdruk uitgewerkt.
Bedoeling is uiteraard ook aan de slag te gaan met dit plan en dit concreet naar acties en uitvoering toe te vertalen. Het hemelwaterplan houdt echter geen concrete engagementen in. De verdere concretisering van maatregelen zal steeds gebeurden in nauw overleg met de verschillende betrokkenen.
Er werd hierover ook een voorafgaande infovergadering voor de raadsleden georganiseerd op 21.02.2022 welke inclusief presentatie terug te vinden is op https://www.youtube.com/watch?v=ZwZppYGMAug
Hemelwaterplan: https://www.dropbox.com/s/earh674ohqtliat/HWP%20Zwalm%20rev%20jan%20-%20finaal%20%281%29.pdf?dl=0
Collegebesluit van 02.04.2020 houdende opdracht aan Farys tot opmaak van een hemelwaterplan
Advies milieuraad dd. 21.10.2021
Advies Gecoro dd.25.10.2021
Advies Erosiecoördinator dd. 21.10.2021
Advies Boerenbond dd. 21.10.2021
Advies werkgroep Trage Wegen dd. 21.10.2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Matthijs Verschraegen, Louis Ide, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Angélique De Clercq
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 26 min 02 sec - 55 min 13 sec
Enig art. - Het "hemelwaterplan Zwalm" wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Francia Neirinck en Peter Van Den Haute, schepenen
Het bestuur voorziet in haar meerjarenplan in herlocalisatie en de aanleg van een nieuw milieupark en technische loods. Dit is voorzien op de site van de oude steenbakkerij te Roborst. Hiervoor wensen we een ontwerper aan te stellen.
In het kader van de opdracht “aanstellen ontwerper voor nieuw milieupark en technische loods” werd een bestek met nr. 2022/624 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 300.000,00 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 en volgende jaren, op budgetcode 0309-00/2220000/BESTUUR/CBS/0/BD2-IP8 (actie 221).
Bestek nr 2022/624
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 55 min 14 sec - 1 u 16 min 50 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2022/624 en de raming voor de opdracht “aanstellen ontwerper voor nieuw milieupark en technische loods”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 300.000,00 incl. btw.
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3 - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Francia Neirinck, schepen
De gemeenteraad besliste op 16.12.2021 onder andere principieel tot de herontwikkeling van de site oude ‘Steenbakkerij’ te Roborst, met het oog op het herlocaliseren van het milieupark en het ontwikkelingen van een nieuwe huisvesting voor de technische dienst en keurde de aanvraag van een projectvergadering en opstart van het vergunningstraject daartoe goed.
Ook de convenant "brownfieldproject "139. Zwalm - Roborst steenbakkerij" werd op die zitting goedgekeurd, een convenant met betrekking tot de herontwikkeling van de volledige site van de oude steenbakkerij waarin alle partijen zich onder andere bereid verklaren de vergunningsmogelijkheden, voor wat betreft de anticipatieve ontwikkeling van het gemeentelijk milieupark met opslagruimten voor de gemeentelijke technische dienst, te onderzoeken op basis van artikel 4.4.7, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en de daarin voorziene mogelijkheden inzake vergunningstrajecten. In kader van de herontwikkeling zal ook een strategische totaalvisie opgemaakt worden voor de ruimere omgeving en het achterliggende ontginningsgebied, om er een groengebied van te maken. Voor dit alles zal de gemeente Zwalm starten met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
In kader van het vergunningstraject conform art. 4.4.7 van de VCRO wensen we nu de opmaak van een RUP op te starten inzake dit projectgebied.
Hiervoor wensen we externe ondersteuning.
De gemeente Zwalm is lid van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Solva. Solva heeft ruimtelijk planners in dienstverband. Solva heeft door haar lopende opdrachten reeds een grondige terreinkennis opgebouwd en was ook in het voortraject reeds betrokken bij dit project. Derhalve kan besloten worden dat Solva beschikt over de nodige theoretische expertise en praktische ervaring om de opmaak van dit RUP tot een goed einde te brengen.
In de statuten van Solva, meer bepaald in artikel 3 wordt de doelstelling van dit intergemeentelijk samenwerkingsverband onder meer als volgt bepaald:
“ Artikel 3
De vereniging heeft tot doel:
1. De ruimtelijke ordening: door het opstellen van structuurplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, natuurontwikkelingsplannen, mobiliteitsplannen en soortgelijke …………”.
Uit artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, volgt dat deze wet niet van toepassing is op overheidsopdrachten geplaatst door een aanbestedende overheid bij een publiekrechtelijke rechtspersoon, wanneer de aanbestedende overheid - samen met andere aanbestedende overheden – op de publiekrechtelijke rechtspersoon toezicht uitoefent zoals op haar eigen diensten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd Solva aan te stellen voor de opmaak van een gemeentelijk RUP inzake inzake de site van de oude steenbakkerij en aanpalende vergunningssite.
Ontwerp samenwerkingsovereenkomst met Solva
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en haar uitvoeringsbesluiten.
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten inzonderheid art 30§1,2° inzake in-house opdrachten
Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Louis Ide
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/m8EoRbSimVw - Tijdsblok audio: 1 u 16 min 51 sec - 1 u 31 min 35 sec
Art. 1 – De opdracht voor de opmaak van een gemeentelijk RUP inzake de site van de oude steenbakkerij en aanpalende ontginningssite wordt toevertrouwd aan Solva. De daartoe opgemaakte samenwerkingsovereenkomst opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 2 – De totaalprijs wordt geraamd op € 38.939.
Art. 3 – De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen tot verdere uitvoering.
Art. 4 – De algemeen directeur en de burgemeester worden gemachtigd tot de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad