Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 29.04.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 29.04.2021.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 29.04.2021 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 0 min 48 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 29.04.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Eric De Vriendt, burgemeester
Gezien de COVID-19-pandemie, de huidige cijfers in verband met de besmettingen in Vlaanderen en de bestaande federale maatregelen vanuit de nationale veiligheidsraad, en vastgelegd in een ministerieel besluit van 28.10.2020 en latere wijzigingen, is fysiek vergaderen met een grote groep niet echt verenigbaar met de geldende social distancing-maatregelen. Het is dan ook aangewezen om in afwijking van het besluit van de gemeenteraad van 24.09.2020, de geplande vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31.05.2021 niet fysiek te organiseren.
Gezien de gemeente en het OCMW moeten blijven verder werken en er momenteel agendapunten zijn die door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moeten beslist worden, is uitstellen van de raadsvergadering geen optie en ook niet wenselijk.
De burgemeester kan conform de adviezen van het Agentschap Binnenlands Bestuur in dringende omstandigheden overeenkomstig artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet maatregelen uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen. De burgemeester legt hierin de modaliteit vast op welke wijze het bestuursorgaan vergadert. Er dient immers afgeweken te worden van de bestaande huishoudelijke reglementen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn gezien daar niets is bepaald over virtuele vergaderingen.
Er bestaat een waaier aan mogelijkheden om een digitale of virtuele vergadering van de bestuursorganen te organiseren rekening houdende met het openbaar of besloten karakter van de vergaderingen van het bestuursorgaan. Het lokaal bestuur Zwalm beschikt ook over een voor raadsleden digitaal ontsloten notulerings- en vergadersoftware en heeft via licenties op Microsoft Teams ook de mogelijkheid tot een audio-visuele en dus virtuele bijeenkomst.
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23.04.2020, 18.05.2020, 25.06.2020, 28.10.2020, 23.11.2020, 17.12.2020, 28.01.2021, 25.03.2021 en 29.04.2021 werden ook al virtueel georganiseerd en dezelfde werkwijze kan worden gebruikt voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31.05.2021.
De burgemeester nam hieromtrent een beslissing voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31.05.2021 die we ter kennis brengen van de raadsleden.
Besluit van de burgemeester BB/2021/019 van 17.05.2021 - COVID-19-pandemie - afspraken virtuele gemeenteraad van 31.05.2021
Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 inzake COVID-19-pandemie - Bekrachtiging besluit burgemeester tot inperking van de aanwezigheid van publiek op de gemeenteraad
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
De nieuwe gemeentewet inzonderheid artikel 134, §1 en 135, §2
Ministerieel besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Corona-virus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen
Richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 0 min 49 sec - 1 min 13 sec
Enig. artikel - De raad neemt kennis van het besluit van de burgemeester BB/2021/019 dat de vergader- en besluitvormingsregels alsook de wijze van vergaderen voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31.05.2021 vastlegt.
Dit besluit luidt in het beschikkend gedeelte als volgt:
Art. 1 - De burgemeester beslist dat de openbare vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31.05.2021 onder volgende voorwaarden zal georganiseerd worden :
1/De ontwerpnotulen worden via de traditionele link toegestuurd aan de raadsleden. De agenda (bij publicaties) en de ontwerpnotulen (via de kalender) staan klaar in de mobiele applicatie e-notulen https://zwalm-enotulen.schaubroeck.be/ebestuur-mobile/#/login?continueTo=%2F
2/Via de voor alle raadsleden toegankelijke mobiele applicatie e-notulen kan voor elk agendapunt tot uiterlijk donderdag 27.05.2021 om 19u schriftelijk opmerkingen/vragen/tussenkomsten gedaan worden door alle raadsleden, door een ‘annotatie’ toe te voegen. Vanaf donderdag 27.05.2021 om 19u tot uiterlijk zaterdag 29.05.2021 om 19u zal de meerderheid, indien nodig en relevant, op eventuele annotaties antwoorden. Vanaf zaterdag 29.05.2021 om 19u tot zondag 30.05.2021 om 19u kunnen de raadsleden indien nodig en relevant, op alle eventuele annotaties antwoorden. Dit geldt ook voor de eventuele aanvullende dagordepunten ingediend conform te bestaande huishoudelijke reglementen van de raden.
Deze annotaties zullen in het zittingsverslag worden opgenomen als tussenkomst indien gedeeld met de leden van de vergadering EN de secretaris (lees: algemeen directeur).
Hoe geeft u een annotatie in? Bij elk ontwerp-besluit ziet u in het midden onderaan een klein tekstballonnetje. Na daarop te hebben geklikt, kunt u de gewenste opmerking of vraag bij dat punt vermelden. Belangrijk (niet vergeten!) is ook dat u aangeeft met wie de annotatie gedeeld dient te worden. Daar duidt u aan: leden van de vergadering EN secretaris. (Anders zien we uw annotaties niet.) Daarna klikt u op “opslaan” en sluit u het venster van de annotaties.
Indien u de annotatie als tussenkomst in het verslag genotuleerd wenst te zien, dient dit gedeeld te zijn met de leden van de vergadering EN secretaris!
De gemaakte annotaties van anderen ziet u per punt in het tabblad annotaties.
3/Via de mobiele applicatie e-notulen kunnen jullie stemmen via het tabblad i-voting vanaf ontvangst van de agenda tot uiterlijk maandag 31.05.2021 om 12u door bij het tabblad i-voting te kiezen tussen “punt goedkeuren” of “punt te bespreken”.
Indien u (eventueel na de gedachtenwisseling via de annotaties) toch zou opteren een ontwerpbesluit niet goed te keuren, kiest u voor “punt te bespreken”.
Indien er via i-voting goedkeuring is van minstens de helft van de raadsleden en er wordt door de andere raadsleden geen bespreking gevraagd dan wordt hun stem als onthouding beschouwd.
4/Alle punten die via i-voting op uiterlijk maandag 31.05.2021 om 12u door iedereen zijn goedgekeurd worden automatisch als goedgekeurd beschouwd ongeacht het raadslid op het moment van de virtuele gemeenteraad op maandag 31.05.2021 om 20u "aanwezig" is of niet.
5/Op de virtuele gemeenteraad - waarvoor u via mail of via de outlook-agenda een link zal krijgen via de applicatie Microsoft Teams - zal als volgt worden gehandeld :
-voor alle punten waar iedereen mee akkoord was en goedkeurde via i-voting (of waarvan niemand de bespreking vroeg via i-voting) zal enkel nog de titel van het punt en de beknopte inhoud voorgelezen worden door de voorzitter met het stemresultaat.
-voor de punten waar minstens 1 raadslid aangaf een bespreking te willen: hierover zal de voorzitter nog een audio-visueel debat organiseren aanvullend op de zaken opgenomen in de annotaties bij het betreffende punt. De raadsleden die het woord willen zullen dit moeten vragen via de chat-functie in de applicatie en alleen nadat hen het woord is gegeven mag worden gesproken. Na de zo georganiseerde audio-visuele bespreking zal gestemd worden via de stemmingsmogelijkheid binnen de applicatie e-notulen (tabblad stemming). De stemming hier gebeurt door alle via Microsoft Teams virtueel aanwezige leden.
Hoe gaat men te werk: men minimaliseert zijn Microsoft Teams applicatie (niet uitzetten - wel minimaliseren!) en gaat naar de applicatie e-notulen en het tabblad stemming.
De algemeen directeur zal steeds de stemming openzetten en daarna kunnen de virtueel aanwezigen stemmen : ja/neen/onthouding. Bij problemen kan de voorzitter en algemeen directeur ter zitting opteren voor een andere werkwijze (bijv via mail - smart-form of via de chatfunctie binnen de applicatie Microsoft Teams)
-amendementen kunnen worden ingediend bij de te bespreken punten via de annotaties. De annotatie wordt dan duidelijk voorafgegaan door de woorden : "amendement:" De stemming gebeurt zoals voor het punt zelf.
6/Het zittingsverslag van de raadsvergadering van 31.05.2021 zal worden gevormd door:
-de ontwerpnotulen aangevuld met de via e-notulen (i-voting en stemming) bekomen stemresultaten.
-het audio-visueel verslag gevormd door de audio-visuele opname van de virtuele vergadering. De vergadering zal dus worden opgenomen om te delen met het publiek.
7/Het audio-visuele verslag zal na de raadszitting zo snel mogelijk op de website van de gemeente geplaatst worden om het openbaar karakter te waarborgen en tevens worden gestreamed behoudens technische problemen.
8/Bij discussies en niet voorziene zaken oordeelt de voorzitter over elke betwisting in overleg met de algemeen directeur en in de geest van het huishoudelijk reglement.
9/Het is aangewezen ervoor te zorgen dat u steeds ook zicht hebt op de module e-notulen tijdens de virtuele zitting inzonderheid tijdens de stemming.
Art. 2 - Dit besluit treedt in werking op 18.05.2021 en zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur. Het wordt ook ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad van 31.05.2021.
Bruno Tuybens, schepen
De geconsolideerde jaarrekening (deel gemeente + OCMW) voor het jaar 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd. De geconsolideerde rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De financiële toestand van de jaarrekening duidt op een gezonde situatie met een gezonde autofinancieringsmarge en goed resultaat op kasbasis.
Het ontwerp van de rekening werd minstens 14 dagen voor de vergadering aan ieder raadslid bezorgd.
Geconsolideerde rekening 2020 en bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Besluit Vlaamse Regering van 25.06.2010 betreffende de beleids- en beheercyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijke welzijn en latere wijzigingen
Ministerieel besluit van 01.10.2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen
An Bassez, Bruno Tuybens, Johan De Bleecker, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 min 14 sec - 1 u 05 min 38 sec
Art. 1 – De jaarrekening 2020 (deel gemeente) wordt vastgesteld.
Art. 2 - De geconsolideerde jaarrekening en jaarrekening 2020 (deel OCMW) wordt goedgekeurd onder opschortende voorwaarde van vaststelling van deze jaarrekening door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van heden.
Art. 3 – De geconsolideerde jaarrekening 2020 en bijhorende bijlagen zal worden gepubliceerd op onze website binnen de wettelijke termijnen en worden overgemaakt aan de toeziende overheid in de voorgeschreven vorm.
Eric De Vriendt, burgemeester
De huidige GAS-reglementering werd op 24.09.2020 goedgekeurd door de gemeenteraad. Gezien sommige gemeenten van de politiezone kleine aanpassingen deden, waren er verschillen tussen de gemeenten van de zone en dit ook in nummering van artikelen ten gevolge van deze aanpassingen.
Daarnaast dienden een klein aantal zaken te worden aangepast (zoals oa een nieuwe bepaling inzake een verbod op lachgas). Inzake de verkeersinbreuken opgenomen onder hoofdstuk 8 in de oude GAS-regels, wordt voorgesteld deze apart op te nemen in een "GAS 4" - reglement waarvoor ook nog een apart protocol GAS-verkeer met het parket zal worden afgesloten. Zonder dergelijke GAS 4 en een protocol met het parket dreigen immers parkeerovertredingen niet meer vervolgd te worden. Het parket voert immers aan dat de gemeenten dit via GAS 4 moeten doen en zij dus niet meer vervolgen als onmiddellijke inningen niet worden betaald.
Voor beide GAS-reglementen dienen er ook bijhorende procedurele regels te worden vastgelegd.
Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 houdende goedkeuring van het reglement gemeentelijke administratieve sancties voor de politiezone Brakel - Horebeke - Maarkedal - Zwalm
Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken, afgesloten tussen de procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen op 16.01.2018
Algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 1-2-3
Algemeen politiereglement GAS 1-2-3
Algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 4
Politieverordening GAS 4
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 05 min 39 sec - 1 u 10 min 23 sec
Art. 1 - Het algemeen reglement en algemeen politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 1-2-3 zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 2 - Het algemeen reglement en de politieverordening op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 4 zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 3 - Het gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 houdende goedkeuring van het GAS-reglement wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit reglement maar blijft van toepassing op hangende feiten en dossiers.
Art. 4 - Dit reglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
Philip Lefever, algemeen directeur
Het decreet lokaal bestuur en de raadsbesluiten van 28.03.2019 houdende vastlegging van ons kader van organisatiebeheersing, voorzien dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing, uiterlijk vóór 30 juni over het voorbije kalenderjaar.
Omwille van de integratie van gemeente en OCMW zal er gerapporteerd worden aan de organen van de gemeente.
De rapportering gebeurt door middel van een managementrapport. Het is een document in opbouw in die zin dat het de komende jaren zal groeien in vorm en inhoud.
Managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2020
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 inz. art 219
Gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.03.2019 houdende goedkeuring van het kader organisatiebeheersing
Angélique De Clercq, Philip Lefever
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 10 min 24 sec - 1 u 19 min 46 sec
Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van de managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2020 inzake het geïntegreerde lokaal bestuur Zwalm (gemeente + OCMW).
Patrick Moreels, schepen
Als gemeentebestuur erkennen we dat de toegankelijkheid van de haltes voor het openbaar vervoer en de toegankelijkheid van het publiek domein een bepalende rol spelen om elke inwoner en bezoeker gelijke kansen te geven. Zo leveren we een bijdrage aan de uitvoering van het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap, dat België ratificeerde in 2009. Dit verdrag bepaalt dat personen met een handicap volledig en gelijkwaardig moeten kunnen deelnemen aan de samenleving.
Een toegankelijke gemeente is een gemeente waar iedereen zelfstandig mobiel kan zijn, ongeacht zijn mogelijkheden of leeftijd en onder alle omstandigheden. Als het kan, net als iedereen – als het moet, aangepast maar op een evenwaardige manier.
De gemeente wenst derhalve een charter te ondertekenen om onze haltes van De Lijn meer toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Charter Masterplan toegankelijke bushaltes
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 19 min 47 sec - 1 u 19 min 59 sec
Art. 1 - Het Charter Masterplan toegankelijke bushaltes zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening.
Eric De Vriendt, burgemeester
1. Op de Beerlegemsebaan ter hoogte van huis nr 77 aan de kruising met de Gaverstraat is er geregelde wateroverlast.
Bij zware regenval komt er veel water van de velden ten noorden van de Gaverstraat op de baan. De bestaande riolering aldaar blijkt ontoereikend om het water af te voeren. Dit regenwater komt via de Gaverstraat op de Beerlegemsebaan waar het blijft staan. Dit zorgt voor een onveilige situatie op de weg.
Het college wenst TMVW opdracht te geven deze problematiek te bekijken, een ontwerp te laten opmaken en derhalve een ontwerper aan te stellen ten laste van ons investeringsbudget.
Het college wenst hier de nodige grondverwervingen te doen door middel van een ruil. Het openbaar domein heeft ter hoogte van dit kruispunt een grillige vorm, wat dit mogelijk maakt.
2. In zitting van 28.05.2020 werd door het college beslist aan TMVW te vragen een goedkopere oplossing te zoeken voor de waterproblematiek in de Terweeënstraat dan het reeds uitgewerkte voorstel, geraamd op 535.768,70 EUR. Deze kan erin bestaan om een gracht aan te leggen tussen nr 43 bus 1 (garage Marnix) en Vredesplein aan de zuidkant van de straat. Hiervoor moet een deel grond van 4 landbouwpercelen verworven worden, nl 206B, 203B, 202B en 201B.
3. Een gelijkaardig proces kan een oplossing bieden voor de geregelde wateroverlast in Makkegem ter hoogte van nr 20 en omgeving. De aanleg van een baangracht op de aangelegen landbouwpercelen kan hier een oplossing bieden. Hiervoor moet een deel grond verworven worden van 3 percelen : 46B, 48A en 53A
De budgettaire voorzieningen voor eventuele kleine grondverwervingen zullen in een volgende meerjarenplanaanpassing worden getroffen. Aan TMVW zal de opdracht worden gegeven om een studiebureau aan te stellen uit een raamovereenkomst studiebureau’s voor de opmaak van het ontwerp met de grondverwervingen, een eventuele omgevingsvergunningsaanvraag voor te bereiden en de technische plannen voor de grachten uit te tekenen.
situatieschetsen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Eric De Vriendt, Louis Ide
De vergadering wordt geschorst tijdens de behandeling van dit punt.
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 20 min 00 sec - 1 u 46 min 28 sec
Art. 1 – Aan TMVW wordt de opdracht gegeven om lastens ons investeringsbudget binnen Aquario de studieopdracht uit te voeren voor het oplossen van de afwateringsproblematiek op de Beerlegemsebaan ter hoogte van nr 77 en met de kruising aldaar met de Gaverstraat, evenals voor de Terweeënstraat en Makkegem.
Art. 2 – TMVW zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVW ov.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW op 18.06.2021 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 30.04.2021.
De algemene vergadering van TMVW van 18.06.2021 heeft volgende agenda:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per
31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
Varia en mededelingen.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Aangetekende brief dd. 30.04.2021 van TMVW
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 betreffende TMVW ov - aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVW ov.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 46 min 29 sec - 1 u 46 min 48 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering TMVW ov van 18.06.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per
31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
Varia en mededelingen.
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 18.06.2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Patrick Moreels, schepen
Het bestaande reglement subsidies jeugd vraagt een aanpassing om in lijn te liggen met de andere subsidies binnen de afdeling Vrije Tijd.
Er is gebleken dat de deadline voor de subsidies voor sport- en cultuurverenigingen vastgelegd is op 15 februari, terwijl dit voor de subsidies jeugd op 1 februari ligt.
In artikel 11, 16 en 27 wensen we de deadline voor de aanvraag dan ook aan te passen naar 15 februari om een gelijkschakeling te realiseren tussen alle subsidies binnen de afdeling Vrije Tijd.
Teneinde de tekst volledig te houden wordt het reglement gehercoördineerd rekening houdende met de hierboven vermelde aanpassingen.
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende het reglement subsidies jeugd
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 46 min 49 sec - 1 u 47 min 05 sec
Gehercoördineerd reglement subsidies jeugd voor werkjaar 2020-2025
Afdeling 1: Percentuele verdeling verschillende subsidies
Artikel 1: Algemeen
Binnen de perken van de daartoe door de gemeenteraad goedgekeurde kredieten op de meerjarenplanning, voorziet het gemeentebestuur van Zwalm subsidies voor de ondersteuning van jeugdwerk ten bedrage van €13.129 voor 2020, nadien jaarlijks verhoogd met de jaarlijkse stijging van de index der consumptieprijzen waarbij de startwaarde de index van de maand december 2019 is.
Artikel 2: Begripsomschrijving
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3: Verdeling
De beschikbare gelden worden als volgt verdeeld:
Deze verdeling gebeurt op basis van wat in de verschillende afdelingen binnen dit reglement wordt vastgelegd.
Artikel 4: Overschotten
Indien na uitbetaling van de aanvragen voor toelagen binnen de verschillende afdelingen van dit reglement, nog overschotten beschikbaar zijn van deze kredieten (zoals bepaald in de begroting), dan worden deze eerst aangewend om eventuele tekorten op de subsidies voor kampvervoer aan te vullen. Indien er dan nog overschotten zijn worden deze jaarlijks verdeeld onder alle erkende jeugdwerkinitiatieven volgens dezelfde verdeelsleutel, toegepast in afdeling 2 van dit reglement.
Artikel 5: Controle en sancties
De toelagen worden verleend door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de gemeentelijke jeugdadviesraad. Aan het college van burgemeester en schepenen dienen alle documenten te worden voorgelegd en alle inlichtingen te worden verstrekt die zij noodzakelijk acht voor het toekennen van de subsidies (bvb de boekhouding).
De algemene vergadering van de gemeentelijke jeugdadviesraad kan het college van burgemeester en schepenen vragen inzicht te krijgen in alle documenten en alle inlichtingen te bekomen die zij noodzakelijk acht voor het adviseren van de aanvragen.
Indien blijkt dat door een jeugdwerkinitiatief of een particulier onjuiste gegevens verstrekt worden of indien de voorwaarden van dit reglement niet strikt worden nageleefd, kan het college van burgemeester en schepenen de op grond van dit reglement toegekende subsidies geheel of gedeeltelijk terugvorderen en de begunstigde(n) schorsen voor verdere betoelaging. De begunstigde wordt hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Hij/zij heeft het recht binnen de veertien dagen bezwaar aan te tekenen tegen de overwogen maatregel, waarna de algemene vergadering van de gemeentelijke jeugdadviesraad gevraagd wordt advies te verlenen. Het college van burgemeester en schepenen kan daarna, op basis van het bezwaar en het advies van de gemeentelijke jeugdadviesraad , de sanctie eventueel herzien. Deze beslissing dient uitvoerig te worden gemotiveerd.
Afdeling 2: Subsidies voor erkende jeugdwerkinitiatieven
Artikel 6: Begripsomschrijving
Voor de toepassing van de bepalingen van dit reglement wordt verstaan onder:
- de leeftijd van de leden moet gesitueerd zijn tussen 3 en 25 jaar, de leeftijd wordt geteld op basis van de geboortejaren in het geldende werkjaar
- de erkende jeugdorganisatie moet naam, adres en geboortedatum van de leden kunnen voorleggen (aan de hand van officiële ledenlijsten, verzekeringsdocumenten,...)
- minimum 2-wekelijkse activiteit
- minimum 20 leden, waarvan maximum 1/3de begeleiders
- begeleiding gebeurt door persoon van minimum 16 jaar en maximum 25 jaar (jeugd voor jeugd)
Artikel 7: Het jeugdwerkinitiatief mag geen geldelijke toelagen ontvangen voor dezelfde werking op grond van een andere gemeentelijke regelgeving.
Artikel 8: Doelstelling
De subsidies zijn specifiek bedoeld voor de ondersteuning en stimulering van de werking van de erkende jeugdwerkinitiatieven op het grondgebied van Zwalm. Deze worden onderverdeeld in een basistoelage en een werkingstoelage.
Jeugdwerkinitiatieven met een permanente werking ontvangen een basistoelage en een werkingstoelage op basis van hun activiteitenverslag.
Jeugdwerkinitiatieven met een niet-permanente werking ontvangen een werkingstoelage op basis van hun activiteitenverslag.
De basistoelage bedraagt 20% van het totale bedrag en wordt gelijk verdeeld onder alle jeugdwerkinitiatieven met een permanente werking die een aanvraag indienen.
De werkingstoelage bedraagt 80% van het totale bedrag en wordt via een puntensysteem verdeeld onder de aanvragende jeugdwerkinitiatieven met permanente en niet-permanente werking.
Artikel 9: Begunstigden
Enkel jeugdwerkinitiatieven die voldoen aan de begripsomschrijvingen binnen artikel 2 en 6 van dit reglement kunnen in aanmerking komen voor een subsidie.
Artikel 10: Begripsomschrijving en berekening werkingstoelage
De werkingstoelage wordt berekend op basis van het activiteitenverslag dat het jeugdwerkinitiatief indient. De punten worden als volgt verdeeld:
lidmaatschap |
per lid (lijst op 31/12) |
10 punten |
gebrevetteerde begeleider |
per begeleider met brevet |
75 punten |
activiteit < 7u |
per aanwezig lid/begeleider |
1 punt |
activiteit ≥ 7u |
per aanwezig lid/begeleider |
2 punten |
kamp of weekend |
per nacht per aanwezige |
3 punten |
medewerking aan een gemeentelijk initiatief |
per deelname |
75 punten |
medewerking aan een solidariteitsactie (11.11.11, Amnesty International, …) |
per deelname |
75 punten |
medewerking aan activiteiten voor natuurbehoud of ter verbetering van het leefmilieu |
per deelname |
75 punten |
begeleider in bezit van brevet eerste hulp bij ongevallen (vorming van min. 12u) |
per brevet |
75 punten |
deelname vergaderingen gemeentelijke jeugdadviesraad |
per deelname |
10 punten |
gezamenlijke activiteit: wanneer minstens 2 jeugdverenigingen een gezamenlijke activiteit realiseren, kunnen hiervoor 50 punten extra verdiend worden door de deelnemende verenigingen (de gemeentelijke jeugddienst en de schepen van jeugd worden van de samenwerking op de hoogte gebracht) |
per activiteit |
50 punten |
Artikel 11: Aanvraag
De aanvragen tot subsidiëring gebeuren door middel van geëigende formulieren die ter beschikking liggen bij de gemeentelijke jeugddienst of kunnen gedownload worden via de gemeentelijke website. Deze aanvraag dient vergezeld van alle bewijsstukken zoals vermeld in dit reglement en op het aanvraagformulier. Alle aanvragen dienen vòòr 15 februari van het jaar volgend op het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft ingestuurd te worden.
Te laat ingediende aanvragen komen niet meer in aanmerking.
Artikel 12: Uitbetaling
Uitbetaling van de subsidies gebeurt jaarlijks ten laatste in de maand april door storting van het volledig toegekend bedrag op rekeningnummer van de betreffende vereniging.
Afdeling 3: Subsidies voor kadervorming
Artikel 13: Voorwaarden
De kadervorming moet georganiseerd zijn door een door de Vlaamse Gemeenschap erkende organisatie. Onder kadervorming wordt verstaan:
Artikel 14: Begunstigden
Artikel 15: Toelage
Indien echter de totaalsom van de aangevraagde toelagen groter is dan het krediet voorzien op de begroting hiervoor, wordt elke toelage percentueel verminderd.
Artikel 16: Aanvraag
De aanvragen tot het bekomen van een subsidie dienen gedaan te worden voor 15 februari van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin de vorming werd gevolgd, op het door de gemeentelijke jeugddienst ter beschikking gestelde aanvraagformulier.
Bij de aanvraag dient een kopie van het programma, het deelnamebewijs (met vermelding van het betaalde bedrag en de organisator) en van het behaalde attest gevoegd te worden. Een kopie van het programma kan nuttig zijn als de relevantie van de cursus moet aangetoond worden.
Artikel 17: Uitbetaling
Uitbetaling van de subsidies gebeurt jaarlijks ten laatste in de maand april door storting van het volledig toegekend bedrag op rekeningnummer van de betreffende vereniging of jongere.
Afdeling 4: Subsidies voor nieuwe jeugdwerkinitiatieven
Artikel 18: Nieuwe initiatieven zijn elke vorm van vereniging die in opstartende fase is. Een nieuwe jeugdorganisatie kan een aanvraag tot erkenning als jeugdwerkinitiatief indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Deze jeugdorganisatie kan enkel erkend worden indien zij plant te voldoen aan de voorwaarden opgesomd in artikel 2 van dit reglement. Na advies van de gemeentelijke jeugdadviesraad en de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen, kan de voorlopige erkenning worden toegewezen. Op het einde van het werkjaar wordt de vereniging geëvalueerd door de gemeentelijke jeugdadviesraad en het college van burgemeester en schepenen, waarna ze definitief kan erkend worden. Evaluatie gebeurt aan de hand van programma, aantal leden, financieel rapport en dergelijke meer.
Artikel 19: Toelage
De eenmalige toelage bedraagt maximum € 500,00.
De grootte van de toelage wordt bepaald, rekening houdend met volgende factoren:
Het college van burgemeester en schepenen beslist, na advies van de gemeentelijke jeugdadviesraad, over het al dan niet toekennen van een subsidie en het toe te kennen bedrag.
Indien na evaluatie blijkt dat de werking zelfbedruipend is of de gelden op onwenselijke wijze (tegen de visie van het gemeentebestuur in en de geest van dit reglement) werden aangewend, kan het college van burgemeester en schepenen overgaan tot terugvordering hiervan.
Artikel 20: Aanvraag
De aanvraag gebeurt voor 1 september van het jaar waarin men met de werking wenst te starten via de formulieren die hiervoor door de gemeentelijke jeugddienst ter beschikking gesteld worden.
Afdeling 5: Subsidies voor projecten
Artikel 21: Voorwaarden
Voor die betoelaging komen projecten in aanmerking die voldoen aan volgende voorwaarden:
Kunnen een aanvraag indienen:
Artikel 22: Administratieve voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor betoelaging dient de aanvrager aan volgende administratieve voorwaarden te voldoen:
Artikel 23: Afrekening
Binnen 1 maand na afloop van de activiteit dient een volledige afrekening, gestaafd met de nodige bewijsstukken (contracten, facturen, betalingsbewijzen, enz...) aan de gemeentelijke Jeugddienst toegestuurd te worden. Kosten (bvb drankfactuur) die inkomsten voor de organisatie genereren, komen niet in aanmerking.
Artikel 24: Toelage
De toelage bedraagt 75 % van de uitgaven die binnen deze afdeling voor subsidiëring in aanmerking kunnen komen met een maximum van € 500,00 per project. Indien de voorziene gelden reeds volledig uitgeput zijn, kunnen geen verdere aanvragen meer behandeld worden voor dat kalenderjaar.
Artikel 25: Uitbetaling
Uitbetaling van de projectsubsidies gebeurt na voorlegging van de bewijsstukken volgens artikel 24.
Afdeling 6: Subsidies voor kampvervoer
Artikel 26: Voorwaarden
Artikel 27: Procedure
Indien de volgens dit reglement vastgelegde gelden niet volstaan wordt elk uit te keren bedrag proportioneel verminderd.
Artikel 28: Dit reglement treedt in werking vanaf 01.01.2020 en geldt tot 31.12.2025.
Art. 1 - Het reglement subsidies jeugd wordt aangepast en gehercoördineerd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Brakel voorziet in de realisatie van een nieuw gemeentelijk zwembad. Het complex zal een 25-meterbad en een instructiebad omvatten, volledig aangepast aan alle doelgroepen.
Gezien jaarlijks duizenden jongeren (via het schoolzwemmen) en individuele zwemmers gebruik maken van het zwembad te Brakel, is dit ontegensprekelijk ook voor de Zwalmenaren een meerwaarde.
Een zwembad is maatschappelijk heel belangrijk, maar de bouw – en exploitatiekosten van een zwembad liggen echter heel hoog. De gemeente Brakel nodigt dan ook zijn omliggende gemeenten uit tot een samenwerkingsverband. Door samen te werken kan de financiële draagkracht van dit project worden versterkt.
Als gemeente hebben we dan ook de intentie om mee te stappen in één of meerdere van de voorstellen tot financiële samenwerking:
De voordelen voor onze gemeente in deze samenwerking zijn legio:
Dit voorstel tot samenwerking werd ter advies voorgelegd aan het lokaal overleg kinderopvang, de jeugd-, sport- en seniorenraad.
Op basis van de cijfers van het zwembadbezoek in Brakel door scholen en inwoners van Zwalm in 2019 zou dit een jaarlijkse kost van ongeveer € 6.000 betekenen. Het lokaal bestuur engageert zich om een gelijkaardige regeling uit te werken voor de zwembaden in de andere buurgemeenten (Zottegem en Oudenaarde) en hiervoor de nodige kredieten vrij te maken.
Schrijven van de gemeente Brakel van 03.02.2021 betreffende mogelijke tussenkomst voor inwoners van Zwalm n.a.v. bezoek aan gemeentelijke zwembad
Advies van de sportraad van 22.02.2021
Advies van de jeugdraad van 09.03.2021
Advies van het lokaal overleg kinderopvang van 19.04.2021
Advies van de seniorenadviesraad (advies per e-mail)
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 47 min 06 sec - 1 u 47 min 27 sec
Situering
De gemeente Brakel investeert in de bouw van een nieuw zwembad ter hoogte van sporthal De Rijdt.
Door de hoge renovatiekost en de opportuniteit om het zwembad te herlocaliseren naar de bestaande sportsite ‘De Rijdt‘, heeft de gemeente Brakel beslist om een nieuw up-to-date en energiezuinig zwembad te bouwen i.p.v. het bestaande te renoveren.
Doelstelling en realisatie
In opdracht van de gemeente Brakel wil TMVW een zwembad bouwen waar de scholen, de sportvereniging (zowel zwem- als duikclubs), het brede publiek (de baantjeszwemmer, de gezinnen met kinderen,…) zich welkom voelen.
Engagementsverklaring
Als gemeente hebben wij de intentie om mee te stappen in één of meerdere voorstellen tot financiële samenwerking.
Art. 1 - De gemeenteraad beslist de intentieverklaring tot samenwerking 'Nieuwbouw zwembad Brakel', zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Een gelijkaardige regeling zal worden uitgewerkt voor de zwembaden in de andere buurgemeenten (Oudenaarde en Zottegem).
Art. 3 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst tot financiële samenwerking te ondertekenen.
Eric De Vriendt, burgemeester
Met de gemeenteraadsbesluiten van 26.02.2002, 28.01.2003, 28.09.2010 en 17.12.2012 heeft de gemeente zijn akkoord gegeven om samen met de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) over te gaan tot de inrichting van het project Neerwelden.
Het dossier omvatte volgende werken:
- vernieuwen landbouwontsluitingsweg naast de oude gemeenteschool van Nederzwalm - Hermelgem
- grondverwerving en aanleg wandelpad in het verlengde van de vernoemde landbouwontsluitingsweg tot aan de Zwalmbeek
- grondverwerving en aanleg van een wandel- en fietspad tussen de Zwalmbeek en het jaagpad langs de Schelde, met aanplant van hoogstammen
- het verwijderen van de oude brug en het plaatsen van een nieuwe brug over de Zwalmbeek.
Volgende wijzigingen/aanpassingen werden aangenomen op de gemeenteraad van 28.09.2010:
- wijziging van de uitvoerder van de aankoop van een strook grond nodig voor de aanleg van het wandel- en fietspad tussen de Zwalm en het jaagpad: de VLM koopt de strook aan in plaats van Agentschap Natuur en Bos (ANB) en draagt de weg vervolgens over aan de gemeente Zwalm. De totale oppervlakte van de aan te kopen grond bedraagt 477m² en maakt deel uit van het perceel kadastraal gekend Zwalm afdeling 12 (Nederzwalm) sectie B nr 253a
- indexering van de geraamde bedragen van het initiële dossier.
De taken toegewezen aan de gemeente in uitvoering van het eindvoorstel van het inrichtingsplan “Neerwelden” werden in de gemeenteraad van 28.09.2010 als volgt samengevat:
- medefinanciering van de grondverwervingen en de inrichtingsmaatregelen uitgevoerd door de Vlaamse Landmaatschappij voor de (her)aanleg van de wandel- en/of fietspaden op het grondgebied van Zwalm, met de aanplant van enkele hoogstammen. Het geraamde bedrag ten laste van de gemeente Zwalm bedraagt € 18.254,06 en komt overeen met 30% van de kostprijs van de grondverwervingen en de inrichtingswerken uit te voeren door de Vlaamse Landmaatschappij
- medefinanciering voor het verwijderen van de oude brug en het plaatsen van de nieuwe brug over de Zwalmbeek.
Met gemeenteraadsbesluit van 17.12.2012 werd beslist tot
"Art. 1 - In kader van de realisatie van het inrichtingsplan Neerwelden wordt, onder voorbehoud van de beschikbaarheid van de nodige kredieten, akkoord gegaan met de aankoop van 4 a 77 ca grond, deel van het perceel kadastraal gekend Zwalm afdeling 12, sectie B, nr 253a, om een recreatieve verbinding te maken tussen het jaagpad langs de Schelde en de Zwalm en hiervoor de financiering voor 100% op zich te nemen voor een bedrag van € 1.704,00, na prefinanciering door de VLM.
Art. 2 - In kader van de realisatie van het inrichtingsplan Neerwelden wordt, onder voorbehoud van de beschikbaarheid van de nodige kredieten, principieel akkoord gegaan met de aankoop van 3 a 25 ca grond, deel van perceel kadastraal gekend Zwalm afdeling 12 sectie B nr 268, om de verbinding mogelijk te maken tussen het wandelpad langs de Zwalm en de bestaande landbouwweg vertrekkende naast de oude gemeenteschool van Nederzwalm-Hermelgem. De gemeente zal hiervoor de financiering van 30% op zich nemen. De definitieve beslissing zal aan de gemeenteraad voorgelegd worden van zodra alle - door de VLM mee te delen - relevante bedragen een definitieve vorm hebben aangenomen."
Al deze werken werden uitgevoerd en opgeleverd maar het dossier van de grondverwervingen bleef lange tijd achterwege.
Op 09.04.2021 werd ons de ontwerpakte inzake de grondverwervingen overgemaakt.
Gemeenteraadsbesluit van 17.12.2012 betreffende "Landinrichtingsproject Leie en Schelde - eindvoorstel inrichtingsplan Neerwelden - instemming met de taken toegewezen aan de gemeente Zwalm (medefinanciering) - wijziging"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 47 min 28 sec - 1 u 47 min 48 sec
AKTE VERKOOP ONROEREND GOED
Op tweeduizend éénentwintig,
zijn voor mij, Lynn Timmerman, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties, verschenen:
1) De “VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ”, afgekort “V.L.M.”, naamloze vennootschap van publiek recht, met maatschappelijke zetel te 1210 Brussel, Koning Albert II laan 15, 0236.506.685, RPR Brussel, opgericht bij decreet van 21 december 1988 (B.S. 29 december 1988), het laatst gewijzigd bij decreet van 7 december 2018 (B.S. 19 december 2018), waarvan de statuten goedgekeurd werden bij besluit van de Vlaamse regering van 21 december 1988 (B.S. 2 maart 1990) het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2017 (B.S., 9 januari 2018).
Hier vertegenwoordigd door Lynn Timmerman, Vlaamse commissaris, die verklaart te vervreemden in naam van en voor rekening van genoemde instelling, krachtens:
a. Het decreet van 19 december 2014 houdende de Vlaamse Vastgoedcodex (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 12 januari 2015), waarbij de bevoegdheid van de Vlaamse commissarissen werd vastgelegd tot het uitvoeren van bepaalde vermogensrechtelijke verrichtingen in naam en voor rekening van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse gemeenschaps- en gewestinstellingen en bepaalde entiteiten;
b. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2014 houdende de uitvoering van het decreet van 19 december 2014 houdende de Vlaamse Vastgoedcodex (bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 16 januari 2015), houdende machtiging tot aanwijzing van de Vlaamse commissarissen en tot regeling van de werkwijze van het decreet van 19 december 2014;
c. Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Begroting, Financiën en Energie van 12 januari 2015, tot aanwijzing van de Vlaamse Commissarissen, vermeld in het decreet van 19 december 2014 houdende de Vlaamse Vastgoedcodex.
Hierna verder genoemd "de overdrager".
2) De “GEMEENTE ZWALM”, met administratieve zetel te Zuidlaan 36, 9630 Zwalm (Munkzwalm), ondernemingsnummer 0216.772.036. Hier vertegenwoordigd door:
- de burgemeester
- de algemeen directeur
Hier optredende ter uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van # waarvan een eensluidend uittreksel hieraan gehecht zal blijven, en dat de ondergetekende Vlaamse commissaris bevestigt dat dit besluit uitvoerbaar is ingevolge het verstrijken van de termijn waarbinnen het door de toezichthoudende overheden kan worden vernietigd.
Hierna verder genoemd "de verkrijger".
VERKOOP
De overdrager verklaart het hierna beschreven goed te verkopen tegen de hierna vermelde voorwaarden, aan de verkrijger die aanvaardt:
AANDUIDING VAN HET GOED
1. Geografische en kadastrale beschrijving
GEMEENTE ZWALM - TWAALFDE AFDELING (Nederzwalm-Hermelgem)
Hierna genoemd “het goed”.
2. Eigendomstitel
Percelen 1 tem 4
Het goed behoort voor de geheelheid in volle eigendom toe aan de overdrager om het verkregen te hebben jegens a) mevrouw SIMOENS Marie, b) mevrouw DE SERANNO Christiane en c) mevrouw VAN BRUWAENE An, allen wonende te Zwalm, bij akte verleden vóór mevrouw Lydia De Cremer, Vlaams commissaris op 8 november 2016, overgeschreven op het bevoegde kantoor te Oudenaarde met als formaliteit 69-T-23/11/2016-17780.
Perceel 5
Het goed behoort voor de geheelheid in volle eigendom toe aan de overdrager om het verkregen te hebben jegens a) mevrouw ORBAN DE XIVRY Sabine te Ukkel, b) mevrouw DE LA ROCHE Bérengère te Ukkel, c) mevrouw DE LA ROCHE Aude te Sint-Genesius-Rode en d) de heer DE LA ROCHE Brieuc te Ukkel, bij akte verleden vóór notaris Roberti de Winghe te Leuven op 22 april 2013, overgeschreven op het bevoegde kantoor te Oudenaarde met als formaliteit 69-T-14/05/2013-05507.
Perceel 6
Het goed behoort voor de geheelheid in volle eigendom toe aan de overdrager om het verkregen te hebben jegens a) mevrouw MIOLE Margie te Zwalm, b) de heer DE COENE Bernard te Zwalm, c) mevrouw DE COENE Régine te Groot Hertogdom Luxemburg, d) mevrouw DE COENE Anne-Marie te Zwalm en e) de heer DE COENE Ignace te Zottegem, bij akte verleden vóór mevrouw Lydia De Cremer, Vlaams commissaris op 28 en 29 augustus 2017, overgeschreven op het bevoegde kantoor te Oudenaarde met als formaliteit 69-T-13/09/2017-12744.
De verkrijger stelt zich met deze oorsprong van eigendom tevreden en vraagt van de overdrager geen andere titels dan een uitgifte van deze akte.
DOEL VAN DE AANKOOP
De overdracht geschiedt voor openbaar nut. De goederen werden door de overdrager aangekocht in het kader van het landinrichtingsproject ‘Leie-Schelde’ inrichtingsplan ‘Neerwelden’ en wordt nu overgedragen aan de begunstigde binnen dit project.
VOORWAARDEN
Deze verkoop wordt verder gedaan en aanvaard onder de volgende voorwaarden:
1. Hypothecaire toestand
Het goed wordt overgedragen voor vrij, zuiver en niet bezwaard met enige schuld, hypotheek, voorrecht, in- of bezwarende overschrijvingen en andere bezwarende kantmeldingen.
Pandwet
Na ingelicht te zijn geweest door de instrumenterende ambtenaar over de Pandwet van 11 juli 2013, verklaart de overdrager dat:
- er zich in of op het verkochte goed geen roerende goederen bevinden die deel uitmaken van deze verkoop en die belast zijn met een pandrecht of die het voorwerp uitmaken van een eigendomsvoorbehoud;
- er evenmin goederen werden geïncorporeerd in het verkochte goed, die belast zijn met een pandrecht of die het voorwerp uitmaken van een eigendomsvoorbehoud.
2. Gebreken - Oppervlakte
De verkrijger zal het goed nemen in zijn huidige staat zonder aanspraak te kunnen maken jegens de overdrager op enige vergoeding of vermindering van de hierna vastgestelde prijs, noch wegens gebreken aan de grond of aan de ondergrond (dit alles onverminderd hetgeen hierna vermeld onder de rubriek "Bodemdecreet"), noch wegens afwijking in de hoger aangeduide oppervlakte. Elk verschil tussen deze oppervlakte en de werkelijke, al overtrof het één twintigste, zal ten voordele of ten nadele van de verkrijger blijven, zonder verhaal tegen de overdrager.
Het goed wordt overgedragen met al zijn zichtbare en verborgen gebreken, zonder dat de overdrager tot vrijwaring zou gehouden zijn.
De verkrijger zal geen enkele vergoeding mogen eisen wegens vergissing in benaming, beschrijving en ligging,
3. Erfdienstbaarheden
Het goed wordt overgedragen met al hun lijdende en heersende, voortdurende en niet voortdurende, zicht- en niet zichtbare erfdienstbaarheden, waarmee het belast of bevoordeeld zou kunnen zijn en met alle rechten en verplichtingen die voortvloeien uit het bestaan van boven‑ en ondergrondse leidingen. Het staat de verkrijger vrij zich tegen de nadelige te verzetten en de voordelige in zijn voordeel te doen gelden, doch dit alles voor eigen rekening en op eigen risico, zonder tussenkomst van de overdrager te kunnen eisen.
De overdrager verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd in het voor- of nadeel van het voorschreven goed en geen kennis te hebben van erfdienstbaarheden, andere dan de wettelijke, met uitzondering van:
Perceel 6)
de erfdienstbaarheden opgenomen in de akte verleden voor mevrouw Lydia De Cremer op 28 en 29 augustus 2017 waarvan sprake in de eigendomsoorsprong, en hierna letterlijk weergegeven:
“De overdrager verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd in het voor- of nadeel van het voorschreven goed en geen kennis te hebben van erfdienstbaarheden, andere dan de wettelijke met uitzondering van de erfdienstbaarheden opgenomen in de akte tot ruilverkaveling verleden voor het tweede aankoopcomité te Gent op 21 juni 1979, waarvan sprake in de eigendomsoorsprong, en hierna letterlijk weergegeven:
“Erfdienstbaarheden
Artikel 8: In toepassing van artikel 27 van de wet van 22 juli 1970 zijn de erfdienstbaarheden, die behouden of gevestigd werden afgebeeld op het herverkavelingsplan “Toestand na ruilverkaveling”.
De voorwaarden, die de uitoefening van enkele bijzondere erfdienstbaarheden regelen zijn opgenomen in het hiernavolgend artikel. Op de betrokken eigendomsbladen wordt enkel naar de bijzondere erfdienstbaarheid nr. I verwezen.
De voorwaarden die de uitoefening van andere erfdienstbaarheden regelen zijn volledig opgenomen op de betreffende eigendomsbladen.
Artikel 9: I. Drinkwateraanvoerleiding Elst-Brugge
Ten voordele van de Tussengemeentelijke maatschappij der Vlaanderen voor Waterbedeling, samenwerkende Vennootschap, hebbende haar Maatschappelijke Zetel te Gent.
Bijzondere voorwaarden:
1. De stroken grond eigendom van de Tussengemeentelijke maatschappij zijn belast ten voordele en ten profijte van de aanpalende percelen, met twee erfdienstbaarheden:
a) in het recht van kosteloze overweg en gebruik van de bovengrond. Het gebruik van de bovengrond ten behoeve van de aanpalende of hun rechthebbenden omvat het bewerken, bemesten, bezaaien en beplanten op hun risico, van alle vruchten uitgesloten zijnde alle andere rechten zoals het oprichten van gebouwen, het planten van bomen en struikgewas, het toekennen aan zichzelf of aan derden van: het recht van bevloeien, steengroeven uit te baten, kuilen of gaanderijen te graven voor het uitbaten van welk product ook, het uitvoeren van welkdanige ondergronds werk in de inneming toebehorende aan de T.M.V.W., het oprichten van stapelplaatsen van aal, mest, vuilnis, dode dieren, chemische stoffen, kortom alles wat de hoedanigheid van het drinkwater in de leiding zou kunnen wijzigen of de installaties van de T.M.V.W. beschadigen.
b) In het eventueel recht van het behouden of het aanleggen op de innemingen van draineerbuizen voor landbouwdoeleinden. Dit recht wordt door de T.M.V.W. toegestaan, rekening houdend met de ligging van de drinkwaterleiding. Bij nieuwe aanleg van, of herstelling van bestaande draineerbuizen dient vooraf een schriftelijke toelating van uitvoering en toezicht aangevraagd te worden.
2. Bovengenoemde erfdienstbaarheden zijn evenwel met uitsluiting van het recht van kosteloze overweg, niet van toepassing op de plaatsen waar zich kamers bevinden.
3. De T.M.V.W. of haar rechthebbenden zullen altijd het recht hebben ondanks de hiervoor aangehaalde erfdienstbaarheden, ten allen tijde, op de hun toebehorende grond en dit zonder enige schadevergoeding, de zichtbare en onzichtbare werken na te zien en er onderhoudswerken, wijzigingen of verbeteringen aan uit te voeren.
II. Erfdienstbaarheden – Tijdelijk plantrecht
Alle eigendommen werden afgepaald. Dit geldt ook voor het openbaar domein waardoor, ingevolge de normalisering van de Zwalmbeek, bomen, vroeger behorende tot de private eigendommen, op het openbaar domein staan. Er wordt een tijdelijk plantrecht toegestaan aan de aangelanden voor deze bomen welke dus hiermede uitdrukkelijk toegewezen worden aan de aangelanden.
Dit tijdelijk plantrecht houdt op te bestaan bij het kappen of verdwijnen van deze bomen.”
De koper wordt gesubrogeerd in de rechten en verplichtingen vervat in hogervermelde bepalingen, voor zover deze nog van toepassing zijn en betrekking hebben op het voorschreven goed, zonder dat onderhavige clausule meer rechten kan verlenen aan derden dan deze die voortspruiten uit regelmatige en niet-verjaarde titels of uit de wet.
b) de erfdienstbaarheid opgenomen in het afgeleverde inlichtingenformulier van de gemeente Zwalm van zestien maart tweeduizend zeventien, waarin is opgenomen hetgeen volgt:
Erfdienstbare strook langs waterlopen van 2de en 3de categorie tbv ruimingswerken (wetgeving 28.12.1967).
De verkrijger wordt gesubrogeerd in de rechten en verplichtingen vervat in hogervermelde bepalingen, voor zover deze nog van toepassing zijn en betrekking hebben op het voorschreven goed, zonder dat onderhavige clausule meer rechten kan verlenen aan derden dan deze die voortspruiten uit regelmatige en niet-verjaarde titels of uit de wet.
4. Boven- en ondergrondse leidingen
De aandacht van de verkrijger wordt erop gevestigd dat zich allerhande leidingen en installaties die toebehoren aan verschillende nutsmaatschappijen op het overgedragen goed kunnen bevinden. Alle installaties en leidingen die zich thans in het goed zouden bevinden en aan de overdrager niet toebehoren maken geen deel uit van deze verkoop en worden voorbehouden aan wie er recht zou op hebben. In voorkomend geval treedt de verkrijger in alle rechten en verplichtingen voortspruitend uit deze toelatingen of vergunningen. De verkrijger dient zich te verstaan met de maatschappijen of besturen die eigenaar zijn van deze leidingen en installaties, indien een verplaatsing ervan noodzakelijk is. De overdrager kan in geen geval aangesproken worden voor de onkosten, schadeloosstellingen en verplichtingen die zouden voortvloeien uit de verplaatsing of wegneming.
5. Afsluitingen op grenslijn
Het goed wordt tevens overgedragen met alle rechten en verplichtingen inzake eventuele gemene muren, hagen of andere afsluitingen, die de scheiding uitmaken tussen het voorschreven goed en de aanpalende eigendommen.
6. Stedenbouw – Ruimtelijke Ordening
Uit a) de stedenbouwkundige uittreksels en een inlichtingenformulier afgeleverd minder dan een jaar vanaf heden, door de gemeente Zwalm van 8 juni 2020, die de verkrijger erkent voorafgaandelijk dezer te hebben ontvangen, b) de verklaringen van de overdrager c) het hypothecair getuigschrift en d) de raadpleging van het e-voorkooploket, blijkt het volgende:
1) Het goed is gelegen in het gewestplan ‘Oudenaarde’, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 24 februari 1977, met als bestemming ‘landschappelijk waardevol agrarisch gebied’, met uitzondering van perceel 253 C dat als bestemming heeft “agrarisch gebied met landschappelijke of bijzondere waarde (vallei – of brongebieden)”
Het goed (perceel 4C, 3F, 2/D, 268/E, 253/C) is gelegen in een ruil- of herverkavelingsplan, genaamd ‘WELDEN’, goedgekeurd op 21 juni 1979;
2) Voor het goed werden volgende omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen of stedenbouwkundige vergunning uitgereikt:
- voor de inrichting van de oeverzone langs de Zwalm. (perceel 2D en 268E), datum beslissing 24/6/2019, dossiernr 2019/00046/OPA
- voor het kappen van 17 populieren en een wilg, vergund op 19 januari 2009 (perceel 4C), dossiernr 104/2008 SV
- voor het aanleggen van een wandel- en fietspad en de inrichting van rustpunten voor de recreant in het gehucht Neerwelden in het kader en ter uitvoering van het inrichtingsplan Neerwelden conform het richtplan Leie en Schelde ter realisatie van een verbeterende inrichting op het vlak van ecologie, landschap en zachter recreatie, vergund op 12 juni 2014, dossiernr 011/2014SV (perceel 253C)
3) Het goed maakt niet het voorwerp uit van een maatregel als vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV van de Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening, en er geen procedure voor het opleggen van een dergelijke maatregel hangende is.
4) Op het goed is geen recht van voorkoop op basis van artikel 2.4.1 en volgende van de Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening of artikel 34 van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten van toepassing.
5) Op het goed is geen omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of verkavelingsvergunning van toepassing.
6) Het goed maakt niet het voorwerp uit van een voorkeursbesluit of een projectbesluit.
7) Het goed is gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied.
8) Het goed is gelegen in een woonvernieuwingsgebied en in een woningbouwgebied, met uitzondering van perceel 253C.
9) Het goed (perceel 268E en 253C) is opgenomen in een vastgestelde archeologische zone ‘Prehistorisch sitecomplex in alluviale context in de Scheldevallei’, beschermd sinds 4 augustus 2018; en opgenomen op de lijst van ankerplaatsen.
10) Voor zover bekend is het goed (perceel 253C) bezwaard met andere erfdienstbaarheden van openbaar nut, zijnde een bestaande voetweg (nummer 2).
11) Het goed 6/M, 4/C, 3/F, 2/D, 268/E en 253/C is opgenomen op de lijst van ankerplaatsen
De overdrager verklaart dat het voorschreven goed bij zijn weten niet valt onder de wetgeving op de ruilverkaveling, niet het voorwerp uitmaakt van een geplande onteigening of van een planbatenheffing.
De overdrager verklaart geen kennis te hebben van enige stedenbouwkundige overtreding met betrekking tot het voorschreven goed, en voor alle constructies door hem opgericht, een stedenbouwkundige vergunning te hebben bekomen en dat al deze constructies conform die vergunning werden opgericht.
Ondergetekende instrumenterende ambtenaar deelt mee dat geen constructies, werken of handelingen vermeld in artikel 4.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, mogen worden opgericht of uitgevoerd op voorschreven goed zolang er geen stedenbouwkundige vergunning is verkregen; in bepaalde gevallen is de vergunningsplicht vervangen door een meldingsplicht.
De overdrager verklaart bij gebrek aan een stedenbouwkundige vergunning of een stedenbouwkundig attest dat laat voorzien dat dergelijke vergunning zou kunnen verkregen worden, geen zekerheid te kunnen geven omtrent de mogelijkheid om op de niet bebouwde delen van het goed te bouwen of daarop enige vaste of verplaatsbare inrichting op te stellen die voor bewoning kan worden gebruikt.
Voor zover niet zou voldaan geweest zijn aan de informatieverplichtingen van de Codex verklaart de verkrijger uitdrukkelijk te verzaken aan iedere vordering wegens miskenning hiervan.
7. Erfgoed
De overdrager verklaart dat het goed:
- niet voorkomt op een (voor)ontwerplijst van voor bescherming vatbare monumenten, stads- en dorpsgezichten, landschappen of archeologische patrimonia, noch het voorwerp is van een dergelijk voorlopig of definitief beschermingsbesluit en hij terzake geen bericht heeft ontvangen.
- niet opgenomen is op een vastgestelde inventaris en hij terzake geen bericht heeft ontvangen.
Met uitzondering:
Ankerplaats:
1. Het bij deze voorschreven goed is gelegen binnen een ankerplaats ‘Scheldevallei tussen Welden en Gavere’.
2. Het voorschreven goed is bijgevolg onderworpen aan alle voorschriften en verplichtingen opgelegd door of krachtens het decreet van 12 juli 2013 betreffende het Onroerend Erfgoed en erbij horende wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
3. De verkrijger verklaart alle verplichtingen die op heden verbonden zijn aan het bijzonder statuut van een goed gelegen binnen voormelde ankerplaats wel te kennen aan de hand van de door hem ingewonnen informatie en aan de hand van de toelichtingen die hem door de instrumenterende ambtenaar werden verstrekt.
Hij verklaart het voorschreven goed te aanvaarden met alle eraan verbonden lasten en erfdienstbaarheden als gevolg van de ligging binnen voormelde ankerplaats.
De inventaris van vastgestelde archeologische zones
1. Het bij deze voorschreven goed staat vermeld in een inventaris van vastgestelde archeologische zone, zijnde “Prehistorisch sitecomplex in alluviale context in de Scheldevallei”” op grond van het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2018 (ID 14640)
2. Het voorschreven goed is bijgevolg onderworpen aan alle voorschriften en verplichtingen opgelegd door of krachtens het decreet van 12 juli 2013 betreffende het Onroerend Erfgoed meer bepaald hoofdstuk 4 en erbij horende wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
3.. De verkrijger verklaart alle verplichtingen die op heden verbonden zijn aan het bijzonder statuut van een goed opgenomen in inventaris een vastgestelde archeologische zone wel te kennen aan de hand van de door hem ingewonnen informatie en aan de hand van de toelichtingen die hem door de instrumenterende ambtenaar werden verstrekt.
Hij verklaart het voorschreven goed te aanvaarden met alle eraan verbonden lasten en erfdienstbaarheden als gevolg van voormelde opname in de vastgestelde archeologische zone.
8. Bodemdecreet
1) De overdrager verklaart dat, bij zijn weten, het goed geen risicogrond is, zoals bedoeld in het Bodemdecreet. De instrumenterende ambtenaar bevestigt dat uit een schrijven van 8 juni 2020 van de gemeente Zwalm blijkt dat zover bekend:
- er met betrekking tot het goed geen omgevingsvergunningen voor milieu inrichtingen of activiteiten noch milieuvergunningen afgeleverd werden en geen omgevingsmeldingen voor milieu inrichtingen of activiteiten noch milieumeldingen ontvangen werden;
- er op het goed geen overtredingen op milieuvergunningreglementeringen werden vastgesteld inzake niet gemelde of vergunde inrichtingen;
- er geen inrichting gevestigd is of was met risico voor bodemver-ontreiniging (inrichtingen opgenomen in bijlage 1 bij VLAREBO en bijlage 1 van Vlarem II (kolom8)).
2) De overdrager verklaart dat de verkrijger vóór het verlijden van deze authentieke akte op de hoogte is gebracht van de inhoud van de bodemattesten afgeleverd door de OVAM overeenkomstig artikel 101 van genoemd Decreet, en dat hij in het bezit werd gesteld van bedoelde attesten.
3) De inhoud van de bodemattest voor perceel 0253C, die door de OVAM werd afgeleverd op 20 oktober 2018 luidt als volgt:
"De OVAM beschikt voor deze grond niet over relevante gegevens met betrekking tot de bodemkwaliteit.”
en de inhoud van de bodemattesten voor de andere percelen, afgeleverd op 5 januari 2021 luiden telkens als volgt:
"De OVAM heeft voor deze grond geen relevante gegevens over de bodemkwaliteit.
“Deze grond is niet opgenomen in het grondeninformatieregister.
2.1. INFORMATIE UIT DE GEMEENTELIJKE INVENTARIS
De OVAM heeft geen aanwijzingen dat deze grond een risicogrond is.
2.2. UITSPRAAK OVER DE BODEMKWALITEIT
Er zijn geen aanwijzingen bij de OVAM dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt.
2.3. BIJKOMENDE ADVIEZEN EN/OF BEPALINGEN
Er zijn geen gebruiksadviezen of gebruiksbeperkingen van toepassing op deze grond. Voor grondverzet dient er pas vanaf een volume van 250 m³ een technisch verslag opgemaakt te worden.
Dit bodemattest vervangt alle vorige bodemattesten.”
4) De verkrijger verzaakt uitdrukkelijk aan het recht de nietigheid van deze overeenkomst te vorderen op grond van artikel 116, paragraaf 1 van het bodemdecreet, indien hiertoe aanleiding zou kunnen bestaan.
5) De overdrager verklaart met betrekking tot het voorschreven goed zelf geen weet te hebben van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan de verkrijger of aan derden, of die aanleiding kan geven tot saneringsverplichting, tot gebruiksbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.
Voor zover voorgaande verklaring door de overdrager te goeder trouw afgelegd werd, neemt de verkrijger de risico's van eventuele bodemverontreiniging en de schade zowel als de kosten die daaruit kunnen voortvloeien op zich, en verklaart hij dat de overdrager hiervoor tot geen vrijwaring zal gehouden zijn.
6) Ondergetekende instrumenterende ambtenaar bevestigt dat de verplichtingen door het bodemdecreet opgelegd met betrekking tot het verlijden van de authentieke akte werden nageleefd, waarbij de verkrijger wordt gewezen op het feit dat de voorliggende bodemattesten geen enkele garantie inhouden met betrekking tot het al dan niet zuiver zijn van de bodem en dat de regels inzake het grondverzet onverminderd van toepassing blijven.
9. Voorkoop- of voorkeurrecht - Recht van wederinkoop
De overdrager verklaart dat voorschreven goed niet het voorwerp uitmaakt van een conventioneel voorkoop- of voorkeurrecht, of recht van wederinkoop.
De overdrager verklaart dat het goed onderworpen is aan het recht van voorkoop in het kader van De Vlaamse Waterweg NV, geregeld in het Decreet van 2 april 2004 (BS 26/05/2004: art. 10 t.e.m. art.16), en zoals gewijzigd bij decreet van 23 december 2016 (BS 31/01/2017).
Op 27 juli 2020 heeft de instrumenterende ambtenaar het recht van voorkoop aangeboden via het e-voorkooploket.
Op 10 augustus 2020 heeft de begunstigde via het e-voorkooploket aan de instrumenterende ambtenaar bevestigd dat zij haar recht van voorkoop niet wenst uit te oefenen.
10. Bosdecreet
Na voorlezing door de ondergetekende instrumenterende ambtenaar van artikel 3 van het Bosdecreet, hebben partijen bevestigd dat het bij deze overgedragen goed NIET onder de voorschriften valt van het Bosdecreet van 13 juni 1990, meermaals gewijzigd.
11. Watertoets - risicozone voor overstromingen
a)Integraal waterbeleid
Overeenkomstig artikel 1.3.3.3.2 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 en na opzoekingen op de door de overheid ter beschikking gestelde digitale kaarten deelt de instrumenterende ambtenaar mee en verklaart de overdrager dat, bij zijn weten, het overgedragen goed:
- wel volledig of gedeeltelijk gelegen is in mogelijk overstromingsgevoelig gebied zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering;
- niet volledig of gedeeltelijk gelegen is in een afgebakend overstromingsgebied of afgebakende oeverzone.
b) Wet betreffende de verzekeringen
Overeenkomstig artikel 129 van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen, verklaart de instrumenterende ambtenaar dat het goed niet volledig of gedeeltelijk gelegen is in een risicozone voor overstromingen.
12. Bijzondere clausule
Overeenkomstig art 8, 2° van het besluit van 17 maart 1998 houdende subsidiëring van landinrichtingswerken, de gemeente Zwalm het onroerend goed de eerste twintig jaar na het verkrijgen van de subsidie voor verwerving, verleend op grond van de artikelen 5 en 6 van het besluit van 17 maart 1998 houdende subsidiëring van landinrichtingswerken, niet mag doorverkopen. Bij verkoop binnen de twintig jaar is de gemeente Zwalm verplicht de subsidie voor verwerving van het onroerend goed terug te betalen aan het Vlaams Gewest.
EIGENDOM – GENOT – BELASTINGEN
1. Eigendom ‑ Genot
De verkrijger heeft de volle eigendom en het genot van het voorschreven goed vanaf heden.
De overdrager verklaart dat het voorschreven goed niet verhuurd is en dat derden hierop geen gebruiksrecht kunnen doen gelden.
2. Lasten
De verkrijger zal de onroerende voorheffing en de andere belastingen die betrekking hebben op het goed te zijnen laste nemen vanaf heden.
De overdrager verklaart geen achterstallige gemeentebelastingen en/of verhaalbelastingen te hebben.
PRIJS
De verkoop wordt toegestaan en aanvaard voor en mits de prijs van zevenduizend vierhonderdzevenentwintig euro negen cent (€ 7.427,09).
De overdrager bevestigt de prijs ontvangen te hebben vóór de ondertekening van deze akte door middel van een overschrijving op de rekening nummer IBAN BE41 3751 1172 7410 op naam van De Vlaamse Landmaatschappij.
Waarvan kwijting, kwijting die dubbel gebruik uitmaakt met alle andere kwijtingen die voor hetzelfde voorwerp zouden afgeleverd geweest zijn.
Op vraag van de instrumenterende ambtenaar verklaart de koper dat de betaling werd uitgevoerd via het debiteren van de financiële rekening nummer BE
op naam van de verkrijger.
FISCALE VERKLARINGEN
Registratie
Kosteloze Registratie
Hierbij verzoekt de verkrijger om de kosteloze registratie in toepassing van artikel 2.9.6.0.3, 1° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
Bijlagen
Hierbij verzoekt de verkrijger om de kosteloze registratie in toepassing van artikel 161,2° van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten.
De verkrijger verklaart dat de overdracht geschiedt voor algemeen nut.
SLOTBEPALINGEN
1. Het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt bij deze uitdrukkelijk ontslagen enige ambtshalve inschrijving te nemen, om gelijk welke reden, bij de overschrijving van een uitgifte van deze akte.
2. Alle kosten van deze akte zijn voor rekening van de verkrijger.
3. Voor de uitvoering van deze akte, doen partijen keuze van woonst op hun zetel respectievelijk adres.
4. De instrumenterende ambtenaar bevestigt dat de identiteit van de partijen hem werd aangetoond aan de hand van stukken door de wet vereist.
5. Alle partijen verklaren volledig rechtsbekwaam te zijn en dus:
- geen bijstand nodig te hebben van een bewindvoerder, gerechtelijk raadsman of curator;
- niet te vallen onder toepassing van de wet op de collectieve schuldenregeling;
- niet in staat van faillissement, kennelijk onvermogen of onbekwaamheid te verkeren.
6. De partijen bevestigen dat de instrumenterende ambtenaar hen naar behoren heeft ingelicht over de rechten, plichten en lasten die uit onderhavige akte voortvloeien en hen op onpartijdige wijze raad heeft verstrekt. Zij verklaren deze akte met alle eraan verbonden rechten en verplichtingen voor evenwichtig te houden en uitdrukkelijk te aanvaarden.
7. De partijen erkennen ieder een ontwerp van onderhavige akte ontvangen te hebben minstens vijf werkdagen voor het verlijden van de akte. De akte werd integraal voorgelezen voor wat betreft de vermeldingen aangaande de identiteitsgegevens van de instrumenterende ambtenaar en de partijen, de datum en plaats van het verlijden van de akte en van de wijzigingen die werden aangebracht aan het vooraf meegedeelde ontwerp. De gehele akte werd door de instrumenterende ambtenaar ten behoeve van de verschijners toegelicht. Partijen verklaren na gemelde voorlezing en toelichting de akte volledig en grondig begrepen te hebben en er geen verdere uitleg meer over te wensen.
WAARVAN AKTE
Verleden te Zwalm op datum zoals hierboven vermeld.
Na vervulling van alles wat hierboven staat, hebben de partijen getekend met ons, instrumenterend ambtenaar.
Art. 1 - De ontwerpakte tot aankoop van gronden in kader van het landinrichtingsproject Neerwelden zoals opgemaakt door de Vlaamse dienst Vastgoedtransacties met ref. 10566-001 en zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Het betreft volgende percelen :
Art. 2 - De totale aankoopsom ten bedrage van € 7.427,90 wordt goedgekeurd.
Art. 3 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de akte.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVLA op 24.06.2021 die bijeengeroepen werd per schrijven van 23.04.2021.
De algemene vergadering van IVLA van 24.06.2021 heeft volgende agenda:
1. Jaarverslag van de Raad van Bestuur en verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2020
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020
3. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Francia Neirinck de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van IVLA van 23.04.2021 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 47 min 49 sec - 1 u 48 min 04 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van IVLA van 24.06.2021, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Jaarverslag van de Raad van Bestuur en verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2020
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020
3. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van IVLA van 24.06.2021 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van IVLA.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Solva op 22.06.2021 die bijeengeroepen werd per brief van 10.05.2021.
De algemene vergadering van SOLVA van 22.06.2021 heeft volgende agenda:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling van het bureau
3. Jaarverslag 2020
4. Jaarrekening per 31 december 2020
5. Verslag van de Commissaris
6. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2020
7. Vernieuwing mandaat commissaris
8. Statutenwijziging SOLVA: maatschappelijk doel
9. Benoeming van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering
10. Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda algemene vergadering zal Francia Neirinck de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende SOLVA - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van SOLVA dd. 10.05.2021 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 48 min 05 sec - 1 u 48 min 23 sec
Art. 1 - De agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 22.06.2021 bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling van het bureau
3. Jaarverslag 2020
4. Jaarrekening per 31 december 2020
5. Verslag van de Commissaris
6. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2020
7. Vernieuwing mandaat commissaris
8. Statutenwijziging SOLVA: maatschappelijk doel
9. Benoeming van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering
10. Varia
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van SOLVA van 22.06.2021 haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.
Raadslid Guido De Temmerman
Met de aanleg van de sport- en recreatiesite tijdens de vorige legislatuur werd aan een jarenlange vraag van de Zwalmenaar en vele socio-culturele en sportverenigingen tegemoetgekomen. Zo werd een oase van sport en beleving in een groene omgeving uiteindelijk gerealiseerd. Dat de site op heel veel belangstelling kan rekenen, getuigen ook de vele bezoekers van omliggende gemeenten. De laatste tijd wordt die oase van rust en veiligheid een bron van onrust en onveiligheid. (Klein)kinderen durven niet meer zonder oppas vrij te spelen op het speelpleintje, tieners worden onder dwang aangesproken om geld af te geven aan rondhangende jongeren, grootouders worden geterroriseerd, speeltuigen worden onveilig gemaakt en kinderen worden meegetrokken in bendevorming omdat zij anders ook slachtoffer worden.
Voorstel :
Art. 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt de nodige maatregelen tot het plaatsen van vaste camera’s (360°) op de sport- en recreatiesite, en aan de sporthal. Dit rekening houdende met de geldende wetgeving op de privacy.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen rapporteert de stand van zaken betreffende uitvoering van artikel 1 voor 30 september 2021.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Mario Baert, Guido De Temmerman, Eric De Vriendt, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Emmy Herregodts, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/ST2uMpmxghc - Tijdsblok audio: 1 u 48 min 24 sec - 2 u 13 min 00 sec
Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende de plaatsing van vaste beveiligingscamera op de sportsite en sporthal wordt verworpen
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad