Terug
Gepubliceerd op 25/03/2021

Besluit  Besluit van de burgemeester

wo 24/03/2021 - 14:00

Besluit van de burgemeester in het kader van bijkomende maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus (Covid-19) - verbod op activiteiten en evenementen van verenigingen op het openbaar domein

Voorwerp en motivering

Gezien de verklaring van de Wereldgezondheidsorganisatie van 30 januari 2020 met betrekking tot de noodtoestand inzake de openbare gezondheid op internationaal niveau, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid en het sterfterisico. Tevens heeft de Wereldgezondheidsorganisatie op 11 maart 2020 het coronavirus COVID-19 als een pandemie verklaard. Dit coronavirus stamt uit een familie van virussen die infecties veroorzaken bij mensen en verschillende dieren. COVID-19 is een nieuwe stam van het coronavirus die nog niet eerder bij de mens is vastgesteld. Het virus is van mens tot mens overdraagbaar en heeft zich ondertussen ook verspreid in verschillende landen;
De federale overheid heeft naar aanleiding van een verdere toename van het virus verregaande maatregelen genomen die de verspreiding van de epidemie moeten tegengaan. Het aantal besmettingen stagneert en dit houdt in dat het virus nog niet van het Belgische grondgebied verdwenen is en het blijft circuleren. Recent werden er nieuwe varianten van het virus vastgesteld, waaronder variant B.1.1.7 en variant B.1.351. Deze varianten blijken besmettelijker dan de oorspronkelijke variant. Deze verspreiden zich sneller en er is een verhoogd risico op besmetting. Deze nieuwe varianten zijn dus een een reden tot bezorgdheid gezien de verhoogde overdraagbaarheid.
Op het Belgisch grondgebied zijn al meerdere besmettingen met deze varianten vastgesteld. Daarom is het noodzakelijk om maatregelen te nemen om de verdere import en verspreiding ervan op het Belgisch grondgebied tegen te gaan.
Het aantal besmettingen, het aantal opnames in de ziekenhuizen en in intensieve zorgen, de incidentie van nieuwe gevallen per 100.000 inwoners en de positiviteitsratio in de provincie Oost-Vlaanderen is nog steeds heel hoog. De zorgsector staat onder zware druk, zowel op logistiek als op personeelsvlak. De druk op de ziekenhuizen en de continuïteit van de niet-COVID-19-zorg neemt toe en dit kan een aanzienlijk effect hebben op de volksgezondheid. Sommige ziekenhuizen hebben te kampen met personeelsuitval wegens ziekte en dit kan leiden tot een tekort aan personeel in de zorgsector. De opvang van patiënten op het grondgebied komt meer en meer onder druk te staan.
De epidemiologische situatie is nog steeds zeer ernstig en precair, de druk op de ziekenhuizen en andere zorgverleners is nog steeds zeer hoog. Een verdere daling van de cijfers is noodzakelijk om uit deze gevaarlijke epidemiologische situatie te geraken. Verregaande en ingrijpende maatregelen blijven noodzakelijk om de situatie opnieuw onder controle te houden. Deze evolutie kan voor zware problemen zorgen als er geen plotse kentering komt.
Artikel 27 van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd bij ministerieel besluit van 1 en 28 november 2020 en van 11, 19, 20, 21 en 24 december 2020 en van 12, 14, 26 en 29 januari 2021 en van 6 februari 2021 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, bepaalt dat zowel de burgemeester als de gouverneur aanvullende preventieve voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.
De huidige precaire situatie vereist een drastische beperking van de sociale contacten, het is noodzakelijk om daarbij bijzondere aandacht te besteden aan activiteiten die een groot aantal personen samenbrengen en aldus een aanzienlijk risico op verspreiding van het virus met zich meebrengen. Het aantal besmettingen in de regio daalt maar matig en vooral om te vermijden dat door een eventuele, ongewilde maar door allerhande activiteiten gefaciliteerde, uitbreiding van alle contacten de afvlakking van de curve stagneert of zelfs ophoudt, is het voldoende lang uitstellen van alle collectieve evenementen nu de enige en mogelijke en redelijke beslissing die kan worden genomen.
De maatregelen moeten bovendien duidelijk zijn en een voldoende ruime periode vatten, bovendien mogen de maatregelen geen ruimte voor interpretatie laten.
Vrijetijdsactiviteiten zorgen voor extra verplaatsingen en onderlinge contacten tussen medewerkers van verenigingen en deelnemers van activiteiten. Vanaf 27 februari 2021 vinden er diverse wielerwedstrijden voor elite heren en dames plaats op het grondgebied van de verschillende gemeenten binnen de politiezone.
Art. 15 § 7 van het MB van 28 oktober 2020 stelt dat er steeds een voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid vereist is bij het organiseren van wedstrijden op openbaar domein.
Samenscholingen moeten nog een tijd beperkt worden zolang het vaccinatieprogramma tegen het coronavirus onvoldoende mensen heeft ingeënt.
Vanuit het lokaal niveau bestaat er een duidelijke vraag naar eenvormigheid en uniformiteit van de regels van gemeente tot gemeente en een heldere en uniforme regelgeving. Het is aangewezen dat die geldt voor alle gemeenten gelegen in de provincie Oost-Vlaanderen.
De gemeenten binnen de politiezone Brakel-Maarkedal-Horebeke-Zwalm hebben een nauwe verbondenheid wegens hun samenwerking maar ook door een verweving van heel veel activiteiten. Het is daarom noodzakelijk om een gemeenschappelijk beleid te voeren in de gemeenten van de politiezone Brakel-Maarkedal-Horebeke-Zwalm. De burgemeesters van de politiezone Brakel-Maarkedal-Horebeke-Zwalm willen hun verantwoordelijkheid nemen om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, daarom wordt een identiek burgemeestersbesluit opgemaakt voor de vier besturen.

Regelgeving

Artikelen 41 en 162 van de grondwet
Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017 en latere wijzigingen
Artikelen 1, 2 en 3 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
Het MB dd. 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het COVID-19 virus te beperken
De wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming (gewijzigd door de wet van 28 maart 2003) art. 2 ter §1 en §3
De wet betreffende de civiele veiligheid van 15 mei 2007 art. 181, 182 en 187
De nieuwe Gemeentewet, artikel 133, 2° en 135 §2 5°; dat stipuleert dat op lokaal niveau de gemeente voor de passende maatregelen moet zorgen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en om de nodige hulp te verstrekken om ze te doen ophouden. De burgemeester draagt in noodsituaties de eindverantwoordelijkheid.
Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op gemeentelijk niveau en de rol van de burgemeester ingeval van noodzakelijke crisisgebeurtenissen en situaties die een coördinatie vereisen
De Ministeriële omzendbrief NPU van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen die meer uitleg geeft bij de bepalingen en principes vervat in het KB van 16 februari 2006
De Ministeriële omzendbrief NPU4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines die een hulpmiddel verschaffen om bij voorrang de disciplines te helpen bij de uitwerking van monodisciplinaire interventieplannen overeenkomstige artikel 9 van het KB van 16 februari 2006
Het Ministerieel Besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19
Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals gewijzigd bij ministerieel besluit van 1 en 28 november 2020 en van  11, 19, 20,21 en 24 december 2020 en van  12, 14, 26 en 29 januari 2021 en van 6 februari 2021 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
De daaropvolgende FAQ van het crisiscentrum
Het Ministerieel schrijven van 24 juli van de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel Pieter De Crem inzake het beheer van de federale fase en de uitvoering van lokale maatregelen
Het voorzorgsbeginsel dat inhoudt dat wanneer een ernstig en potentieel risico met een zekere mate van waarschijnlijkheid wordt ontdekt, het aan de overheid is om dringende en voorlopige beschermingsmaatregelen te nemen op het meest geschikte niveau
Het wekelijks overleg tussen de gouverneur en de Oost-Vlaamse burgemeesters
De inhoudelijke criteria die, belangrijk zijn voor de transmissie van infectieziekten, met name het aantal aanwezigen, de intensiteit van het contact, de duur van het contact, de beslotenheid van de ruimte en de leeftijdsmix van de bevolking
Art. 65 van het algemeen GAS-reglement van de gemeenten van de politiezone Brakel-Maarkedal-Horebeke-Zwalm

Besluit

Artikel 1- Onverminderd de verbodsbepalingen, opgenomen in het MB van 28 oktober 2020 en latere wijzigingen worden niet professionele wielerwedstrijden met inbegrip van VTT- en cyclotochten met uitzondering van doortochten die niet tot een samenscholing leiden, ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus COVID-19, op het grondgebied van Zwalm tot 1 juni 2021 verboden.

Artikel 2 - Ieder evenement of iedere activiteit van welke aard ook, die tot een mogelijke samenscholing kan leiden, dient aangevraagd te worden aan de gemeente en zal onderworpen worden aan een risicoanalyse, waarna het gemeentebestuur al dan niet een vergunning zal afleveren.

Artikel 3 - De zorg voor de meest kwestbaren (voedselbedeling in het kader van mantelzorg, voedselbank, ...) moet worden gegarandeerd.

Artikel 4 - De besluit treedt in werking vanaf 26 maart 2021.

Artikel 5 - De maatregelen kunnen ten allen tijde door een beslissing van de burgemeester aangepast of opgeheven worden. De maatregel zal periodiek worden geëvalueerd door de gemeente in samenspraak met de intergemeentelijke veiligheidscel.

Artikel 6 - De burgemeester als officier van bestuurlijke politie en als hoofd van de lokale politiediensten is belast met de uitvoering van dit politiebesluit en oefenen hierop het toezicht en de handhaving uit of doen dit uitvoeren.

Artikel 7 - Inbreuken op dit besluit worden overeenkomstig artikel 26 van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd bij Ministerieel besluit van 1 november 2020, beteugeld met straffen bepaald door het artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
De overtreders van dit besluit zullen worden vervolgd en gestraft met een geldboete van 750 euro voor het organiseren van activiteiten die in strijd zijn met dit besluit en met een geldboete van 250 euro voor het deelnemen aan die activiteiten. Deze bedragen zijn ten informatieve titel en zijn onderhevig aan wijzigingen van hogere regelgeving.
De overheden van bestuurlijke politie zijn belast met de uitvoering van dit besluit. De politiediensten hebben als opdracht toe te zien op de naleving van dit besluit.

Artikel 8 - Overeenkomstig artikelen 14 en 19, 2de lid van de gecoördineerde wetten van de Raad van State kan tegen deze beslissing een beroep tot opschorting en nietigverklaring worden ingesteld als de Raad van State, wegens overtreding van hetzij substantiële, hetzij op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen, overschrijding of afwending van macht, binnen de zestig dagen vanaf de kennisgeving of bekendmaking. Dit beroep kan worden ingesteld door middel van een aangetekend verzoekschrift dat is ondertekend door de partij of door een advocaat die is ingeschreven op de tabel van de Orde van Advocaten.

Artikel 9 - Dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie op de website www.zwalm.be. Overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeenteoverheid de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking op de webtoepassing.

Artikel 10 - Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
- de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen
- het Nationaal Crisiscentrum NCCN
- het agentschap Zorg en Gezondheid - dienst infectiebestrijding
- de procureur des konings te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de rechtbank van eerste aanleg te Oudenaarde
- de hoofdgriffier van de politierechtbank te Oudenaarde
- de federale politie te Oudenaarde
- de politiezone Brakel-Maarkedal-Horebeke-Zwalm
- de noodplanningscoöridinator