Terug
Gepubliceerd op 30/04/2021

Besluit  de raad voor maatschappelijk welzijn

do 29/04/2021 - 20:00

Aanpassing reglement Minder Mobielen Centrale i.h.k.v. het bevorderen van de basismobiliteit van kwetsbare doelgroepen - goedkeuring

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, leden van het vast bureau
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Philip Lefever, Algemeen directeur

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het reglement Minder Mobielen Centrale i.h.k.v. het bevorderen van de basismobiliteit van kwetsbare doelgroepen goed.

Inleiding

Bruno Tuybens, lid van het vast bureau

Voorwerp en motivering

De Minder Mobielen Centrale is een dienst die met vrijwilligers-chauffeurs, personen vervoert die een beperkt inkomen hebben én verplaatsingsproblemen ondervinden ten gevolge van ouderdom, ziekte of een functiebeperking. De Minder Mobielen Centrale is reeds actief in Zwalm sedert 2012 en probeert op die manier de doelgroep extra basismobiliteit te verschaffen en hen mede hierdoor uit hun sociaal isolement te halen. Meestal gaat het om mensen die vanwege hun ouderdom of ziekte geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
De Minder Mobielen Centrale staat in principe niet in voor ziekenvervoer maar wel voor een gebruikelijk bezoekje aan de dokter, een familiebezoek, de kaartclub, het kapsalon,...
De vrijwillige chauffeurs gebruiken hiervoor hun eigen wagen.
Het OCMW werkt hiervoor samen met de overkoepelende organisatie Taxistop.

Het reglement betreffende de Minder Mobielen Centrale dateert reeds van 16.05.2012 en was dan ook aan update toe, en wel om volgende redenen:

  1. Taxistop voerde enkele aanpassingen door die dienen opgenomen te worden in het reglement. Het betreft onder meer een verhoging van de aansluitingskost voor de gemeente. De kost was sinds 2012 immers ongewijzigd. Daarnaast worden ook de lidgelden voor de gebruikers lichtjes opgetrokken. 
  2. Gezien de Minder Mobielen Centrale sterk afhankelijk is van het aantal vrijwillige chauffeurs willen wij hen ook tegemoet komen door het verhogen van de bijdrage van de gebruiker per gereden kilometer van € 0,30 naar € 0,35, dit om de bijdrage de reële kostprijsevolutie te laten volgen van de levensduurte.
  3. Om de doelgroep van mensen, die vanwege hun mutualiteit gerechtigd zijn op het statuut verhoogde tegemoetkoming bedoeld in artikel 37§19 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, te stimuleren gebruik te maken van de MMC, kan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, op basis van het sociaal onderzoek omtrent de verhoogde tegemoetkoming, beslissen de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage te bekostigen via de toekenning van een mobiliteitstoelage van € 12 (€ 6 indien aansluiting na 30 juni) of € 18 (€ 9 indien aansluiting na 30 juni) indien men gebruik maakt van het groeps- of gezinslidmaatschap.
Verwijzingen

Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16.05.2012 houdende "Opstart minder mobielen centrale – overeenkomst met centrum voor positieve aanwending vzw (taxistop)"
Adviesvraag verkeerscommissie dd. 12.04.2021 + antwoorden
 

Adviezen
  • Visum financieel beheerder

    Gunstig.

    Gunstig visum VSM/2021/045 van financiën van 08 april 2021

Regelgeving

Organieke Wet van 8.07.1976 betreffende de OCMW’s, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaamse grondgebied betreft
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

Tussenkomsten

geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=471s  - Tijdsblok: 48 min 4 sec - 48 min 28 sec

Bijlage

Reglement Minder Mobielen Centrale

Art. 1: De Minder Mobielen Centrale (verder "de MMC") vervoert mensen met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zicht te verplaatsen. Het OCMW werkt hiervoor samen met de overkoepelende organisatie Taxistop. Voor deze aansluiting betaalt het lokaal bestuur jaarlijks € 95. In deze prijs zijn inbegrepen:
- Het gebruik van de internettoepassing voor de administratie.
- Opleiding voor de centrale coördinatoren die met de toepassing werken.
- De verzekering die door Taxistop wordt afgesloten voor de leden en de chauffeurs. Het betreft zowel een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als een Omniumverzekering.
- Werkingsmateriaal: chauffeurskaarten, kilometerboekjes, lidkaarten.
- Helpdesk tijdens de kantooruren.
Daarnaast betaalt het lokaal bestuur een premie voor de omniumverzekering per gereden kilometer aan Taxistop (0,035 €/km + € 0,08 per rit).

De administratieve taken (voorzien van dispatching, lidkaartenadministratie, werven van vrijwilligers) wordt opgenomen door het personeel van de Sociale Dienst.

Art. 2: Doelgroep

§1 Inwoners van de gemeente Zwalm die verplaatsingsproblemen ondervinden ten gevolge van ouderdom, ziekte of een functiebeperking én die voldoen aan de volgende voorwaarden kunnen een beroep doen op de Minder Mobielen Centrale:

  • er is geen mogelijkheid om over een voertuig te beschikken (via familie, buren, vrienden of kennissen);
  • voor het gevraagde traject is er geen openbaar vervoer voorhanden of is dit voor de betrokkene niet toegankelijk;
  • er is een (medisch) verantwoorde reden om van deze dienst gebruik te maken.

§2 Er is bovendien een inkomensgrens voor de gebruikers van maximum twee maal het leefloon.
De inkomensgrens baseert zich op de bedragen leefloon toegekend volgens de geldende categorieën aangewend door OCMW's:
categorie 1: samenwonend
categorie 2: alleenstaand
categorie 3: samenwonend met gezinslast

Deze inkomensgrens werd bepaald om geen oneerlijke concurrentie op te zetten ten aanzien van private taximaatschappijen.

Art. 3: Inschrijving:

§1 Om gebruik te maken van de Minder Mobielen Centrale dient de toekomstige gebruiker een lidmaatschap aan te vragen via de Sociale Dienst. Dit gebeurt via een inschrijvingsformulier waarop naam, adres, telefoonnummer en andere relevante gegevens (bv. gehandicapt of moeilijk te been) worden genoteerd.
De gebruiker geeft hiermee ook toestemming om de gevraagde persoons- en andere gegevens te verwerken voor:
-de organisatie van de MMC
-de cliëntadministratie
-de hulpverlening
-de facturatie
-het ontwikkelen van het beleid (onderzoek en analyse)
-de naleving van andere wet- en regelgeving
-het behandelen van geschillen

§2 Om lid te worden van de Minder Mobielen Centrale dient men tevens jaarlijks een bijdrage te betalen. Vervolgens ontvangt de gebruiker een lidkaart met lidnummer die geldig is tot en met 31 december van het lopende jaar. Na 1 juli kan men ook inschrijven voor een half jaar.

Art. 4: Kosten lidmaatschap & ritten

§1 Het jaarlijks lidmaatschap bedraagt 12 euro, bij inschrijving na 30 juni is dit nog 6 euro. Voor een groeps- of gezinslidmaatschap is het tarief € 18 euro en 9 euro na 30 juni. Het lidmaatschap is jaarlijks vernieuwbaar.

§2 De betaling van het lidmaatschap gebeurt per overschrijving binnen de 30 dagen na ontvangst van de factuur.

§3 Bij gebrek aan betaling van het lidgeld wordt de hulpverlening tijdelijk opgeschort of volledig stopgezet vanuit de centrale.

§4 Reeds betaalde lidgelden worden in geen geval terugbetaald.

§5 Per rit wordt een bijdrage van 0,35 euro per kilometer gevraagd. Het bedrag per kilometer is index-afhankelijk.
Het lid betaalt deze bijdrage rechtstreeks aan de chauffeur. Het aantal kilometers wordt berekend:
- vanaf het huis van de chauffeur, tot zijn terugkeer thuis;
- inclusief de kilometers die zonder lid worden gereden;
- de afstand wordt bepaald aan de hand van de kilometerteller van de wagen;
- elke begonnen kilometer wordt als een gereden kilometer gerekend.

§6 De chauffeur heeft recht op een minimumvergoeding gelijk aan de vergoeding voor 10 km. Indien de kilometervergoeding stijgt, stijgt de minimumvergoeding eveneens.

§7 De parkeerkosten zijn ten laste van de gebruiker.

§8 Indien de gebruiker slechts korte tijd op zijn bestemming aanwezig dient te zijn, zal de chauffeur ter plaatse wachten. Dit wordt bij de bevestiging van de rit doorgegeven aan de gebruiker. Bij een wachttijd vraagt de chauffeur een wachtvergoeding van 2,5 euro per halfuur. Dit wordt bij de bevestiging van de rit meegedeeld aan de gebruiker.

§9 Wie tijdig de rit annuleert, voor het vertrek van de chauffeur thuis, is geen vergoeding verschuldigd. Bij een  laattijdige annulatie wordt een vergoeding aangerekend gelijk aan het bedrag van de afgelegde kilometers door de chauffeur. Een uitzondering op deze regel wordt gehanteerd bij overmacht (bv. opname ziekenhuis, ziekte).


Art. 5: Verzekering

§1 Alle ritten dienen tijdig te worden aangevraagd bij de Minder Mobielen Centrale en worden dan in het systeem van Taxistop ingevoerd. Dan pas zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering. De ritten moeten daarom steeds bij de centrale worden aangevraagd en nooit via de chauffeur.
Volgende verzekeringskosten zijn inbegrepen via het inschrijvingsgeld:
- Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid chauffeurs
- Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid gebruikers
- Omniumverzekering chauffeurs (de schade aan de wagen waarbij zijn aansprakelijkheid bewezen wordt, de lichamelijke schade van de chauffeur, diefstal van de wagen, brand)

§2 De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing. De chauffeur is dus niet meer verzekerd via Taxistop tijdens de begeleiding in de winkel, bij het uitladen van boodschappen in huis, enz.

§3 lndien de chauffeur een ongeval veroorzaakt, is de gebruiker verzekerd door de autoverzekering van de chauffeur. De gebruiker kan optreden als getuige voor de chauffeur.

§4 Een schadegeval moet onmiddellijk schriftelijk worden gemeld aan de MMC.

 

Art. 6: Ritaanvraag

§1 De centrale wordt bij voorkeur 48 uur op voorhand gecontacteerd voor een ritaanvraag.

§2 Bij een ritaanvraag meld je volgende gegevens:
- naam, adres en telefoonnummer van de aanvrager
- datum en uur van de gewenste rit
- plaats en uur van de bestemming
- aantal te vervoeren personen
- bijzonderheden (rolstoel gebonden vervoer, rollator, … )

§3 Een begeleider van de gebruiker kan gratis meerijden indien dit vooraf aan de centrale werd doorgegeven. Begeleiders die geen lid zijn van de MMC, zijn niet gedekt door de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

§4 Bij het niet naleven van het reglement en/of de afsprakennota van de Minder Mobielen Centrale kan de centrale (de Sociale Dienst van het OCMW) ten allen tijde leden weigeren.

 

Art. 7: De chauffeur

§1 Voor elke chauffeur die zich aanmeldt wordt een inlichtingenformulier opgemaakt. Voor iedereen die wenst beroep te doen op de Minder Mobielen Centrale wordt een inschrijvingsformulier ingevuld. De chauffeur kan enkel ingeschreven worden bij het voorleggen van een uittreksel van het strafregister.

§2 De taken van de chauffeurs van de MMC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen , alsook bij het in- en uitladen van de boodschappen.

§3 De chauffeur kan altijd een aanvraag weigeren. De chauffeurs hebben ook het recht een rit te staken, bijvoorbeeld wanneer de veiligheid van de chauffeur in gevaar wordt gebracht, de goede zeden en /of de openbare orde in het gedrang komen, de gebruiker(s) in staat van dronkenschap verkeren.

§4 De chauffeur heeft een kilometerboekje dat hij/zij invult en waarmee het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Het witte briefje is een betalingsbewijs.

§5 Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.

§6 De contactgegevens van de chauffeur worden enkel aan de gebruiker gegeven om het tijdstip van de terugrit door te geven.

 

Art. 8: De Minder Mobielen Centrale Zwalm (Sociale Dienst)

§1 De Sociale Dienst zorgt voor de bemanning van de centrale.

§2 De Sociale Dienst zorgt voor de werving/coaching van de chauffeurs en hun inschrijving.

§3 De Sociale Dienst zorgt voor de registratie van de lidmaatschappen en het versturen van de lidkaarten.

§4 De Sociale Dienst zorgt voor de inplanning van de ritten en de chauffeurs.

§5 De Sociale Dienst registreert voor elke chauffeur de uitbetaalde vergoedingen en/of onkostenvergoeding.

§6 Soms gebeurt het dat er geen chauffeur beschikbaar is om een rit uit te voeren. De Sociale Dienst kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld.

§7 De Sociale Dienst zal de gebruiker steeds tijdig verwittigen wanneer een rit niet kan gereden worden.

 

Art. 9: Financiële compensatie voor gebruikers gerechtigd op de verhoogde tegemoetkoming.
Leden die vanwege hun mutualiteit gerechtigd zijn op het statuut verhoogde tegemoetkoming bedoeld in artikel 37§19 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, ontvangen jaarlijks een mobiliteitstoelage van € 12. Deze beslissing wordt door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst genomen op basis van het sociaal onderzoek omtrent de verhoogde tegemoetkoming. Leden aangesloten na 30 juni van het jaar ontvangen een toelage van € 6 per jaar. Leden die hiervoor in aanmerking komen en een groeps- of gezinslidmaatschap hebben, ontvangen een mobiliteitstoelage per groeps- of gezinslidmaatschap van € 18 euro of van € 9 euro indien aangesloten na 30 juni.

Art. 10: Dit reglement treedt onmiddellijk in werking bij goedkeuring en is van toepassing tot en met 31 december 2025.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
Voorstanders: Tom Aelbrecht, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
Onthouders: Mario Baert, Angélique De Clercq
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Art. 1 - Het reglement Minder Mobielen Centrale in het kader van het bevorderen van de basismobiliteit van kwetsbare doelgroepen wordt aangepast, gehercoordineerd en goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.

Art. 2 - Dit gehercoördineerde reglement treedt in werking conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur en is geldig tot 31 december 2025.

Art. 3 - Dit besluit wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur. Daarnaast wordt er ook actief gecommuniceerd naar de burgers betreffende deze wijzigingen.