Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

Notulen  de gemeenteraad

do 28/03/2024 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Afwezig: Mario Baert, Gemeenteraadslid

Door een technisch probleem was er geen audio-visuele opname en vormen de notulen tevens het zittingsverslag.

  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22.02.2024 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 22.02.2024.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 22.02.2024 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=sdx9RKB9yjw

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22.02.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 1. Algemene financiering

      • Normaal

        • Goedkeuring jaarrekening 2022 van de gemeente en OCMW Zwalm - kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Op 26.06.2023 werd de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW Zwalm goedgekeurd door zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt het volgende:

          § 1. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
          1° aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
          2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
          3° het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering is bezorgd met toepassing van artikel 250;
          4° de algemene en de budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.

          Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden naar de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn binnen een termijn van honderdvijftig dagen wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening, met toepassing van artikel 286, § 1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.

          § 2. De toezichthoudende overheid kan bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig bestempelen en beslist dan over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. Ze brengt de betrokkenen onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing met een aangetekende brief of een andere melding die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. In voorkomend geval wordt daarbij een verzoek gevoegd om het vastgestelde bedrag aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn te betalen. Een afschrift van de beslissing van de toezichthoudende overheid wordt bezorgd aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, al naargelang het geval.

          Deze jaarrekening 2022 werd goedgekeurd door de provinciegouverneur. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen.

          Dit besluit wordt ter kennisname gebracht van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.

           
          Verwijzingen

          Brief van de Gouverneur dd. 6.12.2023 betreffende jaarrekening 2022 en bijhorend goedkeuringsbesluit
          Besluit van de gemeenteraad en OCMW-raad van 26.06.2023 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2022

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Besluit

          Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van besluit van de Provinciegouverneur van 6.12.2023 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de gemeente en het OCMW van Zwalm.

    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen met betrekking tot informatiebeheer - nieuwe samenwerkingsovereenkomst m.i.v. 1.01.2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          De provincie Oost-Vlaanderen biedt, via het departement Polis (vroeger e-Gov), ondersteuning aan de lokale besturen in Oost-Vlaanderen op het vlak van ICT, Informatieveiligheid, GIS (geografisch informatiesysteem) en informatiebeheer. Lokaal bestuur Zwalm heeft al lang een overeenkomst met de provincie betreffende ondersteuning op het vlak van informatieveiligheid en GIS. Sinds september 2019 doen we ook beroep op hun ondersteuning op het vlak van informatiebeheer, i.e. het beheer van context- en procesgebonden bestuursdocumenten en informatie. Een expert informatiebeheer, in dienst van de provincie Oost-Vlaanderen, ondersteunt ons op het vlak van dynamisch informatiebeheer, archivering en statisch archiefbeheer. We vinden dit belangrijk in kader van onze organisatiebeheersing. De gemeente dient hier tevens allerlei regelgeving te volgen en bovendien faciliteert een goed informatiebeheer en archiefbeheer een efficiënte en transparante werking en dienstverlening. In 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst informatiebeheer met de provincie Oost-Vlaanderen goedgekeurd: de provincie stelde ons tegen betaling van € 13.364,54 per jaar (bedrag 2019) een expert informatiebeheer ter beschikking a rato van 27 dagen per jaar. De overeenkomst ving aan op 1 september 2019 en gold voor een periode van twee jaar en werd daarna jaarlijks stilzwijgend verlengd. In overleg met de dienst Polis van de provincie Oost-Vlaanderen werd beslist om de dienstverlening aan te passen en te verminderen naar 9 dagen per jaar ondersteuning van een expert informatiebeheer tegen betaling van € 5.812,65 per jaar (bedrag 2024). Het project voor een nieuwe mappenstructuur voor de server is afgewerkt en bleek ook dat het contingent van 27 dagen per jaar te ruim gerekend was voor onze gemeente. Er zijn 11,5 dagen ondersteuning van de voorbije 2 jaren die niet gebruikt werden voor ondersteuning en welke zullen worden overgedragen naar 2024 en 2025.

          Verwijzingen

          Besluit van de gemeenteraad van 20.06.2019 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Oost-Vlaanderen met betrekking tot informatiebeheer

          Regelgeving

          Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de Raad van 27.04.2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)

          Wet van 30.07.2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Bestuursdecreet van 7.12.2018

          Tussenkomsten

          Philip Lefever, algemeen directeur, verduidelijkt dat het hier over informatie- en archiefbeheer gaat en de samenwerkingen inzake GIS en informatieveiligheid met de provincie niet onder deze overeenkomst vallen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Oost-Vlaanderen en gemeente Zwalm inzake informatiebeheer met ingang van 1.01.2024 zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

          Art. 2 - Deze samenwerkingsovereenkomst vervangt met ingang van 1.01.2024 de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Oost-Vlaanderen en gemeente Zwalm inzake informatiebeheer welke werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 20.06.2019.

          Art. 3 – Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering en de burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst voor het bestuur te tekenen.

          Art. 4 - Afschrift van dit besluit zal aan de provincie Oost-Vlaanderen, meer bepaald het departement Polis, overgemaakt worden.

        • Leveren en plaatsen van airco in de lokalen van het gemeentehuis - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - lastvoorwaarden en gunningswijze - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          In het gemeentehuis is er in de zomer een warmteproblematiek. Bij zonnig en warm weer kunnen de temperaturen in grote delen van het gemeentehuis hoog oplopen. Dit is niet wenselijk en niet aangenaam voor de medewerkers.

          In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van airco in de lokalen van het gemeentehuis” werd een bestek met nr. 2024/699 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 53.402,14 (incl. BTW).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0119-01/2220600/BESTUUR/CBS/0/BD8-IP4 (actie 821).

          Uit de uitgevoerde subsidietoets blijkt dat geen subsidiëring mogelijk is.

          Verwijzingen

          Bestek nr 2024/699
          Raming
          Meetstaat
          Plan

          Regelgeving

          Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          De wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
          Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, raadslid, berekende het totaal vermogen van de installaties (92 kwh) en maakte een berekening van de kost die voor 40 dagen van 8 u aan 40 cent/kwh op 292 eur/dag oftwel circa 11.000 euro zou neerkomen. Een hoog verbruik stelt hij. Hij vraagt of en hoe we dit gaan opvangen door bijvoorbeeld die stroom eventueel zelf te produceren.

          Peter Van Den Haute, schepen, meldt dat dit vermogen nodig is om alles te koelen, voor het comfort van de medewerkers en hun efficiënte van werken. Ook verwarmen in de winter kost geld.

          Francia Neirinck, schepen, meldt dat de dienst duurzaamheid bezig is om dat allemaal te onderzoeken zoals bijv. energiedelen, eigen productie, eigen opwekmogelijkheden.

          Matthijs Verschraegen, raadslid, vraagt hoe zich dit verhoudt tot de eventuele verbouwing of vernieuwbouwing van het gemeentehuis wat toch in het meerjarenplan stond en waar niets meer van te horen is.

          Tom Aelbrecht, voorzitter, meldt dat de kredieten voor het verbouwproject van het gemeentehuis in het meerjarenplan al fors waren verminderd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Het bestek met nr. 2024/699 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van airco in de lokalen van het gemeentehuis”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 53.402,14 (incl. BTW).

          Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Verkiezing van de politieraadsleden nieuwe gefuseerde politiezone

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Zwalm behoort tot de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm.

          Op 12.12.2023 en 15.12.2023 beslisten de politieraden van respectievelijk de zone Vlaamse Ardennen en de zone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm tot een vrijwillige samensmelting.

          Bij Koninklijk Besluit van 04.03.2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 28.04.2000 houdende indeling van het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen in politiezones werd deze samensmelting geofficialiseerd.

          De fusie gaat in vanaf 1.01.2025.

          Intussen is er een intervalperiode waarbij oude en nieuwe structuren/zones naast elkaar gaan bestaan.

          De Wet van 7 december 1998 bepaalt dat op de eerstvolgende gemeenteraad na publicatie van hogervemeld KB de gemeenten nieuwe raadsleden dienen aan te duiden voor de nieuwe politieraad.

          De politieraad van de meergemeentezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm is overeenkomstig artikel 12, eerste lid, van de Wet van 7 december 1998, samengesteld uit 17 verkozen leden en deze blijft behouden tot 31.12.2024.

          De politieraad van de nieuwe gefuseerde meergemeentezone is overeenkomstig artikel 12, eerste lid, van de Wet van 7 december 1998, samengesteld uit 22 verkozen leden.

          De gemeente Zwalm heeft hierin 2 vertegenwoordigers.

          De gemeenteraad dient overeenkomstig artikel 12, tweede lid, van de Wet van 7 december 1998 over te gaan tot verkiezing van 2 leden van de gemeenteraad als lid van de politieraad.

          Overeenkomstig artikel 16 van de Wet van 7 december 1998 beschikt elk van de 19 gemeenteraadsleden over 1 stem.

          Alle raadsleden werden op 8 maart 2024 op de wettelijk voorziene wijze geïnformeerd over de mogelijkheid tot indienen van kandidaten.

          2 voordrachtakten werden ingediend overeenkomstig de artikelen 2, 4 en 5 van het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.

          Deze 2 voordrachtakten dragen de hierna vermelde kandidaten voor en zijn ondertekend door de volgende verkozenen voor de gemeenteraad:

          Voordrachtakte 1:

          kandidaat-effectief lid

          kandidaat-opvolger(s)

           Tom Aelbrecht

          1 Peter Van Den Haute

          2 nihil

           

           

           

           

           

          Voorgedragen door: Greet Van Herpe, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Patrick Moreels.

          Voordrachtakte 2:

          kandidaat-effectief lid

          kandidaat-opvolger(s)

           Johan De Bleecker

          1 Pascale Adriaens

          2 Werner Baudewijn

           

           

           

           

           

          Voorgedragen door: Johan De Bleecker

          Gelet op de kandidatenlijst door de burgemeester opgemaakt, overeenkomstig artikel 7 van het voornoemd Koninklijk Besluit op grond van voormelde voordrachtakten eveneens opgenomen in bijlage en luidend als volgt:

          kandidaat-effectief lid

          kandidaat-opvolger(s)

           

           Tom Aelbrecht

          1 Peter Van Den Haute

          2 nihil

           

          kandidaat-effectief lid

          kandidaat-opvolger(s)

           

           Johan De Bleecker

          1 Pascale Adriaens

          2 Werner Baudewijn

           

           

           

           

           

           

          Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq, gemeenteraadsleden (de jongste in leeftijd), staan de burgemeester bij bij de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming (artikel 10 van het Koninklijk Besluit van 20 december 2000).

          In openbare vergadering en bij geheime stemming wordt overgegaan tot de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers van de politieraad.
          18 raadsleden nemen deel aan de stemmingen en ontvangen ieder 1 stembiljet
          18 stembiljetten worden overhandigd aan de burgemeester en zijn bijzitters
          18 stembiljetten werden in de stembus aangetroffen

          De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
          0  nietige stembiljetten
          1 blanco stembiljetten
          17 geldige stembiljetten

          De op deze 17 geldige stembiljetten uitgebrachte stemmen werden toegekend als volgt:

          Naam en voornaam van de kandidaat-effectieve leden

          Aantal verkregen stemmen

           Tom Aelbrecht

           9

           Johan De Bleecker

           8

          Totaal aantal stemmen:

           17

           

          De stemmen werden uitgebracht op naam van regelmatig voorgedragen kandidaten-effectieve leden.
          De 2 kandidaat-effectieve leden, die het grootste aantal stemmen hebben verkregen, worden verkozen.
          Bijgevolg stelt de burgemeester vast dat:

          verkozen zijn tot effectief lid van de politieraad

          de kandidaten die als opvolgers voor elk vermeld verkozen effectief lid werden voorgedragen van rechtswege en in de volgorde van de voordrachtakte de opvolgers zijn van deze verkozen effectieve leden

          1 Tom Aelbrecht

          1 Peter Van Den Haute

           

          2 nihil

          1 Johan De Bleecker

          1 Pascale Adriaens

           

          2 Werner Baudewijn

           

           

           

           

           

           

           

          Alle verkiesbaarheidsvoorwaarden zijn vervuld door:
          -           de 2 verkozen kandidaat effectieve leden
          -           de 3 kandidaten-opvolgers die van rechtswege de opvolgers zijn van deze 2 kandidaten effectieve leden
          En geen enkel effectief lid zich bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid bepaald in artikel 15 van de wet van 7 december 1998;

          Hiervan wordt proces-verbaal opgemaakt te Zwalm heden 28 maart 2024 ondertekend door burgemeester Bruno Tuybens, raadsleden-bijzitters Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq en algemeen directeur Philip Lefever.

          Dit proces-verbaal zal overeenkomstig artikel 18bis van de Wet van 7 december 1998 en artikel 15 van het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad, in dubbel exemplaar, naar de bestendige deputatie worden gezonden.

          Verwijzingen

          Politieraadsbesluit van de Politieraad van de Politiezone Vlaamse Ardennen van 12.12.2023 houdende goedkeuring van de vrijwillige samensmelting tussen de Politiezone Brakel en de politiezone Vlaamse Ardennen
          Politieraadsbesluit van de Politieraad van de Politiezone Brakel van 15.12.2023 houdende goedkeuring van de vrijwillige samensmelting tussen de Politiezone Brakel en de politiezone Vlaamse Ardennen
          Politieraadsbesluit van de Politieraad van de Politiezone Vlaamse Ardennen van 20.02.2024 - vrijwillige samensmelting tussen de Politiezone Brakel en de politiezone Vlaamse Ardennen - bepalen aantal raadsleden nieuwe politieraad fusiezone
          Politieraadsbesluit van de Politieraad van de Politiezone Brakel van 23.02.2024 - vrijwillige samensmelting tussen de Politiezone Brakel en de politiezone Vlaamse Ardennen - bepalen aantal raadsleden nieuwe politieraad fusiezone
          Koninklijk Besluit van 04.03.2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 28.04.2000 houdende indeling van het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen in politiezones
          Mail van 07.03.2024 van de zone inzake het aantal raadsleden
          Voordrachtakten
          Proces-verbaal verkiezing leden nieuwe politieraad fusiezone
          18 stembiljetten



          Regelgeving

          Wet van 7.12.1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
          Koninklijk Besluit van 20.12.2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
          Ministeriële Omzendbrief van 13.11.2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone

          Tussenkomsten

          Geen

          Besluit

          Enig art. – De gemeenteraad neemt kennis van de afkondiging van de verkiezingsuitslag door de burgemeester en neem er akte van dat het proces-verbaal ervan overeenkomstig artikel 18bis van de Wet van 7 december 1998 en artikel 15 van het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad, in dubbel exemplaar, naar de bestendige deputatie zal worden gezonden.

        • Bijdrage secretariaatsvergoeding huisvesting dekenaal- en parochiesecretariaat - aanpassing - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          Volgens de bepalingen in het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd op 27 juni 2012, stellen de gemeenten in de parochies waar er geen bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, aan de kerkfabriek(en) een ruimte ter beschikking waar de gelovigen ontvangen kunnen worden, waar de kerkraad kan vergaderen en waar het archief van de kerkfabriek(en) kan worden bewaard, of betalen de gemeenten aan de kerkfabriek(en) een secretariaatsvergoeding. Die verplichting geldt ook voor de parochies waar er wel een bedienaar van de eredienst, belast met de eredienst van de parochie, verblijft, als zijn woning niet geschikt is om die functies te vervullen.
          Onder “geschikt onderkomen” verstaan we: bereikbaar, centraal gelegen, toegankelijk en voldoende ruim. Onder “dekenaal secretariaat“ verstaan we: kantoorruimte voor bedienaar van de eredienst, kantoorruimte voor parochieassistente, archiefruimte, vergaderruimte (voor de kerkfabriek(en), werkgroepen, dekenale en pastorale ploegen).
          De vzw Pastorale Werking Horebeke-Zwalm kwam in 2016 met de dekenale verantwoordelijken en de kerkfabriek van O.L.V. Zeven Weeën overeen het dekenaal secretariaat onder te brengen in de voormalige pastorij van Sint-Maria-Latem (Latemdreef 55 – 9630 Zwalm) en ging daartoe een huurovereenkomst aan met de kerkfabriek O.L.V. van Zeven Weeën van Sint-Maria-Latem. De gemeenteraad besliste op 22 december 016 om daarin haar decretale bijdrage conform art 52/1 van het eredienstendecreet te betalen samen met Horebeke die toen één parochie vormden.

          Om de gemeentelijke secretariaatsvergoedingen te bepalen werd destijds volgende verdeelsleutel gehanteerd:
          - € 100,00 euro voor de vzw Pastorale Werking Horebeke-Zwalm
          - € 700,00 door de gemeenten te verdelen a rato inwonersaantallen zijnde 1/5 (€ 140,00) voor Horebeke en 4/5 (€ 560,00) voor Zwalm.
          De huurinkomsten van de kerkfabriek drukken deels ook de gemeentelijke bijdrage aan de kerkfabriek.

          De voorbije jaren maken echter ook een aantal Oudenaardse deelgemeenten deel uit van de parochie Oscar Romero en per 1 oktober 2023 wijzigde ook de bedienaar van de eredienst. Deze laatste kreeg tot dan een woningvergoeding van de stad Oudenaarde (met bijdrage ook van Zwalm en Horebeke). De huidige bedienaar van de eredienst vraagt geen woningvergoeding. Het is derhalve logisch dat vanaf 01 september 2023 Oudenaarde ook zijn deel bijdraagt aan de secretariaatsvergoeding voor de parochie Oscar Romero.

          Door deze gewijzigde toestand werd de secretariaatsvergoeding opnieuw bekeken en dient een nieuwe verdeelsleutel te worden vastgelegd op basis van het aantal inwoners.
          De Oudenaardse deelgemeenten (Welden, Mater, Ename, Nederename en Volkegem) hebben circa 10.000 inwoners, Horebeke circa 2.000 en Zwalmse ietsjes meer dan 8.000.

          Voor de nieuwe verdeelsleutel betekent dit dat de bijdragen als volgt liggen:
          - € 100,00 euro niet-geïndexeerd voor de vzw Pastorale Werking Horebeke-Oudenaarde-Zwalm
          - € 700,00 door de 3 gemeenten te verdelen a rato inwonersaantallen zijnde 5/10 voor Oudenaarde (€ 350 niet geïndexeerd), 1/10 voor Horebeke (€ 70,00 niet geïndexeerd) en 4/10 (€ 280,00 niet geïndexeerd) voor Zwalm.

          De geïndexeerde bedragen zijn op heden:
          - Zwalm : €352,10
          - Horebeke : €88,03
          - Oudenaarde : € 440,12.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 22.12.2016 houdende Bijdrage secretariaatsvergoeding huisvesting dekenaal- en parochiesecretariaat
          Bespreking met de pastoraal medewerkster en haar berekeningsnota

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten inzonderheid art. 52/1

          Tussenkomsten

          Geen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeente Zwalm voorziet in een secretariaatsvergoeding aan de vzw Pastorale Werking Horebeke-Zwalm in het kader van het huurcontract tussen de kerkfabriek Alle Heiligen en de vzw Pastorale Werking  Horebeke-Oudenaarde-Zwalm voor de voormalige pastorij van Sint-Maria-Latem (Latemdreef 55 – 9630 Zwalm) ter invulling van zijn gemeentelijke decretale opdracht inzake het ter beschikking stellen van een ruimte waar de gelovigen ontvangen kunnen worden, waar de kerkraad kan vergaderen en waar het archief van de kerkfabriek(en) kan worden bewaard.

          Art. 2 – Het bedrag van de secretariaatsvergoeding - aandeel Zwalm - wordt met ingang van 01.09.2023 vastgelegd op € 352,10 per maand en verder te indexeren zoals is voorzien in de huurovereenkomst tussen de kerkfabriek en de vzw Pastorale Werking Horebeke-Oudenaarde-Zwalm en zolang de bestemming van het gehuurde goed in de huurovereenkomst tussen de kerkfabriek en de vzw Pastorale Werking Horebeke-Oudenaarde-Zwalm niet wordt opgeheven.

          Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de kerkfabriek Alle Heiligen, de vzw Pastorale Werking Horebeke-Oudenaarde-Zwalm, het dekenaat Oudenaarde, het bisdom Gent en de gemeenten Horebeke en Oudenaarde.

    • 3. Mobiliteit, wegen en infrastructuur

      • Normaal

        • Ontwerpakte voor een kosteloze grondafstand op het Rozebekeplein 5 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Op 20.06.2019 werd er door het college van burgemeester en schepenen een vergunning afgeleverd houdende het omvormen van een boerderij tot woonerf  met referentie OMV_2019006012.

          Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat het voetpad aan straatzijde tot een loopbreedte van 1,5m wordt aangelegd op een degelijke en deugdelijke wijze volgens de regels der kunst. Vervolgens moet het verbrede voetpad kosteloos afgestaan worden aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Landmeetkantoor Topomar, Lepelstraat 77A, 9660 Brakel, maakte het opmetingsplan op met plannummer D23.249.DETAIL TUINEN-OD Rozebekeplein Zwalm, waarop de af te stane zone aangeduid is. Deze bedraagt 7,53m² ten voordele van het gemeentebestuur.

          Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.

          Verwijzingen

          Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke

          Opmetingsplan van Topomar, met nummer D23.249.DETAIL TUINEN-OD Rozebekeplein Zwalm

          Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20.06.2019 houdende toekenning van een omgevingsvergunning voor het omvormen van een boerderij tot woonerf met referentie OMV_2019006012.

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41

          Tussenkomsten

          Geen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Rozebekeplein 5J en 5K, met een gemeten oppervlakte van 7,53m² opgemaakt door Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.

          Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.

        • Roborst fase 3 - wegenis- en rioleringwerken - archeologisch onderzoek - overeenkomst en raming - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          Het voorwerp van deze overeenkomst is de uitvoering van het archeologisch onderzoek in het kader van de geplande wegen- en rioleringswerken in Roborst, alsook het verdere beheer van het archeologisch ensemble dat uit dit onderzoek voortvloeit in het erkend Onroerenderfgoeddepot “Archeologisch depot SOLVA”. Het archeologisch ensemble omvat alle fysieke, analoge en digitale data.

          Voor de uitvoering van het onderzoek is door Solva een dienstverleningsovereenkomst opgemaakt alsook een raming opgesteld voor een bedrag van ongeveer minimaal € 47.078,00 en maximaal € 66.022,02. Deze raming bevat volgende onderdelen:
          o Eerste deel omvat de raming van de prestaties voor het terreinwerk en de rapportage van het onderzoek: € 42.578,00.
          o Tweede deel is een dagprijs voor een ploeg voor de werfbegeleiding van het bufferbekken; we zijn afhankelijk van
          het tempo van de afgravingen, maar baserend op de oppervlakte schatten we dit op een drietal dagen; het kan zijn
          dat er geen registraties te verrichten zijn, dan verloopt het sneller: € 4.500,00.
          o Derde deel is een overzicht van eventueel te bestellen werken. De kosten voor te bestellen analyses is onder voorbehoud: dit geeft in feite vooral een idee van de
          diverse onderzoeken die in beeld zouden kunnen komen, maar het is niet gezegd dat deze ook effectief (allemaal) gaan noodzakelijk zijn, en in deze aantallen. Dit is eerder te begrijpen als een ‘menukaart’, waaruit de noodzakelijke onderzoeken op basis van de terreinresultaten zullen gekozen worden. In dat opzicht eerder te begrijpen als een maximaal scenario: € 18.944,24.

          Solva voorziet ook een publieksmoment.

          Verwijzingen

          Dienstverleningsovereenkomst - Uitvoering archeologisch onderzoek en beheer van een archeologisch ensemble, “Roborst FASE 3”
          Raming kosten

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22.12.2017
          Onroerenderfgoeddecreet van 12.07.2013
          Onroerenderfgoedbesluit van 16.05.2014
          Code van Goede Praktijk voor de uitvoering van en de rapportering over archeologisch vooronderzoek en archeologische opgravingen en het gebruik van metaaldetectoren

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, raadslid: Wij gaan ons onthouden omdat we vinden dat Solva te veel in handen krijgt.  Op de website blijkt dat ze 36 archeologen hebben. Ik zou voorstellen een aanbesteding uit te schrijven en te zoeken naar de goedkoopste. 66.000 eur - kan ook minder zijn - vinden we te veel. De gemeente draagt te veel over aan intercommunales. Via de website van Erfgoed kan je makkelijk andere archeologen vinden.

          Francia Neirinck, schepen: Het is zo dat we wel degelijk kijken wat we aan Solva uitbesteden. Afgelopen jaar hebben we sommige diensten bij hen ook stopgezet zoals bijvoorbeeld de ondersteuning waarop de dienst omgeving beroep deed, alsook de overeenkomst inzake de klimaatmedewerkster werd stopgezet.

          Tom Aelbrecht, voorzitter, stelt dat Solva ook veel medewerkers weghaalt bij de gemeenten, hen daarna een hoger loon geven en ze vervolgens opnieuw aan de gemeenten uitlenen.

          Bijlage

          DIENSTVERLENINGSOVEREENKOMST - Uitvoering archeologisch onderzoek en beheer van een archeologisch ensemble, “Roborst FASE 3”

          TUSSEN DE ONDERGETEKENDEN:

          de Gemeente Zwalm, vertegenwoordigd door haar College van Burgemeester en Schepenen, met zetel te Zuidlaan 36, 9630 Zwalm, voor wie optreden:

           

          -       de heer Bruno Tuybens, Burgemeester,

          -       de heer Philip Lefever, Algemeen directeur,

          hierna genoemd de “Opdrachtgever”,

          en

          de dienstverlenende vereniging “Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke ordening en socio-economische expansie”, in het kort “SOLVA”, met maatschappelijke zetel te 9520 Sint-Lievens-Houtem, Gentsesteenweg 1B en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0200.305.493, beheerst door het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hier vertegenwoordigd door:

           

          -       de heer Fernand Van Trimpont, voorzitter,

          -       de heer Bart Wallays, algemeen directeur,

           

          hierna genoemd “SOLVA

           

          hierna samen genoemd “Partijen” en elk afzonderlijk een “Partij

           

          OVERWEGENDE HETGEEN VOLGT:

          Conform het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en conform haar statuten, heeft SOLVA tot doel om duidelijk omschreven ondersteunende diensten te verlenen aan haar leden voor verschillende beleidsdomeinen.

          De Opdrachtgever wenst beroep te doen op de dienstverlening aangeboden door SOLVA en SOLVA is bereid haar diensten te verlenen aan de Opdrachtgever, overeenkomstig de modaliteiten en voorwaarden overeengekomen in deze overeenkomst (de “Overeenkomst”).

           

          WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

          Artikel 1.    VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

          1.1.      In het kader van deze Overeenkomst geeft de Opdrachtgever aan SOLVA de opdracht voor: de uitvoering van archeologisch onderzoek in kader van de realisatie van wegenis- en rioleringswerken “Roborst fase 3” en het beheer van het daaruit voortvloeiend archeologisch ensemble in het SOLVA Onroerend Erfgoeddepot.

          (hierna: de “Opdracht”)

          BEPALINGEN ARCHEOLOGISCH ONDERZOEK:

          1.1.1.    Regelgevend kader

          Het uit te voeren archeologisch onderzoek en het beheer van het archeologisch ensemble valt onder de toepassing van:

          • het Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013
          • het Besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerend Erfgoeddecreet
          • de Code van Goede Praktijk voor de uitvoering van en de rapportering over archeologisch vooronderzoek en archeologische opgravingen en het gebruik van metaaldetectoren
          • het “Reglement voor de opname van een archeologisch ensemble, archeologisch archief of artefact in het Archeologisch depot SOLVA”
          • archeologienota: https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/1672

          1.1.2.    Toestemming inzake toegang tot de gronden

          De Opdrachtgever verleent toestemming aan de archeologen van SOLVA en aan elkeen, wiens aanwezigheid door SOLVA nuttig wordt geacht voor de begeleiding van het onderzoek, tot het betreden van de terreinen en het uitvoeren van het archeologisch onderzoek.

          1.1.3.    Praktische organisatie van het onderzoek

          -       De terreinen dienen vrij toegankelijk te zijn voor het archeologisch onderzoek.

          -       De Opdrachtgever stelt een aannemer aan die verantwoordelijk is voor de logistieke omkadering van het onderzoek, onder meer de aanvraag van het signalisatieplan, de aanvraag van liggingsplannen van ondergrondse nutsleidingen, de opbraak en herstel van onderzoeksputten, de beveiliging van de site met HERAS-hekwerk.

          -       De Opdrachtgever maakt eventuele risico’s op vervuiling op de site voorafgaandelijk aan de uitvoering van het onderzoek aan SOLVA bekend.

          -       SOLVA voorziet in de werfaccommodatie en vraagt een inname openbaar domein aan.

          -       SOLVA staat in voor het archeologisch onderzoek, de contacten met het Agentschap Onroerend Erfgoed en de noodzakelijke administratieve handelingen betreffende het archeologische onderzoek.

          -       SOLVA houdt het werfdagboek inclusief de aanwezigheden bij betreffende het archeologisch onderzoek.

          -       SOLVA beschikt over een veiligheids- en gezondheidsplan.

          1.1.4.    Publiekswerking

          Gelet op het belang van het onderzoek voor de Opdrachtgever zal SOLVA een gepaste publiekscommunicatie voorzien, zodat de resultaten van het onderzoek bekend raken bij de buurtbewoners en geïnteresseerden.

          BEPALINGEN BEHEER ARCHEOLOGISCH ENSEMBLE:

          1.1.5.    Eigendom versus beheer van het archeologisch ensemble

          Het archeologische ensemble wordt ter beschikking gesteld van SOLVA in het kader van de verwerking van de opgravingsresultaten tot eindrapport. Na studie wordt het archeologisch ensemble als geheel in beheer genomen in het erkend Onroerend Erfgoeddepot van SOLVA. Het archeologisch ensemble omvat alle fysieke, analoge en digitale data.

          Conform de wetgeving is de eigenaar van de te onderzoeken terreinen, tevens eigenaar van de aangetroffen voorwerpen. De Opdrachtgever behoudt de eigendom over het archeologisch ensemble. Het archeologisch ensemble kan steeds als geheel, middels een voorafgaand schrijven door de Opdrachtgever, terug in eigen beheer worden genomen.

          1.1.6.    Actieve depotwerking

          Het “Archeologisch depot SOLVA” staat in voor het kwalitatief alsook duurzaam beheer van de archeologische ensembles, archeologische archieven en archeologische artefacten uit het werkingsgebied van SOLVA.

          Het beheer wordt begrepen als een actief beheer. Het depot zet in op een actieve registratie en ontsluiting van de archeologische ensembles, archeologische archieven en artefacten voor zowel wetenschappelijk onderzoek als voor publieksgerichte initiatieven (ontsluiting via een website, bruikleen voor tijdelijke tentoonstellingen, aanwenden van materiaal en data ten behoeve van publicaties, …).

          Archeologische ensembles, archieven en artefacten zijn, eenmaal in beheer,  daartoe vrij ter beschikking van het depot, zodoende deze actieve depotwerking mogelijk te maken. 

          Indien uit het beheer blijkt dat (bepaalde delen van) de collectie permanent kunnen worden verwijderd, zal de Opdrachtgever hiervan voorafgaandelijk in kennis worden gesteld.

          1.1.7.    Verzekering archeologisch ensemble

          Het “Archeologisch depot SOLVA” valt onder de brandpolis die afgesloten is voor het gebouw te Industrielaan 25, 9320 Erembodegem.

          Indien (bepaalde delen van) het archeologisch ensemble, archeologisch archief of artefact bijkomend dienen te worden verzekerd, dient dit door de Opdrachtgever gemeld te worden. De kosten hiertoe worden gedragen door de Opdrachtgever.

          1.1.8.    Stopzetting beheer archeologisch ensemble

          Het archeologisch ensemble blijft in het beheer van SOLVA, tenzij de Opdrachtgever het ensemble opnieuw zelf in beheer wenst te nemen.

          Indien het “Archeologisch depot SOLVA” ophoudt te bestaan, komt het beheer terug in handen van de Opdrachtgever, of wordt het beheer overgedragen aan een ander erkend Onroerend Erfgoeddepot. SOLVA zal in voorkomend scenario samen met de Opdrachtgever zoeken naar de meest geschikte oplossing.

          1.1.9.    Vergoeding beheer archeologisch ensemble

          Het beheer van het archeologisch ensemble na opgraving in het Onroerend Erfgoeddepot van SOLVA is kosteloos.

          1.2.      Partijen komen het volgende indicatieve tijdbestek overeen voor de uitvoering van de Opdracht:

          • De archeologische werkzaamheden worden in onderling overleg afgestemd op de geplande wegeniswerken en zullen gefaseerd verlopen.
          • Een eerste fase omvat de archeologische werfbegeleiding ter hoogte van de Machelgemstraat en aanpalend perceel.
          • Een tweede fase omvat de archeologische werfbegeleiding van het bufferbekken
          • Aansluitend aan het terreinwerk wordt de rapportage aangevat.

          1.3.      Partijen ramen dat de kostprijs voor de Opdracht € 42 578,00 + € 4 500,00 (onder voorbehoud) zal bedragen voor door SOLVA te leveren prestaties, en € 18 944,25 voor te bestellen werfinrichting, logistiek en eventueel te bestellen natuurwetenschappelijke analyses in kader van de rapportage (dit laatste voor zover noodzakelijk), met dien verstande dat zulks definitief zal worden vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 4 van deze Overeenkomst.

          1.4.      De realisatie door SOLVA van de Opdracht is steeds onderworpen aan de bepalingen van deze Overeenkomst.

          1.5.      Inspanningen

          SOLVA levert alle redelijke inspanningen om de Opdracht volledig en correct uit te voeren volgens de regels van de kunst.

          1.6.      Wetgeving overheidsopdrachten

          Bij de uitvoering van de opdracht treedt SOLVA op als aanbestedende overheid in de zin van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016. In die hoedanigheid zijn de door derden in opdracht van SOLVA te verrichten werken, leveringen of diensten onderworpen aan voormelde wetgeving overheidsopdrachten, zowel wat betreft de plaatsing als de uitvoering ervan.

          Artikel 2.    TOEWIJZING EN AANVAARDING VAN DE OPDRACHT

          2.1.      Voorafgaand aan de toewijzing en aanvaarding van deze opdracht (en de ondertekening van de Overeenkomst) hebben de bevoegde beslissingsorganen van de Opdrachtgever respectievelijk SOLVA een (positieve) beslissing genomen over die toewijzing respectievelijk aanvaarding.

          2.2.      Voor zoveel als nodig erkennen en bevestigen Partijen dat de toewijzing van de opdracht door de Opdrachtgever aan SOLVA (en deze Overeenkomst) niet onderworpen is aan de wetgeving overheidsopdrachten, op grond van de in-house-vrijstelling uit art. 30 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

          Artikel 3.    VERPLICHTINGEN VAN PARTIJEN IN KADER VAN DE OPDRACHT

          3.1.      Samenwerking en overleg

          Gedurende de uitvoering van de opdracht werken SOLVA en de Opdrachtgever op constructieve en loyale wijze samen met elkaar, alsook met derde partijen die betrokken worden bij de realisatie van de opdracht (zoals bv. aannemers of aangestelden van SOLVA). SOLVA en de Opdrachtgever plegen hierbij zoveel als nodig onderling overleg en wisselen steeds en onverwijld alle informatie uit waarover zij beschikken en die relevant en/of nuttig kan zijn voor de realisatie van de Opdracht.

          3.2.      Besluitvorming

          Voor zover van toepassing, laten SOLVA en de Opdrachtgever de voor de realisatie van de Opdracht noodzakelijke beslissingen van hun bevoegde beslissingsorganen binnen een zo kort mogelijke termijn nemen (en bezorgen elkaar onverwijld een kopie van zulke beslissingen).

          3.3.      Communicatie – projectverantwoordelijke

          In het kader van de Opdracht duidt SOLVA een projectverantwoordelijke aan, die optreedt als contactpersoon voor SOLVA. Gedurende de gehele realisatie van de Opdracht verlopen de contacten tussen SOLVA en de Opdrachtgever via deze projectverantwoordelijke. Hij is de eerste gesprekspartner en verantwoordelijk voor de voortgang en de kwaliteit van de Opdracht alsook de coördinatie binnen SOLVA. Alle mededelingen die noodzakelijk of nuttig zijn in het kader van de realisatie van de Opdracht worden derhalve schriftelijk gericht aan deze projectverantwoordelijke.

          3.4.      Uitvoering

          SOLVA zal alle redelijke inspanningen leveren om de haar toegewezen Opdracht volledig en correct uit te voeren. Partijen erkennen en bevestigen dat enige termijnen en/of deadlines die worden opgegeven, louter een middelenverbintenis betreffen in hoofde van SOLVA.

          3.5.      Intellectuele eigendomsrechten

          3.5.1.       De resultaten en producten van de Opdracht (daaronder begrepen, intellectuele eigendomsrechten) zijn eigendom van SOLVA en de Opdrachtgever, zodat beide partijen hierover vrij mogen beschikken.

          3.5.2.       Voor zoveel als nodig geeft de Opdrachtgever aan SOLVA het recht om alle merken, handelsnamen of andere intellectuele eigendomsrechten waarvan de Opdrachtgever eigenaar of licentiehouder zou zijn, te gebruiken tijdens de duur en voor de uitvoering van deze Overeenkomst.

          3.6.      Geschillen met derden

          De Opdrachtgever zal SOLVA schadeloosstellen voor en vrijwaren tegen alle vorderingen, aansprakelijkheid, kosten, boetes, vergoedingen, interesten, belastingen, of eisen in verband met de uitvoering van de Opdracht, tenzij deze te wijten zouden zijn aan opzet of een zware fout van SOLVA of de niet-nakoming door SOLVA van essentiële verbintenissen die het voorwerp van de overeenkomst uitmaken. De Opdrachtgever zal desgevallend op eerste verzoek van SOLVA vrijwillig tussenkomen in eventuele gerechtelijke of administratieve procedures die lastens SOLVA zouden worden ingesteld in verband met de uitvoering van de Opdracht.

          3.7.      Wijziging van de Opdracht

          3.7.1.       Gedurende de Overeenkomst kunnen SOLVA en de Opdrachtgever de aard en/of de omvang van de toegewezen Opdracht wijzigen, mits akkoord van beide Partijen.

          3.7.2.       Telkens wanneer de Opdrachtgever het voornemen heeft om de Opdracht te wijzigen, deelt deze dit voornemen onverwijld aan SOLVA mee. SOLVA en de Opdrachtgever overleggen vervolgens over de concrete, inhoudelijke aard, draagwijdte en gevolgen van de door te voeren wijzigingen van de Opdracht. Op vraag van de Opdrachtgever maakt SOLVA een bijkomende raming en (indicatief) tijdsbestek omtrent de voorgenomen wijzigingen.

          3.7.3.       In geval van een voorgestelde wijziging van de Opdracht dient het bevoegde beslissingsorgaan van de Opdrachtgever over de effectieve wijziging van de Opdracht een beslissing te nemen, waarna SOLVA een kopie wordt bezorgd van de beslissing in kwestie.

          Partijen erkennen dat SOLVA de voorgestelde wijziging kan weigeren, indien zulke wijziging een schending van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en/of van de statuten van SOLVA zou betekenen.

          3.7.4.       Voor zoveel als nodig erkennen en bevestigen Partijen dat alle bepalingen van deze Overeenkomst onverkort van toepassing zijn op de gewijzigde Opdracht.

          3.8.      Overmacht

          3.8.1.       De Partijen zijn niet aansprakelijk voor de niet-nakoming van hun verplichtingen krachtens deze Overeenkomst, wanneer de niet-nakoming het gevolg is van Overmacht.

          3.8.2.       Elke partij bij deze Overeenkomst is gehouden de andere partij onmiddellijk en schriftelijk in kennis te stellen van het bestaan van een geval van Overmacht. Deze kennisgeving moet een gedetailleerde beschrijving bevatten van de omstandigheden die tot het geval van Overmacht aanleiding geven.

          3.8.3.       Indien de situatie van Overmacht meer dan negentig (90) dagen duurt, heeft de andere partij het recht deze Overeenkomst te beëindigen. Partijen zijn niet aansprakelijk tegenover elkaar voor de beëindiging van deze Overeenkomst ten gevolge van Overmacht.

          3.8.4.       Voor de toepassing van deze Overeenkomst wordt onder “Overmacht” begrepen: elke onvoorzienbare en onoverkomelijke gebeurtenis voor een Partij die de uitvoering door deze Partij van haar verplichtingen redelijkerwijs onmogelijk maakt, met inbegrip van doch niet beperkt tot: natuurrampen, pandemie, oproer of burgerlijke ongehoorzaamheid, oorlog en militaire operaties, lokale of nationale noodtoestanden, beschikkingen van hogerhand en in het algemeen van elke regeringsautoriteit of administratieve autoriteit, staking (uitgezonderd deze van de werknemers van de partijen), brand, wateroverlast, bliksem, explosies, instortingen, handelingen of nalatigheden van personen of organismen die aan de redelijke controlemacht van de betreffende Partijen ontsnappen.

          Artikel 4.    BETALING VAN DE OPDRACHT

          4.1.       Vergoeding

          4.1.1.       De definitieve vergoeding voor de Opdracht zal bepaald worden in functie van het totaal aantal effectief gepresteerde uren door (de medewerkers van) SOLVA ter uitvoering van de (in voorkomend geval gewijzigde) Opdracht (hierna: de “Personeelskosten”), vermeerderd met alle kosten van SOLVA in kader van de Opdracht (werken, leveringen of diensten) (hierna: de “Opdrachtkost”).

          4.1.2.       Op datum van deze Overeenkomst zijn de uurtarieven van de projectmedewerkers van SOLVA als volgt vastgelegd:

          -       49 € voor een arbeider archeologie;

          -       83 € voor een archeoloog;

          -       95 € voor een projectleider archeologie;

          -       111 € voor een expert

          4.1.3.       Deze uurloontarieven zijn onderhevig aan de evolutie van de wedden van het overheidspersoneel. Wanneer de spilindex voor de overheidswedden bereikt wordt, worden de overheidswedden 2 maanden later met 2% verhoogd. De uurtarieven die door SOLVA toegepast worden volgen deze stijging in de loonkosten. Deze herziening van het uurloontarief van SOLVA en derhalve de prijs voor de realisatie van de Opdracht gebeurt automatisch bij elke stijging van 2% van de overheidswedden.

          4.1.4.       Bij de facturatie past SOLVA de tarieven toe, zoals deze gelden op het ogenblik dat de daarmee overeenstemmende kosten effectief gemaakt werden.

          4.1.5.       De prestaties die SOLVA aan de Opdrachtgever zal leveren in het kader van de Opdracht zullen door deze laatste uitsluitend aangewend worden in het kader van activiteiten die buiten de werkingssfeer van de BTW vallen of van de BTW zijn vrijgesteld op grond van artikel 44, §1 en/of §2 van het WBTW. Mochten deze diensten uitzonderlijk toch al dan niet gedeeltelijk voor aan BTW onderworpen diensten worden aangewend of voor handelingen die op grond van artikel 44, §3 van het WBTW zijn vrijgesteld, dan zal de Opdrachtgever hiervan uiterlijk bij de bestelling van deze diensten (overeenkomstig artikel 3.7 van deze Overeenkomst) melding maken aan SOLVA, zodat SOLVA over deze diensten BTW kan aanrekenen aan de Opdrachtgever. Indien achteraf (nadat een bepaalde schijf werd gefactureerd) blijkt dat BTW moest worden aangerekend en zulks niet gebeurde, dan zal SOLVA gerechtigd zijn deze BTW alsnog te factureren aan de Opdrachtgever.

          4.2.      Betalingsmodaliteiten

          4.2.1.    SOLVA zal haar prestaties in schijven op kwartaalbasis berekenen en factureren.

          Indien het project door toedoen van de Opdrachtgever opgeschort is, kan SOLVA de reeds geleverde prestaties afrekenen zonder dat een fase volledig afgerond is.

          4.2.2.    De Opdrachtgever beschikt over een betalingstermijn van 60 kalenderdagen, na ontvangst van de factuur van SOLVA

          4.2.3.    Bij niet-tijdige betaling van de gehele factuur of een deel ervan, is de Opdrachtgever van rechtswege gehouden tot betaling van verwijlinteresten aan de interestvoet zoals voorzien in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, te rekenen vanaf de vervaldag, op elk onbetaald gelaten bedrag tot de datum van volledige betaling.

          Artikel 5.    BEËINDIGING OF SCHORSING VAN DE OVEREENKOMST

          5.1.      De Opdrachtgever kan op elk ogenblik de Overeenkomst schorsen of opzeggen, mits er een voorafgaandelijk overleg met SOLVA plaatsvindt. In voorkomend geval zal de Opdrachtgever, die het voornemen heeft om de Opdracht te schorsen of op te zeggen, dit voornemen onverwijld meedelen aan SOLVA, waarna Partijen (in toepassing van artikel 3.1 van deze Overeenkomst) zullen overleggen omtrent de praktische gevolgen en eventuele modaliteiten van de schorsing of beëindiging van de Overeenkomst.

          Na voormeld overleg beslist het bevoegde beslissingsorgaan van de Opdrachtgever over de eigenlijke schorsing of beëindiging van de Overeenkomst en brengt SOLVA hiervan op de hoogte middels bezorging van de kopie van het door het bevoegde beslissingsorgaan genomen besluit over de schorsing of beëindiging en zulks bij een ter post aangetekende brief, die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending.

          5.2.      SOLVA kan de Overeenkomst op elk ogenblik opzeggen middels een opzegtermijn van één (1) maand. De opzeggingsbrief vermeldt het begin en de duur van de opzeggingstermijn. De kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekende brief, die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending.

          5.3.      Onverminderd artikel 5.2, heeft SOLVA het recht deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder opzegtermijn of –vergoeding en onverminderd enig recht op schadeloosstelling te beëindigen, mits kennisgeving per aangetekende brief (en de beslissing van SOLVA’s bevoegde beslissingsorgaan aangehecht) ingeval:

           i.         Van een schending door de Opdrachtgever van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, van de statuten van SOLVA of van deze Overeenkomst , indien de schending kan worden hersteld maar dit niet gebeurt binnen de in de (aangetekende) ingebrekestelling vermelde termijn, of

          ii.        Van een ernstige wanprestatie van de Opdrachtgever (bv. middels schending van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, van de statuten van SOLVA of van deze Overeenkomst), indien de tekortkoming niet meer kan worden hersteld.

          5.4.      In geval de Overeenkomst wordt geschorst of beëindigd (ongeacht de reden) zal de Opdrachtgever aan Solva de verschuldigde vergoedingen welke op dat ogenblik zijn verschuldigd (en dus berekend overeenkomstig artikel 4.1.2) betalen, vermeerderd met enige kosten (i) ontstaan door de schorsing of beëindiging of (ii) opgelopen door SOLVA en welke zij niet meer kan recupereren, terugvorderen, en/of niet wegvallen door de loutere schorsing of beëindiging.

          Artikel 6.    Vertrouwelijkheid – privacy

          6.1.      Zowel tijdens de duur van deze Overeenkomst als tot vijf (5) jaar na haar beëindiging, zal geen Partij de inhoud van deze Overeenkomst, alsook alle vertrouwelijke, beschermde en andere niet-publieke informatie met betrekking tot de Opdracht of een Partij die door de ene Partij aan de andere Partij (schriftelijk of mondeling) wordt medegedeeld of wordt verworven tijdens de uitvoering van deze Overeenkomst (hierna: “Vertrouwelijke Informatie”)) meedelen of op enige andere wijze onthullen. De Vertrouwelijke informatie omvat niet informatie waarvan is bewezen dat ze :

          a)    al algemeen bekend was of die, anders dan door een schending van deze Overeenkomst, algemeen bekend werd;

          b)    onthuld werd door een derde die daartoe het recht had en die deze informatie niet verkregen heeft als gevolg van een schending van deze Overeenkomst; en

          c)    ze op zelfstandige wijze door een Partij is voortgebracht zonder dat hiervoor Vertrouwelijke Informatie werd gebruikt.

          d)    op grond van een wettelijke of reglementaire verplichting (zoals de regels inzake openbaarheid van bestuur) dient worden meegedeeld.

          Artikel 7.    ALGEMENE BEPALINGEN

          7.1.      Onafhankelijk bestaan van de bepalingen

          Indien een of meerdere bepalingen van deze Overeenkomst, om welke reden ook, nietig, ongeldig of onuitvoerbaar worden bevonden, zal de geldigheid, de wettelijkheid of de uitvoerbaarheid van de andere bepalingen van deze Overeenkomst niet worden aangetast.

          In dat geval zullen Partijen naar best vermogen en in gezamenlijk overleg deze ongeldige of nietige bepaling vervangen door een geldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij de initiële bedoeling van Partijen.

          7.2.      Wijzigingen

          Deze Overeenkomst kan slechts gewijzigd worden middels schriftelijk akkoord tussen de Partijen, ondertekend door hun gemachtigde vertegenwoordigers, tenzij elders anders aangegeven in deze Overeenkomst.

          7.3.      Kennisgevingen

          Tenzij indien anders aangegeven in deze Overeenkomst (in het bijzonder artikel 3.3), dient elke kennisgeving of communicatie in het kader van deze Overeenkomst schriftelijk te gebeuren (i) per post op de adressen van de Partijen bovenaan vermeld of (ii) per e-mail op de gebruikelijke e-mailadressen van de Partijen.

          7.4.      Volledige overeenkomst

          Deze Overeenkomst en haar bijlage(n) bevatten de volledige rechtsverhouding tussen de Partijen met betrekking tot het voorwerp van deze Overeenkomst. Zij vervangen alle vroegere overeenkomsten, overeenstemmingen en verbintenissen tussen de Partijen betreffende het voorwerp van deze Overeenkomst, evenals enige mondelinge of schriftelijke waarborg door een partij gegeven betreffende hetzelfde voorwerp.

          7.5.      Toepasselijk recht, geschillen en bevoegde rechtbank

          7.5.1.    Deze Overeenkomst wordt beheerst en geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgisch recht.

          7.5.2.    Indien tussen SOLVA en de Opdrachtgever geschillen ontstaan over de overeenkomst leveren zij – met inachtneming van principes vermeld in de Overeenkomst- alle redelijke inspanningen om deze in der minne tot een aanvaardbare oplossing te komen, rekening houdend met de wederzijdse gerechtvaardigde belangen.

          7.5.3.    Voor zover ze niet minnelijk zouden kunnen geregeld worden, vallen alle geschillen met betrekking tot deze Overeenkomst onder de toepassing van het Belgisch recht en onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent, afdeling Oudenaarde.

          7.5.4.    Alle kosten die door SOLVA gemaakt worden in het kader van geschillen met betrekking tot de Overeenkomst met uitzondering van eventuele advocatenkosten (welke desgevallend worden vergoed via een rechtsplegingsvergoeding) zullen door de Opdrachtgever worden vergoed aan SOLVA, voor zover SOLVA in het gelijk wordt gesteld ingevolge een definitieve beslissing in toepassing van dit artikel 7.5.

           

          Opgemaakt te Sint-Lievens-Houtem op 09/02/2024 in twee exemplaren waarvan SOLVA en DE OPDRACHTGEVER verklaren elk een exemplaar te hebben ontvangen. Elke Partij erkent dat de uitwisseling van een scan van een ondertekend exemplaar in pdf-formaat of een met elektronische handtekening ondertekend document dezelfde bewijswaarde zal hebben als een origineel ondertekende versie.

           

          Voor de Opdrachtgever                                              Voor SOLVA

           

          Philip Lefever                                                              Bart Wallays

          Algemeen Directeur                                                    Algemeen Directeur

           

           

          Bruno Tuybens                                                           Fernand Van Trimpont

          Burgemeester                                                             Voorzitter

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad keurt de dienstverleningsovereenkomst met Solva goed evenals de bijbehorende raming van maximaal € 66.022,02, inzake de uitvoering van archeologisch onderzoek en beheer van het archeologisch ensemble "Roborst FASE 3"en dit zoals opgenomen in bijlage.

          Art. 2 - Een uittreksel van deze beslissing wordt bezorgd aan Solva.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Investeringen in parkeerinfrastructuur voor Zwalmse voetbalclubs - ontwerp erfpacht/opstalakte – goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          In het reglement houdende subsidiëring inzake aanleg parkeerinfrastructuur voor Zwalmse voetbalclubs dat door de gemeenteraad van 18.12.2023 werd goedgekeurd, is in art. 4 voorzien dat: "Bij toekenning van een investeringssubsidie voor parkeerinfrastructuur dient het terrein waarop de infrastructuur wordt aangelegd aan de gemeente in erfpacht te worden gegeven voor minimaal 27 jaar tegen een symbolische canon van € 1/jaar en zal de gemeente in deze erfpachtovereenkomst een opstalrecht toekennen aan de aanvragende club voor dezelfde duur als de erfpacht. In een aanvullende gebruiksovereenkomst dienen dan tevens de modaliteiten van publiek gebruik te worden geregeld."

          Bedoeling is dat de gemeente in kader van algemeen nut en voor voldoende lange periode zekerheid heeft over het gebruik van de parking en het bestaan van de club gelet op de hoogte van de investeringssubsidie. We wensen ook dat publiek gebruik wordt toegestaan door de club. Daarom stelden we in het subsidiereglement logischerwijze als bijkomende voorwaarde dat het terrein in kwestie onder andere ook in erfpacht wordt gegeven aan de gemeente voor minimaal 27 jaar tegen een symbolische canon van € 1 / jaar.  In de erfpachtovereenkomst wordt het terrein dan via een opstalrecht terug ter beschikking gesteld van de aanvrager.  Die opstal is ook nodig opdat de club het terrein als opdrachtgever moet kunnen aanleggen, economisch eigenaar zou zijn en vooral ook om de onderhoudsplicht van de parking bij SK Munkzwalm te leggen. De basisvoorwaarden inzake de erfpacht en opstal die gelden voor alle aanvragende clubs werden goedgekeurd in gemeenteraad van 18.12.2023.

          SK Munkzwalm wenst gebruik te maken van het subsidiereglement en is bezig met de aanleg van de parking. Gezien bij de officiële subsidie-aanvraag – en gelet op de timing van de aanleg - de hierboven vereiste erfpacht/opstalovereenkomst moet gevoegd worden, werden gesprekken gevoerd  en consensus bereikt met SK Munkzwalm aangaande deze ontwerpakte.

          Door notariskantoor De Smet en Willems, geassocieerde notarissen uit Zwalm werd terzake een ontwerpakte opgemaakt die heden wordt voorgelegd ter goedkeuring.

          Alle kosten en belastingen verbonden aan deze akte zijn ten laste van de gemeente Zwalm.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende goedkeuring van een subsidiereglement voor parkeerinfrastructuur van de Zwalmse voetbalclubs
          Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende goedkeuring van de ontwerp erfpacht-opstalvoorwaarden
          Ontwerpakte erfpacht/opstal opgemaakt door notariskantoor De Smet en Willems

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Nieuw Burgerlijk Wetboek, boek 3

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschragen, raadslid, meldt dat ook zij de verdere uitbouw van SK Munkzwalm steunen en meldt ook dat in de beknopte omschrijving de locatie fout vermeldt staat.  Er staat immers Krekelstraat.
          Philip Lefever, algemeen directeur, meldt dat Krekelstraat inderdaad fout is en zal gecorrigeerd worden naar Rekegemstraat.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – De erfpacht- en opstalvoorwaarden met betrekking tot een perceel grond - gelegen Rekegemstraat te Zwalm en gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel Zwalm/1ste afd/ 0353P0000 en 0352BP0000 met een oppervlakte van respectievelijk 2.700 en 3.144 ca eigendom van de VZW SK Munkzwalm en in kader van algemeen nut en voor de aanleg van een parking worden goedgekeurd zoals opgenomen in de ontwerpakte in bijlage.

          Art. 2 - Alle kosten en belastingen verbonden aan deze akte zijn ten laste van de gemeente Zwalm.

          Art. 3
          – De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van deze akte naar aanleiding van de officiële subsidie-aanvraag.

        • Investeringen in parkeerinfrastructuur voor Zwalmse voetbalclubs - ontwerp gebruiksovereenkomst – goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          In het reglement houdende subsidiëring inzake parkeerinfrastructuur voor Zwalmse voetbalclubs dat op 18.12.2023 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, is in art. 4 voorzien dat “.....In een aanvullende gebruiksovereenkomst dienen dan tevens de modaliteiten van publiek gebruik te worden geregeld.”

          Gezien de grootte van de in ons reglement voorziene subsidiebedragen (tot € 200.000,00) is het logisch dat immers in publiek gebruik van de parking wordt voorzien.

          Bedoeling van deze aanvullende gebruiksovereenkomst is dus de parkeerinfrastructuur ook beschikbaar te stellen en te ontsluiten voor het ruime publiek om zo de Zwalmse parkeerbehoeften mee te dekken waarbij uiteraard ook rekening werd gehouden met de club als prioritaire hoofdgebruiker. De overeenkomst bevat alle modaliteiten om dit publiek gebruik te regelen.

          SK Munkzwalm wenst van de geboden subsidiemogelijkheid gebruik te maken en de werken daarvoor zijn reeds aangevat.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende goedkeuring van een subsidiereglement voor parkeerinfrastructuur van de Zwalmse voetbalclubs
          Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende goedkeuring van de ontwerp erfpacht-opstalvoorwaarden
          Ontwerp gemeenteraadsbesluit van heden houdende "Investeringen in parkeerinfrastructuur voor Zwalmse voetbalclubs - ontwerp erfpacht/opstalakte – goedkeuring"
          Overeenkomst inzake het publieke gebruik van de parkeerinfrastructuur “SK MUNKZWALM”

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschraegen, raadslid, stelt dat hij hoort dat die afspraken nog zullen worden gemaakt en dat SK Munkzwalm het primaire gebruik zal krijgen.

          Peter Van Den Haute, schepen, stelt dat alles hier voorligt nu en het gaat over het publieke gebruik, dat SK Munkzwalm in de overeenkomst als prioritaire hoofdgebruiker wordt beschouwd, ze economisch eigenaar zullen zijn en dat de wegcode op de parking ook van toepassing zal zijn.  Hij meldt dat je in de bijlage duidelijk ziet welke afspraken zijn gemaakt.

          Matthijs Verschraegen, raadslid, begrijpt dat het dus niet de bedoeling is dat er nog bijkomende afspraken worden gemaakt.

          Peter Van Den Haute, schepen, stelt dat het inderdaad is wat nu voorligt.

          Bijlage

          Overeenkomst inzake het publieke gebruik van de parkeerinfrastructuur “SK MUNKZWALM”

          TUSSEN:
          Enerzijds:

                                  De VZW SK Munkzwalm, met zetel te Krekelstraat 82 te Zwalm, met ondernemingsnummer 0435.760.226 en waarvan de statuten werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en waarvoor optreden ingevolge haar statuten: Van Trappen Peter, voorzitter en Denijs Marleen, secretaris

          hierna genoemd: SK Munkzwalm/hoofdgebruiker

          En anderzijds:

                                  De GEMEENTE Zwalm, met zetel Zuidlaan 36 te 9630 Zwalm, alhier vertegenwoordigd door Bruno Tuybens, burgemeester en Philip Lefever, algemeen directeur,

          hierna genoemd: de gemeente

          Artikel 1: Inhoud en reden van het contract

          De gemeente wenst te investeren in parkeerinfrastructuur van voetbalclubs door hieronder vermeld terrein in erfpacht te krijgen en op haar beurt in opstal te geven aan de hierboven genoemde hoofdgebruiker. De bijdrage van de gemeente onder de vorm van subsidiëring bedraagt max. 200.000 € en werd geregeld in een gemeenteraadsbesluit. 

          SK Munkzwalm gaf via notariële akte dd. xxxx een perceel grond - gelegen Rekegemstraat te Zwalm en gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel Zwalm/1ste afd/ 0353P0000 en 0352BP0000 met een oppervlakte van respectievelijk 2.700 en 3.144 ca - in erfpacht aan de gemeente Zwalm voor 27 jaar tegen 1 symbolische euro per jaar waarbij de gemeente Zwalm op haar beurt via diezelfde notariële akte dd. xxx hetzelfde perceel om niet in opstal gaf aan SK Munkzwalm voor de aanleg van de parkeerinfrastructuur met toebehoren.

          De opstal werd verleend op voorwaarde dat de opstalhouder voor dit perceel en de opstallen voor de duur van het opstalrecht en in kader van openbaar nut en gebruik een gratis gebruiksrecht verleent aan allen die wensen van de parking gebruik te maken volgens de modaliteiten bepaald in een aparte overeenkomst tussen erfpachter en opstalhouder waarbij SK Munkzwalm als opstalhouder steeds als prioritaire hoofdgebruiker zal worden beschouwd. Dit gebruiksrecht wordt kosteloos aanvaard. Dit gebruiksrecht eindigt van rechtswege bij de beëindiging van het opstalrecht.

          Door deze regeling verwerft de gemeente Zwalm voldoende zekerheid omtrent de aanwending van haar investering en kan in kader van het algemeen belang de gesubsidieerde infrastructuur ontsloten worden voor de lokale gemeenschap.
          Het is dit kosteloos recht van gebruik dewelke we in deze overeenkomst wensen te regelen.

          Artikel 2: Beschrijving van het onroerend goed

          Inzake de onroerende goederen waarover deze overeenkomst het gebruik wil regelen wordt het volgende begrepen: de toekomstige parkeerinfrastructuur gelegen Rekegemestraat te Zwalm en gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel Zwalm/1ste afd/ 0353P0000 en 0352BP0000 met een oppervlakte van respectievelijk 2.700 en 3.144 ca

          Artikel 3: Duur

          Deze overeenkomst gaat in op datum van ondertekening en eindigt bij het beëindigen van het recht van opstal conform de notariële akte dd xxxx.
          Partijen engageren zich om voor de periode nadien tijdig samen te zitten tot regeling van een verder publiek gebruik.

          Artikel 4: Modaliteiten van gebruik

          Het gebruik van de parkeerinfrastructuur gebeurt onder volgende modaliteiten:

          Er is steeds gratis publiek gebruik mogelijk voor elkeen.  Economische uitbating van de parking door SK Munkzwalm als opstalhouder kan enkel in de hieronder vermelde gevallen:
          -voor parkeerplaatsen met laadpalen
          -op dagen dat er voetbaltornooien zijn of thuismatchen van de eerste ploeg en op voorwaarde dat dit duidelijk en 1 maand vooraf kenbaar is gemaakt aan de ingang van de parking en aan de gemeente.

          De tarieven in de 2 hierboven vermeldde gevallen worden jaarlijks door SK Munkzwalm in samenspraak met de gemeente herbekeken, geëvalueerd en hervastgesteld op een jaarlijks vast overleg.

          Er wordt na samenspraak tussen de gemeente en SK Munkzwalm door de gemeente een signalisatieplan opgemaakt dat via een aanvullend politiereglement wordt vastgelegd.

          Artikel 5: Schade en aansprakelijkheden

          De parking wordt beschouwd als een publieke parking waarop de wegcode van toepassing is.

          SK Munkzwalm waakt over de correctheid van de signalisatie en is aansprakelijk wanneer schade wordt veroorzaakt door gebrekkige infrastructuur.

          Artikel 6: Onderhoud en gebruik

          SK Munkzwalm staat als opstalhouder in voor alle onderhouds- en herstellingswerken en zorgt voor een nette infrastructuur.

          Artikel 7: Taksen/belastingen

          Alle belastingen, retributies of taksen die op de in gebruik gegeven plaats (inclusief terrein/grond) geheven worden of zouden worden zijn ten laste van de opstalhouder nl. SK Munkzwalm.

          Artikel 8: Controle

          De gemeente heeft een controlerecht op het goed onderhoud van de parking en de aanwezigheid van de juiste verkeerssignalisatie.

          Artikel 9: Publiciteit en reclame

          Het is de opstalhouder toegestaan om publiciteit te voorzien voor zover ze niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden en voor zover zij voor het overige voldoet aan de reglementering van de gemeente en hogere overheden. Hierbij dienen alle stedenbouwkundige voorschriften te worden nageleefd.

          Artikel 10: Ontbinding van de overeenkomst

          Deze gebeurt conform de voorwaarden voorzien in de akte van erfpacht/opstal/toekenning gebruiksrecht welke bij deze overeenkomst wordt gevoegd.

          Artikel 11: Verantwoordelijkheid

          SK Munkzwalm ontslaat de gemeente van alle verantwoordelijkheid omtrent ongevallen, beschadiging, brand, verlies of diefstal.

          Artikel 12: Bijzondere verbodsbepalingen

          SK Munkzwalm verbindt er zich toe geen enkele wijziging aan de dienstbestemming van de aanpalende lokalen en sportinfrastructuur aan te brengen en er geen enkele handelsactiviteit uit te voeren die niet binnen het normaal kader van de huidige sportuitbating valt.

          De hoofdgebruikers dienen stipt alle wetten en reglementen met betrekking tot de aanpalende uitbating na te leven en dienen in het bezit te zijn van alle vereiste vergunningen en/of machtigingen die opgelegd zijn of opgelegd zouden worden.

          Artikel 13: Verzekeringen

          SK Munkzwalm sluit de nodige verzekeringen af om haar aansprakelijkheid als economisch uitbater in te dekken en overhandigt aan de gemeente op eerste verzoek een kopie van de verzekeringspolissen en het bewijs van de premiebetaling.
          Deze polissen zullen voorzien dat de verzekeringsmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt bij stopzetting of wijziging van de vereiste polissen, om welke reden dan ook.

          Artikel 14: Evaluatie en geschillen

          Partijen spreken af jaarlijks samen te zitten om de uitvoering van de overeenkomst te evalueren.

          De evaluatievergadering bestaat uit minimaal twee afgevaardigden van beide partijen.

          Artikel 15: Sancties niet-naleving

          Niet-naleving van deze overeenkomst leidt tot de sancties voorzien in de notariële akte van xxxx inzake de erfpacht/opstal in deze.

          Voor alle geschillen met betrekking tot deze overeenkomst zijn enkel de Rechtbank van Eerste Aanleg Oost-Vlaanderen, Afdeling Oudenaarde, bevoegd.

           

          Aldus opgemaakt in drie exemplaren, waarvan elke partij verklaart één exemplaar te hebben ontvangen.

           

          Gedaan te Zwalm op

           

          Voor de gemeente Zwalm,                                                             

          namens het college van burgemeester en schepenen  

          De algemeen directeur  De burgemeester         

           

          Voor SK Munkzwalm

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De overeenkomst tot regeling van het publiek gebruik van de parkeerinfrastructuur die SK Munkzwalm met gemeentelijke subsidie wenst aan te leggen wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.

    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Actie 'één gratis boom of 3 struiken voor elk Zwalms gezin' - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Na de succesvolle acties in 2022 en 2023 wil de gemeente de actie 'één gratis boom of 3 struiken voor elk Zwalms gezin' (per particulier adres) in 2024 herhalen. Op deze manier wordt er verdere uitvoering gegeven aan werf 1 van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 waarvoor de gemeente ook in 2024 nog subsidies kan ontvangen. De gemeente moet dit budget inzetten op 1 of meerdere werven uit het pact en dient hierover aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te rapporteren.

          Werf 1 van dit pact “Laten we een boom opzetten” beoogt:

          1. Eén extra boom per Vlaming.
          2. Per Vlaming een halve meter extra haag of geveltuinbeplanting.
          3. Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners.


          De inwoners krijgen de keuze uit 9 inheemse bomen en 6 inheemse struiksoorten.
          De gemeente voorziet de nodige communicatie naar de inwoners en een ophaalmoment eind november.

          Om het Zwalmse grondgebied zoveel mogelijk te verrijken met nieuwe bomen en struiken wordt voorgesteld om de deelnemers van de vorige jaren opnieuw toe te laten zodat wie opnieuw wenst deel te nemen, niet uit boot valt.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 24.11.2022 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Mathijs Verschraegen, raadslid, verwijst naar het stemgedrag van vorig jaar en dat ze zich hierover gaan onthouden.  Het zijn allemaal kleine zaken die niet het grote verschil maken.  Dat is onze motivatie voor de onthouding.

          Francia Neirinck, schepen: Ik vind dat wat neerbuigend. Circa 600 gezinnen namen aan de actie deel vorig jaar. In totaal zijn het voorbije jaar 674 bomen en 1353 struiken en dus circa 2000 stuks plantgrond de grond ingegaan.  Dus is heel wat. Je moet bovendien consequent zijn en dan ook niet zelf deelnemen aan de actie. Deze wordt ook 100% gesubsidieerd via het LEK-Pact en kost niets aan de Zwalmse bevolking. Horebeke, Herzele en Oudenaarde doen als blauw bestuur ook dezelfde actie. Ik hoop dat veel gezinnen meedoen en de actie maakt wel degelijk verschil.

          Peter Van Den Haute, schepen, ziet een artikel uit maart 2020 waarbij Bart Somers inwoners wil aanzetten een extra boom te planten. Als elke inwoner van elke gemeente meedoet zijn dat 6,6 miljoen extra bomen in Vlaanderen dit bovenop de 10.000 ha bos in het klimaatplan van minister Zuhal Demir.

          Matthijs Verschragen, raadslid, vindt de stijl van de persoonlijke aanval laag en stelt dat hij inderdaad een boom heeft afgenomen en er zelfs 50 geplant heeft vorig jaar.

          Peter Van Den Haute, schepen: Dit is geen persoonlijke aanval.  Ik werd vorige gemeenteraad verweten als een simpele.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het opzetten van de eenmalige actie 'één gratis boom of 3 struiken voor elk Zwalms gezin' in het jaar 2024. Het ontvangen van één gratis boom of 3 gratis struiken is onderhevig aan volgende voorwaarden:

          • De aanvrager dient zich voorafgaandelijk in te schrijven op de actie via de website of per brief voor wie niet digitaal kan inschrijven.
          • De aanvrager is op het ogenblik van de oproep gedomicilieerd in Zwalm.
          • Per adres in Zwalm kan eenmalig 1 boom of 3 struiken naar keuze aangevraagd worden.
          • De aanvrager haalt het plantgoed af tijdens het afhaalmoment.
          • De boom of struiken worden volgens de regels van de kunst aangeplant.

          Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitwerking van de actie.

        • Actie 'elke weide een boom' - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Afwezig: Mario Baert
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Om het vee op graasweides extra te beschermen tegen hete zomertemperaturen en tegelijk de biodiversiteit in onze gemeente te verhogen, wil de gemeente elke Zwalmse landbouwer en elke landbouwer die een perceel heeft in Zwalm waarop dieren staan, gratis maximaal 5 bomen aanbieden.

          Weidebomen geven schaduw en verkoeling aan het vee op de weide. Daarnaast zorgen ze bij regen of onweer voor enige beschutting.

          Met deze actie wordt er ook verdere uitvoering gegeven aan werf 1 van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 waarvoor de gemeente ook in 2024 nog subsidies kan ontvangen. De gemeente moet dit budget inzetten op 1 of meerdere werven uit het pact en dient hierover aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te rapporteren.

          Werf 1 van dit pact “Laten we een boom opzetten” beoogt:

          1. Eén extra boom per Vlaming.
          2. Per Vlaming een halve meter extra haag of geveltuinbeplanting.
          3. Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners.


          De landbouwers krijgen de keuze uit 6 inheemse bomen.
          De gemeente voorziet de nodige communicatie naar de landbouwers en een ophaalmoment eind november en kan de aanplant controleren.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 24.11.2022 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0
          Advies Land- en tuinbouwadviesraad dd 15.02.2024

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschragen, raadslid, verwijst naar het vorige punt.  De eerste keer keurden we het voorstel ook goed, nadien onthielden we ons. Willen we nu ook doen, nl. het voorstel eerst een kans geven gelet ook op het advies van de landbouwadviesraad. Dus willen we die houding hier doortrekken en nu dit punt goedkeuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het opzetten van de eenmalige actie 'elke weide een boom' in het jaar 2024. Het ontvangen van maximaal 5 gratis bomen is onderhevig aan volgende voorwaarden:

          • De actie is voorbehouden aan landbouwers gedomicilieerd in Zwalm en landbouwers van buiten de gemeente die percelen hebben in Zwalm.
          • Het perceel moet gebruikt worden door weidedieren.
          • De landbouwer dient zich vooraf in te schrijven via het voorziene formulier op de website.
          • Per landbouwer kan eenmalig tot maximaal 5 bomen naar keuze aangevraagd worden.
          • De aanvrager haalt het plantgoed af tijdens het afhaalmoment.
          • De bomen worden volgens de regels van de kunst aangeplant en beschermd.

          Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitwerking van de actie.

Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad