Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.04.2023 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.04.2023.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 27.04.2023 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/Jd5a8mvL-Gw
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 10 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.04.2023 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
Philip Lefever, algemeen directeur
Het decreet lokaal bestuur en de raadsbesluiten van 28.03.2019 houdende vastlegging van ons kader van organisatiebeheersing, voorzien dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing, uiterlijk vóór 30 juni over het voorbije kalenderjaar.
Omwille van de integratie van gemeente en OCMW zal er gerapporteerd worden aan de organen van de gemeente.
De rapportering gebeurt door middel van een managementrapport.
Managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2022 en diverse bijlagen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 inz. art 219
Gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.03.2019 houdende goedkeuring van het kader organisatiebeheersing
Johan De Bleecker, Pascale Adriaens
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 min 11 sec - 7 min 30 sec
Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van de managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2022 inzake het geïntegreerde lokaal bestuur Zwalm (gemeente + OCMW).
Bruno Tuybens, burgemeester
In de beleidsnota Omgeving 2019-2024 kondigt minister Demir, Vlaams minister bevoegd voor Omgeving, de oprichting van Vlaamse Landschapsparken aan tegen 2024.
Op 19 april 2021 werd de oproep voor kandidaat Landschapsparken gelanceerd.
Landschapsparken zijn gebieden met een uitgesproken landschapskwaliteit, waarbij vanuit een integrale visie en werking aan het harmonieus samengaan van landschapsontwikkeling, recreatie, natuur, landbouw, bedrijvigheid en toerisme kan gewerkt worden.
Een Landschapspark is een specifiek geografisch afgebakend gebied dat gevormd wordt door een ruimtelijke landschappelijke samenhang en een minimale oppervlakte van 10.000 ha heeft.
De kandidatuur van de Vlaamse Ardennen in de eerste indieningsronde (eind 2021), getrokken door een projectbureau van drie coördinerende organisaties (RLVA, SOLVA, Provincie Oost-Vlaanderen), in partnerschap met lokale besturen, middenveldorganisaties, overheidsadministraties, inwoners, landbouwers, natuurbeheerders, … werd weerhouden.
Hierdoor ontving het projectbureau een Vlaamse toelage voor de opmaak van een masterplan en operationeel plan en voor een voorstel van toekomstige organisatiestructuur.
Een masterplan (een visie voor 24 jaar) en een operationeel plan (actieplan voor 6 jaar) van een Landschapspark komt tot stand via een gebiedscoalitie, waarbij de krachten van een brede expertise aan lokale partners gebundeld worden en maximaal ingezet worden op integratie en samenwerking.
Een Landschapspark vormt de start van een langdurige, duurzame en tastbare gebiedswerking.
Een erkend Landschapspark zal voor die visieperiode van 24 jaar structurele middelen ontvangen voor het aanwerven van een professioneel team, een werkingsbudget en een hefboom/investeringsbudget dat via een financieel groeiplan nog meer middelen kan teweegbrengen.
Er zijn momenteel 7 kandidaat Landschapsparken, de jury zal er 3 erkennen.
Met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst:
Dit besluit resulteert onder voorbehoud van een parlementaire bekrachtiging en afkondiging door de Vlaamse Regering van het huidige ontwerp van decreet houdende de Vlaamse Parken. Dat ontwerp van decreet stipuleert dat de erkenning als Landschapspark geen bijkomende verplichtingen of beperkende maatregelen voor inwoners, ondernemers, landbouwers, … boven de vigerende regelgeving zal genereren en dat de werking van een Landschapspark nooit afbreuk kan doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie.
Dit voorbehoud en andere bestuurlijke principes die de betrokken gemeenten wensen te benadrukken zijn vervat in voorliggende samenwerkingsovereenkomst.
Masterplan en operationeel plan Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Verslag en presentatie stuurgroep landschapspark van 4 april 2023 met organisatiestructuur en bestuurlijke principes en verdeelsleutel financiële bijdragen
Samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het indienen van een dossier kandidaat ‘Landschapspark Vlaamse Ardennen’.
Regeerakkoord 2019-2024 - oprichting van Landschapsparken in Vlaanderen als doelstelling opgenomen.
Beleidsnota Omgeving 2019-2024.
Oproep voor kandidaat Nationale Parken en Landschapsparken op 19 april 2021.
Ontwerp Decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene Landschapszorg dd. 23 december 2022
Decreet Lokaal bestuur 22 december 2017, art. 41.
Ministerieel besluit van 01 april 2022 tot de toekenning van een subsidie aan Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen ter ondersteuning van de opmaak van een masterplan en operationeel plan in het kader van een kandidatuur Landschapspark De Vlaamse Ardennen.
Johan De Bleecker, Angélique De Clercq, Louis Ide, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Bernhard Ardaen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 7 min 31 sec - 1 u 1 min 38 sec
Art. 1 – De gemeente Zwalm keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Oost-Vlaanderen, vzw Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen, vzw Toerisme Oost-Vlaanderen en IGS SOLVA met betrekking tot het indienen van een dossier kandidaat Landschapspark Vlaamse Ardennen, zoals opgenomen in bijlage aan dit besluit en er integraal deel van uitmakend, goed en verklaart hiermee haar gunstig advies ten aanzien van het voorliggend masterplan en operationeel plan Kandidaat Landschapspark Vlaamse Ardennen en intentie tot financiële en bestuurlijke deelname aan het bestuursorgaan ‘Landschapsparkcoalitie’ in geval van erkenning van het Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst.
Art. 3 – Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan coördinerend projectbureau ‘Kandidaat Landschapspark Vlaamse Ardennen’ uiterlijk voor vrijdag 26 mei 2023.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVW ov.
Deze wijzigde haar benaming recent in Farys.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW/Farys op 16.06.2023 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 28.04.2023.
De algemene vergadering van TMVW van 16.06.2023 heeft volgende agenda
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Oproepingsrief dd. 28.04.2023 met bijlagen
Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 betreffende TMVW ov - aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVW ov.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 1 min 39 sec - 1 u 2 min 15 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering TMVW/Farys ov van 16.06.2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW/Farys ov vastgesteld op 16.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal :
· hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, · hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20230616AVFarys@farys.be,
gestuurd worden.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS dv op 20.06.2023 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 6.04.2023 in Flanders Expo in Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De algemene vergadering van TMVS dv van 20.06.2023 heeft volgende agenda
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Patrick Moreels - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Aangetekende brief dd. 6.04.2023 en e-mail van TMVS dv dd. 6.04.2023 met bijhorende stukken
Gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 betreffende toetreding TMVS en aanduiding van vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVS
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 2 min 16 sec - 1 u 2 min 33 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 20.06.2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Varia
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 20.06.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal
hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20230620AVTMVS@farys.be gestuurd worden.
Peter Van Den Haute, schepen
Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde. Deze projectvereniging is een samenwerking tussen de gemeenten Deinze, De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte en Zwalm.
Zwalm participeert enkel aan de deelwerking bovenlokale cultuurwerking. Voor de erfgoedwerking zijn we aangesloten bij de projectvereniging Variant. We ontvingen de jaarrekening van 2022 om voor te leggen aan de gemeenteraad.
Jaarverslag bovenlokale cultuurwerking en jaarrekening 2022 van Cultuurregio Leie Schelde
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet over de bovenlokale cultuurwerking van 15.06.2018
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, goedkeuring van de statuten en de cultuurnota
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 2 min 34 sec - 1 u 2 min 54 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente maakt deel uit van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen samen met de gemeenten Brakel, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse en Wortegem–Petegem.
De vereniging stuurt ons de documenten betreffende de rekening 2022 en het budget 2023 om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Rekening 2022 en budget 2023 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen
Verslag nazicht rekening 2022 door de aangeduide verificateurs en verslag Algemene Vergadering ILV BSD Vlaamse Ardennen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 2 min 55 sec - 1 u 3 min 14 sec
Art. 1 – De gemeenteraad keurt de rekening 2022 en de begroting 2023 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen goed.
Art. 2 – Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen.
Peter Van Den Haute, schepen
In het kader van de opdracht “Herbestemming kerken - inrichten kerk Sint-Denijs-Boekel als urnen- en bezinningsplaats - meubilair” werd een bestek met nr. 2023/664 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 102.426,50 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0705-01/2210500/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP1 (actie 741).
Bestek nr 2023/664
Bijlage aan bestek
Raming
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Matthijs Verschraegen, Peter Van Den Haute, Johan De Bleecker, Louis Ide
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 3 min 15 sec - 1 u 30 min 09 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2023/664 en de raming voor de opdracht “Herbestemming kerken - inrichten kerk Sint-Denijs-Boekel als urnen- en bezinningsplaats - meubilair”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 102.426,50 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Peter Van Den Haute, schepen
In het kader van de opdracht “Herbestemming kerken - inrichten kerk Sint-Denijs-Boekel als urnen- en bezinningplaats - ruwbouw en afwerking” werd een bestek met nr. 2023/665 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 60.203,55 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0705-01/2210500/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP1 (actie 741).
Bestek nr 2023/665
Bijlage aan bestek
Raming
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 30 min 10 sec - 1 u 30 min 30 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2023/665 en de raming voor de opdracht “Herbestemming kerken - inrichten kerk Sint-Denijs-Boekel als urnen- en bezinningsplaats - ruwbouw en afwerking”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 60.203,55 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVLA op 22.06.2023 die bijeengeroepen werd per schrijven van 25.04.2023.
De algemene vergadering van IVLA van 22.06.2023 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Francia Neirinck de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van IVLA van 25.04.2023 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 30 min 31 sec - 1 u 30 min 48 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van IVLA van 22.06.2023, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van IVLA van 22.06.2023 haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van IVLA
Bruno Tuybens, burgemeester
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van SOLVA op 14.06.2023 die bijeengeroepen werd per brief van 03.05.2023.
De algemene vergadering van SOLVA van 14.06.2023 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende SOLVA - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda algemene vergadering zal Bruno Tuybens de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van SOLVA dd. 03.05.2023 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 30 min 49 sec - 1 u 34 min 37 sec
Art. 1 - De agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 14.06.2023, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van SOLVA van 14.06.2023 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.
Francia Neirinck, schepen
In de gemeenteraadszitting van 17.12.2020 werd door de gemeenteraad de invoering van een verplicht conformiteitsattest ingevoerd. Deze verordening werd op de zitting van 18.11.2021 nog aangepast en gehercoördineerd.
Het behandelen van een aanvraag tot het afleveren van een conformiteitsattest brengt financiële lasten met zich mee. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager was het wenselijk een contantbelasting in te voeren. Deze belasting helpt de financiële behoefte van de gemeente te verlichten.
Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot aflevering van een conformiteitsattest door de gemeente werd door de gemeenteraad op 17.12.2020 vastgelegd op 62,50 euro. Dit bedrag is het maximum bedrag dat de Vlaamse overheid heeft vastgelegd in het verleden.
Het maximumbedrag dat mag worden gevraagd werd door de Vlaamse overheid ondertussen opgetrokken naar 90,00 euro.
Tijdens de stuurgroepvergadering IGS wonen cluster 3 van 21 december 2022 werd aangekondigd dat de woningkwaliteitsonderzoeken niet langer allemaal gratis door SOLVA kunnen worden aangeboden. Voor Zwalm waren er in 2022 27 onderzoeken, de prognose is dat er voor 2022 30 zullen zijn. SOLVA zal maar 13 van deze onderzoeken gratis uitvoeren. Voor de andere moet een bedrag betaald worden van 156 euro voor een conformiteitsonderzoek of vooronderzoek (2 uur prestatie) en 78 euro voor een hercontrole (1 uur prestatie).
We verwijzen hiervoor ook naar het gemeenteraadsbesluit van 02.03.2023 houdende goedkeuring van een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met Solva voor het uitvoeren van woningkwaliteitsonderzoeken.
Door het optrekken van de contantbelasting op het aanvragen van een conformiteitsattest naar 90 euro per onderzoek, kunnen we deze kost deels opvangen.
Gemeenteraadsbesluit van 17.12.2020 houdende "Belastingsreglement houdende een contantbelasting op het aanvragen van een conformiteitsattest - goedkeuring"
Gemeenteraadsbesluit van 02.03.2023 houdende "Dienstverleningsovereenkomst met Solva voor het uitvoeren van woningkwaliteitsonderzoeken - goedkeuring"
Grondwet, artikel 170, § 4
Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 40 en 41, 14°
Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder de artikelen 3.1-7 en 3.9
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder de artikelen 3.4-10
Invorderingswetboek
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 34 min 38 sec - 1 u 37 min 30 sec
Reglement houdende de contantbelasting op het afleveren van conformiteitsattesten met ingang vanaf 1.06.2023 tot en met 31.12.2025
Artikel 1
Met ingang van 01.06.2023 tot en met 31.12.2025 wordt er een gemeentelijke contantbelasting geheven op het afleveren van conformiteitsattesten.
Deze belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 2
De bedragen van de belasting worden als volgt vastgesteld :
• 90 euro voor een zelfstandige woning
• 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1.250,00 euro per gebouw.
Artikel 3
Worden van de belasting vrijgesteld:
1. het rijk, de gewesten, de provincies, de steden, de gemeenten en hun resp. instellingen,
2. de woonmaatschappijen actief op ons grondgebied
3. de aanvragers van een conformiteitsattest voor kamerwoningen die onder de toepassing vallen van het artikel 2, §3, laatste lid van het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013.
Artikel 4
De belasting wordt onmiddellijk geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contantbelasting niet kan worden geïnd, dan wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 5 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Artikel 6
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.06.2023
Art. 1 - De gemeenteraad keurt het aangepaste en gehercoördineerde belastingreglement op het behandelen van de aanvraag van een conformiteitsattest, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Art. 2 - Het bestaande reglement houdende de contantbelasting op het afleveren van conformiteitsattesten van 17.12.2020 wordt opgeheven op 31.05.2023
Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4 - Dit besluit, inclusief het belastingreglement, wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.06.2023.
Raadslid Johan De Bleecker
We vragen een betere toegankelijkheid van onze Zwalmse bushokjes voor rolstoelpatiënten door het aanpassen van een drempelvrije zone thv ingang bushokje.
Thv de Beerlegemsebaan bushokje nr 208426 bus 45 belbus 420 "Beerlegemsebaan" is het bushokje slordig en verloederd.
Het vertoont betonrot, achterwand ontbreekt gedeeltelijk , het is verzakt, en niet toegankelijk voor rolstoelpatiënten door opstap van 15 cm hoogteverschil. Mensen met gewoon schoeisel houden er natte voeten aan over bij regenweer .
Wij vragen dit dringend aan te passen, ook voor het bushokje thv (Beerlegem) kerk nr 209425 Bus 45 belbus 420 Velzeke Zottegem,
Tevens vragen we deze actie door te trekken en de controle uit te voeren op ons volledig patrimonium van bushokjes.
We genieten de voorkeur om eerst de twee aangeduide hokjes Beerlegemsebaan te herstellen of aan te passen. Omdat dit vlakbij een instelling is waar behoorlijk wat rolstoelpatiënten aanwezig zijn, zelfs onder de gewone burgers.
Sommige zijn eigendom van de gemeente, anderen van de wegbeheerder AWV , (agentschap wegen en verkeer). Het overleg bij AWV wordt best vanuit de gemeente gedaan ikv verbeteringen.
Sinds 3 oktober 2022 kunnen steden en gemeenten subsidieaanvragen indienen bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dit vanaf 650 € met een maximum van 12.000€.
Voorstel:
- Wij vragen het gemeentebestuur dringend actie te ondernemen om de toegankelijkheid van deze vooropgestelde bushokjes toegankelijk te maken voor rolstoelpatiënten
- Ook wie een beperking heeft of ouder is en slecht ter been, moet zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Daar zijn toegankelijke haltes voor nodig, graag dringende stappen vanuit het bestuur om die personen met een verminderde mobiliteit structureel te ondersteunen en op een ergonomisch manier gebruik te laten maken van het openbaar vervoer, in dit geval haltes van (bel)bussen aan te passen.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Patrick Moreels, Guido De Temmerman, Johan De Bleecker
Audio-visuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=uGkHzWuLl3I&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed&index=1&t=1s - Tijdsblok audio: 1 u 37 min 31 sec - 1 u 52 min 25 sec
Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "betere toegankelijkheid van Zwalmse bushokjes voor rolstoelpatiënten of mensen met beperkingen" wordt verworpen.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad