Terug
Gepubliceerd op 01/12/2023

Notulen  de gemeenteraad

ma 23/10/2023 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.09.2023 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.09.2023.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 25.09.2023 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/o-kp5QvDHy0

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 8 min 10 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.09.2023 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Variant - jaarverslag en jaarrekening 2022 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Variant. Deze projectvereniging is een samenwerking rond cultureel en onroerend erfgoed tussen de gemeenten Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm.

          We ontvingen het jaarverslag en de jaarrekening van 2022 om voor te leggen aan de gemeenteraad.

          Verwijzingen

          Jaarverslag en jaarrekening 2022 van Variant

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Cultureelerfgoeddecreet van 24.02.2017
          Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Variant en goedkeuring van de statuten en huishoudelijk reglement

          Tussenkomsten

          Geen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 8 min 11 sec - 9 min 04 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de projectvereniging Variant, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

          Art. 2 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Variant.

        • Kerkfabriek Alle Heiligen - meerjarenplanwijziging 2020-2025 - budgetwijzigingen 2023 - budget 2024 - goedkeuring/kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          Sedert 01.01.2020 is de fusie van de Zwalmse kerkfabrieken een feit.  De gemeenteraad adviseerde deze fusie positief bij gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 en de minister keurde de fusie ook goed bij ministerieel besluit van 15.07.2019. Derhalve is er nog slechts 1 kerkfabriek op ons grondgebied, nl de kerkfabriek Alle Heiligen.

          Op 29.09.2023 diende de kerkfabriek een wijziging van haar meerjarenplan 2020-2025 in.

          Het aangepaste ingediende meerjarenplan ziet er samengevat als volgt uit:

            2020 2021 2022 2023 2024 2025 totaal

          exploitatie

          toelage

          16.720,21 61.513,66 42.016,70 42.746,84 43.497,40 44.252,23 250.747,04

           

            2020 2021 2022 2023 2024 2025 totaal

          investeringen

          toelage

          5.200 0 0 0 0 0 0

          Tevens werd een budgetwijziging 2023 en het budget 2024 ingediend.
          De gevraagde toelagen voor 2024 bedragen:
          exploitatie: € 27.477,90
          investeringen: € 0
          De budgetwijziging 2023 bevat geen wijziging aan de exploitatietoelagen. De investeringstoelage werd geschrapt zoals bij de vorige wijziging aangegeven. 
          Deze passen binnen het meerjarenplan waardoor kennisname volstaat.
          Het bestuur wenst goedkeuring te geven aan voorliggend budget en budgetwijziging alsook aan de meerjarenplanaanpassing.

           
          Verwijzingen

          Meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Alle Heiligen
          Budget 2024 van de kerkfabriek Alle Heiligen
          Budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Alle Heiligen



          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en latere wijzigingen
          Besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en latere wijzigingen

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Philip Lefever
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 9 min 05 sec - 11 min 40 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De meerjarenplanaanpassing van de kerkfabriek Alle Heiligen wordt goedgekeurd als volgt:

            2020 2021 2022 2023 2024 2025

          exploitatie

          toelage

          16.720,21 61.513,66 42.016,70 42.746,84 43.497,40 44.252,23

           

            2020 2021 2022 2023 2024 2025

          investeringen

          toelage

          5.002 0 0
          0 0

          Art. 2 - §1 Er wordt kennis genomen van de budgetwijziging 2023.

          Voor 2023 blijft de toelage exploitatie ongewijzigd op €17.119,25.

          §2 Er wordt ook kennis genomen van het budget 2024

          toelage exploitatie: € 27.477,90
          toelage investeringen: € 0.

          Art. 3  - Afschrift zal worden bezorgd aan het kerkbestuur en aan de toeziende overheid.


           
    • 3. Mobiliteit, wegen en infrastructuur

      • Normaal

        • Advies ontwerp plan-MER en ontwerp regionaal mobiliteitsplan vervoerregio Vlaamse Ardennen

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Patrick Moreels, schepen

          Voorwerp en motivering

          Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de vervoerregio Vlaamse Ardennen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar - met een doorkijkperiode van 30 jaar- vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen.

          Om een duurzame toekomst te verzekeren, wordt binnen de vervoerregio Vlaamse Ardennen ingezet op volgende strategische doelstellingen, gebaseerd op de Vlaamse visie op duurzame mobiliteit:

          • verwezenlijken van een modal-shift: we verplaatsen ons meer en meer te voet, met de fiets en het openbaar vervoer in plaats van de wagen of vrachtwagen
          • bereikbaarheid: we houden onze knooppunten bereikbaar en zorgen ervoor dat we ons met elk vervoersmiddel vlot kunnen verplaatsen
          • veiligheid: we streven naar nul dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2050, eerst en vooral onder de zwakke weggebruikers
          • leefbaarheid: we verminderen de hinder door verkeer in zone kernen en steden
          • milieu: we streven naar verkeer zonder impact op het klimaat, we verminderen de druk op het milieu en verbruiken minder energie
          • toegankelijkheid: we geven iedereen de vrijheid om zich te verplaatsen, alle Hoppinpunten zijn tegen 2030 toegankelijk voor mensen met een motorische of visuele beperking

          Het beleidsscenario geeft aan volgens welk model we de mobiliteit in de vervoerregio wensen te ontwikkelen. De verplaatsingen over lange afstand worden afgewikkeld langs drie corridors, regionale doorgangen voor verschillende verkeersstromen waarop het verkeer gebundeld wordt:

          • Noord-zuidcorridor Gent - Oudenaarde - Ronse
          • Noord-zuidcorridor Gent - Zottegem - Geraardsbergen
          • Oost-westcorridor Geraardsbergen - Ninove

          Het beleidsscenario wordt inhoudelijk uitgewerkt in zes thema's:

          • Fiets 
          • Openbaar vervoer
          • Combimobiliteit
          • Autoverkeer
          • Logistiek en goederenvervoer
          • Flankerend beleid

          Dit resulteert in een actieprogramma waar een oplijsting gegeven wordt van acties en maatregelen om het beleidsscenario uit te voeren. Dit programma is toegevoegd als bijlage aan het regionaal mobiliteitsplan. De tabel geeft een overzicht van acties en maatregelen die vorm geven aan de strategische doelstellingen, daarnaast worden ook de initiatiefnemer, de betrokken actoren, prioriteit en realisatie weergegeven.

          Het mobiliteitsplan wordt vergezeld van een ontwerp plan MER of milieueffectenrapport. In dit rapport wordt onderzoek gedaan van de effecten van het ontwerp mobiliteitsplan op mens en gezondheid, biodiversiteit, ruimte en klimaat. Een niet-technische samenvatting is toegevoegd aan het dossier openbaar onderzoek.

          Het beleidsplan vervoerregio Vlaamse Ardennen is een regionaal mobiliteitsplan waar 15 steden en gemeenten samen met de bovenlokale partners een consensus hebben over een regionaal mobiliteitsbeleid voor de hele vervoerregio. 

          De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. Het openbaar onderzoek loopt van 18 september tot en met 16 november 2023. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd advies te geven.

          Ook de verkeerscommissie gaf haar advies.

          Verwijzingen

          Ontwerp plan MER 

          Niet-technische samenvatting ontwerp plan MER

          Ontwerp regionaal mobiliteitsplan Vlaamse Ardennen

          Advies verkeerscommissie dd 03.10.2023

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Bestuursdecreet van 7.12.2018
          Decreet op de basisbereikbaarheid 3.04.2019
          Besluit van de Vlaamse Regering van 20.11.2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Patrick Moreels, Matthijs Verschraegen, Tom Aelbrecht, Angélique De Clercq, Bruno Tuybens
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 11 min 41 sec - 33 min 29 sec

           

          Amendement ingediend door Patrick Moreels dat luidt als volgt :

          "De gemeenteraad wenst de opmerkingen zoals eerder geformuleerd in dit besluit met een bijkomende paragraaf aan te vullen als volgt:

          Paragraaf 4:

          De gemeenteraad wenst een heroverweging van de gewijzigde dienstregelingen van de treinen op de lijn 89, inzonderheid die tussen Zottegem en Oudenaarde.

          Meer bepaald dient te worden gestreefd naar een betere afstemming van het treinaanbod op de schooluren van de Oudenaardse scholen.

          De gemeenteraad vraagt om een beter overleg met de diensten van de NMBS, zowel op gemeentelijk als op regionaal vlak, om de best mogelijke oplossingen te bieden, of om naar meer aanvaardbare alternatieven te zoeken."

          Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          amendement
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad brengt een positief advies uit aangaande het ontwerp plan MER en het ontwerp regionaal mobiliteitsplan vervoerregio Vlaamse Ardennen met volgende opmerkingen:

          Paragraaf 1: In het ontwerp mobiliteitsplan is onder het hoofdstuk 'Vrachtroutenetwerk', meerbepaald de implementatie hiervan aangegeven dat belangrijke delen van het regionale vrachtroutenetwerk overeenkomen met wegen waar vrachtverkeer tol dient te betalen; het betreft o.a. de E40, de E17 en de N60, allen behorend tot het hoofdvrachtroutenetwerk. In navolging van het goedgekeurde ontwerp (voor een nieuw) Vlaams Energie en Klimaatplan25, waarin is opgenomen om het netwerk dat belastbaar is met de kilometerheffing in 2024 uit te breiden, vraagt de vervoerregio om een sturend netwerk van tolwegen dat is afgestemd op het vrachtroutenetwerk waarbij:
          - de hoogste tol geldt op de routes die niet tot het vrachtroutenetwerk behoren;
          - de laagste tol (idealiter gratis) geldt op routes die wel tot het vrachtroutenetwerk behoren.

          De gemeenteraad van Zwalm ondersteunt deze stelling ten volle.

          Paragraaf 2: De vervoerregio zet in op toegankelijk openbaar vervoer voor alle reizigers en streeft ernaar om een zo groot mogelijke groep van potentiële gebruikers op een autonome wijze toegang te geven tot het openbaar vervoer, zonder dat ze daarvoor hulp hoeven te krijgen. Zowel de halte-infrastructuur als het rollend materieel (trein en bus) moet voor iedereen, en in het bijzonder voor mensen met een fysieke of audiovisuele beperking, autonoom toegankelijk zijn. 
          In de vervoerregio Vlaamse Ardennen zijn veel stations en stopplaatsen nog niet uitgerust met aangepaste infrastructuur. De gemeenteraad van Zwalm vraagt versneld werk te maken van perronverhoging in alle stopplaatsen en stations zodat de toegankelijkheid voor elke reiziger gewaarborgd is.

          Paragraaf 3: De gemeenteraad van Zwalm blijft aandringen op het creëren van een betere verbinding van en naar Gent met het openbaar vervoer. De vandaag bestaande oplossingen betekenen en significant tijdsverlies tegenover het gebruik van persoonlijk vervoer. Door een oplossing te geven aan deze vervoersvraag wordt de duurzame ambitie van het regionaal mobiliteitsplan onderstreept.

          Paragraaf 4:

          De gemeenteraad wenst een heroverweging van de gewijzigde dienstregelingen van de treinen op de lijn 89, in zonderheid die tussen Zottegem en Oudenaarde.

          Meer bepaald dient te worden gestreefd naar een betere afstemming van het treinaanbod op de schooluren van de Oudenaardse scholen.

          De gemeenteraad vraagt om een beter overleg met de diensten van de NMBS, zowel op gemeentelijk als op regionaal vlak, om de best mogelijke oplossingen te bieden, of om naar meer aanvaarbare alternatieven te zoeken.

          Art. 2 - Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Vervoerregio Vlaamse Ardennen, VAC Gent, Koningin Maria Hendrikaplein 70, bus 80, 9000 Gent

        • Buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 12.12.2023 - goedkeuring agenda, statuten en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente.

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv.

          De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12.12.2023 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 03.10.2023 in Flanders Expo in Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

          De buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van 12.12.2023 heeft volgende agenda:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          5. Statutaire benoemingen
          6. Statutenwijziging
            6.1.   Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
            6.2.   Nieuwe tekst van de statuten

                 7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
                 8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
                 9.Volmachten

          De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Patrick Moreels - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.

          Verwijzingen

          Aangetekende brief en e-mail van TMVS dv dd. 03.10.2023 met bijhorende stukken
          Gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 betreffende toetreding TMVS en aanduiding van vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVS

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 33 min 30 sec - 34 min 41 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 -  De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
          5. Statutaire benoemingen
          6. Statutenwijziging
            6.1.   Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
            6.2.   Nieuwe tekst van de statuten

                 7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
                 8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
                 9.Volmachten

          Varia

          Art. 2 -    De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

          Art. 3 -    Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

          hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be
          hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent

        • Buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 15.12.2023 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente.

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVW ov.

          De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVW op 15.12.2023 die bijeengeroepen werd per schrijven van 15.09.2023
          De buitengewone algemene vergadering van TMVW van 15.12.2023 heeft volgende agenda:

          1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
          2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
          3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
          4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
          5. Statutaire benoemingen
          6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
          6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht "Waterunie Operator" overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          6.3. Statutenwijziging Farys
          6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
          6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
          6.3.3. Volmachten
          7. Samenwerking met Azulatis
          7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel
          472, §1, tweede lid DLB
          7.2. Statuten Azulatis NV • kennisname
          7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8. Samenwerking met SWDE
          8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8.3. Statuten Mainvault NV

          De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.

          Verwijzingen

          Aangetekende brief dd. 15.09.2023 en bijhorende stukken
          Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 betreffende TMVW ov - aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVW ov.

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 34 min 42 sec - 35 min 39 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 -  De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 15.12.2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten

          1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
          2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
          3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
          4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
          5. Statutaire benoemingen
          6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
          6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht "Waterunie Operator" overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          6.3. Statutenwijziging Farys
          6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
          6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
          6.3.3. Volmachten
          7. Samenwerking met Azulatis
          7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel
          472, §1, tweede lid DLB
          7.2. Statuten Azulatis NV • kennisname
          7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8. Samenwerking met SWDE
          8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
          8.3. Statuten Mainvault NV

          Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 15.12.2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

          Art. 4 - Een afschrift van dit besluit zal:

          • hetzij per post t.a.v.FARYS/ TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
          • hetzij per elektronische post,  20231215BAVFarys@farys.be

          gestuurd worden.

        • Buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 19.12.2023 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente.

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Bernhard Ardaen, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente Zwalm is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28.09.2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 19.12.2023 plaatsheeft in Kortrijk

          De buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 19.12.2023 heeft volgende agenda:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
          3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Via brief van 28.09.2023 werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.

          De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring  hieraan te verlenen en aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 27.06.2022 betreffende de aanduiding van afgevaardigde in algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022-2024 zullen Bernhard Ardaen of Tom Aelbrecht de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hen opgedragen worden hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 27.06.2022 betreffende Gaselwest - aanduiding afgevaardigde algemene vergadering
          Brief van Gaselwest van 28.09.2023 met bijhorende stukken

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Bernhard Ardaen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 35 min 40 sec - 40 min 19 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 -  De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 19.12.2023 goed:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
          3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19.12.2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Leveren van glazen urnenkisten onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          In het kader van de opdracht “Leveren van glazen urnenkisten” werd op 28.09.2023 een bestek met nr. 2023/681 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 70.785,00 (incl. BTW).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0705-01/2210500/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP1 (actie 741).

          Verwijzingen

          Bestek nr 2023/681

          Raming

          Ontwerpplan

          Regelgeving

          Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          Wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.

          Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Decreet over het  Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Johan De Bleecker, Mario Baert
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 40 min 20 sec - 1 u 11 min 45 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Tegenstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 stemmen tegen
          Besluit

          Art. 1 - Het bestek met nr. 2023/681 van 28.09.2023 en de raming voor de opdracht “Leveren van glazen urnenkisten”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 70.785,00 (incl. BTW).

          Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Belastingsreglement op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater en huishoudelijk afvalwater en het illegaal aansluiten op de openbare riolering en het niet tijdig plaatsen van IBA's - aanslagjaar 2020 tot en met 2025 - aanpassing en hercoördinatie

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Sinds 1 juli 2011 is een keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen verplicht. Deze verplichting van keuring van private riolering wordt opgelegd via het Algemeen Waterverkoopreglement. Dit reglement bepaalt de rechten en de plichten van de drinkwaterleverancier, de rioolbeheerder en de klant. Er is een nieuw Algemeen Waterverkoopreglement sedert 1 januari 2021. Met betrekking tot de keuring van de riolering is er een ministerieel besluit betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer van 20 maart 2023. Hierin worden een aantal zaken verduidelijkt wat betreft de uitvoering van de keuring van de private riolering.


          De rioolbeheerder is verantwoordelijk voor de organisatie en kwaliteitsborging van de keuring privériolering op zijn grondgebied.

          Bij (her)aanleg van een openbare gescheiden rioleringsstelsel wordt aan aangelanden conform Vlarem-wetgeving, opgelegd de private riolering maximaal af
          te koppelen, zijnde het hemelwater en huishoudelijk afvalwater te scheiden tot aan de openbare riolering. Dit heeft tot doel het openbare rioleringssysteem en de rioolwaterzuiveringsinstallatie optimaal te laten functioneren.

          Bij de start van het ontwerp van rioleringswerken worden aangelanden van deze verplichting in kennis gesteld, waarna de rioolbeheerder en het gemeentebestuur de
          private afkoppeling begeleiden, middels opmaak van afkoppelingsstudie, opvolging door afkoppelingsmanager en keuring door geaccrediteerd bureau.

          De subsidiërende overheid VMM, verplicht bovendien dat na uitvoering van de werken ten opzichte van aangelanden die de afkoppeling niet optimaal realiseerden, een proces-verbaal wordt opgemaakt wegens inbreuk op de Vlarem-wetgeving of de opmaak van een belastingkohier wegens niet optimaal afkoppelen, op straffe van verlies van subsidies.

          Teneinde optimaal afkoppelingsresultaat van het privaat rioleringsstelsel bij openbare afkoppelingsprojecten te bekomen, is de opmaak van een proces-verbaal en navolgende vervolging door parket en rechtbank, niet het meest efficiënte middel.
          Aan gemeentebesturen wordt geadviseerd een belastingreglement op te maken betreffende "niet optimaal afkoppelen van private riolering".

          Doel van dergelijk reglement is de onbereidwillige aangelande van een afkoppelingsproject, jaarlijks te belasten tot men middels een keuringsattest kan aantonen dat de private afkoppeling conform de afkoppelingsstudie werd uitgevoerd.
          Om een extra aansporing te geven om deze afkoppeling binnen de kortst mogelijk termijn na het verstrijken van de 'normale' uitvoering alsnog te realiseren, wordt de belasting per maand berekend.

          De belastingbasis neemt een aanvang 6 maanden na de voorlopige oplevering van de betreffende openbare rioleringswerken of 6 maanden na goedkeuring van
          betreffend besluit voor aangelanden van die werken waarbij reeds een private afkoppelingsverplichting geldt, teneinde eenieder de mogelijkheid te bieden.

          De verplichte regenwaterrecuperatie, -infiltratie en/of -buffering zijn noodzakelijk om waterschaarste en verdroging te bestrijden. De controle en het toezicht erop is aan
          de gemeente opgedragen.

          Om maximaal resultaat te halen en de wetgeving te laten respecteren is het belasten op de niet-maximale-afkoppeling noodzakelijk naar analogie met afkoppelingen van private rioleringen naar aanleiding van openbare afkoppelingsprojecten.

          De belastingbasis neemt een aanvang na de domiciliëring of ingebruikname van de vergunde werken, meer bepaald 6 maanden na vaststelling en aanmaning.

          Op 22.06.2020 werd daartoe een belastingsreglement ingevoerd maar dit dient aangepast te worden om ook het niet plaatsen van IBA's in daartoe voorziene zonering te kunnen vatten met dit reglement. Tegelijkertijd kreeg het belastingsreglement een aanpassing om volledig in overeenstemming te zijn met het ministerieel besluit van 20.03.2023 betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer.

          Het reglement werd voorgelegd aan Farys en Vlario en alle opmerkingen werden in het voorliggend reglement opgenomen.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 22.06.2020 inzake vastelling van het belastingsreglement op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater en huishoudelijk afvalwater en het illegaal aansluiten op de openbare riolering

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Het Wetboek van inkomstenbelastingen van 10.04.1992 zoals van toepassing inzake provincie- en gemeentebelastingen.
          Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019.
          Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
          De omzendbrief van 15.02.2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
          De Europese Kaderrichtlijn Water van 22 december 2000 welke tot doel stelt om de watervoorraden, de waterbeheersing en de kwaliteit van de leefomgeving veilig te
          stellen.
          Het decreet van 18.07.2003 betreffende het integraal waterbeleid.
          Het besluit van de Vlaamse Regering van 6.02.1991 houdende de vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende de milieuvergunning (VLAREM I) en latere
          wijzigingen.
          Het besluit van de Vlaamse Regering van 1.06.1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II) en latere wijzigingen.
          De Vlarem-wijziging ten gevolge van de implementatie van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de
          scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichtingen en de vaststelling van de zoneringsplannen waarbij nieuwe eisen opgelegd worden
          welke vertaald worden in het begrip ‘optimale afkoppeling’.
          Besluit van de Vlaamse Regering van 8.04.2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting [de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk,] en het algemeen waterverkoopreglement, met de wijzigingen.
          Ministerieel besluit van 20.03.2023 over de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer
          Het ministerieel besluit van 20.08.2012 tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp en de aanleg van rioleringssystemen.
          Algemeen waterverkoopreglement, opgemaakt in uitvoering van het ministerieel besluit van 8 april 2011 en de daarna volgende wijzigingen.
          Gemeenteraadsbesluit van 22.06.2020 inzake goedkeuring van een belastingsreglement op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater en huishoudelijk afvalwater en het illegaal aansluiten op de openbare riolering"

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Philip Lefever
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 1 u 11 min 46 sec - 1 u 19 min 06 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op privéterrein n.a.v. de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel in door de gemeente goedgekeurde afkoppelingsprojecten of het niet (tijdig) plaatsen van een IBA conform het GUP (gemeentelijk uitvoeringsplan), en op het illegaal aansluiten op de openbare riolering.

          Art. 2 -  Definities:
          Onder ‘afkoppelingsproject’ wordt verstaan ‘elk door het college van burgemeester en schepenen of door de gemeenteraad goedgekeurd project met realisatie van een gescheiden afvoer van hemelwater en huishoudelijk afvalwater sinds invoering van de verplichte keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen (1 juli 2011)'.
          Met ‘entiteit’ wordt bedoeld: ‘elke woongelegenheid, gebouw, parking,... waar art. 4 §5 van dit besluit op van toepassing is'.

          Art. 3 - De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de entiteit:
          1. waarvan de entiteit gelegen is binnen een afkoppelingsproject dat voorlopig opgeleverd werd voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit besluit- die uiterlijk 6 maanden na de inwerkingtreding van dit besluit, niet beschikt over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer,
          2. waarvan de entiteit gelegen is binnen een afkoppelingsproject dat voorlopig opgeleverd wordt na inwerkingtreding van dit besluit- die uiterlijk 6 maanden na de
          datum van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering van de wegenis- en rioleringswerken op het openbaar domein, niet beschikt over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer,
          3. waarvan wordt vastgesteld dat de nieuwe/gewijzigde rioolaansluiting niet werd aangevraagd bij en uitgevoerd in opdracht van de rioolbeheerder en "eigenhandig"
          (zelf of door een eigen aangestelde aannemer) werd gerealiseerd, en waarvan 6 maanden na aanmaning door het gemeentebestuur/rioolbeheerder de aansluiting niet werd geregulariseerd,
          4. waarvan de rioolbeheerder, noch het gemeentebestuur beschikt -na ingebruikname van de entiteit- over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer, binnen
          een termijn van 6 maanden na aanmaning door het gemeentebestuur/rioolbeheerder.
          5. gelegen binnen het individueel te optimaliseren buitengebied, waar, 6 maand na de uiterste datum zoals vastgesteld in het uitvoeringsplan van het gemeentelijk zoneringsplan, niet voorzien is in een goed werkende individuele waterzuiveringsinstallatie (IBA)

          De belasting is verschuldigd indien één van de bovenstaande voorwaarden is vervuld.

          Art. 4 -  Keuring privéwaterafvoer
          §1. De keuring van de privéwaterafvoer in de gemeente moet gebeuren door keurders die beschikken over de vereiste technische vaardigheid om de keuring uit te voeren. De keurders mogen niet betrokken zijn in activiteiten die hun onafhankelijkheid en integriteit in relatie met de keuringsactiviteiten kunnen beïnvloeden. De keurder mag niet betrokken zijn bij de technische uitvoering van de binneninstallatie en/of privéwaterafvoer.
          §2. De keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer wordt georganiseerd en uitgevoerd volgens de NBN EN ISO/IEC 17020. De keuringsinstelling moet op basis van de criteria van de norm NBN EN ISO/IEC 17020 geaccrediteerd zijn als keuringsinstelling type A voor wat betreft de keuringen van de privéwaterafvoer en als keuringsinstelling type C voor de overige keuringen. De keuring moet worden uitgevoerd door een Vlario-keurder, die rapporteert via de KPR-module (Keuring Private Rioleringmodule) aan de geaccrediteerde instelling voor keurders;
          §3. De keurder levert na controle en goedkeuring een keuringsattest af aan de klant of titularis. Het keuringsattest bevat uitsluitend de volgende gegevens:
          1° een unieke identificatie en uitgiftedatum;
          2° de identificatie van de keurder;
          3° het adres van het onroerend goed dat wordt gekeurd;
          4° de datum van uitvoering van de keuring;
          5° bij een keuring van een binneninstallatie, een niet-aangesloten binneninstallatie of een installatie voor tweedecircuitwater: de aanduiding van het type gebouw met specificering of het gaat over een publiek gebouw categorie 1 of categorie 2 als vermeld in artikel 11, §3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 december 2002;
          6° bij een keuring van een privéwaterafvoer: de aanduiding of het een lozing betreft van huishoudelijk afvalwater of niet-huishoudelijk afvalwater;
          7° het type keuring met specificering als vermeld in artikel 7/1, §1, artikel 12/1, §1, artikel 12/3, §1, artikel 12/4, §1, artikel 27/6, §1, en artikel 27/7, §1, van het besluit van 8 april 2011;
          8° het type installatie met specificering of het gaat om een binneninstallatie, een installatie voor tweedecircuitwater, een niet-aangesloten binneninstallatie of een privéwaterafvoer;
          9° de benodigde informatie om de conformiteit van de te keuren installatie te kunnen beoordelen conform bijlage 2 en 3 van het besluit van 8 april 2011;
          10° de uitspraak over de conformiteit van de gekeurde installatie;
          11° de herstelmaatregelen en de uitvoeringstermijn van de herstelmaatregelen, vermeld in artikel 7/1, §5 en §6, artikel 12/1, §4, artikel 12/3, §5, artikel 12/4, §5 en §6, en artikel 27/6, §6, van het besluit van 8 april 2011;
          12° de herstelmaatregelen, vermeld in artikel 7/1, §8, artikel 12/3, §6, artikel 12/4, §9, artikel 27/6, §8, en artikel 27/7, §6, van het besluit van 8 april 2011;
          13° bij een keuring van een niet-aangesloten binneninstallatie: een verwijzing naar de wettelijke kwaliteitseisen die van toepassing zijn en de bijbehorende controleverplichtingen voor water bestemd voor menselijke consumptie;
          14° een opmerkingenveld waarin aspecten die niet bepalend zijn voor de conformiteit kunnen worden opgenomen;
          15° de volledige inventaris van het gekeurde systeem op basis van de vaststellingen tijdens de keuring.
          Een kopie van het keuringsattest wordt overgemaakt aan de gemeente en rioolbeheerder.
          §4. De privéwaterafvoer moet conform de gangbare wettelijke en technische voorschriften zijn. Zij moet in de volgende gevallen hierop gekeurd worden:
          1° bij nieuwbouw of herbouw conform de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
          2° bij de realisatie van een nieuwe bijkomende huisaansluiting of bij de plaatsing van een individuele sanering;
          3° nadat een inbreuk op de gelijkvormigheid is vastgesteld;
          4° bij de aanleg van gescheiden riolering op het openbaar domein, tenzij er een keuring is uitgevoerd voor nieuwbouw of herbouw die maximaal vijf jaar oud is;
          5° nadat herstelmaatregelen genomen zijn naar aanleiding van een voorafgaande keuring van de privéwaterafvoer.
          De keuring heeft als doel na te gaan of de privéwaterafvoer conform is voor een aansluiting op de huisaansluiting of het openbaar saneringsnetwerk, waarbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd op het private domein, de afvoer van afvalwater conform is met de wettelijke voorschriften die opgenomen zijn in de milieuwetgeving, en de opvang, de mogelijkheid tot gebruik en de afvoer van hemelwater conform is met de verordeningen inzake hemelwater, naargelang welke verordening van toepassing is op de situatie in kwestie die moet worden gekeurd, en rekening houdend met eventuele vergunningsaanvragen.
          De klant/titularis vraagt de keuring aan, bij een keurder aangesloten bij een geaccrediteerde keuringsinstelling.
          §5. De kosten van de keuring zijn - voor zover ze niet binnen de uitvoeringstermijn van een afkoppelingsproject vallen (uiterlijk tot voorlopige oplevering) - ten laste van de klant of titularis.
          §6. De privéwaterafvoer wordt geacht niet conform de geldende reglementaire en wettelijke voorschriften te zijn in volgende gevallen, zoals beschreven in bijlage 3 bij het ministerieel besluit van 20 maart 2023 over de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer :
          ● Niet correct scheiden van regenwater en afvalwater.

          ● Niet voldoen aan de aansluitplicht afvalwater en/of voorbehandeling volgens de zoneringsplannen.
          ● Afwezigheid regenwaterput, infiltratievoorziening en/of buffervoorziening, indien verplicht volgens de omgevingsvergunning.
          ● Afwezigheid septische put voor zwart water in centraal gebied of collectief geoptimaliseerd buitengebied.
          ● Afwezigheid septische put voor zwart water en grijs water in collectief te optimaliseren buitengebied.
          Gezien er in de milieuwetgeving nog meer vereisten zijn die opgelegd worden aan de privéwaterafvoer, wil een positieve keuring niet per se zeggen dat voldaan is aan alle geldende reglementen.
          §7. Een nieuwe aansluiting of heraansluiting op de riool kan niet opengesteld worden als de klant/titularis geen positief keuringsattest kan voorleggen.

          Art. 5 - Belastingplichtige:
          §1. De belasting slaat op de eigendom en is verschuldigd door wie op 1 januari van het belastingjaar eigenaar, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker is van het belastbaar goed.
          §2. Ingeval er een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik bestaat, zijn respectievelijk de opstalgever, de erfpachtgever en naakte eigenaar hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
          §3. Indien het belastbaar goed in onverdeeldheid toebehoort aan verschillende personen, wordt de belasting op naam van de onverdeeldheid gevestigd, terwijl de leden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaling van de volledige belasting.

          Art. 6 - Vrijstellingen:
          Volgende eigenaars worden vrijgesteld van deze belasting:
          1. Een nieuwe eigenaar: de nieuwe eigenaar, die op 1 januari minder dan één jaar eigenaar is, wordt vrijgesteld van deze belasting. Deze vrijstelling geldt voor één
          belastingjaar volgend op de datum van de notariële akte.
          2. Entiteiten volledig gelegen binnen een onteigeningsplan: de eigenaar zoals bedoeld in artikel 5 §1, van entiteiten die op 1 januari van het belastingjaar binnen de grenzen van een door de bevoegde overheid goedgekeurd onteigeningsplan liggen of waarvoor geen omgevingsvergunning meer wordt afgeleverd omdat een onteigening wordt voorbereid.
          3. Entiteiten waarvan het technisch onmogelijk is om af te koppelen: de eigenaar dient in dit geval een dossier voor te leggen waaruit blijkt dat het technisch onmogelijk is.


          Art. 7 - Procedure:
          Een door de gemeente gemachtigd ambtenaar stelt per 1 januari van elk aanslagjaar vast:
          -ofwel het ontbreken van een positief keuringsattest van de private riolering (artikel 3, situatie 1,2 & 4),
          -ofwel de ontvangst van een melding van de rioolbeheerder dat een nieuwe/gewijzigde rioolaansluiting illegaal werd uitgevoerd (artikel 3, situatie 3).
          -ofwel de vaststelling dat er geen goed werkende individuele waterzuiveringsinstallatie is voorzien (artikel 3, situatie 5)
          De belasting wordt als volgt berekend:
          -Voor de eerste 12 maand na de dag waarop men de belasting verschuldigd is: een forfaitair bedrag van €100,00 per begonnen maand,
          -Vanaf de 13de maand na de dag waarop men de belasting verschuldigd is: een forfaitair bedrag van €200,00 per begonnen maand.
          De belasting blijft verschuldigd zolang de eigenaar geen conform keuringsattest bezorgt aan het gemeentebestuur, dan wel de rioolbeheerder betaling ontvangt van de rioolaansluitingsbijdrage.
          De belasting wordt berekend a rato van het aantal maanden dat de belastingplichtige niet in overeenstemming is/was met het verplichte positief keuringsattest, dan wel met de verplichte rioolaansluitingsbijdrage.


          Art. 8 - De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

          Art. 9 - De belasting dient betaald te worden binnen de 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.

          Art. 10 - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
          Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
          Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingschuldige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden.
          Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
          Binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd.

          Art. 11 - Dit reglement treedt in werking op 1 november 2023 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

    • Bijkomende dagorden

      • Extra

        • Nieuwe treinregeling vanaf december 2023: nieuwe uurregeling cancelen en huidige uurregeling herbevestigen.

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Raadslid Johan De Bleecker

          Voorwerp en motivering

           

          Sinds geruime tijd en jaren kunnen onze schoolgaande Zwalmse scholieren gebruik maken van de trein om zich naar Oudenaarde en Zottegem te verplaatsen, dit vanuit Munkzwalm of Sint Denijs Boekel, deze treinen zijn of waren op de schooluren afgestemd. 

          De trein van 7u48 die vanuit Zottegem vertrekt heeft twee tussenstops ,  Munkzwalm om 7:59 en Sint Denijs Boekel om 08.03 om  vervolgens 6 minuten later aan te komen in het station te Oudenaarde om 8:09.

          Vanaf 12 december verandert deze uurregeling , Zottegem Oudenaarde, de trein van 7:48 wordt afgeschaft en verplaatst naar 8:27 , deze trein stopt in Munkzwalm om 8:33 en te Sint Denijs Boekel om 8:36, komt in Oudenaarde aan om 8:41.

           Deze nieuwe treinregeling brengt de schoolgaande jongeren in de problemen omdat ze door de nieuwe uurregeling te laat op school aankomen.

          Een trein vroeger  nemen brengt geen oplossing , deze vertrekt in Zottegem om 7:23; en komt in Oudenaarde aan om 7:44, maw komen de jongeren 1u aan voor het aanvangsuur van de lessen, dit is niet ok.

          We gaan ervan uit dat het gemeentebestuur op de hoogte is van deze nieuwe uurregeling.

           

          Voorstel:

          Open VLD Zwalm stelt voor dat het huidige bestuur actie onderneemt door met de NMBS samen te zitten en deze nieuwe uurregeling te cancelen om vervolgens het oude uur terug in het leven te roepen.

          Regelgeving

          Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

          Tussenkomsten

          Patrick Moreels, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Guido De Temmerman, Peter Van Den Haute, Johan De Bleecker

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 1 u 19 min 07 sec - 1 u 44 min 56 sec

          Amendement ingediend door Bruno Tuybens dat luidt als volgt :

          "De gemeenteraad ondersteunt de brief  die door de burgemeester vand e gemeente vandaag is gericht aan de NMBS -top, en die luidt als volgt:

          Mevrouw S. DUTORDOIR

          Gedelegeerd Bestuurder NMBS

          Frankrijkstraat 56

          1060 Brussel

           

          Geachte mevrouw Dutordoir,

          Beste Sophie,

          Het is me een genoegen me tot u te mogen richten.

          Op dit ogenblik gebruiken vele tientallen jongeren en bedienden van de P7958-trein tussen Zottegem en Oudenaarde (Kortrijk) om zich naar hun school of werk in Oudenaarde te begeven.

          Het lijkt nu dat die vanaf de nieuwe dienstregeling op 11 december a.s. zou worden afgeschaft.

          Tussen Zottegem en Oudenaarde liggen de twee treinstations Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel op het  grondgebied Zwalm. Onze gemeente heeft geen middelbare scholen, dus onze scholieren verplaatsen zich naar de naburige steden. De hierboven al aangehaalde P7958 trein wordt druk gebruikt, vermits die in Oudenaarde station toekomt om 8u09, wat de scholieren de nodige tijd geeft om de schoolgebouwen te bereiken.

          Als deze trein verdwijnt, is het enige alternatief de bestaande L-trein L1678 die een half uur eerder vertrekt (in Munkzwalm om 7u33) en aankomt, waardoor de scholieren bijna een uur voor het startuur van de lessen in Oudenaarde hun tijd moeten zien te doden.

          Tenzij vergissing van onzentwege werd de afschaffing van de P7958 niet opgenomen in de ‘road show’ Oost-Vlaanderen van begin mei dit jaar, waardoor het lokaal bestuur op generlei wijze op de hoogte is gebracht van deze cruciale wijziging aan het dienstenaanbod.

          In tegenstelling tot wat in de road show vermeld staat als één van de beleidskeuzes, is de P7958 geen trein met een lage bezetting.

          Het is dan ook zeer tot mijn spijt dat ik als burgemeester van de gemeente Zwalm formeel dien te protesteren tegen de afschaffing van de P7958 en de gelopen gang van zaken. Ik doe dit namens de voltallige gemeenteraad, namens bezorgde ouders van de schoolgaande jongeren, en namens de volwassenen die deze trein nemen om naar het werk te gaan in Oudenaarde en/of Kortrijk.

          Ons verzoek luidt dan ook zeer duidelijk om af te zien van de afschaffing van de P7958 of te bekijken of er een mogelijkheid is die de ontstane moeilijkheden voor de secundaire scholieren van mijn gemeente zou beperken.

          Met beleefde groet,

          Hoogachtend,

          PL – BT

          AD – burg."

          Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig art. - De gemeenteraad ondersteunt de brief die door de burgemeester van de gemeente vandaag is gericht aan de NMBS -top, en die luidt als volgt:

          "Mevrouw S. DUTORDOIR

          Gedelegeerd Bestuurder NMBS

          Frankrijkstraat 56

          1060 Brussel

           

          Geachte mevrouw Dutordoir,

          Beste Sophie,

          Het is me een genoegen me tot u te mogen richten.

          Op dit ogenblik gebruiken vele tientallen jongeren en bedienden van de P7958-trein tussen Zottegem en Oudenaarde (Kortrijk) om zich naar hun school of werk in Oudenaarde te begeven.

          Het lijkt nu dat die vanaf de nieuwe dienstregeling op 11 december a.s. zou worden afgeschaft.

          Tussen Zottegem en Oudenaarde liggen de twee treinstations Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel op het  grondgebied Zwalm. Onze gemeente heeft geen middelbare scholen, dus onze scholieren verplaatsen zich naar de naburige steden. De hierboven al aangehaalde P7958 trein wordt druk gebruikt, vermits die in Oudenaarde station toekomt om 8u09, wat de scholieren de nodige tijd geeft om de schoolgebouwen te bereiken.

          Als deze trein verdwijnt, is het enige alternatief de bestaande L-trein L1678 die een half uur eerder vertrekt (in Munkzwalm om 7u33) en aankomt, waardoor de scholieren bijna een uur voor het startuur van de lessen in Oudenaarde hun tijd moeten zien te doden.

          Tenzij vergissing van onzentwege werd de afschaffing van de P7958 niet opgenomen in de ‘road show’ Oost-Vlaanderen van begin mei dit jaar, waardoor het lokaal bestuur op generlei wijze op de hoogte is gebracht van deze cruciale wijziging aan het dienstenaanbod.

          In tegenstelling tot wat in de road show vermeld staat als één van de beleidskeuzes, is de P7958 geen trein met een lage bezetting.

          Het is dan ook zeer tot mijn spijt dat ik als burgemeester van de gemeente Zwalm formeel dien te protesteren tegen de afschaffing van de P7958 en de gelopen gang van zaken. Ik doe dit namens de voltallige gemeenteraad, namens bezorgde ouders van de schoolgaande jongeren, en namens de volwassenen die deze trein nemen om naar het werk te gaan in Oudenaarde en/of Kortrijk.

          Ons verzoek luidt dan ook zeer duidelijk om af te zien van de afschaffing van de P7958 of te bekijken of er een mogelijkheid is die de ontstane moeilijkheden voor de secundaire scholieren van mijn gemeente zou beperken.

          Met beleefde groet,

          Hoogachtend,

          Philip Lefever – Bruno Tuybens

          Algemeen directeur – burgemeester"

        • Tegemoetkoming school- en publiekzwemmen

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Inleiding

          Raadslid Matthijs Verschraegen

          Voorwerp en motivering

          Op de gemeenteraad van 31 mei 2021 keurden de leden de intentieverklaring “Nieuwbouw zwembad Brakel” unaniem goed. Deze intentie omvatte een voornemen tot een financiële tussenkomst voor school- en publiekzwemmen in het nieuw te bouwen zwembad van Brakel en eveneens een onderzoek naar een gelijkaardige tussenkomst in de zwembaden van Oudenaarde en Zottegem.

          Sporten is belangrijk. Zwemmen is een vaak laagdrempelige mogelijkheid voor vele burgers, ook voor Zwalmse inwoners, om tot frequent sporten over te gaan. Om de barrière tot deze sportaccommodatie zo laag mogelijk te houden, wensen we dat de voorgenomen tussenkomst door het lokaal bestuur Zwalm wordt gerealiseerd. Deze tussenkomst houdt concreet in dat een zwembeurt voor een Zwalmenaar gelijk wordt gebracht aan deze van een inwoner van Brakel, door het bijpassen van het verschil. Eveneens lijkt het ons opportuun om een gelijkaardig onderzoek tot tegemoetkoming te verrichten voor wat betreft de zwembaden van Oudenaarde en Zottegem.

          Voorstel:

          Artikel 1.         De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de realisatie van de tussenkomst voor publieks- en schoolzwemmen in het zwembad van Brakel opdat de te betalen toegangsprijs gelijk wordt gebracht op deze te betalen door de inwoners van Brakel.

          Artikel 2.         De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het onderzoek naar de haalbaarheid van de tussenkomst voor publiek- en schoolzwemmen in de zwembaden van Oudenaarde en Zottegem op de te betalen toegangsprijs gelijk wordt gebracht op deze te betalen door de inwoners van respectievelijk Oudenaarde en Zottegem.

          Artikel 3.         Zowel wordt het advies opgevraagd van de Zwalmse sportraad, evenals van de Zwalmse schooldirecteurs.

          Regelgeving

          Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens, Peter Van Den Haute, Emmy Herregodts, Mario Baert
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 1 u 44 min 57 sec - 1 u 58 min 30 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Tegenstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 10 stemmen tegen
          Besluit

          Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Tegemoetkoming school- en publiekzwemmen" wordt verworpen.

Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad