De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025
I.Vl.A deed een evaluatie van de afvalinzameling in haar werkingsgebied en stelde vast dat 9% van de aansluitpunten zijn container aanbiedt maar niet aan het bestaande minimumbedrag van € 1,18 per maand komt en dus onvoldoende incentive heeft om beter te sorteren. Dit aantal neemt ook toe gezien de ruimere sorteerregels voor PMD sedert 2020. Men stelt ook vast dat nog heel wat PMD-materiaal in de diftarcontainer gaat en schat dit potentieel in op 10 kg per aansluitpunt. Voorstel is derhalve om de minimumfactuur te verlagen en zo een positief sensibiliseringsverhaal te kunnen brengen en mensen aan te moedigen nog meer sorteerinspanning te doen.
Financieel is de minderopbrengst beperkt en wordt deze ingeschat op € 0,33 per inwoner. Daarnaast kan door betere sortering uiteraard ook de afvalkost verder dalen.
De verlaging van de minimumfactuur naar € 0,75 per maand zou in alle gemeenten van het werkingsgebied van I.Vl.A doorgevoerd worden. Voor het overige wordt niets gewijzigd aan het bestaande afvalbelastingsreglement ondanks de gestegen afvalverwerkingskosten (door o.a. inflatie).
Gemeenteraadsbesluit van 24.06.2021 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialen decreet
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18.12.2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019.
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 15.02 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025
Algemeen
Art. 1 - Met ingang van 1.01.2023 en eindigend op 31.12.2025 wordt een belasting geheven op het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil/oude metalen en snoeihout.
Art. 2 - §1. De belasting is verschuldigd per aansluitpunt in de gemeente.
§2. Als belastingsplichtige bij een aansluitpunt wordt beschouwd:
eenieder die als referentiepersoon van een gezin is ingeschreven in de gemeente voor een periode van minimum één dag. De inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of het wachtregister is beslissend. Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die - al dan niet door familiebanden gebonden - gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
§3. Als belastingsplichtige wordt eveneens beschouwd:
eenieder (fysiek persoon of rechtspersoon) die zich vrijwillig kenbaar maakt (bijvoorbeeld handelaars, zelfstandigen, KMO’s, tweede verblijvers, openbare diensten uitgezonderd gemeentebestuur en O.C.M.W., kerkfabrieken, (onderwijs)instellingen, verenigingen, toekomstige inwoners die woning kochten of huren, openbare of private tehuizen,…).
Art. 3 - §1. De belasting, zoals bepaald in artikelen 6,7,9,10 en 11 van dit reglement, wordt ingevorderd door middel van een kohier dat jaarlijks opgemaakt en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.
Het kohier is samengesteld uit:
- maandelijkse minimumbelasting voor de ophaling aan huis van restafval;
- de belasting voor de geregistreerde gewichten van het restafval dat aan huis wordt opgehaald;
- de belasting voor de aanbieding van de container voor restafval;
- maandelijkse minimumbelasting voor het gebruik van het containerpark en de ophaling aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeihout via het afvalkrediet;
- de belasting voor het afval dat op het containerpark werd aangeboden;
- de belasting voor het ophalen aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeiafval.
§2. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Art. 4 - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Ophalen en verwijderen van het restafval via de huis-aan-huisinzameling
Art. 5 - §1. Per aansluitpunt wordt één container tot maximum 240 liter gratis ter beschikking gesteld.
§2. Een 1100 liter container wordt gratis ter beschikking gesteld van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en grotere appartementsblokken, op hun verzoek.
§3. Het bedrag van de belasting wat betreft de huis-aan-huisinzameling van restafval wordt als volgt vastgesteld:
- per aanbieding van een container van:
40 liter: € 0,14
120 liter: € 0,29
240 liter: € 0,59
1100 liter: € 2,95
- per kilogram aangeboden afval: € 0,28
- maandelijks minimumbedrag per aansluitpunt: € 0,75
§4. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Afvalkrediet
Art. 6 - Elke belastingsplichtige betaalt maandelijks een minimumbedrag per aansluitpunt van € 3,00. Dit vormt het afvalkrediet waarmee belastingsplichtigen afval kunnen brengen naar het containerpark of ophalingen aan huis kunnen aanvragen voor grof vuil en snoeihout.
Brengen van afval naar het containerpark.
Art. 7 - De fracties die gratis naar het containerpark kunnen worden gebracht zonder dat deze worden aangerekend op de afvalfactuur, worden opgesomd in de onderstaande tabel. Voor sommige van deze fracties gelden maximale toegelaten hoeveelheden:
gratis fracties |
maximaal toegelaten hoeveelheid |
papier en karton |
/ |
hol glas |
/ |
oude metalen |
/ |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur) |
/ |
luier- en incontinentiemateriaal |
/ |
Autobanden |
maximaal 4 banden |
Piepschuim |
/ |
Textiel |
/ |
accu’s |
maximaal 1 accu |
Batterijen |
/ |
KGA (motorolie) |
10 liter |
KGA (frituurolie) |
5 liter |
KGA (algemeen) |
5 stuks |
KGA (TL-lamp, UV-lamp,…) |
5 stuks |
herbruikbare materialen, kringloopgoederen |
/ |
matrassen (droge) |
/ |
Art. 8 - De betalende fracties en het tarief per kubieke meter worden opgesomd in onderstaande tabel. Het totaal te betalen bedrag wordt evenredig bepaald aan de totale hoeveelheid afval die wordt binnengebracht.
fractie |
Tarief per kubieke meter (€) |
vlak glas |
2,50 |
tuinafval en snoeihout |
2,50 |
bouw- en sloopafval (excl. zuiver steenpuin) |
2,50 |
Houtafval |
2,50 |
Boomstronken |
2,50 |
grof huisvuil |
10,00 |
porselein |
2,50 |
gips en cellenbeton |
2,50 |
harde plastics |
2,50 |
zuiver steenpuin |
2,50 |
Art. 9 - Iedere belastingplichtige heeft recht op het gratis aanbrengen van 1 m³ gebonden asbest per kalenderjaar. Voor bijkomende aangebrachte hoeveelheden gebonden asbest geldt het tarief van € 2,50 per kubieke meter. Enkel verpakte asbest kan aangebracht worden.
Ophalen en verwijderen van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling op aanvraag
Art. 10 - De ophaling van grof vuil en snoeihout geschiedt op uitdrukkelijk verzoek van de belastingsplichtige. Het bedrag van de belasting wat betreft de afroep op aanvraag voor de inzameling van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van grof vuil : € 30,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter grof vuil worden aangeboden.
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van snoeihout : € 15,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter snoeihout worden aangeboden.
Art. 1 - §1 Dit belastingreglement treedt in werking met ingang van 1.01.2023.
§2 Het belastingreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.06.2021 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1.01.2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1.01.2023.
Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking zoals bepaald door het decreet lokaal bestuur.
Art. 3 - Een afschrift zal ook worden overgemaakt aan I.VL.A.