Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.06.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.06.2022.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 27.06.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 2 min 31 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.06.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Francia Neirinck, schepen
I.Vl.A deed een evaluatie van de afvalinzameling in haar werkingsgebied en stelde vast dat 9% van de aansluitpunten zijn container aanbiedt maar niet aan het bestaande minimumbedrag van € 1,18 per maand komt en dus onvoldoende incentive heeft om beter te sorteren. Dit aantal neemt ook toe gezien de ruimere sorteerregels voor PMD sedert 2020. Men stelt ook vast dat nog heel wat PMD-materiaal in de diftarcontainer gaat en schat dit potentieel in op 10 kg per aansluitpunt. Voorstel is derhalve om de minimumfactuur te verlagen en zo een positief sensibiliseringsverhaal te kunnen brengen en mensen aan te moedigen nog meer sorteerinspanning te doen.
Financieel is de minderopbrengst beperkt en wordt deze ingeschat op € 0,33 per inwoner. Daarnaast kan door betere sortering uiteraard ook de afvalkost verder dalen.
De verlaging van de minimumfactuur naar € 0,75 per maand zou in alle gemeenten van het werkingsgebied van I.Vl.A doorgevoerd worden. Voor het overige wordt niets gewijzigd aan het bestaande afvalbelastingsreglement ondanks de gestegen afvalverwerkingskosten (door o.a. inflatie).
Gemeenteraadsbesluit van 24.06.2021 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialen decreet
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18.12.2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019.
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 15.02 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 2 min 32 sec - 4 min 48 sec
Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025
Algemeen
Art. 1 - Met ingang van 1.01.2023 en eindigend op 31.12.2025 wordt een belasting geheven op het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil/oude metalen en snoeihout.
Art. 2 - §1. De belasting is verschuldigd per aansluitpunt in de gemeente.
§2. Als belastingsplichtige bij een aansluitpunt wordt beschouwd:
eenieder die als referentiepersoon van een gezin is ingeschreven in de gemeente voor een periode van minimum één dag. De inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of het wachtregister is beslissend. Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die - al dan niet door familiebanden gebonden - gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
§3. Als belastingsplichtige wordt eveneens beschouwd:
eenieder (fysiek persoon of rechtspersoon) die zich vrijwillig kenbaar maakt (bijvoorbeeld handelaars, zelfstandigen, KMO’s, tweede verblijvers, openbare diensten uitgezonderd gemeentebestuur en O.C.M.W., kerkfabrieken, (onderwijs)instellingen, verenigingen, toekomstige inwoners die woning kochten of huren, openbare of private tehuizen,…).
Art. 3 - §1. De belasting, zoals bepaald in artikelen 6,7,9,10 en 11 van dit reglement, wordt ingevorderd door middel van een kohier dat jaarlijks opgemaakt en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.
Het kohier is samengesteld uit:
- maandelijkse minimumbelasting voor de ophaling aan huis van restafval;
- de belasting voor de geregistreerde gewichten van het restafval dat aan huis wordt opgehaald;
- de belasting voor de aanbieding van de container voor restafval;
- maandelijkse minimumbelasting voor het gebruik van het containerpark en de ophaling aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeihout via het afvalkrediet;
- de belasting voor het afval dat op het containerpark werd aangeboden;
- de belasting voor het ophalen aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeiafval.
§2. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Art. 4 - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Ophalen en verwijderen van het restafval via de huis-aan-huisinzameling
Art. 5 - §1. Per aansluitpunt wordt één container tot maximum 240 liter gratis ter beschikking gesteld.
§2. Een 1100 liter container wordt gratis ter beschikking gesteld van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en grotere appartementsblokken, op hun verzoek.
§3. Het bedrag van de belasting wat betreft de huis-aan-huisinzameling van restafval wordt als volgt vastgesteld:
- per aanbieding van een container van:
40 liter: € 0,14
120 liter: € 0,29
240 liter: € 0,59
1100 liter: € 2,95
- per kilogram aangeboden afval: € 0,28
- maandelijks minimumbedrag per aansluitpunt: € 0,75
§4. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Afvalkrediet
Art. 6 - Elke belastingsplichtige betaalt maandelijks een minimumbedrag per aansluitpunt van € 3,00. Dit vormt het afvalkrediet waarmee belastingsplichtigen afval kunnen brengen naar het containerpark of ophalingen aan huis kunnen aanvragen voor grof vuil en snoeihout.
Brengen van afval naar het containerpark.
Art. 7 - De fracties die gratis naar het containerpark kunnen worden gebracht zonder dat deze worden aangerekend op de afvalfactuur, worden opgesomd in de onderstaande tabel. Voor sommige van deze fracties gelden maximale toegelaten hoeveelheden:
gratis fracties |
maximaal toegelaten hoeveelheid |
papier en karton |
/ |
hol glas |
/ |
oude metalen |
/ |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur) |
/ |
luier- en incontinentiemateriaal |
/ |
Autobanden |
maximaal 4 banden |
Piepschuim |
/ |
Textiel |
/ |
accu’s |
maximaal 1 accu |
Batterijen |
/ |
KGA (motorolie) |
10 liter |
KGA (frituurolie) |
5 liter |
KGA (algemeen) |
5 stuks |
KGA (TL-lamp, UV-lamp,…) |
5 stuks |
herbruikbare materialen, kringloopgoederen |
/ |
matrassen (droge) |
/ |
Art. 8 - De betalende fracties en het tarief per kubieke meter worden opgesomd in onderstaande tabel. Het totaal te betalen bedrag wordt evenredig bepaald aan de totale hoeveelheid afval die wordt binnengebracht.
fractie |
Tarief per kubieke meter (€) |
vlak glas |
2,50 |
tuinafval en snoeihout |
2,50 |
bouw- en sloopafval (excl. zuiver steenpuin) |
2,50 |
Houtafval |
2,50 |
Boomstronken |
2,50 |
grof huisvuil |
10,00 |
porselein |
2,50 |
gips en cellenbeton |
2,50 |
harde plastics |
2,50 |
zuiver steenpuin |
2,50 |
Art. 9 - Iedere belastingplichtige heeft recht op het gratis aanbrengen van 1 m³ gebonden asbest per kalenderjaar. Voor bijkomende aangebrachte hoeveelheden gebonden asbest geldt het tarief van € 2,50 per kubieke meter. Enkel verpakte asbest kan aangebracht worden.
Ophalen en verwijderen van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling op aanvraag
Art. 10 - De ophaling van grof vuil en snoeihout geschiedt op uitdrukkelijk verzoek van de belastingsplichtige. Het bedrag van de belasting wat betreft de afroep op aanvraag voor de inzameling van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van grof vuil : € 30,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter grof vuil worden aangeboden.
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van snoeihout : € 15,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter snoeihout worden aangeboden.
Art. 1 - §1 Dit belastingreglement treedt in werking met ingang van 1.01.2023.
§2 Het belastingreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.06.2021 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1.01.2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1.01.2023.
Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking zoals bepaald door het decreet lokaal bestuur.
Art. 3 - Een afschrift zal ook worden overgemaakt aan I.VL.A.
Bruno Tuybens, burgemeester
In het decreet lokaal bestuur - inzonderheid art 263 - is voorzien dat voor het einde van het derde kwartaal er een opvolgingsrapportering over het 1ste semester dient te worden voorgelegd.
Artikel 29 Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen bepaalt:
"De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's."
Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt:
"Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd."
De opvolgingsrapportering van het 1ste semester 2022 zoals opgemaakt door het management is opgenomen in bijlage.
Rapport opvolgingsrapportering 1ste semester 2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 4 min 49 sec - 15 min 58 sec
Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan inzake het 1ste semester 2022 zoals opgenomen in bijlage.
Patrick Moreels, schepen
Door toe te treden tot het raamcontract F000-2021-001 van de provincie Oost-Vlaanderen kan de gemeente op afroep een ontwerpbureau voor fietsinfrastructuur aanstellen. De toetreding tot het raamcontract brengt geen afnameverplichting met zich mee, het staat de gemeente nog steeds vrij andere procedures te volgen voor het aanstellen van andere dienstverleners
De provincie Oost-Vlaanderen stelde een raamovereenkomst met clausule aankoopcentrale op voor het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur over een periode van 48 maanden. De provincie Oost-Vlaanderen treedt hierin op als aankoopcentrale voor alle lokale besturen in de provincie Oost-Vlaanderen.
De toetreding tot dit raamcontract heeft als voordeel dat de gemeente Zwalm conform de wetgeving op de overheidsopdrachten zelf geen overheidsopdracht voor diensten dient op te starten. De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur. Er is ook geen enkele verplichting tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst is ook niet exclusief (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk). Via offertevraag georganiseerd door de provincie Oost-Vlaanderen wordt de bestelopdracht aan de economisch meest voordelige bieder toegewezen, de gunning wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college via een afzonderlijke beslissing.
Het bestek opgesteld door de provincie Oost-Vlaanderen m.b.t. "de opdracht voor het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur over een periode van 48 maanden (opdrachtencentrale - raamovereenkomst met meerdere deelnemers)";
Het gunningsverslag opgesteld door de provincie Oost-Vlaanderen waaruit blijkt dat 11 inschrijvers werden geselecteerd en ingedeeld werden in de groepen A (exclusief grote kunstwerken) of A+B (inclusief grote kunstwerken);
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur
Johan De Bleecker, Patrick Moreels, Philip Lefever
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 15 min 59 sec - 20 min 30 sec
Art.1 - De gemeente Zwalm treedt toe tot de aankoopcentrale binnen voormelde raamovereenkomst, voor het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van een ontwerper van fietsinfrastructuur.
Art. 2 - De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij de geselecteerde kandidaten van de raamovereenkomst, waarbij prijsofferte zal gevraagd worden bij deze kandidaten. De bestelopdracht wordt toegewezen aan de bieder met de economisch meest voordelige offerte. Elke gunning zal ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
Art. 3 - De gemeenteraad delegeert het college van burgemeester en schepenen tot het uitschrijven van bestelopdrachten voor studies met betrekking tot fietsinfrastructuur
1/ tot een maximum bedrag van 30.000 euro, exclusief btw
2/ voor de aanleg van fietsinfrastructuur in de Gaverstraat
3/ voor de aanleg van fietsinfrastructuur in het kader van de fietssnelweg F419.
Art. 4 - Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de opdrachtgever van het raamcontract; de provincie Oost-Vlaanderen.
Francia Neirinck, schepen
Op 22.12.2021 werd er een omgevingsvergunning nr. OMV_2021111469 / 2021/00113/OPA afgeleverd, voor de aanvraag ingediend door de heer Joeri Van Moorhem en mevrouw Paula Alves, strekkende tot het herbouwen van een vrijstaande eengezinswoning op een terrein gelegen langs Kerkstraat(Hund) 18.
Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat de grond met perceelnummer 380D kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Na opmeting op 9.05.2022 door Viator bvba, Jan De Sutter, Romeins 13, 9620 Zottegem, bedraagt deze kosteloze grondafstand 44 m² ten voordele van het gemeentebestuur.
Notaris Notaris Fabienne Fevery, Kortrijksesteenweg 208, 9000 Gent, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.
Deze grondafstand werd reeds op de gemeenteraad van 27.06.2022 goedgekeurd maar bevat in de overweging een foute referentie en omschrijving van de vergunning. De notaris wenst de akte pas te verlijden na aanpassing. De akte blijft uiteraard ongewijzigd.
Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door notaris Notaris Fabienne Fevery, Kortrijksesteenweg 208, 9000 Gent
Opmetingsplan van 9.05.2022 door door Viator bvba, Jan De Sutter, Romeins 13, 9620 Zottegem
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22.12.2021 met betrekking tot de omgevingsvergunning nr. OMV_2021111469 / 2021/00113/OPA
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 20 min 31 sec - 21 min 29 sec
Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Kerkstraat opgemaakt door notaris Notaris Fabienne Fevery, Kortrijksesteenweg 208, 9000 Gent, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente voerde samen met Aquafin en Farys werken uit in de Noordlaan houdende oa de aanleg van rioolwaterzuiveringsinfrastructuur in de ondergrond van een perceel woeste grond gelegen Gemeente ZWALM – 1ste afdeling (Munkzwalm) ter plaatse “Zwalm Cauter”, gekadastreerd sectie A nummer 0178/02A P0000, groot dertien are drieënzeventig centiare (13a 73ca) in kader van het project “Collector Noordlaan - Hundelgemsebaan”, aangeduid op het grondinnemingsplan nummer 22085/1/15-3-5.2/3 opgemaakt door Studiebureau Astro-plan BVBA.
In kader van deze dient op bovengenoemd perceel grond een erfdienstbaarheid te worden gevestigd ten gunste van Aquafin.
Een ontwerp werd opgemaakt door notariskantoor Vanderlinden.
Ontwerpakte houdende vestiging van een erfdienstbaarheid
Gemeenteraadsbesluit van 30.01.2020 houdende wegenis- en rioleringswerken project Collector Noordlaan - grondverwervingen - overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden op eigendom van de gemeente Zwalm.
Grondinnemingsplan nummer 22085/1/15-3-5.2/3 opgemaakt door Studiebureau Astro-plan BVBA
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 21 min 30 sec - 24 min 42 sec
Art. 1- De gemeente beslist tot het geven van een erfdienstbaarheid op het perceel woeste grond gelegen Gemeente ZWALM – 1ste afdeling (Munkzwalm) ter plaatse “Zwalm Cauter” , gekadastreerd sectie A nummer 0178/02A P0000, groot dertien are drieënzeventig centiare (13a 73ca) aan de prijs van € 413 aan de NV Aquafin.
Art. 2 - De voorwaarden van de erfdienstbaarheid opgemaakt door notariskantoor Joost Vanderlinden en opgenomen in bijlage worden goedgekeurd.
Art. 3 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Francia Neirinck, schepen
Openbare verlichting heeft een reeks belangrijke functies: ze zorgt ervoor dat het openbaar leven kan blijven functioneren bij weinig of geen daglicht, ze zorgt voor een betere herkenbaarheid en ze kan bijdragen tot een meer sfeervolle omgeving alsook veiligheid van de weggebruikers.
Als gemeente hebben we de taak om te streven naar een zo functioneel mogelijk openbare verlichting waarbij er een evenwichtige verhouding is tussen kwaliteit, veiligheid, energiebesparing, leefmilieu en comfort. Daarnaast moeten we uiteraard ook streven naar een duurzame en energie-efficiënte samenleving.
Op 24.09.2015 keurde de gemeenteraad unaniem het masterplan openbare verlichting goed alsook een bepaald brandregime dat voor de gemeentelijke wegen van toepassing werd. Er werd beslist tot brandregime D23H06, namelijk het doven van de openbare verlichting om 23u en herontsteken om 6u met uitzondering van de gewestwegen waarop geen doofregime wordt toegepast. Bij gemeenteraadsbesluit van 24.10.2019 werd dit aangepast naar een brandregime D00HO5. Door onder andere de zeer fors gestegen energieprijzen wensen we echter in te grijpen op het huidig brandregime. Iedereen begrijpt dat energie een kostbaar goed is geworden en dat daar zeer zuinig moet worden mee omgesprongen. De enorme inflatie en nog grotere inflatie inzake energieprijzen alsook de door Europa gevraagde besparingen inzake energie, de klimaatdoelstellingen en onze voorbeeldfunctie terzake, noodzaken ons tot ingrijpen. In dit nieuw voorgestelde brandregime wordt de openbare verlichting gedoofd om 24u (ongewijzigd) en opnieuw aangestoken om 6u (ipv 5u). Dit zorgt voor een geschat minverbruik van +/- 25.000 kWh op jaarbasis. Het elektriciteitsverbruik voor de openbare verlichting bedroeg in 2021 - ondanks de lopende verLEDingsoperatie - in totaal 474.000 kWh. (Reeds 30% is einde 2021 verLED.)
In het Lokaal Energie- en Klimaatpact goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 engageerde de gemeente zich tot een reductie van de CO2-uitstoot van eigen gebouwen en technische infrastructuur (bijv openbare verlichting) met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren. Ook in het Burgemeesterconvenant dat Zwalm onderschreef staat een gelijkaardig doel.
De omschakeling zelf is kosteloos.
Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2015 houdende goedkeuring van het Masterplan openbare verlichting
Gemeenteraadsbesluit van 24.10.2019 houdende "Masterplan openbare verlichting - aanpassing brandregime
Gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Lijst typewegen opgenomen in bijlage
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Mario Baert, Francia Neirinck
Amendement ingediend door raadslid Mario Baert namens Open VLD Zwalm waarbij hij vraagt om het brandregime aan te passen naar:
doven om 23 uur tot 5 uur 's morgens ipv 24 uur tot 6 uur.
Voorstel van besluit:
Art. 1 - In het masterplan openbare verlichting wordt voor alle gemeentelijke wegen het brandregime voor het doven van D24H00 aangepast naar D23H00. De lichten worden terug aangestoken om 05H00.
Met 7 stemmen voor (Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Monique De Waele), 10 stemmen tegen (Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe)
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 24 min 43 sec - 31 min 11 sec
Type wegen in Zwalm
1) bovenlokale verbinding: gewestwegen
2) lokale verbinding: Krekelstraat,Gaverbosdreef, Sylvain Van De Veldestraat, Paulatemstraat Meilegemstraat, Lindestraat, Stationsstraat, Heufkensstraat, Spoorweglaan, Franskouter, Marlbouroughstraat, Knokstraat
3) landelijke weg: Rekelberg (deel), Groenstraat, Kamperstraat (deel), Ommegangstraat (deel), Machelgemstraat, Heuvelgem, Eesstraat, Kloosterstraat, Koedrevestraat, Fonteinstraat (deel), Veldstraat, Rekegemstraat, Hondendries, Armekleie, Bosseveld, Kouteren, Rijkekleie, Paalweg (deel), Caildenberg, Molenberg, Wijlegem (deel), Terweeenstraat (deel), Astridstraat, Rozenlaan, Elzenlaan, Lijsterbeslaan, Neerkouter, Makkegem (deel), Heufkensstraat, Moldergem, Bruggenhoek, Kortendries, Molenpad, Wafelstraat, Zijpgrachtstraat, Dries (deel), Bruul, Hembeke (deel), Steenstraat (deel), Bergstraat, Langemunte, Vlaanderdal, Hemelrijk, Biestmolenstraat (deel), Neerstraat, Biesstraat (deel), Houtstraat, Scheldestraat, Beekmeers (deel), Kouterken, Oude Scheldestraat, Groenze, Paepstraat, Bareelstraat, Zavelputstraat, Oudenweg, Brouwerijstraat, Dikkelsebaan, Hoeksken, Olmkensstraat, Steenweg, Kerkstraat, Kazernestraat, Kapellestraat (deel)
4) landelijke verbinding: Langemuntstraat (deel), Dries (deel), Decoenestraat, Sportlaan, Zwalmlaan, Veldstraat, Rekegemstraat, Herpelstraat, Borstekouterstraat, Huttegemstraat, Sint-Annastraat, Boembeekstraat, Vijflindenlaan, Makkegem
5) nachtgebied: Oude Gentbaan, Olmkensstraat, Steenweg, Koornbloemstraat, Kasteeldreef, Beekmeers (deel), Steenland, Rekelberg (deel), Ommegangstraat (deel), Kamperstraat (deel), Hemelrijk, Houtstraat, Langemuntstraat (deel), Biesstraat (deel), Biestmolenstraat (deel), Steenstraat (deel), Hembeke (deel), Kapellestraat (deel), Paalweg (deel), Wijlegem (deel), Fonteinstraat (deel), Terweeënstraat (deel), Makkegem (deel) en alle ruilverkavelingsbaantjes.
6) vrijliggend fietspad: fietspad van Zuidlaan naar Veldstraat en het fietspad van Veldstraat naar Spoorweglaan
Art. 1 - In het masterplan openbare verlichting wordt voor de typewegen "Lokale verbinding" , "Landelijke weg", "Landelijke verbinding" en "Vrijliggend fietspad" het brandregime D00H05 aangepast naar D00H06. Het brandregime voor de andere wegen blijft ongewijzigd.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering.
Art. 3 - Afschrift zal overmaakt worden aan Fluvius met vraag tot implementatie.
Peter Van Den Haute, schepen
Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde. Deze projectvereniging is een samenwerking tussen de gemeenten Deinze, De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte en Zwalm.
Zwalm participeert enkel aan de deelwerking bovenlokale cultuurwerking. Voor de erfgoedwerking zijn we aangesloten bij de projectvereniging Variant. We ontvingen het jaarverslag en de jaarrekening van 2021 om voor te leggen aan de gemeenteraad.
Jaarverslag bovenlokale cultuurwerking en jaarrekening 2021 van Cultuurregio Leie Schelde
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet over de bovenlokale cultuurwerking van 15.06.2018
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, goedkeuring van de statuten en de cultuurnota
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 31 min 12 sec - 32 min 07 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag bovenlokale cultuurwerking en de jaarrekening 2021 van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde.
Francia Neirinck, schepen
Bij gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 werden de retributietarieven vastgelegd voor de verkoop van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken met sticker.
De raad van bestuur van I.Vl.A. maakte een evaluatie van de PMD-inzameling n.a.v. de invoering van de vernieuwde blauwe zak. Sedert 2019 wordt 10 kg per inwoner meer aan PMD ingezameld en er is ook een vraag naar grotere zakken diengevolge. Er mag immers meer in de blauwe zak en mensen drukken die vaker aan waardoor de bestaande 60l-zakken vaker scheuren.
Na een bevraging door I.Vl.A. bij alle deelnemende gemeenten wordt voorgesteld de tarieven vast te leggen voor een nieuwe PMD-zak met groter volume (90l). De PMD-zakken met een volume van 60 l blijven ook beschikbaar.”
De overige tarieven blijven ongewijzigd maar voor de duidelijkheid wordt het bestaande besluit gehercoördineerd.
Gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 houdende aanpassing en coördinatie retributiereglement voor het ter beschikking stellen van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken
Brief I.Vl.A. 15.07.2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 32 min 08 sec - 34 min 19 sec
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 houdende aanpassing en coördinatie retributiereglement voor het ter beschikking stellen van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken met sticker wordt opgeheven.
Art. 2 – § 1. Met ingang van 09.09.2022 worden volgende tarieven bepaald:
- voor de blauwe PMD-zakken (60l) : € 0,125 per zak of € 1,50 per rol van 12 zakken
- voor de blauwe PMD-zakken (90l) : € 0,175 per zak of € 3,50 per rol van 20 zakken
- voor de witte luierzakken: € 0,50 per zak ofwel € 5,00 per rol van 10 zakken
- voor de grijze restafvalzakken met bijhorende stickers: € 2,25 per sticker en zak.
De grijze restafvalzakken kunnen aangekocht worden door verenigingen die een activiteit organiseren op een andere locatie (dan hun vast lokaal) of door verenigingen die geen eigen lokaal hebben.
§ 2. Bij de minimale gelijktijdige afname van 1 doos blauwe PMD-zakken of 1 doos witte luierzakken wordt op hun in paragraaf 1 vermelde prijs een korting toegestaan van 5%.
Art. 3 - De verschuldigde bedragen worden op basis van een factuur of elektronisch betaald.
Art. 4 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177 van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.
Art. 5 - Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 09.09.2022.
Art. 6 - De verkopende handelaren zullen eveneens van de nieuwe tarieven in kennis worden gesteld.
Francia Neirinck, schepen
Via het Lokaal Energie en Klimaatpact ontving de gemeente Zwalm een subsidie van € 27.389,15 voor de jaren 2021-2022. De gemeente moet dit budget inzetten op 1 of meerdere werven uit het pact en dient hierover aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te rapporteren.
Werf 1 van dit pact “Laten we een boom opzetten” beoogt:
Ter uitvoering wenst de gemeente onder andere een eenmalige actie op touw te zetten waarbij één gratis boom of 3 gratis struiken worden aangeboden aan elk Zwalms gezin (per particulier adres).
De inwoners krijgen de keuze uit 9 inheemse bomen en 6 inheemse struiksoorten.
De overheidsopdracht daartoe werd reeds gevoerd en gegund.
De gemeente voorziet de nodige communicatie naar de inwoners en een ophaalmoment eind november.
Gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 34 min 20 sec - 36 min 18 sec
Art. 1 - De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het opzetten van de eenmalige actie 'één gratis boom of 3 struiken voor elk Zwalms gezin'. Het ontvangen van één gratis boom of 3 gratis struiken is onderhevig aan volgende voorwaarden:
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitwerking van de actie.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente dient in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact en Burgemeestersconvenant een aantal doelstellingen te halen zoals oa een CO²-uitstootreductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur van -40 % tegen 2030.
Om dit te realiseren zullen grondige energetische ingrepen nodig zijn in bijv openbare verlichting (verledding, dimmen, doven) en in de nog weinige gebouwen die we hebben in kader van onze dienstverlening. De ingrepen zullen ook voornamelijk betrekking hebben op de oudere gebouwen in ons patrimonium zoals gemeentehuis, sporthal, Zwalmparel waar het meeste energie wordt gebruikt (gas, elektriciteit).
Fluvius kan vanuit haar opdracht en expertise ons daar in bijstaan om zo te komen tot een nog duurzamer lokaal energiebeleid. Daartoe dient de kaderovereenkomst in bijlage te worden goedgekeurd waarmee op het domein van "energiediensten" een beheersoverdracht wordt gedaan ten gunste van Fluvius.
Fluvius kan ons met raad, advies en ook via het voeren van overheidsopdrachten inzake energiediensten bijstaan door deze beheersoverdracht.
Kaderovereenkomst Fluvius Duurzame Gebouwen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 36 min 19 sec - 42 min 07 sec
Art. 1 - De kaderovereenkomst "Fluvius Duurzame Gebouwen" zoals opgenomen in bijlage en de bijhorende beheersoverdracht aan Fluvius worden goedgekeurd.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomst.
Art. 3 - Afschrift wordt overgemaakt aan Fluvius.
Francia Neirinck, schepen
SOLVA is initiatiefnemer van onderstaande 6 intergemeentelijke samenwerkingsprojecten (IGS) ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025, waarvoor in 2019 een subsidieaanvraag werd ingediend bij het agentschap Wonen-Vlaanderen:
Cluster 1: Denderleeuw | Haaltert | Ninove
Cluster 2: Erpe-Mere | Lede | Sint-Lievens-Houtem
Cluster 3: Oosterzele | Zottegem | Zwalm
Cluster 4: Geraardsbergen | Herzele | Lierde
Cluster 5: Kluisbergen | Maarkedal | Ronse
Cluster 6: Horebeke | Kruisem | Oudenaarde | Wortegem-Petegem
De deelnemende steden/gemeenten aan een IGS-project lokaal woonbeleid moeten een aantal verplichte activiteiten uitvoeren en kunnen desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten uitvoeren. Deze aanvullende activiteiten worden door de gemeente zelf gekozen en kunnen verschillend zijn binnen eenzelfde cluster.
De subsidie voor de aanvullende activiteiten wordt berekend als een percentage van de subsidie van de verplichte activiteiten: 5% voor een aanvullende activiteit uit de lijst van het agentschap Wonen-Vlaanderen, 3% voor een eigen voorstel van aanvullende activiteiten.
Voor de gemeente Zwalm werden volgende aanvullende activiteiten ingediend en goedgekeurd voor de periode 2020-2025:
Prioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
2_7: Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de stad/gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.
Prioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
3_1: Een uniek loket installeren voor alle lokale woonactoren die werkzaam zijn in de gemeente.
3_2: Sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners.
3_3: Samenwerken met het vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting.
Voor de periode 2023-2025 kan een herziening gevraagd worden voor de aanvullende activiteiten in het activiteitenpakket.
Deze herzieningsaanvraag moet uiterlijk op 30.06.2022 ingediend worden bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. De initiatiefnemer heeft de tijd tot en met 30.09.2022 om een kopie van de besluiten van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, waaruit het akkoord met de herzieningsaanvraag blijkt, over te maken.
De aanvraag moet een beschrijving van de aanvullende activiteiten voor de periode van 1.01.2023 tot 31.12. december 2025 bevatten, die bestaat uit:
a) een schematisch overzicht van de aanvullende activiteiten, waarbij wordt aangegeven in welke van de deelnemende gemeenten de activiteiten worden uitgevoerd;
b) een verantwoording van de keuze voor de aanvullende activiteiten;
c) voor elke activiteit afzonderlijk een omschrijving van de huidige situatie, het beoogde resultaat en de acties voor 2023 en 2024.
SOLVA stelt als initiatiefnemer voor om volgende herziening van de aanvullende activiteiten op te nemen in de subsidieaanvraag voor de gemeente Zwalm voor de periode 2023-2025 (het gaat hier enkel over de bijkomende activiteiten, naast de reeds ingediende activiteiten voor de periode 2020-2022):
Prioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
2_1: Op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren en gratis conformiteitsattesten afgeven (voor woningen die worden verlaten voor verhuis naar een sociale woning)
2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties.
2_3: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijke conformiteitsattesten opvolgen.
2_6: Verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken.
2_10: De onbewoonbaarheid en de datum van vaststelling aanbrengen op de gevel van private huurwoningen.
Eigen activiteit:
2_1: Eigen activiteit: ‘Van zolder tot kelder, overal een rookmelder’: samen met energiesnoeibedrijven woningen van eigenaar-bewoners controleren op de aanwezigheid van rookmelders. Als er geen zijn, of ze zijn defect of van slechte kwaliteit, dan wordt er per bouwlaag een gratis rookmelder geplaatst. Initiatiefnemer: SOLVA.
2_2: Eigen activiteit: Eigenaar-verhuurders ontzorgen bij woningkwaliteitsproblemen in kader van procedure CA. Dit gebeurt aan de hand van de fiches woningkwaliteit en de (nieuwe) fiches rond renovatie. Eigenaar-verhuurders worden ook toegeleid naar SVK of renovatietrajecten/renovatiecoach SOLVA. Initiatiefnemer: SOLVA.
2_3: Eigen activiteit: Organisatie van groepsaankoop stookolietanksanering. Deelnemers worden toegeleid naar renovatietrajecten/renovatiecoach SOLVA. Initiatiefnemer: SOLVA.
Prioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
Eigen activiteit:
3_1 Eigen activiteit: kwetsbare doelgroep ondersteunen bij de zoektocht naar een kwalitatieve woning op de private woningmarkt via opmaak wekelijks huurbestand, incl. vermelding CA/O.O. Initiatiefnemer: SOLVA.
Uiterlijk in de maand december 2022 neemt de minister een beslissing over de herziening. Het agentschap brengt de initiatiefnemer op de hoogte van de beslissing van de minister.
Wanneer de minister beslist om de aanvraag tot herziening geheel of gedeeltelijk goed te keuren, wordt de subsidie van het project herberekend conform artikel 2.19 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voor de periode van 1.01.2023 tot en met 31.12.2025.
Als de minister beslist om de aanvraag tot herziening af te keuren, blijft het oorspronkelijke subsidiebedrag behouden.
Collegebesluit van 30.06.2022 tot principiële goedkeuring van de aanvullende activiteiten voor de periode 2023-2025 van het IGS lokaal woonbeleid met SOLVA als initiatiefnemer
Richtlijnenkader activiteiten besluit lokaal woonbeleid – versie 18 november 2021.
Herzieningsaanvraag aanvullende activiteiten periode 2023-2025 IGS-project ‘SOLVA cluster Oosterzele/Zottegem/Zwalm’.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, artikel 40, § 1.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 2.4.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 2, Deel 2, Titel 4, in het bijzonder artikel 2.30.
Ministerieel besluit van 12.12.2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025.
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 tot goedkeuring van het subsidiedossier voor het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Oosterzele/Zottegem/Zwalm’ voor de periode 2020-2025.
Johan De Bleecker, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=8qo1ioIy98w - Tijdsblok audio: 42 min 08 sec - 50 min 39 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de herziening van de aanvullende activiteiten in het activiteitenpakket van het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Oosterzele/Zottegem/Zwalm’ goed.
Art. 2 - Een kopie van het besluit van de gemeenteraad wordt vóór 30.09.2022 overgemaakt aan initiatiefnemer SOLVA.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad