Terug
Gepubliceerd op 01/12/2023

Notulen  de raad voor maatschappelijk welzijn

ma 23/10/2023 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Philip Lefever, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de notulen van haar voorgaande zitting worden goedgekeurd.

          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25.09.2023 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25.09.2023.
          Audio-visueel verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25.09.2023 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/o-kp5QvDHy0

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 1 u 58 min 31 sec - 1 u 58 min 56 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig art. – De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25.09.2023 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Reglement op de toekenning van de kansenpas (UiT-kansenpas) - aanpassing en hercoördinatie - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement op de toekenning van de kansenpas (UiT-kansenpas).

          Inleiding

          Bernhard Ardaen, lid vast bureau

          Voorwerp en motivering

          In de zitting van 19.12.2022 werd door de raad van maatschappelijk welzijn het reglement op de toekenning van kansenpassen (UiT-kansenpas) goedgekeurd.
          Sinds 19.04.2023 zijn we overgestapt van de vrijetijdspas naar de UiT-kansenpas. De voorbije maanden brachten enkele knelpuntjes aan het licht met betrekking tot het gebruik van de kansenpas, meer bepaald met de toekenning en het gebruik van de groepspas. 

          Navraag van de gebruikers leerde ons volgende:

          De beschikbare beurten op de groepspassen zijn te beperkt. Deze waren vastgesteld op 10 toekenningen aan kansentarief. Wanneer men echter met een groepje + begeleiders wil deelnemen aan een activiteit of aan meerdere dagen speelpleinwerking, bleek dat dit al snel te beperkt is. We stellen dan ook voor om dit op te trekken tot 50 toekenningen als standaard basisaantal per jaar. Indien deze toekenningen alsnog niet toereikend zijn, kunnen zij een aanvraag indienen bij de sociale dienst, die dit zal voorleggen aan het Vast Bureau. 

          Daarnaast is het ook aangewezen dat er meerdere instellingen een groepspas kunnen verkrijgen. Momenteel is dit beperkt tot instellingen voor bijzondere jeugdzorg (Ruyskensveld campus Zwalm en Amon vzw campus ’t Roborstje). Daar in het verleden ook de mensen bij VZW De Bolster vaak gebruik maakten van het kansentarief willen wij hen alsnog de mogelijkheid geven om dit in de toekomst ook te doen. Dit ter bevordering van het sociaal contact van hun cliënteel.
          Verder staan wij ook open om met andere instellingen en voorzieningen te bekijken wat de voordelen voor hun en ons zijn om eventueel met een groepspas in plaats van met individuele pasjes te werken. Dit verlaagt immers de administratieve last. Omwille hiervan en om daarnaast ook de nodige flexibiliteit te hebben om bepaalde instellingen of verenigingen een dergelijke groepspas toe te kennen, lijkt het ons aangewezen dat de toekenning van groepspassen aan bepaalde instellingen of organisaties kan vastgesteld worden door het Vast Bureau. Het Vast Bureau is bij deze vaststelling ook best gemachtigd om het aantal standaard toekenningen per jaar te verminderen.   

          Gezien wij als gemeente ook een groot aandeel bekostigen bij het gebruik van een kansenpas binnen de volledige regio, merkten wij op dat bij verhuis buiten onze gemeente, we mogelijk nog onkostennota's zouden kunnen ontvangen van andere gemeenten wanneer de kaart van de gebruiker niet geblokkeerd of aangepast wordt bij verhuis. Om dit te vermijden, zal bij een verhuis binnen de UiT-regio de adresgegevens worden aangepast zodat het kansentarief geldig blijft, maar aan de juiste gemeente gefactureerd zal worden. De desbetreffende gemeente zal hier steeds van op de hoogte worden gebracht. Indien de gebruiker verhuist naar een gemeente/stad buiten de UiT-regio of de nieuwe woonplaats niet is gekend, dan zal de kaart worden geblokkeerd in de toepassing. Indien dit toch onnodig zou blijken, kan de kaart later opnieuw worden geactiveerd.

          Verwijzingen

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 betreffende het reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas).
          Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 van heden betreffende de machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden - aanpassing bestaand besluit en hercoördinatie
          Gemeenteraadsbesluit van 30.03.2023 betreffende basisovereenkomst en algemene voorwaarden uitrol UiTPAS Vlaamse Ardennen – goedkeuring

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschraegen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 1 u 58 min 57 sec - 2 u 00 min 34 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 -

          §1 De kansenpas (UiTkansenpas) wordt toegekend aan personen die:

          • recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming
          • in collectieve schuldenregeling zijn
          • houder zijn van een EDC-kaart
          • na sociaal en financieel onderzoek door de sociale dienst; om de behoeftigheid aan te tonen hanteert de sociale dienst volgende maatstaf:
            Het maandelijks inkomen wordt afgetoetst aan de van kracht zijnde EU SILC norm (https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/armoede-en-levensomstandigheden/faq - hoe wordt de armoededrempel berekend?). Momenteel wordt rekening gehouden met de EU SILC norm 2022  (bedragen/maand), zijnde:
            • Alleenstaande persoon – gezinshoofd: € 1.366/maand
            • Koppel: € 2.049/maand
            • Kind ouder dan of gelijk aan 14 jaar (o.b.v. het geboortejaar): € 683/maand
            • Kind jonger dan 14 jaar (op basis van het geboortejaar): € 410/maand.

                    Aanvullend op deze vereisten, wordt bij het sociaal en financieel onderzoek ook rekening gehouden met volgende elementen: 

          • Bij aantoonbaar co-ouderschap wordt de helft van het bedrag per kind opgeteld.
          • Personen met roerende kapitalen met een waarde hoger dan € 6.250, op het moment van de aanvraag, komen niet in aanmerking voor de tussenkomsten. 
          • Het bedrag van de huurprijs of de hypothecaire lening dat 1/3 van het inkomen overschrijdt, wordt in mindering gebracht van het inkomen.
          • Afbetaalde eigendommen worden meegenomen in het financieel onderzoek, het netto gezinsinkomen wordt met 1/5 verhoogd; 
          • Er wordt geen rekening gehouden met naakte eigendommen.  
          • Er wordt geen rekening gehouden met de vrijgestelde bedragen gekoppeld aan de berekening van een leefloon De volledige lijst van vrijgestelde bedragen zijn dezelfde die gekoppeld zijn aan de berekening van het leefloon, zie: https://primabook.mi-is.be/nl/recht-op-maatschappelijke-integratie/berekening-van-de-bestaansmiddelen
          • Er wordt geen rekening gehouden met de zorgverzekering, de integratietegemoetkoming en het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood.
          • Voor personen in collectieve schuldenregeling wordt enkel rekening gehouden met het leefgeld.

          Indien de aanvrager volgens deze maatstaf niet kan worden gezien als behoeftig, kan op basis van een uitgebreid sociaal verslag de desbetreffende vraag worden voorgelegd als individueel dossier op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

          §2  Instellingen kunnen een groepspas met 50 toekenningen kansentarief zonder sociaal onderzoek ontvangen.
          Volgende instellingen kunnen hiervan gebruik maken:

          • Ruyskensveld campus Zwalm
          • Amon vzw campus ’t Roborstje
          • VZW De Bolster

          Andere instellingen die van deze groepspassen wensen gebruik te maken, kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst, die dit zal voorleggen aan het Vast Bureau. 

          Indien deze 50 toekenningen niet toereikend zijn, kunnen zij een aanvraag indienen bij de sociale dienst, die dit zal voorleggen aan het Vast Bureau. Het Vast Bureau is tevens ook gemachtigd om het standaard aantal toekenningen van 50 per jaar te verminderen.

          Art. 2 - De maatschappelijk werkers van OCMW Zwalm staan in voor het sociaal onderzoek.

          Art. 3 - De kansenpas (UiTkansenpas) is gratis zijn voor de rechthebbende. De kostprijs hiervoor wordt ten laste genomen door OCMW Zwalm.

          Art. 4 - Deze UiTkansenpas zal een jaar geldig zijn, vanaf de dag van afgifte en dit tot zolang de gerechtigde woonachtig is binnen onze UiTregio. Daar waar mogelijk (bv. verhoogde tegemoetkoming) zal er jaarlijks een automatische check (via MAGDA) worden doorgevoerd waarbij, indien nog wordt voldaan aan de voorwaarde, er een automatische verlenging voor een jaar zal worden doorgevoerd.

          Art. 5 - Een UiTkansenpas kan overgezet worden door de sociale dienst naar een andere gemeente/stad binnen onze UiTregio indien de rechthebbende verhuist naar een gemeente/stad binnen onze UiTregio. De desbetreffende gemeente zal hier steeds van in kennis worden gesteld. Indien de rechthebbende verhuist naar een gemeente/stad buiten de UiTregio of de nieuwe woonplaats ongekend is, dan zal de kansenpas geblokkeerd worden. 

          Art. 6 - De korting die de kansenpas (UiTkansenpas) genereert voor de vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door het lokaal bestuur wordt bepaald door de gemeenteraad.

          Art. 7 - Dit besluit vervangt vanaf haar inwerkingtreding het reglement goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022.

          Art. 8 - Dit besluit wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.

    • Bijkomende dagorden

      • Extra

        • Analyse van de maatregelen tot verhoogde tegemoetkoming

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot verwerping van een voorstel van Open VLD om houdende Analyse van de maatregelen tot verhoogde tegemoetkoming

          Inleiding

          Raadslid Matthijs Verschraegen

          Voorwerp en motivering

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurde in vergadering van 17 december 2020 een reglement goed dat voorzag in een aanvulling van het leefloon, het aanvullend leefloon of equivalent leefloon onder de vorm van een toelage wanneer de gerechtigde de nodige inspanningen levert om zich te re-integreren en met het oog op instappen in de arbeidsmarkt. Gedurende de bespreking van dit punt hebben wij de inhoud ervan met de nodige kritische blik benaderd.

          Reeds meermaals vroegen we om een grondige analyse van uitvoering en van de doeltreffendheid van dit reglement. Initieel werd in de zitting van december 2020 aangekondigd dat we deze analyse na zes maanden zouden verkrijgen. Helaas, tot op heden mochten wij, ondanks onze vele vragen, bijkomende punten en het aanhalen en herhalen van de vraag, tot op heden nog geen concrete cijfers ontvangen (zie o.a. raad van maatschappelijk welzijn d.d. 31 mei 2021, d.d. 30 september 2021, en d.d. 25 september 2023).

          Meermaals werd ons mondeling een analyse beloofd, nog op de laatste raad, met de belofte dat deze analyse op deze raad zou worden voorgesteld. Uit de dagorde van onderhavige raad voor maatschappelijk welzijn kunnen we dergelijke bespreking en analyse niet afleiden, vandaar deze, herhaalde, vraag, vanuit onze fractie.

          Voorstel:

          Enig artikel.    De leden van het vast bureau van de gemeente Zwalm brengen op onderhavige raad voor maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2023 een grondige analyse van het reglement dat voorziet in een aanvulling van het leefloon, het aanvullend leefloon of equivalent leefloon onder de vorm van een toelage wanneer de gerechtigde de nodige inspanningen levert om zich te re-integreren en met het oog op instappen in de arbeidsmarkt, en dit voor de jaren 2021, 2022 en 2023.

          Hierin worden alle cijfers grondig en uitvoerig besproken, met minimaal de cijfers van het toegekende aanvullend leefloon of equivalent leefloon (aantal begunstigden, totale bedrag, beiden per jaar), en eveneens de analyse van de geboekte resultaten (aantal begunstigden dewelke inspanningen leverden, wat de inhoud van deze inspanningen waren, hoeveel begunstigden succesvol integreerden op de arbeidsmarkt, alle parameters per jaar).


          Regelgeving

          Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

          Tussenkomsten

          Bernhard Ardaen, Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://youtube.com/live/EM5WaM_CO2c - Tijdsblok audio: 2 u 00 min 35 sec - 2 u 08 min 53 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Tegenstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 10 stemmen tegen
          Besluit

          Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Analyse van de maatregelen tot verhoogde tegemoetkoming" wordt verworpen.

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn