Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

Besluit  de gemeenteraad

do 31/03/2022 - 20:00

Reglement houdende vergoeding crisisopvang Oekraïense vluchtelingen - goedkeuring

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Werner Baudewijn, Gemeenteraadslid

De gemeenteraad beslist tot het geven van een vergoeding voor aangeboden crisisopvang aan vluchtelingen in kader van de oorlog in Oekraïne.

Voorwerp en motivering

De oorlogssituatie in Oekraïne veroorzaakt een nooit geziene vluchtelingenstroom richting de Europese gemeenschap.
Vanuit de hogere overheden worden allerlei initiatieven genomen om deze vluchtelingenstroom en opvang op het Belgisch grondgebied in goede banen te leiden.

Zo werd onder andere via de federale regering een oproep #plekvrij gedaan naar gastgezinnen, voorziet de Vlaamse overheid in een steun van € 1.000 per door de gemeente aangeboden plek (als de gemeente dus gebouwen huurt of beschikbaar stelt), deed de gouverneur reeds een bevraging hoeveel crisisopvangplaatsen via de gemeentelijke GANIP-infrastructuur (vb. sporthal) kunnen worden gecreëerd, ...

Oekraïense vluchtelingen die in ons land toekomen, moeten zich momenteel in beginsel aanmelden in Brussel om zich te laten registreren voor het statuut van tijdelijke bescherming.  Daarna worden ze doorverwezen naar crisishuisvestingsplaatsen op het grondgebied. Voor dit laatste wordt gebruik gemaakt van een Housing-tool. Deze Housing-tool biedt een platform waarop elke gemeente het overzicht kan raadplegen, aanvullen en corrigeren van de plaatsen voor crisishuisvesting die werden aangeboden door de gemeente zelf of door burgers van de gemeente. Uiteindelijke is het de bedoeling dat Oekraïense vluchtelingen doorstromen naar duurzame huisvesting op de helaas al zeer krappe woningmarkt.

Oekraïense vluchtelingen die het statuut van tijdelijke bescherming genieten, dienen zich momenteel ook aan te melden in de gemeente voor registratie waar ze ook een A-kaart bekomen, geldig tot 4 maart 2023. Personen met A-kaart mogen werken in ons land maar kunnen bijvoorbeeld ook een steunvraag doen bij de sociale dienst van het OCMW. Vanaf dat ogenblik kunnen zij dus financiële middelen verwerven. Oekraïense vluchtelingen met een machtiging tot verblijf op grond van tijdelijke bescherming, hebben momenteel recht op maatschappelijke dienstverlening met equivalent leefloon als zij behoeftig zijn. Op federaal niveau is er momenteel evenwel discussie hoe de richtlijn van de Raad van de Europese Unie betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming voor tijdelijk ontheemden concreet zal ingevuld worden, specifiek bijvoorbeeld als zij worden opvangen in een collectief opvanginitiatief.

Voor de mensen in Zwalm die tijdelijke crisishuisvesting aanbieden, werd ook een afsprakenkader opgemaakt dat terug te vinden is op onze website zodat de kandidaat- opvanger of diegene die een woonentiteit of deel ervan beschikbaar wenst te stellen, weet waaraan hij of zij begint.  In dit afsprakenkader is ook voorzien dat er een minimale check van de woonkwaliteit zal gebeuren, dat een uittreksel strafregister wordt gevraagd van de opvanger, dat gepolst worden of de opvanger goed kan inschatten wat die opvang zal inhouden ...

In dit afsprakenkader is voorzien welke vergoeding de opvanger aan de opgevangene kan vragen voor deze huisvesting.  De tarieven zijn gebaseerd op de huur van de crisiswoning van het OCMW en die is op haar beurt gebaseerd op de hoogte van het leefloon van gezinshoofd/alleenstaande.

Door de  grote toestroom duurt het helaas soms een aantal dagen vooraleer men een A-kaart kan bekomen. In die periode tussen aankomst in Zwalm bij een opvanggezin of in een opvangentiteit en het bekomen van de A-kaart, verwachten we dat de opvanger allerlei kosten draagt van de opgevangene indien dat nodig is gezien ze op dat moment nog geen recht hebben op bijv steun vanuit het OCMW. Om deze kost te vergoeden, wensen we een vergoeding te voorzien voor deze opvangperiode.  De vergoeding is eveneens gebaseerd op de huurprijs van onze huidige noodwoning. Ze bedraagt € 15/gezin en €10 voor alleenstaanden.  Deze vergoedingen zijn dezelfde als deze opgenomen in ons afsprakenkader waarbij de opvanger deze vergoeding mag vragen aan de opgevangene voor het geboden onderdak (als men dat wil).
Opvangers hebben immers ook een kost voor de opvang (verwarming, nutsvoorzieningen, ... ) en het lijkt fair deze in de fase voorafgaand aan het bekomen van de A-kaart of een ander beschermingsstatuut door de vluchteling als vergoeding te betalen aan de opvanger.

Regelgeving

Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20.07.2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 08.07.1976

Besluit

Art. 1 - §1 De gemeente voorziet een vergoeding als aanmoediging voor de crisishuisvesting en opvang van Oekraïense vluchtelingen via Fedasil toegewezen.

§2 De vergoedingen in dit reglement kunnen worden aangevraagd door natuurlijke personen en rechtspersonen die Oekraïense vluchtelingen opvangen op grondgebied van de gemeente Zwalm in een opvangentiteit.

§2 De vergoeding voor crisishuisvesting bedraagt:
-€15/dag per opgevangen gezin
of €10/dag indien het een alleenstaande betreft.
-De vergoeding wordt gerekend  vanaf de dag van aankomst in de opvangentiteit en tot de dag van het bekomen van de A-kaart of een ander beschermingsstatuut dat rechten creëert door de opgevangenen met een maximum van 30 dagen per opgevangene.
-Elke begonnen dag wordt als een dag beschouwd.

§3 De vergoeding voor transportkosten voor begeleiding naar Brussel en kosten apotheek van de opgevangenen in de periode vanaf de dag van aankomst in de opvangentiteit en tot de dag van het bekomen van de A-kaart of een ander beschermingsstatuut dat rechten creëert, kunnen ook worden teruggevorderd mits voorlegging van de nodige bewijsstukken.

Art. 2 - De aanbieder van de crisishuisvesting dient de vergoeding aan te vragen via welzijn@zwalm.be. 
De vergoeding wordt in beginsel uitgerekend op basis van de Housing-tool waartoe de gemeente toegang heeft en die toelaat te kijken wie hoeveel dagen opving tot het moment van het bekomen van de A-kaart die eveneens door het lokaal bestuur wordt uitgereikt of een ander beschermingsstatuut dat rechten creëert. Indien de informatie in de Housing-tool niet overeenstemt met de werkelijkheid wordt uitgegaan van de werkelijke toestand.

Art. 3 - Dit reglement treedt in werking op 04.03.2022 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

Art. 4 - Dit reglement geldt tot zolang de Oekraïense vluchtelingen gebruik kunnen maken van het tijdelijke beschermingsstatuut.