Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24.02.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 24.02.2022.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 24.02.2022 zoals te vinden op: https://youtu.be/m8EoRbSimVw
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 4 min 34 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 24.02.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Bruno Tuybens, burgemeester
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; er is bijgevolg bij oa raadsbesluit van 22.06.2020 voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering, vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en naast controlebevoegdheid heeft het bestuur ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering, streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[1], 0% voor passieve aangeslotenen[2]) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen; binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; binnen een MIPS-groep speelt er een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene; deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Er wordt in de nodige kredieten voorzien in de meerjarenplanning;
Op 24.02.2022 bsliste het college van burgemeester en schepenen om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en keurde de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging goed.
De intentie werd geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen : OCMW-Zwalm en dit om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
Op basis van het financieringsplan zullen verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen van 24.02.2022 en voormelde documenten werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 14.03.2022. ;
Er moet een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
De financiële jaarkost kan als volgt worden ingeschat :
-een inningspercentage van 3% van het pensioengevend loon van onze contractuelen verhoogd met een prefinanciering van 5% hierop (eerste 5 jaar) verhoogd met daarop berekend de bijzonder werkgeversbijdrage van 8,86% alsook eventueel een jaarlijkse forfaitaire bijdrage berekend door het fonds
-een jaarlijks kostenpremie ( €1000 + 10 per aangesloten contractuele medewerker ) verhoogd met 0,20% op de geïnde bijdragen als RSZ kostvergoeding
de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
verslag van het bijzonder onderhandelingscomité van 14.03.2022
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Lokale rechtspositieregeling
Wet van 28.04.2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Wet van 30.03.20'18 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen
Gemeenteraadsbesluit van 22.06.2020 tot verhoging van de pensioentoelage in het kader van het aanvullend pensioenstelsel (tweede pensioenpijler) voor de contractuele personeelsleden
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22.06.2020 tot verhoging van de pensioentoelage in het kader van het aanvullend pensioenstelsel (tweede pensioenpijler) voor de contractuele personeelsleden
Angélique De Clercq, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 4 min 35 sec - 25 min 20 sec
Stemming voordrachten :
Bruno Tuybens : 18 stemmen ja
Philip Lefever - plaatsvervanger : 18 stemmen ja
Art. 1 - De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van de in bijlage opgenomen:
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Art. 2 -
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 3 -
De gemeenteraad stemt ermee in dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 4 -
De pensioentoezegging bedraagt 3 % van het pensioengevend loon.
Het bestuur vormt samen met OCMW-Zwalm een zogenaamde MIPS-groep.
Art. 5 -
Bruno Tuybens wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Philip Lefever wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Art. 6 -
De burgemeester en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Art. 7 - Alle hier goedgekeurde documenten zullen voor 30 april worden overgemaakt via www.ofprolocus.be
Peter Van Den Haute, schepen
Het dak van de gemeentelijke loods is niet meer in goede staat en is bovendien asbesthoudend. Door de recente storm werd het bovendien ook verder beschadigd.
Ook al zijn er plannen voor een nieuwe loods op de site van de oude steenbakkerij, het lijkt ons noodzakelijk het dak te renoveren. De renovatie is ook dringend geworden.
In het kader van de opdracht “Renovatie asbesthoudend dak gemeentelijke loods” werd op 04.03.2022 een bestek met nr. 2022/628 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 126.709,26 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende meerjarenplanaanpassing.
Bestek nr 2022/628
Raming van de uit te voeren werken
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 25 min 21 sec - 40 min 08 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2022/628 van 04.03.2022 en de raming voor de opdracht “Renovatie asbesthoudend dak gemeentelijke loods”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 126.709,26 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Bruno Tuybens, burgemeester
We werden allen getroffen door de oorlog in Oekraïne. Dat zoiets mogelijk was op het Europees grondgebied raakte velen. Het drieste geweld, het leed van de miljoenen getroffen burgers, de grootste vluchtelingenstroom in Europa sedert de 2de wereldoorlog .. . Symbolisch werden de vlaggen reeds een aantal dagen halfstok gehangen aan het gemeentehuis om onze solidariteit met de getroffen bevolking te tonen. In kader van de oproep van de federale overheid #plekvrij werden ook vanuit Zwalm al opvangplaatsen aangeboden. Daarnaast zal het lokaal bestuur ook grote inspanningen leveren voor (nood)opvang, huisvesting, sociale ondersteuning, faciliteren onderwijs, vrijetijdsbeleving, ... .
Daarnaast wensen we symbolisch namens de Zwalmse bevolking ook de humanitaire hulp financieel te steunen.
De gemeente wenst daarbij € 2.000 te geven aan het consortium 12-12.
https://www.1212.be/nl/
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Guido De Temmerman, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 40 min 09 sec - 42 min 18 sec
Enig art. - Er wordt €2.000 gestort op het rekeningnummer BE19 0000 0000 1212 van het consortium 12-12 als financiële noodhulp voor de oorlogsslachtoffers in Oekraïne.
Bruno Tuybens, burgemeester
Bernhard Ardaen, schepen
De oorlogssituatie in Oekraïne veroorzaakt een nooit geziene vluchtelingenstroom richting de Europese gemeenschap.
Vanuit de hogere overheden worden allerlei initiatieven genomen om deze vluchtelingenstroom en opvang op het Belgisch grondgebied in goede banen te leiden.
Zo werd onder andere via de federale regering een oproep #plekvrij gedaan naar gastgezinnen, voorziet de Vlaamse overheid in een steun van € 1.000 per door de gemeente aangeboden plek (als de gemeente dus gebouwen huurt of beschikbaar stelt), deed de gouverneur reeds een bevraging hoeveel crisisopvangplaatsen via de gemeentelijke GANIP-infrastructuur (vb. sporthal) kunnen worden gecreëerd, ...
Oekraïense vluchtelingen die in ons land toekomen, moeten zich momenteel in beginsel aanmelden in Brussel om zich te laten registreren voor het statuut van tijdelijke bescherming. Daarna worden ze doorverwezen naar crisishuisvestingsplaatsen op het grondgebied. Voor dit laatste wordt gebruik gemaakt van een Housing-tool. Deze Housing-tool biedt een platform waarop elke gemeente het overzicht kan raadplegen, aanvullen en corrigeren van de plaatsen voor crisishuisvesting die werden aangeboden door de gemeente zelf of door burgers van de gemeente. Uiteindelijke is het de bedoeling dat Oekraïense vluchtelingen doorstromen naar duurzame huisvesting op de helaas al zeer krappe woningmarkt.
Oekraïense vluchtelingen die het statuut van tijdelijke bescherming genieten, dienen zich momenteel ook aan te melden in de gemeente voor registratie waar ze ook een A-kaart bekomen, geldig tot 4 maart 2023. Personen met A-kaart mogen werken in ons land maar kunnen bijvoorbeeld ook een steunvraag doen bij de sociale dienst van het OCMW. Vanaf dat ogenblik kunnen zij dus financiële middelen verwerven. Oekraïense vluchtelingen met een machtiging tot verblijf op grond van tijdelijke bescherming, hebben momenteel recht op maatschappelijke dienstverlening met equivalent leefloon als zij behoeftig zijn. Op federaal niveau is er momenteel evenwel discussie hoe de richtlijn van de Raad van de Europese Unie betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming voor tijdelijk ontheemden concreet zal ingevuld worden, specifiek bijvoorbeeld als zij worden opvangen in een collectief opvanginitiatief.
Voor de mensen in Zwalm die tijdelijke crisishuisvesting aanbieden, werd ook een afsprakenkader opgemaakt dat terug te vinden is op onze website zodat de kandidaat- opvanger of diegene die een woonentiteit of deel ervan beschikbaar wenst te stellen, weet waaraan hij of zij begint. In dit afsprakenkader is ook voorzien dat er een minimale check van de woonkwaliteit zal gebeuren, dat een uittreksel strafregister wordt gevraagd van de opvanger, dat gepolst worden of de opvanger goed kan inschatten wat die opvang zal inhouden ...
In dit afsprakenkader is voorzien welke vergoeding de opvanger aan de opgevangene kan vragen voor deze huisvesting. De tarieven zijn gebaseerd op de huur van de crisiswoning van het OCMW en die is op haar beurt gebaseerd op de hoogte van het leefloon van gezinshoofd/alleenstaande.
Door de grote toestroom duurt het helaas soms een aantal dagen vooraleer men een A-kaart kan bekomen. In die periode tussen aankomst in Zwalm bij een opvanggezin of in een opvangentiteit en het bekomen van de A-kaart, verwachten we dat de opvanger allerlei kosten draagt van de opgevangene indien dat nodig is gezien ze op dat moment nog geen recht hebben op bijv steun vanuit het OCMW. Om deze kost te vergoeden, wensen we een vergoeding te voorzien voor deze opvangperiode. De vergoeding is eveneens gebaseerd op de huurprijs van onze huidige noodwoning. Ze bedraagt € 15/gezin en €10 voor alleenstaanden. Deze vergoedingen zijn dezelfde als deze opgenomen in ons afsprakenkader waarbij de opvanger deze vergoeding mag vragen aan de opgevangene voor het geboden onderdak (als men dat wil).
Opvangers hebben immers ook een kost voor de opvang (verwarming, nutsvoorzieningen, ... ) en het lijkt fair deze in de fase voorafgaand aan het bekomen van de A-kaart of een ander beschermingsstatuut door de vluchteling als vergoeding te betalen aan de opvanger.
Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20.07.2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 08.07.1976
Louis Ide, Bruno Tuybens, Guido De Temmerman
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 42 min 19 sec - 51 min 02 sec
Art. 1 - §1 De gemeente voorziet een vergoeding als aanmoediging voor de crisishuisvesting en opvang van Oekraïense vluchtelingen via Fedasil toegewezen.
§2 De vergoedingen in dit reglement kunnen worden aangevraagd door natuurlijke personen en rechtspersonen die Oekraïense vluchtelingen opvangen op grondgebied van de gemeente Zwalm in een opvangentiteit.
§2 De vergoeding voor crisishuisvesting bedraagt:
-€15/dag per opgevangen gezin
of €10/dag indien het een alleenstaande betreft.
-De vergoeding wordt gerekend vanaf de dag van aankomst in de opvangentiteit en tot de dag van het bekomen van de A-kaart of een ander beschermingsstatuut dat rechten creëert door de opgevangenen met een maximum van 30 dagen per opgevangene.
-Elke begonnen dag wordt als een dag beschouwd.
§3 De vergoeding voor transportkosten voor begeleiding naar Brussel en kosten apotheek van de opgevangenen in de periode vanaf de dag van aankomst in de opvangentiteit en tot de dag van het bekomen van de A-kaart of een ander beschermingsstatuut dat rechten creëert, kunnen ook worden teruggevorderd mits voorlegging van de nodige bewijsstukken.
Art. 2 - De aanbieder van de crisishuisvesting dient de vergoeding aan te vragen via welzijn@zwalm.be.
De vergoeding wordt in beginsel uitgerekend op basis van de Housing-tool waartoe de gemeente toegang heeft en die toelaat te kijken wie hoeveel dagen opving tot het moment van het bekomen van de A-kaart die eveneens door het lokaal bestuur wordt uitgereikt of een ander beschermingsstatuut dat rechten creëert. Indien de informatie in de Housing-tool niet overeenstemt met de werkelijkheid wordt uitgegaan van de werkelijke toestand.
Art. 3 - Dit reglement treedt in werking op 04.03.2022 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 4 - Dit reglement geldt tot zolang de Oekraïense vluchtelingen gebruik kunnen maken van het tijdelijke beschermingsstatuut.
Bruno Tuybens, burgemeester
In kader van het gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 en art. 3 en 23 van de wet van 24.06.2013 betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, dient een protocolakkoord afgesloten te worden met de procureur des konings van het parket Oost-Vlaanderen.
Voor inbreuken bedoeld in artikel 3 van de GAS-wet kan de gemeenteraad voorzien in administratieve sancties.
Dit art. 3 bepaalt :
“In afwijking van artikel 2, § 1, kan de gemeenteraad bovendien in zijn reglementen of verordeningen een administratieve sanctie voorzien zoals bedoeld in artikel 4, § 1, 1° :
1° voor inbreuken bedoeld in de artikelen 398, 448 en 521, derde lid, van het Strafwetboek;
2° voor inbreuken bedoeld in de artikelen 461, 463, 526, 534bis, 534ter, 537, 545, 559, 1°, 561, 1°, 563, 2° en 3° en 563bis van het Strafwetboek;
3° voor de volgende inbreuken die worden bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op basis van de algemene reglementen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en met uitzondering van de overtredingen op autosnelwegen, meer in het bijzonder :
- de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren;
- de overtredingen van de bepalingen betreffende [de verkeersborden C3 en F103], uitsluitend vastgesteld door automatisch werkende toestellen, bedoeld in artikel 62 van dezelfde wet;
[4° voor het niet nakomen van de verplichting bedoeld in artikel 33, derde lid, derde zin.]
Een aantal van die inbreuken zijn opgenomen in ons GAS-reglement.
Art. 23 van de GAS-wet bepaalt : “Met betrekking tot de in art. 3 bepaalde inbreuken kan de gemeenteraad een protocolakkoord dat gesloten werd tussen de bevoegde procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege, bekrachtigen.
Dit protocolakkoord, waarvan de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de nadere voorwaarden en het model vastlegt, is een overeenkomst die werd opgesteld tussen het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege en de voor de gemengde inbreuken bevoegde procureur des Konings.
Dit protocolakkoord leeft alle wettelijke bepalingen na die met name betrekking hebben op de procedures voorzien voor de overtreders en kan de rechten van de overtreders niet schenden.
Het kan identiek zijn voor alle gemeenten van de politiezone in het geval bedoeld in artikel 2, § 2.
Voor de in artikel 3, 3°, bedoelde inbreuken, is de opstelling van een protocolakkoord evenwel verplicht.
Het protocolakkoord wordt bij de in de artikelen 3 en 4 bedoelde reglementen en verordeningen gevoegd en door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege bekendgemaakt op de internetsite van de gemeente indien zij daarover beschikt en/of via een affiche waarop vermeld staat waar de protocoltekst geraadpleegd kan worden door het publiek.
§ 2 Bij gebrek aan een protocolakkoord en voor de in artikel 3, 1°, bedoelde inbreuken kan de sanctionerend ambtenaar enkel een administratieve geldboete opleggen of een alternatieve maatregel hiervoor voorstellen voor zover de procureur des Konings, binnen een termijn van twee maanden, laat weten dat hij dit opportuun acht en dat hijzelf geen gevolg aan de feiten zal geven.
§ 3. Bij gebrek aan een protocolakkoord en voor de inbreuken bedoeld in artikel 3, 2°, beschikt de procureur des Konings over een termijn van twee maanden, te rekenen vanaf de dag van ontvangst van het origineel proces-verbaal, om de sanctionerend ambtenaar in te lichten dat een opsporingsonderzoek of een gerechtelijk onderzoek werd opgestart, vervolging werd ingesteld, dan wel dat hij oordeelt het dossier te moeten seponeren bij gebrek aan toereikende bezwaren. Deze mededeling doet de mogelijkheid vervallen voor de sanctionerend ambtenaar om een administratieve geldboete op te leggen.
De sanctionerend ambtenaar kan geen administratieve geldboete opleggen of een alternatieve maatregel hiervoor voorstellen vóór het verstrijken van deze termijn. Na het verstrijken ervan, kunnen de feiten enkel nog administratiefrechtelijk worden bestraft. De sanctionerend ambtenaar kan evenwel een administratieve geldboete opleggen of een alternatieve maatregel hiervoor voorstellen vooraleer deze termijn is verstreken indien de procureur des Konings vóór het verstrijken ervan heeft laten weten dat, zonder het materieel element van de inbreuk in twijfel te trekken, hij geen gevolg aan de feiten zal geven.”
Voor wat men inbreuken “niet-verkeer” en "verkeer" noemt en vervat in bovenvermelde art. 3,1° en 2°, dient door onze gemeente dus best een protocolakkoord afgesloten te worden. Er werd binnen de politiezone ook gestreefd naar een voor alle 4 de gemeenten uniform protocolakkoord. Dit protocolakkoord is een akkoord tussen het college en de procureur des konings. Het dient naderhand te worden bekrachtigd door de gemeenteraad .
Deze protocolakkoorden vervangen het protocolakkoord goedgekeurd bij collegebesluit van 16.01.2018.
Ondertussen werd het protocol ook ondertekend door het parket van Oost-Vlaanderen en dient het nog enkel te worden bekrachtigd door de gemeenteraad conform art. 23 van de GAS-wet.
Protocolakkoorden betreffende de gemeentelijke administratieve sancties inbreuken verkeer en inbreuken op het strafwetboek (niet-verkeer)
Collegebesluit van 06.01.2022 houdende goedkeuring van de protocolakkoorden met het parket inzake de GAS-verkeer en GAS-niet verkeer
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Artikelen 119bis en 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet
Wet van 24.06.2013 betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet
Omzendbrief OBOV2014019 en latere wijzigingen waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties
Gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 houdende het goedkeuren van het reglement gemeentelijke administratieve sancties (‘algemeen politiereglement’) voor de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 51 min 03 sec - 52 min 51 sec
Art. 1 - Het protocolakkoord met het parket van Oost-Vlaanderen betreffende de gemeentelijke administratieve sancties inbreuken verkeer en het protocolakkoord met het parket van Oost-Vlaanderen betreffende de gemeentelijke administratieve sancties inbreuken op het strafwetboek (niet-verkeer) zoals opgenomen in bijlage wordt bekrachtigd.
Art. 2 - Dit besluit zal samen met het ondertekende protocolakkoord overgemaakt worden aan de korpschef van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm en aan de provinciale sanctionerende ambtenaren.
Bruno Tuybens, burgemeester
De gemeente Lierde uitte de intentie toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen. Het toetredingsdossier is opgenomen in bijlage.
Overeenkomstig artikel 14 en 15 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, bepaalt de Koning de territoriale afbakening van de hulpverleningszones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad.
Dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur.
Dit comité dient het advies in te winnen van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan een advies aan de Koning formuleren.
Uit een arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen. Dat dit echter door timing van de gemeenteraad niet mogelijk was.
De burgemeester adviseerde dit onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad gunstig op het provinciaal raadgevend comité van 30.03.2022 en dit standpunt kan worden bekrachtigd.
Toetredingsdossier gemeente Lierde
Mail gouverneur op 02.03.2022
Wet van 15.05.2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15
Koninklijk Besluit van 4.03.2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18.01.2018)
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 52 min 52 sec - 56 min 40 sec
Art. 1 - Akte te nemen van de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Art. 2 - Dit voorstel gunstig te adviseren en het in die zin door de burgemeester in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen ingenomen standpunt te bekrachtigen.
Peter Van Den Haute, schepen
In de Paulatemstraat is er een problematiek van regelmatige wateroverlast die we wensen aan te pakken.
- Ter hoogte van de kerk in de Paulatemstraat wordt regelmatig wateroverlast vastgesteld ten gevolge van de afstroming van water van de zuidelijke gelegen velden (afstroming via Kapellestraat). Het water stroomt via de losweg naast woning nr 34, bij hevige regenval ook via de boomgaard tussen nrs 36 en 40, en via de Kapellestraat af tot op het kruispunt aan de kerk. Zowel woning nr 53 als woning nr 45 werden reeds verscheidene keren getroffen.
- ln de Kapellestraat wordt modderoverlast op straat vastgesteld door afstroming van de omliggende velden. Hier zijn reeds enkele maatregelen genomen (houthakseldam en bermherstel), maar deze zijn niet voldoende.
- Op het kruispunt van de Paulatemstraat met Hemelrijk wordt wateroverlast op straat vastgesteld ten gevolge van de afstroming van hemelwater van de zuidelijk gelegen velden. Hier is reeds een houthakseldam aanwezig, maar deze maatregel is onvoldoende. Ook het onvoldoende onderhoud van de afwateringsgracht draagt bij aan de wateroverlast.
- De constructie van de gracht tussen nrs 43 en 45 is zodanig dat deze onvoldoende water kan afvoeren.
Deze knelpunten werden ook beschreven in de fiche deelgebied 9 van het vorige maand door de gemeenteraad goedgekeurde hemelwaterplan en we wensen deze aan te pakken en TMVW daartoe opdracht te geven. De erosiegerelateerde problemen zijn reeds opgenomen met de erosiecoördinator. Op het perceel ten zuiden van nr 36 zal een buffer- of infiltratievoorziening ook deel uitmaken van de oplossing.
De budgettaire voorzieningen voor eventuele kleine grondverwervingen zullen in een volgende meerjarenplanaanpassing worden getroffen. Aan TMVW zal de opdracht worden gegeven om een studiebureau aan te stellen voor de opmaak van het ontwerp van een buffer- of infiltratievoorziening met de grondverwervingen en een eventuele omgevingsvergunningsaanvraag voor te bereiden. Die studieopdracht wordt geraamd op €50.000 ten laste van onze Aquario-enveloppe.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 09.09.2021 tot het aanstellen van een onderhandelaar voor het open leggen van de gracht in de Paulatemstraat tussen nrs 43 en 45
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 56 min 41 sec - 1 u 01 min 01 sec
Art. 1 – Aan TMVW wordt de opdracht gegeven om lastens ons investeringsbudget binnen Aquario de studieopdracht uit te voeren voor het oplossen van de afwateringsproblematiek op de Paulatemstraat. De opdracht wordt geraamd op € 50.000.
Art. 2 – TMVW zal van deze beslissing in kennis worden gesteld.
Peter Van Den Haute, schepen
Op 12 december 2019 werd er een omgevingsvergunning afgeleverd met referentie OMV_2019096070, voor de aanvraag ingediend door Michiel De Rouck, landmeter, op grond van de familie De Coene, strekkende tot het verkavelen van 4 loten voor halfopen bebouwing met inbegrip van het slopen van bestaande gebouwen op de percelen gelegen in de Heufkensstraat, gekend op het kadaster als Zwalm, 11e afd (Sint-Denijs-Boekel), sectie B, nrs 92M, 92N, 94K en 94P.
Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat lot 7, deel van de kadastrale percelen 94K en 92N, door predadstratie gekend als nummer 513G P0000, kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien worden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Na opmeting op 3 januari 2022 door Michiel De Rouck, Frédéric Van Der Nootstraat 2, 9300 Aalst, bedraagt deze kosteloze grondafstand 26m² ten voordele van het gemeentebestuur.
Notaris Ann De Smet, vennoot van de vennootschap "De Smet & Willems geassocieerde notarissen, met zetel te Noordlaan 11, 9630 Zwalm, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.
Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door notaris Ann De Smet, vennoot van de vennootschap "De Smet & Willems geassocieerde notarissen, met zetel te Noordlaan 11, 9630 Zwalm
Opmetingsplan van 3.01.2022 door door Michiel De Rouck, Frédéric Van Der Nootstraat 2, 9300 Aalst
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12.12.2019 met betrekking tot de verkavelingsvergunning met referentie OMV_2019096070
Verkavelingsplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 01 min 02 sec - 1 u 01 min 51 sec
Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Heufkensstraat opgemaakt door notaris Ann De Smet, vennoot van de vennootschap "De Smet & Willems geassocieerde notarissen, met zetel te Noordlaan 11, 9630 Zwalm, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Peter Van Den Haute, schepen
Op 01.04.2021 werd er een omgevingsvergunning afgeleverd , met referentie OMV_2020161875, voor de aanvraag ingediend door Immo Woonst Estate, Paddestraat 14, 9620 Zottegem, strekkende tot het bouwen van 2 halfopen eengezinswoningen, het verbouwen van een bestaande woning naar 2 woonentiteiten, het verbouwen van de oude schuur naar 2 woonentiteiten, het slopen van een schuur, het slopen van een bijgebouw en het aanleggen van het binnengebied en parkeerplaatsen. op een perceel gelegen te Paulatemstraat ter hoogte van nummer 59, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie A nr. 410A.
Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat loten 9_1, 9_2 en 9_3, met een respectievelijke oppervlakte van 14, 12 en 84m² ,van het perceelnummer 410/A/P0000 kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. De opmeting werd uitgevoerd op 3.03.2022 door Benjamin Hellebaut, landmeter-expert bij Metae, Houtemstraat 2 busD, 9860 Oosterzele. De wegenis in het aan te leggen binnengebied blijft in private eigendom.
Notaris De Smet & Willems geassocieerde notarissen, Noordlaan 11, 9630 Zwalm, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.
Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door notaris De Smet & Willems geassocieerde notarissen, Noordlaan 11, 9630 Zwalm
Opmetingsplan van 3.03.2022 door door Benjamin Hellebaut, landmeter-expert bij Metae, Houtemstraat 2 busD, 9860 Oosterzele
Uittreksel uit de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 01.04.2021 met betrekking tot de verkavelingsvergunning met referentie OMV_2020161875
Verkavelingsplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 01 min 52 sec - 1 u 02 min 52 sec
Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Paulatemstraat opgemaakt door notaris De Smet & Willems geassocieerde notarissen, Noordlaan 11, 9630 Zwalm, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Peter Van Den Haute, schepen
Op 11 december 2020 werd er een omgevingsvergunning afgeleverd, met referentie OMV_2020075656, voor de aanvraag ingediend door Stefanie Browaeys voor consoorten De Clercq, strekkende tot het verkavelen van grond in 4 loten voor halfopen eengezinswoningen en 1 lot voor 1 gesloten eengezinswoning op een perceel gelegen in de Kazernestraat 7, gekadastreerd als afdeling 7 sectie A nr. 362G.
Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat een deel van het perceel met perceelnummer 362/G/P0000 kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Na opmeting op 1 maart 2022 door Tom Martens, Lepelstraat 77a, 9660 Brakel, bedraagt deze kosteloze grondafstand 105,82m² ten voordele van het gemeentebestuur.
Notaris Kristof Berlengé, vennoot van de vennootschap “de Vuyst & Berlengé, geassocieerde notarissen” met zetel te Zottegem, Steenweg op Aalst 125, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.
Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door notaris Kristof Berlengé, vennoot van de vennootschap “de Vuyst & Berlengé, geassocieerde notarissen” met zetel te Zottegem, Steenweg op Aalst 125
Opmetingsplan van 1.03.2022 door door Tom Martens, Lepelstraat 77a, 9660 Brakel
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11.12.2020 met betrekking tot de verkavelingsvergunning met referentie OMV_2020075656.
Verkavelingsplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 02 min 53 sec - 1 u 02 min 56 sec
Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Kazernestraat opgemaakt door notaris Kristof Berlengé, vennoot van de vennootschap “de Vuyst & Berlengé, geassocieerde notarissen” met zetel te Zottegem, Steenweg op Aalst 125, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Peter Van Den Haute, Schepen.
Op 10 juni 2021 werd er een omgevingsvergunning afgeleverd met referentie OMV_202104559, voor de aanvraag ingediend door VIATOR BVBA, Romeins Plein 13, 9620 Zottegem, in opdracht van mevrouw Roeser Léonie, Van den Perre Godelieve, De Bock Ludwig en De Bock Erwin, strekkende tot het verkavelen van een perceel in 8 loten, 4 loten voor halfopen eengezinswoningen, 3 loten voor vrijstaande eengezinswoningen op een perceel gelegen te Moldergem 52, gekadastreerd of het geweest als afdeling 11 sectie A nrs. 167K, 169A, 170 en 173D.
Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat de loten 8A, 8B en 8C met een respectievelijke oppervlakte volgens meting van 38, 13 en 141 m², en een respectievelijk precadnummer 45046 A 589 P P0000, 45046 A 589 R P0000 en 45046 A 589 S P0000 kosteloos worden afgestaan aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Het opmetingsplan werd opgesteld op 20 januari 2022 door Jan De Sutter, Romeins Plein 13, 9620 Zottegem.
Notaris Manuel Van Hoof, geassocieerde notaris met zetel te Adolphe della Faillelaan 2H, 9052 Gent, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.
Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door notaris Manuel Van Hoof, geassocieerde notaris met zetel te Adolphe della Faillelaan 2H, 9052 Gent
Opmetingsplan van 20.01.2022 door door Jan De Sutter, Romeins Plein 13, 9620 Zottegem
Uittreksel uit de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 10.06.2021 met betrekking tot de verkavelingsvergunning met referentie OMV_2021045592
Verkavelingsplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 02 min 57 sec - 1 u 03 min 03 sec
Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Moldergem opgemaakt door notaris Manuel Van Hoof, geassocieerde notaris met zetel te Adolphe della Faillelaan 2H, 9052 Gent, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.
Bruno Tuybens, burgemeester
Bij de vergunningsaanvraag voor een opvang voor kinderen bij het Agentschap Opgroeien moet een organisator vanaf dit jaar verplicht een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur toevoegen voor:
De regelgeving voorzag vroeger al dat een organisator een advies moest vragen aan het lokaal bestuur over de vergunningsaanvraag voor een kinderopvanglocatie. Dit advies was echter niet verplicht af te leveren noch was de organisator verplicht het advies af te wachten.
De adviesrol van het lokaal bestuur wordt nu versterkt. Het lokaal bestuur zal vanaf dit jaar, als antwoord op de adviesvraag, verplicht een advies geven over de opportuniteit van de opvang en dit advies moet aan de vergunningsaanvraag toegevoegd worden. Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator in de vergunningsaanvraag aangeven hoe hij met de opmerkingen in het advies van het lokaal bestuur zal omgaan.
Het lokaal bestuur moet een procedure vastleggen voor het opstellen van het advies. Bij het opstellen van het advies moet rekening gehouden worden met vooraf bepaalde criteria die transparant, objectief en relevant zijn om de opportuniteit te beoordelen.
De criteria en de procedure dienen voor advies worden voorgelegd aan het lokaal overleg kinderopvang (LOK). Het LOK gaf een positief advies op de vergadering van 21.02.2022.
De opgestelde procedure beoogt het versterken van de dialoog tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang.
De criteria worden beoordeeld op basis van de meest recente bevindingen van het Lokaal Loket Kinderopvang. Het advies wordt vervolgens voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het advies wordt door het lokaal bestuur afgeleverd binnen de 30 dagen na ontvangst van de aanvraag.
De criteria zijn:
1. Ruimtelijke ordening: de organisator wint de noodzakelijke inlichtingen in inzake stedenbouwkundige verordeningen en vergunningen. Hij zet ook de nodige stappen om, indien er een vergunningsplicht is, de procedure op te starten. Bij de aanvraag zit een bewijs van deze inlichtingen.
2. Spreiding: het bestuur beoogt een evenwichtige spreiding in de gemeente. De opvanglocatie wordt beoordeeld op basis van de bereikbaarheid en de situering ten opzichte van het huidige aanbod. Het is een meerwaarde indien nieuwe initiatieven zich vestigen in deelgemeenten met een lager percentage kinderopvangplaatsen ten opzichte van het aantal kinderen.
3. Samenwerking lokaal beleid: de organisator participeert aan het Lokaal Overleg Kinderopvang en engageert zich om actief gebruik te maken van de software die gebruikt wordt door het lokaal loket kinderopvang.
Indien de organisator niet akkoord gaat met het advies, kan deze binnen de termijn van 30 dagen formuleren en bezorgen aan het lokaal bestuur. De organisator beschikt tevens over hoorrecht inzake zijn adviesvraag.
Advies opportuniteitsadvies - Lokaal Overleg Kinderopvang dd. 21.02.2022
Decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur
Besluit van de Vlaamse regering van 24.05.2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, artikel 2 3° en 7
Besluit van de Vlaamse regering van 22.11.2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters, artikel 13
Besluit van de Vlaamse regering van 9.05.2014 houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuter, artikel 51/1 tot en met 51/4.
Besluit van de Vlaamse regering van 29.01.2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang
Geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 03 min 04 sec - 1 u 05 min 45 sec
Opportuniteitsadvies bij een vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang
Inleiding
Bij de vergunningsaanvraag voor een opvang bij het Agentschap Opgroeien moet een organisator vanaf dit jaar verplicht een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur toevoegen voor:
• de opstart van een groepsopvang (niet voor gezinsopvang)
• de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie vanaf 9 plaatsen (de verplichting geldt dus niet voor een uitbreiding tot 8 plaatsen)
Het advies wordt gegeven door het College van Burgemeester en Schepenen en is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator in zijn vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien toelichten hoe hij in het opportuniteitsadvies met de opmerkingen van het lokaal bestuur zal omgaan of waarom hij het advies van het lokaal bestuur wenst naast zich neer te leggen.
Met dit opportuniteitsadvies willen we je er dus voornamelijk toe aanzetten om na te denken en voldoende informatie in te winnen vóór het oprichten of uitbreiden van je kinderopvang op de vooropgestelde locatie.
We vragen je dan ook voor het aanvragen van het opportuniteitsadvies contact op te nemen met het lokaal bestuur. Zo ontstaat er, reeds voor de start van een nieuwe opvanglocatie, een dialoog tussen jou als organisator en het lokaal bestuur en helpt het lokaal bestuur jou een beter inzicht te geven omtrent eventuele problemen en kansen, de lokale context en de stedenbouwkundige situatie.
Je maakt hiervoor een afspraak met de dienst Welzijn via 055 49 91 91 of welzijn@zwalm.be.
Tijdens het kennismakingsgesprek horen we graag wat jouw plannen zijn. Waarom start je met een kinderopvang? Waar wens je jouw kinderopvang uit te bouwen? Welk type opvang? Waarom wil je uitbreiden? Wat zijn de grote lijnen van je werkmethode?
Zit je nog met vragen of wens ergens meer info over dan proberen we je te helpen of door te verwijzen naar gespecialiseerde diensten.
Je koppelt aan dit gesprek best ook een afspraak met de dienst Stedenbouw, om na te gaan of het op jouw gewenste locatie is toegestaan om een kinderopvang op te starten. De dienst Stedenbouw geeft je ook het nodige advies als er vergunningen nodig zijn.
Na dit kennismakingsgesprek kan je een opportuniteitsadvies aanvragen. In deze aanvraag dien je aan te tonen dat je aan een aantal criteria voldoet.
Criteria
Het lokaal bestuur gebruikt voor de opmaak van dit advies enkele vooraf bepaalde criteria om de opportuniteit te beoordelen van een nieuwe locatie/uitbreiding in de gemeente. De criteria worden beoordeeld op basis van de meest recente bevindingen van het Lokaal Loket Kinderopvang. In het advies wordt de beoordeling van de criteria gemotiveerd en samengevat tot een algemeen besluit.
De organisator wint de noodzakelijke inlichtingen in inzake stedenbouwkundige verordeningen en vergunningen. Hij zet ook de nodige stappen om, indien er een vergunningsplicht is, de procedure op te starten. Bij de aanvraag zit een bewijs van deze inlichtingen.
Het bestuur beoogt een evenwichtige spreiding in de gemeente. De opvanglocatie wordt beoordeeld op basis van de bereikbaarheid en de situering ten opzichte van het huidige aanbod. Het is een meerwaarde indien nieuwe initiatieven zich vestigen in deelgemeenten met een lager percentage kinderopvangplaatsen ten opzichte van het aantal kinderen.
De organisator participeert aan het Lokaal Overleg Kinderopvang en engageert zich om actief gebruik te maken van de software die gebruikt wordt door het lokaal loket kinderopvang.
Aanvraagprocedure
HOE JOUW OPPORTUNITEITSADVIES AANVRAGEN?
Na het kennismakingsgesprek vul je het aanvraagformulier in dat op onze website is gepubliceerd.
Deze aanvraag bevat minstens volgende gegevens:
• Identificatie- en contactgegevens van de organisator.
• Het adres van de locatie waar u de kinderopvang wil starten of uitbreiden.
• Het beoogde aantal plaatsen en de startdatum.
• Gevraagde info per criteria.
De aanvraag dient gericht te worden naar:
Lokaal bestuur Zwalm
Lokaal Loket Kinderopvang Zwalm
Zuidlaan 36
9630 Zwalm
welzijn@zwalm.be
Binnen de 15 dagen ontvang je een ontvangstbevestiging per mail. Het opportuniteitsadvies zelf word je binnen de 30 dagen na ontvangst van je aanvraag bezorgd. Indien je binnen de 30 dagen na het indienen van je adviesaanvraag geen advies ontvangt, kan je jouw vergunningsaanvraag ten aanzien van het Agentschap Opgroeien verder zetten zonder het opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur.
OPMAAK VAN HET ADVIES
De verantwoordelijke van het Lokaal Loket Kinderopvang formuleert in overleg met de bevoegde Schepen het opportuniteitsadvies op basis van de criteria, afgetoetst binnen het Lokaal Overleg Kinderopvang d.d. 21/02/2022 en goedgekeurd door de Gemeenteraad d.d. XX/03/2022. Dit advies wordt vervolgens voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen.
WAT ALS JE NIET AKKOORD GAAT MET HET UITGEBRACHTE ADVIES?
Als organisator kan je binnen de 30 dagen na ontvangst van het opportuniteitsadvies opmerkingen formuleren. Je dient deze schriftelijk (per brief of e-mail) in, gericht aan het Lokaal Loket Kinderopvang Zwalm. Je beschikt over een hoorrecht inzake jouw adviesvraag. Tijdens de hoorzitting kan je opmerkingen of extra duiding formuleren naar aanleiding van het uitgebracht advies. Na jouw hoorrecht zal het College van Burgemeester en Schepenen zo snel mogelijk een nieuwe gemotiveerde beslissing nemen waarin zij het oorspronkelijke opportuniteitsadvies hetzij handhaaft, hetzij aanpast.
WAAR KAN JE TERECHT MET VRAGEN?
Met alle vragen over dit opportuniteitsadvies kan je terecht bij de verantwoordelijke van het Lokaal Loket Kinderopvang via 055 49 91 91 of via welzijn@zwalm.be.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de criteria en de procedure voor het opportuniteitsadvies bij een vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang goed.
Peter Van Den Haute, schepen
In het kader van de opdracht “Herbestemming kerken - ontwerpopdracht inrichting kerk Sint-Blasius-Boekel als cultuurkerk” werd op 04.03.2022 een bestek met nr. 2022/627 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 67.200,00 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0705-01/2210500/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP1 (actie 741).
Bestek nr 2022/627
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Mario Baert
De vergadering wordt tijdens de behandeling van dit punt even geschorst
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 05 min 46 sec - 1 u 14 min 10 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2022/627 van 04.03.2022 en de raming voor de opdracht “Herbestemming kerken - ontwerpopdracht inrichting kerk Sint-Blasius-Boekel als cultuurkerk”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 67.200,00 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Francia Neirinck, schepen
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 01.07.2021 om een subsidieaanvraag in te dienen bij het Plattelandsloket van de Provincie voor de aanpak van de stationssite van Sint-Denijs-Boekel. Het project beoogt de ontharding en groene inrichting van de voormalige goederenkoer en legt de focus op maximaal behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit, de creatie van een ontmoetingsplek voor buurtbewoners, hondeneigenaars en pendelaars in een participatief project. Voor dit project werken we samen met Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen (RLVA) voor de voorbereiding en opvolging van het participatietraject en de uitwerking van een gedragen ontwerp, en met HoGent voor de inrichting van een hondensnuffelweide.
Dit project werd ingediend op 01.07.2021. De samenwerkingsovereenkomsten met RLVA en HoGent werden goedgekeurd op de gemeenteraad van 30.09.2022.
De HoGent wenst echter een kleine aanpassing in de overeenkomst. Hun opdracht wordt verder gespecificeerd en er wordt expliciet vermeld dat de HoGent geen cofinanciering draagt.
Het volledige project werd geraamd op 76.900,00 EUR, waarvan 65% subsidieerbaar. De HoGent zal voor haar aandeel in dit project 4.500 Euro rekenen.
Aangepaste samenwerkingsovereenkomst met HoGent in het kader van het project "Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel"
Gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 houdende goedkeruing van de samenwerkingsovereenkomsten met RLVA en HoGent in het kader van het plattelandsproject "Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 14 min 11 sec - 1 u 16 min 48 sec
Overeenkomst tussen de gemeente Zwalm en Hogeschool Gent, Onderzoekscentrum 360° Zorg en Welzijn in het kader van het project “Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel” dat werd opgemaakt in het kader van de maatregelen omgevingskwaliteit (PDPO III) en Platteland Plus.
Tussen de ondergetekenden,
Gemeente Zwalm, Zuidlaan 36 te 9630 Zwalm, vertegenwoordigd door Bruno Tuybens, Burgemeester en Philip Lefever, Algemeen Directeur , hierna de promotor genoemd,
enerzijds,
Hogeschool Gent, , openbare instelling met rechtspersoonlijkheid ingevolge het bijzonder decreet van 13 juli 2012 houdende regeling van de bestuurlijke organisatie en werking van sommige publiekrechtelijke hogescholen, met maatschappelijke zetel te 9000 Gent, Geraard de Duivelstraat 5, hier vertegenwoordigd door Koen Goethals, algemeen directeur, waarvan deel uitmaakt het Onderzoekscentrum 360° Zorg en Welzijn, die Annelies Van Nuffel aanduidt als verantwoordelijke voor de uitvoering van deze overeenkomst,
hierna de partner genoemd,
anderzijds,
wordt overeengekomen wat volgt:
De promotor diende bij het provinciale plattelandsloket van de provincie Oost-Vlaanderen het volgende project in: Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel
Het project werd door het provinciaal management comité ( PMC ) goedgekeurd, en dus bevestigen ondergetekenden volgende zaken uit te voeren:
De promotor voert volgende onderdelen van het project uit en financiert volgende onderdelen:
De partner voert volgende onderdelen van het project uit rond de hondensnuffelweide:
HOGENT zal advies geven in het participatief traject rond de hondensnuffelweide en dit voor een maximum van 8 werkdagen. Waar de beschikbare manuren ingezet worden zal in samenspraak beslist worden binnen het beschikbare budget en op basis van de prioriteiten zoals vooropgesteld door de projectgroep.
Meer in detail:
Het project wil toegankelijke plaatsen creëren waar eigenaars van honden contact leggen met buurtbewoners, lokale senioren en alleenstaanden, en recreatieve gebruikers van de groene ruimte. Daarnaast worden mensen gesensibiliseerd rond het gedrag en de behoeften van de honden om de gezondheid en het welzijn van de dieren te verbeteren en wederzijdse frustraties en onbegrip tussen eigenaars van dieren en buurtbewoners tegen te gaan.
De uitwerking van deze doelstellingen zal aangestuurd worden tijdens een participatief traject met de betrokken groepen. Het advies van HOGENT kadert binnen de inrichting van een hondenzone met zitruimte waar interactieve sensibiliserende materialen ingezet worden gericht op het vermijden van overlast en op de verbetering van het welzijn van dieren. Dit advies zal gegeven worden tijdens het participatieve traject en voor de evaluatie en eventuele bijsturing van de uitgewerkte snuffelzone.
Rubriek |
Bedrag |
Wie financiert (prefinanciering) |
BUDGET |
|
|
HOGENT |
4.500,00 euro |
promotor |
Samenvattende tabel
Totale projectkost |
76.900,00 euro |
Overheidssteun |
49.985,00 euro |
Hoofdpromotor |
26.915,00 euro |
De overeenkomst vangt aan vanaf de goedkeuring van het project door het PMC en loopt tot het einde van het project.
De promotor bevestigt dat hij een declaratiedossier opmaakt volgens de richtlijnen van de VLM. De promotor maakt 1 dossier op en vraagt de nodige facturen en kostenbewijzen aan de partner op.
De volledige cofinanciering wordt gestort op het rekeningnummer van de promotor. Hierbij bevestigt de promotor, na het ontvangen van de cofinanciering dat hij binnen 30 dagen de partner hetzelfde percentage aan cofinanciering doorstort als dat hij ontvangen heeft op het rekeningnummer van de partner.
(als de promotor 65% cofinanciering krijgt, moet hij ook 65% cofinanciering uitbetalen op de ingediende facturen van de partner de promotor kan eventueel een bepaald bedrag vragen voor de administratieve lasten via een factuur aan zijn partner maar de cofinanciering mag niet verminderd worden)
HOGENT dient geen cofinanciering te dragen. De promotor stort 4500 euro (excl. BTW indien van toepassing) door naar HOGENT op basis van de factuur opgemaakt door HOGENT.
Voor de promotor Voor de partner
Gemeente Zwalm Hogeschool Gent
Philip Lefever Koen Goethals
Algemeen directeur Algemeen Directeur
Bruno Tuybens
Burgemeester
Annelies Van Nuffel
Onderzoeker
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomsten met HoGent in kader van het plattelandsproject "Groen buurt- en ontmoetingspark Sint-Denijs-Boekel" goed zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomst.
Francia Neirinck, schepen.
De verandering van het klimaat confronteert ons met langere periodes van droogte en intensievere regenperiodes. De gemeente Zwalm wil daarom in het kader van haar klimaatbeleid het gebruik van regenwatertonnen stimuleren bij haar burgers. Door zoveel mogelijk regenwater op te vangen vermindert de lokale afstroming ervan. Door het aanbieden van een premie bij de aankoop van een regenwaterton moedigt het bestuur het hergebruik aan van regenwater en lokale infiltratie in de tuinen van haar bewoners.
Advies milieuraad dd. 17.03.2022
Gemeenteraadsbesluit van 24.02.2022 houdende goedkeuring van het hemelwaterplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.
Wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Matthijs Verschraegen, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://youtu.be/yUFOdO15OyQ - Tijdsblok audio: 1 u 16 min 49 sec - 1 u 23 min 00 sec
Art. 1 – Dit reglement geldt voor de periode 2022-2025 en bepaalt de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de gemeentelijke premie voor de aankoop van een regenwaterton.
Art. 2 – §1Een gemeentelijke premie voor de aankoop van een regenwaterton kan enkel verleend worden aan eigenaars of bewoners van woningen gelegen op het grondgebied van de gemeente Zwalm. De ton dient geplaatst te worden op het grondgebied van de gemeente Zwalm.
§2 De subsidie moet worden aangevraagd door de eigenaar of huurder van het gebouw. Indien de huurder een aanvraag verricht, moet hierbij een schriftelijke toestemming van de eigenaar worden toegevoegd.
§3 De subsidie wordt pas uitbetaald na de aankoop van een regenwaterton en na voorlegging van een aankoopbewijs, bvb facturen (bestelbons, leveringsbons worden niet als aankoopbewijs aanvaard) en een recente foto.
§4 Premieaanvragen zijn geldig voor facturen die niet ouder zijn dan 6 maanden op het moment van indiening van de aanvraag bij het bestuur.
§5 De premie kan slechts éénmaal per woonperceel/adres toegekend worden.
Art. 3 - De regenwaterton dient aangesloten te worden op een dakoppervlakte van minimum 4 m².
De inhoud van de regenwaterton dient minimum 120 liter te bedragen.
De regenwaterton dient voorzien te zijn van een aftapkraantje
De overloop van de regenwaterton moet bij voorkeur uitmonden op een onverharde oppervlakte en niet op de riolering.
Art. 4 – De aanvrager bezorgt een ingevuld aanvraagformulier (indien mogelijk en bij voorkeur online) en voegt hierbij de gevraagde bewijsstukken ter staving van de voorwaarden. Indien de aankoop gebeurt via een gemeentelijke verkoop, en indien dit mogelijk wordt gemaakt door de organisator, kan een automatische verrekening gebeuren van de premie via prijsreductie van de aankoop.
Art. 5 - De premies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning. De premie kan maximaal 50% van de kostprijs bedragen, met een maximum van:
Art. 6 - De aanvrager engageert zich om de regenwaterton in goede staat te behouden en te gebruiken. Ze mag onder geen beding worden verkocht of verwijderd van het opgegeven installatieadres binnen een periode van twee jaar na de subsidieaanvraag.
Art. 7 - §1 Het college van burgemeester en schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.
§2 Het college van burgemeester en schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om ter plaatse de werken te controleren, alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen maar gebruikt worden in verband met de toelageverdeling.
Art. 8 - Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het college van burgemeester en schepenen de uitbetaling van de premie geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokken aanvrager voor verdere premies uitsluiten.
Art. 9 - De subsidie kan enkel toegekend worden indien de betreffende maatregel niet verplicht wordt door bestaande wettelijke of reglementaire bepalingen.
Art. 10 – Inwerkingtreding.
Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad