Door een technisch probleem is er enkel een audio-opname en geen audio-visuele opname.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.04.2024 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.04.2024.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 25.04.2024 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=U5ES9CB7y3E&t=289s
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Matthijs Verschraegen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 3 min 16 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.04.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Bruno Tuybens, burgemeester
Met het gemeenteraadsbesluit van 17.05.2018 werd het reglement ter toekenning van het ereburgerschap van de gemeente Zwalm goedgekeurd. Met dit reglement wordt het toekennen van de titel ‘ereburger’ aan personen die zich op een bijzondere manier verdienstelijk hebben gemaakt mogelijk. Deze titel heeft vooral een ceremoniële waarde, waaruit de erkentelijkheid van de gemeente en haar bevolking blijkt ten aanzien van de verdiensten van een bepaalde burger.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van Zwalm wordt de gemeenteraad gevraagd het ereburgerschap toe te kennen aan:
Staving van de voorstellen, waarmee het college wenst aan te tonen dat de kandidaten een aantoonbare band hebben met de gemeente Zwalm, bijgedragen hebben tot het welzijn of de welvaart in de gemeente Zwalm, ofwel zelf een grote faam en aanzien verworven hebben met een Vlaamse, nationale of internationale uitstraling en aldus een (inter)nationale uitstraling geven of gegeven hebben aan de gemeente Zwalm, treffen de raadsleden aan in de bijlagen bij dit besluit.
Ook de instemmingsverklaringen van de kandidaten of hun nabestaanden horen bij dit toekenningsdossier.
Gestaafde voorstellen
Instemmingsverklaringen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Gemeenteraadsbesluit van 17.05.2018 betreffende het reglement ter toekenning van het ereburgerschap
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 3 min 17 sec - 9 min 03 sec
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor art. 1 voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
19 stemmen ja
0 stemmen neen
0 onthoudingen
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor art. 2 voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
19 stemmen ja
0 stemmen neen
0 onthoudingen
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor art. 3 voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
19 stemmen ja
0 stemmen neen
0 onthoudingen
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor art. 4 voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
19 stemmen ja
0 stemmen neen
0 onthoudingen
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor art. 5 voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
19 stemmen ja
0 stemmen neen
0 onthoudingen
Art. 1 – Aan Peter Hinssen wordt de titel ‘ereburger van Zwalm’ toegekend.
Art. 2 – Aan Mieke Verniest wordt de titel ‘ereburger van Zwalm’ toegekend.
Art. 3 - Aan Mare Van Hove wordt de titel ‘ereburger van Zwalm’ toegekend
Art. 4 - Aan Marleen Denijs wordt de titel ‘ereburger van Zwalm’ toegekend.
Art. 5 - Aan wijlen Hedwig Leenaert wordt postuum de titel ‘ereburger van Zwalm’ toegekend.
Art. 6 - Dit besluit wordt kennisgegeven aan de in art. 1 t.e.m. 5 vermelde personen of de erfgenamen die hun instemming verleenden.
Art. 7 - Het college van burgemeester en schepenen regelt de verdere praktische modaliteiten.
Bruno Tuybens, burgemeester
Een (dreigende) noodsituatie is een gebeurtenis die schadelijke gevolgen heeft veroorzaakt of kan veroorzaken:
• een brand,
• een overstroming,
• een instorting,
• een zwaar verkeersongeval,
• een spoorwegongeval,
• een ontploffing
• …
Het bestaande ANIP was aan een update toe mede gelet op o.a. gewijzigde regelgeving en werd volledig geactualiseerd en gehercoördineerd.
Het werd ook besproken op een gemeentelijke veiligheidscel van 27.03.2024.
Gemeentelijke Algemeen Nood- en Interventieplan versie 2.2-2024
Verslag veiligheidscel 27.03.2024
De nieuwe gemeentewet van 24.06.1988 inzonderheid art. 135§2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Koninklijk besluit van 22.05.2019 betreffende de lokale noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 9 min 04 sec - 22 min 25 sec
Enig artikel - Het gehercoördineerde en geüpdate gemeentelijke nood- en interventieplan (ANIP) versie 2.2-2024 wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Bruno Tuybens, burgemeester
Op 19 april 2021 werd de oproep voor kandidaat Landschapsparken gelanceerd. Landschapsparken zijn gebieden met een uitgesproken landschapskwaliteit, waarbij vanuit een integrale visie en werking aan het harmonieus samengaan van landschapsontwikkeling, recreatie, natuur, landbouw, bedrijvigheid en toerisme kan gewerkt worden.
Een Landschapspark is een specifiek geografisch afgebakend gebied dat gevormd wordt door een ruimtelijke landschappelijke samenhang en een minimale oppervlakte van 10.000 ha heeft.
Een Landschapspark vormt de start van een langdurige, duurzame en tastbare gebiedswerking.
Een erkend Landschapspark zal voor een visieperiode van 24 jaar structurele middelen ontvangen voor het aanwerven van een professioneel team, een werkingsbudget en een hefboom/investeringsbudget dat via een financieel groeiplan nog meer middelen kan teweegbrengen.
In zitting van 25.05.2023 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed met de Provincie Oost-Vlaanderen, vzw Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen, vzw Toerisme Oost-Vlaanderen en IGS SOLVA. Krachtens die samenwerkingsovereenkomst keurde de gemeente de kandidatuur goed van het Landschapspark Vlaamse Ardennen, haar gunstig advies ten aanzien van het ingediende Masterplan (visie voor 24 jaren) en Operationeel plan (actieplan eerste 6 jaren) en haar intentie tot financiële en bestuurlijke deelname aan het bestuursorgaan van het Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Dit gemeenteraadsbesluit resulteerde toenmaals onder voorbehoud van een parlementaire bekrachtiging en afkondiging door de Vlaamse Regering van het toenmalige ontwerp van decreet houdende de Vlaamse Parken. Dat ontwerp stipulerende dat de erkenning als Landschapspark geen bijkomende verplichtingen of beperkende maatregelen voor inwoners, ondernemers, landbouwers, … boven de vigerende regelgeving zou genereren en dat de werking van een Landschapspark nooit afbreuk zou kunnen doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Tevens resulteerde de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst onder voorbehoud van een definitieve erkenning door de Vlaamse Regering van het aangevraagde kerngebied als Landschapspark én onder voorbehoud van een aantal bestuurlijke principes die de lokale besturen wensten verankerd te zien in de verdere formele uitwerking van de bestuurlijke structuren van het Landschapspark.
Op 7 juni 2023 en op 14 juli 2023 werden respectievelijk het Parkendecreet en het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het Parkendecreet (Parkenbesluit) bekrachtigd.
Op 13 oktober 2023 erkende de Vlaamse Regering het geselecteerde kerngebied uit de Vlaamse Ardennen als Landschapspark, na een uitermate positieve beoordeling van de intersectorale vakjury van het kandidaatsdossier (hoogste score van alle kandidaat Landschapsparken).
In uitvoering van artikels 12 tot en met 14 van het Parkendecreet en de nadere voorwaarden zoals bepaald in het Parkenbesluit dient een erkend park uiterlijk zes maanden na de erkenning een Parkbureau op te richten. Het Parkbureau is het decretale bestuursorgaan van een rechtspersoon Landschapspark aan wie de minister het beheer en management van dat Landschapspark toekent. De opdracht van een Parkbureau bestaat in het coördineren, afstemmen en initiëren van initiatieven en de werking in het gebied waarvoor het Vlaams Park erkend is en waarvan de coördinatie aan hem werd toevertrouwd, in overeenstemming met de doelstellingen, vermeld in artikel 3 en 4 van het Parkendecreet.
Artikel 8 van het Parkendecreet bepaalt hierbij effectief dat een Parkbureau en de uitvoering van het Masterplan en de Operationele plannen nooit afbreuk kunnen doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Een Parkbureau houdt bij het vervullen van zijn opdrachten rekening met het lokaal beleid, dat autonoom gevoerd wordt door de gemeenten op wier grondgebied het park gelegen is.
Na deze erkenning werd door de partners uit tot heden geldende samenwerkingsovereenkomst de governance-structuur uitgewerkt. Na overleg met de Vlaamse overheid werd door de partners, in tegenstelling tot de voorgestelde governancestructuur in het Masterplan en voorgaande samenwerkingsovereenkomst, alsnog gekozen voor de oprichting van een vzw. Daarbij zal terdege rekening gehouden worden met de wensen van de lokale besturen in vorige samenwerkingsovereenkomst inzake efficiëntie, onder meer op gebied van financieel en personeelsbeheer middels de opmaak van een dienstverleningsovereenkomst tussen IGS SOLVA en de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen (na oprichting).
Aan de raad worden daarom op heden het ontwerp van oprichtingsakte en statuten van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen ter goedkeuring voorgelegd met inbegrip van het aanduiden van de gemeente als stichtend lid van de nieuwe vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Tevens wordt de gemeente gevraagd een vertegenwoordiger van de gemeente in het bestuursorgaan (Parkbureau) van de nieuwe vzw nominatief aan te duiden.
Het college draagt hiervoor Bruno Tuybens voor als kandidaat.
Het Masterplan en Operationeel plan van het Landschapspark Vlaamse Ardennen dat de gemeenteraad vorig jaar goedkeurde onder voorbehoud van goedkeuring en erkenning door de minister, dient op heden bekrachtigd, inclusief de in deze motivering aangegeven wijziging inzake governancestructuur.
De jaarlijkse structurele financiële inbreng van de gemeente, eveneens goedgekeurd onder voorbehoud van erkenning als Landschapspark, dient eveneens op heden bekrachtigd te worden op 5.000 euro voor de gemeente Zwalm.
Decreet Lokaal bestuur 22 december 2017, art. 41.
Het decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg van 7 juni 2023 (hierna Parkendecreet).
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken van 14 juli 2023 (hierna Parkenbesluit).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2023 tot erkenning van het Landschapspark Vlaamse Ardennen conform artikel 7 van het decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en de algemene landschapszorg.G
Gemeenteraadsbesluit van 25.05.2023 "Kandidaat Landschapspark Vlaamse Ardennen – goedkeuring samenwerkingsovereenkomst - indiening kandidaatsdossier en intentieverklaring tot verdere processtappen bij erkenning"
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Bernhard Ardaen, Angélique De Clercq, Louis Ide
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 22 min 26 sec - 1 u 3 min 24 sec
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor art. 2 voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
Aanduiding vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen
Bruno Tuybens
11 stemmen ja
8 stemmen neen
0 onthoudingen
Art. 1 - De gemeenteraad keurt het ontwerp van oprichtingsakte en de ontwerpstatuten van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed en gaat akkoord met de aanduiding van de gemeente als stichtend lid van de nieuwe vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen.
Art. 2 - De gemeenteraad duidt voor de periode tot 30.11.2024 Bruno Tuybens aan als vertegenwoordiger van de gemeente in het bestuursorgaan van de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen, conform art. 12, §2,1° van het Parkendecreet.
Art. 3 - De gemeenteraad bekrachtigt haar goedkeuring van het voor de erkenning ingediende Masterplan en Operationeel Plan van het Landschapspark Vlaamse Ardennen, zoals opgenomen in bijlagen bij dit besluit, inclusief de voorgestelde wijzigingen inzake governance, met name de oprichting van een nieuwe rechtspersoon vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen in de plaats van een binnen de rechtspersoon van IGS SOLVA opgenomen bestuursorgaan middels een door de Raad Van Bestuur van SOLVA gemandateerde stuurgroep, zoals oorspronkelijk voorzien.
Art. 4 - De gemeenteraad bekrachtigt haar goedkeuring tot jaarlijkse, structurele, financiële bijdrage aan de vzw Landschapspark Vlaamse Ardennen zoals overeengekomen in de op heden beëindigde samenwerkingsovereenkomst en in het op heden bekrachtigde Masterplan Landschapspark Vlaamse Ardennen en dit ten bedrage van € 5.000
Art. 5 - Afschrift van dit besluit wordt onverwijld overgemaakt aan de formele contactpersoon van de kandidatuur Landschapspark Vlaamse Ardennen: het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw
Francia Neirinck, schepen
De algemeen directeur heeft in naam van O.C.M.W-Zwalm een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente Zwalm op het perceel, gelegen aan het kruispunt Krekelstraat x Bruggenhoek, gekadastreerd als Zwalm, 1ste afdeling, sectie A, nr 518a. Het perceel is eigendom van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Zwalm. De aanvraag betreft het verkavelen van een perceel in 3 loten, waarvan lot A bestemd is voor groepswoningbouw met maximaal 2 woonentiteiten, lot B uit de verkaveling wordt gesloten (gelegen in agrarisch gebied) en lot C met een gemeten oppervlakte van 21 m², kosteloos zal afgestaan worden aan de gemeente. Het openbaar onderzoek voor het vastleggen van de nieuwe rooilijn, liep tegelijk met deze van de omgevingsvergunningaanvraag van 15.01.2024 tot en met 13.02.2024. De resultaten van dit openbaar onderzoek zullen samen met dit goedkeuringsbesluit behandeld worden bij het besluit over de omgevingsvergunningaanvraag door het college van burgemeester en schepenen.
Teneinde de zichtbaarheid op het kruispunt Krekelstraat x Bruggenhoek te garanderen en teneinde een consistente rooilijn te bekomen in de Krekelstraat, wordt een strook van 21m² langsheen de Krekelstraat (buurtweg 14) afgestaan door het O.C.M.W. aan de gemeente, zoals vastgelegd op het rooilijnplan opgemaakt door Claeyssens & Couckuyt op 05.12.2023.
Voor de aanpassing van het rooilijnenplan is conform artikelen 15 en 31 van het omgevingsvergunningsdecreet en artikelen 3, 4 en 6 van het decreet op de gemeentewegen de gemeenteraad bevoegd om een beslissing te nemen over de zaak van de wegen opgenomen in deze omgevingsvergunningsaanvraag.
Artikel 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat als een omgevingsvergunningaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de omgevingsvergunningaanvraag.
In uitvoering van art 18 van het decreet gemeentewegen wordt het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website, en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.
Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt.
Aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023159176 - het verkavelen van een perceel in 3 loten waarvan 1 bestemd voor groepswoningbouw (2 woonentiteiten)
Rooilijnplan opgemaakt door Claeyssens & Couckuyt op 05.12.2023.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet houdende de gemeentewegen van 03.05.2019
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en omgevingsvergunningsdecreet
Johan De Bleecker, Francia Neirinck
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 3 min 25 sec - 1 u 14 min 28 sec
Bruno Tuybens verlaat even de vergadering tijdens de behandeling van dit agendapunt.
Art. 1 - De zaak van de wegen in het kader van de omgevingsvergunning OMV_2023159176 - het verkavelen van een perceel in 3 loten, waarvan 1 bestemd voor groepswoningbouw (max 2 woonentiteiten) - wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De nieuwe rooilijn zoals opgenomen in de plannen in bijlage wordt definitief vastgelegd.
Art. 3 - Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan wordt onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.
Art. 4 - Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Art. 5 - Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Peter Van Den Haute, schepen
Bij gemeenteraadsbesluit van 25.09.2023 werd beslist tot aanpassing van het bestaande besluit inzake het vaststellen van tarieven, aannemen reglement inzake begraafplaatsconcessies, vaststellen ereloon beëdigde arts en tot bevoegdheidsvaststelling verlenen begraafplaatsconcessies
De gemeente wenst dit reglement aan te passen om :
-een regeling te voorzien voor het ereperk voor oud-strijders op de begraafplaats van Munkzwalm
-een bescherming te voorzien van graven met vermelding dat het oud-strijders zijn en verzetsstrijders uit WO I en WO II
-een regeling te voorzien voor militairen die zouden sneuvelen in lopende of toekomstige militaire missies
-een gemeentelijke onderhoudsplicht voor deze graven
Conform de Omzendbrief BA-2006/03 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten is voor deze categorieën van graven met respect voor het gelijkheidsbeginsel het mogelijk afwijkende regels te gaan bepalen inzake onderhoud en bescherming gezien de inzet voor het vaderland.
In België bevinden zich bovendien 21 militaire begraafplaatsen en 81 militaire ereperken op een gemeentelijke begraafplaats waarvan de onderhoudskosten gedragen worden door de federale overheid. Voor de graven van onze oud-strijders is dit niet het geval en wensen we als bevoegde gemeentelijke overheid ook een dergelijke bescherming en onderhoudsregeling te voorzien.
Vanuit hun inzet voor het vaderland en ongeacht of ze stierven tijdens de oorlog of militaire missies is dit zeker motiveerbaar om hen een aparte behandeling te geven en aan afwijkende regels inzake onderhoudsplicht en dergelijk te onderwerpen.
Ook de mogelijkheden tot begraven per begraafplaats werden geüpdate.
Gemeenteraadsbesluit van 25.09.2023 houdende goedkeuring "Vaststellen tarieven en aannemen reglement inzake begraafplaatsconcessies - vaststellen ereloon beëdigde arts - bevoegdheidsvaststelling verlenen begraafplaatsconcessies"
Wet van 20.07.1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging
Begraafplaatsen- en lijkbezorgingsdecreet van 16.01.2004
Omzendbrief BA 2006/03 van 10.03.2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 14.05.2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria
Het keizerlijk decreet van 23 prairial jaar XII
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Peter Van Den Haute
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 14 min 29 sec - 1 u 21 min 53 sec
Art.1 - Gemeentelijke begraafplaatsen en mogelijkheid tot begraven
§1 - De gemeente Zwalm beschikt over volgende begraafplaatsen :
§2- De gemeentelijke begraafplaatsen zijn bestemd voor:
- niet-geconcedeerde gronden buiten het urnenveld zijn bestemd voor de begraving van 1 lijkkist;
- niet-geconcedeerde gronden op het urnenveld zijn voorzien voor de begraving van 1 asurn;
- niet-geconcedeerde nissen zijn bestemd voor de bijzetting van maximaal 1 asurn;
In alle andere gevallen dient een concessie te worden aangegaan conform dit reglement. Bijbegravingen in niet-geconcedeerde graven en bijzettingen in niet-geconcedeerde nissen in het columbarium zullen ook steeds mogelijk blijven indien technisch mogelijk en mits het aangaan van een concessie conform dit reglement
Art. 2 – Op de gemeentelijke begraafplaatsen worden concessies verleend voor een perceel grond of een nis in het columbarium voor zover de nodige ruimte hiertoe voorhanden is. Het verlenen van een concessie door de gemeentelijke overheid houdt geen verhuring noch een verkoop in. De concessies zijn nominatief en niet overdraagbaar. Er mag aan de concessie nooit een andere bestemming gegeven worden dan die waarvoor ze werd verleend.
Art. 3 – Een zelfde concessie kan dienen voor:
- de aanvrager
- zijn echtgenoot
- zijn bloed- of aanverwanten
- de persoon met wie de aanvrager op het ogenblik van overlijden een feitelijk gezin vormde
- allen daartoe aangewezen door de concessiehouder en die daartoe bij de gemeentelijke overheid hun wil te kennen hebben gegeven.
De concessieaanvragen gebeuren op een daartoe door de gemeente ter beschikking gesteld aanvraagformulier.
Het aantal begunstigden kan door de concessiehouder of zijn erfgenamen ten allen tijde gewijzigd worden. Indien de concessiehouder of zijn erfgenamen tijdens een lopende concessietermijn het aantal begunstigden vermindert/verminderen, opent dit geen recht op terugvordering van reeds betaalde concessievergoedingen. Indien de concessiehouder of zijn erfgenamen tijdens een lopende concessietermijn het aantal begunstigden vermeerdert/vermeerderen, wordt de concessievergoeding berekend op basis van het aantal begunstigden waarmee de concessiehouder of zijn erfgenamen de concessie heeft/hebben uitgebreid en het aantal volle jaren dat de concessietermijn nog loopt.
Art. 4 – De concessies worden verleend voor een termijn van 25 jaar per persoon en de tarieven voor eigen inwoners worden als volgt vastgelegd:
- voor de begraving van een niet gecremeerd stoffelijk overschot in volle grond: € 500 per persoon
- voor de begraving van een asurn in volle grond: € 500 per persoon
- voor de bijzetting van een asurn in een columbarium: € 500 per persoon
- voor de bijzetting van een asurn in de urnenbewaarplaats Sint-Denijs-Boekel: € 500 per persoon
Voor niet-inwoners geldt steeds het dubbele tarief.
Art. 5 – Onder eigen inwoners worden verstaan:
- de personen die op het ogenblik van overlijden ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen-, of wachtregister van de gemeente Zwalm
- de overleden personen die afgeschreven zijn van het bevolkings-, vreemdelingen-, of wachtregister van Zwalm naar een rustoord voor bejaarden, een instelling voor
gehandicapten, een psychiatrische inrichting of opgenomen zijn bij één van hun kinderen indien het personen betreft die op deze plaatsen nog steeds verblijven op het ogenblik van hun overlijden
- de overleden personen die bijgeplaatst worden in een bestaand graf of in een gesloten nis in het columbarium van een bloed- of aanverwant(e) tot de tweede graad.
Art. 6 – De concessies worden verleend door het college van burgemeester en schepenen. Concessies kunnen ook voor het overlijden worden aangevraagd. De concessie wordt schriftelijk aangevraagd bij het college van burgemeester en schepenen. Zij vermeldt de identiteit van de aanvrager(s) en van de begunstigde(n).
De termijn van de concessie begint te lopen:
- vanaf de datum van de aanvraag in het geval ze voor het overlijden wordt aangevraagd;
- vanaf de datum van de begraving in het geval ze na het overlijden wordt aangevraagd;
- op de datum van het overlijden indien de overbrenging van een lijk of urne van een niet geconcedeerd graf naar een geconcedeerd wordt gevraagd of wanneer de thuisbewaring van een asurne retroactief wordt aangevraagd (= bij ontgravingen).
Art. 7 – De concessies kunnen verlengd worden voor een termijn van 10 jaar. De mogelijkheid tot verlenging van de concessie wordt door middel van een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde gedurende 1 jaar voor de definitieve vervaldatum van de concessie bekendgemaakt aan het betrokken graf en aan de ingang van de begraafplaats. Voor de urnenbewaarplaats te Sint-Denijs-Boekel zal de bekendmaking enkel aan de ingang van het kerkgebouw gebeuren. Op schriftelijk verzoek en voor het verstrijken van de toegekende concessietermijn, kan de concessie verlengd worden met een periode van 10 jaar te rekenen vanaf de eerste dag volgend op de vervaldatum van de huidige concessie. De hernieuwing geldt voor alle begunstigden.
Het tarief wordt voor de hernieuwing wordt als volgt vastgesteld: € 20,00/jaar x 10 (duurtijd van de hernieuwing) x aantal begunstigden. De concessiehernieuwingen worden verleend door het college van burgemeester en schepenen. Na het definitief vervallen van de concessie wordt geen enkele bijbegraving of bijzetting meer toegestaan.
Art. 8 – Alle concessies worden van rechtswege vernieuwd voor een gelijke duur als deze van de oorspronkelijke concessie, wanneer, voor de laatste maal voor het verstrijken van de termijn, stoffelijke overschotten worden bijgezet in een graf, urnenveld of columbarium.
Voor deze hernieuwing van ambtshalve wordt het tarief als volgt berekend:
T.V. (tarief vernieuwing) = T (tarief) x B.T. (bijkomende termijn) / O.T. (oorspronkelijke termijn)
De in aanmerking te nemen datum is deze van de laatste bijzetting. Een onvolledig jaar wordt beschouwd als een volledig jaar. Het tarief (T) is dit geldend op de datum van de hernieuwing van rechtswege. Dit geldt niet voor de concessies die werden aangevraagd voor de inwerkingtreding van onderhavig reglement.
De bijkomende termijn (B.T.) is deze die reeds verlopen is sedert het ogenblik beschreven in art. 5.
Art. 9 – Telkens na vijftig jaar, en zonder vergoeding, kan de altijddurende concessie die krachtens het keizerlijk decreet van 23 prairial jaar XII werd verleend voor de inwerkingtreding van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, op aanvraag hernieuwd worden. De mogelijkheid tot verlenging van de concessie wordt door middel van een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde gedurende 1 jaar voor de definitieve vervaldatum van de concessie bekendgemaakt aan het betrokken graf en aan de ingang van de begraafplaats. De concessiehernieuwingen worden verleend door het college van burgemeester en schepenen. Na het definitief vervallen van de concessie wordt geen enkele bijbegraving of bijzetting meer toegestaan.
Art. 10 – Een concessie kan voortijdig door het college van burgemeester en schepenen teruggenomen worden in de volgende gevallen:
a) op schriftelijk verzoek van de concessiehouder, diens erfgenamen of op schriftelijk verzoek van iedere belanghebbende, kan het college van burgemeester en schepenen een concessie voortijdig beëindigen. Bij de beëindiging kan de betaalde concessieprijs noch geheel, noch gedeeltelijk teruggevorderd worden. Vooraleer het college tot de beëindiging beslist, zal de aanvraag gedurende 6 maanden bekendgemaakt worden aan de ingang van de begraafplaats en aan de betrokken concessie m.u.v. de urnenbewaarplaats in Sint Denijs Boekel, waar de bekendmaking enkel aan de ingang van de kerk zal gebeuren. Indien de aanvraag tot voortijdige beëindiging niet wordt ingediend door de concessiehouder, zal deze, indien gekend, schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de aanvraag. Bezwaren tegen de aanvraag tot voortijdige beëindiging moeten schriftelijk ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen. Indien er geen bezwaren tegen de voortijdige beëindiging worden ingediend, en de concessie is door het college ambtshalve beëindigd, wordt het grafmonument eigendom van de gemeentelijke overheid. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de bestemming ervan.
b) ingeval de verwaarlozing van een geconcedeerd graf werd geconstateerd in een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde
Voor deze terugname is het gemeentebestuur geen enkele vergoeding schuldig.
In alle andere gevallen behoort de bevoegdheid tot terugneming toe aan de gemeenteraad.
Art. 11 – Ingeval van terugneming van een geconcedeerd perceel of van een geconcedeerde nis, wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheid:
- kunnen de concessiehouders geen aanspraak maken op enige vergoeding
- hebben de concessiehouders slechts het recht op het bekomen van een perceel van dezelfde oppervlakte of een nis van dezelfde grootte, op dezelfde begraafplaats of op een van de andere begraafplaatsen van de gemeente voor zover de nodige ruimte hiertoe voorhanden is.
Indien overeenkomstig dit artikel, kosteloos een perceel van dezelfde oppervlakte of een nis van dezelfde grootte bekomen wordt, zijn alle kosten ten laste van de gemeente.
Art. 12 – Ingeval van sluiting van een begraafplaats ingevolge de aanleg van een nieuwe voor lijkbezorging bestemde ruimten, kunnen de belanghebbenden van een geconcedeerd perceel of geconcedeerde nis een aanvraag indienen tot het bekomen van een perceel van dezelfde oppervlakte of een nis van dezelfde grootte op de nieuwe begraafplaats.
De aanvraag dient te gebeuren binnen een termijn van 1 jaar die aanvangt bij de gemeenteraadsbeslissing tot sluiting van de betreffende begraafplaats.
In voorkomend geval draagt de gemeente de kosten voor de ontgraving, overbrenging en herbegraving of bijzetting (inclusief nieuwe kist of asurn) van de stoffelijke resten. De belanghebbende/aanvrager draagt alle overige kosten en kan geen aanspraak maken op enige vergoeding.
Art. 13 – De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring van een of meerdere asurnen uit een geconcedeerd perceel of nis, bij toepassing van artikel 24 en 24 bis, van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals tot op heden gewijzigd, moet per overledene schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen door de overlevende echtgeno(o)t(e) of samenlevende partner en de bloedverwanten eerste graad. De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring kan ingediend worden tot zolang de termijn van de concessie loopt of tot zolang de procedure van de hernieuwing van de concessie loopt.
De plaats van bewaring of verstrooiing wordt in de aanvraag aangeduid.
De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring kan slechts éénmaal worden ingediend.
De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring wordt gedurende een periode van 6 maanden afgekondigd aan de betrokken nis of aan het betrokken perceel.
De geconcedeerde nis of perceel wordt gedurende een termijn van 2 jaar bewaard. De bewaringstermijn heeft geen invloed op de oorspronkelijke toegekende concessietermijn.
Wanneer de thuisbewaring ophoudt, kan de as van de overledene uitgestrooid worden op de strooiweide van één van de gemeentelijke begraafplaatsen (indien voorhanden) of kan de asurne terug worden bijgezet of begraven worden in een nieuwe concessie op één van de gemeentelijke begraafplaatsen voor zover de nodige ruimte hiertoe voorhanden is.
Art. 14 - Voor de urnenbewaarplaats van Sint-Denijs-Boekel worden specifiek volgende voorschriften vastgelegd :
- de afmetingen van een nis bedragen breedte 30cm, diepte 39cm, hoogte 33 cm, om max. 2 urnen te kunnen plaatsen.
- de namen en overlijdensdata worden gegraveerd in de daartoe voorziene plaatjes in messing. Deze plaatjes worden tegen kostprijs voorzien door de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de retributie hiervoor vast te stellen.
- Uitgezonderd deze messingplaatjes, mag er niets worden bevestigd aan de afdekplaten.
- bloemen en herdenkingssymbolen mogen enkel worden geplaatst op de voorziene, aangegeven plaats. Permanente gedenksymbolen zijn niet toegelaten. De bloemen zullen 2 wekelijks opgeruimd worden.
- de urnenbewaarplaats is toegankelijk tijdens de openingsuren voor een bezinningsmoment
- de openingsuren van de urnenbewaarplaats worden vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en zullen te raadplegen zijn op de website en aan de ingang van de urnenbewaarplaats.
Art. 15 -
§1 Op de begraafplaats van Munkzwalm worden de momenteel gegroepeerd graven van de oud-strijders voortaan beschouwd als een ereperk
Voor de bestaande graven in dit ereperk gelden volgende afwijkingen op de regels opgenomen in dit besluit en dit vanaf heden:
-de onderhoudsplicht voor deze graven valt ten laste van de gemeente
-deze graven zullen genieten van een kosteloze concessie van 25 jaar ingaand op heden die telkens ambtshalve kosteloos verlengbaar is door het college van burgemeester en schepenen voor dezelfde duurtijd.
§2 Op alle Zwalmse begraafplaatsen worden de graven van oud-strijders en erkende verzetsstrijders die als dusdanig zo zijn aangeduid en geïnventariseerd op een inventaris vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen eveneens beschermd gelijkaardig als de graven die vermeld zijn in §1.
Voor deze bestaande graven gelden volgende afwijkingen op de regels opgenomen in dit besluit en dit vanaf vaststelling van de inventaris ervan:
-de onderhoudsplicht voor deze graven valt ten laste van de gemeente
-deze graven zullen genieten van een kosteloze concessie van 25 jaar ingaand op datum van vaststelling van de inventaris of de datum van verval van eventuele lopende concessies en zijn telkens ambtshalve kosteloos verlengbaar door het college van burgemeester en schepenen voor dezelfde duurtijd.
§3 Het college van burgemeester en schepenen kan bovendien steeds een kosteloze concessie van 25 jaar toestaan en ambtshalve voor dezelfde duurtijd kosteloos verlengen voor Zwalmse militairen die conform art. 5 als eigen inwoner te beschouwen zijn en die zouden sneuvelen tijdens lopende of toekomstige militaire opdrachten.
De aanvraag hiertoe dient schriftelijk te gebeuren door de nabestaanden. Daarbij wordt het nodige bewijsmateriaal toegevoegd.
Voor deze graven of columbariumnissen gelden volgende afwijkingen op de regels opgenomen in dit besluit en dit vanaf heden:
-de nabestaanden staan in voor de kosten van de grafsteen
-de onderhoudsplicht voor deze graven of columbariumnissen valt ten laste van de gemeente
§4 Kosteloze bijbegravingen of bijplaatsingen van de personen vermeld in art. 3 kunnen worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen indien dit technisch en ruimtelijk mogelijk is voor de graven en columbariumnissen vermeld in §2 en §3. Een bijbegraving of bijplaatsingen verandert in dit geval de looptijd van de concessie niet.
§5 De concessies gegeven conform dit artikel kunnen enkel gemotiveerd door de gemeenteraad teruggenomen worden.
Art. 16 - Het ereloon van de tweede beëdigde arts die de gemeente dient aan te stellen ingeval van lijkverbranding wordt bepaald op en is gelijk aan het op dit ogenblik geldende tarief voor het huisbezoek van een huisarts. Ingeval het een overlijden betreft van een niet-ingezetene van de gemeente zal dit ereloon verhaald worden op de gemeente van inschrijving in het bevolkingsregister.
Art. 17 - De volgende besluiten worden opgegeven:
- Het gemeenteraadsbesluit van 21.04.2021 houdende "Begraafplaatsen - principiële beslissing om geen nieuwe begravingen meer toe te staan op de begraafplaatsen van Munkzwalm, Beerlegem, Hundelgem en Wijlegem"
- Het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende "Vaststellen/ tarieven en aannemen reglement inzake begraafplaatsconcessies - vaststellen ereloon beëdigde arts - bevoegdheidsvaststelling verlenen begraafplaatsconcessies"
Art. 18 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 19 - Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de:
- de financiële dienst
- dienst Burgerzaken
Tom Aelbrecht, voorzitter
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Farys ov.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Farys op 21.06.2024 die bijeengeroepen werd per mail van 17.04.2024.
De algemene vergadering van TMVW van 21.06.2024 heeft volgende agenda:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
E-mail van TMVW dd. 17.04.2024
Gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 betreffende "Algemene vergadering TMVW ov van 17.06.2022 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 21 min 54 sec - 1 u 22 min 19 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering TMVW ov van 21.06.2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 21.06.2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 4 - Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Tom Aelbrecht, voorzitter
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv (nu Creat Services dv)
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Creat Services dv op 18.06.2024 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 18.04.2024 in Flanders Expo in Gent.
De algemene vergadering van TMVS dv van 18.06.2024 heeft volgende agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Patrick Moreels - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Aangetekende brief en e-mail van TMVS dv dd. 18.04.2024 met bijhorende stukken
Gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 betreffende toetreding TMVS en aanduiding van vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVS
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 22 min 20 sec - 1 u 22 min 33 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de algemene vergadering Creat Services dv van 18.06.2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18.06.2024, te onderschrijven en zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
hetzij per elektronische post, 20240618AV@farys.be
hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent
Tom Aelbrecht, voorzitter
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Westlede op 11.06.2024 die bijeengeroepen werd per e-mail van 4.04.2024.
De algemene vergadering van Westlede van 11.06.2024 heeft volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12.12.2023;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
7. Varia;
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Westlede - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Peter Van Den Haute (met als plaatsvervanger Lousi Ide) de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hem opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
E-mail van Westlede van 4.04.2024 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 22 min 34 sec - 1 u 22 min 45 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van Westlede van 11.06.2024, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12.12.2023;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2023;
3. Verslag commissaris-revisor;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2023;
5. Goedkeuring remuneratieverslag 2023;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
7. Varia;
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van Westlede van 11.06.2024 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van Westlede.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente maakt deel uit van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen samen met de gemeenten Brakel, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse en Wortegem–Petegem.
De vereniging stuurt ons de documenten betreffende de rekening 2023 en het budget 2024 om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Rekening 2023 en budget 2024 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen
Verslag nazicht rekening 2023 door de aangeduide verificateurs en verslag Algemene Vergadering ILV BSD Vlaamse Ardennen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 22 min 46 sec - 1 u 23 min 40 sec
Art. 1 – De gemeenteraad keurt de rekening 2023 en de begroting 2024 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen goed.
Art. 2 – Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen.
Peter Van Den Haute, schepen
Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde. Deze projectvereniging is een samenwerking tussen de gemeenten Deinze, De Pinte, Gavere, Kruisem, Nazareth, Sint-Martens-Latem, Zulte en Zwalm.
Zwalm participeert enkel aan de deelwerking bovenlokale cultuurwerking. Voor de erfgoedwerking zijn we aangesloten bij de projectvereniging Variant. We ontvingen de jaarrekening van 2023 om voor te leggen aan de gemeenteraad.
De projectvereniging moet met 1 jaar, tot en met 31.12.2026, verlengd worden omdat de beleidsperiode voor bovenlokale cultuurwerking gelijkgeschakeld wordt met de beleidsperiodes voor cultureel-erfgoedwerking en onroerend erfgoed (conform Vlaams Decreet Bovenlokale Cultuurwerking). Vanaf 2027 start de nieuwe beleidsperiode voor deze 3 deelwerkingen. Hoewel lokaal bestuur Zwalm geïmpacteerd is door de regiovorming, wordt toch voorgesteld akkoord te gaan met de verlenging van de projectvereniging. Een aansluiting bij een andere bovenlokale cultuurregio in de Vlaamse Ardennen kan namelijk pas vanaf 2027. De Raad van Bestuur van Cultuurregio zal erop toezien dat de geïmpacteerde gemeenten zeker voldoende dienstverlening blijven ontvangen vanuit de Cultuurregio Leie Schelde tot en met 2026.
Jaarverslag bovenlokale cultuurwerking en jaarrekening 2023 van Cultuurregio Leie Schelde
Verslag raad van bestuur Cultuurregio Leie Schelde van 27.03.2024
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet over de bovenlokale cultuurwerking van 15.06.2018
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, goedkeuring van de statuten en de cultuurnota
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 23 min 41 sec - 1 u 25 min 37 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - De gemeenteraad beslist de verlenging van de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde t.e.m. 31.12.2026 goed te keuren.
Art. 3 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Cultuurregio Leie Schelde.
Bernhard Ardaen, schepen
1. Algemeen kader
Volgens het decreet betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid heeft iedere nieuwe Belg met herkomst uit een niet EU-land een verplicht inburgeringstraject. Sinds 1 maart 2022 bestaat dat traject uit drie trajectonderdelen (maatschappelijke oriëntatie, Nederlands leren en traject naar werk). Op 1 januari 2023 trad het vierde onderdeel in werking; de zogenaamde ‘vierde pijler’, het ‘participatie- en netwerktraject’.
Voor alle andere nieuwkomers en voor verplichte inburgeraars die werken of studeren is het een recht dit participatietraject te kunnen volgen.
Het ‘participatie- en netwerktraject’ heeft als doel het sociaal netwerk van de inburgeraar te versterken en verbreden in de eigen lokale leefomgeving. De inburgeraar kan dit doen door minimum 40 uur deel te nemen aan één of meerder activiteiten zoals bijvoorbeeld in een buddyproject, een stage bij een bedrijf, vereniging of lokaal bestuur, via vrijwilligerswerk, deelname aan activiteiten in een buurthuis, … De activiteiten gebeuren steeds in een Nederlandstalige context en moeten integratie in de leefomgeving bevorderen. De activiteiten zijn formeel, administratief omkaderd.
2. Decretale regierol integratiebeleid lokale besturen
Binnen de grenzen van hun grondgebied hebben de steden en gemeenten de decretale regierol over het integratiebeleid. Dat betekent concreet dat zij instaan voor de samenstellen, samenbrengen en communiceren van het aanbod op hun grondgebied in het kader van deze vierde pijler. Lokale besturen worden door de Vlaamse overheid immers verondersteld een zicht te hebben op het relevante aanbod ter zake van lokale en bovenlokale actoren in hun gemeente/stad.
3. Subsidieoproep ‘regionale organisatienetwerken voor het participatie en netwerktraject (oproep 41)’
Samen met het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft het Agentschap Europa Werk & Sociale Economie (EU WSE) -het voormalige Europees Sociaal Fonds (ESF)- besloten Europese middelen te investeren in de opzet van 18 regionale organisatienetwerken (15 referentieregio’s en 3 grootsteden: Antwerpen, Gent en Brussel) waarin lokale besturen en organisaties samen leren, samen acties opzetten om aanbod te creëren en te communiceren rond de 4de pijler inburgering.
Elke regio kon een subsidieaanvraag verrichten via een gemandateerde promotor tot het oprichten van een regionaal organisatienetwerk 4de pijler. Wegens gebrek aan een regionaal geschikt welzijnsplatform mandateerden in het najaar van 2023, na het bekomen van uitstel van het Agentschap EU WSE, alvast 12 colleges van burgemeester en schepenen uit de regio SOLVA tot het indienen van het subsidiedossier.
Op 29 februari 2024 ontving SOLVA het bericht dat de subsidieaanvraag was goedgekeurd.
Met de toegekende personeelssubsidie van 321.999,73 euro dienen gedurende twee jaren twee ‘netwerkcoaches’ aangeworven te worden om het organisatienetwerk formeel en operationeel op te starten, uit te laten groeien en kwalitatief in te vullen (aanbod, communicatie, monitoring en evaluatie) in opdracht van de deelnemende gemeenten. Op die manier kunnen de gemeenten ontzorgd worden en bijgestaan in hun opdracht in de vierde pijler.
In tegenstelling tot de andere regio’s (die niet om uitstel vroegen) startte het Agentschap EU WSE onze projectperiode reeds een dag na de positieve beoordeling van het subsidiedossier, op 1 maart 2024. Om de tijd tussen de aanstelling van de twee regionale netwerkcoaches niet te laten verloren gaan (na 6 maanden dient de eerste rapportage te gebeuren) en dus ook maximaal gebruik te kunnen maken van deze personeelssubsidies, maakt SOLVA gebruik van het toewijzingssysteem in het subsidiereglement om vanuit haar dienst Regiowerking nu reeds, in afwachting van de aangeworven intergemeentelijke medewerkers, het voorbereidend werk bij de formele en operationele opstart van het organisatienetwerk te verrichten.
Oproepfiche 41 EU WSE – Regionale organisatienetwerken 4de pijler
Presentatie infosessie Regionale organisatienetwerken 4de pijler
Projectaanvraag Regionale Organisatienetwerken 4de pijler Inburgering – Vlaamse Ardennen
Beslissingsmail Europa WSE Goedkeuring dossier Vlaamse Ardennen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 & 41
Decreet betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid van 7 juni 2013
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2022 tot bepaling van de inwerkingtreding van heticipatie- en netwerktraject en de retributies voor het vormingspakket maatschappelijke oriëntatie in het kader van het inburgeringstrajecten tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid
Johan De Bleecker, Bernhard Ardaen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 25 min 38 sec - 1 u 33 min 03 sec
Art. 1 - De gemeente Zwalm neemt deel aan het regionaal organisatienetwerk vierde pijler inburgering, participatie- en netwerktraject ter uitvoering van haar decretale regierol ter zake.
Art. 2 - De gemeente onderschrijft de doelstellingen, ambities, werkwijze en organisatiestructuur zoals uitgewerkt in het door penhouder SOLVA opgemaakte en door het Agentschap Europa Werk en Sociale Economie goedgekeurde subsidiedossier.
Art. 3 - De gemeenteraad delegeert de aanduiding van de ambtelijke vertegenwoordigers aan het college van burgemeester en schepenen.
Art. 4 - Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan SOLVA
Tom Aelbrecht, voorzitter
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVLA op 27.06.2024 die bijeengeroepen werd per schrijven van 18.04.2024.
De algemene vergadering van IVLA van 27.06.2024 heeft volgende agenda:
1. Jaarverslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Verslag van de commissaris
4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor
5. Benoeming kandidaat bestuurder Lierde
VARIA
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Francia Neirinck (met Anke Thuy als plaatsvervangster) de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van IVLA van 18.04.2024 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 33 min 04 sec - 1 u 33 min 18 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van IVLA van 27.06.2024, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Jaarverslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Verslag van de commissaris
4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor
5. Benoeming kandidaat bestuurder Lierde
VARIA
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van IVLA van 27.06.2024 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van IVLA
Tom Aelbrecht, voorzitter
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Solva op 19.06.2024 die bijeengeroepen werd per e-mail van 8.05.2024.
De algemene vergadering van SOLVA van 19.06.2024 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda algemene vergadering zal Bruno Tuybens de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
E-mail van Solva dd. 8.05.2024 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 33 min 19 sec - 1 u 33 min 37 sec
Art. 1 - De agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 19.06.2024, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van SOLVA van 19.06.2024 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.
Bernhard Ardaen, schepen
De Vlaamse Regering besloot op 23.06.2023 tot de samenvoeging van de werkingsgebieden Vlaamse Ardennen-Oost en Vlaamse Ardennen-West tot het nieuw werkingsgebied “Vlaamse Ardennen”. Vlaamse Ardennen werd erkend als woonmaatschappij voor dit nieuwe werkingsgebied.
De gemeente is vennoot bij de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Conform artikel 4.100 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 dient Vlaamse Ardennen uiterlijk binnen vijf jaar na haar erkenning als woonmaatschappij alle rechten van de onroerende goederen die geschikt zijn voor de sociale huisvesting en die binnen haar werkingsgebied ligt van andere woonmaatschappijen te verwerven.
Dender-Zuid is op heden rechthebbende over woonpatrimonium gelegen in de voormalige werkingsgebieden Vlaamse Ardennen-Oost en, in beperkte mate, Vlaamse Ardennen-West, waardoor het wenselijk is om voornoemd woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva, over te dragen naar Vlaamse Ardennen en zo bij te dragen tot de verdere vorming van Vlaamse Ardennen.
Gezien het voorgaande, is een partiële splitsing vanuit Dender-Zuid naar Vlaamse Ardennen aangewezen.
Onder voorbehoud van de goedkeuring door de respectievelijke buitengewone algemene vergadering van Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen, zal de partiële splitsing vanuit Dender-Zuid naar Vlaamse Ardennen worden gestructureerd als een partiële splitsing door overneming, in de zin van artikel 12:8, 1° juncto artikelen 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, waarbij het woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het voormalige werkingsgebied Vlaamse Ardennen-Oost zal worden overgedragen aan Vlaamse Ardennen tegen de uitreiking van nieuwe aandelen van Vlaamse Ardennen aan de aandeelhouders van Dender-Zuid (de “Partiële Splitsing”).
Het gemeenschappelijk splitsingsvoorstel werd opgesteld door de raden van bestuur van de beide vennootschappen en werd op respectievelijk 15 en 16.04.2024 goedgekeurd (het “Partiële Splitsingsvoorstel”). Inmiddels werd dit Partiële Splitsingsvoorstel neergelegd op de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbanken ten einde een uittreksel bekend te maken in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.
Er worden nog andere documenten in het kader van de Partiële Splitsing ter beschikking gesteld, met name het bijzonder splitsingsverslag en het bijzonder verslag inzake de wijziging van de soorten van aandelen en het bijzonder verslag inzake de wijziging van het voorwerp opgesteld door de raad van bestuur van Vlaamse Ardennen, alsook de statutenwijziging die Vlaamse Ardennen wenst door te voeren, en de volmacht voor de deelname aan de buitengewone algemene vergadering (al deze documenten samen met het Partiële Splitsingsvoorstel, hierna de “Partiële Splitsingsdocumentatie”).
Dit alles werd voorbereid om voor te leggen aan de aandeelhouders op een buitengewone algemene vergadering op 13.06.2024.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan die buitengewone algemene vergadering van de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen op 13.06.2024 via e-mail van 22.04.2024.
De buitengewone algemene vergadering van de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Vlaamse Ardennen van 13.06.2024 heeft volgende agenda:
A. Statutenwijziging
B. Uitsluiting aandeelhouders
5. Kennisname door de aandeelhouders van:
- het gemotiveerd voorstel tot uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:155, §1, lid 1 Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- de desgevallende schriftelijke opmerkingen van de aandeelhouders wiens uitsluiting wordt gevraagd in toepassing van artikel 5:155, §1, lid 3 Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
6. Besluit tot uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders van de Vennootschap, met uitwerking vanaf de voltrekking van de partiële splitsing;
C. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
7. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:102, lid 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
8. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de te fuseren vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
9. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Dender-Zuid", waarvan de zetel gevestigd is te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.268.025 (hierna "Woonmaatschappij Dender-Zuid"), zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen", waarvan de zetel gevestigd is te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (hierna "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
10. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen met een bedrag van 40.011,00 EUR, met uitgifte van 6.588 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aandelen – Verdere aanrekening van de waarde van het ten voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
11. Vaststelling van:
- de uitwerking van de uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders naar aanleiding van de voltrekking van de partiële splitsing; en
- de vrijwillige uittredingen lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders met ingang van 30 juni 2024;
12. Wijziging van artikel 6 van de statuten m.b.t. het aantal aandelen.
D. Machten
13. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
14. Volmacht aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de genomen beslissingen.
15. Volmacht voor de formaliteiten.
Bij gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 werd de heer Bernhard Ardaen aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm en Emmy Herregodts als plaatsvervanger.
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende Buitengewone algemene vergadering de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen van 6.12.2022 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente - kennisname collegebesluit van 1.12.2022 - aanduiding vertegenwoordiger periode 2023-2024
E-mail van de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen van 22.04.2024 met bijhorende stukken en motivering
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wetboek van vennootschappen en verenigingen
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 33 min 38 sec - 1 u 36 min 01 sec
Tom Aelbrecht verlaat even de vergadering tijdens de behandeling van dit agendapunt.
Art. 1 - De agenda van de bijzondere algemene vergadering van de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen van 13.06.2024, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
A. Statutenwijziging
B. Uitsluiting aandeelhouders
5. Kennisname door de aandeelhouders van:
- het gemotiveerd voorstel tot uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:155, §1, lid 1 Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- de desgevallende schriftelijke opmerkingen van de aandeelhouders wiens uitsluiting wordt gevraagd in toepassing van artikel 5:155, §1, lid 3 Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
6. Besluit tot uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders van de Vennootschap, met uitwerking vanaf de voltrekking van de partiële splitsing;
C. Partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
7. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 5:102, lid 2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
- het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
8. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de te fuseren vennootschappen tussen de datum van opstelling van het splitsingsvoorstel en de datum van de partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:63 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
9. Besluit tot partiële splitsing, overeenkomstig artikel 12:8 juncto artikel 12:59 en volgende van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, overeenkomstig het voormelde splitsingsvoorstel, waarbij de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Dender-Zuid", waarvan de zetel gevestigd is te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.268.025 (hierna "Woonmaatschappij Dender-Zuid"), zonder op te houden te bestaan, aan de besloten vennootschap "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen", waarvan de zetel gevestigd is te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (hierna "Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen"), een deel van haar vermogen (het "Ten Voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen") zal overdragen:
- vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- vaststelling van de boekhoudkundige uitwerking.
10. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen met een bedrag van 40.011,00 EUR, met uitgifte van 6.588 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aandelen – Verdere aanrekening van de waarde van het Ten voordele van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
11. Vaststelling van:
- de uitwerking van de uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders naar aanleiding van de voltrekking van de partiële splitsing; en
- de vrijwillige uittredingen lastens het vennootschapsvermogen van bepaalde aandeelhouders met ingang van 30 juni 2024;
12. Wijziging van artikel 6 van de statuten m.b.t. het aantal aandelen.
D. Machten
13. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
14. Volmacht aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de genomen beslissingen.
15. Volmacht voor de formaliteiten.
Art. 2 - De statutenwijziging zoals voorgesteld in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 3 - De partiële splitsing van Woonmaatschappij Dender-Zuid door overneming door Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen wordt goedgekeurd.
Art. 4 - Bernhard Ardaen wordt bevestigd als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen voor het jaar 2024. Emmy Herregodts wordt bevestigd als plaatsvervanger.
Art. 5 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de bijzondere algemene vergadering van de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen van 13.06.2024 zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden.
Art. 6 - Afschrift wordt overgemaakt aan de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen
Francia Neirinck, schepen
Met het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2022 werd de gunning voor de opdracht 'Het opmaken van een bomenplan' goedgekeurd.
Katholieke Hogeschool VIVES uit Kortrijk werd aangesteld om het bomenplan op te maken.
Het bomenplan bestaat conceptueel uit 3 grote delen:
Het bomenplan is een werkdocument en legt de visie vast voor het bestuur en de gemeentelijke diensten op zowel korte als lange termijn.
Bomenplan Zwalm
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 36 min 02 sec - 1 u 37 min 45 sec
Louis Ide verliet even de vergadering tijdens de behandeling van dit agendapunt en nam daardoor niet deel aan de stemming.
Amendement ingediend door Francia Neirinck dat luidt als volgt:
Artikel 1 en 2 van het besluit worden vervangen door:
Enig artikel: Dit punt wordt verdaagd naar een latere gemeenteraad, gezien het document in bijlage "Bomenplan Zwalm" niet de juiste versie is.
Met 18 stemmen voor (Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe), 1 niet gestemd (Louis Ide)
Enig artikel - Dit punt wordt verdaagd naar een latere gemeenteraad, gezien het document in bijlage "Bomenplan Zwalm" niet de juiste versie is.
Francia Neirinck, schepen
In de gemeenteraadszitting van 17.12.2020 werd door de gemeenteraad de invoering van een verplicht conformiteitsattest ingevoerd. Deze verordening werd op de zitting van 18.11.2021 nog aangepast en gehercoördineerd. Het behandelen van een aanvraag tot het afleveren van een conformiteitsattest brengt financiële lasten met zich mee. Om deze kosten terug te vorderen van de aanvrager was het wenselijk een contantbelasting in te voeren. Deze belasting helpt de financiële behoefte van de gemeente te verlichten. Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot aflevering van een conformiteitsattest door de gemeente werd door de gemeenteraad van 18.11.2021 vastgelegd op 62,50 euro.
Het maximumbedrag dat mag worden gevraagd werd door de Vlaamse overheid nadien opgetrokken naar 90,00 euro en dit bedrag keurden wij ook goed bij gemeenteraadsbesluit van 25.05.2023
Vanaf 1 juni 2024 vervalt conform hogere regelgeving de vergoeding voor het aanvragen van een conformiteitsattest. De gemeente kan nu enkel een vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek (in plaats van de aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest). Derhalve dient ons reglement tegen 1 juni 2024 aangepast te worden aan de nieuwe regelgeving.
Voor een conformiteitsattest ambtshalve afgeleverd door de burgemeester (of door de gewestelijk ambtenaar) kan nooit een vergoeding worden gevraagd. Bij vaststelling van conformiteit en dus ook aflevering van een CA in de waarschuwingsprocedure of in de administratieve procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid kan de gemeente evenmin een vergoeding vragen.
De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 ook het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van € 200. Dit bedrag mag voortaan ook jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025. De gemeente Zwalm wenst echter haar tarief van € 90 wel te handhaven.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er
voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren en
aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
Gemeenteraadsbesluit vab 18.11.2021 houdende goedkeuring van "Verordening verplicht conformiteitsattest voor verhuurde, te huur aangeboden of ter beschikking gestelde woningen – aanpassing en hercoördinatie"
Gemeenteraadsbesluit van 02.03.2023 houdende "Dienstverleningsovereenkomst met Solva voor het uitvoeren van woningkwaliteitsonderzoeken - goedkeuring"
Gemeenteraadsbesluit van 25.05.2023 houdende "belastingsreglement houdende een contantbelasting op het aanvragen van een conformiteitsattest - aanpassing en hercoördinatie - goedkeuring"
Grondwet, artikel 170, § 4
Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 40 en 41, 14°
Vlaamse Codex Wonen van 2021
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid.
Invorderingswetboek
Geen
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 37 min 46 sec - 1 u 39 min 15 sec
Reglement houdende de contantbelasting voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken met ingang vanaf 1.06.2024 tot en met 31.12.2025
Artikel 1
Met ingang van 01.06.2024 tot en met 31.12.2025 wordt er een gemeentelijke contantbelasting geheven voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen.
Er kan een vergoeding gevraagd worden voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen:
- in het kader van een procedure tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7§1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen
- in het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure ongeschikt-en onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen.
- in het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen.
Deze belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 2
De bedragen van de belasting worden als volgt vastgesteld :
• 90 euro voor een zelfstandige woning
• 90 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 12,50 euro per kamer, met een maximum van 1.250,00 euro per gebouw.
Artikel 3
Worden van de belasting vrijgesteld:
1. het rijk, de gewesten, de provincies, de steden, de gemeenten en hun resp. instellingen,
2. de woonmaatschappijen actief op het grondgebied van de gemeente Zwalm
3. de aanvragers van een conformiteitsattest voor kamerwoningen die onder de toepassing vallen van het artikel 2, §3, laatste lid van het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013.
4. conformiteitsonderzoeken in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring.
Artikel 4
De belasting wordt geïnd bij wijze van een factuur. Als de contantbelasting niet kan worden geïnd, dan wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 5 – De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze contantbelasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en gemotiveerd. De indiening moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift, een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Artikel 6
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.06.2024
Art. 1 - De gemeenteraad keurt het aangepaste en gehercoördineerde belastingreglement voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Art. 2 - Het bestaande reglement houdende de contantbelasting op het aanvragen van een conformiteitsattest van 25.05.2023 wordt opgeheven op 31.05.2024
Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 4 - Dit besluit, inclusief het belastingreglement, wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.06.2024.
Francia Neirinck, schepen
De gemeenteraad besliste in zitting van 18 november 2021 goedkeuring te verlenen aan de lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht "Masterplan Zwalm, een duurzaam toekomsttraject voor de open ruimte en de 12 dorpen, beleidskader ruimtelijke kwaliteit en beeldregie". De gemeente Zwalm wenst een masterplan met een ruimtelijke visie uit te tekenen voor haar open ruimte en de 12 dorpen. Het verbeteren en het borgen van de ruimtelijke kernkwaliteiten en het versterken van de eigenheid van de open ruimte en de dorpen staan centraal in de onderzoeksopdracht. De gemeente Zwalm ambieert met deze onderzoeksopdracht een transparant en samenhangend lokaal ruimtelijk beleid te ondersteunen met een inzet op de verbetering en eenheid en eigenheid, functionele en visuele attractiviteit en levendigheid van de verschillende kernen ingebed in een duurzame en goed functionerende open ruimte. Met de opmaak van een masterplan wil de gemeente beschikken over een helder, integraal beleidskader en handvaten voor beeldregie om nieuwe ontwikkelingen, behoeftes en bouwopgaves eenduidig te sturen op eenheid, samenhang en ruimtelijke kwaliteit. Het masterplan moet sturende concepten, open modellen, concrete inrichtingsschetsen en handreikingen aanbrengen. Daarnaast wil de gemeente Zwalm een operationeel beoordelingselement in handen hebben om nieuwe bouwopgaven en ontwikkelingen of vergunningsaanvragen te beoordelen. Er werd door de gemeenteraad voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking na een marktverkenning via "de oproep aan geïnteresseerden in samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester".
Het opzet van de onderzoeksopdracht werd toegelicht in de GECORO van 13 juli 2021. De GECORO steunde de samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester, een meerwaarde, en apprecieerde de gegeven vroege betrokkenheid bij deze onderzoeksopdracht en was nieuwsgierig naar het vervolg.
Het college van burgemeester en schepenen besliste vervolgens in zitting van 16 juni 2022 deze opdracht toe te wijzen aan Blauwdruk Stedenbouw bvba.
Het koesteren van het landelijk karakter en het betekenisvol inzetten van de open ruimte in de toekomstige ontwikkeling van Zwalm zijn duidelijk geformuleerde uitgangspunten van de gemeente. Het kwalitatief bouwen aan het landelijke karakter van Zwalm staat echter in zowat de hele gemeente op gespannen voet met de bouwmogelijkheden. Enkel de beschermde dorpsgezichten bieden de gemeente op vandaag enige houvast om de landelijke identiteit te bewaken. Het voorliggend eindrapport wil de gemeente meer ondersteuning bieden bij het beoordelen van toekomstige bouwinitiatieven, maar in de eerste plaats ook en vooral de regisseursrol terug in handen van de gemeente leggen, zodat deze sturend kan zijn.
Waaruit bestaat voorliggend eindrapport? Vooreerst is onderzocht wat de woonbehoefte concreet inhoudt, zowel kwantitatief als kwalitatief. Vervolgens werden bestaande statuten (klimaatopgaves, beschermingen, inventarissen, ...) helder in kaart gebracht en aangevuld om de ambities zoals:
1) een veerkrachtig waterrijk landschap;
2) beeldkwaliteit en beleving van het landschap;
3) een goed toegankelijk en interessant landschap;
4) Zwalmse dorpen 'herdorpen';
5) de gemeente in regierol;
en opgaves in de bebouwde en open ruimte steeds als onderlegger voor toekomstige ontwikkelingen te kunnen hanteren. Hieraan gekoppeld reikt het rapport enkele basisrichtlijnen aan, gestoeld op de ontrafelende kwaliteiten in het Zwalmse dorp en haar omgeving, die de gemeente kunnen helpen om haar identiteit door te vertalen bij bouwinitiatieven. Dit geheel zit vervat in het rapport, met als subdelen deel '1a - Analyse' en deel '1b - Ambities en richtlijnen'.
Het eindrapport speelt zo in op de strategische visie van het BRV (Beleidsplan Ruimte Vlaanderen) waarin gesteld wordt dat we actie dienen te voeren rond 3 pijlers: de schaarse open ruimte in Vlaanderen vrijwaren, het rendement van het bestaande ruimtegebruik verhogen en nieuwe kwalitatieve open ruimte creëren. De opgave die we in het rapport voorstellen, is met andere woorden een doorvertaling van deze doelstellingen naar het lokale schaalniveau van Zwalm, aan de hand van ontwerpend onderzoek. Het maakt dit onderzoek uiterst relevant en stoelt op goede ruimtelijke ordeningsprincipes. Het vormt de basis om verschillende onderdelen naar het gepaste juridische kader te vertalen, zodat de gemeente van een reactieve rol naar een regierol kan evolueren.
Van bij de start tot heden werd op regelmatige basis middels overlegmomenten en workshops teruggekoppeld met het college van burgemeester en schepenen en de GECORO. Naar aanleiding van de stap naar het nu ter goedkeuring voorgelegd eindrapport werd op 26 februari 2024 door de GECORO een definitief unaniem advies verleend bestaande uit een algemene appreciatie, specifieke opmerkingen en aanvullingen. Het college van burgemeester en schepenen nam hiervan kennis en voorzag op dit GECORO-advies in een positieve standpuntbepaling. De ontwerper werd hiervan in kennis gesteld en deed aanpassingen tot het eindrapport dat nu wordt voorgelegd.
Het eindrapport "Masterplan Zwalm" zal een sturend beleidsplan zijn voor de bebouwde en onbebouwde ruimte van de gemeente. Het zal als een handboek worden gehanteerd en duidelijkheid stellen bij het opnemen, regisseren, sturen en adviseren van ruimtelijke vraagstukken en projecten binnen de gemeente. Het bepaalt de rol van de gemeente in de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling. Het eindrapport is in eerste instantie bedoelt als informerend en inspirerend document. Samen met de aanvrager zal op zoek worden gegaan naar de beste opties voor een bepaalde plek, met respect voor het landschap, de omgeving en zijn context. Daarnaast zal het rapport een domein overschrijdend toetsingsinstrument zijn om toekomstige projecten te kaderen. Het eindrapport "Masterplan Zwalm" vertaalt de principes van goede ruimtelijke ordening naar de unieke situatie van Zwalm, met als doel onze landelijke charme en leefbaarheid te waarborgen voor ons, maar ook voor onze volgende generaties.
Gemeenteraadsbesluit van 18 november 2021 tot goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van de opdracht "Masterplan Zwalm"
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 juni 2022 goedkeuring gunning van de opdracht "Masterplan Zwalm"
GECORO-verslagen van 15 januari en 26 februari 2024
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 maart 2024 kennisname GECORO-verslagen van 15 januari en 26 februari 2024
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 april 2024 standpuntbepaling GECORO-verslagen van 15 januari en 26 februari 2024
Rapport deel '1a - Analyse'
Rapport deel '1b - Ambities en richtlijnen' (zones 1, 2 en 3)
Rapport deel '1b - Ambities en richtlijnen' zone 1: knooppuntgebieden
Rapport deel '1b - Ambities en richtlijnen' zone 2: landelijke kernen en linten
Rapport deel '1b - Ambities en richtlijnen' zone 3: infralinten en verkavelingen
Rapport_literatuurlijst
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Matthijs Verschraegen, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Angélique De Clercq, Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Jozef Van Den Bulcke, Emmy Herregodts
Audio-opname van de vergadering : https://youtube.com/live/mT8XNBqeuuI - tijdsblok audio: 1 u 39 min 16 sec - 2 u 56 min 58 sec
Amendement ingediend door Tom Aelbrecht dat luidt als volgt:
Het voorliggend ontwerp van beslissing te vervangen als volgt:
Enig artikel:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast om het voorliggend ontwerp van het beeldkwaliteitsplan te toetsen aan de toekomstige betaalbaarheid ihkv het behalen van de opgelegde klimaat- en renovatiedoelstellingen.
De conclusies hiervan worden mee verwerkt en zullen aanleiding geven tot een kader dat de betaalbaarheid in de toekomst ten goede komt.
Met 9 stemmen voor (Tom Aelbrecht, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele), 10 stemmen tegen (Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe)
Art. 1 - Het eindrapport "Masterplan Zwalm" wordt goedgekeurd.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering, uitrol en communicatie van het plan.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad