Terug
Gepubliceerd op 30/05/2024

Besluit  het college van burgemeester en schepenen

do 30/05/2024 - 09:30

Vaststellen tarieven gemeentelijke uitleendienst – aanpassing en hercoördinatie reglement

Aanwezig: Bruno Tuybens, Burgemeester
Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Philip Lefever, Algemeen directeur

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement inzake de tarieven van de gemeentelijke uitleendienst.

De lijst van de uitleenmaterialen en de bijhorende tarieven zijn aan een update toe. Volgende materialen lenen we niet meer uit en willen we schrappen uit de lijst:

  • vuurkorven
  • geluidsmeter
  • buitenpodium (is kapot)
  • startent: wordt enkel gebruikt bij gemeentelijke activiteiten gezien deze enkel kan opgezet worden door gemeentepersoneel en wordt ook nooit aangevraagd door verenigingen

We stellen voor het tarief voor het ontlenen van nadars aan te passen. Organisatoren van wielerwedstrijden zijn onderworpen aan steeds strengere veiligheidseisen en moeten hierdoor vaak een groot aantal nadars ontlenen. Voor gemeentelijke erkende verenigingen is dit gratis, voor andere organisatoren uit Zwalm en buitengemeentelijke organisaties bedraagt het huidige tarief € 2,50 per stuk. De kosten lopen vaak hoog op als een organisator verplicht is 300 m nadar (of 150 stuks) te voorzien. Voorstel is om het ontlenen van nadars gratis te maken voor elke organisator, maar voortaan wel een vaste transportkost van € 15 aan te rekenen aan organisatoren uit categorie B en C voor het leveren van materiaal. Hiermee vereenvoudigen we de bestaande tarieven voor transport. Leveringen buiten Zwalm voorzien we sowieso niet gezien we enkel materiaal ontlenen aan organisatoren van evenementen in Zwalm.

Collegebesluit van 17.02.2022 houdende aanpassing en hercoördinatie tarieven gemeentelijke uitleendienst 
Aangepaste lijst van gebruikerstarieven voor het materiaal van de uitleendienst

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Gemeenteraadsbesluit van 16.12.2021 houdende aanpassing van het reglement gemeentelijke uitleendienst
Gemeenteraadsbesluit van 18.12.2023 houdende aanpassing van het bestaand besluit en hercoördinatie inzake machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden



Gebruikerstarieven uitleendienst

  • categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, buurtcomités, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
  • categorie B: particulieren, overige verenigingen, zelfstandigen en bedrijven uit Zwalm die de materialen wensen te gebruiken voor activiteiten op Zwalms grondgebied
  • categorie C: particulieren, verenigingen, zelfstandigen en bedrijven van buiten Zwalm die de materialen wensen te gebruiken voor activiteiten op Zwalms grondgebied
  • categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in participeert, Zwalmse scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht

Materiaal

Tarief
categorie A

Tarief
categorie B en C

PODIUM

 

 

Binnenpodium (gebruik in Zwalmparel)

 

 

Podiumplaten (24 x 200/100)

€ 3,00/plaat

€ 5,00/plaat

Poten 20 cm hoog

gratis

gratis

Poten 40 cm hoog

gratis

gratis

Poten 60 cm hoog

gratis

gratis

Poten 80 cm hoog

gratis

gratis

Podiumtrap 60 cm

€ 5,00

€ 10,00

Verhoging podiumtrap tot 80 cm

€ 3,00

€ 5,00

Binnenpodium (gebruik in andere locatie dan Zwalmparel)

 

 

Podiumplaten (24 x 200/100)

€ 5,00/plaat

€ 10,00/plaat

Poten 60 cm hoog

gratis

gratis

Poten 80 cm hoog

gratis

gratis

Podiumtrap 60 cm

€ 10,00

€ 20,00

Verhoging podiumtrap tot 80 cm

€ 5,00

€ 10,00

VLAGGEN

 

 

nationale vlag (3 st)

gratis

€ 0,75/st

vlag Vlaamse Gemeenschap (3 st)

gratis

€ 0,75/st

vlag logo Zwalm (2 st)

gratis

€ 0,75/st

vlaggenmasten (5 st)

gratis

€ 1,00/st

NADARAFSLUITING

 

 

nadarafsluiting (2 m) + poten (300 m)

gratis

gratis

FEESTELIJKHEDEN

 

 

partytent (600/300) + zijzeilen (2 st)

€ 50,00

€ 100,00

partytent (300/300) + zijzeilen (1 st)

€ 25,00

€ 50,00

klapstoelen in kar per 50 stuks (4 st)

gratis

€ 50,00

tafels 180x76x74 (34 st)

gratis

€ 6,00

statafels (20 st)

gratis

€ 3,00

tafelkleed bordeaux voor statafel (10 st ) (1)

gratis

€ 2,00

tafelkleed zwart voor statafel (10 st) (1)

gratis

€ 2,00

tafelkleed grijs voor statafel (10 st) (1)

   

bakfrigo  (netto 233 l) (3 st)

gratis

€ 25,00

speelbox (1 st)

gratis

€ 100,00

springkasteel (2)

 

 

Geluidsinstallatie (1) (= box op statief met ingebouwde mp3, usb, bluetooth, en micro (tot 100 personen)

€ 10,00

€ 30,00

Herbruikbare drankbekers (1000 st, 5 boxen van 200st) (3)

gratis

€ 0,10/st

TENTOONSTELLINGEN

 

 

tentoonstellingspanelen (244/122) (20 st)

gratis

€ 2,50/st

tentoonstellingspanelen (180/90) (20 st) (4)

€ 2,50/st

€ 5,00/st

schilderijstaven (50 st)

€ 0,10/st

€ 0,20/st

SEINGEVERS

 

 

seingeversvestjes (30 st)

gratis

gratis

seingeversbordjes (30 st)

gratis

gratis

VERKEERSSIGNALISATIE (5)

 

 

verkeersborden

gratis (6)

gratis (6)

signalisatielampen

gratis (6)

gratis (6)

CORONAMATERIAAL (6)

   

desinfectiepaal met voetbediening (4 st)

gratis

nvt

nadarhoes met coronamaatregelen (4 st)

gratis

nvt

afzetpaal met treklint (10 st)

gratis

nvt

Transportkosten 

  • Er wordt een vaste transportkost van € 15 aangerekend voor het leveren van materiaal aan gebruikers uit categorie B en C.
Vrijstellingen
  • Gebruikers uit categorie D worden vrijgesteld van het betalen van retributies voor het ontlenen van gemeentelijke materialen.

Kosten bij inbreuk orde en netheid (cat. A, B, C en D)
  • Personeelskost voor opkuis indien materialen niet teruggeplaatst zijn zoals het hoort en/of niet gereinigd zijn tijdens werkdagen: € 35/manuur
  • Personeelskost voor opkuis indien materialen niet teruggeplaatst zijn zoals het hoort en/of niet gereinigd zijn tijdens weekend en feestdagen: € 50/manuur

 

(1) Dienen gewassen terugbezorgd te worden, zo niet wordt een vergoeding van € 5.00 aangerekend.
(2) Neem hiervoor contact met de Afdeling Vrije Tijd: T 055 480 593
(3) Bekers moeten afgewassen en goed afgedroogd teruggebracht worden. Zo niet wordt een vergoeding van € 20,00 aangerekend. In geval van verlies wordt € 1,00 per beker aangerekend.
(4) Kunnen enkel gebruikt worden voor educatieve en artistieke activiteiten.
(5) Worden enkel ter beschikking gesteld in geval van een politiereglement.
(6) Het coronamateriaal wordt enkel ter beschikking gesteld van gebruikers uit categorie A en D.

 

Art.1 - De gebruikerstarieven voor het materiaal van de uitleendienst zoals vastgelegd bij collegebesluit van 17.02.2022 worden aangepast en hergecoördineerd overeenkomstig de tabel in bijlage.

Art.2 - De verschuldigde bedragen worden betaald door overschrijving op basis van een factuur van het lokaal bestuur. Wanneer schade wordt vastgesteld zal de ontlener de volledige herstelling of vervanging van het ontleende materiaal vergoeden. Hiervoor ontvangt hij een factuur van het lokaal bestuur.

Art.3 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.

Art. 4 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.