Terug
Gepubliceerd op 03/11/2021

Besluit  de gemeenteraad

do 28/10/2021 - 20:00

Reglement en gemeentelijke ondersteuning van de eindejaarsactie van de Zwalmse ondernemers in kader van de corona-crisis - aanpassing, herbenaming en hercoördinatie

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bruno Tuybens, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Guido De Temmerman, Gemeenteraadslid

De gemeenteraad beslist tot aanpassing van het reglement en van de gemeentelijke ondersteuning van de eindejaarsactie van de Zwalmse ondernemers in kader van de corona-crisis.

Voorwerp en motivering

De maatregelen in het kader van de Covid-19-crisis hebben de omzetcijfers van diverse lokale handelaars danig onder druk gezet.

Bij gemeenteraadsbesluit van 23.04.2020 stelde het gemeentebestuur de lokale handelaars een budget ter beschikking om in Zwalm een eindejaarsactie op touw te zetten. “Dit kan de vorm aannemen van een tombola, waarbij een koper of klant per bepaalde aankoopschijf een tombolabiljet verwerft. Dit wordt verder uitgewerkt met geïnteresseerde handelaars van zodra het kan, dus hopelijk in augustus-september van dit jaar”, luidde het toen.

Het college beloofde in dit kader ook om reglementen uit te werken en die voor te leggen aan de gemeenteraad.

De modaliteiten van de eindejaarsactie 2020 werden daarna uitgewerkt tijdens diverse vergaderingen met en tussen Zwalmse ondernemers en bij gemeenteraadsbesluit van 28.10.2020 werd een reglement terzake goedgekeurd.

Door de later afgekondigde corona-maatregelen (met onder andere sluiting van niet-essentiële winkels en horeca) werd beslist de ondersteuningsactie uit te stellen. 

Daarom stelden we op de gemeenteraad van 17.12.2020 voor het reglement van de actie, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 28.10.2020, te behouden mits
- het wijzigen van de naam 'eindejaarsactie 2020'  en
- de data van de actie te heroriënteren naar het voorjaar van 2021, als alle handelszaken weer open zijn en aldus kunnen deelnemen aan de actie.
Het college van burgemeester en schepenen werd belast met de uitvoering van het reglement en werd gemachtigd alle datums in het reglement vast te leggen in de periode tot en met 30.06.2021, de naam van de actie te wijzigen en het reglement in functie daarvan te hercoördineren.

Maar ook in de periode tot 30.06.2021 wierp corona roet in het eten inzonderheid door ook de heel lange sluiting van de horeca.  Ook hun deelname aan deze actie was immers belangrijk en dus diende de actie opnieuw te worden afgeblazen.

Op 20.09.2021 werd opnieuw samengezeten met de handelaars om de actie te herbekijken voor de eindejaarsperiode 2021-2022. Het resultaat is het reglement opgenomen in bijlage dat ongeveer hetzelfde is dan hetgeen voorheen werd voorgelegd

De gemeente wenst eveneens via een sponsoring te werken.

Bedoeling is dat vanaf volgend jaar de handelaars zelf het initiatief hiertoe nemen en zich daartoe verenigen.

Verwijzingen

Verslagen overlegmomenten met lokale ondernemers rond eindejaarsactie 
Gemeenteraadsbesluit van 28.10.2020 houdende goedkeuring van het reglement op de eindejaarsactie 2020
Gemeenteraadsbesluit van 17.12.2020 houdende "reglement en gemeentelijke ondersteuning van de eindejaarsactie 2020 van de Zwalmse ondernemers in kader van de corona-crisis - aanpassing, herbenaming en hercoördinatie"

 
Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

Bijlage

Reglement eindejaarsactie

Organisatie

1.De eindejaarsactie wordt georganiseerd door het gemeentebestuur vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen (verder: de organisatie) met zetel in het gemeentehuis, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm, in samenwerking met verschillende handelaren en zelfstandigen om de aantrekking van de handelszaken in Zwalm te vergroten gedurende de eindejaarsperiode.

Deelnamemodaliteiten

2. Vanaf 27.11.2021 tot en met 08.01.2022 kan men deelnemen aan de eindejaarsactie en maakt men kans op een prijzenpot  aan aankoopbonnen bij één of meerdere van de deelnemende handelszaken.
3. Per huisgezin wordt via de post een blanco stempelkaart verdeeld, er zijn ook extra stempelkaarten verkrijgbaar bij de deelnemende handelaars.
4. Bij elke deelnemende handelaar verwerft men per bezoek een stempel op de kaart bij een aankoop van minstens 10 euro.
5. Men maakt alleen kans op een prijs als men een volle stempelkaart met 12 verschillende stempels van deelnemende handelaars heeft verzameld en waarop de volledige naam, woonplaats en een e-mailadres en/of telefoonnummer vermeld staat.
6. Iedereen die ouder is dan 18 jaar en gevestigd op Belgisch grondgebied mag deelnemen, mits de regels voor deelname in acht te nemen. De deelnemende handelaars en hun gezinsleden, ingeschreven op hetzelfde adres van de deelnemende ondernemer, worden uitgesloten van deelname.
7. De volle stempelkaarten dienen in de brievenbus van het gemeentehuis gedeponeerd te worden of tijdens de kantooruren aan het onthaal van het gemeentehuis afgegeven te worden voor datum, waar ze in een urne worden bewaard. Laattijdige inzendingen worden niet meer in aanmerking genomen.
8. Meervoudige deelname van eenzelfde deelnemer is toegestaan.
9. Wanneer de organisatie vaststelt dat misbruik werd gemaakt van de deelnemingsbiljetten, dan heeft de organisator het recht en de mogelijkheid om deze persoon te weigeren van deelname aan de trekking.

Trekking / Verdeling prijzenpot

10. De trekking van de winnende loten zal, tenzij anders bepaald en vooraf gecommuniceerd, plaatsvinden op datum in het gemeentehuis. De deelnemende handelaars worden daarop uitgenodigd aanwezig te zijn, indien ze dat wensen.
11. De datum en plaats van de overhandiging van de prijzen wordt in onderling overleg met de winnaars vastgesteld.
12.De prijzenpot van de trekking bestaat uit volgende bonnen:

  • Eerste prijs: één winnaar met aankoopbonnen ter waarde van in totaal 2.500 euro, te besteden bij één of meerdere van de deelnemende handelszaken.
  • Tweede prijs: vijf winnaars met aankoopbonnen ter waarde van in totaal 250 euro voor elk, te besteden bij één of meerdere van de deelnemende handelszaken.
  • Derde prijs: evenveel winnaars als er deelnemende handelaars zijn, met aankoopbonnen ter waarde van in totaal 50 euro voor elk, te besteden bij deze deelnemende handelaars.

13. De gewonnen aankoopbonnen staan op naam, mogen niet doorverkocht worden, kunnen niet omgezet worden in speciën, en kunnen gebruikt te worden t/m datum.
14. Er kan slechts één prijs gewonnen worden per officieel in de bevolkingsregisters genoteerd adres.
15. De winnaars worden via de Facebook-pagina van de gemeente Zwalm bekend gemaakt én persoonlijk gecontacteerd.
16. Iedere betwisting omtrent deze trekking moet per aangetekend schrijven of per deurwaardersexploot gemeld worden aan het college van burgemeester en schepenen, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm. Bij betwisting zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement Oost-Vlaanderen, afdeling Oudenaarde bevoegd.

Andere bepalingen      

17. Door aan deze eindejaarsactie deel te nemen verklaren de deelnemers zich automatisch akkoord met alle artikelen uit het reglement, met de uitslag en met de door de organisatie in het kader van de eindejaarsactie genomen of te nemen beslissingen. Alle bijkomende mededelingen en/of publicaties in verband met de eindejaarsactie gelden als punt van reglement. Over eventuele niet-besproken punten in het reglement wordt door de organisatie ad hoc beslist zonder verhaal door, of kennisgeving aan de deelnemers.
18. De winnaars verklaren bij deelname zich automatisch ermee akkoord dat hun naam wordt gepubliceerd bij bepaalde persartikels en/of persfoto’s. Zij verzaken aan de uitoefening van alle intellectuele en andere rechten en schadeloosstelling in dat opzicht. Iedere winnaar verleent, door zijn loutere deelname, automatisch en onvoorwaardelijk de toestemming tot publicatie van deze gegevens.
19. De organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld als de eindejaarsactie zou moeten gewijzigd, ingekort of geannuleerd worden wegens overmacht of om redenen buiten haar wil. De organisatie behoudt zich het recht voor de eindejaarsactie of een deel ervan te wijzigen, uit te stellen, in te korten of in te trekken indien de omstandigheden dit vereisen. De organisatie kan daarvoor niet aansprakelijk gesteld worden.
20. Druk-, spel- en zet- of andere dergelijke fouten kunnen op geen enkele manier de aansprakelijkheid van de organisatie in het gedrang brengen. De organisatie kan eveneens niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele technische problemen of andere onvolkomenheden.
21. In geval van misbruiken, misleiding of bedrog behoudt de organisatie zich uitdrukkelijk het recht voor de betrokken deelnemer(s) zonder meer van deelname aan deze eindejaarsactie uit te sluiten.
22. De organisatie is niet verantwoordelijk bij een eventueel verlies of diefstal van de urne en/of de deelnemingsbiljetten.
23. Alle communicatie over deze eindejaarsactie verloopt via e-mail. Het contactadres is eindejaarsactie@zwalm.be . Dit reglement is terug te vinden op de website van de gemeente Zwalm en is ook via dit mailadres op te vragen.

Besluit

Art. 1- De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement en van de gemeentelijke ondersteuning van de eindejaarsactie van de Zwalmse ondernemers in kader van de corona-crisis en dit zoals opgenomen in bijlage.

Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van het reglement goedgekeurd in art. 1.

Art. 3 - De gemeenteraad gaat akkoord met de besteding van max. 12.500 euro voor de prijzenpot en de logistieke steun (zoals de aanmaak van de deelnemingsformulieren, het promotiemateriaal, de stempels).

Art. 4 - Beoefenaars van een vrij beroep die geen handelsruimte hebben of geen aanbod hebben die zich leent tot het gebruik maken van een stempelkaart, kunnen in ruil voor een sponsoring (lees retributie) van 50 euro een vermelding van hun naam op de stempelkaart vragen.

Art. 5 - In ruil voor deze sponsoring/retributie wordt tevens een extra prijs uitgeloot in aankoopbonnen ter waarde van in totaal 50 euro, te besteden in één van de deelnemende handelszaken.

Art. 6 - De inning van de retributies kan zowel via voorafgaande storting of via factuur.

Art. 7 - Bij niet-betaling van niet binnen de 30 dagen na ontvangst uitdrukkelijk en schriftelijk betwiste retributies, kan gebruik gemaakt worden van art. 177 lid van het decreet lokaal bestuur dat stelt: “De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
Een dwangbevel als vermeld in het tweede lid kan door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel “

Art. 8 - Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.

Art. 9 – Dit besluit treedt in werking en zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur