Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 30.09.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 30.09.2021.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 30.09.2021 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=T49UU1595f4
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 8 min 13 sec - 9 min 13 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 30.09.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 14.12.2021 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 1.10.2021.
De buitengewone algemene vergadering van TMVS van 14.12.2021 heeft volgende agenda
Varia
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Patrick Moreels - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Aangetekende brief dd. 1.10.2021 en e-mail van TMVS dd. 01.10.2021
Gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 betreffende TMVS dv - aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVS dv.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 9 min 14 sec - 10 min 35 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 14.12.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Varia
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14.12.2021, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Bruno Tuybens, schepen
De maatregelen in het kader van de Covid-19-crisis hebben de omzetcijfers van diverse lokale handelaars danig onder druk gezet.
Bij gemeenteraadsbesluit van 23.04.2020 stelde het gemeentebestuur de lokale handelaars een budget ter beschikking om in Zwalm een eindejaarsactie op touw te zetten. “Dit kan de vorm aannemen van een tombola, waarbij een koper of klant per bepaalde aankoopschijf een tombolabiljet verwerft. Dit wordt verder uitgewerkt met geïnteresseerde handelaars van zodra het kan, dus hopelijk in augustus-september van dit jaar”, luidde het toen.
Het college beloofde in dit kader ook om reglementen uit te werken en die voor te leggen aan de gemeenteraad.
De modaliteiten van de eindejaarsactie 2020 werden daarna uitgewerkt tijdens diverse vergaderingen met en tussen Zwalmse ondernemers en bij gemeenteraadsbesluit van 28.10.2020 werd een reglement terzake goedgekeurd.
Door de later afgekondigde corona-maatregelen (met onder andere sluiting van niet-essentiële winkels en horeca) werd beslist de ondersteuningsactie uit te stellen.
Daarom stelden we op de gemeenteraad van 17.12.2020 voor het reglement van de actie, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 28.10.2020, te behouden mits
- het wijzigen van de naam 'eindejaarsactie 2020' en
- de data van de actie te heroriënteren naar het voorjaar van 2021, als alle handelszaken weer open zijn en aldus kunnen deelnemen aan de actie.
Het college van burgemeester en schepenen werd belast met de uitvoering van het reglement en werd gemachtigd alle datums in het reglement vast te leggen in de periode tot en met 30.06.2021, de naam van de actie te wijzigen en het reglement in functie daarvan te hercoördineren.
Maar ook in de periode tot 30.06.2021 wierp corona roet in het eten inzonderheid door ook de heel lange sluiting van de horeca. Ook hun deelname aan deze actie was immers belangrijk en dus diende de actie opnieuw te worden afgeblazen.
Op 20.09.2021 werd opnieuw samengezeten met de handelaars om de actie te herbekijken voor de eindejaarsperiode 2021-2022. Het resultaat is het reglement opgenomen in bijlage dat ongeveer hetzelfde is dan hetgeen voorheen werd voorgelegd
De gemeente wenst eveneens via een sponsoring te werken.
Bedoeling is dat vanaf volgend jaar de handelaars zelf het initiatief hiertoe nemen en zich daartoe verenigen.
Verslagen overlegmomenten met lokale ondernemers rond eindejaarsactie
Gemeenteraadsbesluit van 28.10.2020 houdende goedkeuring van het reglement op de eindejaarsactie 2020
Gemeenteraadsbesluit van 17.12.2020 houdende "reglement en gemeentelijke ondersteuning van de eindejaarsactie 2020 van de Zwalmse ondernemers in kader van de corona-crisis - aanpassing, herbenaming en hercoördinatie"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 10 min 36 sec - 16 min 23 sec
Reglement eindejaarsactie
Organisatie
1.De eindejaarsactie wordt georganiseerd door het gemeentebestuur vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen (verder: de organisatie) met zetel in het gemeentehuis, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm, in samenwerking met verschillende handelaren en zelfstandigen om de aantrekking van de handelszaken in Zwalm te vergroten gedurende de eindejaarsperiode.
Deelnamemodaliteiten
2. Vanaf 27.11.2021 tot en met 08.01.2022 kan men deelnemen aan de eindejaarsactie en maakt men kans op een prijzenpot aan aankoopbonnen bij één of meerdere van de deelnemende handelszaken.
3. Per huisgezin wordt via de post een blanco stempelkaart verdeeld, er zijn ook extra stempelkaarten verkrijgbaar bij de deelnemende handelaars.
4. Bij elke deelnemende handelaar verwerft men per bezoek een stempel op de kaart bij een aankoop van minstens 10 euro.
5. Men maakt alleen kans op een prijs als men een volle stempelkaart met 12 verschillende stempels van deelnemende handelaars heeft verzameld en waarop de volledige naam, woonplaats en een e-mailadres en/of telefoonnummer vermeld staat.
6. Iedereen die ouder is dan 18 jaar en gevestigd op Belgisch grondgebied mag deelnemen, mits de regels voor deelname in acht te nemen. De deelnemende handelaars en hun gezinsleden, ingeschreven op hetzelfde adres van de deelnemende ondernemer, worden uitgesloten van deelname.
7. De volle stempelkaarten dienen in de brievenbus van het gemeentehuis gedeponeerd te worden of tijdens de kantooruren aan het onthaal van het gemeentehuis afgegeven te worden voor datum, waar ze in een urne worden bewaard. Laattijdige inzendingen worden niet meer in aanmerking genomen.
8. Meervoudige deelname van eenzelfde deelnemer is toegestaan.
9. Wanneer de organisatie vaststelt dat misbruik werd gemaakt van de deelnemingsbiljetten, dan heeft de organisator het recht en de mogelijkheid om deze persoon te weigeren van deelname aan de trekking.
Trekking / Verdeling prijzenpot
10. De trekking van de winnende loten zal, tenzij anders bepaald en vooraf gecommuniceerd, plaatsvinden op datum in het gemeentehuis. De deelnemende handelaars worden daarop uitgenodigd aanwezig te zijn, indien ze dat wensen.
11. De datum en plaats van de overhandiging van de prijzen wordt in onderling overleg met de winnaars vastgesteld.
12.De prijzenpot van de trekking bestaat uit volgende bonnen:
13. De gewonnen aankoopbonnen staan op naam, mogen niet doorverkocht worden, kunnen niet omgezet worden in speciën, en kunnen gebruikt te worden t/m datum.
14. Er kan slechts één prijs gewonnen worden per officieel in de bevolkingsregisters genoteerd adres.
15. De winnaars worden via de Facebook-pagina van de gemeente Zwalm bekend gemaakt én persoonlijk gecontacteerd.
16. Iedere betwisting omtrent deze trekking moet per aangetekend schrijven of per deurwaardersexploot gemeld worden aan het college van burgemeester en schepenen, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm. Bij betwisting zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement Oost-Vlaanderen, afdeling Oudenaarde bevoegd.
Andere bepalingen
17. Door aan deze eindejaarsactie deel te nemen verklaren de deelnemers zich automatisch akkoord met alle artikelen uit het reglement, met de uitslag en met de door de organisatie in het kader van de eindejaarsactie genomen of te nemen beslissingen. Alle bijkomende mededelingen en/of publicaties in verband met de eindejaarsactie gelden als punt van reglement. Over eventuele niet-besproken punten in het reglement wordt door de organisatie ad hoc beslist zonder verhaal door, of kennisgeving aan de deelnemers.
18. De winnaars verklaren bij deelname zich automatisch ermee akkoord dat hun naam wordt gepubliceerd bij bepaalde persartikels en/of persfoto’s. Zij verzaken aan de uitoefening van alle intellectuele en andere rechten en schadeloosstelling in dat opzicht. Iedere winnaar verleent, door zijn loutere deelname, automatisch en onvoorwaardelijk de toestemming tot publicatie van deze gegevens.
19. De organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld als de eindejaarsactie zou moeten gewijzigd, ingekort of geannuleerd worden wegens overmacht of om redenen buiten haar wil. De organisatie behoudt zich het recht voor de eindejaarsactie of een deel ervan te wijzigen, uit te stellen, in te korten of in te trekken indien de omstandigheden dit vereisen. De organisatie kan daarvoor niet aansprakelijk gesteld worden.
20. Druk-, spel- en zet- of andere dergelijke fouten kunnen op geen enkele manier de aansprakelijkheid van de organisatie in het gedrang brengen. De organisatie kan eveneens niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele technische problemen of andere onvolkomenheden.
21. In geval van misbruiken, misleiding of bedrog behoudt de organisatie zich uitdrukkelijk het recht voor de betrokken deelnemer(s) zonder meer van deelname aan deze eindejaarsactie uit te sluiten.
22. De organisatie is niet verantwoordelijk bij een eventueel verlies of diefstal van de urne en/of de deelnemingsbiljetten.
23. Alle communicatie over deze eindejaarsactie verloopt via e-mail. Het contactadres is eindejaarsactie@zwalm.be . Dit reglement is terug te vinden op de website van de gemeente Zwalm en is ook via dit mailadres op te vragen.
Art. 1- De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement en van de gemeentelijke ondersteuning van de eindejaarsactie van de Zwalmse ondernemers in kader van de corona-crisis en dit zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van het reglement goedgekeurd in art. 1.
Art. 3 - De gemeenteraad gaat akkoord met de besteding van max. 12.500 euro voor de prijzenpot en de logistieke steun (zoals de aanmaak van de deelnemingsformulieren, het promotiemateriaal, de stempels).
Art. 4 - Beoefenaars van een vrij beroep die geen handelsruimte hebben of geen aanbod hebben die zich leent tot het gebruik maken van een stempelkaart, kunnen in ruil voor een sponsoring (lees retributie) van 50 euro een vermelding van hun naam op de stempelkaart vragen.
Art. 5 - In ruil voor deze sponsoring/retributie wordt tevens een extra prijs uitgeloot in aankoopbonnen ter waarde van in totaal 50 euro, te besteden in één van de deelnemende handelszaken.
Art. 6 - De inning van de retributies kan zowel via voorafgaande storting of via factuur.
Art. 7 - Bij niet-betaling van niet binnen de 30 dagen na ontvangst uitdrukkelijk en schriftelijk betwiste retributies, kan gebruik gemaakt worden van art. 177 lid van het decreet lokaal bestuur dat stelt: “De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
Een dwangbevel als vermeld in het tweede lid kan door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel “
Art. 8 - Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.
Art. 9 – Dit besluit treedt in werking en zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur
Eric De Vriendt, burgemeester
De gemeente wenst over te gaan tot herinrichting van haar centrale begraafplaats St-Anna gelegen te Rozebeke. We wensen deze te laten herinrichten tot een plaats van ingetogenheid en het ophalen van herinneringen. Ook wensen we te voorzien in een belevingsinfrastructuur die ter plaatste een korte afscheidsplechtigheid moet toelaten.
In het kader van de opdracht “ontwerpopdracht herinrichting begraafplaats St-Anna” werd een bestek met nr. 2021/615 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget, op budgetcode 0990-00/2220600/BESTUUR/CBS/0/BD7-IP6 (actie 751).
Bestek nr 2021/615
Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet)
Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°
Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Johan De Bleecker, Eric De Vriendt, Mario Baert, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 16 min 24 sec - 27 min 27 sec
Art. 1 - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/615 en de raming voor de opdracht “ontwerpopdracht herinrichting begraafplaats St-Anna”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw.
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende verenging Gaselwest.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 21.12.2021 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 23.09.2021.
De buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 21.12.2021 heeft volgende agenda
We worden momenteel geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Aan de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger - Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht - wordt opgedragen om namens het bestuur zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Aangetekende brief dd. 23.09.2021 en e-mail van Gaselwest dd. 28.09.2021
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Gaselwest - aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en lid regionaal bestuurscomité voor de periode 2019-2021
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 27 min 28 sec - 30 min 17 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Gaselwest van 21.12.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van Gaselwest vastgesteld op 21.12.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal per elektronische post, vennootschapssecretariaat@fluvius.be gestuurd worden.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Westlede op 7.12.2021 die bijeengeroepen werd per e-mail van 7.10.2021.
De algemene vergadering van Westlede van 7.12.2021 heeft volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 1 juni 2021
2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
3. Goedkeuring Begroting 2022
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Westlede - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Peter Van Den Haute de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 Westlede - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
E-mail van Westlede van 7.10.2021 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 30 min 18 sec - 34 min 50 sec
Art. 1- De agenda van de algemene vergadering van Westlede van 7.12.2021, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 1 juni 2021
2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
3. Goedkeuring Begroting 2022
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van Westelde van 7.12.2021 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van Westelde.
Peter Van Den Haute, schepen
Bij bepaalde feestelijkheden is het de gewoonte dat de gemeente een aantal consumptiebonnen geeft aan de leden van de fanfare, vrijwillige medewerkers, het gemeentepersoneel van dienst, ... In 2019 werd een vast bedrag van € 1,80 vastgesteld als vergoeding voor de ingediende consumptiebonnen. De lokale horeca-uitbaters vragen een aanpassing van deze vergoeding gezien de gestegen drankprijzen. Het is dan ook aangewezen de vergoeding vast te stellen op € 2,00 per ingediende consumptiebon.
Gemeenteraadsbesluit van 24.10.2019 tot vaststelling van het reglement tot vergoeding van de consumptiebonnen uitgegeven door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Eric De Vriendt, Mario Baert, Tom Aelbrecht
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 34 min 51 sec - 39 min 45 sec
Art. 1 - Vanaf 01.11.2021 worden de ingediende consumptiebonnen, uitgegeven na 01.11.2021 door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden, vergoed aan € 2,00 per stuk.
Art. 2 - Het besluit van 24.10.2019 tot vaststelling van het reglement tot vergoeding van de consumptiebonnen uitgegeven door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden wordt opgeheven.
Art. 3 - Deze consumptiebonnen kunnen bij de gemeentelijke administratie ingediend worden tot uiterlijk 10 dagen na de feestelijkheid waarvoor ze werden uitgereikt. De vergoeding zal worden gestort op het rekeningnummer van de begunstigden.
Art. 4 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Bruno Tuybens, schepen
De gemeente is vennoot bij de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen op 30.09.2021 die bijeengeroepen werd per schrijven van 19.08.2021.
De bijzondere algemene vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen van 30.09.2021 heeft volgende agenda:
Agenda :
A. Kapitaalvermindering
1. Reële vermindering van het kapitaal ten belope van 3.882,88208 EUR om het te brengen van 112.268,75 EUR naar 108.385,86792 EUR. De kapitaalvermindering zal plaatsvinden door middel van een proportionele vrijstelling van de volstortingsplicht van ieder aandeel en zal volledig worden aangerekend op het variabel gedeelte van het kapitaal. Zij zal plaatsvinden zonder vernietiging van aandelen.
2. Vaststelling van de verwezenlijking van de kapitaalvermindering.
B. Omvorming in een besloten vennootschap
Aanname van de rechtsvorm van een besloten vennootschap in toepassing van artikel 41, §4 van de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen, waarbij het volstorte gedeelte van het kapitaal en de wettelijke reserve worden omgevormd in een statutaire onbeschikbare eigen vermogensrekening en waarvan het niet-gestorte gedeelte van het kapitaal op de eigenvermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” wordt geplaatst.
C. Wijziging van het doel en voorwerp
1. Kennisname van het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp wordt gegeven, in toepassing van artikel 5:101 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
2. Wijziging van het doel en voorwerp, en bijgevolg overeenkomstige vervanging van artikel 4 van de statuten, als volgt:
"De vennootschap heeft als hoofdzakelijk doel in het algemeen belang bij te dragen aan het recht op menswaardig wonen en de uitvoering van het Vlaamse woonbeleid en heeft daartoe volgende activiteiten als voorwerp:
1° de woonvoorwaarden van de woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden te verbeteren, inzonderheid van de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden, door te zorgen voor een voldoende aanbod van sociale huurwoningen of sociale koopwoningen, eventueel met inbegrip van gemeenschappelijke voorzieningen, met aandacht voor hun integratie in de lokale woonstructuur;
2° bij te dragen tot de herwaardering van het woningbestand, door ongeschikte woningen of ongeschikte gebouwen te renoveren, te verbeteren en aan te passen of ze zo nodig te slopen en te vervangen;
3° gronden en panden te verwerven voor de realisatie van sociale woonprojecten en de terbeschikkingstelling van percelen in sociale verkavelingen.
Een gedeelte van de sociale huurwoningen moet aangepast zijn aan de behoeften van grote gezinnen, bejaarden en personen met een handicap.
De vennootschap kan een bescheiden woonaanbod verwerven, verwezenlijken en vervreemden en niet-residentiële ruimten verwerven, realiseren, verhuren en verkopen onder de voorwaarden vastgesteld in artikel 4:42 en 4:43 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en eventueel nader geregeld door de Vlaamse Regering."
D. Aanname nieuwe tekst van statuten
Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met de voorstellen tot besluit in voormelde agendapunten A, B en C (in zoverre deze aangenomen worden), met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen. De volledige ontwerptekst van de statuten werd als bijlage bij het oproepingsbericht bijgevoegd.
E. Fusie door overneming
1. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen:
2. Mededeling betreffende belangrijke wijzigingen in de vermogenstoestand van de te fuseren vennootschappen tussen de datum van opstelling van het fusievoorstel en de datum van de fusie, overeenkomstig artikel 12:27 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Besluit tot fusie, overeenkomstig het voornoemd fusievoorstel, waarbij de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met een sociaal oogmerk "SOCIALE HUISVESTINGSMAATSCHAPPIJ VLAAMSE ARDENNEN", met zetel te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0466.370.951 (de "Overnemende Vennootschap"), de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met een sociaal oogmerk "DE NIEUWE HAARD", met zetel te 9600 Ronse, Franklin Rooseveltplein 11 bus 1, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder nummer 0400.217.644 (de "Overgenomen Vennootschap") overneemt in het kader van een fusie door overneming, met de ontbinding zonder vereffening van de Overgenomen Vennootschap tot gevolg.
4. Als gevolg van de fusie, bijkomende inbreng op de statutaire onbeschikbare eigen vermogensrekening met uitgifte van 6.992 aandelen, toebehorende tot soort A dan wel tot soort B in functie van de hoedanigheid van de aandeelhouder van Overgenomen Vennootschap die de nieuwe aandelen ontvangt: de publieke aandeelhouders van de Overgenomen Vennootschap zullen soort A aandelen van de Overnemende Vennootschap ontvangen, terwijl de overige aandeelhouder van de Overgenomen Vennootschap soort B aandelen van de Overnemende Vennootschap zullen ontvangen, en die dezelfde rechten en voordelen zullen genieten als de bestaande aandelen van hun respectieve soort.
5. Vaststelling van de verwezenlijking van de bijkomende inbreng ingevolge de fusie.
6. Wijziging van artikel 5 van de statuten om het in overeenstemming te brengen met het nieuw aantal aandelen.
F. Aanname nieuwe tekst van statuten
Aanname van een nieuwe tekst van statuten. De volledige ontwerptekst van de statuten werd als bijlage bij het oproepingsbericht bijgevoegd.
G. Samenstelling raad van bestuur
Ontslag, benoeming, verlenging van bestuursmandaten en vergoeding van de bestuurders.
H. Machten
1. Volmacht aan ondergetekende notaris, of elke andere notaris en/of medewerker van "Berquin Notarissen", alle machten om de gecoördineerde tekst van de statuten van de Vennootschap op te stellen, te ondertekenen en te neer te leggen in de daartoe voorziene elektronische databank, overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake.
2. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
3. Volmacht aan Véronique Van Eessel, Felix Dobbelaere, Michiel Nuitten en ieder ander advocaat of medewerker van het advocatenkantoor “Eubelius”, alsook aan Jeanique Van den Heede, Lieselore Debrabandere, Peter Lepez en Bart Roobrouck, woonstkeuze gedaan hebbende te 8500 Kortrijk, President Kennedypark 37, allen individueel bevoegd, evenals aan hun bedienden, aangestelden en lasthebbers, met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, teneinde de vervulling van de formaliteiten bij een ondernemingsloket met het oog op de inschrijving/aanpassing van de gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen, en, desgevallend, bij de Administratie van de Belasting over de Toegevoegde Waarde, te verzekeren.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende "CVBA Sociale Huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen - aanduiding vertegenwoordiger algemene vergaderingen voor de periode 2019-2021" zal raadslid Emmy Herregodts de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gelet op de hoogdringendheid en het feit dat de gemeenteraad doorging na de algemene vergadering, keurde het college in zitting van 23.09.2021 de agenda goed en bepaalde ze het stemgedrag van de door de gemeenteraad aangeduide vertegenwoordiger.
Dit collegebesluit dient hier ter bekrachtiging te worden goedgekeurd.
Gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende "CVBA Sociale Huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen - aanduiding
vertegenwoordiger algemene vergaderingen voor de periode 2019-2021"
Brief van de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen van 19.08.2021 met bijhorende stukken en motivering
Collegebesluit van 23.09.2021 inzake "Buitengewone algemene vergadering de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen van 30.09.2021 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Angélique De Clercq, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Pascale Adriaens
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=t_7-Ez9HCWM&t=4s -Tijdsblok audio: 39 min 46 sec - 48 min 59 sec
Art. 1- Het collegebesluit van 23.09.2021 houdende "Buitengewone algemene vergadering de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen van 30.09.2021 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente" wordt bekrachtigd.
Art. 2 - De voordracht van Eric De Vriendt als bestuurder van de nieuwe fusiemaatschappij wordt bekrachtigd.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de sociale huisvestingsmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad