De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de notulen van haar voorgaande zitting worden goedgekeurd.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.06.2024 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.06.2024.
Audio-visueel verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.06.2024 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/WpFFcrSRLBM
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Audiovisuele opname van de vergadering:https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Geen
Enig art. – De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.06.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de installatie en eedaflegging van Christiaan Kesteleyn als opvolgend raadslid voor Jozef Van den Bulcke, ontslagnemend.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
De raad voor maatschappelijk welzijn bestaat uit dezelfde leden als de gemeenteraad. Door de eedaflegging van een gemeenteraadslid is deze van rechtswege ook lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad van heden nam kennis van het overlijden van raadslid Jozef Van den Bulcke en keurde de geloofsbrieven van opvolger Christiaan Kesteleyn goed die tevens de eed aflegde als nieuw gemeenteraadslid.
Door deze eedaflegging is hij dus ook van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De rangorde van de gemeenteraadsleden werd hervastgesteld aan de hand van de anciënniteit. De rangorde is dezelfde voor de raadsleden van het OCMW.
Gemeenteraadsbesluit van heden houdende installatie en eedaflegging Christiaan Kesteleyn
Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017
Gemeenteraadsbesluit van heden met betrekking tot de goedkeuring van de geloofsbrieven van Christiaan Kesteleyn, eerste opvolger voor de lijst open VLD, kennisname van de eedaflegging van Christiaan Kesteleyn als raadslid en opnieuw vaststellen van de rangorde van de gemeenteraadsleden
Audiovisuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Geen
Enig artikel - De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de gemeenteraad van heden waarbij de geloofsbrieven van Christiaan Kesteleyn als lid voor de raad voor maatschappelijk welzijn. De door de gemeenteraad hervastgestelde rangorde van de raadsleden is dezelfde voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van Christiaan Kesteleyn als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst en van de eedaflegging van Delfine Verbruggen als nieuw opvolgend comitélid.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Op de installatievergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 07.01.2019 werd kennis genomen van de ontvankelijke voordrachtakten voor de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Hun geloofsbrieven werden goedgekeurd en de voorgedragen leden werden verkozen verklaard. Eén van hen namens de Open VLD was Christiaan Kesteleyn. Per brief van 03.10.2024 ontvangen op 03.10.2024 diende hij zijn ontslag in als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Conform art. 105 van het decreet over het lokaal bestuur dient het lid dat ontslag neemt te worden vervangen door zijn of haar opvolger. Op de initiële voordrachtakte werd geen opvolger voorgedragen. Derhalve dient overgegaan te worden tot verkiezing van een nieuw lid overeenkomstig art. 95 van het decreet over het lokaal bestuur. Dit houdt in dat de lijst die Christiaan Kesteleyn voordroeg - in casu de Open VLD - een nieuw kandidaat lid mag voordragen. De Open VLD diende bij de algemeen directeur een nieuwe voordrachtakte in meer dan 8 dagen voor deze vergadering. Deze laatste bezorgde ook afschrift aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. De akte van voordracht voldoet aan alle decretaal voorziene ontvankelijkheidsvereisten, zoals gecontroleerd door de voorzitter. Ook alle geloofsbrieven van voorgedragen kandidaat lid Delfine Verbruggen werden behoorlijk en tijdig ingediend en lagen ter inzage met respect voor de decretale bepalingen ter zake.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat het kandidaat-lid - Delfine Verbruggen - die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en verklaard heeft zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.
Overwegende dat voor de eedaflegging een afzonderlijke akte van eedaflegging wordt opgemaakt waaruit blijkt de eedaflegging van Delfine Verbruggen heeft plaatsgehad in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgende formule: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Ontslagbrief dd. 3.10.2024 van Christiaan Kesteleyn als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst
Akten van voordracht Delfine Verbruggen als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Geloofsbrieven Delfine Verbruggen (ter inzage)
Akte van eedaflegging
Notulen van de installatievergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 07.01.2019
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, artikel 91 t/m 96 en art. 105
Audiovisuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Geen
Art. 1 - De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van Christiaan Kesteleyn als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Art. 2 - De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van volgende ontvankelijke akte van voordracht ingediend door de Open VLD
Leden |
Kandidaat opvolger(s) |
Delfine Verbruggen | nihil |
Art. 3 - De geloofsbrieven van de in art. 2 vermeldde kandidaat-leden worden goedgekeurd.
Art. 4 - Het in art. 2 voorgedragen kandidaat-lid wordt verkozen verklaard. Er is geen opvolger.
Art. 5 - De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de eedaflegging van het kandidaat-lid - nl Delfine Verbruggen - in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 6 - Afschrift zal worden overgemaakt aan de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot verdaging van de goedkeuring van de kaderovereenkomst en de engagementsverklaring Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Bernhard Ardaen, lid vast bureau
Intrafamiliaal geweld is een ernstig en wijdverspreid probleem. Jaarlijks worden tal van processen-verbaal opgesteld door de politie, het werkelijke aantal gevallen van intrafamiliaal geweld ligt welllicht nog hoger. Het treft mensen uit alle sociale milieus en culturen. Dergelijk geweld heeft een verwoestende impact op kinderen en een grote maatschappelijke kost. Om dit probleem aan te pakken werd het concept van Family Justice Centers (FJC) geïntroduceerd. In een FJC werkt een multidisciplinair team van professionals samen aan een geïntegreerde ketenaanpak van intrafamiliaal geweld (IFG). Sinds vorig jaar hebben deze centra een nieuwe naam, Veilig Huis. Het Veilig Huis stimuleert, coördineert en ondersteunt de intersectorale samenwerking en zorgt voor een integrale en geïntegreerde aanpak. De voornaamste partners binnen deze cases zijn de lokale besturen/OCMW's, politie, AG Justitie en handhaving, OM, GGZ, AG Opgroeien, VK en het CAW. Samen met deze partners wordt voorzien in een cliëntgericht aanbod. Door deze samenwerking wordt er ook gewerkt aan de deskundhigheidsbevordering van de professionals die met intrafamiliaal geweld worden geconfronteerd.
De verderzetting van Veilig Huis werd ook expliciet opgenomen in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord (2024-2029).
In onze regio startte het Veilig Huis Oost-Vlaanderen op in november 2023 met 4 piloot-politiezones waaronder PZ Vlaamse Ardennen. Voor 2023 en 2024 was er een subsidiëring voorzien door de Vlaamse Overheid voor de functie van casusondersteuner. Vanaf 2025 dienen de gemeenten van de desbetreffende politiezone zelf te voorzien in de middelen voor casusondersteuner.
Gezien Zwalm vanaf 2025 toetreedt tot de PZ Vlaamse Ardennen, wordt aan Zwalm dan ook gevraagd om in te stappen in het Veilig Huis Oost-Vlaanderen. Rekening houdende met de schatting van de PV's die worden opgesteld voor intrafamiliaal geweld in onze huidige PZ Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm zal er een uitbreiding nodig zijn van 1 VTE naar 1.6 VTE voor de functie van casusondersteuner. De bijdrage hiervoor zal berekend worden volgens een verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners per deelnemende gemeente. Voor Zwalm komt dit jaarlijks neer op € 10.663,71.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23.04.2020 houdende "Ketenaanpak intrafamiliaal geweld - toetreding"
Kaderovereenkomst Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Engagementsverklaring Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Verdeelsleutel Veilig Huis - PZ Vlaamse Ardennen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten inz. art. 31
Audiovisuele opname van de vergadering:https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Lokaal bestuur | aantal inwoners (2024, Statbel) | percentage | Personeelskost, 1,6 VTE |
Kruisem | 15961 | 17,01% | € 20.408,09 |
Kluisbergen | 6888 | 7,34% | € 8.807,15 |
Wortegem-Petegem | 6552 | 6,98% | € 8.377,53 |
Oudenaarde | 32702 | 34,84% | € 41.813,51 |
Zwalm | 8340 | 8,89% | € 10.663,71 |
Horebeke | 2012 | 2,14% | € 2.572,59 |
Maarkedal | 6323 | 6,74% | € 8.084,73 |
Brakel | 15073 | 16,06% | € 19.272,68 |
Totaal | 93851 | 100% | € 120.000,00 |
Enig art. - De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot verdaging van dit agendapunt.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt i.h.k.v. de Europa WSE (ESF) oproep “lokale partnerschappen” 2023 de partnerschapovereenkomst goed.
Bernhard Ardaen, lid vast bureau
Het partnerschap diende bij Europa WSE een projectaanvraag in onder het ESF+Programma 2021-2027, oproep Lokale Partnerschappen voor de ondersteuning van personen met een complexe multi-problematiek met oproepnummer 64. De oproep situeert zich binnen het ESF+ programma onder Prioriteit 2, sociale inclusie.
Met de oproep "Lokale partnerschappen voor duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multi-problematiek" wil Europa WSE duurzame en dynamische partnerschappen opzetten waarin VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners samen inspelen op de zeer diverse vragen en noden van niet beroepsactieven en werkzoekenden met een complexe multi-problematiek.
Deze overeenkomst verankert de afspraken van het partnerschap met het oog op het verloop van het binnen deze oproep goedgekeurde project met naam 'Lokaal partnerschap B-OOST Vlaamse Ardennen’ en nummer 1605.
Het partnerschap is erop gericht de doelgroep te helpen om, vanuit hun context, gehoord en gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, met het oog op werk. Vanuit de sterkten, competenties en talenten, zal de doelgroep ondersteuning krijgen om zelf stappen te zetten om dergelijke participatie te realiseren. Het partnerschap werkt samen aan enkele gemeenschappelijke doelen. In het partnerschap zijn de betrokkene lokale besturen een partner, samen met Fiola, Mentor, De Kiem, VZW Apart en VDAB.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18.12.2023 houdende "Deelname aan het lokaal partnerschap Vlaamse Ardennen ikv voorbereiding Europa WSE (ESF) Oproep “Lokale partnerschappen” - projectvoorstel - goedkeuring"
Partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap B-OOST Vlaamse Ardennen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 meer bepaald artikel 388 tot en met artikel 473 ter organisatie van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de interlokale vereniging.
Decreet van 17.02.2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord
ondernemen.
Decreet van 15.07.2011 houdende vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 29.04.2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.
Audiovisuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Johan De Bleecker
Art. 1 - Lokaal Bestuur Zwalm, met maatschappelijke zetel gelegen te Zuidlaan 36, 9630 Zwalm, keurt de Partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap B-OOST Vlaamse Ardennen (opgenomen in bijlage) goed.
Art. 2 - De algemeen directeur en de voorzitter van het vast bureau wordt gemachtigd tot ondertekening.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het reglement op de toekenning van de kansenpas (UiT-kansenpas).
Bernhard Ardaen, lid vast bureau
In de zitting van 19.12.2022 werd door de raad van maatschappelijk welzijn het reglement op de toekenning van kansenpassen (UiT-kansenpas) goedgekeurd.
Sinds 19.04.2023 zijn we overgestapt van de vrijetijdspas naar de UiT-kansenpas.
In de zitting van 26.09.2024 werd door het college van burgemeester en schepenen besloten om een overeenkomst met Pleegzorg Vlaanderen te sluiten en van Zwalm een Pleegzorggemeente te maken.
Wij willen deze samenwerking extra kracht bij zetten door pleegzorggezinnen in onze gemeente extra te ondersteunen. Om die reden wensen wij dan ook de UiT-kansenpas toe te kennen aan de pleegkinderen die woonachtig zijn in onze gemeente.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 betreffende het reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas).
Gemeenteraadsbesluit van 30.03.2023 betreffende basisovereenkomst en algemene voorwaarden uitrol UiTPAS Vlaamse Ardennen – goedkeuring
Collegebesluit van 26.09.2024 betreffende Samenwerking met Pleegzorg en toekenning van het label Zwalm Pleegzorggemeente
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Audiovisuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Geen
Art. 1 -
§1 De kansenpas (UiTkansenpas) wordt toegekend aan personen die:
Aanvullend op deze vereisten, wordt bij het sociaal en financieel onderzoek ook rekening gehouden met volgende elementen:
Indien de aanvrager volgens deze maatstaf niet kan worden gezien als behoeftig, kan op basis van een uitgebreid sociaal verslag de desbetreffende vraag worden voorgelegd als individueel dossier op het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
§2 Instellingen kunnen een groepspas met 50 toekenningen kansentarief zonder sociaal onderzoek ontvangen.
Volgende instellingen kunnen hiervan gebruik maken:
Andere instellingen die van deze groepspassen wensen gebruik te maken, kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst, die dit zal voorleggen aan het Vast Bureau.
Indien deze 50 toekenningen niet toereikend zijn, kunnen zij een aanvraag indienen bij de sociale dienst, die dit zal voorleggen aan het Vast Bureau. Het Vast Bureau is tevens ook gemachtigd om het standaard aantal toekenningen van 50 per jaar te verminderen.
Art. 2 - De maatschappelijk werkers van OCMW Zwalm staan in voor het sociaal onderzoek.
Art. 3 - De kansenpas (UiTkansenpas) is gratis zijn voor de rechthebbende. De kostprijs hiervoor wordt ten laste genomen door OCMW Zwalm.
Art. 4 - Deze UiTkansenpas zal een jaar geldig zijn, vanaf de dag van afgifte en dit tot zolang de gerechtigde woonachtig is binnen onze UiTregio. Daar waar mogelijk (bv. verhoogde tegemoetkoming) zal er jaarlijks een automatische check (via MAGDA) worden doorgevoerd waarbij, indien nog wordt voldaan aan de voorwaarde, er een automatische verlenging voor een jaar zal worden doorgevoerd.
Art. 5 - Een UiTkansenpas kan overgezet worden door de sociale dienst naar een andere gemeente/stad binnen onze UiTregio indien de rechthebbende verhuist naar een gemeente/stad binnen onze UiTregio. De desbetreffende gemeente zal hier steeds van in kennis worden gesteld. Indien de rechthebbende verhuist naar een gemeente/stad buiten de UiTregio of de nieuwe woonplaats ongekend is, dan zal de kansenpas geblokkeerd worden.
Art. 6 - De korting die de kansenpas (UiTkansenpas) genereert voor de vrijetijdsactiviteiten georganiseerd door het lokaal bestuur wordt bepaald door de gemeenteraad.
Art. 7 - Dit besluit vervangt vanaf haar inwerkingtreding het reglement goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022.
Art. 8 - Dit besluit wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda goed van de algemene vergadering van intercommunale SOLVA van 27.11.2024 en bepaalt het stemgedrag van zijn vertegenwoordiger op deze algemene vergadering.
Bruno Tuybens, voorzitter vast bureau
Het OCMW neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA en wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van SOLVA op xxxx die bijeengeroepen werd per brief van 02.10.2024 .
De algemene vergadering van SOLVA van van 27.11.2024 heeft volgende agenda:
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Overeenkomstig het raadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda algemene vergadering, zal Bruno Tuybens OCMW Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn m.b.t. deze algemene vergadering.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.02.2019 betreffende SOLVA - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van Solva dd. 02.10.2024 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Audiovisuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Geen
Art. 1 - De agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 27.11.2024 bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
Art. 2 - De vertegenwoordiger van OCMW Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van SOLVA van 27.11.2024 haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de notulen van haar zitting van heden staande de zitting worden goedgekeurd.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden 24.10.2024 worden - gezien het de laatste raad voor maatschappelijk welzijn van deze legislatuur betreft - staande de zitting, aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd en zullen conform artikel 32 van het decreet lokaal bestuur door de algemeen directeur en de meerderheid van de raadsleden worden ondertekend. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden 24.10.2024.
Audio-visueel verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.10.2024 zoals te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Audiovisuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=cX4WFQv8-Ms
Geen
Goedkeuringslijst
|
Enig artikel – De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24.10.2024 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden staande de zitting goedgekeurd. De goedkeuring gebeurt door en blijkt uit de ondertekening van de notulen door de meerderheid van de aanwezige raadsleden.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn