De gemeenteraad bepaalt de inhoud van het begrip dagelijks bestuur met betrekking tot de delegatie van bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen inzake de plaatsing en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
In art. 41 van het decreet lokaal bestuur is bepaald dat de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de gemeenteraad die niet aan het college kan worden toegewezen behalve indien nominatief aan het college toegewezen of als de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur als vermeld in art 41, 2° lid, 8°.
In art 41, 2° lid, 8 van het decreet lokaal bestuur wordt bepaald dat de gemeenteraad moet bepalen wat de inhoud is van het begrip dagelijks bestuur.
Het college is volgens art. 56§3 van het decreet lokaal bestuur onder andere bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in artikel 41, 2° lid, 8°.
De inhoud van dit begrip dagelijks bestuur werd vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019, maar het is aangewezen dit bij een nieuwe legislatuur opnieuw vast te leggen als zijnde:
- alle niet-meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget
- alle meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget indien deze kunnen worden geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking
- eenjarige en meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het investeringsbudget en kunnen worden geplaatst met aanvaarde factuur.
Voorheen werd in de bevoegdheidsdelegatie voorzien dat het aanbrengen van wijzigingen tijdens de uitvoeringsfase aan geplaatste opdrachten voor werken, leveringen en diensten niet beschouwd werden als opdrachten van dagelijks bestuur als die wijzigingen bijkomende uitgaven van meer dan 15 procent veroorzaakten. De juridische visie daaromtrent is in de rechtsleer intussen gewijzigd.
De bevoegdheid voor de uitvoering van de opdracht is door de wetgever toegewezen aan het college. Het betreft geen delegatie vanuit de gemeenteraad, maar wel een autonome, toegewezen bevoegdheid. Deze bevoegdheid wordt niet begrensd door de waarde van de beoogde wijziging, noch door het voorwerp ervan. Gezien deze bevoegdheid exclusief wordt toegewezen aan het college, is de gemeenteraad niet langer in de mogelijkheid om deze uit te oefenen. Derhalve werd de 15%-regel die we vroeger hanteerden niet meer opgenomen in dit besluit gezien de gemeenteraad daarvoor niet bevoegd is.
De huidige drempels (2024-2025) bedragen:
- aanvaarde factuur: € 30.000
- onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking: € 143.000.
Deze evolueren mee met de regelgeving.
Gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 betreffende de bepaling van het begrip dagelijks bestuur
Wet van 15.06.2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
Koninklijk Besluit van 18.04.2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen
Art. 1 - De inhoud van het begrip dagelijks bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen inzake de plaatsing en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten wordt vastgelegd als volgt:
- alle niet-meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget
- alle meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het exploitatiebudget indien deze kunnen worden geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking
- eenjarige en meerjarige verbintenissen/opdrachten die behoren tot het investeringsbudget en kunnen worden geplaatst met een aanvaarde factuur.
Art. 2 - Het gemeenteraadsbesluit inzake het begrip dagelijks bestuur van 31.01.2019 wordt opgeheven.