Conform het besluit van de burgemeester omtrent de organisatie en regels van een virtuele gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn dd. 29.04.2021 inz. art. 1 punt 4 worden de aanwezigheden als volgt bepaalt : "Alle punten die via i-voting op uiterlijk donderdag 29.04.2021 om 12u door iedereen zijn goedgekeurd worden automatisch als goedgekeurd beschouwd ongeacht het raadslid op het moment van de virtuele gemeenteraad op donderdag 29.04.2021 om 20u "aanwezig" is of niet"
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.03.2021 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.03.2021.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 25.03.2021 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=ON_1Biddi_E
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 0 min 42 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25.03.2021 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd
Eric De Vriendt, burgemeester
Gezien de COVID-19-pandemie, de huidige cijfers in verband met de besmettingen in Vlaanderen en de bestaande federale maatregelen vanuit de nationale veiligheidsraad, en vastgelegd in een ministerieel besluit van 28.10.2020 en latere wijzigingen, is fysiek vergaderen met een grote groep niet echt verenigbaar met de geldende social distancing-maatregelen. Het is dan ook aangewezen om in afwijking van het besluit van de gemeenteraad van 24.09.2020, de geplande vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29.04.2021 niet fysiek te organiseren.
Gezien de gemeente en het OCMW moeten blijven verder werken en er momenteel agendapunten zijn die door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moeten beslist worden, is uitstellen van de raadsvergadering geen optie en ook niet wenselijk.
De burgemeester kan conform de adviezen van het Agentschap Binnenlands Bestuur in dringende omstandigheden overeenkomstig artikel 134, §1 en 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet maatregelen uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen. De burgemeester legt hierin de modaliteit vast op welke wijze het bestuursorgaan vergadert. Er dient immers afgeweken te worden van de bestaande huishoudelijke reglementen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn gezien daar niets is bepaald over virtuele vergaderingen.
Er bestaat een waaier aan mogelijkheden om een digitale of virtuele vergadering van de bestuursorganen te organiseren rekening houdende met het openbaar of besloten karakter van de vergaderingen van het bestuursorgaan. Het lokaal bestuur Zwalm beschikt ook over een voor raadsleden digitaal ontsloten notulerings- en vergadersoftware en heeft via licenties op Microsoft Teams ook de mogelijkheid tot een audio-visuele en dus virtuele bijeenkomst.
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23.04.2020, 18.05.2020, 25.06.2020, 28.10.2020, 23.11.2020, 17.12.2020, 28.01.2021 en 25.03.2021 werden ook al virtueel georganiseerd en dezelfde werkwijze kan worden gebruikt voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29.04.2021.
De burgemeester nam hieromtrent een beslissing voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29.04.2021 die we ter kennis brengen van de raadsleden.
Besluit van de burgemeester BB/2021/015 van 15.04.2021 - COVID-19-pandemie - afspraken virtuele gemeenteraad van 29.04.2021
Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 inzake COVID-19-pandemie - Bekrachtiging besluit burgemeester tot inperking van de aanwezigheid van publiek op de gemeenteraad
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
De nieuwe gemeentewet inzonderheid artikel 134, §1 en 135, §2
Ministerieel besluit van 28.10.2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het Corona-virus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen
Richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 0 min 43 sec - 1 min 8 sec
Enig. artikel - De raad neemt kennis van het besluit van de burgemeester BB/2021/015 dat de vergader- en besluitvormingsregels alsook de wijze van vergaderen voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29.04.2021 vastlegt.
Dit besluit luidt in het beschikkend gedeelte als volgt:
Art. 1 - De burgemeester beslist dat de openbare vergadering van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29.04.2021 onder volgende voorwaarden zal georganiseerd worden :
1/De ontwerpnotulen worden via de traditionele link toegestuurd aan de raadsleden. De agenda (bij publicaties) en de ontwerpnotulen (via de kalender) staan klaar in de mobiele applicatie e-notulen https://zwalm-enotulen.schaubroeck.be/ebestuur-mobile/#/login?continueTo=%2F
2/Via de voor alle raadsleden toegankelijke mobiele applicatie e-notulen kan voor elk agendapunt tot uiterlijk zondag 25.04.2021 om 19u schriftelijk opmerkingen/vragen/tussenkomsten gedaan worden door alle raadsleden, door een ‘annotatie’ toe te voegen. Vanaf zondag 25.04.2021 om 19u tot uiterlijk dinsdag 27.04.2021 om 19u zal de meerderheid, indien nodig en relevant, op eventuele annotaties antwoorden. Vanaf dinsdag 27.04.2021 om 19u tot woensdag 28.04.2021 om 19u kunnen de raadsleden indien nodig en relevant, op alle eventuele annotaties antwoorden. Dit geldt ook voor de eventuele aanvullende dagordepunten ingediend conform te bestaande huishoudelijke reglementen van de raden.
Deze annotaties zullen in het zittingsverslag worden opgenomen als tussenkomst indien gedeeld met de leden van de vergadering EN de secretaris (lees: algemeen directeur).
Hoe geeft u een annotatie in? Bij elk ontwerp-besluit ziet u in het midden onderaan een klein tekstballonnetje. Na daarop te hebben geklikt, kunt u de gewenste opmerking of vraag bij dat punt vermelden. Belangrijk (niet vergeten!) is ook dat u aangeeft met wie de annotatie gedeeld dient te worden. Daar duidt u aan: leden van de vergadering EN secretaris. (Anders zien we uw annotaties niet.) Daarna klikt u op “opslaan” en sluit u het venster van de annotaties.
Indien u de annotatie als tussenkomst in het verslag genotuleerd wenst te zien, dient dit gedeeld te zijn met de leden van de vergadering EN secretaris!
De gemaakte annotaties van anderen ziet u per punt in het tabblad annotaties.
3/Via de mobiele applicatie e-notulen kunnen jullie stemmen via het tabblad i-voting vanaf ontvangst van de agenda tot uiterlijk donderdag 29.04.2021 om 12u door bij het tabblad i-voting te kiezen tussen “punt goedkeuren” of “punt te bespreken”.
Indien u (eventueel na de gedachtenwisseling via de annotaties) toch zou opteren een ontwerpbesluit niet goed te keuren, kiest u voor “punt te bespreken”.
Indien er via i-voting goedkeuring is van minstens de helft van de raadsleden en er wordt door de andere raadsleden geen bespreking gevraagd dan wordt hun stem als onthouding beschouwd.
4/Alle punten die via i-voting op uiterlijk donderdag 29.04.2021 om 12u door iedereen zijn goedgekeurd worden automatisch als goedgekeurd beschouwd ongeacht het raadslid op het moment van de virtuele gemeenteraad op donderdag 29.04.2021 om 20u "aanwezig" is of niet.
5/Op de virtuele gemeenteraad - waarvoor u via mail of via de outlook-agenda een link zal krijgen via de applicatie Microsoft Teams - zal als volgt worden gehandeld :
-voor alle punten waar iedereen mee akkoord was en goedkeurde via i-voting (of waarvan niemand de bespreking vroeg via i-voting) zal enkel nog de titel van het punt en de beknopte inhoud voorgelezen worden door de voorzitter met het stemresultaat.
-voor de punten waar minstens 1 raadslid aangaf een bespreking te willen: hierover zal de voorzitter nog een audio-visueel debat organiseren aanvullend op de zaken opgenomen in de annotaties bij het betreffende punt. De raadsleden die het woord willen zullen dit moeten vragen via de chat-functie in de applicatie en alleen nadat hen het woord is gegeven mag worden gesproken. Na de zo georganiseerde audio-visuele bespreking zal gestemd worden via de stemmingsmogelijkheid binnen de applicatie e-notulen (tabblad stemming). De stemming hier gebeurt door alle via Microsoft Teams virtueel aanwezige leden.
Hoe gaat men te werk: men minimaliseert zijn Microsoft Teams applicatie (niet uitzetten - wel minimaliseren!) en gaat naar de applicatie e-notulen en het tabblad stemming.
De algemeen directeur zal steeds de stemming openzetten en daarna kunnen de virtueel aanwezigen stemmen : ja/neen/onthouding. Bij problemen kan de voorzitter en algemeen directeur ter zitting opteren voor een andere werkwijze (bijv via mail - smart-form of via de chatfunctie binnen de applicatie Microsoft Teams)
-amendementen kunnen worden ingediend bij de te bespreken punten via de annotaties. De annotatie wordt dan duidelijk voorafgegaan door de woorden : "amendement:" De stemming gebeurt zoals voor het punt zelf.
6/Het zittingsverslag van de raadsvergadering van 29.04.2021 zal worden gevormd door:
-de ontwerpnotulen aangevuld met de via e-notulen (i-voting en stemming) bekomen stemresultaten.
-het audio-visueel verslag gevormd door de audio-visuele opname van de virtuele vergadering. De vergadering zal dus worden opgenomen om te delen met het publiek.
7/Het audio-visuele verslag zal na de raadszitting zo snel mogelijk op de website van de gemeente geplaatst worden om het openbaar karakter te waarborgen en tevens worden gestreamed behoudens technische problemen.
8/Bij discussies en niet voorziene zaken oordeelt de voorzitter over elke betwisting in overleg met de algemeen directeur en in de geest van het huishoudelijk reglement.
9/Het is aangewezen ervoor te zorgen dat u steeds ook zicht hebt op de module e-notulen tijdens de virtuele zitting inzonderheid tijdens de stemming.
Art. 2 - Dit besluit treedt in werking op 15.04.2021 en zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur. Het wordt ook ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad van 29.04.2021.
Bruno Tuybens, schepen
De gemeente Zwalm wordt gekenmerkt door zijn landelijk karakter. Masten en pylonen verstoren dit landelijk karakter. De aanwezigheid van ruim 25 masten en pylonen op het grondgebied van de gemeente heeft een substantiële invloed op de aantrekkingskracht van Zwalm als woonomgeving en toeristische bestemming. Naast de visuele hinder is er ook de perceptie van het bestaan van een gezondheidsrisico in de omgeving van deze masten en pylonen. Het invoeren van een belasting op masten en pylonen is dan ook gerechtvaardigd.
Er wordt voorzien in een vrijstelling voor de als monument beschermde windmolens, alsmede voor de vrijstaande oude fabriekschouwen die zijn opgenomen op de lijst van bouwkundig erfgoed. Gelet op de specifieke aard en vormgeving van deze (beschermde) constructies, kunnen zij immers niet worden beschouwd als landschapsverstorend, maar dragen zij net bij tot de (visuele) aantrekkingskracht van de gemeente.
Er wordt tevens voorzien in een vrijstelling voor sportverlichtingsapparatuur. Deze vrijstelling is ingegeven door het bijzondere belang van de beoefening van sport in de gemeente. De landschapsverstoring die dergelijke verlichtingsmasten en -pylonen met zich meebrengen, weegt immers niet op tegen de daarmee verbonden voordelen op vlak van gezondheid, algemeen welbevinden en samenhorigheid.
Ook wordt voorzien in een vrijstelling voor de masten en pylonen die uitsluitend worden gebruikt in het kader van een hobby als radioamateur. Deze vrijstelling is ingegeven vanuit het niet bedrijfsmatige oogmerk van deze hobby en is dan ook redelijk en objectief verantwoord daar deze mast of pyloon voor die eigenaars niet lucratief is, de kost ervan niet in aanmerking komt als beroepskost en de mast louter dient voor de uitoefening van een hobby.
De financiële toestand van de gemeente vergt tevens de invoering van rendabele belastingen.
Gemeenteraadsbesluit van 28.03.2019 houdende goedkeuring van "Belasting op masten en pylonen – 2019 t.e.m. 2025 - € 2.500 per mast/pyloon"
Art. 41, 162 en 170, §3 of §4 GGW (Gecoördineerde Grondwet)
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, inzonderheid art. 40 en 41
Decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen,.
Omzendbrief BB2019/2 van 15.02.2019
Omzendbrief BB 2008/07 inzake het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
Invorderingswetboek
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 1 min 9 sec - 1 min 37 sec
Art. 1 - Met ingang van aanslagjaar 2021 en voor een termijn van 5 jaar, eindigend op 31 december 2025, wordt een jaarlijkse belasting geheven op allerhande masten en pylonen geplaatst in openlucht, op het grondgebied van de gemeente en zichtbaar vanaf de openbare weg.
Art. 2 - Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- mast: een vaststaande verticale structuur die geplaatst wordt op een dak of op een andere bestaande constructie, en waarbij de hoogte van het dak of de constructie en de mast samen minstens 15 meter bedraagt.
- pyloon: een individuele, verticale en vaststaande constructie of steuntoren die opgericht wordt op het niveau van het maaiveld en die een minimale hoogte heeft van 15 meter.
Art. 3 - Vrijstelling wordt verleend aan de eigenaars van:
- als monument beschermde windmolens,
- vrijstaande oude fabriekschouwen die zijn opgenomen op de lijst van bouwkundig erfgoed,
- sportverlichtingsapparatuur,
- masten en pylonen die uitsluitend worden gebruikt in het kader van een hobby als radioamateur.
Art. 4 - De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de mast of de pyloon. De toestand op 15 mei van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht.
Art. 5 - De belasting wordt vastgesteld op 2.500 euro per mast of pyloon.
De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het volledige jaar. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.
Art. 6 - De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 7 - Elke belastingplichtige moet uiterlijk op 30 juni van het aanslagjaar aangifte doen van de masten en pylonen gelegen op het grondgebied van de gemeente en waarvan hij eigenaar is op 15 mei van het aanslagjaar. De aangifte wordt ingediend op een aangifteformulier ter beschikking gesteld door het gemeentebestuur. Indien de belastingplichtige geen aangifteformulier heeft ontvangen van de gemeente, dient hij dit zelf aan te vragen bij het gemeentebestuur.
Art. 8 - De belastingplichtige is gehouden elke wijziging in het aantal masten en/of pylonen waarvan hij eigenaar is geworden tijdens het aanslagjaar, op eigen initiatief aan het gemeentebestuur bekend te maken binnen de maand na de wijziging.
Art. 9 - Bij gebrek aan aangifte binnen de in de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Art. 10 - Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging van 25% worden toegepast en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet worden vermeld.
Art. 11 - De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Art. 12 - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, moet zijn ondertekend, en moet worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
Art. 13 - Deze beslissing wordt bekendgemaakt en treedt in werking zoals voorzien in het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 14 - §1 Dit belastingreglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
§2 Het belastingreglement goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 28.03.2019 houdende goedkeuring van "Belasting op masten en pylonen – 2019 t.e.m. 2025 - € 2.500 per mast/pyloon" blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 januari 2021, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1 januari 2021.
Eric De Vriendt, burgemeester
Onder specifieke voorwaarden kunnen private personen informatie en uittreksels uit de bevolkingsregisters en registers van de burgerlijke stand bekomen voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden. Voor het verrichten van dergelijke opzoekingen wordt vaak de medewerking van de dienst burgerzaken gevraagd. In de meeste gevallen gaat het om een hobbyactiviteit die niet behoort tot het takenpakket van de gemeente maar die wel een zeer tijdrovende activiteit inhoudt voor de medewerkers van de dienst. Bovendien gaat het meestal om specifieke taken die omwille van privacyredenen niet kunnen geschieden door de onderzoeker zelf maar enkel door de medewerkers van de dienst burgerzaken. Het is bijgevolg dus aangewezen om opzoekingen in de registers voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden te laten gebeuren door de dienst burgerzaken vergezeld van de aanvrager tegen een door de gemeenteraad vastgestelde retributie onder de vorm van een uurtarief. Deze retributie geldt niet voor de informatie die in uitvoering van een wet, een decreet of ordonnantie aan een administratieve of gerechtelijke overheid of openbare instelling door het gemeentebestuur kosteloos moet geleverd worden.
Burgerlijk wetboek inzonderheid art. 29
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Koninklijk besluit van 17.03.2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën
Koninklijk besluit van 05.01.2014 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters
Omzendbrief van 27.01.2014 betreffende het verstrekken van informatie uit de bevolkingsregisters voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden
Omzendbrief van 19.03.2019 over de modernisering en informatisering van de burgerlijke stand
Matthijs Verschraegen, Eric De Vriendt, Angélique De Clercq
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 1 min 38 sec - 10 min 21 sec
Art. 1 - De retributie voor opzoekingen van private personen door de dienst burgerzaken van de gegevens uit de bevolkingsregisters en de registers van de burgerlijke stand voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden wordt als volgt vastgesteld: € 15 per half uur, waarbij er minimaal een half uur wordt aangerekend en ieder begonnen half uur als een vol half uur wordt aangerekend.
Art. 2 - Opzoekingen die niet tot een resultaat leiden, geven eveneens aanleiding tot het betalen van de retributie.
Art. 3 - De opzoekingen zullen geschieden door de dienst burgerzaken in het bijzijn van de aanvrager tijdens een op voorhand gemaakte afspraak. Opzoekingen waarvan de eventuele wettelijk voorziene toelatingen ontbreken worden niet behandeld.
Art. 4 - Er wordt vrijstelling tot betaling verleend voor informatie die in uitvoering van een wet, een decreet of ordonnantie aan een administratieve of gerechtelijke overheid of openbare instelling door het gemeentebestuur kosteloos moet geleverd worden.
Art. 5 - De verschuldigde bedragen worden betaald via overschrijving op zicht van een factuur van het lokaal bestuur of via elektronische weg.
Art. 6 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.
Art. 7 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm is in 2019 toegetreden tot TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS dv op 15.06.2021 die bijeengeroepen werd per aangetekend schrijven van 01.04.2021. Deze vergadering zal volledig digitaal plaatsvinden via interactieve video-conferencing.
De algemene vergadering van TMVs dv van 15.06.2021 heeft volgende agenda:
Varia en mededelingen
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 betreffende de toetreding tot TMVS dv zullen Peter Van Den Haute of Patrick Moreels de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hen opgedragen worden hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.11.2019 houdende toetreding tot TMVS dv
Aangetekende brief dd. 01.04.2021 en e-mail van TMVS dd. 01.04.2021 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 10 min 22 sec - 10 min 40 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15.06.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia en mededelingen
Art. 2 - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Peter Van Den Haute, schepen
Op 20.03.2021 heeft de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm de rekening van haar kerkfabriek voor het jaar 2020 ingediend bij het gemeentebestuur.
De eindsaldi op 31.12.2019 van de opgeslorpte kerkfabrieken van Beerlegem, Dikkele, Hundelgem, Meilegem, Munkzwalm, Paulatem, Roborst, Rozebeke, Sint Blasius Boekel, Sint Denijs Boekel en Sint Maria Latem werden als beginsaldo samengevoegd in de jaarrekening 2020 van de fusiekerkfabriek Alle Heiligen - Zwalm op 01.01.2020.
De rekeningen van de kerkfabrieken van Alle Heiligen Nederzwalm voor het jaar 2020
Bijlage 1: samenvattende tabel toelagen 2020
Bijlage 2 : samenvattende kastoestand 2020
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.
Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Omzendbrief BB 2007/01 van Vlaams minister van Binnenlands Beleid, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Collegebesluit van 19.11.2020 inzake goedkeuring van een afsprakennota met het kerkbestuur
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Louis Ide, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 10 min 41 sec - 20 min 13 sec
Bijlage 1:
Kerkfabriek |
2020 exploitatie (€) | 2020 investeringen (€) | 2020 totaal (€) |
Alle Heiligen Zwalm | 16.720,21 | 5.002,00 |
21.722,21 |
Bijlage 2:
Toestand kas per 31/12/2020 | Bedrag (€) |
Alle Heiligen Zwalm | 59.066,84 |
Art. 1 - De rekeningen voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek van Alle Heiligen Zwalm wordt gunstig geadviseerd.
Art. 2 - Afschrift van dit besluit zal samen met de rekeningbundel aan de provinciegouverneur worden overgemaakt alsook aan het kerkbestuur Alle Heiligen Zwalm.
Eric De Vriendt, burgemeester
De gemeente Zwalm beschikt momenteel over 15 gemeentelijke begraafplaatsen. Verschillende van deze begraafplaatsen kampen met praktische en ruimtelijke problemen om nieuwe begravingen en/of alle systemen van begravingen uit te voeren en de omgeving van deze begraafplaatsen laten geen uitbreidingsmogelijkheden meer toe. Er is momenteel geen ruimte voor nieuwe begravingen meer beschikbaar op de kerkhoven van Munkzwalm, Beerlegem en Hundelgem. Gelet op de voorgenomen bestemmingswijziging van de kapel van Wijlgem is het tevens aangewezen om ook op het kerkhof van Wijlegem geen nieuwe begravingen meer toe te staan. Op de begraafplaatsen van Rozebeke kerk, Roborst-kerk, Nederzwalm-kerk en Sint-Blasius-Boekel werd reeds eerder een begrafenisstop ingevoerd m.u.v. de bestaande concessies die nog kunnen ingevuld worden. De begraafplaatsen van Munkzwalm, Beerlegem, Hundelgem en Wijlegem dienen evenwel niet onmiddellijk gesloten te worden maar gelet op de ruimtelijke problemen die er zijn vastgesteld, zal het niet meer mogelijk zijn om alle systemen van begraving ter beschikking te stellen. Vermits er nog een groot aantal concessies zijn voorbehouden en er recent nog niet-geconcedeerde begravingen zijn uitgevoerd, wenst het gemeentebestuur geen gebruik te maken van de mogelijkheid van de (definitieve) sluiting van de begraafplaatsen. Het is echter noodzakelijk om een principiële beslissing te nemen om geen nieuwe begravingen meer toe te staan. De gemeente dient kosteloos te voorzien in de begraving van zijn eigen inwoners waarbij een niet-geconcedeerd graf minimum 10 jaar bewaard dient te worden, voor een geconcedeerd graf bedraagt die bewaartijd minstens 25 jaar per persoon, eventuele verlenging(en) niet meegerekend. Omwille van het ontbreken van een definitief goedgekeurd begraafplaatsenreglement en een reglement inzake begraafplaatsconcessies was het voor de burger tot op vandaag niet altijd eenvoudig om al dan niet te kiezen voor een graf/columbariumconcessie. Naast verdere invulling van de reeds bestaande concessies zullen daarom ook bijbegravingen in niet-geconcedeerde graven en bijzettingen in niet geconcedeerde nissen in het columbarium nog steeds mogelijk blijven (indien technisch mogelijk) mits het aangaan van een concessie conform het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende het vaststellen van de tarieven en het aannemen van het reglement inzake begraafplaatsconcessies. In die optiek is het ook aangewezen om de verschillende vormen van lijkbezorging nl. geconcedeerde gronden, niet-geconcedeerde gronden, geconcedeerde nissen in het columbarium en niet-geconcedeerde nissen in het columbarium strikt te gaan definiëren. Op die manier wordt er tevens een eerlijk onderscheid gemaakt tussen concessies en niet-concessies.
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende het vaststellen van de tarieven en het aannemen van het reglement inzake begraafplaatsconcessies
Begraafplaatsen- en lijkbezorgingsdecreet van 16.01.2004
Besluit van de Vlaamse Regering van 14.05.2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria
Omzendbrief BA 2006/03 van 10.03.2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 20 min 14 sec - 20 min 33
Art. 1 - Vanaf 1.05.2021 zullen er op de begraafplaatsen van Munkzwalm, Beerlegem, Hundelgem en Wijlegem geen nieuwe begravingen meer worden toegelaten. De voorbehouden concessies kunnen worden ingevuld en de procedure van hernieuwing van de concessie kan worden toegepast. Bijbegravingen in niet-geconcedeerde graven en bijzettingen in niet-geconcedeerde nissen in het columbarium zullen ook steeds mogelijk blijven (indien technisch mogelijk) mits het aangaan van een concessie conform het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende het vaststellen van de tarieven en het aannemen van het reglement inzake begraafplaatsconcessies.
Art. 2 – De niet-geconcedeerde gronden buiten het urneveld zijn bestemd voor de begraving van 1 lijkkist.
De niet-geconcedeerde gronden op het urnenveld zijn voorzien voor de begraving van 1 asurne.
De niet-geconcedeerde nissen zijn bestemd voor de bijzetting van maximaal 1 asurne.
In alle andere gevallen dient een concessie te worden aangegaan conform het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende het vaststellen van de tarieven en het aannemen van het reglement inzake begraafplaatsconcessies.
Art. 3 – Deze principiële beslissing zal worden bekendgemaakt aan de ingang van de desbetreffende begraafplaatsen.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente Zwalm is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26.03.2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28.06.2021 plaatsheeft in HypoLoggia, Holstraat 95/11 te 8790 Waregem.
Via brief van 26.03.2020 werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring hieraan te verlenen en aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende de aanduiding van afgevaardigde in algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2019-2021 zullen Peter Van Den Haute of Tom Aelbrecht de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hen opgedragen worden hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Gaselwest - aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en lid regionaal bestuurscomité voor de periode 2019-2021- goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering
Brief van Gaselwest van 26.03.2021 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 20 min 34 sec - 20 min 52 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28.06.2021 goed:
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers.
7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding uittreding/toetreding Deinze.
7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28.06.2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Francia Neirinck, schepen
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Zefier die bijeengeroepen werd via e-mail van 16.03.2021. Deze algemene vergadering van Zefier van 10.06.2021 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de algemene vergadering goed te keuren en het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente te bepalen.
Schepen Francia Neirinck en raadslid Emmy Herregodts werden aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente voor de algemene vergaderingen van Zefier voor de volledige legislatuur.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 houdende aanduiden afgevaardigde in de algemene vergadering van Zefier voor de legislatuur 2019-2024
E-mail dd. 16.03.2021 van Zefier met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 20 min 53 sec - 21 min 50 sec
Art. 1- De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Zefier van 10.06.2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Art. 2 - De gemeenteraad draagt de aangeduide volmachthouder op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Zefier vastgesteld op 10.06.2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3 - Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan Zefier
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Westlede die bijeengeroepen werd per e-mail van 08.04.2021. Deze algemene vergadering van Westlede heeft plaats op 1.06.2021 en heeft volgende agenda:
- Ontslag mevrouw Mieke Van Hecke dd. 14/12/2020
- Ontslag mevrouw Julie Dossche dd. 25/01/2021
- Benoeming mevrouw Isabelle Heyndrickx dd. 14/12/2020
- Benoeming de heer Danny Lauweryns dd 25/01/2021
De vergadering zal omwille van de Coronamaatregelen opnieuw digitaal plaatsvinden.
De gemeenteraad wordt gevraagd de agenda van de algemene vergadering goed te keuren en het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente te bepalen.
Schepen Peter Van Den Haute werd aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Westlede voor de legislatuur 2019 - 2024. Raadslid Louis Ide werd aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Westlede voor de legislatuur 2019 - 2024. Deze vertegenwoordigingen werden zo beslist door de gemeenteraad van 28.02.2019
E-mail/brief van Westlede van 08.04.2021 en bijhorend dossier
Gemeenteraadsbeslissing van 28.02.2019 betreffende Westlede - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 21 min 51 sec - 22 min 07 sec
Art. 1 - De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van Westlede van 01.06.2021:
- Ontslag mevrouw Mieke Van Hecke dd. 14/12/2020
- Ontslag mevrouw Julie Dossche dd. 25/01/2021
- Benoeming mevrouw Isabelle Heyndrickx dd. 14/12/2020
- Benoeming de heer Danny Lauweryns dd 25/01/2021
Art. 2 - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente wordt opgedragen om in te stemmen met de diverse punten op de agenda van de algemene vergadering van 1.06.2021 van Westlede.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van de IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente maakt deel uit van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen samen met de gemeenten Brakel, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse en Wortegem–Petegem.
De vereniging stuurt ons de documenten betreffende de rekening 2020 en het budget 2021 om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Rekening 2020 en budget 2021 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen
Verslag nazicht rekening 2020 door de aangeduide verificateurs en verslag Algemene Vergadering ILV BSD Vlaamse Ardennen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 22 min 08 sec - 22 min 26 sec
Art. 1 – De gemeenteraad keurt de rekening 2020 en de begroting 2021 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen goed.
Art. 2 – Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen
Eric De Vriendt, burgemeester
De dierenambulancedienst van VETAS zorgt voor een structureel passende oplossing bij onbeheerde dieren, strevend naar uniformiteit en een groot werkingsgebied. In dit kader is er het voorstel, en met de samenwerking van de politie, om de opvang van alle dieren te voorzien voor 4 gemeenten in de politiezone efficiënter te laten verlopen door een aansluiting bij VETAS. De voordelen aan de nieuwe samenwerking zijn:
De uitvoeringsmodaliteiten zijn:
Er worden uitsluitend dieren opgehaald die gevonden werden op het grondgebied van een aangesloten gemeente (de eerste plaats van vondst is geldig, NIET plaatsen waarnaar het dier getransporteerd werd na aanvankelijke vondst).
Voor elke tussenkomst is een vordering vereist.
Gevonden gezonde dieren:
Dringende tussenkomsten:
- Dit zijn:
- Worden 7/7 en 24/24 beantwoord
- Worden als volgt behandeld:
- Indien een particulier of politie- of brandweerdienst het dier zelf kan/wil overbrengen naar een dierenarts om tijdverlies te beperken:
Voor katten zal geen beroep gedaan worden op VETAS maar werken we via eigen vrijwilligers en dierenartsen.
Dode dieren:
- uitsluitend gezelschapsdieren
- worden opgehaald in een gemeentelijke bewaarplaats tijdens ronde 1x per week (toegang moet gegarandeerd zijn tijdens de kantooruren)
- honden zwaarder dan 10 kg kunnen ter plaatse worden opgehaald ten laatste dag + 1.
- chip wordt gecontroleerd.
Grote dieren en boerderijdieren (paarden, ezels, pony’s, varkens, schapen…)
- dienen te worden vastgemaakt of ingesloten op een wei of in een schuur (echter zo klein mogelijk zodat de dieren kunnen gevangen worden voor transport)
- men geeft de gegevens van de melder door voor een afspraak
- indien de eigenaar niet gevonden wordt binnen de 48u, wordt het dier opgehaald.
De bijdrage bedraagt € 0,30 excl BTW per inwoner op de begindatum van deze overeenkomst (01.01.2022) en wordt jaarlijks automatisch geïndexeerd volgens de Belgische index der consumptieprijzen.
De huidige overeenkomst met de VZW Savu zal worden opgezegd.
Brief VETAS
modelovereenkomst met VETAS
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Pascale Adriaens, Eric De Vriendt, Louis Ide, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 22 min 27 sec - 32 min 20 sec
In uitvoering van de wet op dierenwelzijn van 14/8/1986 en het KB van 27/04/2007 houdende erkenningsvoorwaarden voor inrichtingen voor dieren en de voorwaarden inzake de verhandeling van dieren gewijzigd bij BVR van 15/2/2019.
TUSSEN:
Vzw Veterinary Assistance, hierna VETAS genoemd, gevestigd te 1731 Zellik, Jan Tieboutstraat 99, vertegenwoordigd door de heer Erwin THIELEMANS,
EN
Gemeente Zwalm , vertegenwoordigd door de burgemeester - Eric De Vriendt - en algemeen directeur - Philip Lefever - , gevestigd te 9630 Zwalm in de Zuidlaan 36, wordt overeengekomen:
Artikel 1: soorten dieren:
De vzw Vetas verbindt zich ertoe alle dieren af te halen waarvan de verantwoordelijke onbestaande, onbekend of onbereikbaar is (*) of waarover de verantwoordelijke onverwacht en ogenblikkelijk door zijn medische, geestelijke, burgerrechtelijke toestand of door overmacht tijdelijk of definitief niet meer kan beschikken en die hun oorsprong vinden in bovengenoemde gemeente en die voldoen aan artikel 3 van deze overeenkomst.
De vzw Vetas eigent zich steeds het recht toe bepaalde tussenkomsten te weigeren. Dergelijke weigeringen worden uitvoerig gemotiveerd (inzake veiligheid personeel of omstaanders, praktische overwegingen etc). Grote dieren (paarden, koeien, varkens,…) worden opgehaald na enkele dagen zodat de dieren voldoende kalm zijn om veilig kunnen getransporteerd te worden.
* uitsluitend wanneer diens dieren verloren of langdurig achtergelaten, verwaarloosd of in gevaar zijn.
Artikel 2: voorwaarden tot afhaling:
De vzw Vetas verbindt zich ertoe de dieren af te halen op het grondgebied van bovengenoemde gemeente na een schriftelijke vordering door de verantwoordelijke instanties (lokale of federale politie, of gemeente-beambten) om deze dieren af te halen en te bewaren binnen de normen van de wet. Hiertoe dienen documenten gebruikt te worden die door onze dienst worden ter beschikking gesteld.
Artikel 3: toestand van het dier:
De vzw Vetas verbindt zich ertoe om dieren in gezonde, zieke of gekwetste toestand te komen halen tenzij het gaat om gezonde dieren die niet geacht worden begeleid te zijn door een persoon. Deze dieren moeten geïmmobiliseerd zijn alvorens Vetas te contacteren (door ze op of in te sluiten, aan een touw of leiband te hangen, er een doos of wasmand over te plaatsen,…Slechts in uitzonderlijke gevallen – te bepalen door Vetas op het ogenblik van de oproep – mag het dier nog vrij zijn, doch dan moet het bewaakt zijn door een omstaander of andere hulpverlener). Ook het ophalen van gevonden dode gezelschapsdieren in een centrale laadplaats is max 1x per week inbegrepen, en het vervoer van zwerfkatten van en naar de dierenarts binnen de gemeentegrenzen in het kader van een sterilisatiecampagne, maken deel uit van onderhavige overeenkomst middels de bijlage ‘gebruiksaanwijzing kattenvallen’. Vetas behoudt zich het recht voor om bepaalde locaties te weigeren of de vallen vervroegd weg te halen, dit om veiligheidsredenen voor het personeel, verhoogd risico op diefstal van het materiaal of wanneer blijkt dat de vallen ofwel niet gebruikt worden ofwel gebruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor zij geplaatst zijn.
Vanaf het ogenblik een dier opgevangen is door de vzw Vetas, kan enkel en alleen een contractuele bedrijfsdierenarts beslissen over de euthanasie van het dier, of, bij hoogdringendheid indien het dier zwaargewond is, een door Vetas gecontacteerde spoeddierenarts.
Artikel 4: aanrijtijden en openingsuren:
De vzw Vetas verbindt er zich toe de oproepen 24h op 24 te beantwoorden. Voor dringende gevallen wordt er 24h op 24 uitgerukt met een minimale aanrijtijd. Niet-dringende oproepen (dieren die niet levensbedreigend gewond zijn) die ons bereiken na 18h, kunnen naar de volgende dag worden uitgesteld.
Artikel 5: administratie:
Het gemeentebestuur verbindt zich ertoe de vzw Vetas te informeren of de verantwoordelijke al dan niet kan beschikken over zijn dieren. Zij verbindt zich er eveneens toe de bevolking te informeren dat hun verdwenen dier zich bij de vzw Vetas zou kunnen bevinden.
De vzw Vetas verbindt zich ertoe de nodige documenten te laten geworden aan het gemeentehuis indien nodig. De gemeente krijgt in alle geval een balans van de gedane interventies telkens na het werkjaar.
Artikel 6: sociale media:
Gemeente of politie kan via de sociale media het publiek informeren waar gevonden dieren zich kunnen bevinden. Het is echter niet toegestaan om via dergelijke kanalen voor een bepaald dier expliciet naar Vetas te verwijzen. Vetas beschikt over een website waar alle gevonden dieren staan vermeld. Een algemene verwijzing hiernaar is mogelijk. Meldingen op de site van Vetas kunnen eveneens wel gedeeld worden.
Artikel 7: kosten:
Voor dieren waarvan de verantwoordelijke onbekend of onbestaande is, betreft dit enkel de jaarlijkse vergoeding. Deze bedraagt € 0,30 excl BTW per inwoner op de begindatum van deze overeenkomst en wordt jaarlijks automatisch geïndexeerd volgens de Belgische index der consumptieprijzen en het inwonersaantal met de formule (inwonersaantal op vervaldag x 0.30 x nieuwe index) / (basisindex) . De basisindex bedraagt…………………… Zij is jaarlijks betaalbaar, telkens vóór de uitvoering van deze overeenkomst .
De gemeente ontvangt geen bijkomende facturen van Vetas vzw (uitgezonderd gerechtskosten) . Wanneer de verantwoordelijke daarentegen wel gekend is of wordt, wordt deze een factuur toegestuurd volgens de op de dag van de interventie geldende tarieven. De oproeper, gemeentebestuur of politie, houdt er zich aan de gegevens van de verantwoordelijke te verstrekken aan de vzw Vetas van zodra zij over deze gegevens beschikt.
Sterilisatie- en castratiekosten of andere dierenartskosten in het kader van een sterilisatiecampagne maken geen deel uit van deze overeenkomst.
Artikel 8: verhoudingen tussen partijen:
De vzw Vetas treedt op in eigen naam en voor eigen rekening. Zij treedt op als zelfstandige vereniging. Zij kan wel overeenkomsten afsluiten met derden om de hulpverlening beter te waarborgen, voor zover deze overeenkomst kan nageleefd worden.
Artikel 9: duur van de overeenkomst :
Dit is een overeenkomst van onbeperkte duur met ingang op 01.01.2022 en is jaarlijks opzegbaar. De opzegging dient schriftelijk te gebeuren, ofwel tegen ontvangstbewijs, ofwel aangetekend, minimum drie maanden voor het einde van het werkjaar.
Artikel 10: eerste interventie:
De eerste interventie kan pas plaatsvinden na betaling van het hierboven vernoemde bedrag. Iedere interventie uitgevoerd vóór de betaling, zelfs tijdens de duur van de overeenkomst, zal gefactureerd worden volgens de gebruikelijke tarieven op de dag van de interventie. Opdrachten in het kader van een zwerfkattensterilisatiecampagne worden geenszins uitgevoerd vóór de betaling van de volledige jaarlijkse bijdrage.
Artikel 11: aanstelling
De vzw Vetas aanvaardt de aanstelling voor de duur van de overeenkomst en zal haar diensten verlenen zoals voorgelegd in deze overeenkomst.
De gemeente verbindt zich ertoe exclusiviteit te verlenen aan de vzw Vetas en dit kenbaar te maken aan de bevolking.
Artikel 12: onmiddellijke beëindiging:
Iedere partij is gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen indien de andere partij een zware inbreuk heeft gepleegd op zijn contractuele verplichtingen en nalaat deze inbreuk te corrigeren of te beëindigen na ontvangst van een schriftelijke aanmaning waarin de betrokken partij verzocht wordt de nalatigheid te corrigeren of te beëindigen binnen 30 dagen na ontvangst van de schriftelijke aanmaning. Deze beëindiging impliceert geen terugbetaling van de toelage.
Artikel 13: onvoorziene beëindiging
Iedere partij is gerechtigd deze overeenkomst te beëindigen mits een vooropzeg van 3 maanden in geval van onvoorziene omstandigheden. Deze beëindiging impliceert geen terugbetaling van de toelage indien de opzegging gebeurt door het gemeentebestuur.
Artikel 14: toepasselijk recht en bevoegde rechtbank:
Deze overeenkomst wordt beheerd volgens het Belgische recht. De rechtbanken van het arrondissement Halle-Vilvoorde zijn exclusief bevoegd om kennis te nemen van geschillen die zouden ontstaan tussen de twee partijen.
Deze overeenkomst is opgemaakt te Zellik in twee exemplaren. Iedere partij erkent één exemplaar ontvangen te hebben.
Voor de gemeente Zwalm Voor Vetas Vzw
Art. 1 - De modelovereenkomst in bijlage met VETAS voor een ambulancedienst van onbeheerde dieren wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De overeenkomst geldt vanaf 01.01.2022.
Art. 3 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomst vermeld in art. 1.
Art. 4 - De lopende overeenkomst met de VZW Savu zal worden opgezegd tegen 31.12.2021.
Art. 5 - Dit besluit zal ook worden overgemaakt aan VETAS en aan de korpschef van de lokale politie.
Raadslid Mario Baert
Het recente homofoob geweld in Beveren, met de spijtige dood als gevolg, leert ons dat de holebi-gemeenschap nog steeds niet wordt aanvaard zoals het zou horen te zijn anno 2021.
Het uithangen van de "regenboogvlag", het internationaal symbool voor de LGBTQIA+-gemeenschap, aan het gemeentehuis is een mooi gebaar.
Maar hiermee is het "kunnen zijn wie je bent"-gevoel nog geen vanzelfsprekendheid en dit blijft onaanvaardbaar. Ook in Zwalm is het voor sommige inwoners niet evident om zich vrij en gerespecteerd te voelen omwille van hun geaardheid.
Om een duidelijk signaal te geven dat de gemeente Zwalm een holebi- en transgendervriendelijke gemeente is, vragen we vanuit onze fractie om een bestaand zebrapad om te vormen tot een regenboogzebrapad en dit tegen 17 mei 2021, de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie. Dit kan gebeuren door de ruimtes tussen de witte markeringen in te kleuren.
Bij voorkeur zou het gaan om het zebrapad ter hoogte van het gemeentehuis. Hiervoor is echter goedkeuring nodig door het AWV. Indien er geen goedkeuring komt kan men ook een zebrapad op een gemeenteweg omvormen zoals bijvoorbeeld ter hoogte van de sporthal, in de buurt van de schoolomgeving van Decoenestraat of de Zwalmlaan, enz.
De keuze voor een regenboogzebrapad kan een hart onder de riem zijn voor vele inwoners, jong en oud, die zich tot op heden anders voelden en zichzelf niet durfden zijn.
Voorstel :
Art. 1: De gemeenteraad besluit om een bestaand zebrapad om te vormen tot een regenboogzebrapad. De aanpassing zal gebeuren tegen 17 mei 2021, de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing. Zij zal navraag doen bij het AWV om bij voorkeur het zebrapad ter hoogte van het gemeentehuis om te vormen conform artikel 1.
Bij gebrek aan goedkeuring door het AWV, duidt het college van burgemeester en schepenen een zebrapad aan op een gemeenteweg om dit conform artikel 1 om te vormen tot regenboogzebrapad.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
geen
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 32 min 21 sec - 32 min 44 sec
Art. 1 - De gemeenteraad besluit om een bestaand zebrapad om te vormen tot een regenboogzebrapad. De aanpassing zal gebeuren tegen 17 mei 2021, de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing. Zij zal navraag doen bij het AWV om bij voorkeur het zebrapad ter hoogte van het gemeentehuis om te vormen conform artikel 1.
Bij gebrek aan goedkeuring door het AWV, duidt het college van burgemeester en schepenen een zebrapad aan op een gemeenteweg om dit conform artikel 1 om te vormen tot regenboogzebrapad.
Raadslid Mario Baert
Onlangs werd de gemeentelijke begraafplaats te Meilegem een lichaam begraven op een plaats die jarenlang "voorbehouden" was voor een persoon die bij collegebesluit van 5 november 2012 een grondconcessie had verkregen. Er was echter geen officiële plaatsaanwijzing.
Dit blijkt uit het antwoord dat we ontvingen op een schriftelijke vraag van 8 april 2021:
"Ingevolge het decreet van 16.01.2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging en de omzendbrief van 10.03.2006 betreffende de toepassing ervan waren alle gemeenten eraan gehouden om een gemeentelijk reglement betreffende de begraafplaatsen op te maken.
Een van de zaken die onder meer in dit gemeentelijk reglement diende opgenomen te worden was het vaststellen van de volgorde van de begravingen (=het inplantingsplan). Tot op heden beschikt de gemeente Zwalm nog niet over een goedgekeurd begraafplaatsenreglement met als gevolg dat de plaatsen lukraak worden aangeduid."
De fractie Open VLD Zwalm vraagt om dringend werk te maken van een reglement op begraafplaatsen met een inplantingsplan om in de toekomst dergelijke "emotioneel gevoelige" misverstanden te vermijden.
Voorstel :
Art. 1: De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om werk te maken van een goedgekeurd begraafplaatsreglement met daarin een inplantingsplan. De gemeenteraad zal hierover gerapporteerd worden binnen de zes maanden.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Mario Baert, Peter Van Den Haute, Eric De Vriendt, Louis Ide, Bruno Tuybens, Matthijs Verschraegen, Johan De Bleecker
De gemeenteraad wordt tijdens de behandeling van dit punt geschorst.
Audio-visuele opname van de virtuele vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3hmpM-TWhDg&t=3528s - Tijdsblok audio: 32 min 45 sec - 47 min 27 sec
Art. 1 - De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen om werk te maken van een goedgekeurd begraafplaatsreglement met daarin een inplantingsplan. De gemeenteraad zal hierover gerapporteerd worden binnen de zes maanden.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad