Raadslid Verschraegen is aanwezig vanaf dagorde 4.
Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 02.03.2023 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 02.03.2023.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 02.03.2023 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=7y9C_rkdfv0
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 0 min 30 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 02.03.2023 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Patrick Moreels, schepen
Als gemeente zijn wij onderhevig aan de wetgeving op overheidsopdrachten en worden we steeds meer geconfronteerd met tijdrovende complexere technisch-administratieve vraagstukken waardoor er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan hiervoor een grote hulp betekenen. Naast tijdsbesparing en efficiëntiewinsten genereert samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten bovendien positieve schaaleffecten en synergiën.
SOLVA biedt aan de gemeenten een raamovereenkomst aan met het studiebureau SWECO Belgium. Op basis van de geselecteerde rubrieken kan een lokaal bestuur gebruik maken van dit raamcontract om een technisch dossier uit te werken voor een Hoppinpunt of een toegankelijke bushalte. Dit dossier bevat de plannen voor de werken en de kostenraming voor de uitvoering. De gemeente of stad kan ook gebruik maken van deze raamovereenkomst om een vergunningsdosssier op te maken, voor bijvoorbeeld overkappingen of voor het rooien van bomen. Er zijn verschillende keuzemogelijkheden van het opmeten van de bestaande toestand tot een dagelijks werftoezicht en veiligheidscoördinatie bij zowel ontwerp als uitvoering.
Het betreft een raamovereenkomst met vaste eenheidsprijzen en uitvoeringstermijnen. Per Hoppinpunt of toegankelijke bushalte wordt door het studiebureau en na een startvergadering met plaatsbezoek, een offerte opgemaakt die telkens ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
De toewijs zelf zal gebeuren door het college van burgemeester en schepenen.
Gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 inzake de bepaling van het begrip dagelijks bestuur
Besluit van de raad van bestuur van Solva van 11.01.2022 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen Solva en Mobipunt vzw betreffende de uitvoering van het project “Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen”
Besluit van de raad van bestuur van Solva van 08.02.2022 houdende goedkeuring lastvoorwaarden inzake de opdracht “studieopdracht voor uitvoeringswerken van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes voor het project “Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen”"
Besluit van raad van bestuur van Solva van 19.04.2022 inzake de gunning studieopdracht voor uitvoeringswerken van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes voor het project “Hou eens halt in Zuid-Oost-Vlaanderen”
Verslag nazicht van de offertes dd. 12.04.22 opgesteld door Solva
Infofiche
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten
Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 0 min 31 sec - 5 min 30 sec
Johan De Bleecker, Patrick Moreels
Art. 1 - De gemeenteraad beslist tot toetreding tot het raamcontract van intercommunale Solva met betrekking tot de aanstelling van een studiebureau voor opmaak en ontwerp Hoppinpunten
Art. 2 - De gemeenteraad delegeert het college van burgemeester en schepenen tot het uitschrijven van bestelopdrachten voor aanstelling van een studiebureau voor opmaak en ontwerp van de Hoppinpunten Munkzwalm en Sint-Denijs-Boekel tot een maximum bedrag van 30.000 euro, exclusief btw.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Solva.
Patrick Moreels, schepen
Als gemeente zijn wij onderhevig aan de wetgeving op overheidsopdrachten en worden we steeds meer geconfronteerd met tijdrovende complexere technisch-administratieve vraagstukken waardoor er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan hiervoor een grote hulp betekenen. Naast tijdsbesparing en efficiëntiewinsten genereert samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten bovendien positieve schaaleffecten en synergiën.
Solva biedt aan 70 steden en gemeenten en 5 intercommunales een aankoopcentrale aan voor het uitbouwen van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes. Via een bestelbon kan er straatmeubilair en andere objecten aangekocht worden in de aankoopcentrale Hoppin.
Het betreft een raamovereenkomst bij de leveranciers volgens het gunningsverslag met vaste eenheidsprijzen en leveringstermijnen. De bestelbon per leverancier kan telkens afhankelijk van het bedrag ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen of aan de gemeenteraad. De 70 gemeenten uit het afnamegebied kunnen zonder bijkomende administratie gebruik maken van de aankoopcentrale voor de aanleg van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes.
De procedure voor een bestelling te plaatsen is als volgt:
Stap 1
De lokale overheid vult een standaardbestelbon in per leverancier/ per hoppinpunt met juiste hoeveelheden en plaats van levering. Enkel facturen op basis van deze bestelbonnen worden aanvaard. De standaardbestelbon kan hier aangevraagd worden via mail naar aankoopcentrale.hoppin@so-lva.be of op de website https://aankoopcentralehoppin.be/catalogus/.
Stap 2
De lokale overheid mailt de bestelbon naar de desbetreffende leverancier en naar aankoopcentrale.hoppin@so-lva.be.
Stap 3
De leverancier, gemeente en aannemer maken 2 dagen voor levering concrete afspraken.
Stap 4
De leverancier levert het product op de afgesproken plaats. Indien gevraagd plaatst hij het product ook.
Stap 5
Na levering kan de leverancier de facturatie opmaken en doorgeven aan de lokale overheid. De factuur wordt ook naar aankoopcentrale.hoppin@so-lva.be gestuurd.
Stap 6
Bij ontvangst van de elektronische factuur betaalt de lokale overheid binnen een termijn van 30 kalenderdagen.
De steden, gemeenten en intercommunales zijn zelf verantwoordelijk voor de bestelling, opvolging en betaling van de door hen bestelde elementen of straatmeubilair volgens het raamcontract met de verschillende leveranciers.
De leveringen zullen rechtstreeks met de lokale overheid worden afgerekend aan de eenheidsprijzen van de bestelbon.
Gemeenteraadsbesluit van 31.01.2019 inzake de bepaling van het begrip dagelijks bestuur
Besluit van raad van bestuur van Solva van 6.09.2022 houdende goedkeuring gunning – Leveringen via Aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten
Koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 5 min 31 sec - 8 min 45 sec
Art. 1 - De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de toetreding tot de aankoopcentrale Hoppin van Solva voor leveringen van straatmeubilair en andere elementen voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes.
Art. 2 - De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij de geselecteerde kandidaten van de raamovereenkomst, waarbij prijsofferte zal gevraagd worden bij deze kandidaten. De bestelopdracht wordt toegewezen aan de bieder met de economisch meest voordelige offerte. Elke gunning zal ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
Art. 3 - De gemeenteraad delegeert het college van burgemeester en schepenen tot het uitschrijven van bestelopdrachten voor leveringen van straatmeubilair en andere elementen voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes tot een maximum bedrag van 30.000 euro, exclusief btw.
Art. 4 - Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Solva.
Peter Van Den Haute, schepen
In het kader van de wegen- en rioleringsproject WOV/INV/N46/4 aan de N46 - Welden is er een samenwerking tussen Aquafin NV, Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, de stad Oudenaarde en de gemeente Zwalm.
De samenwerkingsovereenkomst voor de diensten (ontwerp en studie) werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 29.09.2022.
Heden ligt de samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken voor.
De gemeente wenst in dit project de volgende werken uit te voeren, nl.:
Elke partij neemt voor het deel dat zij ten laste nemen. De verdeelsleutel voor de kosten op grondgebied Zwalm is als volgt:
Vlaamse Gewest (AWV): 24%
Aquafin: 70%
Gemeente Zwalm: 6%.
Samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijk opdrachten van werken tussen Vlaamse Gewest, Aquafin, stad Oudenaarde en gemeente Zwalm inzake "WOV/INV/N46/4/U1 Herinrichting Weldenstraat met aanleg fietspaden en gescheiden riolering"
Gemeenteraadsbesluit van 29.09.2022 inzake goedkeuring "Samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van diensten voor
wegen- en rioleringswerken N46 Weldenstraat"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen
Wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten
Koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18.04.2017 tot plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en latere wijzigingen
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute, Patrick Moreels, Louis Ide
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 8 min 46 sec - 16 min 20 sec
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST VOOR GEZAMENLIJKE OPDRACHTEN VAN WERKEN
TUSSEN : Het VLAAMSE GEWEST, vertegenwoordigd door zijn de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de
persoon van Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen
en Verkeer, hierna genoemd ‘het Gewest’.
EN : De NV AQUAFIN, naamloze vennootschap naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel te
2630 Aartselaar, Dijkstraat 8 en ingeschreven in de kruispuntenbank voor ondernemingen onder
RPR nummer 0440691388,vertegenwoordigd door Danny Baeten, directeur projectmanagement
en Marjolein Weemaes, directeur Business Development en Innovatie, hierna genoemd
‘Aquafin’
EN : Het stadsbestuur van Oudenaarde, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en
Schepenen, voor wie optreedt Marnic De Meulemeester, burgemeester, en Bart Baele, algemeen
directeur, die handelen ter uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van
, hierna genoemd ‘de stad’
EN : Het gemeentebestuur van Zwalm, vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en
Schepenen, voor wie optreedt Bruno Tuybens, burgemeester, en Philip Lefever, algemeen directeur,
die handelen ter uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van , hierna
genoemd ‘de gemeente’
Aangezien het Gewest de volgende werken wenst uit te voeren, nl. :
Vernieuwen rijweg en verlichting met aanleg conforme fietspaden en RWA-riolering en bijhorende
Hemelwaterbuffering van de N46 Weldenstraat tussen de kruispunten van de Mgr. Lambrechtstraat
(incl kruispunt) en de N435 (exclusief kruispunt);
Aangezien de gemeente de volgende werken wenst uit te voeren, nl. :
● aanleg voetpaden en aanpassen/vernieuwen opritten tussen gemeentegrens en N435,
● in voorkomend geval leveren en plaatsen straatmeubilair;
Aangezien de stad de volgende werken wenst uit voeren, nl.:
● vernieuwen van delen Ronsen Heerweg, Schuisplanklos, Olmstraat, Roosstraat incl aanleg
gescheiden rioleringsstelsel en bijhorende hemelwaterbuffering,
● Het aanpassen en vernieuwen van opritten (en/of voetpaden) langs de gewestweg N46
● in voorkomend geval leveren en plaatsen straatmeubilair;
Aangezien Aquafin conform het optimalisatieprogramma voor 2011 en conform het voorlopig technisch
plan, de volgende werken dient uit te voeren : aanleg gescheiden riolering ‘aansluiting Ronsen heerweg’ en
bijhorende hemelwaterbuffering
Aangezien elke verwijzing in deze overeenkomst en het bestek naar de aanbesteder, de vergunnende
overheid of ambtenaren daarvan wat Aquafin betreft moet gelezen worden als een verwijzing naar Aquafin,
haar aangestelden en/of haar contractanten.
Aangezien alle partijen op 15/11/2022 een samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke occasionele
opdracht van diensten hebben gesloten.
Aangezien alle partijen van oordeel zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden
samengevoegd.
WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
ARTIKEL 1 - Aanbesteder
Het Gewest, Aquafin, de stad en de gemeente beslissen de hogervermelde opdracht in het algemeen
belang, samen te voegen en het Gewest aan te duiden om in hun gezamenlijke naam bij de gunning en de
uitvoering van de opdracht als aanbesteder op te treden, overeenkomstig artikel 48 van de Wet inzake
overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
ARTIKEL 2 - Gunning van de werken
De aanbesteder mag de opdracht slechts publiceren nadat de andere partijen de
aanbestedingsdocumenten goedgekeurd hebben en zich formeel akkoord hebben verklaard met het
aandeel in de werken dat ze financieel ten laste nemen, met de opdrachtdocumenten en in het bijzonder
met de contractuele bepalingen die op hen van toepassing zijn.
De aanbesteder schrijft de plaatsingsprocedure uit, staat in voor de opening van de inschrijvingen, maakt
het gunningverslag op en wijst de opdracht toe. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het feit dat de
aanneming één ondeelbaar geheel uitmaakt en dat alle werken dus moeten toevertrouwd worden aan de in
aanmerking komende bieder voor de totaliteit van de werken (alle delen samen).
De aanbesteder zal het contract sluiten nadat alle partijen hebben ingestemd met het gunningsvoorstel en
op ondubbelzinnige wijze een verklaring hebben afgelegd dat zij akkoord gaan met het gedeelte van de
werken ten laste van hen en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen hebben voorzien.
Desnoods verzoekt de aanbesteder de inschrijver(s) om een verlenging van de verbintenistermijn van de
inschrijving(en) in afwachting van de verklaring van de andere partijen. In elk geval zullen zij een beslissing
nemen omtrent de al dan niet toewijzing binnen de twee maanden nadat ze hierom werden verzocht. Als er
geen beslissing binnen deze termijn wordt meegedeeld, dan wordt de beslissing geacht gunstig te zijn.
Ingeval een partij niet wenst toe te wijzen, kunnen desgevallend aan die partij de reeds gemaakte kosten
ten laste gelegd worden.
ARTIKEL 3 - Borgtocht
De aanbesteder verzoekt de opdrachtnemer de borgtocht te stellen. Deze heeft betrekking op de totaliteit
van de werken. De aanbesteder kan dus eventueel beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal die
uiteraard geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partijen ten aanzien van wie de
opdrachtnemer tekort geschoten is en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs.
De aanwending van de borg zal enkel gebeuren op aanvraag en/of goedkeuring van de betrokken partijen.
ARTIKEL 4 - Veiligheidscoördinator-verwezenlijking
Voor het begin van de uitvoering van de werken stelt de aanbesteder één gemeenschappelijke
veiligheidscoördinator-verwezenlijking aan overeenkomstig de overheidsopdrachtenwetgeving en de
reglementering met betrekking tot de veiligheid op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
De aanbesteder ziet er op toe dat de veiligheidscoördinator-verwezenlijking in het bezit gesteld wordt van
een exemplaar van het veiligheids- en gezondheidsplan, van het coördinatiedagboek en van het
postinterventiedossier.
Alle partijen zien erop toe dat de veiligheidscoördinator-verwezenlijking zijn opdrachten, samenhangend
met hun aandeel in de samengevoegde opdrachten, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij
betrokken wordt bij alle etappes van de verwezenlijking van het bouwwerk en dat hij alle informatie krijgt
die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten. De veiligheidscoördinator wordt uitgenodigd op alle
vergaderingen i.v.m. de uitvoering van het werk, en hij ontvangt alle verwezenlijkte studies binnen een
termijn die hem toelaat zijn opdrachten uit te voeren.
Alle partijen nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van
de aanbesteder de volledige verantwoordelijkheid op.
De aanbesteder ziet er op toe dat de veiligheidscoördinator-verwezenlijking bij het einde van zijn opdracht
een exemplaar van het geactualiseerde veiligheid- en gezondheidsplan, het coördinatiedagboek en het
postinterventiedossier, tegen ontvangstbewijs, bezorgt aan alle partijen.
De kosten verbonden aan de aanstelling en de uitvoering van de taken van de
veiligheidscoördinator-verwezenlijking worden evenredig verdeeld tussen alle partijen overeenkomstig het
aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdrachten, bepaald op basis van de eindafrekening van
de opdracht (eindafrekening exclusief BTW).
ARTIKEL 5 - Leiding en toezicht
§1 De aanbesteder neemt de leiding van de werken waar en draagt hiervoor de kosten.
De aanbesteder duidt tevens de toezichter op de werken van het Gewest en Aquafin aan. Als de
aanbesteder deze opdracht toevertrouwt aan een derde, sluit de aanbesteder daarover een
overeenkomst met deze derde.
Het Gewest staat alleszins in voor het werftoezicht op het aandeel in haar werken en de werken ten
laste van Aquafin en zal hiervan de kosten dragen.
De stad staat zelf in voor het werftoezicht op haar aandeel in de werken en zal hiervan de kosten
dragen. Als de stad deze opdracht toevertrouwt aan een derde, sluit de stad daarover een
overeenkomst met deze derde.
De gemeente duidt tevens de toezichter op de werken van de gemeente aan en draagt daarvoor de
kosten. Als de stad deze opdracht toevertrouwt aan een derde, sluit de stad daarover een
overeenkomst met deze derde.
§2 De leidend ambtenaar neemt de leiding van de werken waar. Dit betekent dat alleen hij gemachtigd is
om - voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt - opdrachten te geven aan de opdrachtnemer,
proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve
oplevering van de werken op te maken, de werken te schorsen of te onderbreken, vorderingsstaten
goed te keuren, contractwijzigingen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van
ambtswege voor te stellen, enzovoort.
§3 De andere partijen mogen op hun kosten gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken ten
laste van hen mee mogen opvolgen. Deze gemandateerde waarnemers kunnen schriftelijk advies geven
aan de leidend ambtenaar.
De partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat deze gemandateerde
waarnemers verstrekken en staan ook in voor de kosten hiervan.
§4 Voor beslissingen die betrekking hebben op het deel ten laste van (een) bepaalde partij(en) zal de
leidend ambtenaar voorafgaand aan zijn beslissing advies vragen aan deze partij(en). In elk geval dient
dit advies te worden gegeven binnen een termijn van twee weken om de vlotte vooruitgang van de
werken te garanderen. Als dit nodig is voor de goede gang van zaken op de werf zal deze termijn
ingekort worden tot de termijn die expliciet in de adviesvraag wordt vermeld.
In principe is dit advies bindend. Wanneer de leidend ambtenaar meent dat hierdoor het project in zijn
geheel in het gedrang komt, bijvoorbeeld door belangenconflicten en/of onvoorziene omstandigheden
(zoals bv. technische moeilijkheden, het uitblijven van beslissingen,…) en de opdracht niet in
overeenstemming met de vooropgezette planning kan worden uitgevoerd, zal de leidend ambtenaar
deze situatie binnen de twee werkdagen met de vertegenwoordigers van alle partijen bespreken en
zullen zij in onderling overleg binnen de twee werkdagen een beslissing proberen te nemen. Komen
partijen niet overeen binnen die termijn, dan is de leidend ambtenaar gemachtigd om een beslissing
te nemen in het belang van het project als geheel.
ARTIKEL 6 – Verwittigen van de andere partijen, buurtbewoners en andere belanghebbenden
De aanbesteder staat in overleg met de overige partijen in voor alle externe communicatie over de werken.
Vooraf wordt alle externe communicatie doorgesproken
Alle partijen verbinden zich ertoe met eensluidende boodschap te spreken over het project zowel naar
externen als internen. Het Gewest neemt de taak van woordvoerder en piloot communicatie voor haar
rekening met uitzondering van de communicatie omtrent de afvalwaterafkoppelingen op perceelniveau die
door de gemeente en stad worden georganiseerd.
Als de aanbesteder deze opdracht toevertrouwt aan een derde, sluit de aanbestedende
overheid daarover een overeenkomst met deze derde.
De kosten voor externe communicatie worden verdeeld a rato van het aandeel van de verschillende partijen
in de werken.
ARTIKEL 7 – Minder Hinder
Alle kosten betreffende minder hinder die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan de werken die de partijen
specifiek wensen uit te voeren, worden verdeeld pro rata het aandeel van elk van de partijen in de kostprijs
van de werken.
Dit betreft o.a. - niet limitatief- volgende kosten:
− bewoners- / bereikbaarheidsbrieven
− minder hinder steenslag,
− Voetgangersbruggen
− Tijdelijke verharding
− Werfsignalisatie en omleiding
ARTIKEL 8 - Nutsleidingen
§1. Het Gewest geeft de bevelen voor de verplaatsingen van de leidingen en netwerken gelegen in
gewestwegen.
§1.1. enkel met betrekking tot de telecommunicatienetwerken langs gewestwegen.
1. De riolering die tevens dient voor de afwatering van de gewestweg, maakt integrerend deel uit van deze
weg. Verplaatsingen van telecominstallaties, die veroorzaakt worden door werken aan rioleringen voor
afvoer van hemelwater, vallen volledig ten laste van de telecomoperator.
2. De Aquafin-collectoren en -rioleringen zijn van gewestelijk belang; bijgevolg is het punt 1 van toepassing
op door deze installaties veroorzaakte verplaatsingen. In het geval de verplaatsingskosten ten laste
zouden worden gelegd van het Gewest, zal het Gewest Aquafin hiervan onmiddellijk op de hoogte
brengen. Als Aquafin niet akkoord kan gaan met deze kosten, zal de partij die de factuur van de
telecomoperator voor de verplaatsingskosten ontvangt, deze kosten formeel betwisten. Aquafin en het
Gewest zullen in voorkomend geval vrijwillig tussenkomen als slechts één van hen in een rechtsgeding
zou worden betrokken. Onverminderd het voorgaande, zal Aquafin het Gewest volledig vrijwaren als de
verplaatsingskosten niet ten laste zouden zijn van de telecomoperator.
3. De kosten voor het verplaatsen/aanpassen van nutsleidingen, veroorzaakt door werken aan de
afvalwaterriolering (DWA-leiding) komen voor rekening van de betrokken gemeente. In het geval de
verplaatsingskosten ten laste zouden worden gelegd van het Gewest, zal het Gewest de gemeente
hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen. Als de gemeente niet akkoord kan gaan met deze kosten,
zal de partij die de factuur van de telecomoperator voor de verplaatsingskosten ontvangt, deze kosten
formeel betwisten. De gemeente en het Gewest zullen in voorkomend geval vrijwillig tussenkomen als
slechts één van hen in een rechtsgeding zou worden betrokken. Onverminderd het voorgaande, zal de
gemeente het Gewest volledig vrijwaren voor verplaatsingskosten die ten laste van het Gewest worden
gelegd, veroorzaakt door werken aan de afvalwaterriolering.
4. Bij een gemengd stelsel is eveneens punt 1 van toepassing.
5. Als de verplaatsing zowel door de afvalwaterriolering als door andere rioleringen en collectoren wordt
veroorzaakt, dient een verdeling te gebeuren van de (verplaatsings)kosten gemaakt op basis van de
kostprijs of de diameter van de diverse stelsels, waarna de voorgaande punten worden toegepast.
§1.2. met betrekking tot andere nutsleidingen langs gewestwegen
Verplaatsingen van nutsleidingen op het domein van het Gewest komen ten laste van de
vergunninghouder, aangezien ze worden bevolen in het belang van de weg, in het belang van een
openbare dienst of op grond van een ander wettelijk belang.
§2. De gemeente geeft de bevelen voor de verplaatsingen van de leidingen en netwerken gelegen in
gemeentewegen, met uitzondering van het geval waarbij de gemeenteweg door de gewestweg wordt
geïntercepteerd.
ARTIKEL 9 - Wijziging tijdens de uitvoering
Als de leidend ambtenaar tijdens de uitvoering van de werken een belangrijke wijziging van de opdracht of
de plans voor het gedeelte ten laste van één of meerdere andere partijen noodzakelijk acht, wordt vóór de
betekening van het schriftelijk wijzigingsbevel aan de opdrachtnemer de schriftelijke goedkeuring van de
betrokken partij(en) bekomen met de voorgestelde wijzigingen en verrekeningen. Indien de desbetreffende
partij niet reageert binnen de termijn waarbinnen de leidend ambtenaar de goedkeuring heeft gevraagd,
wordt de goedkeuring geacht stilzwijgend gegeven te zijn. De leidend ambtenaar zal, rekening houdend met
de aard en/of het belang van de wijziging, hiervoor een redelijke termijn bepalen.
Komen de partijen niet overeen binnen de bepaalde termijn, dan wordt de procedure zoals omschreven in
artikel 5 §4 opgestart.
ARTIKEL 10 – Schade ontstaan tijdens de werken of als gevolg van de werken
Elke partij is aansprakelijk voor de schade die door haar of in haar opdracht is veroorzaakt.
Schade die aan geen enkele partij kan worden toegewezen, wordt verdeeld onder alle partijen, naar rato
van hun financieel aandeel in de kosten van de werken.
Wanneer een verhaal door derden wordt uitgeoefend, vrijwaart elke aansprakelijke partij de andere
partijen. Elke partij komt, op eenvoudig verzoek van één van de andere partijen, vrijwillig tussen in elke
procedure die zou worden gevoerd.
Voor zover niet kan worden uitgemaakt of eventuele geschillen betrekking hebben op de opdracht ten laste
van de ene of de andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis
van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor eventuele financiële
gevolgen van deze aansprakelijkheid.
ARTIKEL 11 - Betaling
§1 Veiligheidscoördinatie - verwezenlijking
De veiligheidscoördinator-verwezenlijking maakt, eveneens à rato van het aandeel van elk van de
partijen in de kostprijs van de werken, periodiek een afzonderlijke factuur en verstuurt deze aan de
respectievelijke partijen. De veiligheidscoördinator-verwezenlijking bezorgt een kopie van de facturen
aan de aanbesteder.
§2 Werken
Voor de betaling van de werken geldt volgende regeling. De werken worden uitgevoerd deels voor
rekening van het Gewest, deels voor rekening van Aquafin en deels voor rekening van de gemeente en
deels voor rekening van de stad overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in het bijzonder bestek.
PER DEEL worden afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen opgemaakt.
De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij de aanbesteder. Afzonderlijke
kopieën worden vervolgens per deel ingediend bij de andere partijen.
Alle partijen beschikken over 20 kalenderdagen om de betalingsaanvragen en vorderingsstaten (
inclusief eindafrekening) na te zien en/of eventueel te verbeteren.
De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd
aan de leidende ambtenaar.
De aanbesteder stuurt binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst de betalingsaanvraag en
vorderingsstaat de goedgekeurde betalingsbundel van de andere delen terug naar de andere partijen
en nodigt tezelfdertijd de opdrachtnemer uit om zijn factuur in te dienen bij de respectievelijke
partijen.
§3 In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staat deze in voor de daaruit voortvloeiende
verwijlintresten en andere schadevergoedingen en zal deze de andere partijen volledig vrijwaren.
§4 Het Gewest verbindt er zich toe om overeenkomstig omzendbrief OW 98/4 van 10 maart 1999, het
aandeel te betalen in de kosten voor de aanleg van hemelwaterafvoerleiding (RWA) langs de
gewestweg (met een verdeelsleutel van respectievelijk:
● N46 Weldenstraat (grondgebied Oudenaarde): 55% voor het Gewest,40% voor Aquafin en 5% stad
Oudenaarde.
● N46 Hoogstraat (grondgebied Zwalm): 24% voor het Gewest, 70% voor Aquafin en 6% gemeente
Zwalm.
● Aanleg buffergracht Schuisplanklos en bufferbekken Ronsen Heerweg: 49% voor het Gewest, 46%
voor Aquafin en 5% stad Oudenaarde.
ARTIKEL 12 - Boetes, straffen en kortingen wegens minderwaarde
De boetes, straffen en kortingen wegens minderwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald
aandeel, komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes, straffen en kortingen wegens
minderwaarde die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel, worden pro rata van de
inschrijvingsbedragen voor de verschillende delen verdeeld over de verschillende partijen.
ARTIKEL 13 - Voorlopige en definitieve oplevering. Vrijgave borgtocht.
Aangezien het één globale aanneming betreft, worden de voorlopige en de definitieve oplevering verleend
voor de volledige aanneming, dus voor alle delen samen. De vrijgave van de borgtocht heeft eveneens
betrekking op de gehele aanneming.
Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering worden alle betrokken partijen minimum twee weken
vooraf uitgenodigd per aangetekend schrijven. Iedere partij wordt aldus de mogelijkheid geboden om
aanwezig te zijn en, tegensprekelijk, zijn opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het
proces-verbaal van oplevering.
Als de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover
een duidelijke motivatie.
De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar
opgesteld en een afschrift wordt bezorgd aan alle betrokken partijen.
De leidend ambtenaar volgt de procedure zoals beschreven in artikel 6.
ARTIKEL 14 - Meldingsplicht
De aanbesteder is verantwoordelijk voor
- de meldingen i.k.v. het prijs- en kostenonderzoek in navolging van art. 36 §5 KB Plaatsing waarbij
het gaat om abnormale prijzen en/of waarbij een schending aan het licht is gekomen van een
verplichting op het gebied van het federale sociaal of arbeidsrecht zoals bedoeld in art. 7 van de
Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016;
- de meldingen in navolging van art. 19 van de Wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de
erkenning van aannemers van werken t.g.v. feiten tijdens plaatsing of uitvoering van de
overheidsopdracht;
- de meldingen m.b.t. de sociale regelgeving (via SIOD) van zodra er een vermoeden of signalen zijn
dat een opdrachtnemer of een onderaannemer de arbeids-, veiligheids- en/of sociale wetgeving
niet of niet volledig naleeft.
ARTIKEL 15 - Schadegevallen
Vanaf het begin van de werken tot aan de definitieve oplevering zullen alle betrokken partijen élk
schadegeval van welke aard ook rapporteren aan de aanbesteder.
Is het schadegeval een gevolg van een eventuele gebrekkige uitvoering van de werken, dan zal de
aanbesteder onmiddellijk de betrokken opdrachtnemer contacteren en aanmanen om het nodige te doen
voor een goede uitvoering van zijn werken.
ARTIKEL 16 - Beheer en onderhoud
De partijen staan vanaf de voorlopige oplevering van de werken in voor het beheer en/of het onderhoud
van volgende infrastructuur langsheen de gewestweg N46 van kilometerpunt 24,1 (rotonde N435) tot aan
kilometerpunt 26,6 (Mgr. Lambrechtstraat)
1. voor het Gewest:
a. het beheer en onderhoud van de gewestweg incl. fietspaden,
b. de aanleg en het onderhoud van de groenvoorzieningen buiten de bebouwde kom,
pagina 7 van 9
c. het beheer en onderhoud van de RWA-afvoer (inclusief inspectieputten, langsgrachten
rioolkolken en kolkaansluitingen doch exclusief de bufferbekkens).
2. voor de gemeente:
a. de aanleg, beheer en het onderhoud van de voetpaden en het straatmeubilair,
b. de aanleg en het onderhoud van de groenvoorzieningen binnen de bebouwde kom,
c. het beheer en onderhoud van de DWA-leidingen ( inclusief inspectieputten) die voor haar
rekening of voor rekening van lokaal pact is aangelegd is aangelegd, de huisaansluitingen
van DWA en RWA en dit conform de bepalingen van beheersovereenkomst van lokaal pact.
3. voor de stad:
a. de aanleg en het onderhoud van voetpaden, opritten en het straatmeubilair,
b. het beheer en onderhoud van de DWA-leidingen (inclusief inspectieputten) die voor haar
rekening of voor rekening van lokaal pact is aangelegd, de huisaansluitingen van DWA en
RWA dit conform de bepalingen van beheersovereenkomst van lokaal pact.
c. het beheer en onderhoud van de RWA-afvoer (inclusief inspectieputten en bufferbekkens
Ronsen Heerweg en Sleegstraat), de huisaansluitingen van RWA die voor haar rekening of
voor rekening van lokaal pact is aangelegd, en dit conform de bepalingen van
beheersovereenkomst van lokaal pact.
4. voor Aquafin: het beheer en onderhoud van bovengemeentelijke rioleringen (inclusief
inspectieputten) die voor haar rekening of voor rekening van lokaal pact is aangelegd, de
huisaansluitingen van DWA en RWA dit conform de bepalingen van beheersovereenkomst van
lokaal pact.
Aquafin, de stad en de gemeente verplichten zich er toe bij latere aansluitingen van woningen,
straatkolken of dienstrioleringen op de rioleringen en langsgrachten gelegen langs de gewestweg
voorafgaand de technische aspecten te bespreken met AWV en het schriftelijke akkoord van AWV te
bekomen.
Aquafin, de stad en de gemeente staan vanaf de voorlopige oplevering van de werken –welke zijn
uitgevoerd langsheen andere wegen dan de gewestwegen - in voor het beheer en onderhoud van de
stads- respectievelijk gemeentewegen, de openbare ruimte van de stad/ gemeente, rioolkolken,
dienstrioleringen, huis- en kolkaansluitingen, alsook van de riolering die voor hun respectieve rekening zijn
aangelegd.
De stad en de gemeente staan tevens in voor de wachtaansluitingen voor zowel bebouwde als onbebouwde
percelen. Onder wachtaansluitingen verstaat men de aansluiting waarop geen vuilwater/regenwachter is
aangesloten op het moment van voorlopige oplevering.
De beheerder van de riolering aansluitend op de door Aquafin aan te leggen/renoveren leiding verbindt er
zich toe deze rioleringen te reinigen zodat de werken en naderhand de exploitatie volgens de regels van de
kunst en/of de vigerende wetgeving kan gebeuren. De kosten verbonden aan deze reinigingswerken zijn ten
laste van de bovenvermelde beheerder.
De stad en gemeente verplichten er zich toe bij latere aansluitingen van woningen, straatkolken of
dienstrioleringen op de bovengemeentelijke riolering voorafgaand de technische aspecten te bespreken
met Aquafin en het schriftelijke akkoord van Aquafin te bekomen.
ARTIKEL 17 – Verzekeringen
Elke partij staat in voor het afsluiten van de nodige polissen ter verzekering van risico’s en
aansprakelijkheden m.b.t. haar aandeel in de opdracht.
Elke partij zorgt ervoor dat de aansprakelijkheid van haar aandeel in de werken gedekt is en vrijwaart de
andere partijen.
Artikel 18 - Inwerkingtreding
Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze hebben ondertekend.
Opgemaakt te Gent op xx/xx/2023
Aangezien deze overeenkomst digitaal wordt ondertekend, wordt in overeenstemming met artikel
8.20 NBW slechts één (digitaal) exemplaar van deze overeenkomst opgemaakt.
Voor het Gewest
Voorgesteld : Kristof Wieme, leidend ambtenaar van het project
Goedgekeurd : Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal
Voor NV Aquafin
Danny Baeten, Directeur Projectmanagement
Marjolein Weemaes, Directeur Business Development en Innovatie
Voor de gemeente
Bruno Tuybens, De burgemeester
Philip Lefever, De algemeen directeur
Voor de stad
Marnic De Meulemeester, De burgemeester
Bart Baele, De algemeen directeur
Art. 1 - De samenwerkingsovereenkomst voor gezamenlijke opdrachten van werken, in bijlage, opgemaakt door Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, NV Aquafin, stad Oudenaarde en gemeente Zwalm voor het realiseren van het project WOV/INV/N46/4 aan de N46 - Welden wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomst.
Peter Van Den Haute, schepen
In het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 is de actie 614: Gevarieerd vrijetijdsaanbod: implementatie UiTPAS opgenomen. De implementatie van een UiTPAS was eveneens een doelstelling binnen de cultuurnota van Cultuurregio Leie Schelde. De UiTPAS-regio's worden voortaan geënt op de nieuwe referentieregio's in Vlaanderen. Hierdoor kan gemeente Zwalm niet participeren aan de UiTPAS-regio Leie Schelde.
In 2021 diende Route 42 (projectvereniging voor bovenlokale cultuur in de gemeenten Geraardsbergen, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem) een aanvraag in bij Publiq voor de opstart van UiTPAS Vlaamse Ardennen. Zwalm kon hierbij wel aansluiten. Gezien gemeente Zwalm een jaarlijkse bijdrage betaalt aan Cultuurregio Leie Schelde, maar niet kan aansluiten bij de UiTPAS-regio Leie Schelde, zal de Cultuurregio Leie Schelde tussenkomen in enkele kosten die de gemeente Zwalm maakt om de UiTPAS Vlaamse Ardennen uit te rollen (o.a. aankoop van hardware zoals spaarzuilen).
Midden april 2023 lanceren de gemeenten Zwalm, Sint-Lievens-Houtem, Herzele en Zottegem de UiTPAS-regio Vlaamse Ardennen. In Zwalm zal de UiTPAS gelanceerd worden op Buitenspeeldag (19.04.2023) en de Nachtloop (22.04.2023). Andere gemeenten uit de referentieregio Vlaamse Ardennen kunnen jaarlijks na aanvraag aansluiten bij de UiTPAS-regio.
Het concept van de UiTPAS werd uitgewerkt door Publiq vzw, die onze regio ook begeleidt in de uitrol ervan. Publiq is een koepelorganisatie gespecialiseerd in het faciliteren van partners die een gevarieerd en publiek vrijetijdsaanbod voorzien. De UiTPAS werd reeds uitgerold in meer dan 100 steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel. De UiTPAS is een vrijetijdspas waarmee iedereen die in Vlaanderen en Brussel wil genieten van vrije tijd zoals cultuur,- sport- en jeugdactiviteiten, punten kan sparen en inruilen voor leuke voordelen. Mensen die het financieel moeilijk hebben om vrije tijd te betalen, krijgen met de UiTPAS een korting van 80%. De gemeentelijke vrijetijdspas in Zwalm zal vanaf april 2023 vervangen worden door een UiTPAS met kansentarief. Hiertoe keurde de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 19.12.2022 reeds een overgangsregeling goed en werd de doelgroep die in aanmerking komt voor een UiTPAS met kansentarief duidelijk afgebakend.
Met een UiTPAS kan men punten sparen en ruilen bij alle UiTPAS-activiteiten en UiTPAS-aanbieders in heel Vlaanderen en Brussel. In Zwalm, Zottegem, Herzele en Sint-Lievens-Houtem zal men in eerste instantie punten kunnen sparen bij gemeentelijke activiteiten. In een latere fase komt het aanbod van andere organisatoren (verenigingen) hierbij. De gespaarde punten kan men omruilen tegen allerlei voordelen zoals een korting op een ticket, een gratis drankje of een gadget. Punten sparen en voordelen omruilen kan in heel Vlaanderen en Brussel bij alle aangesloten UiTPAS-regio’s, ook buiten de regio Vlaamse Ardennen. Mensen met een UiTPAS met kansentarief kunnen geen korting krijgen bij een UiTPAS-activiteit in een andere regio. Ze kunnen er wel punten sparen en omruilen.
De UiTPAS-regio Vlaamse Ardennen gaat uit van een solidaire kostendeling bij de participatie van mensen in armoede aan het vrijetijdsaanbod: 20-40-40. 20% van de ticketprijs wordt bekostigd door de rechthebbende van een kansentarief, 40% door de lokale organisator, 40% door de lokale overheid waar de pashouder gedomicilieerd is.
De bedoeling van de implementatie van de UiTPAS Vlaamse Ardennen is dat er meer mensen naar vrijetijdsactiviteiten worden toegeleid, dat het drempelverlagend werkt voor kansengroepen, dat het aanbod over de diensten heen ruim bekend wordt gemaakt en dat er nieuw publiek wordt aangetrokken.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 betreffende goedkeuring van het reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas)
Basisovereenkomst met Publiq, Route 42 en de betrokken lokale besturen betreffende de uitrol van UiTPAS Vlaamse Ardennen en bijhorende algemene voorwaarden
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 16 min 21 sec - 19 min 03 sec
BASISOVEREENKOMST
TUSSEN
publiq vzw, met maatschappelijke zetel te Henegouwenkaai 41-43, 1080 Sint-Jans-Molenbeek, ondernemingsnummer 0475.250.609, hierna “publiq”
EN
Route 42 en gemeenten Herzele, Oudenaarde, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem en Zwalm hierna “KSB”
publiq en de KSB hierna gezamenlijk genoemd “de Partijen”, of elke partij generiek als “de Partij”;
OVERWEGENDE DAT
WERD TUSSEN PARTIJEN OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT
1. Voorwerp
1.1. Onderhavige basisovereenkomst (“Basisovereenkomst”) bepaalt de voorwaarden waaronder de KSB gebruik kan maken van het UiTPASprogramma, alsmede de ondersteuning door publiq bij de implementatie en in operationele fase.
1.2. De contractuele relatie tussen de Partijen wordt beheerst door de hiernavolgende documenten:
1.2.1. Deze Basisovereenkomst, inclusief haar Annexen (gezamenlijk aangeduid in de rest van dit document als de "Basisovereenkomst");
1.2.2. De Algemene Voorwaarden, opgenomen in Annex 1 aan deze Basisovereenkomst, inclusief de aan de Algemene Voorwaarden gehechte bijlagen;
Ingeval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van bovenvermelde documenten, geldt bovenstaande rangorde om vast te stellen welke bepalingen van toepassing zullen zijn, tenzij anders bepaald.
2. Algemene verantwoordelijkheden van publiq
2.1. publiq verbindt zich ertoe de verbintenissen en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in deze Basisovereenkomst na te komen. publiq spant zich in om de KSB te voorzien van de nodige informatie om het UiTPASprogramma voor te bereiden, te implementeren en te gebruiken.
2.2. Tot de dienstverlening van publiq behoren, onder de voorwaarden zoals opgenomen in deze overeenkomst en de bijhorende annexen, onder meer: advies, begeleiding en rapportering tijdens de implementatie en operationele fase van het UiTPASprogramma.
3. Algemene verantwoordelijkheden van de KSB
3.1. De KSB verbindt zich ertoe de verbintenissen en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in deze Basisovereenkomst na te komen. De KSB zal publiq voorzien van betrouwbare, accurate en volledige informatie evenals van alle elementen en inlichtingen noodzakelijk of nuttig in het kader van de levering en implementatie van het UiTPASprogramma.
3.2. Alleen de KSB is verantwoordelijk voor het correcte en rechtmatige gebruik dat zij maakt van het UiTPASprogramma. Hij zal alle op haar van toepassing zijnde wet- en regelgeving naleven en publiq ten volle vrijwaren voor alle mogelijke schadelijke gevolgen die voortvloeien uit het niet-naleven van deze garantie.
4. Vertrouwelijkheid
4.1. Beide Partijen erkennen en aanvaarden de vertrouwelijkheid van de uitgewisselde informatie te beschermen.
5. Risico-allocatie
5.1. De dienstverlening door publiq voor de begeleiding tijdens de voorbereiding en implementatie van UiTPAS en voor het gebruik van het UiTPASprogramma wordt aangeboden op een "as is"-basis. De KSB aanvaardt dat, gelet op de aard van de dienstverlening, de mogelijkheid bestaat op tijdelijke of permanente uitval of onbeschikbaarheid van de dienst (bijvoorbeeld wegens omstandigheden eigen aan het internet, onderhoud van de UiTPASapplicatie, acties van derden of andere gebruikers, etc.). publiq aanvaardt hiervoor geen enkele aansprakelijkheid, voor zover toegelaten onder de toepasselijke regelgeving.
Bij onderhoudswerken of een nieuwe release van software zal publiq de KSB hiervan op voorhand op de hoogte brengen. Onderhoudswerken worden minstens drie dagen op voorhand aangekondigd, behoudens wanneer publiq hiervan zelf niet op de hoogte kan zijn, in welk geval publiq redelijke inspanningen doet om de KSB zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van de onderhoudswerken. Een overzicht van de nieuwe features wordt telkens gecommuniceerd naar de lokale UITPASverantwoordelijke van de KSB.
5.2. In geen geval zal publiq aansprakelijk kunnen worden gehouden voor enige indirecte of gevolgschade (met inbegrip van doch niet beperkt tot verloren winsten, besparingen of professionele opportuniteiten, verlies of herstel van databestanden of enigerlei gegevens).
5.3. Vermits publiq de diensten enkel levert ten voordele van de KSB, zal deze laatste publiq vrijwaren tegen alle kosten, vergoedingen, uitgaven, schade, vorderingen en aanspraken die verband houden met enige vordering van derden, verband houden of voortkomen uit de diensten, het gebruik door de KSB van de diensten, of deze Basisovereenkomst.
5.4. De dienstverlening en ondersteuning door publiq wordt beschikbaar gesteld binnen de grenzen van de middelen door de Vlaamse Overheid aan publiq toegekend voor deze opdracht, op basis van het UiTPASaddendum bij de Beheersovereenkomst van publiq.
6. Termijn en Beëindiging
6.1. De Basisovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan door elke Partij worden opgezegd mits naleving van een opzegtermijn van negentig (90) kalenderdagen. Opzegging van de Basisovereenkomst gebeurt middels een aangetekend schrijven.
6.2. Deze Basisovereenkomst mag beëindigd worden door iedere Partij mits schriftelijke verwittiging indien de andere Partij een materiële inbreuk pleegt op de bepalingen opgenomen in deze Basisovereenkomst (inclusief haar Annexen), en de schending voortduurt voor een periode van dertig (30) kalenderdagen na ontvangst van de schriftelijke verwittiging die de inbreuk omschrijft.
6.3. Na de beëindiging van de Basisovereenkomst mag de KSB niet langer gebruik maken van het UiTPASprogramma (inclusief de Licentie zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden), behoudens onder de voorwaarden zoals voorafgaandelijk en schriftelijk overeengekomen tussen publiq en de KSB. Bovendien garandeert de KSB in dit geval ook dat de event-organisatoren waarmee de KSB een overeenkomst heeft tot het gebruik van het UiTPASprogramma, een dergelijk gebruik onmiddellijk en volledig zullen beëindigen, en de KSB vrijwaart publiq voor enige negatieve gevolgen terzake.
7. Algemene bepalingen
7.1. Partijen zullen de naam van de andere Partij en van UiTPAS slechts gebruiken in overeenstemming met de bepalingen van de Basisovereenkomst. Elk ander gebruik moet ter goedkeuring van de andere Partij worden voorgelegd.
7.2. Partijen zullen niet aansprakelijk zijn voor enige vertragingen of schendingen van de uitvoering wegens overmacht, daaronder begrepen uitval van dienstverlening door weersomstandigheden, stroom- of andere energiepannes, handelingen of (verzuim van) handelingen door derde partijen, etc.
7.3. Deze Basisovereenkomst mag niet op enige wijze overgedragen worden zonder de voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de andere Partij. Voor de uitvoering van haar diensten heeft publiq het recht om onderaannemers van haar keuze in te schakelen.
7.4. Deze Basisovereenkomst (met haar Annexen) omvat alle afspraken die bestaan tussen publiq en de KSB met betrekking tot het toepassingsgebied van de Basisovereenkomst, en vervangt iedere voorafgaande mondelinge en schriftelijke overeenkomst. Deze bepaling sluit geenszins uit dat andere contractuele afspraken bestaan tussen publiq en de KSB over andere aangelegenheden.
7.5. Alle mededelingen die gedaan worden tengevolge van deze Basisovereenkomst zullen schriftelijk (inclusief e-mail, tenzij anders bepaald) worden opgesteld en zullen worden verstuurd naar het adres vermeld in de Basisovereenkomst of zoals door de Partijen aan elkaar meegedeeld.
7.6. Geen van de bepalingen van deze Basisovereenkomst zal beschouwd worden als een afstand van rechten, en geen schending van deze Basisovereenkomst als vrijgesteld, behalve indien de afstand of toestemming schriftelijk ondertekend is door de Partij die zulke afstand of toestemming toekent.
7.7. Indien enige voorwaarde of bepaling als nietig of onafdwingbaar zou bestempeld worden, zal die voorwaarde of bepaling geacht geschrapt te zijn, en zullen alle andere bepalingen volledig van kracht blijven.
7.8. Artikelen die bedoeld zijn om de beëindiging van de Basisovereenkomst te overleven (zoals, maar niet beperkt tot, de bepalingen inzake aansprakelijkheid), zullen de beëindiging van deze Basisovereenkomst overleven.
7.9. Deze Basisovereenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd overeenkomstig het Belgisch recht. Indien een geschil of vermeende inbreuk dient te worden beslecht door een rechtbank, zullen de rechtbanken van Brussel exclusieve bevoegdheid hebben.
Gedaan te Brussel op xx/xx/2023, in zoveel exemplaren als er partijen zijn en waarbij elke Partij erkent haar exemplaar te hebben ontvangen.
Art. 1 - De gemeenteraad beslist de basisovereenkomst met Publiq vzw, Route42 en de betrokken lokale besturen betreffende de uitrol van UiTPAS Vlaamse Ardennen en de bijhorende algemene voorwaarden, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - De gemeenteraad keurt volgende solidaire kostenverdeling goed voor participatie van mensen in armoede aan het vrijetijdsaanbod: 20% van de ticketprijs wordt bekostigd door de rechthebbende van een kansentarief, 40% door de organisator en 40% door de lokale overheid waar de pashouder gedomicilieerd is.
Art. 3 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de overeenkomst.
Bruno Tuybens, burgemeester
Midden april 2023 lanceren de gemeenten Herzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem en Zwalm de UiTPAS Vlaamse Ardennen. De UiTPAS is een vrijetijdspas waarmee iedereen die in Vlaanderen en Brussel wil genieten van vrije tijd zoals cultuur,- sport- en jeugdactiviteiten, punten kan sparen en inruilen voor leuke voordelen. Mensen die het financieel moeilijk hebben om vrije tijd te betalen, krijgen met de UiTPAS een korting van 80%.
Voor de verkoop van de UiTPAS Vlaamse Ardennen moeten tarieven bepaald worden. Bij aankoop van een UiTPAS krijgen deelnemers een aantal welkomstvoordelen. Door participatie aan vrijetijdsactiviteiten sparen deelnemers punten die men nadien kan inruilen tegen bepaalde voordelen. Om een vlotte werking op dit vlak te garanderen, is een hercoördinatie van de machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden noodzakelijk.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 betreffende goedkeuring van het reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas)
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden
Gemeenteraadsbesluit van heden 30.03.2023 houdende goedkeuring van de basisovereenkomst en algemene voorwaarden uitrol UiTPAS Vlaamse Ardennen
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 19 min 04 sec - 19 min 49 sec
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende machtiging aan het college tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden, wordt opgeheven.
Art. 2 - De gemeenteraad geeft aan het college van burgemeester en schepenen de machtiging tot het heffen van retributies in volgende aangelegenheden:
1° culturele manifestaties deel uitmakende van het cultuuraanbod van de gemeente
2° jeugdmanifestaties deel uitmakende van het jeugdaanbod van de gemeente
3° sportmanifestaties deel uitmakende van het sportaanbod van de gemeente
4° seniorenmanifestaties deel uitmakende van het seniorenaanbod van de gemeente
5° festiviteiten (inclusief jubilea, huwelijken en dergelijke) deel uitmakende van het feestenaanbod van de gemeente
6° jeugd- en sportkampen, speelpleinwerking, vakantieopvang, WOOPZ
7° de uitlening van goederen behorende tot de uitleendienst
8° tarieven inzake toeristische folders, brochures en dergelijke alsook het aanbod streekproducten in het Streekpunt
9° vaststelling tarieven voor verkoop van dranken en spijzen naar aanleiding van manifestaties vermeld in de punten 1° tot en met 6° hierboven.
10° alle tarieven die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met de verhuur van socio-culturele infrastructuur alsook bijhorende diensten zoals opkuis, .. (niet limitatieve opsomming: sporthal, feestzaal, GC De Munk, kerken ,…). De tarifering van alle socio-culturele infrastructuur gebeurt op basis van onderstaande categorisering:
-categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
-categorie B: particulieren, overige verenigingen, zelfstandigen en bedrijven uit Zwalm
-categorie C: particulieren, verenigingen, zelfstandigen en bedrijven van buiten Zwalm
-categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in participeert, Zwalmse scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht
11° alle tarieven van de bibliotheek en haar dienstverlening
12° tarieven van de UITPAS Vlaamse Ardennen.
De tarieven dienen redelijk en in verhouding tot de dienstverlening te zijn en mogen het maximum van € 750,00 niet te boven gaan.
Art. 3
§1 Het college kan vrijstellingen voorzien bij vaststelling van retributietarieven in de materies vermeld in art. 2, 1° tot en met 5° onder volgende voorwaarden: maximum 30% van de beschikbare plaatsen worden vrijgesteld van retributie indien men tickets wil ter beschikking stellen van genodigden, sponsors of personeel.
§2 Voor materies inzake art. 2, 7° kunnen worden vrijgesteld:
- Categorie 1: scholen in de gemeente, gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden.
- Categorie 2 : door het college van burgemeester en schepenen erkende Zwalmse verenigingen, buurtcomités of particulieren die de materialen wensen te gebruiken voor evenementen die toegankelijk zijn voor de Zwalmse bevolking.
- Categorie 3: andere gemeentebesturen, andere overheden, overheidsinstellingen en daarmee gelijkgestelde instellingen op basis van wederkerigheid
§3 Voor materies inzake art. 2, 10°, kan het college volledige vrijstellingen verlenen aan:
- De verenigingen, organisaties en diensten die met het oog op de promotie van hun werking een culturele of informatieve activiteit organiseren waarbij geen inkomgelden of bijdragen worden gevraagd, geen verkoop van dranken, lidkaarten, enz. is voorzien en waarbij de activiteit toegankelijk wordt gesteld voor het groot publiek.
-categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
-categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het
lokaal bestuur in participeert, gemeentelijke scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht
§4 Voor materies inzake art. 2, 1° tot en met 6° en 8° tot en met 9° kunnen houders van een UiTPAS vrijgesteld worden van retributie als men een vooraf gespecifieerd aantal UiTPAS-punten gespaard heeft en kan omruilen (= omruilvoordeel).
§5 In alle andere gevallen van art. 2 kan geen vrijstelling worden voorzien.
Art. 4 - Het college kan verminderingen voorzien bij vaststelling van retributietarieven in de materies vermeld in art. 2, 1° tot en met 7°, en 10° tot en met 12°, op voorwaarde dat zij gebaseerd zijn op volgende objectief vaststelbare criteria:
1° aantal deelnemers per gezin
2° sociale criteria
3° criteria in functie van een bepaalde doelgroep
4° afnamehoeveelheden en abonnementsformules
5° het al dan niet inwoner zijn van de gemeente
6° lidmaatschap van een erkende adviesraad
7° de leeftijd van de deelnemers
8° houder zijn van een vrijetijdspas - UiTkansenpas
9° bij aankoop van een UiTPAS Vlaamse Ardennen (= welkomstvoordelen) of op basis van een aantal vooraf gespecifieerde UiTPAS-punten die men gespaard heeft en kan omruilen (= omruilvoordelen)
De vermindering mag in de gevallen 1 tot en met 6 nooit meer dan 50% bedragen.
Voor het geval 7 en 9 bedraagt deze maximaal 85%.
Voor het geval 8 bedraagt deze maximaal 80%. Deze korting wordt op alle tarieven toegepast, dus ook waar deze reeds verminderd zijn op basis van een ander criterium. Personen die in aanmerking voor het bekomen van een kansenpas (hetzij vrijetijdspas - hetzij UiTkansenpas) moeten voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het 'Reglement op de toekenning van kansenpassen (hetzij vrijetijdspas, hetzij UiT-kansenpas)' goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van Zwalm.
Art. 5 - De inning van de retributies kan zowel contant, giraal, via bancontact of online gebeuren in functie van de praktische mogelijkheden.
Art. 6 - Bij niet-betaling van niet binnen de 30 dagen na ontvangst uitdrukkelijk en schriftelijk betwiste retributies, kan gebruik gemaakt worden van art. 177 lid van het decreet lokaal bestuur dat stelt: “De financieel directeur kan een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.
Een dwangbevel als vermeld in het tweede lid kan door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard worden als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van deze melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen administratieve kosten aanrekenen voor die aangetekende brief. Die kosten zijn ten laste van de schuldenaar en kunnen ook ingevorderd worden via het dwangbevel “
Art. 7 - Bij niet-betaling van betwiste retributies dient de invordering te gebeuren via de burgerlijke rechtspleging.
Art. 8 – Dit besluit treedt in werking vanaf 01.04.2023 en zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.
Bruno Tuybens, burgemeester
De Vlaamse regering maakt 5 miljoen euro vrij voor steden en gemeenten die gemeenschapsdienst willen invoeren om langdurig werkzoekenden te activeren. Sinds 1 januari kunnen lokale besturen die een project indienen, rekenen op financiële ondersteuning. Die ondersteuning is afhankelijk van het aantal leerwerkplekken dat een lokaal bestuur inricht met het bijhorend aantal mentoren. Concreet gaat het om volgende aantallen en bedragen:
|
Aantal werkplekken |
Minimum aantal opgeleide mentoren |
Lump sum |
Small |
3 |
1 |
€ 7.396,84 |
Mediul |
6 |
2 |
€14.793,69 |
Large |
18 |
6 |
€ 44.381,06 |
Extra Large |
39 |
13 |
€ 96.158,96 |
Lokale besturen moeten met andere woorden twee zaken doen. Enerzijds moeten ze leerwerkplekken creëren. Dat kan binnen de eigen werking zijn, maar ook bij vzw’s en scholen. Anderzijds moeten ze mentoren opleiden die instaan voor de begeleiding. Dit is een enorm welgekomen bijkomend instrument in het lokale economische beleid maar ook het kansenbeleid.
Wat we immers zien is dat ondanks de afkoelende economie, bedrijven ook hier bij ons op zoek zijn naar goed personeel om hun werking te versterken. Een bekend oud zeer dat dit mee in de hand werkt, zijn de langdurig werkzoekenden. Maar daarnaast is de gemeenschapsdienst vooral een belangrijk instrument om mensen opnieuw perspectief te bieden. Eens je gedurende lange tijd inactief bent, blijkt het namelijk vaak niet zo eenvoudig om die grote afstand tot de arbeidsmarkt weer te overbruggen. Dat is ook het geval voor sommige burgers in onze gemeente. Het gaat om een doelgroep die meer dan twee jaar werkzoekend is.
Open VLD-Zwalm vroeg op de gemeenteraad van 02.03.2023 de bevoegde schepen van tewerkstelling daarom om in te tekenen op het aanbod van de Vlaamse regering en van start te gaan met gemeenschapsdienst om langdurig werkzoekenden in de gemeente op die manier te ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden, het opdoen van arbeidsritme en het ontwikkelen van een netwerk.
Op de gemeenteraad van 02.03.2023 deed raadslid Johan De Bleecker hierbij volgend voorstel:
"Om de langdurig werkzoekenden in Zwalm te activeren, vraagt de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen:
Om de gemeenteraad inzicht te geven in het actueel aantal werkzoekenden die langer dan twee jaar op zoek zijn naar werk in absolute cijfers en procentueel ten aanzien van het totaal aantal langdurig werkzoekenden.
In te tekenen op het aanbod van de Vlaamse regering en werk te maken van gemeenschapsdienst."
De gemeenteraad van 02.03.2023 besliste het agendapunt uit te stellen naar de zitting van einde maart en vandaar dat dit hier opnieuw voorligt.
Na onderzoek bij onze interne gemeentelijke werking, besliste het college van burgemeester en schepenen, op voorstel van het managementteam, niet op dit aanbod in te gaan. Het is ongetwijfeld op zich een nobele doelstelling, maar langdurig werklozen in de arbeidsmarkt herintegreren, vergt tijd en ruimte door aandacht te besteden aan werkattitude, ethiek en opleiding. Dit is een opdracht voor de VDAB zelf, of van wijk-werken, maar uitgerekend deze instanties vragen nu de hulp van de lokale besturen om deze lacune in te vullen. Zo’n werkplek(ken) aanbieden in ons lokaal bestuur zou te veel tijd, aandacht en energie vergen van verantwoordelijke begeleiders, die bovendien tijdelijk afwezig zouden zijn voor de opleiding die dient te worden gevolgd, om deze werklozen gepast te begeleiden. Dit zou ten nadele komen van de vele opdrachten, die ze nu dienen te voldoen in hun reguliere werking. Ten slotte zijn de aangeboden middelen te beperkt om deze inspanning te overwegen.
Ook de scholen en de "zorg-VZW's in Zwalm werden bevraagd en ook die kunnen of wensen op dit moment zo'n leerwerkplek niet aan te bieden.
diverse e-mails
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens, Louis Ide
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 19 min 50 sec - 33 min 25 sec
Enig artikel - De gemeenteraad beslist niet in te tekenen op het project van de Vlaamse Overheid inzake de gemeenschapsdienst.
Francia Neirinck, schepen
Sinds 01.01.2020 biedt Zwalm haar inwoners gratis advies inzake duurzaam bouwen en renoveren. Hiervoor maakt de gemeente gebruik van het Omgevingscontract met de provincie.
Sinds de stijging van de energieprijzen merkt het Steunpunt Duurzaam Wonen en bouwen een explosieve en aanhoudende stijging van het aantal adviesaanvragen. In 2022 vond voor de hele provincie een recordaantal van meer dan 3000 particulieren de weg naar een duurzaam bouw- en renovatieadvies. Tegelijk stijgt ook de objectieve kostprijs van een renovatieadvies-aan-huis, onder meer door indexering van de uurprijs van de adviseurs.
Om te kunnen blijven tegemoetkomen aan de vele vragen naar bouw- en renovatieadvies, en eveneens de financiële bijdrage van de gemeente/stad én de Provincie onder controle te houden, voert het Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen een nieuwe aanpak in met een meer uitgebreide dienstverlening en een voorselectie voor een aanbod dat nog beter afgestemd is op de noden van de burger. Wie advies vraagt, zal nu nog gerichter worden geleid naar de aangewezen ondersteuning, en niet enkel naar het bouw- of renovatieadvies aan huis. Burgers met een specifieke vraag, kunnen soms sneller geholpen worden via het infoloket of een kort persoonlijk adviesgesprek met een renovatieadviseur. Burgers met concrete vragen over bijvoorbeeld premies of leningen zijn eerder gebaat met een toeleiding naar het lokale Energiehuis. Het bouw- en renovatieadvies wordt meer specifiek ingezet oor woningeigenaars met concrete bouw- of renovatieplannen die eerst een volledig advies wensen in te winnen met het oog op korte-termijnwerken maar ook op een duurzame toekomstbestendige woning.
Met deze nieuwe aanpak willen we de burger helpen met een aanbod op maat van zijn specifieke noden en tegelijkertijd nog efficiënter omgaan met de budgetten van de gemeente en de provincie.
In overleg met elke gemeente werd een richtaantal bouw- en renovatieadviezen-aan-huis vooropgesteld voor het hele jaar. Het aantal aanvragen en ingeboekte adviezen wordt permanent opgevolgd door het Steunpunt en uitgevoerde adviezen worden per kwartaal afgerekend. Op die manier kan ook het richtbudget voor de gemeente vooraf worden bepaald en worden verrassingen bij de eindafrekening van de trekkingsrechten vermeden. De gemeente kan op elk moment het aantal adviesaanvragen, ingeboekte en uitgevoerde adviezen opvragen bij het Steunpunt. Het Steunpunt werkt aan een portaalpagina waar de gemeente/stad dit op elk moment zelf zal kunnen raadplegen en opvolgen.
Zoals in het Omgevingscontract ook voor het overige aanbod geldt, zal de gemeente 50% van de kostprijs voor het bouw- en renovatieadvies bijdragen, de overige 50% neemt de Provincie op zich.
Deze gewijzigde aanpak vereist een aanpassing van de huidige Engagementsverklaring. De Deputatie keurde deze goed in de zitting van 2 maart 2023 (Addendum Engagementsverklaring cfr. bijlage).
Indien de gemeente niet wenst aan te sluiten bij deze nieuwe aanpak, kunnen de inwoners vanaf april 2023 geen gebruik meer maken van dit advies op maat.
Een sessie van anderhalf uur bouwadvies kost vanaf 1.04.2023 € 320 voor een bouw- of renovatieadvies aan huis (aandeel van de gemeente bedraagt € 160) en € 41 voor een persoonlijk adviesgesprek op afstand (aandeel van de gemeente bedraagt € 20,5). De onkosten voor de gemeente worden verrekend via de trekkingsrechten van het omgevingscontract. De onkosten voor het project zijn dus afhankelijk van het aantal aangevraagde bouwadviezen die worden ingeschat op 34 in 2023.
Vorig jaar (2022) vonden er 24 adviezen plaats in Zwalm, we houden rekening met een stijging van 40 procent dan komt dit op 34 adviezen. Met de nieuwe aanpak voor het renovatieadvies 2023, rekenen we dat we veel mensen al kunnen helpen met het verkorte telefoon/onlineadvies en dat er maar 40% doorstroomt naar een volledig renovatie-advies aan huis kortweg RAH. Als richtaantal voor Zwalm komen we dus op 14 volwaardige RAH’s. Geraamd totaal uitgavebedrag 2023: 14*160 (prijs RAH) + 34* 20,5 (prijs verkort advies)= € 2.937.
Gemeenteraadsbesluit van 27.01.2022 houdende "Duurzaam bouwadvies voor alle Oost-Vlamingen - prijsaanpassing vanaf 01.01.2022 - goedkeuring"
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende goedkeuring van het Omgevingscontract met Provincie Oost-Vlaanderen
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende deelname aan het project “Duurzaam bouwadvies voor alle Oost-Vlamingen” - periode 2020 tot en met 2025 - engagementsverklaring - goedkeuring
Addendum bij de Engagementsverklaring ‘Duurzaam bouw- en renovatieadvies 2020-2025’ tussen de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Zwalm.
Brief provincie Oost-Vlaanderen van 03.03.2023
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Matthijs Verschraegen, Francia Neirinck
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 33 min 26 sec - 38 min 27 sec
ADDENDUM
bij de Engagementsverklaring ‘Duurzaam bouw- en renovatieadvies 2020-2025’
tussen de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Zwalm
Tussen
De Provincie Oost-Vlaanderen, Woodrow Wilsonplein 2 te 9000 GENT, vertegenwoordigd door de
heer Eddy Poelman, directeur directie Leefmilieu en mevrouw Riet Gillis, gedeputeerde voor Leefmilieu, in uitvoering van de beslissing van de deputatie
d.d. 2 maart 2023, enerzijds
De gemeente Zwalm, vertegenwoordigd door Bruno Tuybens, burgemeester en Philip Lefever, algemeen directeur, in uitvoering van de beslissing de gemeenteraad d.d. 30.03.2023, anderzijds
wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1 - Voorwerp van dit addendum
Dit addendum wordt toegevoegd aan de eerder tussen partijen gesloten Engagementsverklaring ‘Duurzaam bouw- en renovatieadvies 2020-2025’ (hierna ‘de Engagementsverklaring’ genoemd), en maakt er integraal deel van uit.
Sinds het opstellen van de Engagementsverklaring zijn de reële omstandigheden gewijzigd. In functie van de reële kostprijzen en om beter tegemoet te komen aan de huidige uitdagingen, zijn we genoodzaakt tot een beperkte wijziging van de oorspronkelijk opgestelde verklaring.
Het Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen breidt wegens sterk toegenomen interesse de dienstverlening voor individueel advies op maat van particuliere woningen uit. Het gekende ‘renovatieadvies aan huis’ en het ‘bouwadvies’ voor nieuwbouwprojecten blijft de kern van het adviesaanbod. Dit uitgebreid renovatieadvies vormt bovendien ook de eerste pijler in de lokale renovatieprojecten die het Steunpunt met heel wat gemeenten opzet. Hierbij wordt voor de burger na het advies ook gratis renovatiebegeleiding en ontzorging voor de uitvoering voorzien. Naast dit bouw- en renovatieadvies en het bestaande online infoloket voor kortere bouwtechnische vragen, worden vanaf 2023 ook andere vormen van individueel advies op maat voorzien. Op die manier wil het Steunpunt enerzijds de dienstverlening zo goed mogelijk blijven garanderen en zoveel mogelijk burgers helpen, maar anderzijds ook efficiënt omgaan met de beschikbare middelen en de financiële impact voor Provincie zowel als voor steden en gemeenten en de Oost-Vlaamse burgers onder controle houden.
Artikel 2 – Wijzigingen aan de Engagementsverklaring
De bepaling ‘De gemeente’ van de Engagementsverklaring wordt, met ingang van 1 april 2023, gewijzigd als volgt:
De gemeente
De overige bepalingen van de Engagementsverklaring ‘Duurzaam bouw- en renovatieadvies 2020-2025’ blijven van toepassing.
Opgemaakt in twee exemplaren, waarvan iedere partij erkent het voor haar bestemde exemplaar te hebben ontvangen.
Plaats en datum :
Voor de provincie Oost-Vlaanderen Voor de gemeente
Eddy Poelman Bruno Tuybens
Directeur directie Leefmilieu Burgemeester
Riet Gillis Philip Lefever
Gedeputeerde voor Leefmilieu Algemeen directeur
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de aanpassing van de lopende Engagementsverklaring voor duurzaam bouw- en renovatieadvies goed, m.n. het Addendum toegevoegd in bijlage.
Art. 2 - De gemeenteraad gaat akkoord met de door het Steunpunt voorgestelde aangepaste aanpak voor duurzaam bouw- en renovatieadvies voor inwoners van de gemeente en met in overleg bepaalde richtaantal bouw- en renovatieadviezen-aan-huis voor het kalenderjaar.
Art. 3 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van het addendum.
Art. 4 - De prijsaanpassing en inzonderheid het gemeentelijk aandeel daarin per 01.04.2023:
sessie van anderhalf uur bouwadvies tbv € 320 voor een bouw-of renovatieadvies aan huis (aandeel van de gemeente bedraagt € 160) en € 41 voor een persoonlijk adviesgesprek op afstand (aandeel van de gemeente bedraagt € 20,5)
wordt goedgekeurd.
Francia Neirinck, schepen
De gemeenteraad besliste op 29.10.2015 tot aankoop van perceel grond kadastraal gekend als Zwalm, 1ste afdeling, sectie B, nr.636 a en met een oppervlakte van 25.925 m² voor doeleinden van algemeen belang, meer bepaald het aanleggen van een geboortebos.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 30.05.2016 tot toekenning aan zichzelf van een vergunning tot het bebossen van dit perceel landbouwgrond, kadastraal gekend als 1e Afdeling, Sectie B, nr. 636a.
Gezien de pachter zich via een procedure voor de vrederechter verzette tegen de beëindiging van de pacht wegens schending van zijn voorkooprecht, besliste het college van burgemeester en schepenen op 12.04.2016 hiertoe een advocaat aan te stellen om haar belangen te verdedigen.
De procedure sleepte lang aan wegens een procedure voor de Raad van State vanwege de pachter die de procedure voor de vrederechter jaren vertraagde. Deze procedure werd - net zoals die voor de Raad van State - uiteindelijk in het voordeel van de gemeente beslecht bij vonnis van de vrederechter van 09.01.2023.
De tegenpartij wenste te berusten in het vonnis op voorwaarde van het afsluiten van een dading. Het bestuur wenst het risico op een beroepsprocedure te vermijden gezien dit opnieuw tijd en geld zou kosten.
Op de gemeenteraad van 02.03.2023 werd een tussen partijen/advocaten onderhandelde dading goedgekeurd.
Naar aanleiding van de ondertekening van de reeds goedgekeurde dading stelde de tegenpartij plots een bijkomende eis inzake een nog toe te stane maaibeurt. Deze eis was voor haar onoverkomelijk om de initiële afgesproken dading te ondertekenen en geen beroep aan te tekenen. Teneinde ons project niet in het gedrang te brengen en gezien deze maaibeurt voor ons geen nadeel is en het terrein dan ook nog eens kort gemaaid zal ziin kunnen wij ons vinden in deze aangepaste dading. Gezien de wijziging ten opzichte van de vorige versie dienen wij deze echter opnieuw voor te brengen ter goedkeuring.
De dading werd ook al ondertekend door de tegenpartij zodat ze er niet meer kan op terugkomen.
Vonnis vrederechter dd. 09.01.2023
Overeenkomst van dading aangepaste versie 20230316
Gemeenteraadsbesluit van 02.03.2023 houdende "Belevingsbos Hondendries - pachtgeschil - dading - goedkeuring"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 inzonderheid art. 41§2,17°
Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Matthijs Verschraegen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 38 min 28 sec - 41 min 47 sec
Art. 1 - De aangepaste overeenkomst van dading versie 20230316 aangaande het pachtgeschil met de voormalige pachter van het perceel kadastraal gekend als Zwalm, 1ste afdeling, sectie B, nr.636 a en met een oppervlakte van 25.925 m² en zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de dading.
Art. 3 - De ondertekende dading zal worden bezorgd aan onze advocaat meester Jacqueline Meersman.
Raadslid Johan De Bleecker
Gemeente Zwalm worstelt sinds geruime tijd met een tekort aan wijkwerkers.
Momenteel hebben we 3 wijkwerkers op ruim 8200 inwoners wat ondermaats is en daarmee de slechtste leerling is binnen wijkwerken Vlaamse Ardennen.
Als gemeente hebben we de maatschappelijke plicht leefloners te activeren en toe te leiden naar werk , mogelijks wijk-werken, dit zou voor onze bejaarden met hogere leeftijd ondersteunend werken, nu blijven ze op hun honger zitten om kleine klussen te laten uitvoeren. Behoorlijk wat bejaarden hebben ook de financiële mogelijkheid niet om een zelfstandige tuinaannemer te betalen aan +- 50€ per uur
1/ Het is een oplossing voor onze mensen die niet meer in staat zijn hun gazon, tuin, boomhaard of andere werkzaamheden te onderhouden, zowel binnen als buiten hun woning.
2/ Dit werkt tevens mee tot de mogelijkheden om die doelgroep langer in hun vertrouwde omgeving te kunnen laten wonen.
3/ Het is een ernstige vorm van activering voor onze leefloongerechtigden die mogelijks op termijn terug in de reguliere arbeid terecht komen, dit is finaal ook de opzet!
Sinds 1 januari 2018 vervangt het stelsel Wijk-Werken (W-W) de vroegere Plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen (PWA). Zoals bij het PWA stelsel houdt ook het Wijk-werken in dat je klusjes kan laten uitvoeren door werkzoekenden/leefloners die gedomicilieerd zijn in Vlaanderen.
Voor sommige werkzoekenden/leefloners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt is ook deeltijds werk niet onmiddellijk haalbaar. Het wijk-werken biedt hen de kans om enkele uren per week werkervaring op te doen in een heel toegankelijke werkomgeving dicht bij huis.
Daarvoor krijgen ze een kleine vergoeding bovenop de werkloosheidsuitkering / het leefloon. Wijk-werken is bedoeld als opstap naar werk en om die reden beperkt in de tijd; binnen het jaar moet het werkzoekenden/leefloners helpen om de volgende stap in hun traject te kunnen zetten.
Ook voor deze maatregel hebben de lokale besturen een rol te spelen. Enerzijds staan de gemeenten in voor de organisatie van het wijk-werken en het aanvullen/wijzigen van de activiteitenlijst met (nieuwe) maatschappelijke taken die inspelen op lokale noden.
Anderzijds kunnen de OCMW’s de eigen cliënten, voor wie wijk-werken een oplossing kan zijn, toeleiden naar dit systeem en hen verder in hun traject ook blijven opvolgen.
Wie komt in aanmerking voor Wijkwerken?
Doelgroep
Ter info,
- Wijkwerken wordt betaald met een wijkwerkcheque die 7.45€ kost per gepresteerd uur waarvan de wijkwerker(ster) 4,10€ krijgt per begonnen uur, die ontvangst is belastingvrij.
- Wijkwerken mag je max 60 uur per maand uitvoeren dit gedurende max één jaar.
Voorstel:
1/ Wij stellen voor dat het College van Burgemeester en schepenen een grondige screening laat uitvoeren door hun maatschappelijk werkers om binnen het OCMW Zwalm leefloongerechtigden te activeren en toe te leiden naar wijk-werken.
2/ We vragen om in of aansluitend op de Gemeenteraad van eind mei ( in gesloten zitting) gebrieft te worden hoeveel mensen gerekruteerd werden door onze maatschappelijk werkers, en welke reden gebruikt werden om al dan niet in te gaan op deze oproep.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Johan De Bleecker, Bernhard Ardaen, Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Bernhard Ardaen, Angélique De Clercq, Matthijs Verschraegen, Louis Ide, Philip Lefever
Audio-visuele opname van de vergadering: https://youtube.com/live/oTKEz4mvIPg - Tijdsblok audio: 41 min 48 sec - 1 u 13 min 47 sec
Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "activering van leefloners naar wijkwerken " wordt verworpen
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad