De gemeenteraad beslist tot de goedkeuring van de statuten van de land- en tuinbouwadviesraad.
De land- en tuinbouwadviesraad adviseert de gemeente over het gemeentelijk landbouwbeleid.
De land- en tuinbouwadviesraad is een door de gemeenteraad erkend adviserend orgaan dat als woordvoerder optreedt voor de land- en tuinbouwbelangen. De land- en tuinbouwadviesraad kan advies verlenen over alle problemen die op gemeentelijk vlak rechtstreeks de land- en tuinbouw aanbelangen.
De samenstelling is vastgelegd in de statuten. Het gemeentebestuur zorgt dat de land- en tuinbouwadviesraad haar adviserende bevoegdheden kan uitoefenen in overeenstemming met haar statuten.
Bij de start van de nieuwe legislatuur worden opnieuw de statuten van de diverse adviesraden vastgelegd en in de mate van het mogelijke ook zo uniform mogelijk gemaakt.
Gemeenteraadsbesluit van 27.10.2022 inzake goedkeuring van de statuten van de Land- en Tuinbouwadviesraad
Gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 houdende "Oprichting adviesraden - goedkeuring"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Statuten van de land- en tuinbouwadviesraad
1. Erkenning
Artikel 1
De gemeente erkent en richt een gemeentelijke Land- en Tuinbouwadviesraad op. De gemeenteraad en het College van burgemeester en schepenen zullen de gemeentelijke Land- en Tuinbouwadviesraad betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk land- en tuinbouwbeleid.
2. Opdracht en doelstellingen
Artikel 2 – opdracht
De Land- en Tuinbouwadviesraad heeft volgende opdracht:
Artikel 3 – adviezen
Zowel bij adviezen op vraag van het gemeentebestuur als bij adviezen op eigen initiatief kan de Land- en Tuinbouwadviesraad over alle mogelijke informatie en tijd beschikken die vereist is voor de opmaak van het advies, tenzij er gegronde bezwaren zijn.
Hiertoe
Artikel 4 – adviesverlening
De Land- en Tuinbouwadviesraad verleent per gevraagd agendapunt een advies bij consensus. Het advies wordt ter plekke geformuleerd of voorbereid door de (onder)voorzitter en ter goedkeuring voorgelegd aan de leden.
De Land- en Tuinbouwadviesraad zal de adviezen uiterlijk binnen de twee weken na de vergadering schriftelijk bezorgen aan het College van burgemeester en schepenen en in de adviezen beschrijven:
De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het dossier dat wordt voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of de hogere overheid. Het College bezorgt binnen de maand een antwoord op het advies aan de Land- en Tuinbouwadviesraad. Het College moet eventuele afwijkingen op de uitgebrachte adviezen van de Land- en Tuinbouwadviesraad uitdrukkelijk motiveren. Als de behandeling van het dossier meer tijd vergt, zal het College van burgemeester en schepenen binnen de voornoemde termijn een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de uiterste datum waarop een definitief antwoord aan de Land- en Tuinbouwadviesraad zal bezorgd worden.
3. Structuur en samenstelling
Artikel 5 – bekrachtiging en wijziging
De Land- en Tuinbouwadviesraad wordt om de zes jaar bij het begin van een nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld. De nieuwe gemeenteraad bekrachtigt de statuten van de Land- en Tuinbouwadviesraad. De duur van het lidmaatschap van de Land- en Tuinbouwadviesraad bedraagt standaard zes jaar.
Wijzigingen in de statuten van de Land- en Tuinbouwadviesraad tijdens de loop van de legislatuur moeten door de gemeenteraad bekrachtigd worden. Wijzigingen in de samenstelling van de Land- en Tuinbouwadviesraad worden ter kennisgeving voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen.
Artikel 6 – kandidatuur
Kandidaten die lid willen worden van de Land- en Tuinbouwadviesraad moeten een gemotiveerde schriftelijke aanvraag indienen bij het gemeentebestuur. De leden worden, op voorstel van de Milieudienst, door het College van burgemeester en schepenen geselecteerd op basis van
Artikel 7 – samenstelling
De Land- en Tuinbouwadviesraad bestaat uit maximum 10 stemgerechtigde leden:
ofwel
Elk lid kan een plaatsvervanger aanduiden die voldoet aan de voorwaarden hierboven beschreven.
Artikel 8 – vereisten
De leden van de Land- en Tuinbouwadviesraad moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 9 – verdeling
Ten hoogste twee derde van het totale aantal leden behoort tot hetzelfde geslacht.
Artikel 10 – waarnemers
Volgende personen kunnen enkel als waarnemer (niet-stemgerechtigde) aanwezig zijn tijdens de vergaderingen van de Land- en Tuinbouwadviesraad:
Artikel 11 – stemgerechtigden
Alle stemgerechtigde leden:
Artikel 12 – stopzetting
Er komt een einde aan het lidmaatschap van de Land- en Tuinbouwadviesraad:
Artikel 13 – (onder)voorzitter
Er wordt een voorzitter en ondervoorzitter verkozen onder de stemgerechtigde leden.
4. Ondersteuning
Artikel 14 – ondersteuning
Het lokaal bestuur zal de Land- en Tuinbouwadviesraad ondersteunen door:
5. Interne afsprakennota
Artikel 15 – afsprakennota
De Land- en Tuinbouwadviesraad stelt een interne afsprakennota op waarin zij haar interne werking verder regelt. De interne afsprakennota wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 16 – bijsturing
De statuten worden zesjaarlijks op het einde van de legislatuur geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de statuten van de land- en tuinbouwadviesraad goed zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2- Het gemeenteraadsbesluit van 27.10.2022 houdende "Landbouwadviesraad Zwalm - oprichting - statuten, huishoudelijk reglement en
afsprakennota - goedkeuring" wordt opgeheven wat betreft de statuten.
Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere oprichting en samenstelling.