Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

Besluit  de gemeenteraad

di 27/05/2025 - 20:30

Land- en Tuinbouwadviesraad Zwalm - statuten - goedkeuring

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, leden van het college van burgemeester en schepenen
Eric De Vriendt, Werner Baudewijn, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Carine Melkebeke, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Louis Ide, Lieven De Pessemier, gemeenteraadsleden
Afwezig: Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Francia Neirinck, Koen Vlassenroot, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad beslist tot de goedkeuring van de statuten van de land- en tuinbouwadviesraad.

Voorwerp en motivering

De land- en tuinbouwadviesraad adviseert de gemeente over het gemeentelijk landbouwbeleid.

De land- en tuinbouwadviesraad is een door de gemeenteraad erkend adviserend orgaan dat als woordvoerder optreedt voor de land- en tuinbouwbelangen. De land- en tuinbouwadviesraad kan advies verlenen over alle problemen die op gemeentelijk vlak rechtstreeks de land- en tuinbouw aanbelangen.

De samenstelling is vastgelegd in de statuten. Het gemeentebestuur zorgt dat de land- en tuinbouwadviesraad haar adviserende bevoegdheden kan uitoefenen in overeenstemming met haar statuten. 

Bij de start van de nieuwe legislatuur worden opnieuw de statuten van de diverse adviesraden vastgelegd en in de mate van het mogelijke ook zo uniform mogelijk gemaakt.

Verwijzingen

Gemeenteraadsbesluit van 27.10.2022 inzake goedkeuring van de statuten van de Land- en Tuinbouwadviesraad

Gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 houdende "Oprichting adviesraden - goedkeuring"

Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

Bijlage

Statuten van de land- en tuinbouwadviesraad

1. Erkenning

Artikel 1

De gemeente erkent en richt een gemeentelijke Land- en Tuinbouwadviesraad op. De gemeenteraad en het College van burgemeester en schepenen zullen de gemeentelijke Land- en Tuinbouwadviesraad betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk land- en tuinbouwbeleid.

2. Opdracht en doelstellingen

Artikel 2 – opdracht

De Land- en Tuinbouwadviesraad heeft volgende opdracht:

  • bepaalt de houding van zichzelf tegenover dringende en actuele problemen
  • behartigt de belangen van de land- en tuinbouwers op gemeentelijk vlak, in open samenwerking met alle land- en tuinbouwers, landbouw-gerelateerde bedrijven, deskundige raadgevers en het gemeentebestuur.
  • kan op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of op eigen initiatief advies uitbrengen aangaande de problemen die de land- en tuinbouwers rechtstreeks aanbelangen.
  • signaleren van problemen en knelpunten rond landbouw, deze onderzoeken en mogelijke oplossingen voorstellen
  • proactief in kaart brengen van opportuniteiten en nieuwe kansen/tendensen voor het landbouwbeleid
  • informeren en sensibiliseren van de bredere bevolking inzake landbouw

Artikel 3 – adviezen

Zowel bij adviezen op vraag van het gemeentebestuur als bij adviezen op eigen initiatief kan de Land- en Tuinbouwadviesraad over alle mogelijke informatie en tijd beschikken die vereist is voor de opmaak van het advies, tenzij er gegronde bezwaren zijn.

Hiertoe

  • krijgt de Land- en Tuinbouwadviesraad inzage in en/of een kopie van alle documenten die betrekking hebben op het adviesonderwerp.
  • brengt het College van burgemeester en schepenen de Land- en Tuinbouwadviesraad op de hoogte van de randvoorwaarden en eventuele beperkingen.

Artikel 4 – adviesverlening

De Land- en Tuinbouwadviesraad verleent per gevraagd agendapunt een advies bij consensus. Het advies wordt ter plekke geformuleerd of voorbereid door de (onder)voorzitter en ter goedkeuring voorgelegd aan de leden.

De Land- en Tuinbouwadviesraad zal de adviezen uiterlijk binnen de twee weken na de vergadering schriftelijk bezorgen aan het College van burgemeester en schepenen en in de adviezen beschrijven:

  • hoe het advies tot stand is gekomen met een duidelijke opgave van welke betrokkenen op welke manier zijn geraadpleegd
  • welke motivering geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies
  • welk standpunt de Land- en Tuinbouwadviesraad inneemt, met vermelding van afwijkende meningen of van minderheidsstandpunten.

De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het dossier dat wordt voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of de hogere overheid. Het College bezorgt binnen de maand een antwoord op het advies aan de Land- en Tuinbouwadviesraad. Het College moet eventuele afwijkingen op de uitgebrachte adviezen van de Land- en Tuinbouwadviesraad uitdrukkelijk motiveren. Als de behandeling van het dossier meer tijd vergt, zal het College van burgemeester en schepenen binnen de voornoemde termijn een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de uiterste datum waarop een definitief antwoord aan de Land- en Tuinbouwadviesraad zal bezorgd worden.

 3. Structuur en samenstelling

Artikel 5 – bekrachtiging en wijziging

De Land- en Tuinbouwadviesraad wordt om de zes jaar bij het begin van een nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld. De nieuwe gemeenteraad bekrachtigt de statuten van de Land- en Tuinbouwadviesraad. De duur van het lidmaatschap van de Land- en Tuinbouwadviesraad bedraagt standaard zes jaar.

Wijzigingen in de statuten van de Land- en Tuinbouwadviesraad tijdens de loop van de legislatuur moeten door de gemeenteraad bekrachtigd worden. Wijzigingen in de samenstelling van de Land- en Tuinbouwadviesraad worden ter kennisgeving voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen.

Artikel 6 – kandidatuur

Kandidaten die lid willen worden van de Land- en Tuinbouwadviesraad moeten een gemotiveerde schriftelijke aanvraag indienen bij het gemeentebestuur. De leden worden, op voorstel van de Milieudienst, door het College van burgemeester en schepenen geselecteerd op basis van

  • Competentie in een vakgebied of landbouw-thema, expertise of kennis
  • Voeling met het bredere land- en tuinbouwveld
  • Ervaring in het werken op een landbouw-thema
  • Geslacht als parameter naar diversiteit vanuit het decreet lokaal bestuur

Artikel 7 – samenstelling

De Land- en Tuinbouwadviesraad bestaat uit maximum 10 stemgerechtigde leden:

  • in hoofd- of bijberoep een werkzaamheid uitoefenen die gedefinieerd kan worden als behorende tot de agrarische en para-agrarische sector,

ofwel

  • personen die afgevaardigd worden door verenigingen, organisaties en instellingen op gemeentelijk grondgebied en effectief lid zijn, met een regelmatige activiteit of werkzaamheid die gedefinieerd kan worden als behorende tot de agrarische en para-agrarische sector.

Elk lid kan een plaatsvervanger aanduiden die voldoet aan de voorwaarden hierboven beschreven.

Artikel 8 – vereisten

De leden van de Land- en Tuinbouwadviesraad moeten aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Een Zwalmse vereniging, instelling of organisatie vertegenwoordigen
  • Niet meer dan één vereniging, instelling of organisatie vertegenwoordigen
  • In Zwalm wonen of een binding met de gemeente kunnen aantonen
  • Geen politiek mandaat uitoefenen binnen het lokaal bestuur van Zwalm
  • Geen ambtenaar zijn werkzaam op gemeentelijk niveau binnen het lokaal bestuur van Zwalm

Artikel 9 – verdeling

Ten hoogste twee derde van het totale aantal leden behoort tot hetzelfde geslacht.

Artikel 10 – waarnemers

Volgende personen kunnen enkel als waarnemer (niet-stemgerechtigde) aanwezig zijn tijdens de vergaderingen van de Land- en Tuinbouwadviesraad:

  • De bevoegde schepen
  • De medewerker aangeduid als secretaris door het gemeentebestuur ter ondersteuning van de Land- en Tuinbouwadviesraad
  • externe deskundigen in het kader van adviesverlening over een specifiek onderwerp
  • afgevaardigden van andere raden

Artikel 11 – stemgerechtigden

Alle stemgerechtigde leden:

  • onderschrijven de doelstellingen van de Land- en Tuinbouwadviesraad en verbinden zich ertoe actief mee te werken aan de realisatie ervan
  • wonen de vergadering van de Land- en Tuinbouwadviesraad bij tenzij dit onmogelijk is. In dat geval moet men zich verontschuldigen. Afgevaardigden van verenigingen, instellingen of organisaties kunnen zich laten vertegenwoordigen door hun plaatsvervanger.
  • hebben spreek- en stemrecht in de Land- en Tuinbouwadviesraad
  • hebben inzagerecht in alle documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt van de Land- en Tuinbouwadviesraad

Artikel 12 – stopzetting

Er komt een einde aan het lidmaatschap van de Land- en Tuinbouwadviesraad:

  • zodra bij de start van een volgende legislatuur en na goedkeuring van de statuten door de nieuwe gemeenteraad, het College van burgemeester en schepenen de nieuwe samenstelling van de Land- en Tuinbouwadviesraad goedkeurt.
  • door het ontslag uit of de intrekking van hun opdracht door de vereniging, instelling of organisatie die ze vertegenwoordigen. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden aan de Land- en Tuinbouwadviesraad.
  • door het ontslag van de betrokkene zelf uit de Land- en Tuinbouwadviesraad. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden aan de voorzitter en secretaris.
  • door het opnemen van een politiek mandaat binnen het lokaal bestuur van Zwalm
  • door uitsluiting na stemming.
  • door een niet-gemotiveerde afwezigheid tijdens drie samenkomsten van de Land- en Tuinbouwadviesraad. Hierbij verliest men ook het stemrecht.                

Artikel 13 – (onder)voorzitter

Er wordt een voorzitter en ondervoorzitter verkozen onder de stemgerechtigde leden.

4. Ondersteuning

Artikel 14 – ondersteuning

Het lokaal bestuur zal de Land- en Tuinbouwadviesraad ondersteunen door:

  • een vergaderlokaal ter beschikking te stellen
  • werkingsmiddelen te voorzien
  • een medewerker van de Milieudienst aan te duiden voor de logistieke en administratieve ondersteuning van de Land- en Tuinbouwadviesraad
  • de nodige verzekeringspolissen ter dekking van de risico’s ‘burgerlijke aansprakelijkheid’, ‘rechtsbijstand’ en ‘lichamelijke ongevallen’ af te sluiten voor de leden van de Land- en Tuinbouwadviesraad en voor occasionele medewerkers aan activiteiten georganiseerd in samenwerking met de raad.

 5. Interne afsprakennota

Artikel 15 – afsprakennota

De Land- en Tuinbouwadviesraad stelt een interne afsprakennota op waarin zij haar interne werking verder regelt. De interne afsprakennota wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 16 – bijsturing

De statuten worden zesjaarlijks op het einde van de legislatuur geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.

 

 

Besluit

Art. 1 - De gemeenteraad keurt de statuten van de land- en tuinbouwadviesraad goed zoals opgenomen in bijlage.

Art. 2-  Het gemeenteraadsbesluit van 27.10.2022 houdende "Landbouwadviesraad Zwalm - oprichting - statuten, huishoudelijk reglement en

afsprakennota - goedkeuring" wordt opgeheven wat betreft de statuten. 

Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere oprichting en samenstelling.