Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

Besluit  de gemeenteraad

di 27/05/2025 - 20:30

Lokaal Overleg Kinderopvang - statuten - goedkeuring

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, leden van het college van burgemeester en schepenen
Eric De Vriendt, Werner Baudewijn, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Carine Melkebeke, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Louis Ide, Lieven De Pessemier, gemeenteraadsleden
Afwezig: Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Francia Neirinck, Koen Vlassenroot, gemeenteraadsleden

De gemeenteraad keurt de statuten van het lokaal overleg kinderopvang (LOK) goed.

Voorwerp en motivering

Aan het begin van elke legislatuur moet de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) opnieuw geïnstalleerd worden. Het LOK adviseert het lokaal bestuur inzake kinderopvangbeleid, en is een belangrijk forum om sterke bruggen te leggen tussen het lokaal beleid kinderopvang en de stakeholders, om op zeer regelmatige basis signalen te capteren rond noden en uitdagingen in het kinderopvanglandschap. Het LOK is betrokken bij het vastleggen van beoordelingscriteria voor uitbreidingsrondes van het agentschap Opgroeien en bij het vormgeven van procedures rond het uitreiken van een opportuniteitsadvies voor nieuwe groepslocaties. 
In functie van overleg in het kader van flankerend onderwijsbeleid en buitenschoolse opvang en activiteiten zal nog bekeken worden hoe we vanuit deze groep enkele aparte werkgroepen kunnen oprichten en verrijken met specifieke stakeholders betreffende die materie. 

Verwijzingen

Gemeenteraadsbesluit van 23.10.2007 houdende statuten van het adviesorgaan lokaal overleg kinderopvang - bekrachtiging
Gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 houdende "Oprichting adviesraden - goedkeuring"

Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang.

Bijlage

Statuten Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK)

1. Erkenning

Artikel 1

De gemeente erkent en richt een lokaal overleg kinderopvang (LOK) op. De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen het lokaal overleg kinderopvang betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid dat hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks de kinderopvang aanbelangt. 

2. Opdracht en doelstellingen

Artikel 2

Het lokaal overleg kinderopvang heeft volgende opdracht:

  • advies geven over alle aangelegenheden betreffende de beleidsdoelstellingen rond kinderopvang en op beleidskeuzes die een impact kunnen hebben op de kinderopvang. 
    • op vraag van het lokaal bestuur
    • op eigen initiatief
    • op vraag van lokale actoren en gebruikers 

  • formuleren van een advies bij de beoordelingscriteria in het kader van uitbreidingsrondes van het agentschap Opgroeien
  • advies geven rond de beoordelingscriteria voor het uitreiken van een opportuniteitsadvies door het lokaal bestuur aan organisatoren die een nieuwe groepslocatie willen oprichten

  • opnemen van een signaalfunctie, inventariseren van knelpunten, uitwerken van oplossingen
  • het overleg, samenwerking en uitwisseling van ervaring tussen verschillende actoren, belanghebbenden en gebruikers bevorderen

Artikel 3

Zowel bij adviezen op vraag van het lokaal bestuur als bij adviezen op eigen initiatief kan het lokaal overleg kinderopvang over alle mogelijke informatie beschikken die vereist is voor de opmaak van het advies, tenzij er gegronde bezwaren zijn.

Hiertoe

  • krijgt het lokaal overleg kinderopvang inzage in en/of een kopie van alle documenten die betrekking hebben op het adviesonderwerp.
  • brengt het college van burgemeester en schepenen het lokaal overleg kinderopvang op de hoogte van de randvoorwaarden en eventuele beperkingen.
  • krijgt de voorzitter van het lokaal overleg kinderopvang de agenda van de gemeenteraad

Artikel 4

Enkel bij hoogdringendheid kan er, na overleg tussen de voorzitter en secretaris, advies per e-mail gevraagd worden.

Artikel 5

Het lokaal overleg kinderopvang verleent een advies bij consensus. Het lokaal overleg kinderopvang zal de adviezen uiterlijk binnen de twee weken na de vergadering schriftelijk bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen en in de adviezen beschrijven:

  • hoe het advies tot stand is gekomen met een duidelijke opgave van welke betrokkenen op welke manier zijn geraadpleegd
  • welke motivering geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies
  • welk standpunt het lokaal overleg kinderopvang inneemt, met vermelding van afwijkende meningen of van minderheidsstandpunten.

De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het dossier dat wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of de hogere overheid. Het college bezorgt binnen de maand een antwoord op het advies aan het lokaal overleg kinderopvang. Het college moet eventuele afwijkingen op de uitgebrachte adviezen van het lokaal overleg kinderopvang uitdrukkelijk motiveren. Als de behandeling van het dossier meer tijd vergt, zal het college van burgemeester en schepenen binnen de voornoemde termijn een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de uiterste datum waarop een definitief antwoord aan het lokaal overleg kinderopvang zal bezorgd worden.

3. Structuur en samenstelling

Artikel 6

Het lokaal overleg kinderopvang wordt om de zes jaar bij het begin van een nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld. De nieuwe gemeenteraad bekrachtigt de statuten van het lokaal overleg kinderopvang. De duur van het lidmaatschap van het lokaal overleg kinderopvang bedraagt standaard zes jaar.

Wijzigingen in de statuten van het lokaal overleg kinderopvang tijdens de loop van de legislatuur moeten door de gemeenteraad bekrachtigd worden. Wijzigingen in de samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang worden ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7

Het lokaal overleg kinderopvang bestaat uit zowel stemgerechtigde als niet-stemgerechtigde leden. 

De stemgerechtigde leden zijn:

1. Lokale actoren

  • 1 vertegenwoordiger per kinderopvangvoorziening (voorschools en buitenschools) van zowel de private als de publieke sector actief in Zwalm;
  • 1 vertegenwoordiger van elke school actief in Zwalm; 
  • 1 vertegenwoordiger van de jeugdraad; 
  • 1 vertegenwoordiger van de vrijetijdsraad; 
  • max. 5 vertegenwoordigers van informele opvang (grootouders, Gezinsbond, …)

2. Gebruikers

  • max. 3 ouders met steeds minstens één kind in voorschoolse leeftijd;
  • max. 3 ouders met steeds minstens één kind met lagere schoolleeftijd. 

Niet-stemgerechtigde leden zijn:

  • de schepen bevoegd voor kinderopvang; 
  • een ambtenaar van het lokaal bestuur Zwalm die het lokaal overleg kinderopvang administratief ondersteunt;
  • personen die wegens hun deskundigheid uitgenodigd worden voor het lokaal overleg kinderopvang;
  • een afgevaardigde van Opgroeien;
  • ambtenaren bevoegd voor andere beleidsdomeinen die aanleunen bij het beleidsdomein kinderopvang. 
  • inwoner(s) die buiten de gemeente beroepsmatig met kinderopvang bezig is/zijn 

Artikel 8

De leden van het lokaal overleg kinderopvang moeten aan volgende voorwaarden voldoen:

  • niet meer dan één vereniging, instelling of organisatie vertegenwoordigen
  • niet zowel de rol van actor en gebruiker opnemen 
  • in Zwalm wonen of een binding met de gemeente kunnen aantonen
  • in het geval van een gebruiker voldoen aan het hebben van een kind in de desbetreffende leeftijdsgroep
  • geen politiek mandaat binnen het lokaal bestuur van Zwalm, ambt van minister, staatssecretaris en hun kabinetsleden uitoefenen
  • niet tewerkgesteld zijn als personeelslid van de gemeente, een autonoom gemeentebedrijf en een intergemeentelijk samenwerkingsverband

Artikel 9

Ten hoogste twee derde van het totale aantal leden behoort tot hetzelfde geslacht.

Artikel 10

Volgende personen kunnen enkel als waarnemer aanwezig zijn tijdens de vergaderingen van het lokaal overleg kinderopvang:

  • De bevoegde schepen(en)
  • medewerker aangeduid door het gemeentebestuur ter ondersteuning van het lokaal overleg kinderopvang
  • externe deskundigen in het kader van adviesverlening over een specifiek item

Artikel 11

Alle stemgerechtigde leden:

  • onderschrijven de doelstellingen van het lokaal overleg kinderopvang en verbinden zich ertoe actief mee te werken aan de realisatie ervan
  • wonen de vergadering van het lokaal overleg kinderopvang, waarvoor zij uitgenodigd zijn, bij tenzij dit onmogelijk is. In dat geval moet men zich verontschuldigen. Afgevaardigden van verenigingen, instellingen of organisaties kunnen zich laten vertegenwoordigen door hun plaatsvervanger.
  • hebben spreek- en stemrecht in het lokaal overleg kinderopvang
  • hebben inzagerecht in alle documenten en dossiers die het gemeentebestuur ter beschikking stelt van het lokaal overleg kinderopvang

Er komt een einde aan het lidmaatschap van het lokaal overleg kinderopvang:

  • zodra bij de start van een volgende legislatuur en na goedkeuring van de statuten door de nieuwe gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen de nieuwe samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang goedkeurt.
  • door het ontslag uit of de intrekking van hun opdracht door de vereniging, instelling of organisatie die ze vertegenwoordigen. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden aan het lokaal overleg kinderopvang.
  • door het niet meer voldoen aan één van de voorwaarden uit art. 8. 
  • door het ontslag van de betrokkene zelf uit het lokaal overleg kinderopvang. Dit ontslag moet schriftelijk meegedeeld worden aan het lokaal overleg kinderopvang.
  • door het opnemen van een politiek mandaat binnen het lokaal bestuur van Zwalm
  • door uitsluiting, waarover het lokaal overleg kinderopvang met een meerderheid van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden beslist. Een niet-gemotiveerde afwezigheid op drie achtereenvolgende samenkomsten van het lokaal overleg kinderopvang is een reden tot uitsluiting.     

4. Ondersteuning 

Artikel 12

Het lokaal bestuur zal het lokaal overleg kinderopvang ondersteunen door:

  • een vergaderlokaal ter beschikking te stellen
  • een medewerker van de dienst welzijn aan te duiden voor de logistieke en administratieve ondersteuning van het lokaal overleg kinderopvang
  • de nodige verzekeringspolissen ter dekking van de risico’s ‘burgerlijke aansprakelijkheid’, ‘rechtsbijstand’ af te sluiten voor de leden van het lokaal overleg kinderopvang en voor occasionele medewerkers aan activiteiten georganiseerd door de raad.

5. Interne afsprakennota

Artikel 13

Het lokaal overleg kinderopvang stelt een interne afsprakennota op waarin hij zijn interne werking verder regelt. De interne afsprakennota wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 14

De statuten worden zesjaarlijks op het einde van de legislatuur geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.

 

 

Besluit

Art. 1 - De gemeenteraad keurt de statuten van het lokaal overleg kinderopvang, zoals opgenomen in bijlage, goed.

Art. 2 - Het gemeenteraadsbesluit van 23.10.2007 houdende "statuten van het adviesorgaan lokaal overleg kinderopvang - bekrachtiging" wordt opgeheven.