De gemeenteraad keurt de statuten van de gemeentelijke seniorenadviesraad goed.
Door het wegvallen van enkele sectorale decreten verdween in 2019 de verplichting om bepaalde adviesraden op te richten. Een seniorenadviesraad is sindsdien niet verplicht, maar het lokaal bestuur moet dus nog steeds inspraak en participatie met alle lokale belanghebbenden organiseren.
Ook na 2019 werd in Zwalm nog een aparte seniorenadviesraad opgericht. Tijdens de vorige legislatuur werd de nadruk meer gelegd op adviesverlening en themawerking rond allerhande beleidsthema's waar voorheen eerder de focus lag op vrijetijdsbeleid. Deze tendens wensen we dan ook verder te zetten en te streven naar een meer dynamische adviesverlening.
Bij de start van de nieuwe legislatuur worden opnieuw de statuten van de diverse adviesraden vastgelegd en in de mate van het mogelijke ook zo uniform mogelijk gemaakt.
Gemeenteraadsbesluit van 01.07.2008 houdende vaststellen van de een nieuw gemeentelijk adviesorgaan 'seniorenadviesraad Zwalm' en de goedkeuring van de statuten
Gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 houdende "Oprichting adviesraden - goedkeuring"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, inzonderheid artikel 304, §3
Statuten gemeentelijke seniorenadviesraad
1. Erkenning
Artikel 1
De gemeente erkent en richt een gemeentelijke seniorenadviesraad op. De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen de gemeentelijke seniorenadviesraad betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid.
2. Opdracht en doelstellingen
Artikel 2
De seniorenadviesraad heeft volgende opdracht:
Artikel 3
Zowel bij adviezen op vraag van het gemeentebestuur als bij adviezen op eigen initiatief kan de seniorenadviesraad over alle mogelijke informatie beschikken die vereist is voor de opmaak van het advies, tenzij er gegronde bezwaren zijn.
Hiertoe
Artikel 4
Enkel bij hoogdringendheid kan er, na overleg tussen de voorzitter en secretaris, advies per e-mail gevraagd worden.
Artikel 5
De seniorenadviesraad verleent per agendapunt een advies bij consensus. De seniorenadviesraad zal de adviezen uiterlijk binnen de twee weken na de vergadering schriftelijk bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen en in de adviezen beschrijven:
De tekst van de adviezen maakt steeds deel uit van het dossier dat wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad of de hogere overheid. Het college bezorgt binnen de maand een antwoord op het advies aan de seniorenadviesraad. Het college moet eventuele afwijkingen op de uitgebrachte adviezen van de seniorenadviesraad uitdrukkelijk motiveren. Als de behandeling van het dossier meer tijd vergt, zal het college van burgemeester en schepenen binnen de voornoemde termijn een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de uiterste datum waarop een definitief antwoord aan de seniorenadviesraad zal bezorgd worden.
3. Structuur en samenstelling
Artikel 6
De seniorenadviesraad wordt om de zes jaar bij het begin van een nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld. De nieuwe gemeenteraad bekrachtigt de statuten van de seniorenadviesraad. De duur van het lidmaatschap van de seniorenadviesraad bedraagt standaard zes jaar.
Wijzigingen in de statuten van de seniorenadviesraad tijdens de loop van de legislatuur moeten door de gemeenteraad bekrachtigd worden. Wijzigingen in de samenstelling van de seniorenadviesraad worden ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7
De seniorenadviesraad bestaat uit maximum 25 leden. De raad kan bestaan uit:
Om te vrijwaren dat de meerderheid van de leden van de ouderenraad tot de categorie ‘ouderen’ behoort, mag maximum één derde van de leden jonger zijn dan 65 jaar.
Kandidaten die lid willen worden van de seniorenadviesraad moeten een gemotiveerde schriftelijke aanvraag indienen bij het gemeentebestuur. De leden worden, op voorstel van de afdeling leven en welzijn, door het college van burgemeester en schepenen geselecteerd. Hierbij trachten we rekening te houden met de diversiteit binnen onze bevolking (leeftijd, geslacht, verenigd versus individuele leden, cultuur, deelgemeenten en socio-economische situatie)
Artikel 8
De leden van de seniorenadviesraad moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 9
Ten hoogste twee derde van het totale aantal leden behoort tot hetzelfde geslacht.
Artikel 10
Volgende personen kunnen enkel als waarnemer aanwezig zijn tijdens de vergaderingen van de seniorenadviesraad:
Artikel 11
Alle stemgerechtigde leden:
Er komt een einde aan het lidmaatschap van de seniorenadviesraad:
4. Ondersteuning
Artikel 12
Het lokaal bestuur zal de seniorenadviesraad ondersteunen door:
5. Interne afsprakennota
Artikel 13
De seniorenadviesraad stelt een interne afsprakennota op waarin hij zijn interne werking verder regelt. De interne afsprakennota wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 14
De statuten worden zesjaarlijks op het einde van de legislatuur geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de statuten van de gemeentelijke seniorenadviesraad, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Art. 2 - Het gemeenteraadsbesluit van 01.07.2008 houdende vaststellen van het gemeentelijk adviesorgaan 'seniorenadviesraad Zwalm' en de goedkeuring van de statuten worden opgeheven.