Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.10.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.10.2022.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 27.10.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=Bl9iLO9XMTA
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 2 min 59 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.10.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Bruno Tuybens, burgemeester
De politiezone dient over een goedkeuringsbesluit te beschikken ivm de gemeentelijke dotaties. Dit is nodig opdat hun budget kan goedgekeurd worden door de toezichthoudende overheid gezien die wil afstemmen of alle deelnemende gemeenten akkoord zijn over de dotatie. Er werd een budgetwijziging 2022 en een budget 2023 overgemaakt.
De dotatie van Zwalm aan de politiezone bedraagt voor 2023:
-voor exploïtatie: € 815.833,00
-voor investeringen: € 71.469,00.
De verlaagde investeringstoelage voor 2022 bedraagt: € 67.031. De exploïtatietoelage voor 2022 wijzigt niet.
Budget 2023 van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm
Budgetwijziging 2022/1 van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm
Wet op de geïntegreerde politie
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 3 min 0 sec - 6 min 55 sec
Art. 1 - De gemeentelijke bijdrage aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm voor 2023 ten bedrage van € 815.833,00 (exploïtatie) en € 71.469,00 (investeringen) wordt goedgekeurd. De gewijzigde en verlaagde investeringstoelage voor 2022 bedraagt € 67.031.
Art. 2 - Afschrift wordt bezorgd aan de politiezone en aan de federale diensten van de provinciegouverneur.
Bruno Tuybens, burgemeester
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeenteraad heeft in zitting van 21.12.2004 de “code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen” onderschreven die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, ten einde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden.
Op het vlak van onderhoud en herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Door het aanrekenen van een retributie aan de eigenaars van nutsvoorzieningen ontvangt de gemeente een compensatie voor de hinder, de administratieve en eventuele technische tussenkomst bij nutsvoorzieningswerken binnen de gemeente.
Gelijkaardige retributiereglementen werd reeds vastgesteld door de gemeenteraad voor de jaren 2005 tot en met 2022. Er wordt voor de periode van 01.01.2023 tot 31.12.2025 best een nieuw retributiereglement ingevoerd. De tarieven stijgen licht maar de opbrengst blijf gelijk.
De opbrengst kan geraamd worden op € 25.000 op jaarbasis en komt van de nutsmaatschappijen Gaselwest/Fluvius en FARYS.
Het ontwerpbesluit luidt:
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Inwerkingtreding
Dit retributiereglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6 -
Afschrift wordt ook bezorgd aan Fluvius via vennootschapssecretariaat@fluvius.be en aan Farys
Brief van 14.10.2022 van Fluvius met betrekking tot de verlenging van het retributiereglement werken aan nutsvoorzieningen
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende vaststelling van een retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein (voor de periode 2020-2022)
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Bruno Tuybens
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 6 min 56 sec - 11 min 18 sec
Dit punt wordt bij unanimiteit van stemmen verdaagd naar een volgende zitting.
Enig art. - De gemeenteraad beslist dit agendapunt van de agenda te halen en te verplaatsen naar een volgende zitting.
Peter Van Den Haute, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Westlede.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Westlede op 13.12.2022 die bijeengeroepen werd per e-mail van 13.10.2022.
De algemene vergadering van Westlede van 13.12.2022 heeft volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14/06/2022;
2. Activiteiten en strategie 2023;
3. Begroting 2023;
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Westlede - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Peter Van Den Haute de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hem opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Westlede - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Mail van Westlede van 13.10.2022 bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Werner Baudewijn, Peter Van Den Haute
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 11 min 19 sec - 13 min 14 sec
Art. 1- De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Westlede van 13.12.2022, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14/06/2022;
2. Activiteiten en strategie 2023;
3. Begroting 2023;
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van Westlede van 13.12.2022 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van Westelde.
Francia Neirinck, schepen
De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVLA op 15.12.2022 die bijeengeroepen werd per schrijven van 20.10.2022.
De algemene vergadering van IVLA van 15.12.2022 heeft volgende agenda:
1. Beleidsnota 2023 (de beleidsnota werd geïmplementeerd in het beleidsplan 2020-2025)
2. Begroting IVLA 2023 (werkingsbijdrage 2023 + voorschotfactuur 2023)
3. Benoeming kandidaat bestuurder Ronse
4. VARIA
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering zal Francia Neirinck de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.) - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van IVLA van 20.10.2022 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 13 min 15 sec - 14 min 03 sec
Art. 1- De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVLA van 15.12.2022, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
1. Beleidsnota 2023 (de beleidsnota werd geïmplementeerd in het beleidsplan 2020-2025)
2. Begroting IVLA 2023 (werkingsbijdrage 2023 + voorschotfactuur 2023)
3. Benoeming kandidaat bestuurder Ronse
4. VARIA
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van IVLA van 15.12.2022 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van IVLA
Bruno Tuybens, burgemeester
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Solva op 14.12.2022 die bijeengeroepen werd per brief van 26.10.2022.
De algemene vergadering van SOLVA van 14.12.2022 heeft volgende agenda:
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.
Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda algemene vergadering zal Bruno Tuybens de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Solva - Aanduiding vertegenwoordigers voor de legislatuur 2019-2024 - goedkeuring agenda bijzondere algemene vergadering
Brief van Solva dd. 26.10.2022 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 14 min 04 sec - 14 min 55 sec
Art. 1 - De agenda van de algemene vergadering van SOLVA van 14.12.2022, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:
Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van SOLVA van 14.12.2022 haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.
Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.
Francia Neirinck, schepen
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0 (dat de gemeenteraad reeds goedkeurde op 30.09.2021). Het betreft eveneens een inspanningsverbintenis. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 geeft de gemeente Zwalm aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld te behalen. De subsidie voor de gemeente Zwalm voor 202 en 2023 bedraagt minimaal €9.822,78/jaar. Voor 2024 werd nog geen simulatie gemaakt.
Gemeenteraadsbesluit van 30.09.2021 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0
https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/lekp
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Johan De Bleecker, Francia Neirinck, Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens, Tom Aelbrecht
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 14 min 56 sec - 26 min 31 sec
Art. 1 - De gemeente onderschrijft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0
Art. 2 - De algemeen directeur en burgemeester worden gemachtigd tot ondertekening van de nodige documenten.
Francia Neirinck, schepen
Met het Bijenplan wil de gemeente Zwalm door middel van inventarisatie en beheersadvies op maat een zo goed mogelijk beeld krijgen van het actuele bestand van de Zwalmse (wilde) bijen om zo acties te kunnen ondernemen om het bijenbestand uit te bouwen en knelpunten aan te pakken. Adviezen blijven niet liggen in de kast maar worden verweven in de taken van o.m. de Milieudienst en verschillende inrichtingsprojecten. Het Zwalms Bijenteam worden de ambassadeurs en de Tuinrangers en de Milieuraad worden actief betrokken om het Bijenplan verder uit te rollen. De voorlopige versie van het Bijenplan werd reeds ter info en ter bespreking voorgesteld aan deze groepen en aan het grote publiek. Nu het plan volledig is afgewerkt wordt dit ter kennisname gebracht voor de gemeenteraad.
Eindrapport bijenplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=BwJxMAUngS0 - Tijdsblok audio: 26 min 32 sec - 27 min 41 sec
Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van het Bijenplan Zwalm zoals opgenomen in bijlage.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad