Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16.09.2025 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16.09.2025
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 16.09.2025 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 43 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16.09.2025 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Johan De Bleecker, schepen
In de toren van de kerk van Beerlegem zijn momenteel twee zend- en ontvangststations voor telecommunicatie aanwezig. Hiertoe werden in het verleden door twee operatoren huurovereenkomsten afgesloten met de op dat ogenblik bevoegde kerkfabriek. Bij de herbestemming van de kerk van Beerlegem en onttrekking aan de eredienst einde 2024, kwam deze kerk in beheer van de gemeente die er ook eigenaar van is. Alle rechten en plichten aangaande deze kerk werden op dat ogenblik ook overgenomen door de gemeente en zo ook de twee huurovereenkomsten van telecomoperatoren betreffende de in de kerktoren van Beerlegem geplaatste zend- en ontvangststations voor telecommunicatie.
Eerder dit jaar toonde een 3de partij zich geïnteresseerd in de plaatsing van nog een zend- en ontvangststation voor telecommunicatie in dezelfde toren. Na onderhandelingen over oa de prijs werd door BV AP WIRELESS BELGIUM ons een ontwerp van huurovereenkomst bezorgd die alle voorwaarden bevat voor het gebruik van de toren voor een zend- en ontvangststation voor telecommunicatie dat dienstig zal zijn voor 5G-licentiehouder en nieuwe telecomoperator Digi. De ruimte werd ook technisch geschikt bevonden. De voorgestelde jaarlijkse huurprijs werd na onderhandelingen vastgelegd op € 4.000 en verder geregeld zoals bepaald in de overeenkomst in bijlage. De huurprijs is ons inziens marktconform en in lijn met de vergoeding van de 2 andere operatoren.
Het bestuur wenst op dit voorstel in te gaan gezien het een valorisering is van ons patrimonium.
Collegebesluit van 24.12.2024 houdende "Kerk Beerlegem - zendmast - intentieverklaring - goedkeuring"
Ontwerp huurovereenkomst incl. bijlage met plan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Nieuw Burgerlijk Wetboek
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 1 min 44 sec - 3 min 43 sec
Art. 1 - De huurovereenkomst - opgenomen in bijlage - met BV AP WIRELESS BELGIUM met betrekking tot de plaatsing van een zend- en ontvangststation voor telecommunicatie in de kerktoren van Beerlegem wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de huurovereenkomst.
Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering.
Guido De Temmerman, schepen
Sinds 01.01.2020 is de fusie van de Zwalmse kerkfabrieken een feit en is er nog slechts één kerkfabriek op ons grondgebied, nl de kerkfabriek van Alle Heiligen Zwalm. Deze diende op 12.09.2025 haar meerjarenplan 2026-2031 in en budget 2026 in. Deze omvatten alle uitgaven en ontvangsten voor de kerkfabriek.
Het meerjarenplan samengevat:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | totaal | |
| exploitatietoelage investeringstoelage |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
Het budget 2026 samengevat :
gevraagde exploitatietoelage : € 0
gevraagde investeringstoealge : € 0
Met andere woorden worden er noch in 2026 noch voor de jaren nadien tot 2031 toelagen gevraagd aan de gemeente. De kerkfabriek is zelfbedruipend.
Meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm incl strategische nota
Budget 2026 van de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm
Advies van het bisdom van 23.9.2025
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en latere wijzigingen
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 3 min 44 sec - 5 min 22 sec
Art. 1 - Het meerjarenplan van de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm voor de periode 2026-2031 wordt goedgekeurd als volgt :
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | totaal | |
| exploitatietoelage investeringstoelage |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
Art. 2 - Er wordt kennis genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek van Alle Heiligen Zwalm dat past binnen het meerjarenplan 2026-2031.
De toelage exploitatie bedraagt : € 0
De toelage investeringen bedraagt : € 0
Art. 3 - Afschrift wordt overgemaakt aan de kerkfabriek en de hogere overheid via het digitaal loket.
Guido De Temmerman, schepen
Sedert 01.01.2020 is de fusie van de Zwalmse kerkfabrieken een feit. De gemeenteraad adviseerde deze fusie positief bij gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 en de minister keurde de fusie ook goed bij ministerieel besluit van 15.07.2019. Derhalve is er nog slechts één kerkfabriek op ons grondgebied, nl de kerkfabriek Alle Heiligen.
Op 12.09.2025 diende de kerkfabriek een wijziging van haar meerjarenplan 2020-2025 in.
Het aangepaste ingediende meerjarenplan ziet er samengevat als volgt uit:
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | totaal | |
| exploitatie toelage |
16.720,21 | 61.513,66 | 42.016,70 | 42.746,84 | 43.497,40 | 44.252,23 | 250.747,04 |
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | totaal | |
| investeringen toelage |
5.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.002 |
Tevens werd een budgetwijziging 1/2025 ingediend.
De gevraagde toelagen voor 2025 bedraagt:
exploitatie: € 0
investeringen: € 0
De budgetwijziging 2025 bevat geen wijziging aan de exploitatietoelagen.
Deze passen binnen het meerjarenplan waardoor kennisname volstaat.
Het bestuur wenst goedkeuring te geven aan voorliggende budgetwijziging alsook aan de meerjarenplanaanpassing.
Meerjarenplanaanpassing (opgemaakt in 2025) 2020-2025 van de kerkfabriek Alle Heiligen
Budgetwijziging 1/2025 van de kerkfabriek Alle Heiligen
Advies van het Bisdom van 23.09.2025
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse regering van 13.10.2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en latere wijzigingen
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 5 min 23 sec - 6 min 25 sec
Art. 1 - De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Alle Heiligen wordt goedgekeurd als volgt:
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | totaal | |
| exploitatie toelage |
16.720,21 | 61.513,66 | 42.016,70 | 42.746,84 | 43.497,40 | 44.252,23 | 250.747,04 |
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | totaal | |
| investeringen toelage |
5.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.002 |
Art. 2 - Er wordt kennis genomen van de budgetwijziging 1/2025.
Voor 2025 blijft de toelage exploitatie en investeringen ongewijzigd op € 0.
Art. 3 - Gelet op het advies van het bisdom bij budgetwijziging 1/2025 wordt de kerkfabriek Alle Heiligen Zwalm gevraagd om het bedrag onder MAR301 en MAR400 onder respectievelijk MAR3111 en MAR4119 op te nemen.
Art. 4 - Afschrift zal worden bezorgd aan het kerkbestuur en aan de toeziende overheid.
Matthijs Verschraegen, burgemeester
Een (dreigende) noodsituatie is een gebeurtenis die schadelijke gevolgen heeft veroorzaakt of kan veroorzaken:
• een brand,
• een overstroming,
• een instorting,
• een zwaar verkeersongeval,
• een spoorwegongeval,
• een ontploffing
• …
Het bestaande GANIP was aan een update toe mede gelet op o.a. gewijzigde regelgeving, aanpassing contactgegevens e.d. en werd volledig geactualiseerd en gehercoördineerd.
Het werd ook besproken op een vergadering van de gemeentelijke veiligheidscel op 04.09.2025.
Gemeentelijke Algemeen Nood- en Interventieplan versie 2.3-2025
Verslag veiligheidscel 04.09.2025
De nieuwe gemeentewet van 24.06.1988 inzonderheid art. 135§2
Wet van 17.05.2007 betreffende de civiele veiligheid
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Koninklijk besluit van 22.05.2019 betreffende de lokale noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
Ministeriële omzendbrief betreffende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 6 min 26 sec - 8 min 17 sec
Enig artikel - Het gehercoördineerde en geüpdate gemeentelijke nood- en interventieplan (GANIP) versie 2.3-2025 wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Matthijs Verschraegen, burgemeester
Op 19.12.2022 werd door de gemeenteraad de ontwerpopdracht houdende de renovatie sport- en vrijetijdsinfrastructuur (sporthal/feestzaal) goedgekeurd. In het kader van deze ontwerpopdracht besliste de gemeenteraad op 25.04.2024 tot goedkeuring van het bestek, plannen en raming voor de opdracht “Renovatie van de voormalige bibliotheek tot sportaccomodatie en hoppinpunt, fase 1”. Op 8.08.2024 werd deze opdracht gegund door het college van burgemeester en schepenen aan de firma Norbert Van De Walle BVBA.
Er werd een klacht ingediend bij de Gouverneur/Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende dit dossier. Op 16.07.2025 vroeg de administratie van de gouverneur het dossier, de betrokken besluiten en het standpunt van het bestuur op. We ontvingen op 22.09.2025 het antwoord van de gouverneur naar aanleiding van deze klacht.
Het antwoord inzake de klacht wordt in kader van art. 333 van het decreet over het lokaal bestuur ter kennis gebracht van de raad.
Brief van de Gouverneur dd. 19.09.2025 aangaande "klacht tegen beslissing tot on hold/stopzetten van het dossier renovatie voormalige bibliotheek/sporthal/Hoppinpunt"
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Patrick Moreels, Matthijs Verschraegen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 8 min 18 sec - 13 min 42 sec
Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de Provinciegouverneur van 19.09.2025 aangaande "klacht tegen beslissing tot on hold/stopzetten van het dossier renovatie voormalige bibliotheek/sporthal/Hoppinpunt"
Matthijs Verschraegen, burgemeester
Het lokaal bestuur Zwalm maakt deel uit van de projectvereniging VARIANT die werd opgericht bij oprichtingsakte van 14.11.2019, ondertekend door 13 lokale besturen: Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm.
De projectvereniging heeft een maximale decretale duur van 6 jaar, i.e. tot en met 13.11.2025. Omdat de huidige beleidsperiode van de deelwerkingen loopt tot eind 2026 dient de projectvereniging tot eind 2026 verlengd te worden.
Volgens de statuten is de projectvereniging VARIANT een platform voor samenwerking rond cultuur en erfgoed in de Vlaamse Ardennen. De projectvereniging VARIANT realiseert haar doelstellingen door de uitbouw van regionale deelwerkingen binnen het brede erfgoed- en cultuurdomein.
De deelwerkingen van VARIANT zijn:
1) Cultureel Erfgoedcel;
2) Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddienst (IOED)
3) Bibliotheken Vlaamse Ardennen.
Alle dertien lokale besturen nemen op heden deel aan de Cultureel Erfgoedcel. Op heden is er een cultureel erfgoedconvenant afgesloten tussen de Vlaamse gemeenschap en VARIANT betreffende de uitvoering van een dienstverlenende rol op regionaal niveau. Het cultureel-erfgoedconvenant werd gesloten voor een beleidsperiode van zes jaar, die start op 1.01.2021 en eindigt op 31.12.2026.
De verlenging van de projectvereniging betekent een bestendiging van de inbreng van elk deelnemend lokaal bestuur van € 0,30 per inwoner voor lidmaatschap van de Cultureel Erfgoedcel.
Alle dertien lokale besturen nemen op heden deel aan de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED). Voor de IOED heeft VARIANT een erkenningsovereenkomst en samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Overheid (via het agentschap Onroerend Erfgoed) als IOED Vlaamse Ardennen. De samenwerkingsovereenkomst, opgemaakt op 15.10.2020 loopt tot eind 2026. De uitwerking van de IOED gebeurt volgens een samenwerkingsovereenkomst tussen VARIANT, SOLVA en het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen.
Voor de IOED wordt er in het jaar 2026, net zoals in voorgaande jaren geen gemeentelijke bijdrage verwacht. De werking wordt volledig gedragen door de subsidies van de Vlaamse Overheid en door opdrachten in regie.
Hoewel het penhouderschap van de IOED vanaf volgende beleidsperiode mogelijks niet meer bij VARIANT zal liggen, wordt toch voorgesteld om akkoord te gaan met de verlenging van de projectvereniging VARIANT voor de afwerking van de huidige beleidsperiode 2021-2026, volgens de overeenkomst met Vlaanderen.
Zes lokale besturen nemen op heden deel aan de deelwerking Bibliotheken Vlaamse Ardennen (Brakel, Maarkedal, Ronse, Oudenaarde, Wortegem-Petegem en Kluisbergen). Zwalm is voor de bovenlokale cultuur- en bibliotheekwerking momenteel nog aangesloten bij Cultuurregio Leie Schelde. Gezien dit lidmaatschap niet langer regioconform is, onderzoeken we de mogelijkheden om in de toekomst aan te sluiten bij de Regiobib van Route42.
In het kader van de uitdagingen en opdrachten binnen de nieuwe regiovorming wordt ook de intergemeentelijke samenwerking in het domein Vrije Tijd momenteel herbekeken. In dat verband wordt onderzocht of en hoe VARIANT en Route 42 op termijn kunnen worden samengebracht in een cluster voor de domeinen Cultureel Erfgoed, Cultuur en Bibliotheken, Jeugd, Sport en Vrije Tijd. Een eventuele doorstart zou daarbij vanaf 2027 kunnen aansluiten bij de start van de nieuwe beleidsperiode van de deelwerkingen.
De procedure voor de verlenging van de duur van de projectvereniging VARIANT verloopt als volgt:
1) Beslissingen van alle deelnemende gemeenteraden met intentie tot verlenging van de duur van PV VARIANT (vóór het aflopen van de duurtijd).
2) Beslissing van raad van bestuur projectvereniging tot verlenging van de duur.
3) Statutenwijziging PV VARIANT om de duur daarin vermeld aan te passen (volgens procedure in de statuten vermeld).
Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring van de oprichting en de statuten van projectvereniging Variant
Vraag van Lien Urmel, hoofdcoördinator Variant, van 23.09.2025 tot verlenging van projectvereniging Variant
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Cultureel erfgoeddecreet van 24.02.2017
Onroerend erfgoeddecreet van 12.07.2013
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 13 min 43 sec - 17 min 06 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de verlenging van de duur van de projectvereniging VARIANT tot en met 31.12.2026 goed.
Art. 2 - De gemeenteraad gaat akkoord met de bijdrage voor een bedrag van 0,30 euro per inwoner voor de duur van de verlenging van de projectvereniging VARIANT, zoals bepaald in artikel 1.
Art. 3 - Dit besluit treedt pas in werking wanneer alle deelnemende lokale besturen en de Raad van Bestuur van VARIANT hun goedkeuring hebben gegeven omtrent de verlenging van de duur van de projectvereniging VARIANT.
Art. 4 - Er wordt aan de Raad van Bestuur van VARIANT de opdracht gegeven de nodige stappen te ondernemen van zodra alle deelnemende lokale besturen hun goedkeuring hebben bezorgd.
Art. 5 - Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de projectvereniging VARIANT.
Tom Van Canneyt, schepen
De gemeente Zwalm is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17.09.2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 16.12.2025 plaats heeft in Ichtegem
De buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 16.12.2025 heeft volgende agenda:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Statutenwijzigingen:
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
9. Statutaire benoemingen.
10. Statutaire mededelingen.
Via brief van 17.09.2025 werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring hieraan te verlenen en aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering. De gemeenteraad wordt gevraagd om zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van Fluvius West, aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde en aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout en de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 betreffende "Gaselwest - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en regionaal bestuurscomité voor de legislatuur 2025-2030 - goedkeuring" zal Tom Van Canneyt (plaatsvervanger Guido De Temmerman) de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hen opgedragen worden hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze buitengewone algemene vergadering.
Gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 houdende" Gaselwest - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en regionaal bestuurscomité voor de legislatuur 2025-2030 - goedkeuring"
Brief van Gaselwest van 17.09.2025 met bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Eric De Vriendt
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 17 min 07 sec - 21 min 48 sec
Art. 1 - De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 16.12.2025 goed:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Statutenwijzigingen:
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
9. Statutaire benoemingen.
10. Statutaire mededelingen.
Art. 2 - De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West.
Art. 3 - Inzake de partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteit openbare elektronische-communicatiewerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde:
§1 Beslist de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde.
§2 Beslist de gemeenteraad om de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde te willen aanvaarden.
Art. 4 - Inzake de partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle voor de activiteit openbare elektronische-communicatiewerken van de gemeente Kampenhout:
§1 Beslist de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout.
§2 Beslist de gemeenteraad om de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
Art. 5 - De gemeenteraad beslist om de opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 6 - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 16.12.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 7 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Johan De Bleecker, schepen
In het kader van de opdracht “Renovatie oude bibliotheek, omvorming tot cafetaria - aanstellen architect” werd op 02.10.2025 een bestek met nr. 2025/746 opgesteld door de dienst grondgebiedzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 62.920,00 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget onder budgetcode 2025/AP-1/0705-01/2210500/GEMEENTE
Gezien de lopende ontwerpopdracht ‘Renovatie sport- en vrijetijdsinfrastructuur ( sporthal/feestzaal ) en aannemingsopdracht “Renovatie van de (oude) bibliotheek tot sportaccomodatie en Hoppinpunt - fase1 openbare procedure” betrekking hebben op hetzelfde gebouwdeel en het bestuur deze opdrachten wenst te beëindigen omwille van andere inhoudelijke project- en beleidskeuzes die ze wenst te maken, is het aangewezen deze ook stop te zetten en met de ontwerper en aannemer aan wie die opdrachten werden gegund samen te zitten om de modaliteiten van de stopzetting te bespreken.
De historiek van de stop te zetten dossiers kan als volgt geschetst worden:
Op 19.12.2022 keurde de Zwalmse gemeenteraad het bestek met nr. 2022/640 en de raming voor de opdracht “Ontwerpopdracht renovatie sport- en vrijetijdsinfrastructuur (sporthal/feestzaal)” goed. De ontwerpopdracht werd gegund door het college van burgemeester en schepenen met haar besluit van 23.02.2023 aan Volt architecten.
In kader van de bovenstaande ontwerpopdracht besliste de gemeenteraad op 25.04.2024 het bestek, alle bijhorende opdrachtdocumenten, de plannen en de raming voor de
opdracht “Renovatie van de voormalige bibliotheek tot sportaccomodatie en hoppinpunt, fase 1” opgesteld door het architectenbureau goed te keuren. De raming
bedroeg € 428.324,65 (excl. BTW) oftewel 518.272,83 (incl BTW). Bij collegebesluit van 8.8.2024 werd beslist de opdracht “Renovatie van de oude bibliotheek tot sportaccomodatie en Hoppinpunt - fase1” te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde NORBERT VAN DE WALLE BVBA, tegen het nagerekende offertebedrag van € 412.382,97 (incl. BTW).
Op grond van artikel 1794 (oud) Burgerlijk Wetboek kan een overheid te allen tijde op gemotiveerde wijze volledig afzien van de verdere uitvoering van een opdracht (bijvoorbeeld wegens veranderde behoeften of nieuwe vooruitzichten). Dit artikel bepaalt dat elke opdrachtgever eender welke opdracht tegen forfait in
eender welk stadium kan verbreken, op voorwaarde dat hij de opdrachtnemer een schadevergoeding toekent voor diens kosten, arbeid en te voorziene winst. Van dit artikel wenst het bestuur dan ook gebruik te maken om over te gaan tot stopzetting. Het bestuur heeft immers een andere visie dan deze die tot uiting kwam in de gegunde opdrachten die we hier heden stopzetten.
Uiteindelijk zal de stopzetting resulteren in een dading die hier aan de gemeenteraad ten gepaste tijde en indien nodig zal worden voorgelegd.
Bestek nr 2025/746 “Renovatie oude bibliotheek, omvorming tot cafetaria - aanstellen architect”
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende "Ontwerpopdracht renovatie sport- en vrijetijdsinfrastructuur (sporthal/feestzaal) - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze"
Collegebesluit van 23.02.2023 houdende "Goedkeuring gunning - Ontwerpopdracht renovatie sport- en vrijetijdsinfrastructuur (sporthal/feestzaal) onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking"
Gemeenteraadsbesluit van 25.04.2024 houdende "Renovatie van de voormalige bibliotheek tot sportaccomodatie en hoppinpunt, fase 1 - lastvoorwaarden, raming, plannen en gunningswijze - goedkeuring"
Collegebesluit van 08.08.2024 houdende "Renovatie van de oude bibliotheek tot sportaccommodatie en Hoppinpunt - fase1 openbare procedure - goedkeuring gunning"
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17.06.2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18.04.2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Burgerlijk Wetboek, inz. art. 1794
Peter Van Den Haute, Patrick Moreels, Johan De Bleecker, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Tom Van Canneyt, Angélique De Clercq
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 21 min 49 sec - 39 min 15 sec
Art. 1 - Het bestek met nr. 2025/746 van 02.10.2025 en de raming voor de opdracht “Renovatie oude bibliotheek, omvorming tot cafetaria - aanstellen architect”, opgesteld door de dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 62.920,00 (incl. BTW).
Art. 2 - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 – De ontwerpopdracht ‘Renovatie sport- en vrijetijdsinfrastructuur ( sporthal/feestzaal ) - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking’ wordt stopgezet. De gemeenteraad stelt het college van burgemeester en schepenen aan om hierrond de nodige onderhandelingen te voeren met de ontwerper aan wie de deels uitgevoerde ontwerpopdracht werd gegund.
Art. 4 – De aannemingsopdracht werken “Renovatie van de bibliotheek tot sportaccomodatie en Hoppinpunt - fase1 openbare procedure” wordt stopgezet. De gemeenteraad stelt het college van burgemeester en schepenen aan om hierrond de nodige onderhandelingen te voeren met de aannemer aan wie de niet opgestarte werken werd gegund.
Art. 5 - Afschrift van dit besluit wordt ook bezorgd aan de ontwerper en aannemer van de in art. 3 en art. 4 vermelde opdrachten.
Tom van Canneyt, schepen
Sinds de nieuwe GAS-wet van januari 2024 is de aanstelling van GAS-vaststellers op naam niet meer noodzakelijk.
VVSG adviseert IVLA om de aanstelling opnieuw op de gemeenteraad te laten agenderen gezien de gewijzigde GAS-wet, ook als de GAS-vaststellers momenteel al aangesteld zijn.
Voor IVLA zullen de huidige GAS-vaststellers dit ook blijven maar dan onder aanstelling van IVLA en niet meer op naam.
Voordeel hiervan is dat bij een eventuele aanwerving van extra IVLA GAS-vaststellers, deze niet meer apart moeten aangesteld worden en op de bestuurlijke verslagen zal IVLA vermeld worden in plaats van de naam van de GAS-vaststeller.
Gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 betreffende het Algemeen reglement en algemeen politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties - aanpassing en goedkeuring
Algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 1-2-3
Algemeen politiereglement GAS 1-2-3
Algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 4
Politieverordening GAS 4
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS); en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Eric De Vriendt, Tom Aelbrecht
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 39 min 16 sec - 41 min 15 sec
Art. 1 - Het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de directeur van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van dee gemeente Zwalm voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en sluikstort.
Art. 2 - Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
Tom Van Canneyt, schepen
De gemeente heeft sinds juli 2002 het milieucontract (sinds 2020 'Omgevingscontract') met de Provincie Oost-Vlaanderen ondertekend. Het omgevingscontract geeft de provincie de kans om aan de gemeenten een gerichte ondersteuning op het terrein en op maat te bieden. Het huidige omgevingscontract goedgekeurd door de gemeenteraad van 19.12.2019 loopt af op 31.12.2025.
Het provinciebestuur stelt voor om in te tekenen op een nieuw omgevingscontract. Het nieuwe omgevingscontract is grotendeels gelijk aan het voorgaande.
Via het omgevingscontract kan de gemeente gemeente gebruik maken van een brede waaier aan diensten en projecten. Zo kan de provincie hun expertise lokaal inzetten in onze gemeente én kunnen we samen beleidsdoelstellingen realiseren rond o.a. klimaat, mobiliteit, lokale economie en erfgoed. De troeven zijn maatwerk, kwaliteit, objectiviteit, flexibiliteit en gunstige tarieven.
Er verandert niet zoveel in vergelijking met het huidige contract. De gemeente zal nog steeds kunnen genieten van 50% korting voor staalnames en analyses uitgevoerd door het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek en van kortingen bij bepaalde projecten.
Het systeem van overdraagbare trekkingsrechten blijft behouden. De geleverde prestaties in het kader van dit omgevingscontract worden afgetrokken van deze
trekkingsrechten. Ook het bedrag van de jaarlijkse basistrekkingsrechten veranderd niet. Betalen via factuur blijft mogelijk indien gewenst.
De uurprijs (indien provinciepersoneel wordt ingezet) wordt in 2026 80 euro (t.o.v. 60 euro in 2020) en wordt jaarlijks geïndexeerd.
De looptijd wordt gekoppeld aan de huidige legislatuur: het omgevingscontract loopt van 01.01.2026 tot uiterlijk 31.12.2031, maar kan jaarlijks opgezegd worden.
Aan het begin van elk jaar vraagt de provincie om een pakket basistrekkingsrechten aan te kopen. Het bedrag is afhankelijk van het aantal inwoners en bedraagt voor onze gemeente 1.500 euro, de waarde van één basistrekkingsrecht. De gemeente kan steeds bijkomende trekkingsrechten aankopen voor een bedrag dat een veelvoud is van 500 euro, maar voor minstens 1.500 euro. De trekkingsrechten zijn maximaal drie jaar geldig en kunnen twee maal overgedragen worden naar het daaropvolgende jaar.
De ondersteuning die de provincie de gemeente kan bieden omvat:
Het ondertekenen van het omgevingscontract biedt ín alle opzichten voordelen tot de realisatie o.a. van het gemeentelijk milieu- en natuurbeleid. De afgelopen jaren werden de trekkingsrechten gebruikt voor de ondersteuning door het steunpunt erosie van de provincie, opleidingen, de opmaak en de herziening van het bermbeheerplan, ontwikkeling van het stiltegebied...
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2019 houdende de vernieuwing van het omgevingscontract (voorheen milieucontract) tussen de gemeente en de Provincie Oost-Vlaanderen voor de periode van 01.01.2020 tot en met 31.12.2025
Ontwerp/voorbeeld van omgevingscontract
Informatiebrochure i.v.m het omgevingscontract
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Geen
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 41 min 16 sec - 43 min 15 sec
Art. 1 - Het voorstel van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen om in te tekenen op het nieuwe omgevingscontract tussen de Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Zwalm voor de periode van 01.01.2026 tot 31.12.2031, wordt aangenomen.
Art. 2 - De ontwerpovereenkomst terzake in bijlage wordt aangenomen.
Art. 3 - De jaarlijkse basisbijdrage voor de gemeente Zwalm, berekend op het aantal inwoners, wordt vastgesteld op € 1.500,00.
Art. 4 - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen namens de gemeente.
Tom Van Canneyt, schepen
Met het gemeenteraadsbesluit van 18.03.2025 werd het geactualiseerde bermbeheerplan goedgekeurd.
Het huidige bermbeheerplan voorziet in gefaseerd maaien, waarbij slechts een strook van de berm gemaaid wordt en de rest de kans krijgt zich te ontwikkelen tot een kruiden- en bloemenrijke vegetatie. Dit beheer draagt op termijn bij tot meer biodiversiteit en minder monotone grasgroei.
Het bermbeheerplan omvat vier maaischema’s:
Beheerkaart 1: vroeg voorjaarsbeheer tussen 15 mei en 1 juni; de volledige berm, exclusief de gracht.
Beheerkaart 2: laat voorjaarsbeheer tussen 1 juli en 15 juli, waarbij slechts de eerste 1,2 m gemaaid wordt, exclusief de gracht.
Beheerkaart 3: najaarsbeheer tussen 15 oktober en 15 november; de volledige berm, inclusief de gracht.
Beheerkaart 4: extensief beheer via hakhout in elk oneven jaar tussen 15 oktober en 15 november.
De gemeente wenst tegemoet te komen aan het signaal dat het onderhoud door burgers vaak als onvoldoende wordt ervaren inzake zichtbaarheid en netheid. Daarom wordt voorgesteld om een aanpassing te doen aan beheerkaart 2. Tegelijkertijd wil de gemeente de aanpassing beperkt houden, zodat de doelstellingen op het vlak van natuurontwikkeling en duurzaam bermbeheer niet uit het oog worden verloren.
Er wordt voorgesteld om het maaischema van beheerkaart 2 aan te passen door de volledige berm, inclusief de gracht, te maaien tussen 1 juli en 15 juli. De andere beheerkaarten blijven ongewijzigd. Hierdoor stijgt de te maaien oppervlakte van 50.351,5m² naar 74.136m². De meerkost per jaar bedraagt vanaf 2026 € 4.316,89 incl. BTW (exclusief 5% werkingsbijdrage aan Creat).
Aangezien de voorgestelde bijsturing geen afwijking inhoudt van het Bermdecreet, is er geen nieuwe goedkeuring nodig van het Agentschap voor Natuur en Bos.
De wijzigingen beperken zich tot deel 2 'maaikaarten en potenties' van het bermbeheerplan, toegevoegd in bijlage, en werden met geel gemarkeerd en waar nodig aangevuld. De oude tekst werd doorstreept.
Gemeenteraadsbesluit van 18.03.2025 houdende de goedkeuring van het bermbeheerplan
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Peter Van Den Haute
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 43 min 16 sec - 46 min 40 sec
Art. 1 - De gemeenteraad beslist tot aanpassing van beheerkaart 2 van het geactualiseerde bermbeheerplan zodat het maaischema vanaf 2026 voorziet in het maaien van de volledige berm tussen 1 juli en 15 juli en de gewijzigde tekst en beheerkaart worden goedgekeurd. De te maaien oppervlakte stijgt van 50.351,5m² naar 74.136m². De meerkost per jaar bedraagt vanaf 2026 € 4.316,89 incl. BTW. Deze kost is exclusief de 5% werkingsbijdrage die aan Creat verschuldigd is.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de correcte uitvoering van het bermbeheer zoals beschreven in het voorgelegde bermbeheerplan.
Tom Van Canneyt, schepen
Afvalintercommunale I.Vl.A heeft ons een uniform voorstel voor afvaltarieven bezorgd, waarin wordt gevraagd om de tarieven voor PMD-zakken en luierzakken aan te passen vanaf 2026.
Onze huidige prijzen voor PMD-zakken liggen onder het minimumtarief dat is vastgesteld door Fost Plus en dus wordt er voorgesteld de huidige prijzen op te trekken naar het minimum. Met deze tarieven blijven we, in vergelijking met andere gebieden, bijzonder voordelig. In de meeste gevallen worden hogere tarieven gehanteerd; nergens wordt een lager tarief toegepast.
Om een consequent afvalbeleid te voeren (luierafval is restafval en wordt ook zo verwerkt) en toch nog steeds te voorzien in sociale tegemoetkoming wordt eveneens ervoor gekozen om de prijs van de luierzakken lichtjes op te trekken. Met deze nieuwe prijs worden nog steeds niet de werkelijke kosten gedekt.
- voor de blauwe PMD-zakken (60l) : van € 0,125 per zak of € 1,50 per rol van 12 zakken naar € 0,15 per zak of € 1,80 per rol van 12 zakken (+30 cent per rol)
- voor de blauwe PMD-zakken (90l) : van € 0,175 per zak of € 3,50 per rol van 20 zakken naar € 0,2 per zak of € 4,00 per rol van 20 zakken (+50 cent per rol)
- voor de witte luierzakken: van € 0,50 per zak ofwel € 5,00 per rol van 10 zakken naar € 0,60 per zak ofwel € 6,00 per rol van 10 zakken (+1 euro per rol)
Dit is de enige aanpassing ten opzichte van het vorige reglement.
Gemeenteraadsbesluit van 25.04.2024 houdende aanpassing en coördinatie retributiereglement voor het ter beschikking stellen van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken
Brief IVLA 10.04.2025 en bijhorende verantwoording (beslissing van de raad van bestuur van 03.04.2025)
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Francia Neirinck, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Emmy Herregodts
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 46 min 41 sec - 56 min 26 sec
Art. 1 - Het gemeenteraadsbesluit van 25.04.2024 houdende aanpassing en coördinatie retributiereglement voor het ter beschikking stellen van PMD-zakken, luierzakken en restafvalzakken met sticker wordt aangepast en gehercoördineerd.
Art. 2 – § 1. Volgende tarieven worden bepaald voor de verkoop van diverse afvalzakken:
- voor de blauwe PMD-zakken (60l) : € 0,15 per zak of € 1,80 per rol van 12 zakken
- voor de blauwe PMD-zakken (90l) : € 0,20 per zak of € 4,00 per rol van 20 zakken
- voor de witte luierzakken: € 0,60 per zak ofwel € 6,00 per rol van 10 zakken
- voor de grijze restafvalzakken met bijhorende stickers: € 2,25 per sticker en zak.
De grijze restafvalzakken kunnen aangekocht worden door verenigingen die een activiteit organiseren op een andere locatie (dan hun vast lokaal) of door verenigingen die geen eigen lokaal hebben.
§ 2. Bij de minimale gelijktijdige afname door handelaars die optreden als lasthebber voor doorverkoop van 1 doos blauwe PMD-zakken of 1 doos witte luierzakken wordt op hun in paragraaf 1 vermelde prijs een korting toegestaan van 15%.
Art. 3 - De verschuldigde bedragen worden op basis van een factuur of elektronisch betaald.
Art. 4 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177 van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.
Art. 5 - Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.01.2026.
Art. 6 - De verkopende handelaren zullen eveneens van de nieuwe tarieven in kennis worden gesteld.
Raadslid Peter Van Den Haute
De Vlaamse wetgeving tekende in februari 2024 het decretaal kader uit om het laten bijzetten van de as van een overleden gezelschapsdier in een graf, urnenveld of columbarium van de overleden eigenaar onder bepaalde voorwaarden mogelijk te maken. Voor vele mensen is het een troostende gedachte dat ze hun huisdier niet hoeven achter te laten na hun dood. De gemeente kan dit bij reglement toestaan.
Voorstel tot beslissing:
De gemeenteraad van Zwalm beslist om het begrafenisreglement aan te passen zodat het bijzetten van de as van een overleden gezelschapsdier in een graf, urnenveld of columbarium van de overleden eigenaar mogelijk is, mits hierbij wordt voldaan aan een aantal voorwaarden en een voorgeschreven procedure wordt gevolgd.
Voorwaarden:
Indien er sprake is van een retroactieve thuisbewaring, dient de urne van het dier ook mee thuis bewaard te worden.
Procedure
Verwijzingen
Vlaams decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging
Artikel 24ter. ( 15/03/2024 - ... )
De gemeenteraad of het bevoegde orgaan van het intergemeentelijk samenwerkingsverband kan bij reglement toestaan dat de urne met as van een of meerdere al overleden gezelschapsdieren:
1° samen met de overledene in de doodskist worden geplaatst en begraven;
2° samen met de in een lijkwade gehulde overledene wordt begraven;
3° samen met de urne van de overledene in het urnenveld wordt begraven;
4° samen met de urne van de overledene in het columbarium wordt geplaatst.
Met het gezelschapsdier, vermeld in het eerste lid, wordt elk dier dat tam is en traditioneel in huis voor gezelschap of voor emotionele steun gehouden wordt, bedoeld.
Voor de toepassing van de mogelijkheden, vermeld in het eerste lid, moet de urne met as van het gecremeerde gezelschapsdier of van de gecremeerde gezelschapsdieren biologisch niet-afbreekbaar zijn. De urne met as van het gecremeerde gezelschapsdier of van de gecremeerde gezelschapsdieren mag nooit de plaats innemen van een urne van een overleden persoon.
De as van het gecremeerde gezelschapsdier of van de gecremeerde gezelschapsdieren volgt de bestemming van de kist of van de urne van de overleden eigenaar bij opgraving van laatstgenoemde. Bij opgraving dient de as van gezelschapsdieren gescheiden te worden van de menselijke resten. Het is niet toegelaten dat de as van het overleden gezelschapsdier wordt uitgestrooid op de strooiweide van de (inter)gemeentelijke begraafplaats.
De gemeenteraad bepaalt in het reglement, vermeld in het eerste lid, de verdere modaliteiten.
De mogelijkheid voor de gemeenteraad of het bevoegde orgaan van het intergemeentelijk samenwerkingsverband om bij reglement toe te staan de urne met as van een of meerdere al overleden gezelschapsdieren te begraven of in een columbarium te plaatsen, zoals omschreven in het eerste lid, ontstaat slechts op voorwaarde dat de gemeenteraad of het bevoegde orgaan van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ook bij reglement heeft toegestaan dat de urne met as van de eerder overleden echtgenoot of persoon waarmee de overledene een feitelijk gezin vormde, mee kan worden begraven of bijgeplaatst in een columbarium, zoals voorzien in artikel 24, §1bis.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Angélique De Clercq, Johan De Bleecker, Peter Van Den Haute
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 56 min 27 sec - 1 u 4 min 41 sec
Amendement ingediend door Johan De Bleecker dat luidt als volgt:
"De gemeenteraad van Zwalm vraagt het college van burgemeester en schepenen om bij een toekomstige aanpassing van het begrafenisreglement te overwegen bepalingen op te nemen en voor te leggen inzake de mogelijkheden en modaliteiten tot het bijzetten van de as van een overleden gezelschapsdier in een graf, urnenveld of columbarium van overleden eigenaar."
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Enig art. - De gemeenteraad van Zwalm vraagt het college van burgemeester en schepenen om bij een toekomstige aanpassing van het begrafenisreglement te overwegen bepalingen op te nemen en voor te leggen inzake de mogelijkheden en modaliteiten tot het bijzetten van de as van een overleden gezelschapsdier in een graf, urnenveld of columbarium van overleden eigenaar.
Raadslid Lieven De Pessemier
Naar aanleiding van recente dramatische en verontrustende incidenten in Vlaanderen waarbij hulpverleners tijdens of naar aanleiding van hun opdracht geconfronteerd werden met agressie of geweld, rijst de nood aan een duidelijk en consequent signaal dat dergelijk gedrag ontoelaatbaar is.
Ook binnen de brandweerzone Vlaamse Ardennen werden in het afgelopen jaar meerdere gevallen van agressie tegen hulpverleners geregistreerd. De leiding van de zone riep lokale besturen op om deze problematiek ernstig te nemen en solidariteit te tonen met de getroffen personeelsleden.
De gemeenteraad van Zwalm onderschrijft deze oproep en wenst een duidelijk beleidskader te scheppen waarbij de gemeente zich solidair opstelt met haar medewerkers en hulpverleners.
Overwegende dat:
VOORSTEL TOT BESLISSING
De gemeenteraad beslist dat het college van burgemeester en schepenen, zich systematisch burgerlijke partij zal stellen bij gerechtelijke procedures die betrekking hebben op feiten van fysiek of verbaal geweld, bedreiging, belaging, belediging, intimidatie of andere vormen van agressie, gepleegd tegen personeelsleden of tegen vrijwillige of professionele hulpverleners (niet-limitatief: ambulanciers, brandweerlui, leden van het operationeel kader van de geïntegreerde politie, …) die optreden in het kader van of naar aanleiding van hun officiële taken voor of in samenwerking met het lokaal bestuur van Zwalm.
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Matthijs Verschraegen, Lieven De Pessemier
https://youtube.com/live/Ln4tRB4bv7Q - tijdsblok audio: 1 u 4 min 42 sec - 1 u 13 min 10 sec
Amendement ingediend door Matthijs Verschraegen dat luidt als volgt:
" Het schrappen van het voorliggend ontwerp van besluit en te vervangen als volgt:
De gemeenteraad beslist dat het college van burgemeester en schepenen, zich systematisch burgerlijke partij zal stellen bij gerechtelijke procedures die betrekking hebben op feiten van fysiek of verbaal geweld, bedreiging, belaging, belediging, intimidatie of andere vormen van agressie, gepleegd tegen personeelsleden of tegen vrijwillige of professionele hulpverleners die optreden in het kader van of naar aanleiding van hun officiële taken voor het lokaal bestuur van Zwalm.
Voor wat betreft andere hulpverleners, die optreden in het kader van of naar aanleiding van hun officiële taken in samenwerking met het lokaal bestuur van Zwalm of opererend op het grondgebied van de gemeente Zwalm (niet limitatief: ambulanciers, brandweerlui, leden van het operationeel kader van de geïntegreerde politie, …), zal het college van burgemeester en schepenen een schrijven richten naar de desbetreffende hulpverleningsorganisaties (Politiezone Vlaamse Ardennen en Hulpverleningszone Vlaamse Ardennen), om deze boodschap namens de gemeenteraad te onderschrijven."
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Enig art.- De gemeenteraad beslist dat het college van burgemeester en schepenen, zich systematisch burgerlijke partij zal stellen bij gerechtelijke procedures die betrekking hebben op feiten van fysiek of verbaal geweld, bedreiging, belaging, belediging, intimidatie of andere vormen van agressie, gepleegd tegen personeelsleden of tegen vrijwillige of professionele hulpverleners die optreden in het kader van of naar aanleiding van hun officiële taken voor het lokaal bestuur van Zwalm.
Voor wat betreft andere hulpverleners, die optreden in het kader van of naar aanleiding van hun officiële taken in samenwerking met het lokaal bestuur van Zwalm of opererend op het grondgebied van de gemeente Zwalm (niet limitatief: ambulanciers, brandweerlui, leden van het operationeel kader van de geïntegreerde politie, …), zal het college van burgemeester en schepenen een schrijven richten naar de desbetreffende hulpverleningsorganisaties (Politiezone Vlaamse Ardennen en Hulpverleningszone Vlaamse Ardennen), om deze boodschap namens de gemeenteraad te onderschrijven.
Johan De Bleecker, schepen
Overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 (art. 27) verlaat raadslid Koen Vlassenroot de vergaderzaal gedurende de behandeling van dit onderwerp.
Gezien bij dit punt de persoonlijke levenssfeer kan worden geraakt wordt het behandeld in besloten zitting.
Bij gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 werd het aantal leden van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO) vastgesteld op 9 leden, waarvan 3 deskundigen en telkens 1 vertegenwoordiger van organisaties van volgende maatschappelijke geledingen:
- milieu- en natuur
- land- en tuinbouw
- vereniging van werkgevers of zelfstandigen
- vereniging van handelaars en winkeliers
- vereniging van werknemers
- mobiliteit en verkeersveiligheid
Via de gemeentelijke infokrant “De Zwalmse Post”, de gemeentelijke website en brieven ter attentie van de geledingen, werd in juni-juli 2025 een eerste oproep tot kandidaten gelanceerd. Een tweede oproep tot kandidaten werd gelanceerd in de periode augustus 2025.
De ontvangen kandidaat-deskundigen zijn de volgende (zie bijlage 1: kandidaat_deskundigen):
|
|
kandidaat-deskundigen |
hoofdactiviteit |
ervaring/motivatie |
| 1.1 |
Brigitte Vermeersch |
notaris |
ruime capaciteiten door het uitoefenen van haar jarenlange notarisambt, voorzitter GECORO Zwalm sinds 2009, wenst dit voorzitterschap terug op te nemen. Dient kandidatuur in als effectief lid. |
| 1.2 |
Anna Verhoeve |
geograaf/ruimtelijk planner/stedenbouwkundige |
kennis vanuit de administratie, jarenlange werkervaring in ruimtelijke ontwikkelingen op provinciaal en Vlaams niveau, kennis en ervaring mbt lokale ruimtelijke ordening, kritisch en inspirerend, ondervoorzitter huidige GECORO Zwalm; wenst het ondervoorzitterschap terug op te nemen. Dient kandidatuur in als effectief lid en stelt tegelijk plaatsvervanger te zijn van Geert Pauwels. |
| 1.3 |
|
architect/praktijkassistent architectuur |
ervaring in publieke en private opdrachten, ontwerper van milieubewuste en toekomstgerichte publieke en private gebouwen en omgevingen, kritisch en analytisch, GECORO-ervaring Zwalm en Brakel-Horebeke. Dient kandidatuur in als effectief lid en stelt tegelijk plaatsvervanger te zijn van Anna Verhoeve. |
| 1.4 |
Stefanie Browaeys |
professionele ervaring in de projectontwikkelingssector |
geëngageerd om het belang aan te tonen van een goede ruimtelijke ordening, duurzaamheid en leefbaarheid in de verschillende dorpen; wenst vanuit een onafhankelijke, kritische en oplossingsgerichte houding mee te denken aan beleidsvoorstellen, plannen en adviezen die Zwalm op een duurzame manier helpen groeien met respect voor mens, natuur en erfgoed; aanbevolen deskundig kandidaat door de confederatie Fexpro. Dient kandidatuur in als effectief lid. |
| 1.5 |
Lieven Van Den Berge |
veiligheidscoördinator, vastgoed- en bouwdeskundige, maken van waardebepalingen |
een duurzaam beleid waarin Zwalm moet worden gezien als een aantrekkelijke gemeente voor nieuwe gezinnen en projectontwikkeling, zonder daarbij de identiteit van de gemeente te verliezen zijn topprioriteiten; kritisch en gezond verstand, draagt dochter Marlies Van Den Berge voor als deskundig plaatsvervanger. Dient kandidatuur in als effectief lid. |
| 1.6 |
Marlies Van Den Berge |
vastgoedmakelaar, energiedeskundige, asbest- en sloopopvolgingsdeskundige |
een duurzaam beleid waarin Zwalm moet worden gezien als een aantrekkelijke gemeente voor nieuwe gezinnen en projectontwikkeling, zonder daarbij de identiteit van de gemeente te verliezen zijn topprioriteiten; kritisch en gezond verstand, plaatsvervanger voor Lieven Van Den Berge. Dient kandidatuur in als plaatsvervanger. |
| 1.7 |
Lionel Eeckhout |
betrokken inwoner, 40-jarige activiteit als aannemer |
ruimtelijke ordening omvat naast bouwen en wonen nog tal van andere aspecten zoals mobiliteit, groen, ontspanning en samenleven en als gemeenschap beleven. Dient kandidatuur in als effectief lid. |
Voor deze categorie dienen 3 deskundigen (met eventueel de door hen voorgedragen plaatsvervangers) te worden gekozen.
Op 22.10.2025 ontvingen we ook nog een mail van de heer Geert Pauwels waarbij hij zich terugtrekt als kandidaat.
De ontvangen effectief en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen zijn de volgende (zie bijlage 2: kandidaat_vertegenwoordigers_geledingen):
|
|
geledingen |
effectief lid |
plaatsvervangend lid |
|
2.1.1 |
milieu- en natuur: milieufront Omer Wattez vzw |
Joris Van Garsse |
Karel De Wagter |
|
2.2.1 |
land- en tuinbouw: boerenbond |
Luc De Reu |
Mieke Verniest |
|
2.3.1 2.3.2
|
vereniging van werkgevers of zelfstandigen: unizo embuild Oost-Vlaanderen |
Wouter Taelman Julie Van Gorp |
Steven De Guchteneire Filip Cnudde |
|
2.4.1 |
vereniging van handelaars en winkeliers: |
Peter De Clercq |
Lieve Vandycke |
|
2.5.1 |
vereniging van werknemers: ACLVB |
Glenn Haelterman |
geen plaatsvervanger voorzien |
|
2.6.1 |
mobiliteit en verkeersveiligheid: |
Bart Boydens |
Toon Petermans |
Van deze geledingen dient 1 vertegenwoordiger (met eventueel de door hen voorgedragen plaatsvervanger) per geleding te worden gekozen.
Hun eventuele motivatie alsook titels en verdiensten ter motivering van hun kandidatuur zijn deze zoals opgenomen in de ontvangen kandidaturen (bijlagen 1 en 2).
De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de respectievelijke geledingen dienen te worden benoemd zoals voorgedragen door deze geledingen, overeenkomstig de bevraging en zoals trouwens is bepaald in de regelgeving. Wat betreft de maatschappelijke geleding van werkgevers of zelfstandigen zijn 3 kandidaturen ontvangen respectievelijk 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.3 en dit voor 1 plaats. Hier dient derhalve een keuze te worden gemaakt. De kandidaten voorgedragen door VOKA (2.3.3) voor de geleding "werkgevers/zelfstandigen" (nl Peter De Clercq en Lieve Vandycke als plaatsvervanger) zijn laattijdig en derhalve onontvankelijk. Beide kandidaten ( 2.4.1) zijn wel handelaar en kunnen in die geleding worden toegelaten.
Overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, in het bijzonder afdeling 3 art. 1.3.3 § 3 wordt de voorzitter en de vaste secretaris voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter dient gekozen te worden uit de deskundigen. Brigitte Vermeersch werd bij collegebesluit van 30.09.2025 opnieuw voorgedragen als voorzitter omwille van haar engagement hiertoe en de continuïteit, haar communicatieve vaardigheid en leiderscapaciteiten, haar jarenlange ervaring als notaris, haar kennis in de feitelijke lokale toestand en betrokkenheid bij de openbare besturen. Eveneens werd Mikaël Callebaut opnieuw voorgedragen als vaste secretaris omwille van zijn jarenlange beroepservaring als gemeentelijk omgevingsambtenaar, zijn ervaring in het vergunningenbeleid- en planning en zijn jarenlange ervaring als vaste commissiesecretaris van de GECORO, beiden onder voorbehoud van het stemgedrag van de gemeenteraad. De vaste commissiesecretaris is niet stemgerechtigd.
De gemeenteraad wordt dus gevraagd over te gaan tot de benoeming van 3 effectief deskundigen en hun eventueel plaatsvervangers deskundigen, 1 effectief vertegenwoordiger en hun eventueel plaatsvervangend vertegenwoordiger van elk van de 6 geledingen, een voorzitter, een ondervoorzitter en een vaste secretaris van de GECORO. Onder de nieuwe GECORO zal ook worden gewerkt rond een huishoudelijk reglement, waarna deze op een later moment ter goedkeuring zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Anna Verhoeve is de enige kandidaat ondervoorzitter.
De samenstelling van de nieuwe GECORO dient rekening te houden met de man-vrouwverhouding die bepaalt dat ten hoogste twee derden van de leden van de GECORO van hetzelfde geslacht zijn.
Gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 houdende "oprichting adviesraden - goedkeuring"
Gemeenteraadsbesluit van 27.05.2025 houdende de samenstelling van de GECORO
Collegebesluit van 30.09.2025 houdende voordracht van de voorzitter (Brigitte Vermeersch) en van de vaste commissiesecretaris (Mikaël Callebaut) voor de nieuwe GECORO
Kandidaatstellingen
Mail Geert Pauwels van 22.10.2025
www.vrp.be/overzicht/gecoro
Artikelen 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19.05.2000 en wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de PROCORO en de GECORO
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Raadslid Eric De Vriendt geeft aan dat bij de kandidaat voor de geleding van handelaars en winkeliers de voordracht te laat was. De kandidatuur zelf was wel tijdig. Volgens raadslid Eric De Vriendt moest er ook een tijdige voordracht zijn van een vereniging en deze was te laat. Het college is van mening dat betrokkene als individueel handelaar wel kon voorgedragen worden. Hierover en hoe we verder moeten met dit agendapunt wordt wat gediscussieerd door de raad waarbij diverse raadsleden het woord nemen. Er is geen eensgezindheid voor verdere aanpak.
Hierna wordt de vergadering even geschorst door de voorzitter en na de schorsing stelt de burgemeester volgend amendement voor op art. 5 van het ontwerpbesluit waarbij het art. 5 moet vervangen worden als volgt:
"Er wordt een verlengde oproep gedaan voor de kandidatuurstelling voor alle geledingen. De gemeenteraad beslist dat de termijnen verlengd worden tot vrijdag 7 november 2025 om 12:00 uur. De gemeenteraad beslist eveneens dat de reeds rechtsgeldig ontvangen kandidaturen ontvankelijk zijn en deze kandidaturen niet moeten herbevestigd worden."
Hierna wordt een nieuwe schorsing gevraagd door raadslid Francia Neirinck waarbij na deze schorsing raadslid Eric De Vriendt vraagt toch alles uit te stellen en een hernieuwde oproep te doen omdat het voorstel sowieso niet leidt tot een volledige samenstelling van de Gecoro.
Er volgt daarna stemming over het amendement inzake art. 5 met als resultaat:
Met 10 stemmen voor (Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Werner Baudewijn, Angélique De Clercq, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie), 6 stemmen tegen (Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Francia Neirinck, Peter Van Den Haute, Lieven De Pessemier)
Daarna wordt overgegaan tot stemmingen inzake de voorgedragen kandidaat deskundigen, voorzitter, ondervoorzitter en commissiesecretaris.
Raadslid Lieven De Pessmier meldt tijdens de stemmingen dat de zittingsdatum op 3 van de 4 stembiljetten fout is maar meldt verder dat dit geen probleem is voor hem. De andere leden van de vergadering maken ook geen bezwaren en er worden dus geen stembrieven hermaakt.
Stemmingen voor 3 deskundigen
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
16 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 16 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
Kandidaat effectief Brigitte Vermeersch : 10 stemmen ja - 6 onthoudingen
Kandidaat effectief Anna Verhoeve : 10 stemmen ja en 6 onthoudingen
Kandidaat effectief Stefanie Browaeys : geen stemmen
Kandidaat effectief Lieven Van Den Berge met plaatsvervangster Marlies Van Den Berge : 10 stemmen ja - 6 onthoudingen
Kandidaat effectief Lionel Eeckhout : geen stemmen
Stemming ondervoorzitter
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
16 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 16 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
Anna Verhoeve : 10 stemmen ja - 6 onthoudingen
Stemming voorzitter
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
16 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 16 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
Brigitte Vermeersch : 10 stemmen ja - 6 onthoudingen
Stemming commissiesecretaris
In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Angélique De Clercq en Karen De Colfmacker
16 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt 1 stembiljet.
Na de geheime stemming worden 16 stembiljetten in de stembus gevonden.
De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
Mikaël Callebaut: 10 stemmen ja - 6 onthoudingen
Art. 1 - Worden benoemd als effectief en plaatsvervangende deskundigen voor de nieuwe GECORO:
| Deskundigen - effectieven | plaatsvervangend lid |
| Brigitte Vermeersch
|
- |
| Anna Verhoeve |
- |
| Lieven Van Den Berge |
Marlies Van Den Berge |
Art. 2 - Wordt benoemd als voorzitter van de nieuwe GECORO: Brigitte Vermeersch
Art. 3 - Wordt benoemd als ondervoorzitter van de nieuwe GECORO: Anna Verhoeve
Art. 4 - Wordt opnieuw benoemd als vaste commissiesecretaris van de nieuwe GECORO: Mikaël Callebaut
Art. 5 - Er wordt een verlengde oproep gedaan voor de kandidatuurstelling voor alle geledingen. De gemeenteraad beslist dat de termijnen verlengd worden tot vrijdag 7 november 2025 om 12:00 uur. De gemeenteraad beslist eveneens dat de reeds rechtsgeldig ontvangen kandidaturen ontvankelijk zijn en deze kandidaturen niet moeten herbevestigd worden.
Art. 6 - Dit besluit zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen die haar beslissing binnen de 30 dagen na de betekening opstuurt naar het college van burgemeester en schepenen en de Vlaamse Regering. Bij ontstentenis van een beslissing door de deputatie wordt de beslissing van de gemeenteraad geacht te zijn goedgekeurd.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad