De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm.
Het aangepaste gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur is ongeveer een jaar van kracht. Bij de toepassing van het reglement komen een aantal zaken aan het licht waarvoor we een aanpassing voorstellen:
Annuleren kan kosteloos tot 1 maand voor de datum van de reservatie. Bij annulatie minder dan 1 maand vooraf blijft 50% van de retributie verschuldigd. Indien minder dan 1 week vooraf wordt geannuleerd, blijft het volledige gebruikerstarief verschuldigd.
Indien de activiteit niet kan plaatsvinden door een geval van overmacht (annulatie van een artiest, overlijden, ongeval, ...) moet de gebruiker altijd de huur van de zaal betalen. Vandaar dat we graag een clausule rond overmacht opnemen in het gebruikersreglement:
Annuleren kan kosteloos tot 1 maand voor de datum van de reservatie. Bij annulatie minder dan 1 maand vooraf blijft 50% van de retributie verschuldigd. Indien minder dan 1 week vooraf wordt geannuleerd, blijft het volledige gebruikerstarief verschuldigd. Indien er duidelijk sprake is van overmacht, zullen geen annulatiekosten aangerekend worden. Elk geval van overmacht wordt behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
De aanvraagtermijn voor buitengemeentelijke verenigingen bedraagt 6 maanden voor de activiteit. Het college heeft hier onlangs een uitzondering op goedgekeurd voor de Scheldestappers uit Kruisem en wil dit verankeren in het reglement. Om te vermijden dat de voorrangsregeling voor Zwalmse verenigingen in het gedrang komt, zijn heel specifieke voorwaarden opgesteld voor de evenementen die in aanmerking komen voor dergelijke uitzondering:
Het evenement moet een regionale uitstraling hebben en bezoekers uit de ruimere regio aantrekken, een economisch voordeel opleveren voor de Zwalmse middenstand en reeds minstens 1 keer hebben plaatsgevonden in Zwalm. De organisator moet een motivering kunnen voorleggen voor deze criteria.
In het huidige reglementen zijn enkel tarieven voor een hele dag opgenomen. Een aantal gebruikers zouden de zalen graag voor enkele uren kunnen gebruiken i.p.v. een ganse dag. Daarom stellen we voor ook retributies voor halve dagen op te nemen in het reglement. Een halve dag huren kan voor een activiteit met een duur van maximaal vijf uur. Hiervoor zouden we dan de helft van het tarief van een ganse dag aanrekenen. Het retributiereglement voor het gebruik van de socio-culturele infrastructuur zal in die zin aangepast worden.
Positief advies van de cultuurraad van 21.09.2022
Gemeenteraadsbesluit van 24.06.2021 betreffende het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm
1. Algemene bepalingen
Artikel 1 – Accommodatie
Dit reglement regelt het gebruik van de socio-culturele infrastructuur in Zwalm die bestaat uit:
Dit reglement omvat algemene gebruiksmodaliteiten die aangevuld worden met specifieke gebruiksmodaliteiten in de individuele fiches van de verschillende gebouwen.
Artikel 2 – Gebruikers en tarieven
§1. De gebruikers worden onderverdeeld in volgende categorieën:
§2. Voor elk van deze categorieën zijn gebruikerstarieven bepaald in het retributiereglement van de hierboven genoemde accommodaties.
§3. Het lokaal bestuur kan vrijstellingen geven voor het betalen van huurgeld zoals vermeld in het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden (en latere wijzigingen).
2. Gebruiksmodaliteiten
2.1. Reservatieprocedure
Artikel 3
Het gebruik van de socio-culturele infrastructuur wordt aangevraagd via de daarvoor voorziene kanalen van de afdeling Vrije Tijd.
Artikel 4
Het lokaal bestuur hanteert volgende aanvraagtermijnen bij de behandeling van de aanvragen:
Artikel 5
De aanvrager kan een optie nemen op het gebruik van één van de locaties. Deze blijft 14 kalenderdagen geldig, waarna ze automatisch vervalt.
Artikel 6
De aanvragen worden door de afdeling Vrije Tijd in chronologische volgorde van ontvangst behandeld en bevestigd.
Artikel 7
Het lokaal bestuur heeft ten allen tijde voorrang op het gebruik van de zalen. Indien een activiteit van een gebruiker niet kan doorgaan, stelt het lokaal bestuur in de mate van het mogelijke een alternatief voor. Voor de verplaatste activiteit geldt de laagste retributie van beide reservaties.
Artikel 8
De gebruiker ontvangt maandelijks een factuur voor het gebruik van de gemeentelijke accommodaties tijdens de voorbije maand.
Artikel 9
Annuleren kan kosteloos tot 1 maand voor de datum van de reservatie. Bij annulatie minder dan 1 maand vooraf blijft 50% van de retributie verschuldigd. Indien minder dan 1 week vooraf wordt geannuleerd, blijft het volledige gebruikerstarief verschuldigd. Indien er duidelijk sprake is van overmacht (bijvoorbeeld indien een beoogd evenement niet kan doorgaan om een reden die volledig buiten de wil of invloed van de organisator valt), zullen geen annulatiekosten aangerekend worden. Elk geval van overmacht wordt behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
Bij veelvuldig annuleren of niet opdagen zonder voorafgaande verwittiging, kan het college van burgemeester en schepenen de gebruiker uitsluiten van toekomstig gebruik.
2.2. Toegang
Artikel 10
De gebruiker kan de sleutel, toegangsbadge of -code van de betreffende accommodatie na afspraak afhalen bij de afdeling Vrije Tijd op de dag van de geplande activiteit of de laatste werkdag voor de activiteit indien deze doorgaat tijdens het weekend of op een feestdag. De sleutel of toegangsbadge moet na afspraak terugbezorgd worden op de eerste werkdag na de activiteit.
Artikel 11
De gebruiker is bij verlies van de sleutel of een badge een vergoeding verschuldigd zoals vastgelegd in het retributiereglement. Deze vergoeding wordt verhoogd met de kosten voor het plaatsen van nieuwe sloten en de aanmaak van nieuwe sleutels.
2.3. Richtlijnen voor het gebruik
Artikel 12
Het klaarzetten en ontruimen van de zaal (inclusief koel zetten van dranken) moet tijdens de gereserveerde uren gebeuren. Elke aanwezigheid buiten de toegestane gebruiksduur is verboden.
Artikel 13
§ 1. De gebruiker mag geen lokalen gebruiken waarvan het gebruik niet werd aangevraagd. Indien de gebruiker lokalen gebruikt waarvoor geen toelating werd gevraagd, zal het gebruik van deze ruimtes aan dubbel tarief aangerekend worden.
§ 2. De lokalen mogen enkel gebruikt worden voor activiteiten waarvoor het lokaal bestuur toelating gaf. Indien de infrastructuur niet overeenkomstig de aanvraag gebruikt wordt, zal er een boete van € 250 opgelegd worden. Bijkomend kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de gebruiker van toekomstig gebruik uit te sluiten.
Artikel 14
Het college van burgemeester en schepenen kan activiteiten die in strijd zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of de openbare orde of goede zeden in het gedrang brengen, verbieden.
Artikel 15
Het gebouw mag niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden.
Artikel 16
Het lokaal bestuur betaalt een jaarvergunning Sabam en billijke vergoeding voor de Zwalmparel en GC De Munk. Organisatoren van fuiven, live optredens, theatervoorstellingen moeten wel nog een vergunning aanvragen.
Artikel 17
De gebruiker is vrij om een drankenleverancier te kiezen, maar kan ook samenwerken met de leverancier van het lokaal bestuur tegen gunstige tarieven. De gebruiker moet zelf de nodige afspraken maken omtrent het leveren en ophalen van dranken.
Artikel 18
Het gebruik van wegwerpartikelen voor catering is verboden. De gebruiker moet met glazen, herbruikbare bekers, bestek en borden werken.
Artikel 19
Affiches, versieringen en aankondigingen mogen uitsluitend aangebracht zonder schade toe te brengen aan de infrastructuur.
Artikel 20
Voor de organisatie van een evenement of fuif zijn een aantal aanvragen en vergunningen nodig. Organisatoren moeten een algemene aanvraag voor evenementen minstens 8 weken op voorhand indienen via de daarvoor bestemde kanalen van de afdeling Vrije Tijd.
Artikel 21
De gebruiker dient ervoor te zorgen dat de geluidsoverdracht naar de buurt binnen de reglementering op de geluidshinder (wet geluidshinder en VLAREM) valt. Bij die evenementen waar elektronisch versterkte muziek niet de hoofdzaak is bv. achtergrondmuziek zal de norm van 85dB(A) LAeq, 15 min van toepassing zijn. Het geluidsniveau dient onder deze norm te blijven. Voor muziekactiviteiten, waar elektronisch versterkte muziek gespeeld wordt, waar het geluidsniveau > 85dB(A) LAeq, 15 min bedraagt, moet een afwijking geluid aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen. Afhankelijk van het gewenste geluidsniveau gelden verschillende verplichtingen.
2.4. Schoonmaak
Artikel 22
§1. De gebruiker kan kiezen om de lokalen ofwel zelf te poetsen ofwel door de gemeentelijke diensten volgens de tarieven vastgelegd in het retributiereglement. De gebruiker maakt zijn keuze bekend bij de aanvraag.
§2. Bij meerdere activiteiten tijdens één weekend in de Zwalmparel zijn alle gebruikers verplicht de infrastructuur te laten poetsen door de gemeentelijke diensten.
Artikel 23
§1. De gebruiker moet het gebouw en de omgeving onmiddellijk na de activiteit in ordelijke staat achterlaten ook al werd overeengekomen dat de eindschoonmaak door de gemeentelijke diensten gebeurt. Dit betekent:
§2. Wie kiest om zelf te poetsen, moet ook het sanitair schoonmaken en de lokalen nat reinigen.
§3. In elke accommodatie is daartoe het nodige poetsmateriaal voorzien.
Artikel 24
Indien het materiaal niet teruggeplaatst is zoals het hoort en/of de lokalen onvoldoende of niet werden gepoetst, dan zullen de personeelskosten aangerekend worden, zoals vastgelegd in het retributiereglement.
2.5. Schade en verantwoordelijkheid
Artikel 25
De gebruiker vergewist zich vóór de activiteit van de staat van de infrastructuur en de inboedel (tafels, stoelen, glazen …). Schade of gebreken moeten onmiddellijk gemeld worden aan de afdeling Vrije Tijd. Zoniet kan de gebruiker zelf aansprakelijk gesteld worden voor de schade.
Artikel 26
De gebruiker is aansprakelijk voor alle door hem en/of zijn publiek aangerichte schade aan het gebouw, materiaal, meubilair e.d. De kosten voor het herstel van de schade zullen aan de gebruiker gefactureerd worden. De gebruiker mag in geen geval de schade of het defect zelf herstellen of de herstelling in zijn opdracht door derden laten uitvoeren.
Artikel 27
De gebruiker is verantwoordelijk voor het materiaal dat hij meebrengt en moet dit na de activiteit ook onmiddellijk verwijderen zowel in als rond het gebouw. Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of schade aan het materiaal van de gebruiker.
2.6. Veiligheidsbepalingen
Artikel 28
De gebruiker moet bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen treffen om de veiligheid van de bezoekers en de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen:
2.7. Verzekeringen
Artikel 29
§1. De gebruiker is verplicht zich te laten verzekeren voor burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid en moet hiervan een bewijs voorleggen.
§2. De gebouwen zelf zijn door het lokaal bestuur verzekerd met een uitgebreide brandverzekering.
§3. Bij een tijdelijke tentoonstelling is de gebruiker verplicht de tentoongestelde voorwerpen voldoende te verzekeren en dit met een verzekeringspolis “alle risico’s”
3. Slotbepalingen
Artikel 30
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit reglement en ertoe gemachtigd in alle onvoorziene gevallen de nodige beslissingen te nemen.
Artikel 31
Bij juridische betwisting tussen gebruiker en het lokaal bestuur Zwalm over een van de voorgaande artikels zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen bevoegd.
Individuele fiche De Zwalmparel
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Zwalmparel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement..
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. Er zijn maximaal 521 mensen tegelijk toegelaten in de Zwalmparel.
Bestemming
De Zwalmparel mag gebruikt worden voor
Bij de organisatie van fuiven gelden een aantal bijkomende bepalingen:
Gebruik drankbergingen
Bij het gebruik van drank krijgt de gebruiker een drankenberging toegewezen. De gebruiker staat zelf in voor de afspraken met de drankenleverancier omtrent het leveren en ophalen van de dranken. Enkel hiervoor kan de gebruiker buiten de toegestane gebruiksduur toegang krijgen tot het gebouw. De drankenvoorraad en andere toebehoren worden onmiddellijk in de drankenberging gezet en belemmeren in geen geval de toegang in andere ruimtes.
Individuele fiche GC De Munk
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van GC De Munk samen met het gebruiksreglement en het retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer:
Bestemming
GC De Munk mag enkel gebruikt worden voor culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, kooklessen …
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Particulieren, zelfstandigen en bedrijven van binnen en buiten Zwalm kunnen geen gebruik maken van de lokalen in GC De Munk.
Toegang
De vereniging ontvangt bij periodieke huur 2 toegangsbadges om in het gemeenschapscentrum binnen te kunnen. Indien een vereniging meer dan 2 toegangsbadges nodig heeft, kunnen deze tegen de prijs die in het retributiereglement werd vastgelegd, besteld worden. Deze geven enkel toegang binnen de aangegeven gebruiksuren en lokalen.
Vaste gebruikers kunnen met behulp van de toegangsbadge elke dag tussen 7 uur en 24 uur binnen in de inkom van het gebouw (gebruik toiletten en toegang lockers) en aan de
achterzijde van het gebouw om drank in de drankenbergingen te brengen en/of de koelkasten aan te vullen (dit mag vanaf 1 dag voor de activiteit). Behalve deze ruimten is er buiten de gereserveerde uren geen toegang tot het gemeenschapscentrum.
De organisatie duidt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt voor het lokaal bestuur.
Reservatie van berging, locker en koelkast
In het gebouw zijn 4 grote bergingen (2 aanpalend aan zaal Stampkot, 2 aanpalend aan zaal Peerdestok 2), 4 drankbergingen aanpalend aan zalen Peerdestok en lockers (alle zalen).
De reservaties worden aan de Afdeling Vrije Tijd gericht door dit aan te duiden bij de aanvraag voor huur van de zaal.
Bij gebruik van de berging dient bij de aanvraag uitgelegd te worden wat er opgeslagen zal worden. De drankbergingen worden aangeduid door gemeente Zwalm bij levering van de drank. Per vereniging kunnen maximaal 5 lockers (in kolom) vastgelegd worden.
De Afdeling Vrije Tijd heeft de mogelijkheid om tijdens de gereserveerde periode de berging terug vrij te laten maken en lockers toe te wijzen indien de capaciteit van de berging te beperkt wordt gebruikt.
De bergingen zijn via dezelfde toegangsbadge bereikbaar, de lockers via een cijferslot. Indien het gebruik van koelkasten nodig is tijdens de activiteit in 1 of beide Peerdestokzalen, moet dit ook aangegeven worden bij de aanvraag.
Richtlijnen voor het gebruik
De gebruiker mag niets bevestigen op de ramen. Dit zorgt voor thermische spanning in het raam waardoor deze kunnen breken. Ook de zonneweringen moeten ofwel volledig omhoog of volledig omlaag geplaatst worden.
Afval
Glas, pmd, restafval, papier en karton worden ingezameld, gesorteerd en ondergebracht in de corresponderende afvalbak op de afvalkade in de buitenberging.
Individuele fiche kerk Sint-Pietersbandenkerk Dikkele
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Pietersbandenkerk van Dikkele samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
De kerk van Dikkele kan gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sanitair
In de kerk is slechts 1 toilet aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Gebruik orgel
Het orgel is bespeelbaar. Indien een gebruiker het orgel wenst te bespelen, moet men een attest van bekwaamheid (bijvoorbeeld diploma muziekacademie) kunnen voorleggen.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Parkeren
Aan de kerk is weinig tot geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Individuele fiche Sint-Martinuskerk Meilegem
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Martinuskerk van Meilegem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het onroerend goed wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Meilegem gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Individuele fiche Sint-Dionysiuskerk Roborst
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Dionysiuskerk van Roborst samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
De kerk van Roborst kan gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Parkeren
Aan de kerk is weinig tot geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Individuele fiche kerk Sint-Blasius-Boekel
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de kerk van Sint-Blasius-Boekel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Sint-Blasius-Boekel gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Individuele fiche kerk Sint-Denijs-Boekel
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de kerk van Sint-Denijs-Boekel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum … personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Sint-Denijs-Boekel gebruikt worden voor
Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.
Eten en drinken
Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Sanitair
In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Individuele fiche Sint-Margarethakapel Wijlegem
De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Margarethakapel van Wijlegem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.
Capaciteit
De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kapel zijn maximum 49 personen tegelijk toegelaten.
Bestemming
De kapel mag enkel gebruikt worden voor
In een (lang) weekend kan er slechts 1 activiteit plaatsvinden.
Eten en drinken
In de kapel mag geen eten of drinken geserveerd worden. Dit kan enkel buiten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.
Sanitair
In de kapel is geen sanitair of stromend water aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.
Sabam en billijke vergoeding
Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.
Parkeren
Aan de kerk is geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Schoonmaak
De gebruiker moet de kapel na de activiteit in ordelijke staat, zoals vermeld in het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm, achterlaten. Eindschoonmaak gebeurt door de gemeentelijke diensten en is inbegrepen in de retributie.
Art. 1 - De gemeenteraad beslist het gehercoördineerde gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Art. 2 - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.