De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil voor de periode 01.01.2026 tot en met 31.12.2031.
De gemeente staat in voor de afvalinzameling huis-aan-huis en via het containerpark. Ze doet daarvoor beroep op het intergemeentelijk samenwerkingsverband I.Vl.A. Afvalinzameling is een dienstverlening aan de burger met een grote kost. De gemeente wenst inzake afvalinzameling het sensibiliserend principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.
I.Vl.A heeft in 2025 de tarifering voor het huishoudelijk afval geëvalueerd in haar werkingsgebied onder de invloed van het lokaal Materialenplan 2023-2030 en de Europese regelgeving die Vlaanderen verplicht om het bioafval (GFT) uit het restafval te halen samen met reductiedoelstellingen. Aan de inzameling en verwerking van de selectieve stromen zijn kosten verbonden, alsook aan de intrede van GFT-ophaling en verwerking. We willen het principe van 'de vervuiler betaalt' blijven hanteren en de burger zoveel mogelijk te responsabiliseren voor het afval dat men produceert. Dit maakt het systeem rechtvaardiger en zo wordt de afvalbewuste burger beloond ten opzichte van de grotere vervuilers. Om scheiding tussen de stromen huisvuil en GFT aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor GFT lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Vanaf juni 2025 start IVLA met een intensieve communicatiecampagne voor de inwoners (persoonlijke brief, affiches, media, ...). Ondertussen staat er al op de huidige afvalkalender van 2025 een pagina vol met informatie (laatste pagina). Bedrijven en scholen worden in het najaar gecontacteerd. Een GFT container wordt gratis ter beschikking gesteld. Elk aansluitpunt krijgt een GFT container, afgestemd en gelijkgesteld op het volume van de restafvalcontainer tot maximaal 120L. Inwoners die geen GFT container wensen moeten dit melden via de aangewezen kanalen.
Er wordt daarom voorgesteld om op intercommunaal niveau volgende wijzigingen door te voeren vanaf 01.01.2026:
restafval:
- de prijs per kilogram aangeboden afval te verhogen van € 0,32 naar € 0,40
- de prijs per aanbieding wijzigen naar € 0,50 ongeacht het volume
- maandelijkse minimumfactuur van € 0,75 behouden
gft:
- de prijs per kilogram aangeboden afval te zetten op € 0,33
- maandelijks vast recht van € 0,50
grofvuil:
- de prijs per afroep te verhogen van € 30 naar € 75
De huis-aan-huisinzameling van snoeihout op afroep zal worden stopgezet.
In functie van de opening van het nieuwe containerpark wordt het reglement mogelijks nog aangepast.
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2023-2025.
Brief I.Vl.A. van 14.04.2025 inzake het voorstel uniforme afvaltarieven (huis-aan-huis) vanaf 2026
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialendecreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Lokaal Materialenplan 2023-2030
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18.12.2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
De omzendbrief van 15.02 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit
Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil voor de periode 01.01.2026 tot en met 31.12.2031
Algemeen
Art. 1 - Met ingang van 01.01.2026 en eindigend op 31.12.2031 wordt een belasting geheven op het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil/oude metalen.
Art. 2 - §1. De belasting is verschuldigd per aansluitpunt in de gemeente.
§2. Als belastingsplichtige bij een aansluitpunt wordt beschouwd:
eenieder die als referentiepersoon van een gezin is ingeschreven in de gemeente voor een periode van minimum één dag. De inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of het wachtregister is beslissend. Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die - al dan niet door familiebanden gebonden - gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
§3. Als belastingsplichtige wordt eveneens beschouwd:
eenieder (fysiek persoon of rechtspersoon) die zich vrijwillig kenbaar maakt (bijvoorbeeld handelaars, zelfstandigen, KMO’s, tweede verblijvers, openbare diensten uitgezonderd gemeentebestuur en O.C.M.W. alsook kerkfabrieken, (onderwijs)instellingen, verenigingen, toekomstige inwoners die woning kochten of huren, openbare of private tehuizen,…).
Art. 3 - §1. De belasting, zoals bepaald in artikelen 5, 6, 8, 9, en 10 van dit reglement, wordt ingevorderd door middel van een kohier dat jaarlijks opgemaakt en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.
Het kohier is samengesteld uit:
- maandelijkse minimumbelasting voor de ophaling aan huis van restafval en het maandelijkse vaste recht voor GFT;
- de belasting voor de geregistreerde gewichten van het restafval en GFT dat aan huis wordt opgehaald;
- de belasting voor de aanbieding van de container voor restafval;
- maandelijkse minimumbelasting voor het gebruik van het containerpark en de ophaling aan huis van grof vuil/oude metalen via het afvalkrediet;
- de belasting voor het afval dat op het containerpark werd aangeboden;
- de belasting voor het ophalen aan huis van grof vuil/oude metalen.
§2. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Art. 4 - Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen zijn van toepassing op dit belastingreglement.
Ophalen en verwijderen van het restafval via de huis-aan-huisinzameling
Art. 5 - §1. Per aansluitpunt wordt gratis één container voor restafval (40-120-240 liter) en één container voor GFT (40-120 liter) ter beschikking gesteld.
§2. Een 1100 liter container voor restafval wordt gratis ter beschikking gesteld van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en grotere appartementsblokken, op hun verzoek.
§3. Het bedrag van de belasting wat betreft de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
Voor restafval:
- per aanbieding van een container: € 0,50 ongeacht het volume van de container.
- per kilogram aangeboden afval: € 0,40
- maandelijks minimumbedrag per aansluitpunt: € 0,75
Voor groente-, fruit- en tuinafval:
- per kilogram aangeboden afval: € 0,33
- maandelijks vast recht per aansluitpunt: € 0,50
§4. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Afvalkrediet
Art. 6 - Elke belastingsplichtige betaalt maandelijks een minimumbedrag per aansluitpunt van € 3,00. Dit vormt het afvalkrediet waarmee belastingsplichtigen afval kunnen brengen naar het containerpark of ophalingen aan huis kunnen aanvragen voor grof vuil.
Brengen van afval naar het containerpark.
Art. 7 - De fracties die gratis naar het containerpark kunnen worden gebracht zonder dat deze worden aangerekend op de afvalfactuur, worden opgesomd in de onderstaande tabel. Voor sommige van deze fracties gelden maximale toegelaten hoeveelheden:
gratis fracties |
maximaal toegelaten hoeveelheid |
papier en karton |
/ |
hol glas |
/ |
oude metalen |
/ |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur) |
/ |
luier- en incontinentiemateriaal |
/ |
autobanden |
maximaal 4 banden |
piepschuim |
/ |
textiel |
/ |
accu’s |
maximaal 1 accu |
batterijen |
/ |
KGA (motorolie) |
10 liter |
KGA (frituurolie) |
5 liter |
KGA (algemeen) |
5 stuks |
KGA (TL-lamp, UV-lamp,…) |
5 stuks |
herbruikbare materialen, kringloopgoederen |
/ |
matrassen (droge) |
/ |
Art. 8 - De betalende fracties en het tarief per kubieke meter worden opgesomd in onderstaande tabel. Het totaal te betalen bedrag wordt evenredig bepaald aan de totale hoeveelheid afval die wordt binnengebracht.
fractie |
Tarief per kubieke meter (€) |
vlak glas |
2,50 |
tuinafval en snoeihout |
2,50 |
bouw- en sloopafval (excl. zuiver steenpuin) |
2,50 |
houtafval |
2,50 |
boomstronken |
2,50 |
grof huisvuil |
10,00 |
porselein |
2,50 |
gips en cellenbeton |
2,50 |
harde plastics |
2,50 |
zuiver steenpuin |
2,50 |
Art. 9 - Iedere belastingplichtige heeft recht op het gratis aanbrengen van 1 m³ gebonden asbest per kalenderjaar. Voor bijkomende aangebrachte hoeveelheden gebonden asbest geldt het tarief van € 2,50 per kubieke meter. Enkel verpakte asbest kan aangebracht worden.
Ophalen en verwijderen van grof vuil via de huis-aan-huisinzameling op aanvraag
Art. 10 - De ophaling van grof vuil geschiedt op uitdrukkelijk verzoek van de belastingsplichtige. Het bedrag van de belasting wat betreft de afroep op aanvraag voor de inzameling van grof vuil via de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van grof vuil : € 75,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter grof vuil worden aangeboden, en maximum 6 keer per jaar.
Art. 1 - §1 Het aangepast en gehercoördineerde afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil voor de periode 01.01.2026 tot en met 31.12.2031 wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.01.2026
Art. 3 - Een afschrift zal ook worden overgemaakt aan I.VL.A.