Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.05.2025 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.
Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.05.2025.
Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 27.05.2025 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=0hGsu4xI3pA&t=4208s
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 18 sec
Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27.05.2025 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.
Guido De Temmerman, schepen
De jaarrekening (deel gemeente) voor het jaar 2024 wordt ter vaststelling voorgelegd. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Het ontwerp van de rekening werd minstens 14 dagen voor de vergadering aan ieder raadslid bezorgd.
Jaarrekening 2024 en bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, inzonderheid artikel 41 lid 2, 3° en artikel 249
Besluit Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen
Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 1 min 19 sec - 8 min 56 sec
Enig art. – De jaarrekening 2024 (deel gemeente) wordt vastgesteld.
Tom Van Canneyt, schepen
De gemeente staat in voor de afvalinzameling huis-aan-huis en via het containerpark. Ze doet daarvoor beroep op het intergemeentelijk samenwerkingsverband I.Vl.A. Afvalinzameling is een dienstverlening aan de burger met een grote kost. De gemeente wenst inzake afvalinzameling het sensibiliserend principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.
I.Vl.A heeft in 2025 de tarifering voor het huishoudelijk afval geëvalueerd in haar werkingsgebied onder de invloed van het lokaal Materialenplan 2023-2030 en de Europese regelgeving die Vlaanderen verplicht om het bioafval (GFT) uit het restafval te halen samen met reductiedoelstellingen. Aan de inzameling en verwerking van de selectieve stromen zijn kosten verbonden, alsook aan de intrede van GFT-ophaling en verwerking. We willen het principe van 'de vervuiler betaalt' blijven hanteren en de burger zoveel mogelijk te responsabiliseren voor het afval dat men produceert. Dit maakt het systeem rechtvaardiger en zo wordt de afvalbewuste burger beloond ten opzichte van de grotere vervuilers. Om scheiding tussen de stromen huisvuil en GFT aan te moedigen, is het aangewezen dat de tarieven voor GFT lager liggen dan de tarieven voor huisvuil.
Vanaf juni 2025 start IVLA met een intensieve communicatiecampagne voor de inwoners (persoonlijke brief, affiches, media, ...). Ondertussen staat er al op de huidige afvalkalender van 2025 een pagina vol met informatie (laatste pagina). Bedrijven en scholen worden in het najaar gecontacteerd. Een GFT container wordt gratis ter beschikking gesteld. Elk aansluitpunt krijgt een GFT container, afgestemd en gelijkgesteld op het volume van de restafvalcontainer tot maximaal 120L. Inwoners die geen GFT container wensen moeten dit melden via de aangewezen kanalen.
Er wordt daarom voorgesteld om op intercommunaal niveau volgende wijzigingen door te voeren vanaf 01.01.2026:
restafval:
- de prijs per kilogram aangeboden afval te verhogen van € 0,32 naar € 0,40
- de prijs per aanbieding wijzigen naar € 0,50 ongeacht het volume
- maandelijkse minimumfactuur van € 0,75 behouden
gft:
- de prijs per kilogram aangeboden afval te zetten op € 0,33
- maandelijks vast recht van € 0,50
grofvuil:
- de prijs per afroep te verhogen van € 30 naar € 75
De huis-aan-huisinzameling van snoeihout op afroep zal worden stopgezet.
In functie van de opening van het nieuwe containerpark wordt het reglement mogelijks nog aangepast.
Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2022 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2023-2025.
Brief I.Vl.A. van 14.04.2025 inzake het voorstel uniforme afvaltarieven (huis-aan-huis) vanaf 2026
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialendecreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Lokaal Materialenplan 2023-2030
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18.12.2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
De omzendbrief van 15.02 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit
Emmy Herregodts, Peter Van Den Haute, Eric De Vriendt, Francia Neirinck, Tom Van Canneyt, Angélique De Clercq, Matthijs Verschraegen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 8 min 57 sec - 42 min 22 sec
Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil voor de periode 01.01.2026 tot en met 31.12.2031
Algemeen
Art. 1 - Met ingang van 01.01.2026 en eindigend op 31.12.2031 wordt een belasting geheven op het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil/oude metalen.
Art. 2 - §1. De belasting is verschuldigd per aansluitpunt in de gemeente.
§2. Als belastingsplichtige bij een aansluitpunt wordt beschouwd:
eenieder die als referentiepersoon van een gezin is ingeschreven in de gemeente voor een periode van minimum één dag. De inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of het wachtregister is beslissend. Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die - al dan niet door familiebanden gebonden - gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
§3. Als belastingsplichtige wordt eveneens beschouwd:
eenieder (fysiek persoon of rechtspersoon) die zich vrijwillig kenbaar maakt (bijvoorbeeld handelaars, zelfstandigen, KMO’s, tweede verblijvers, openbare diensten uitgezonderd gemeentebestuur en O.C.M.W. alsook kerkfabrieken, (onderwijs)instellingen, verenigingen, toekomstige inwoners die woning kochten of huren, openbare of private tehuizen,…).
Art. 3 - §1. De belasting, zoals bepaald in artikelen 5, 6, 8, 9, en 10 van dit reglement, wordt ingevorderd door middel van een kohier dat jaarlijks opgemaakt en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.
Het kohier is samengesteld uit:
- maandelijkse minimumbelasting voor de ophaling aan huis van restafval en het maandelijkse vaste recht voor GFT;
- de belasting voor de geregistreerde gewichten van het restafval en GFT dat aan huis wordt opgehaald;
- de belasting voor de aanbieding van de container voor restafval;
- maandelijkse minimumbelasting voor het gebruik van het containerpark en de ophaling aan huis van grof vuil/oude metalen via het afvalkrediet;
- de belasting voor het afval dat op het containerpark werd aangeboden;
- de belasting voor het ophalen aan huis van grof vuil/oude metalen.
§2. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Art. 4 - Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen zijn van toepassing op dit belastingreglement.
Ophalen en verwijderen van het restafval via de huis-aan-huisinzameling
Art. 5 - §1. Per aansluitpunt wordt gratis één container voor restafval (40-120-240 liter) en één container voor GFT (40-120 liter) ter beschikking gesteld.
§2. Een 1100 liter container voor restafval wordt gratis ter beschikking gesteld van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en grotere appartementsblokken, op hun verzoek.
§3. Het bedrag van de belasting wat betreft de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
Voor restafval:
- per aanbieding van een container: € 0,50 ongeacht het volume van de container.
- per kilogram aangeboden afval: € 0,40
- maandelijks minimumbedrag per aansluitpunt: € 0,75
Voor groente-, fruit- en tuinafval:
- per kilogram aangeboden afval: € 0,33
- maandelijks vast recht per aansluitpunt: € 0,50
§4. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Afvalkrediet
Art. 6 - Elke belastingsplichtige betaalt maandelijks een minimumbedrag per aansluitpunt van € 3,00. Dit vormt het afvalkrediet waarmee belastingsplichtigen afval kunnen brengen naar het containerpark of ophalingen aan huis kunnen aanvragen voor grof vuil.
Brengen van afval naar het containerpark.
Art. 7 - De fracties die gratis naar het containerpark kunnen worden gebracht zonder dat deze worden aangerekend op de afvalfactuur, worden opgesomd in de onderstaande tabel. Voor sommige van deze fracties gelden maximale toegelaten hoeveelheden:
| gratis fracties |
maximaal toegelaten hoeveelheid |
| papier en karton |
/ |
| hol glas |
/ |
| oude metalen |
/ |
| AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur) |
/ |
| luier- en incontinentiemateriaal |
/ |
| autobanden |
maximaal 4 banden |
| piepschuim |
/ |
| textiel |
/ |
| accu’s |
maximaal 1 accu |
| batterijen |
/ |
| KGA (motorolie) |
10 liter |
| KGA (frituurolie) |
5 liter |
| KGA (algemeen) |
5 stuks |
| KGA (TL-lamp, UV-lamp,…) |
5 stuks |
| herbruikbare materialen, kringloopgoederen |
/ |
| matrassen (droge) |
/ |
Art. 8 - De betalende fracties en het tarief per kubieke meter worden opgesomd in onderstaande tabel. Het totaal te betalen bedrag wordt evenredig bepaald aan de totale hoeveelheid afval die wordt binnengebracht.
| fractie |
Tarief per kubieke meter (€) |
| vlak glas |
2,50 |
| tuinafval en snoeihout |
2,50 |
| bouw- en sloopafval (excl. zuiver steenpuin) |
2,50 |
| houtafval |
2,50 |
| boomstronken |
2,50 |
| grof huisvuil |
10,00 |
| porselein |
2,50 |
| gips en cellenbeton |
2,50 |
| harde plastics |
2,50 |
| zuiver steenpuin |
2,50 |
Art. 9 - Iedere belastingplichtige heeft recht op het gratis aanbrengen van 1 m³ gebonden asbest per kalenderjaar. Voor bijkomende aangebrachte hoeveelheden gebonden asbest geldt het tarief van € 2,50 per kubieke meter. Enkel verpakte asbest kan aangebracht worden.
Ophalen en verwijderen van grof vuil via de huis-aan-huisinzameling op aanvraag
Art. 10 - De ophaling van grof vuil geschiedt op uitdrukkelijk verzoek van de belastingsplichtige. Het bedrag van de belasting wat betreft de afroep op aanvraag voor de inzameling van grof vuil via de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van grof vuil : € 75,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter grof vuil worden aangeboden, en maximum 6 keer per jaar.
Art. 1 - §1 Het aangepast en gehercoördineerde afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, GFT en grof vuil voor de periode 01.01.2026 tot en met 31.12.2031 wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur en treedt in werking op 01.01.2026
Art. 3 - Een afschrift zal ook worden overgemaakt aan I.VL.A.
Matthijs Verschraegen, burgemeester
De gemeente Zwalm doet voor het sanctioneren van GAS-overtredingen beroep op de provinciale sanctionerende GAS-ambtenaren.
Op 26.05.2025 ontvingen we een e-mail van POLIS (provincie Oost-Vlaanderen) met de vraag om over te gaan tot aanduiding van 2 bijkomende provinciale sanctionerende ambtenaren. Die aanwijzing van bijkomende sanctionerende ambtenaren is noodzakelijk om de continuïteit van de werking te verzekeren.
De aanwijzing van bijkomende sanctionerend ambtenaren maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met extra krachten.
De aanwijzing van bijkomende sanctionerende ambtenaren brengt geen bijkomende kosten met zich mee gezien het feit dat de gemeente betaalt per behandeld dossier.
E-mail van 26.05.2025 vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties
Provincieraadsbesluit van 21.05.2025 houdende "POLIS - Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) - Voordracht sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring"
Wet van 24.06.2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd ingevolge de Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties en inzonderheid artikel 6
Koninklijk besluit van 21.12.2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Eric De Vriendt, Peter Van Den Haute, Lieven De Pessemier, Matthijs Verschraegen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 42 min 23 sec - 46 min 42 sec
Art. 1- Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck worden aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Art. 2 - Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
- het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - departement POLIS - dienst Beleid en Ondersteuning - Cel Administratieve Sancties,
- de Voorzitter van het Politiecollege,
- de Procureur des Konings te Gent.
Tom Van Canneyt, schepen
Na de succesvolle acties van de voorbije jaren wil de gemeente de actie 'één gratis boom of 3 struiken voor elk Zwalms gezin' (per particulier adres) in 2025 herhalen. Op deze manier wordt er verdere uitvoering gegeven aan werf 1 van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 waarvoor de gemeente ook in 2025 nog subsidies kan ontvangen. De gemeente moet dit budget inzetten op 1 of meerdere werven uit het pact en dient hierover aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te rapporteren.
Werf 1 van dit pact “Laten we een boom opzetten” beoogt:
De inwoners krijgen de keuze uit 9 inheemse bomen en 6 inheemse struiksoorten.
De gemeente voorziet de nodige communicatie naar de inwoners en een ophaalmoment eind november.
Om het Zwalmse grondgebied zoveel mogelijk te verrijken met nieuwe bomen en struiken wordt voorgesteld om de deelnemers van de vorige jaren opnieuw toe te laten zodat wie opnieuw wenst deel te nemen, niet uit boot valt.
Gemeenteraadsbesluit van 24.11.2022 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Francia Neirinck, Peter Van Den Haute, Patrick Moreels, Tom Aelbrecht
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 46 min 43 sec - 56 min 13 sec
Art. 1 - De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het opzetten van de eenmalige actie 'één gratis boom of 3 struiken voor elk Zwalms gezin' in het jaar 2025. Het ontvangen van één gratis boom of 3 gratis struiken is onderhevig aan volgende voorwaarden:
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitwerking van de actie.
Tom Van Canneyt, schepen
Ondanks het beperkte succes van de vorige ‘Elke weide een boom’-actie, wil de gemeente het initiatief herhalen.
Deze keer wordt de actie opengetrokken en loopt ze voortaan onder de naam ‘Bedrijvig Groen’.
Ze richt zich tot zelfstandigen, ondernemers en landbouwers die hun bedrijfssite, handelszaak, winkelparking, erf of andere buitenruimte willen verfraaien en schaduw willen creëren.
Veel landbouwers beschikken immers over verloren hoekjes rond hun erf of op landbouwpercelen. Deze zones leveren vaak weinig op vanwege de moeilijke bereikbaarheid of zijn al deels in gebruik als groenscherm – iets wat nu verder kan worden uitgebreid. Door bomen als groenscherm aan te planten, wordt de actie ook interessant voor professionelen en bedrijven.
In de vernieuwde ‘Bedrijvig Groen’-actie is het bovendien mogelijk om solitaire bomen aan te planten, wat extra flexibiliteit biedt. Denk bijvoorbeeld aan een boom solitair in het landschap of op een private parking.
Met deze actie wordt er ook verdere uitvoering gegeven aan werf 1 van het Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 waarvoor de gemeente ook in 2025 nog subsidies kan ontvangen. De gemeente moet dit budget inzetten op 1 of meerdere werven uit het pact en dient hierover aan het Agentschap Binnenlands Bestuur te rapporteren.
Werf 1 van dit pact “Laten we een boom opzetten” beoogt:
De landbouwers, professionelen en bedrijven kunnen tot maximum 3 bomen kiezen uit een selectie van 7 inheemse soorten.
De gemeente voorziet de nodige communicatie en een ophaalmoment eind november.
Gemeenteraadsbesluit van 24.11.2022 houdende goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Francia Neirinck, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Angélique De Clercq, Lieven De Pessemier
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 56 min 14 sec - 1 u 1 min 0 sec
De gemeenteraad wordt geschorst na dit agendapunt voor de behandeling van de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 1 - De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het opzetten van de eenmalige actie ‘Bedrijvig Groen’ in het jaar 2025. Het ontvangen van maximaal 3 gratis bomen is onderhevig aan volgende voorwaarden:
De actie is voorbehouden aan landbouwers die gedomicilieerd zijn in Zwalm, aan landbouwers van buiten de gemeente met percelen in Zwalm, en aan professionelen en bedrijven met een terrein op het grondgebied van Zwalm.
De bomen worden volgens de regels van de kunst aangeplant op een perceel op het grondgebied van Zwalm en krijgen, waar nodig, vraatbescherming.
De aanvrager haalt het plantgoed af tijdens het voorziene afhaalmoment.
Per landbouwer, professioneel of bedrijf kan eenmalig maximaal drie bomen naar keuze worden aangevraagd.
Geïnteresseerden dienen zich vooraf in te schrijven via het voorziene formulier op de website.
Art. 2 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitwerking van de actie.
Guido De Temmerman, schepen
Artikel 249 van het decreet lokaal bestuur bepaalt in §3 :
"De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn."
De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad van heden stelden de jaarrekening vast, elk voor zijn bestuur.
De geconsolideerde jaarrekening (deel gemeente + OCMW) voor het jaar 2024 kan derhalve ter goedkeuring worden voorgelegd. De geconsolideerde rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De financiële toestand van de jaarrekening duidt op een gezonde situatie met een gezonde autofinancieringsmarge en goed resultaat op kasbasis.
Het ontwerp van de rekening werd minstens 14 dagen voor de vergadering aan ieder raadslid bezorgd.
Geconsolideerde jaarrekening 2024 en bijhorende stukken
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, inzonderheid artikel 41 lid 2, 3° en artikel 249
Besluit Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen
Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Geen
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 1 u 2 min 48 sec - 1 u 3 min 9 sec
Art. 1 - De geconsolideerde jaarrekening en jaarrekening 2024 (deel OCMW) wordt goedgekeurd.
Art. 2 – De geconsolideerde jaarrekening 2024 en bijhorende bijlagen zal worden gepubliceerd op onze website binnen de wettelijke termijnen en worden overgemaakt aan de toeziende overheid in de voorgeschreven vorm.
Raadslid Eric De Vriendt
De Vlaamse Regering heeft op 23 mei 2025 de conceptnota “Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma - ‘vrijwilligerskorpsen’” aangenomen. Deze conceptnota kadert in het Vlaams Defensieplan van de Vlaamse Regering (VR dd. 4 april 2025). Eén van de tien kernpijlers van dit overheidsbreed beleidsplan is het versterken van onze burgerlijke weerbaarheid. Veiligheid is immers één van de kerntaken van de overheid. Onze samenleving weerbaar maken in noodsituaties begint bij het versterken van de veerkracht van burgers en maatschappelijke structuren.
Met deze conceptnota geeft de Vlaamse Regering het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma voorzien in het Defensieplan concreet vorm. Omdat elke gemeente getroffen kan worden door een noodsituatie en op dat moment als eerste bestuursniveau aan zet is, kiest de Vlaamse Regering daarbij voor de uitbouw van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen die onmiddellijk kunnen ingeschakeld worden in het kader van noodhulpverlening, onder coördinatie van de lokale besturen.
De Vlaamse overheid voorziet in financiering voor de basiswerking van het model, met name de kosten voor de applicatie, het aanbod van de basisvorming, jaarlijkse bijscholingen en simulaties en de crisisbeheerders. Concreet kan elk lokaal bestuur dat beslist om een vrijwilligerskorps met een minimale omvang van 10 leden op te richten, beroep doen op de ondersteuning vanuit de Vlaamse overheid. In een eerste fase wordt voorziet in ondersteuning voor de uitbouw van een gemeentelijk korps tot maximaal 80 leden. De doelstelling is daarbij uitdrukkelijk om geïnteresseerde lokale besturen maximaal te ontlasten in noodsituaties:
− Voor de organisatie van de opleidingen kunnen lokale besturen beroep doen op de expertise van hulpverleningsorganisaties, zoals het Rode Kruis Vlaanderen en het Vlaams Kruis. De opleiding voor de vrijwilligers bestaat uit een basisopleiding EHBO, een jaarlijkse bijscholing en een simulatie-oefening;
− Bij elke noodsituatie komt er een coördinator van het Rode Kruis Vlaanderen ter plaatse voor aansturing;
− De rekrutering, registratie (inclusief verzekering), coördinatie tijdens een crisis en de omkadering en nazorg achteraf, verlopen via de digitale crisistool, waarop lokale besturen eenvoudig hun hulpvraag kunnen lanceren.
De effectieve opstart van de opleidingen voor de vrijwilligerskorpsen wordt verwacht tegen najaar 2025.
In het licht van het bovenstaande,
verwelkomt Zwalm de aandacht voor burgerlijke weerbaarheid in het kader van het Vlaams Defensieplan in het algemeen, en de concrete uitwerking door De Vlaamse overheid van een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma dat voorziet in de oprichting en de uitbouw van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen;
onderschrijft Zwalm de noodzaak om in deze turbulente geopolitieke tijden in te zetten op het versterken van onze burgerlijke weerbaarheid in noodsituaties en de coördinerende rol die daarbij toekomt aan de lokale besturen;
erkent Zwalm de mogelijkheid van noodsituaties waarbij de diverse overheden en hulpdiensten ondersteuning van opgeleide vrijwilligers goed kunnen gebruiken, zoals overstromingen, grote stormen, maar evenzeer - al dan niet bewust toegebrachte - schade aan infrastructuur;
onderschrijft Zwalm - naast de evidente meerwaarde in het kader van noodhulp - ook de bijdrage die een gemeentelijk vrijwilligerskorps kan leveren om de band tussen inwoners en met de gemeente te versterken;
wenst Zwalm om die redenen dan ook actief mee te werken aan en gebruik te maken van de mogelijkheden die het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aan de lokale overheden biedt, om op het grondgebied van Zwalm een goed opgeleid korps van vrijwilligers uit te bouwen, dat beschikbaar is als er zich een noodsituatie zou voordoen;
ziet Zwalm de versterking van onze Vlaamse weerbaarheid niet als een éénmalige inzet en legt de focus daarom niet alleen op de oprichting van een vrijwilligerskorps, maar evenzeer op een duurzame werking ervan;
stelt Zwalm vast dat er vandaag reeds organisaties met een relevante werking in het kader van ondersteuning op logistiek, operationeel of medisch vlak bij noodsituaties op haar grondgebied actief zijn, waarvan de expertise en de knowhow voor de uitbouw van een performant vrijwilligerskorps onontbeerlijk is, en waarmee in dit verband optimaal dient te worden samengewerkt;
erkent Zwalm dat noodsituaties - en de bereidheid van inwoners om bijstand te verlenen wanneer die zich voordoen - zich niet beperken tot gemeentegrenzen en onderstreept daarom de nood aan een geharmoniseerde werking van vrijwilligerskorpsen zodat de korpsen van (buur)gemeenten vlot kunnen ondersteunen in geval van nood.
Voorstel tot beslissing:
− De gemeenteraad van Zwalm beslist zich te engageren tot de oprichting van een vrijwilligerskorps, en voor de uitwerking hiervan gebruik te maken van het kader van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma, zoals uitgewerkt door De Vlaamse overheid ;
− De gemeenteraad van Zwalm geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om een gemeentelijk vrijwilligerskorps op te richten en alle stappen te ondernemen die voor de voorbereiding daarvan nodig of nuttig zijn, waaronder met name:
− In overleg te gaan met de Vlaamse overheid om de werking en de modaliteiten van het vrijwilligerskorps te bespreken;
− Op www.rodekruis.be/vrijwilligerskorps aan te geven dat er interesse is om een gemeentelijke vrijwilligerskorps op te richten;
− In overleg te gaan met de bestaande vrijwilligerswerkingen op het grondgebied van de gemeente die relevant kunnen zijn in het kader van noodsituaties (bv. vrijwillige brandweer, …) om de daar aanwezige expertise en knowhow bij de uitbouw van een gemeentelijke vrijwilligerskorps optimaal te benutten, de goede samenwerking met deze organisaties op dit vlak te verzekeren en de noden van Zwalm waarvoor nuttig beroep gedaan zou kunnen worden op het aanbod van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma in kaart te brengen;
− De bestaande werking van hulpverleningsorganisaties op het grondgebied van de gemeente in kaart te brengen en verdere de (opleidings)noden waarvoor nuttig beroep gedaan zou kunnen worden op het aanbod van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma in kaart te brengen;
− In overleg te gaan met andere (buur)gemeenten die interesse tonen in de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps in het kader van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma, om bij de oprichting van een dergelijk korps in Zwalm te zorgen voor een optimale samenwerking bij een eventuele noodsituatie.
De conceptnota “Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma - ‘vrijwilligerskorpsen’” (VR 23 mei 2025)
Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Peter Van Den Haute, Koen Vlassenroot, Eric De Vriendt, Matthijs Verschraegen
Amendement ingediend door Matthijs Verschraegen, namens de fractie Open Vld Samen Sterk, ter vervanging van voorliggend ontwerp van besluit:
Artikel 1. De gemeenteraad van Zwalm beslist het engagement tot inzetten op het verhogen van burgerlijke weerbaarheid van het lokaal bestuur, onze inwoners en de lokale gemeenschap in functie van calamiteiten en noodsituaties en het engagement de oprichting van een vrijwilligerskorps, te onderzoeken, en om eventueel voor de uitwerking hiervan gebruik te maken van het kader van het Vlaams Burgerlijk Weerbaarheidsprogramma, dit zoals uitgewerkt door de Vlaamse overheid;
Artikel 2. De gemeenteraad van Zwalm vraagt in dat kader aan het college van burgemeester en schepenen:
1/ In te zetten op het verhogen van de gemeentelijke en lokale burgerlijke weerbaarheid in functie van calamiteiten en de mogelijkheid en het nut van de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps te onderzoeken;
2/ In overleg te gaan met de bestaande vrijwilligerswerkingen op het grondgebied van de gemeente die relevant kunnen zijn in het kader van noodsituaties om de daar aanwezige expertise en knowhow te bekijken en te bekijken welke rol zij kunnen spelen in het weerbaarder maken van onze gemeente en onze lokale gemeenschap in functie van calamiteiten;
3/ In overleg te gaan met alle actoren betrokken bij noodplanning;
4/ De bestaande werking van mogelijke hulpverleningsorganisaties op het grondgebied van de gemeente in kaart te brengen en de (opleidings)noden waarvoor nuttig beroep gedaan zou kunnen worden op het aanbod van het Vlaams Burgerlijk Weerbaarheidsprogramma in kaart te brengen;
5/ In overleg te gaan met andere gemeenten in de regio op het periodieke regio-overleg van de burgemeesters en algemeen directeuren rondom mogelijke acties en samenwerking in functie van noodplanning, verhogen van de lokale burgerlijke weerbaarheid, verhogen cyberveiligheid en continuïteit van werking en dienstverlening in de ruime zin bij calamiteiten en noodsituaties;
6/ Te bekijken of acties omtrent burgerlijke weerbaarheid dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan.
Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
De gemeenteraad werd even geschorst tijdens de behandeling van dit agendapunt.
Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P - tijdsblok audio: 1 u 3 min 10 sec - 1 u 25 min 50 sec
Art. 1 - De gemeenteraad van Zwalm beslist het engagement tot inzetten op het verhogen van burgerlijke weerbaarheid van het lokaal bestuur, onze inwoners en de lokale gemeenschap in functie van calamiteiten en noodsituaties en het engagement de oprichting van een vrijwilligerskorps, te onderzoeken, en om eventueel voor de uitwerking hiervan gebruik te maken van het kader van het Vlaams Burgerlijk Weerbaarheidsprogramma, dit zoals uitgewerkt door de Vlaamse overheid;
Art. 2 - De gemeenteraad van Zwalm vraagt in dat kader aan het college van burgemeester en schepenen:
1/ In te zetten op het verhogen van de gemeentelijke en lokale burgerlijke weerbaarheid in functie van calamiteiten en de mogelijkheid en het nut van de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps te onderzoeken;
2/ In overleg te gaan met de bestaande vrijwilligerswerkingen op het grondgebied van de gemeente die relevant kunnen zijn in het kader van noodsituaties om de daar aanwezige expertise en knowhow te bekijken en te bekijken welke rol zij kunnen spelen in het weerbaarder maken van onze gemeente en onze lokale gemeenschap in functie van calamiteiten;
3/ In overleg te gaan met alle actoren betrokken bij noodplanning;
4/ De bestaande werking van mogelijke hulpverleningsorganisaties op het grondgebied van de gemeente in kaart te brengen en de (opleidings)noden waarvoor nuttig beroep gedaan zou kunnen worden op het aanbod van het Vlaams Burgerlijk Weerbaarheidsprogramma in kaart te brengen;
5/ In overleg te gaan met andere gemeenten in de regio op het periodieke regio-overleg van de burgemeesters en algemeen directeuren rondom mogelijke acties en samenwerking in functie van noodplanning, verhogen van de lokale burgerlijke weerbaarheid, verhogen cyberveiligheid en continuïteit van werking en dienstverlening in de ruime zin bij calamiteiten en noodsituaties;
6/ Te bekijken of acties omtrent burgerlijke weerbaarheid dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan.
Namens de gemeenteraad,
Philip Lefever
Algemeen directeur
Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad