Terug
Gepubliceerd op 30/04/2025

Besluit  de gemeenteraad

di 29/04/2025 - 20:00

Gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten - goedkeuring

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, leden van het college van burgemeester en schepenen
Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Melkebeke, Gemeenteraadslid

De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markt en op het openbaar domein goed.

Voorwerp en motivering

Het huidig gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein dateert van 23.12.2008 en vergt aanpassingen op verschillende vlakken:

- wijzigingen wetgeving ambulante handel en kermisactiviteiten 2024 (bepalingen in het gemeentelijke reglement die niet meer stroken met de vernieuwde Vlaamse regelgeving werden uiteraard niet meer toegepast).  

- noodzaak van bijkomende bepalingen in functie van de organisatie van een wekelijkse markt te Munkzwalm.

Het college zal ook gemachtigd worden tot het vastleggen van de nodige retributies voor de standplaatsen, gebruik nutsvoorzieningen door marktkramers en dergelijke. De intentie hierbij is uitdrukkelijk het tot en met 30.04.2026 gratis te houden.

Verwijzingen

Gemeenteraadsbesluit van 23.12.2008 houdende goedkeuring van het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein
Gemeentelijk reglement ambulante handel
Plan marktplaats

Regelgeving

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023  artikelen 8 tot en met 10,
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44
Gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 m.b.t. het algemeen reglement en algemeen politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 1-2-3 

 

Bijlage

Gemeentelijk reglement ambulante handel 

Inhoud

Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markt te Munkzwalm

Afdeling 1.1: Toewijzing standplaatsen

Afdeling 1.2: Abonnementen

Afdeling 2: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt te Munkzwalm

Afdeling 2.1: Ambulante handel op niet-vooraf bepaalde plaatsen

        Afdeling 2.2: Ambulante handel op rondtrekkende wijze

 Afdeling 3: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

 Afdeling 4: Aanvullende bepalingen

 

AFDELING 1: ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP DE OPENBARE MARKT TE MUNKZWALM 

Art. 1: Gegevens van de openbare markt

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in:

MARKT: Munkzwalm

PLAATS: Sportlaan: van Zuidlaan tot aan de ingang van de voetgangerswegtunnel (net voor fietsenstalling)

DAG: Zaterdag

UUR: 7u30 – 12u30

SPECIALISATIE: markt van gemengd productaanbod

PLAN MARKTPLAATS: opgenomen in bijlage

Bij belemmering op voornoemde plaats kan de marktleider  een andere marktplaats aanduiden. Omwille van de verplaatsing of annulatie van de markt kan door de handelaars geen schadevergoeding geëist worden van de gemeente. 

Indien zaterdag een wettelijke feestdag is, gaat het marktgebeuren door. De marktdag valt wel weg als Allerheiligen, Kerstmis en Nieuwjaar samenvallen met de marktdag.

De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid om:
-de markt in te delen en te wijzigen
-voor elke standplaats, de ligging, de grootte en de daar bijhorende retributies te bepalen met dien verstande dat de retributies pas vanaf 01.05.2026 kunnen ingaan.
-één of meerdere marktleider(s) aan te stellen. 

 

Afdeling 1.1 : Toewijzing standplaatsen

Art. 2: Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen. Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.

Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;

2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de marktleider kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

 

 

Artikel 3 Verhouding abonnementen – losse plaatsen

De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:

-          per abonnement (maximum 80 % van het totaal aantal standplaatsen)

-          van dag tot dag (minimum 20 % van het totaal aantal standplaatsen).

In geval van een onvolledige bezetting van de markt, kan de marktleiding op dagbasis beslissen om af te wijken van de vooropgestelde verdeling.


Artikel 4 Toewijzingsregels losse plaatsen

De toewijzing van losse standplaatsen kan gebeuren met voorafgaande inschrijvingen via de dienst lokale economie, lokale.economie@zwalm.be.

Inschrijven voor een losse standplaats, kan tot minstens 2 weken vooraf.

De burgemeester, zijn afgevaardigde maakt de toewijzing van de standplaats bekend aan de aanvrager via brief of mail.

Alle kandidaturen worden in een openbaar register bijgehouden.

Zonder voorafgaande inschrijving wordt een standplaats toegewezen in functie van de beschikbare vrije ruimte en is er bijgevolg geen zekerheid dat er een plaats ter beschikking is.

De toewijzing van losse plaatsen, op de marktdag zelf, gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.

In geval van een onvolledige bezetting van de markt, kan de marktleiding op dagbasis beslissen om af te wijken van de productspecificatie.

De persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt moet bij de toewijzing van de losse standplaats aanwezig zijn.

Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het eventueel verschuldigde standgeld aan de marktleider, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.

 

Artikel 5 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markt

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement

Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester of zijn afgevaardigde na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.

Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.zwalm.be, De Zwalmse Post en/of de sociale media van het lokaal bestuur.

De kandidaturen kunnen ingediend worden tot 30 dagen na publicatie:

-          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

-          per post, postdatum geldt als indieningsdatum.

 

5.2. Register van de kandidaturen

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst, chronologisch bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van datum en tijdstip van de indiening van de kandidatuur

De kandidaturen worden geklasseerd:

-          eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3.

-          dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie

-          tenslotte volgens datum, overhandiging:

                             indiening per post

                                     of

                             email naar lokale.economie@zwalm.be

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden. Aanvragen daartoe zijn in kader openbaarheid van bestuur gericht aan algemeendirecteur@zwalm.be

 

Voor de toewijzing van de standplaatsen en om de diversiteit van de koopwaar te verzekeren, wordt de koopwaar ingedeeld in volgende specialisaties:

-          voeding, fruit, groenten, vlees, vis, zuivel enz… (max 40%)

-          textiel en toebehoren, juwelen, lederwaren en andere (max  40%)

-          bloemen en planten en andere (max 20%)

 

De kandidaturen opgenomen in het openbaar register blijven geldig zolang zij niet hebben geleid tot de toewijzing van een effectieve standplaats of zolang zij niet schriftelijk zijn ingetrokken door de kandidaat.

De kandidaten dienen jaarlijks, telkens voor 1 december, hun kandidatuur te bevestigen om in het register opgenomen te blijven. 

Dit schrijven aan de dienst lokale economie kan via lokale.economie@zwalm.be of via post. 

 

5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register

Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:

  1. Personen die een nieuwe standplaats vragen omdat hun plaats op de markt die ze innamen is opgeheven of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen. 
  2. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
  3. personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
  4. de externe kandidaten.

De standplaatsen worden binnen elke categorie, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

Indien twee of meer aanvragen binnen dezelfde categorie op hetzelfde tijdstip werden ingediend, wordt de volgorde als volgt bepaald:

  • Voor de categorieën 1 t.e.m. 3 wordt voorrang verleend aan de aanvrager met de hoogste anciënniteit op de markt. Bij gelijke anciënniteit, gebeurt de toewijzing via loting;
  • Voor de externe kandidaten (categorie 4) wordt de volgorde uitsluitend bepaald via loting.


5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager via aangetekend schrijven of via mail

-          bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;

-          of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;

-          of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.

 

5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement

Een plan en register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:

-          de naam, voornaam, het adres en emailadres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst  de standplaats werd toegekend;

-          in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

-          het ondernemingsnummer;

-          de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;

-          de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;

-          indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;

-          de prijs van de standplaats conform het retributiereglement

-          desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan en register steeds geraadpleegd worden. Aanvragen daartoe zijn in kader openbaarheid van bestuur gericht aan algemeendirecteur@zwalm.be

 

Afdeling. 1.2 : Abonnementen

Artikel 6 Periodiciteit van abonnement

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden, met uitzondering van het opstartjaar waar de abonnementen worden toegekend t.e.m. 30.04.2026.

Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd tenzij opschorting van het abonnement door de houder zoals bepaald in artikel 7 en 8 van dit marktreglement en schorsing en opzegging van het abonnement door gemeente zoals bepaald in artikel 9 van dit marktreglement.

Een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die worden toegekend voor seizoensgebonden verkoop worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. 

Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.

 

Artikel 7 Opschorting abonnement 

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

-          door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;

-          door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in de dag waarop de burgemeester of zijn afgevaardigde op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

Gedurende deze periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, cf. toewijzing losse plaatsen, art. 4

 

Artikel 8  Afstand van het abonnement

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement

-          indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 7 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.

-          De rechthebbende van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het                        abonnement waarvan hij de houder was. 

-          bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen

-          op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.

 

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

-          bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

-          overhandiging tegen ontvangstbewijs

-          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

 

Artikel 9 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente

Het abonnement zal door de burgemeester of zijn afgevaardigde geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

-          bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding

-          bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen

-          bij afwezigheid van 4 of meer marktdagen per semester, zonder de marktleider vooraf op de hoogte te brengen

-          bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement

-          wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement

-          bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider, de burgemeester of zijn afgevaardigde

 

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend:

-          per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of

-          overhandiging tegen ontvangstbewijs of

-          via mail gericht aan betrokkene.

 

Artikel 10 Vooropzeg vanuit de gemeente

Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest. 

Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.

In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden. Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).

 

Artikel 11 Inname standplaatsen

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

  1. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
  2. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, 
  3. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent
  4. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  5. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.
  6. De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van de voornoemd BVR van 21 april 2017, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie, mits voorafgaande toelating van de gemeente.

De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.

 

Artikel 12 Overdracht standplaats

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

  1. De overnemer, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen voor het uitoefenen van ambulante activiteiten, zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie dient aangevraagd worden bij de dienst lokale economie via lokale.economie@zwalm.be of via post.
  2. Binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde
  3. De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 2 van dit reglement) 
  4. De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat:

  1. De overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen. Eventueel afwijking van deze specialisatie dienen voorafgaand aangevraagd te worden bij de dienst lokale economie van de gemeente via lokale.economie@zwalm.be
  2. De overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming (cf. artikel 2 van dit  reglement) niet overschrijdt.
  3. De overnemer het bewijs levert waaruit blijkt dat hij voldoet aan de bijkomende voorwaarden, vermeld in artikel 2  van dit reglement

 

AFDELING 2 : Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt te Munkzwalm


Afdeling 2.1. Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden, zijn niet vooraf bepaald

 

Artikel 13. Toepassingsgebied 

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markt om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde.

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein op een evenement van een externe inrichter die bij collegebeslissing de bevoegdheid tot organisatie van ambulante handel op openbaar domein gedelegeerd krijgt bv avondmarkt, braderie, jaarmarkt, carnaval, rommelmarkt,.... 


Artikel 14 Voorafgaande machtiging

14.1. Aanvraag & beslissing machtiging door de gemeente

Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 13, 1ste lid moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient de aanvrager te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente 

-          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

-          per post

In geval van positieve beslissing vanuit het college van burgemeester en schepenen, verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

-          Identiteit van de aanvrager

-          de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

-          de plaats

-          de datum en duur van de verkoop

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :

-          redenen van openbare orde en veiligheid

-          redenen van volksgezondheid

-          bescherming van de consument

-          wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn

-          de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

De burgemeester of zijn afgevaardigde zal deze reden(en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

14.2 Aanvraag en beslissing door een externe inrichter van een evenement

Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 13, 2de lid, bij delegatie van de bevoegdheid tot organisatie van de ambulante handel aan een organisator van een evenement, moet voldaan zijn aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 2 en dient de aanvrager zich te richten tot deze externe inrichter voor de machtiging. 


Artikel 15 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

 

Artikel 16 Toewijzingsregels en bepalingen abonnement

Voor de activiteiten vermeld in art.13, 1ste lid gelden dezelfde regels als voor de openbare markt (cf. artikelen 5 tot en met 9 van dit reglement). Voorwaarden inzake melding van vacature (artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.

De gemeente wenst deze ambulante handel op zaterdagvoormiddag mee te integreren in de wekelijkse markt. 

De burgemeester, zijn afgevaardigde zal beslissen over eventuele aanvragen die hiervan afwijken mits grondige motivatie.

 

Afdeling 2.2. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze


Artikel 17. Toepassingsgebied

Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

 

Artikel 18 Voorafgaande machtiging

18.1. Aanvraag machtiging

Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, als vermeld in artikel 17, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de burgemeester of zijn afgevaardigde via lokale.economie@zwalm.be of via post gericht aan de dienst lokale economie gemeente Zwalm.  

 

18.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

-          Identiteit van de aanvrager

-          de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

-          de toegestane route

-          de datum en duur van de verkoop

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

-          redenen van openbare orde en veiligheid

-          redenen van volksgezondheid

-          bescherming van de consument

-          wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn

-          de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

De burgemeester of zijn afgevaardigde zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

 

AFDELING  3 : Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

 

Artikel 19 Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter

Producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen :

1° ze vinden plaats met één van volgende doelen:

- menslievend doel,

- sociaal doel,

- cultureel doel,

- educatief doel,

- sportief doel,

- de verdediging en promotie van de natuur,

- de verdediging en promotie van de dierenwereld,

- de verdediging en promotie van een ambacht

- de verdediging en promotie van streekproducten,

- steun bij een humanitaire catastrofe,

- steun bij een ramp of belangrijke schade;

2° ze blijven occasioneel;

3° de burgemeester of zijn afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend;

4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd.

De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.

 

Artikel 20 Identificatievereiste

Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in art 19, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren. Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, op eenvoudig verzoek, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.

 

Artikel 21 Aanvraag

Om zeker te zijn van een plaats, dient de inschrijving minstens 2 weken vooraf te gebeuren

-          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

-          per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

-          overhandiging tegen ontvangstbewijs

 De aanvraag omvat:

- de naam en contactgegevens van de verantwoordelijke van de actie;

- het doel van de actie;

- gewenste plaats van verkoop

- de periode of periodes van verkoop;

- de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.

 

De aanvragen worden in chronologische volgorde van hun aanvraag toegewezen. De aanvrager wordt hiervan op de hoogte gebracht via brief of mail.

 

Artikel 22  Weigering en intrekking machtiging

De toestemming kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust. Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet en artikel 45 van Koninklijk Besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.

De toestemming kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.

Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.

De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend door de dienst lokale economie van de gemeente:

- met een aangetekende brief tegen ontvangstbewijs;

- of via mail

 

AFDELING 4 : Aanvullende bepalingen

 

Artikel 23 Bevoegdheid marktleider openbare markt / bevoegdheid afgevaardigde toezicht op ambulante activiteit

De marktleider(s), aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde of de externe inrichter zijn bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten  te controleren. 

 

Artikel 24 Begin en einde van de openbare markt

Het innemen van de standplaatsen kan gebeuren vanaf 06.00 uur en dient ten laatste te gebeuren vóór 07.30 uur. De verkoop wordt gehouden van 07.30 uur tot 12.30 uur.  

Einde markt: Voor 12.30 uur mogen er geen voertuigen op of af de markt gereden worden voor te laden of de markt te verlaten. Alle verkoop buiten deze tijdspanne is verboden

 

Artikel 25: Staat van de standplaats bij het verlaten van de openbare markt en/of openbaar domein buiten de openbare markt

Ten laatste een half uur na het sluiten van de verkoop moet de marktkramer zijn standplaats verlaten hebben met zijn goederen, kramen en voertuigen. Hij is er persoonlijk verantwoordelijk voor dat bij het verlaten zijn standplaats en de helft van de aanpalende wandelwegen in staat van volkomen reinheid gebracht is. Daartoe zal hij al de afval en verloren verpakking verzamelen en zelf meenemen.

Het is aan de marktbezoekers, niet-marktkramers verboden hun vuil achter te laten, buiten te zetten of op straat te werpen of hun vuil te deponeren buiten de voorziene afvalpunten. Het achterlaten van vuilnis op de marktplaatsen zal worden beschouwd als zijnde sluikstorting en als dusdanig conform het gemeentelijk GAS-reglement worden beteugeld. De kramen of wagens moeten zo ingericht zijn dat er geen vloeistoffen op de grond lopen. Markthandelaars die waren verkopen, bestemd om ter plaatse of in de onmiddellijke omgeving verbruikt te worden, zijn verplicht een voldoende groot recipiënt ter beschikking te stellen om mogelijke afval in te werpen.

 

Artikel 26 Voertuigen op openbare markt

Gedurende de openbare markt, van 06.00 uur tot 13 uur, is op de plaats waar de markt gehouden wordt, alle doorgaande verkeer verboden, ook voor rijwielen. De voertuigen waarmee kramen, tenten en goederen worden aangevoerd, eens ter plaatse, moeten onmiddellijk worden gelost. Voertuigen die geen deel uitmaken van het marktkraam, moeten ten laatste om 7u30 verwijderd zijn en mogen ten vroegste om 12u30 terug de marktplaats oprijden. Deze voertuigen moeten geparkeerd worden op de parking ter hoogte van Decoenestraat 14.

 

Artikel 27 Plaatsing kramen en winkelwagens

De kramen en winkelwagens dienen zodanig geplaatst op het hun toegewezen perceel dat de uitgestalde koopwaren niet uitsteken buiten de scheidingslijn tussen de kramen en de doorgangen voor het publiek. Uitzondering wordt echter gemaakt voor luiken of een gedeelte van een kraam dat uitsteekt boven de doorgangsweg en kan beschouwd worden als afdak op voorwaarde echter dat het zich minimum 2 meter boven de grond bevindt.

Op ieder ogenblik dient er een voldoende brede doorgang te worden vrijgehouden voor hulpdiensten.

 

Artikel 28 Verbod op inname andere plaats

Het is de marktkramers verboden een andere plaats in te nemen dan deze toegewezen werd door de marktleider of door de burgemeester of zijn afgevaardigde.

 

Artikel 29 Controle

De marktkramers mogen zich niet verzetten tegen de uitgevoerde controle der bevoegde ambtenaren die moeten waken over de eerlijkheid in handelszaken en de hoedanigheid van de koopwaren.

 

Artikel 30 Bedrog en misleiding

Elke handeling in de uitstalling van de eetwaren en goederen met het inzicht de koper te bedriegen of te misleiden, is verboden. Het college van burgemeester en schepenen mag de toegang tot de markt tijdelijk of definitief verbieden aan de handelaars die voor verkoop van vervalste waren of wegens bedrieglijke handelingen inzake handel gestraft werden.

 

Artikel 31 Verwarmingstoestellen en elektriciteit

De marktkramers die gebruik maken van verwarmingstoestellen zijn verplicht een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid evenals brand en aanverwante gevaren af te sluiten. Op verzoek van de marktleider en/of de afgevaardigde van de dienst lokale economie, moet het bewijs worden voorgelegd dat aan deze verplichtingen werd voldaan. Het is verboden verwarmingstoestellen te gebruiken die niet voldoen aan de veiligheidsnormen, of die gassen of rook laten ontsnappen. Elk kraam of winkelwagen moet uitgerust zijn met een goedgekeurd brandblusapparaat. Het gebruik van gastoestellen dient te gebeuren conform de wettelijke voorschriften.

Het gebruik van elektriciteit dient te gebeuren met materiaal conform de wetgeving en het A.R.E.I. Vaste elektrische installaties dienen gekeurd te worden door een erkend organisme en het afgeleverde attest moet bij elke controle kunnen worden voorgelegd.

Handelaars die elektrische stroom afnemen van de geplaatste elektriciteitskasten zijn verplicht hun draden te beveiligen. Handelaars die elektrische stroom afnemen van de geplaatste marktkasten zijn verplicht de kostprijs te betalen zoals voorzien in het retributiereglement. Wanneer omwille van omstandigheden geen gebruik kan gemaakt worden van de door de gemeente voorziene elektriciteitskasten, kan hiervoor geen schadevergoeding van de gemeente geëist worden.

 

Artikel 32 Vastmaken kramen en dekzeilen

Het is verboden pinnen of andere scherpe voorwerpen in de grond te slaan. Voor het vastmaken van de kramen en dekzeilen dienen gewichten of andere methodes te worden gebruikt. Het is verboden de grondbedekking van de ambulante handel plaats op enigerlei wijze te beschadigen. De marktkramer zal aansprakelijk gesteld worden voor de door hem aangebrachte schade.

 

Artikel 33 Betalingsmodaliteiten

Het betalen van de vergoeding voor de inname van een losse of vaste standplaats en elektriciteitsverbruik gebeurt volgens de modaliteiten en bepalingen opgenomen in het  retributiereglement op de standplaatsen voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare plaatsen en openbare markten.  

Artikel 34 Klachten

De richtlijnen van de marktleiding openbare markt en/of de burgemeester en zijn afgevaardigde moeten stipt opgevolgd worden. Deelnemers kunnen eventuele klachten of vermeende onrechtvaardigheden uiten bij de marktleider, afgevaardigde van de dienst lokale economie of schriftelijk overmaken aan het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 35 In werking treden van gemeentelijk reglement

Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking de dag van bekendmaking.

Besluit

Art. 1 - De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markt en op het openbaar domein, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Art. 2 - Het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein van 23 december 2008 wordt opgeheven.
Art. 3 - Het reglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.