Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

Notulen  de gemeenteraad

di 29/04/2025 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Matthijs Verschraegen, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, leden van het college van burgemeester en schepenen
Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Karen De Colfmacker, Eerste schepen/voorzitter BCSD
Carine Melkebeke, Gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Karen De Colfmacker, Carine Melkebeke
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18.03.2025 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 18.03.2025.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 18.03.2025 zoals te vinden op: https://youtube.com/live/5A_SK3bDn7s

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen
          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 0 min 59 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 18.03.2025 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Jaarlijkse rapportering van de algemeen directeur inzake de organisatiebeheersing - kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad
          Philip Lefever, algemeen directeur

          Voorwerp en motivering

          Het decreet lokaal bestuur en de raadsbesluiten van 28.03.2019 houdende vastlegging van ons kader van organisatiebeheersing, voorzien dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing, uiterlijk vóór 30 juni over het voorbije kalenderjaar.
          Omwille van de integratie van gemeente en OCMW zal er gerapporteerd worden aan de organen van de gemeente.
          De rapportering gebeurt door middel van een managementrapport. 

          Verwijzingen

          Managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2024 en bijlagen

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 inz. art 219
          Gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28.03.2019 houdende goedkeuring van het kader organisatiebeheersing

          Tussenkomsten

          Lieven De Pessemier

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 1 min 0 sec - 2 min 06 sec

          Besluit

          Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van de managementrapportering van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing voor het jaar 2024 inzake het geïntegreerde lokaal bestuur Zwalm (gemeente + OCMW).

        • Gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Guido De Temmerman, schepen
          Tom Van Canneyt, schepen

          Voorwerp en motivering

          Het huidig gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein dateert van 23.12.2008 en vergt aanpassingen op verschillende vlakken:

          - wijzigingen wetgeving ambulante handel en kermisactiviteiten 2024 (bepalingen in het gemeentelijke reglement die niet meer stroken met de vernieuwde Vlaamse regelgeving werden uiteraard niet meer toegepast).  

          - noodzaak van bijkomende bepalingen in functie van de organisatie van een wekelijkse markt te Munkzwalm.

          Het college zal ook gemachtigd worden tot het vastleggen van de nodige retributies voor de standplaatsen, gebruik nutsvoorzieningen door marktkramers en dergelijke. De intentie hierbij is uitdrukkelijk het tot en met 30.04.2026 gratis te houden.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 23.12.2008 houdende goedkeuring van het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein
          Gemeentelijk reglement ambulante handel
          Plan marktplaats

          Regelgeving

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023  artikelen 8 tot en met 10,
          Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44
          Gemeenteraadsbesluit van 31.05.2021 m.b.t. het algemeen reglement en algemeen politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties GAS 1-2-3 

           

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute, Patrick Moreels, Francia Neirinck, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Louis Ide, Matthijs Verschraegen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 2 min 07 sec - 19 min 42 sec

          Bijlage

          Gemeentelijk reglement ambulante handel 

          Inhoud

          Afdeling 1: Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markt te Munkzwalm

          Afdeling 1.1: Toewijzing standplaatsen

          Afdeling 1.2: Abonnementen

          Afdeling 2: Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt te Munkzwalm

          Afdeling 2.1: Ambulante handel op niet-vooraf bepaalde plaatsen

                  Afdeling 2.2: Ambulante handel op rondtrekkende wijze

           Afdeling 3: Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

           Afdeling 4: Aanvullende bepalingen

           

          AFDELING 1: ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP DE OPENBARE MARKT TE MUNKZWALM 

          Art. 1: Gegevens van de openbare markt

          De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markt in:

          MARKT: Munkzwalm

          PLAATS: Sportlaan: van Zuidlaan tot aan de ingang van de voetgangerswegtunnel (net voor fietsenstalling)

          DAG: Zaterdag

          UUR: 7u30 – 12u30

          SPECIALISATIE: markt van gemengd productaanbod

          PLAN MARKTPLAATS: opgenomen in bijlage

          Bij belemmering op voornoemde plaats kan de marktleider  een andere marktplaats aanduiden. Omwille van de verplaatsing of annulatie van de markt kan door de handelaars geen schadevergoeding geëist worden van de gemeente. 

          Indien zaterdag een wettelijke feestdag is, gaat het marktgebeuren door. De marktdag valt wel weg als Allerheiligen, Kerstmis en Nieuwjaar samenvallen met de marktdag.

          De gemeenteraad delegeert aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid om:
          -de markt in te delen en te wijzigen
          -voor elke standplaats, de ligging, de grootte en de daar bijhorende retributies te bepalen met dien verstande dat de retributies pas vanaf 01.05.2026 kunnen ingaan.
          -één of meerdere marktleider(s) aan te stellen. 

           

          Afdeling 1.1 : Toewijzing standplaatsen

          Art. 2: Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen

          Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen. Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.

          Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

          1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;

          2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

          De burgemeester, zijn afgevaardigde of de marktleider kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

           

           

          Artikel 3 Verhouding abonnementen – losse plaatsen

          De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:

          -          per abonnement (maximum 80 % van het totaal aantal standplaatsen)

          -          van dag tot dag (minimum 20 % van het totaal aantal standplaatsen).

          In geval van een onvolledige bezetting van de markt, kan de marktleiding op dagbasis beslissen om af te wijken van de vooropgestelde verdeling.


          Artikel 4 Toewijzingsregels losse plaatsen

          De toewijzing van losse standplaatsen kan gebeuren met voorafgaande inschrijvingen via de dienst lokale economie, lokale.economie@zwalm.be.

          Inschrijven voor een losse standplaats, kan tot minstens 2 weken vooraf.

          De burgemeester, zijn afgevaardigde maakt de toewijzing van de standplaats bekend aan de aanvrager via brief of mail.

          Alle kandidaturen worden in een openbaar register bijgehouden.

          Zonder voorafgaande inschrijving wordt een standplaats toegewezen in functie van de beschikbare vrije ruimte en is er bijgevolg geen zekerheid dat er een plaats ter beschikking is.

          De toewijzing van losse plaatsen, op de marktdag zelf, gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.

          In geval van een onvolledige bezetting van de markt, kan de marktleiding op dagbasis beslissen om af te wijken van de productspecificatie.

          De persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt moet bij de toewijzing van de losse standplaats aanwezig zijn.

          Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het eventueel verschuldigde standgeld aan de marktleider, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.

           

          Artikel 5 Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markt

          5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement

          Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de burgemeester of zijn afgevaardigde na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.

          Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website www.zwalm.be, De Zwalmse Post en/of de sociale media van het lokaal bestuur.

          De kandidaturen kunnen ingediend worden tot 30 dagen na publicatie:

          -          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

          -          per post, postdatum geldt als indieningsdatum.

           

          5.2. Register van de kandidaturen

          Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst, chronologisch bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van datum en tijdstip van de indiening van de kandidatuur

          De kandidaturen worden geklasseerd:

          -          eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3.

          -          dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie

          -          tenslotte volgens datum, overhandiging:

                                       indiening per post

                                               of

                                       email naar lokale.economie@zwalm.be

          Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden. Aanvragen daartoe zijn in kader openbaarheid van bestuur gericht aan algemeendirecteur@zwalm.be

           

          Voor de toewijzing van de standplaatsen en om de diversiteit van de koopwaar te verzekeren, wordt de koopwaar ingedeeld in volgende specialisaties:

          -          voeding, fruit, groenten, vlees, vis, zuivel enz… (max 40%)

          -          textiel en toebehoren, juwelen, lederwaren en andere (max  40%)

          -          bloemen en planten en andere (max 20%)

           

          De kandidaturen opgenomen in het openbaar register blijven geldig zolang zij niet hebben geleid tot de toewijzing van een effectieve standplaats of zolang zij niet schriftelijk zijn ingetrokken door de kandidaat.

          De kandidaten dienen jaarlijks, telkens voor 1 december, hun kandidatuur te bevestigen om in het register opgenomen te blijven. 

          Dit schrijven aan de dienst lokale economie kan via lokale.economie@zwalm.be of via post. 

           

          5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register

          Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:

          1. Personen die een nieuwe standplaats vragen omdat hun plaats op de markt die ze innamen is opgeheven of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen. 
          2. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
          3. personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
          4. de externe kandidaten.

          De standplaatsen worden binnen elke categorie, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

          Indien twee of meer aanvragen binnen dezelfde categorie op hetzelfde tijdstip werden ingediend, wordt de volgorde als volgt bepaald:

          • Voor de categorieën 1 t.e.m. 3 wordt voorrang verleend aan de aanvrager met de hoogste anciënniteit op de markt. Bij gelijke anciënniteit, gebeurt de toewijzing via loting;
          • Voor de externe kandidaten (categorie 4) wordt de volgorde uitsluitend bepaald via loting.


          5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement

          De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager via aangetekend schrijven of via mail

          -          bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;

          -          of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;

          -          of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.

           

          5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement

          Een plan en register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:

          -          de naam, voornaam, het adres en emailadres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst  de standplaats werd toegekend;

          -          in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

          -          het ondernemingsnummer;

          -          de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;

          -          de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;

          -          indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;

          -          de prijs van de standplaats conform het retributiereglement

          -          desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

          Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan en register steeds geraadpleegd worden. Aanvragen daartoe zijn in kader openbaarheid van bestuur gericht aan algemeendirecteur@zwalm.be

           

          Afdeling. 1.2 : Abonnementen

          Artikel 6 Periodiciteit van abonnement

          De abonnementen worden toegekend voor de duur van 12 maanden, met uitzondering van het opstartjaar waar de abonnementen worden toegekend t.e.m. 30.04.2026.

          Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd tenzij opschorting van het abonnement door de houder zoals bepaald in artikel 7 en 8 van dit marktreglement en schorsing en opzegging van het abonnement door gemeente zoals bepaald in artikel 9 van dit marktreglement.

          Een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die worden toegekend voor seizoensgebonden verkoop worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. 

          Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.

           

          Artikel 7 Opschorting abonnement 

          De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

          -          door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;

          -          door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

          De opschorting gaat in de dag waarop de burgemeester of zijn afgevaardigde op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

          De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

          Gedurende deze periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, cf. toewijzing losse plaatsen, art. 4

           

          Artikel 8  Afstand van het abonnement

          De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement

          -          indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 7 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.

          -          De rechthebbende van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het                        abonnement waarvan hij de houder was. 

          -          bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen

          -          op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.

           

          De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

          -          bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

          -          overhandiging tegen ontvangstbewijs

          -          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

           

          Artikel 9 Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente

          Het abonnement zal door de burgemeester of zijn afgevaardigde geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

          -          bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding

          -          bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen

          -          bij afwezigheid van 4 of meer marktdagen per semester, zonder de marktleider vooraf op de hoogte te brengen

          -          bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement

          -          wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement

          -          bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider, de burgemeester of zijn afgevaardigde

           

          De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend:

          -          per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of

          -          overhandiging tegen ontvangstbewijs of

          -          via mail gericht aan betrokkene.

           

          Artikel 10 Vooropzeg vanuit de gemeente

          Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

          Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest. 

          Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.

          In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden. Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 5.3).

           

          Artikel 11 Inname standplaatsen

          De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

          1. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
          2. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, 
          3. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent
          4. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
          5. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.
          6. De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van de voornoemd BVR van 21 april 2017, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie, mits voorafgaande toelating van de gemeente.

          De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.

           

          Artikel 12 Overdracht standplaats

          De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

          1. De overnemer, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen voor het uitoefenen van ambulante activiteiten, zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie dient aangevraagd worden bij de dienst lokale economie via lokale.economie@zwalm.be of via post.
          2. Binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde
          3. De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 2 van dit reglement) 
          4. De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

          De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat:

          1. De overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen. Eventueel afwijking van deze specialisatie dienen voorafgaand aangevraagd te worden bij de dienst lokale economie van de gemeente via lokale.economie@zwalm.be
          2. De overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming (cf. artikel 2 van dit  reglement) niet overschrijdt.
          3. De overnemer het bewijs levert waaruit blijkt dat hij voldoet aan de bijkomende voorwaarden, vermeld in artikel 2  van dit reglement

           

          AFDELING 2 : Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markt te Munkzwalm


          Afdeling 2.1. Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden, zijn niet vooraf bepaald

           

          Artikel 13. Toepassingsgebied 

          Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markt om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde.

          Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein op een evenement van een externe inrichter die bij collegebeslissing de bevoegdheid tot organisatie van ambulante handel op openbaar domein gedelegeerd krijgt bv avondmarkt, braderie, jaarmarkt, carnaval, rommelmarkt,.... 


          Artikel 14 Voorafgaande machtiging

          14.1. Aanvraag & beslissing machtiging door de gemeente

          Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 13, 1ste lid moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient de aanvrager te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente 

          -          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

          -          per post

          In geval van positieve beslissing vanuit het college van burgemeester en schepenen, verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

          -          Identiteit van de aanvrager

          -          de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

          -          de plaats

          -          de datum en duur van de verkoop

          De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :

          -          redenen van openbare orde en veiligheid

          -          redenen van volksgezondheid

          -          bescherming van de consument

          -          wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn

          -          de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

          De burgemeester of zijn afgevaardigde zal deze reden(en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

          14.2 Aanvraag en beslissing door een externe inrichter van een evenement

          Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 13, 2de lid, bij delegatie van de bevoegdheid tot organisatie van de ambulante handel aan een organisator van een evenement, moet voldaan zijn aan de voorwaarden zoals vermeld in artikel 2 en dient de aanvrager zich te richten tot deze externe inrichter voor de machtiging. 


          Artikel 15 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

          De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

           

          Artikel 16 Toewijzingsregels en bepalingen abonnement

          Voor de activiteiten vermeld in art.13, 1ste lid gelden dezelfde regels als voor de openbare markt (cf. artikelen 5 tot en met 9 van dit reglement). Voorwaarden inzake melding van vacature (artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.

          De gemeente wenst deze ambulante handel op zaterdagvoormiddag mee te integreren in de wekelijkse markt. 

          De burgemeester, zijn afgevaardigde zal beslissen over eventuele aanvragen die hiervan afwijken mits grondige motivatie.

           

          Afdeling 2.2. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze


          Artikel 17. Toepassingsgebied

          Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

           

          Artikel 18 Voorafgaande machtiging

          18.1. Aanvraag machtiging

          Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, als vermeld in artikel 17, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de burgemeester of zijn afgevaardigde via lokale.economie@zwalm.be of via post gericht aan de dienst lokale economie gemeente Zwalm.  

           

          18.2. Beslissing machtiging

          In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

          -          Identiteit van de aanvrager

          -          de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen

          -          de toegestane route

          -          de datum en duur van de verkoop

          De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

          -          redenen van openbare orde en veiligheid

          -          redenen van volksgezondheid

          -          bescherming van de consument

          -          wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn

          -          de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden

          De burgemeester of zijn afgevaardigde zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

           

          AFDELING  3 : Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

           

          Artikel 19 Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter

          Producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen :

          1° ze vinden plaats met één van volgende doelen:

          - menslievend doel,

          - sociaal doel,

          - cultureel doel,

          - educatief doel,

          - sportief doel,

          - de verdediging en promotie van de natuur,

          - de verdediging en promotie van de dierenwereld,

          - de verdediging en promotie van een ambacht

          - de verdediging en promotie van streekproducten,

          - steun bij een humanitaire catastrofe,

          - steun bij een ramp of belangrijke schade;

          2° ze blijven occasioneel;

          3° de burgemeester of zijn afgevaardigde heeft vooraf toestemming verleend;

          4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd.

          De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.

           

          Artikel 20 Identificatievereiste

          Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in art 19, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren. Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, op eenvoudig verzoek, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.

           

          Artikel 21 Aanvraag

          Om zeker te zijn van een plaats, dient de inschrijving minstens 2 weken vooraf te gebeuren

          -          via mail gericht aan lokale.economie@zwalm.be

          -          per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs

          -          overhandiging tegen ontvangstbewijs

           De aanvraag omvat:

          - de naam en contactgegevens van de verantwoordelijke van de actie;

          - het doel van de actie;

          - gewenste plaats van verkoop

          - de periode of periodes van verkoop;

          - de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.

           

          De aanvragen worden in chronologische volgorde van hun aanvraag toegewezen. De aanvrager wordt hiervan op de hoogte gebracht via brief of mail.

           

          Artikel 22  Weigering en intrekking machtiging

          De toestemming kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust. Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet en artikel 45 van Koninklijk Besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.

          De toestemming kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.

          Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.

          De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend door de dienst lokale economie van de gemeente:

          - met een aangetekende brief tegen ontvangstbewijs;

          - of via mail

           

          AFDELING 4 : Aanvullende bepalingen

           

          Artikel 23 Bevoegdheid marktleider openbare markt / bevoegdheid afgevaardigde toezicht op ambulante activiteit

          De marktleider(s), aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde of de externe inrichter zijn bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten  te controleren. 

           

          Artikel 24 Begin en einde van de openbare markt

          Het innemen van de standplaatsen kan gebeuren vanaf 06.00 uur en dient ten laatste te gebeuren vóór 07.30 uur. De verkoop wordt gehouden van 07.30 uur tot 12.30 uur.  

          Einde markt: Voor 12.30 uur mogen er geen voertuigen op of af de markt gereden worden voor te laden of de markt te verlaten. Alle verkoop buiten deze tijdspanne is verboden

           

          Artikel 25: Staat van de standplaats bij het verlaten van de openbare markt en/of openbaar domein buiten de openbare markt

          Ten laatste een half uur na het sluiten van de verkoop moet de marktkramer zijn standplaats verlaten hebben met zijn goederen, kramen en voertuigen. Hij is er persoonlijk verantwoordelijk voor dat bij het verlaten zijn standplaats en de helft van de aanpalende wandelwegen in staat van volkomen reinheid gebracht is. Daartoe zal hij al de afval en verloren verpakking verzamelen en zelf meenemen.

          Het is aan de marktbezoekers, niet-marktkramers verboden hun vuil achter te laten, buiten te zetten of op straat te werpen of hun vuil te deponeren buiten de voorziene afvalpunten. Het achterlaten van vuilnis op de marktplaatsen zal worden beschouwd als zijnde sluikstorting en als dusdanig conform het gemeentelijk GAS-reglement worden beteugeld. De kramen of wagens moeten zo ingericht zijn dat er geen vloeistoffen op de grond lopen. Markthandelaars die waren verkopen, bestemd om ter plaatse of in de onmiddellijke omgeving verbruikt te worden, zijn verplicht een voldoende groot recipiënt ter beschikking te stellen om mogelijke afval in te werpen.

           

          Artikel 26 Voertuigen op openbare markt

          Gedurende de openbare markt, van 06.00 uur tot 13 uur, is op de plaats waar de markt gehouden wordt, alle doorgaande verkeer verboden, ook voor rijwielen. De voertuigen waarmee kramen, tenten en goederen worden aangevoerd, eens ter plaatse, moeten onmiddellijk worden gelost. Voertuigen die geen deel uitmaken van het marktkraam, moeten ten laatste om 7u30 verwijderd zijn en mogen ten vroegste om 12u30 terug de marktplaats oprijden. Deze voertuigen moeten geparkeerd worden op de parking ter hoogte van Decoenestraat 14.

           

          Artikel 27 Plaatsing kramen en winkelwagens

          De kramen en winkelwagens dienen zodanig geplaatst op het hun toegewezen perceel dat de uitgestalde koopwaren niet uitsteken buiten de scheidingslijn tussen de kramen en de doorgangen voor het publiek. Uitzondering wordt echter gemaakt voor luiken of een gedeelte van een kraam dat uitsteekt boven de doorgangsweg en kan beschouwd worden als afdak op voorwaarde echter dat het zich minimum 2 meter boven de grond bevindt.

          Op ieder ogenblik dient er een voldoende brede doorgang te worden vrijgehouden voor hulpdiensten.

           

          Artikel 28 Verbod op inname andere plaats

          Het is de marktkramers verboden een andere plaats in te nemen dan deze toegewezen werd door de marktleider of door de burgemeester of zijn afgevaardigde.

           

          Artikel 29 Controle

          De marktkramers mogen zich niet verzetten tegen de uitgevoerde controle der bevoegde ambtenaren die moeten waken over de eerlijkheid in handelszaken en de hoedanigheid van de koopwaren.

           

          Artikel 30 Bedrog en misleiding

          Elke handeling in de uitstalling van de eetwaren en goederen met het inzicht de koper te bedriegen of te misleiden, is verboden. Het college van burgemeester en schepenen mag de toegang tot de markt tijdelijk of definitief verbieden aan de handelaars die voor verkoop van vervalste waren of wegens bedrieglijke handelingen inzake handel gestraft werden.

           

          Artikel 31 Verwarmingstoestellen en elektriciteit

          De marktkramers die gebruik maken van verwarmingstoestellen zijn verplicht een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid evenals brand en aanverwante gevaren af te sluiten. Op verzoek van de marktleider en/of de afgevaardigde van de dienst lokale economie, moet het bewijs worden voorgelegd dat aan deze verplichtingen werd voldaan. Het is verboden verwarmingstoestellen te gebruiken die niet voldoen aan de veiligheidsnormen, of die gassen of rook laten ontsnappen. Elk kraam of winkelwagen moet uitgerust zijn met een goedgekeurd brandblusapparaat. Het gebruik van gastoestellen dient te gebeuren conform de wettelijke voorschriften.

          Het gebruik van elektriciteit dient te gebeuren met materiaal conform de wetgeving en het A.R.E.I. Vaste elektrische installaties dienen gekeurd te worden door een erkend organisme en het afgeleverde attest moet bij elke controle kunnen worden voorgelegd.

          Handelaars die elektrische stroom afnemen van de geplaatste elektriciteitskasten zijn verplicht hun draden te beveiligen. Handelaars die elektrische stroom afnemen van de geplaatste marktkasten zijn verplicht de kostprijs te betalen zoals voorzien in het retributiereglement. Wanneer omwille van omstandigheden geen gebruik kan gemaakt worden van de door de gemeente voorziene elektriciteitskasten, kan hiervoor geen schadevergoeding van de gemeente geëist worden.

           

          Artikel 32 Vastmaken kramen en dekzeilen

          Het is verboden pinnen of andere scherpe voorwerpen in de grond te slaan. Voor het vastmaken van de kramen en dekzeilen dienen gewichten of andere methodes te worden gebruikt. Het is verboden de grondbedekking van de ambulante handel plaats op enigerlei wijze te beschadigen. De marktkramer zal aansprakelijk gesteld worden voor de door hem aangebrachte schade.

           

          Artikel 33 Betalingsmodaliteiten

          Het betalen van de vergoeding voor de inname van een losse of vaste standplaats en elektriciteitsverbruik gebeurt volgens de modaliteiten en bepalingen opgenomen in het  retributiereglement op de standplaatsen voor het uitvoeren van ambulante activiteiten op de openbare plaatsen en openbare markten.  

          Artikel 34 Klachten

          De richtlijnen van de marktleiding openbare markt en/of de burgemeester en zijn afgevaardigde moeten stipt opgevolgd worden. Deelnemers kunnen eventuele klachten of vermeende onrechtvaardigheden uiten bij de marktleider, afgevaardigde van de dienst lokale economie of schriftelijk overmaken aan het college van burgemeester en schepenen.

           

          Artikel 35 In werking treden van gemeentelijk reglement

          Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking de dag van bekendmaking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markt en op het openbaar domein, zoals opgenomen in bijlage, goed.
          Art. 2 - Het gemeentelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op openbare markten en op het openbaar domein van 23 december 2008 wordt opgeheven.
          Art. 3 - Het reglement treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur. 

        • Algemene vergadering van Creat Services dv op 17.06.2025 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente.

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De gemeente is vennoot van Creat Services dv.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 21.03.2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Creat Services dv die op 17.06.2025  plaatsheeft in Flanders Expo in Gent

          De algemene vergadering van Creat Services dv van 17.06.2025 heeft volgende agenda:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten Ingevolge wijziging van vermogen
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5.a. Goedkeuring van de Jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          Varia

          Via brief van 21.03.2025 werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.

          De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring  hieraan te verlenen en aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 betreffende "Creat Services dv - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2025-2030 -  agenda buitengewone algemene vergadering - goedkeuring" zal Tom Aelbrecht (plaatsvervanger Delfine Verbruggen) de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hen opgedragen worden hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 houdende" Creat Services dv - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering voor de legislatuur 2025-2030 -  agenda buitengewone algemene vergadering - goedkeuring"
          Brief van Creat Services dv van 21.03.2025 met bijhorende stukken

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 19 min 43 sec - 20 min 16 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 -  De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Creat Services dv d.d. 17.06.2025 goed:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten Ingevolge wijziging van vermogen
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5.a. Goedkeuring van de Jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          Varia

          Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de Creat Services dv op 17.06.2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Creat Services dv bij voorkeur per elektronische post op 20250617AV@creat.be of per post t.a.v. Great Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.

        • Retributiereglement uithuiszettingen en dergelijke - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Johan De Bleecker, schepen 

          Voorwerp en motivering

          Het laden en bergen van voorwerpen die voortkomen van uitdrijving, de wettelijke plicht tot bewaring van deze voorwerpen door de gemeente, vormen voor het gemeentebestuur een aanzienlijke inspanning op vlak van personeelskosten en stockagekosten.

          Elke gemeente wordt er op haar grondgebied spijtig genoeg nu en dan mee geconfronteerd dat huurders na een vonnis uit hun woning worden gezet. De gerechtsdeurwaarder die daarbij optreedt, laat dan de woning leegmaken op kosten van de betrokken huurder, waarbij alle goederen op de openbare weg worden gezet.
          De gemeente heeft vervolgens de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de openbare weg niet belemmerd blijft, en moet de goederen weghalen en gedurende een termijn van 6 maanden bewaren. In die periode kan de eigenaar deze goederen ophalen. Na 6 maand kunnen de goederen worden verkocht bij niet-afhaling en dient de verkoopsom tot 5 jaar ter beschikking worden gehouden van de eigenaar. De gemeente zal enkel instaan voor het verwijderen en bewaren van de op straat geplaatste goederen.  Ze kan geen bijstand verlenen in de woning zelf.
          Het is de gemeente toegestaan een vergoeding te vragen voor onder andere de bewaarkosten. Het vragen van een vergoeding moet niet alleen stockagekosten en dergelijke dekken maar ook aanzetten tot het snel ophalen van de goederen door de uit huis gezette persoon.  Onze stockagemogelijkheden zijn immers zeer beperkt en het is dan ook nodig dat er geen "opeenstapeling" ontstaat van niet-afgehaalde goederen.
          Belangrijk daarbij is de kanttekening dat gemeenten bij een uithuiszetting geen goederen moeten bewaren die aan bederf onderhevig zijn of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid. In deze gevallen mag de gemeente onmiddellijk over deze goederen economisch beschikken.
          Het OCMW heeft ook een samenwerking met het CAW inzake begeleiding bij uithuiszettingen.  De sociale component wordt bij uithuiszettingen derhalve ook niet uit het oog verloren.

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Artikel 15 van de Grondwet inzake de onschendbaarheid van de woning geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
          Nieuw Burgerlijk Wetboek, Boek 3 - goederen, art 3.58 tot en m 3.60
          Materialendecreet

          Tussenkomsten

          Emmy Herregodts, Johan De Bleecker, Tom Aelbrecht, Koen Vlassenroot, Louis Ide

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 20 min 17 sec - 34 min 34 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Werner Baudewijn, Angélique De Clercq, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie
          Tegenstanders: Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Francia Neirinck, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Onthouders: Eric De Vriendt, Louis Ide, Peter Van Den Haute
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 3 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - De gemeente staat in voor de ophaling en bewaring van de op de openbare weg geplaatste goederen ten gevolge van uitvoering van vonnissen inzake uithuiszettingen. De uit huis gezette zal binnen de maand aangetekend aangemaand worden de in noodbewaring genomen goederen ten gevolge van uitvoering van een uithuiszetting te komen afhalen. Na 6 maand kan de gemeente economisch beschikken over de goederen.  Als ze waarde hebben zullen ze worden verkocht of aangeboden aan de Kringwinkel en indien de waarde kleiner is dan de aan te rekenen kosten zullen ze worden afgevoerd naar het containerpark.

          Art. 2 - De retributie voor het laden, bewaren, transporteren en dergelijke van goederen voortkomend van uithuiszetting wordt als volgt samengesteld:
          - transport: 0,25 euro per kilometer transport voor het ophalen en afvoeren van de afvalstoffen;
          - loonkosten werknemers: € 30,00/begonnen uur/werknemer;
          - inzetten van een vrachtwagen zonder chauffeur/tractor/graaflaadcombinatie: € 40,00/begonnen uur/vrachtwagen/tractor/graaflaadcombinatie zonder chauffeur;
          - opruiming en verwerking: 35,00 euro per m³ opgeruimde afvalstoffen, in zoverre het geen afval betreft waarvoor een bijkomende verwerking noodzakelijk is. In desbetreffend geval worden ook de werkelijke kosten van deze verwerking doorgerekend aan de eigenaar.
          De voormelde bedragen zijn verschuldigd per aangevangen uur en / of ingezamelde m³ en /of begonnen kilometer.
          - opslagvergoeding van de goederen: € 150 per aangevangen maand en per aangevangen 20 m³
          Deze retributie is verschuldigd door de eigenaar van de goederen of door zijn rechtverkrijgenden ongeacht of hij de goederen achteraf terug ophaalt. De teruggave van de goederen aan de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden vóór het verstrijken van de in artikel 6 gestelde termijn, kan afhankelijk gesteld worden van de voorafgaande betaling van deze retributie. De gemeente kan gebruik maken van haar wettelijk retentierecht.
          De eigenaar krijgt slechts één maal de gelegenheid om zijn goederen op te halen. De eigenaar doet definitief afstand van de goederen die, na een eerste ophaling, achterblijven in de opslagplaats.
          De burger kan altijd afstand doen van de goederen.

          Art. 3 - Vrijstellingen
          -De natuurlijke persoon, die op het moment van de uitdrijving, gekend is bij het OCMW kan op basis van een sociaal onderzoek een vrijstelling aanvragen van deze retributie. Het college van burgemeester en schepenen neemt hierover een beslissing.
          -Bij ophaling zal gedurende de eerste 2 maand van noodbewaring geen opslagvergoeding gerekend worden.

          Art. 4 - De verschuldigde bedragen worden betaald via overschrijving op zicht van een factuur van het lokaal bestuur.

          Art. 5 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd. De gemeente kan bij niet-betaling ook gebruik maken van het in het burgerlijk wetboek voorziene retentierecht.

          Art. 6 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.

           

        • Kerkfabriek Alle-Heiligen Nederzwalm - advies rekening 2024

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Guido De Temmerman, schepen

          Voorwerp en motivering

          Op 24.03.2025 heeft het kerkbestuur Alle-Heiligen de rekening van de kerkfabriek voor het jaar 2024 ingediend bij het gemeentebestuur.
          De gemeentelijke explotatietoelage aan de kerkfabriek in 2024 bedroeg € 27.477,90.

          Vaststellingen/aandachtspunten:
          -De kastoestand bedraagt € 67.974,89
          -De patrimoniumrekeningen (opbrengsten verkopen) vertonen een saldo van € 1.222.962,01

          De resultaten van de rekening 2024 dienen ingebracht te worden in het volgende budget van de kerkfabriek.

          De gemeente dient decretaal haar advies binnen de 50 dagen te geven.

          Het nazicht leverde geen fundamentele opmerkingen op.

          Verwijzingen

          Jaarrekening 2024 en bijhorende stukken zoals kastoestand, inventaris en staat van het vermogen
          Samenvattende tabel toelagen 2024
          Samenvattende kastoestand 2024

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Decreet van 7.05.2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
          Omzendbrief BB 2007/01 van Vlaams minister van Binnenlands Beleid, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 34 min 35 sec - 36 min 26 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De rekening voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Alle-Heiligen Nederzwalm wordt gunstig geadviseerd.

          Art. 2 - Afschrift van dit besluit zal samen met de rekeningbundel aan de provinciegouverneur worden overgemaakt.

    • 3. Mobiliteit, wegen en infrastructuur

      • Normaal

        • Riolering- en wegeniswerken Roborst fase 3 - grondverwerving - akte - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Johan De Bleecker, schepen 

          Voorwerp en motivering

          In kader van de wegenis- en collectorwerken project ““AR : Wegen - Activa in aanbouw - ACT : Waterzuivering : project Roborst Fase 3 uitvoering - Perceel 1 (Deel Gemeente Zwalm)” werd het tracé van een waterloop (3e categorie) aangepast en werd een bufferbekken aangelegd.

          Hiervoor is een ontwerpakte opgesteld door notariskantoor De Smet & Willems voor het vestigen van een erfdienstbaarheid op drie percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 93, Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 99C en Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 74 en eigendom van Frank Depandelaere en Monique Verlinden.
          De initiële ontwerpakte werd goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 19.12.2024.

          Echter wenste de eigenaar in laatste instantie een bijkomende clausule in de ontwerpakte in te lassen naar aanleiding van een conceptuele tekortkoming in de uitoveringsplannen waardoor het water in het bufferbekken niet goed wegloopt wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn van een goed functionerend bufferbekken. Het concept daarvan zal ook aangepast worden in de uitvoeringsplannen van het werk zelf. 

          Voor de aanleg van het bufferbekken, ondergrondse leidingen en aanhorigheden wordt de erfdienstbaarheid gevestigd over een totale oppervlakte van 12.030 m².

          De vergoeding van de erfdienstbaarheid wordt behouden en vastgelegd op € 37.830,00.

          De aangepaste ontwerpakte worden heden voorgelegd ter goedkeuring. 

          Verwijzingen

          Aangepaste ontwerpakte notariskantoor Willems & De Smet
          Schattingsverslag dd. 06.09.2022 
          Verkoopsbelofte dd. 08.05.2024
          Gemeenteraadsbesluit van 19.12.2024 houdende "Riolering- en wegeniswerken Roborst fase 3 - grondverwerving - akte - goedkeuring"

          Regelgeving

          Decreet over het Lokaal Bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Eric De Vriendt, Johan De Bleecker

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 36 min 27 sec - 44 min 26 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Werner Baudewijn, Angélique De Clercq, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie
          Tegenstanders: Eric De Vriendt
          Onthouders: Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Francia Neirinck, Louis Ide, Peter Van Den Haute, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 – De aangepaste ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Willems & De Smet - opgenomen in bijlage - met Dhr. Depandelaere en Mevr. Verlinden tot vestiging van een erfdienstbaarheid voor een bufferbekken, ondergrondse leidingen en aanhorigheden op de percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 93, Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 99C en Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 74 overeenkomstig aanduiding op het plan "272383_I_INN_01-2.5" opgemaakt door studiebureau Sweco over een totale oppervlakte van 12.030 m² en mits een vergoeding van €37.830,00, wordt aangenomen.

          Art. 2 – De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen.

        • Kosteloze grondafstand aan de Krekelstraat - ontwerpakte - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Johan De Bleecker, schepen

          Voorwerp en motivering

          Op 06.06.2024 werd in functie van een geplande verkoop door het OCMW een verkavelingsvergunning goedgekeurd (zie bijlage).

          Het betreft samengevat een goedgekeurde verkavelingsaanvraag voor een perceel grond van het OCMW Zwalm in de Krekelstraat op de hoek met Bruggenhoek, kadastraal gekend als 1e afdeling, sectie A, nr 518 A, met een kadastrale oppervlakte van 3.564 m², waarvan ongeveer 1.832 m² gelegen in woongebied met landelijk karakter en ongeveer 1.600 m² in landschappelijk waardevol agrarisch gebied waar een opgelegde kosteloze grondafstand moet gebeuren door het OCMW aan de gemeente Zwalm, van lot C, met een oppervlakte van 21m² (zie plan in bijlage).

          De historiek in dit dossier:

          1/goedkeuring zaak der wegen door gemeenteraad op 30.05.2024 (zie bijlage)

          2/verkavelingsvergunning goedgekeurd door het college op 06.06.2024 (zie bijlage)

          3/10.07.2024 beroep bij de bestendige deputatie

          4/beslissing deputatie 05.12.2024 met als inhoud (zie bijlage):

          Op basis van de aanvraag met omgevingsvergunning-referentie 2023159176 ingediend door Gemeente Zwalm wordt een omgevingsvergunning verleend volgens Projectinhoud Officieel – PIV1 voor de gevraagde stedenbouwkundige handelingen, onder volgende voorwaarden:

          - de adviezen van adviesinstanties, en de nutsmaatschappijen dienen gevolgd te worden;

          - de afsluitingen langs de perceelgrenzen, grenzend aan de achtertuinzone voor collectieve tuin moeten zichtdoorlatend zijn.

          Volgende last wordt opgelegd:

          - lot C, hetzij een oppervlakte van 21m² langsheen Bruggenhoek en Krekelstraat dient kosteloos afgestaan te worden aan de gemeente. Alle kosten hiermee gepaard gaand (zoals notariskosten, opmetingskosten, edm...), zijn ten laste van de bouwheer (eigenaar). Deze gratis grondafstand moet gebeurd zijn binnen de 6 maanden na het verkrijgen van de omgevingsvergunning. De gemeente staat in voor de opvolging van deze last.

          Het niet uitvoeren van de last kan leiden tot het verval van de vergunning overeenkomstig de artikelen 99 en 102 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning.

          De adviezen en reglementen van de nutsmaatschappijen zijn na te leven. Eventuele kosten voor uitbreiding van de netten zijn ten laste van de aanvrager.

          Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

          5/29.01.2025 beroep bij de raad voor vergunningsbetwisting

          Gezien de beslissing van de bestendige deputatie uitvoerbaar is en gelet op de voorwaarde/last om de gratis grondafstand te doen binnen de 6 maanden na het verkrijgen van de omgevingsvergunning wensen we zo spoedig mogelijk deze te realiseren uiteraard. Het betreft zoals al gesteld een strookje grond, gelegen aan de Krekelstraat en hoek met Bruggenhoek, en ter plaatse gekend Bergen Driesch, volgens titel en recent kadaster gekend sectie A, deel van perceelnummer 518A P0000, met een oppervlakte volgens meting van éénentwintig vierkante meter (21 ca) en geprekadastreerd met gereserveerd perceelsidentificatienummer 45027 A518D P0000, voor een oppervlakte van éénentwintig centiare

          Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 30.05.2024 houdende "Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023159176 - het verkavelen van een perceel in 3 loten, waarvan 1 lot voor groepswoningbouw - zaak van de wegen- vastleggen rooilijn - goedkeuring"
          Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 06.06.2024 houdende Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023159176 en het verkavelen van een perceel in 3 loten, waarvan 1 lot voor groepswoningbouw
          Beslissing bestendige deputatie houdende toekenning omgevingsvergunning van 5.12.2024
          Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke 
          Rooilijnplan 

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41
          Nieuw burgerlijk wetboek

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 44 min 27 sec -  45 min 38 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie
          Onthouders: Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Francia Neirinck, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 5 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel lot C, met een oppervlakte van 21m² en gelegen langsheen Bruggenhoek en Krekelstraat zoals aangeduid op bijgevoegd rooilijnplan en deel van het kadastraal perceel gekend als 1e afdeling, sectie A, nr 518 A , en opgemaakt door Notariaat Horebeke, Abraham Hansstraat 17, 9667 Horebeke, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.

          Art. 2 - De voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Ondersteuning van vzw Boem voor de realisatie van het project ‘Kunst & Zwalm 2025' - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Matthijs Verschraegen, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Vzw Boem organiseert van 30.08.2025 tot 14.09.2025 het project ‘Kunst & Zwalm 2025’. Kunst & Zwalm is een tweejaarlijks kunstevent in Zwalm en omgeving. Het project nodigt kunstenaars uit om een nieuw werk in situ te maken of interventies uit te voeren in het landschap en bij de bewoners. De talrijke bezoekers komen zowel voor de artistieke interventies als voor een verrassende verkenning van de lokale cultuur en het glooiende landschap van de Vlaamse Ardennen.

          Voor deze editie is Klein Zwitserland het start- en eindpunt van de kunstroute. De route van ongeveer 5 km gaat richting Sint-Maria-Latem en Paulatem. Voor elke editie gaat Boem vzw samen met nieuwe curatoren en partners op zoek naar geschikte locaties die een route vormen waarbij het publiek op onverwachte kunstinterventies stoot. Voor het vormgeven van de kunstroute Kunst & Zwalm 2025 gaat Boem vzw in zee met Kunstenplatform PLAN B. De curator is verantwoordelijk voor het bepalen van het thema en de selectie van de deelnemende kunstenaars. Het thema van deze editie is GROND.

          Om de thematieken concreet vorm te geven in Zwalm, identificeert PLAN B drie symbolische ‘akkers’: Grondwerk (arbeidsstromen, landbouw, handwerk), Grondgebied (grenzen, eigenaarschap, cartografie) en Gedeelde grond (gemeengoed, collectiviteit, buurschap). Deze drie overlappende (mentale) gebieden kan je zien als werven waarrond de programmatie groeit gedurende het traject.

          Voor deze editie wordt er eveneens samengewerkt met verschillende partners:

          • Kunstwerk(t). Zij zullen een open call lanceren naar amateurkunstenaars om een werk te maken in het thema GROND. De geselecteerde werken zullen op een centrale plek te zien zijn.
          • Vzw Broes: zij organiseren kampen voor kinderen uit kwetsbare gezinnen, een kunstenaar zal samen met de kinderen een kunstwerk maken
          • Vzw De Bolster: een kunstenaar zal samenwerken met hun textielatelier
          • Lagere school De Groene Lilare: een van de kunstenaars werkt er een participatief traject uit en neemt de documentatie hiervan mee naar het festival

          Een keer per maand wandelen de kunstenaars de route om het landschap te leren kennen en doorgronden. Hierbij gaan ze in interactie met de mensen die op de route wonen. Nu en dan zal er een oproep gelanceerd worden om deel te nemen aan workshops of evenementen. Boem vzw streeft naar zoveel mogelijk participatie van de lokale bevolking.

          Net zoals vorige jaren wordt een educatief luik voorzien bij de route in de vorm van een kijkwijzer voor kinderen. Boem vzw is nu ook UiTPAS-partner. Iedereen met een UiTPAS zal dus punten kunnen sparen bij deelname aan de route en mensen die recht hebben op kansentarief, kunnen deelnemen aan 80% korting. 

          Net zoals bij de vorige edities vraagt vzw Boem een toelage van € 4.000. Dit project kan niet worden gesubsidieerd via het subsidiereglement voor socio-culturele verenigingen aangezien dit gebaseerd is op verenigingen met een meer frequente werking per kalenderjaar. Gezien de waardevolle regionale uitstraling van deze biënnale, zet dit project de gemeente Zwalm positief in de kijker, waardoor dit vanuit het lokaal bestuur ook kan ondersteund worden. 

          De toelage die het gemeentebestuur wenst te geven bedraagt maximum € 4.000. Aan vzw Boem zal worden gevraagd om uiterlijk één maand na de afloop van het project facturen en bewijsstukken voor te leggen.

          Verwijzingen

          Projectdossier 'Kunst & Zwalm 2025' van vzw Boem 
          Collegebesluit van 02.05.2024 betreffende principiële goedkeuring van de ondersteuning van het project 'Kunst & Zwalm 2025' van vzw Boem
          Positief advies van de cultuurraad van 20.03.2025

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 45 min 39 sec -  48 min 36 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – De gemeenteraad keurt de ondersteuning van vzw Boem voor het project ‘Kunst & Zwalm 2025’ met een toelage van € 4.000 goed. Aan vzw Boem zal worden gevraagd om uiterlijk één maand na de afloop van het project facturen en bewijsstukken voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen.

          Art. 2 – De voorzitter van vzw Boem, Marijke Magherman, zal van deze beslissing op de hoogte worden gesteld.

        • Ondersteuning van filmproject van productiehuis vzw Tarzan - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Matthijs Verschraegen, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Regisseur Nicolaas Rahoens van productiehuis vzw Tarzan maakte in 2018-2019 de langspeelfilm 'Adam & Eva'. Dit werd een groot succes, de film werd in Vlaamse bioscopen vertoond en is nu ook gekocht door VRT voor uitzending op TV (was reeds te zien op 11 april jl.) 

          Ze wensen nu een nieuw filmproject op te starten. De bedoeling is opnieuw een gemeenschapsvormend project te realiseren met samenwerking van verschillende culturele actoren die actief zijn in alle gemeenten van de Vlaamse Ardennen en de streek te promoten bij een breed publiek. Alle acteurs zullen binnen de Vlaamse Ardennen gerekruteerd worden. Deze keer kiezen ze niet voor een romantische komedie, maar voor een sociaal drama. Ze vragen hiervoor opnieuw bij alle gemeenten uit de Vlaamse Ardennen gepaste financiële en logistieke ondersteuning om dit te realiseren. Ze gaan ook enkel van start na een akkoord van alle gemeenten.

          De timing voor de film ziet er als volgt uit:

          • Audities en locaties vastleggen in april-mei-juni 2025
          • opname juli - oktober 2025
          • vertoning vanaf september 2026

          Concreet vraagt vzw Tarzan volgende ondersteuning:

          • goedkeuring om te mogen filmen op de openbare locaties van de gemeente tenzij op plaatsen die specifiek moeten aangevraagd worden;
          • het gratis beschikbaar stellen van GC De Munk gedurende een week/een weekend in samenspraak met de afdeling Vrije Tijd voor de organisatie van audities en voor de vertoning van de film;
          • tweemaal ruimte te voorzien voor een paginavolle publicatie in de Zwalmse Post: bij de bekendmaking van de audities en bij de release van de film;
          • een subsidiebedrag van € 2.500 euro (de gevraagde toelagen variëren naargelang de grootte van de gemeenten.).

          Het budget voor deze ondersteuning kan vrijgemaakt worden binnen de bestaande cultuurbudgetten.

          Verwijzingen

          Positief advies van de cultuurraad van 20.03.2025

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 48 min 37 sec -  51 min 06 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – De gemeenteraad keurt de logistieke en financiële ondersteuning van het filmproject van productiehuis vzw Tarzan met een toelage van € 2.500 goed. Deze toelage zal pas uitbetaald worden nadat de initiatiefnemer kan aantonen dat er voldoende middelen zijn verworven voor de productie van de film.

          Art. 2 – Het productiehuis vzw Tarzan van regisseur Nicolaas Rahoens zal op de hoogte gebracht worden van deze beslissing.

    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Project Noordlaan fase 2 - opdracht aan Farys - princiepsbesluit

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Johan De Bleecker, schepen 

          Voorwerp en motivering

          In kader van de wegenis- en collectorwerken project 22.085  “collector Noordlaan-Hundelgemsebaan” door Aquafin NV werd aan de gemeenteraad een aanbestedingsdossier voorgelegd ter goedkeuring op 26.09.2019.
          De werken werden gegund bij collegebesluit van 14.11.2019 en zijn ondertussen ook opgeleverd.

          Een deel van de opdracht inzonderheid de aanleg van een bufferbekken en DWA-leiding (achterzijde woningen Noordlaan) werd echter niet uitgevoerd omwille van grondverwervingsproblemen. Dit deel van het oorspronkelijke dossier - fase 2 - dient best dringend te worden heropgepakt. 

          We stellen dan ook voor Farys opdracht te geven het nodige te doen voor opstart van de studieopdracht en een ontwerper aan te stellen.

          De gehele opdracht van de werken zelf wordt geraamd op circa € 670.000 en is behoudens grondverwervingen volledig ten laste van onze Aquario-enveloppe.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute, Johan De Bleecker

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 51 min 07 sec - 58 min 41 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Onthouders: Eric De Vriendt
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 1 onthouding
          Besluit

          Enig art. - Farys wordt opdracht gegeven tot (her)opstart van de studie-opdracht "Noordlaan fase 2" en het aanstellen van een ontwerper. De kosten vallen ten laste van onze Aquario-enveloppe.

        • Buitengewone algemene vergadering IVLA 6.05.2025 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Tom Van Canneyt, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente neemt deel aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVLA.
          De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVLA op 6.05.2025 die bijeengeroepen werd per e-mail van 11.03.2025.
          De buitengewone algemene vergadering van IVLA van 6.05.2025 heeft volgende agenda:

          1. Benoeming bestuurder Kruisem
          2. Aanstelling commissaris-revisor.

          De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda. Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 houdende  "Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.)- Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en bestuurder voor de legislatuur 2025-2030 - agenda buitengewone algemene vergadering - goedkeuring" zal Tom Van Canneyt (plaatsvervangster Marleen Mornie) de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en zal hem/haar opgedragen worden het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 22.01.2025 betreffende "Intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen (I.Vl.A.)- Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en bestuurder voor de legislatuur 2025-2030 - agenda buitengewone algemene vergadering - goedkeuring"
          E-mail van IVLA van 11.03.2025 met bijhorende stukken

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 58 min 42 sec -  59 min 58 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1- De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IVLA van 6.05.2025, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:

          1. Benoeming bestuurder Kruisem
          2. Aanstelling commissaris-revisor.

          Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de algemene vergadering van IVLA van 6.05.2025 het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.

          Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van IVLA.

        • Lokaal Energie en Klimaatpact 2.0 - opvolgrapportering 2024 - kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Tom Van Canneyt, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeenteraad keurde op 30 september 2021 het Lokaal Energie en Klimaatpact 1.0 goed. Dit werd ondertekend op 4 oktober 2021.
          Daaropvolgend werd een nieuwe versie voorgesteld, het LEKP 2.0, waarop de gemeente inschreef na goedkeuring door de gemeenteraad op 24 november 2022.

          Jaarlijks dient er binnen het LEKP een inhoudelijke rapportering te gebeuren met betrekking tot de voortgang dat na het voorleggen aan de gemeenteraad ingediend wordt bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Vanaf dit jaar dient deze rapportering vergezeld te worden door een financiële rapportering. De gemeente dient uiterlijk tegen 1 mei 2025 deze rapporten over te maken aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

          Voor het inhoudelijke rapport wordt er gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. De financiële rapportering is opgemaakt aan de hand van een sjabloon aangeleverd door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbeslissing van 30.09.2021 ter goedkeuring om in te tekenen op het Lokaal Energie- en Klimaat Pact 1.0
          Gemeenteraadsbeslissing van 24.11.2022 ter goedkeuring om in te tekenen op het Lokaal Energie- en Klimaat Pact 2.0

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen
          Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

          Tussenkomsten

          Francia Neirinck

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 59 min 59 sec -  1u  2 min 50 sec

          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

          Art. 2 - De gemeente zal uiterlijk tegen 1 mei 2025 dit rapport overmaken aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het digitaal loket.

        • Gecoördineerd beheer en bestrijden van Aziatische hoornaar - samenwerking met RATO vzw - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Inleiding

          Tom Van Canneyt, schepen

          Voorwerp en motivering

          De ondertussen meer bekende invasieve exoot, de Aziatische hoornaar, komt nog steeds in grote aantallen voor in onze provincie, en dit ondanks grote beheerinspanningen in de voorbije jaren. De Aziatische hoornaar veroorzaakt schade aan de natuur, imkerij en landbouw. Doordat ze zich dicht bij de mens nestelt, is de bezorgdheid bij de burgers groot. De Aziatische hoornaar helemaal wegkrijgen zal niet meer lukken, maar door lokaal beheer uit te voeren, willen we de negatieve impact verminderen, de schade beperken en de overlast beheersen.

          De medewerkers van RATO vzw behandelden 2501 meldingen in 2024 in Oost-Vlaanderen, waarvan 28 in Zwalm. De kost van deze bestrijding werd gedragen door de lokale besturen én door de provincie Oost-Vlaanderen. Hierdoor was het kosteloos voor de burgers.

          De kost van de bestrijding wordt doorgerekend aan de gemeente op basis van een afrekening van het aantal nestbestrijdingen op het grondgebied. De kostprijs voor de bestrijding gedurende één jaar wordt geraamd op €1.554 op basis van 56 nesten. Hierdoor blijft de bestrijding voor de burger gratis.

          Plan van aanpak van RATO
          Net zoals vorig jaar wil RATO vzw een gecoördineerd beheer opzetten voor de provincie Oost-Vlaanderen. In 2024 deden 58 van de 60 Oost-Vlaamse gemeenten mee, en hopen ook dit jaar zoveel mogelijk lokale besturen te betrekken bij deze werking.

          Het verloop van de melding, de werking in het veld en de bestrijding is grotendeels hetzelfde. De belangrijkste verandering is dat de periode waarin men zal bestrijden wordt beperkt, van eind mei tot half oktober. Daarna zullen enkel nog uitzonderlijk dringende nesten bestreden worden.

          Daarnaast bestrijdt ook de brandweerzone nesten.
          De brandweerzone zal zich echter focussen op primaire en gevaarlijke nesten.
          Primaire nesten bevinden zich laag bij de grond en vaak in de buurt van woningen, waardoor ze gevaarlijker of hinderlijker zijn voor de mens.
          Deze interventie wordt geregeld via de dotatie van de lokale besturen binnen onze brandweerzones en blijft daardoor kosteloos voor de burger.
          Secundaire nesten – nesten die hoog in de bomen hangen en niet hinderlijk zijn – zullen bestreden worden door RATO vzw.

          Om te voldoen aan de regels inzake overheidsopdrachten werd een toetredingsovereenkomst met het Agentschap Natuur en Bos opgesteld. De raamovereenkomst van ANB (Agentschap Natuur en Bos) fungeert als dienstencentrale. De gemeente neemt de diensten af en RATO vzw voert de diensten uit.

          Gezien het voorgaande wordt voorgesteld om de toetredingsovereenkomst te ondertekenen en een samenwerking aan te gaan met RATO vzw voor het beheer en de bestrijding van de Aziatische hoornaar. Zij bieden immers ook een oplossing voor de nesten waarvoor de brandweer niet tussenkomt. Ook deze moeten immers absoluut kunnen worden aangepakt.

          Verwijzingen

          Mail van 01.04.2025 van RATO vzw met een voorstel tot samenwerking voor het bestrijden van de Aziatische hoornaar
          Kostenraming
          Plan van aanpak

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Louis Ide, Francia Neirinck, Tom Van Canneyt

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=BGSiXwzE9Ew&t=1778s - tijdsblok audio: 1 u 2 min 51 sec - 1 u 9 min 27 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad verleent goedkeuring aan een gecoördineerd beheer en bestrijden van Aziatische hoornaar middels een samenwerking met RATO vzw. De kosten voor 2025 worden geraamd op €1.554 euro op basis van 56 nesten.

          Art. 2 - De toetredingsovereenkomst 'ANB-AB-202-196: Raamovereenkomst voor ondersteuning op afroep in functie van verdelging Aziatische hoornaar' zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd en de algemeen directeur en burgemeester worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen. De getekende overeenkomst wordt overgemaakt aan Rato vzw.

          Art. 3 - Rato vzw wordt van deze beslissing in kennis gesteld.

Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad