Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

Besluit  de gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:00

Vastleggen alternatieve trouwlocaties - reglement - goedkeuring

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Tineke Van Nieuwenhuyze, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Philip Lefever, Algemeen directeur

De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van een aantal trouwlocaties en bijhorend reglement.

Voorwerp en motivering

De mogelijkheid voor een lokaal bestuur om burgerlijke huwelijken te laten doorgaan op een andere plek dan het gemeentehuis, kan je terugvinden in artikel 165/1, tweede lid B.W. De gemeente wenst hiervan gebruik te maken.

De gemeenteraad kan één of meerdere alternatieve huwelijkslocaties aanduiden, maar dan dient conform oa het burgerlijk wetboek aan een aantal voorwaarden te worden voldaan:

-          De gemeenteraad moet dit vastleggen bij gemeenteraadsbesluit. Voor een buitenlocatie (binnentuin, binnenkoer, parkje aansluitend aan het gemeentehuis, bordes, esplanade,…) die tot hetzelfde (kadastraal) perceel van het gemeentehuis behoort, is er geen apart gemeenteraadsbesluit vereist. Deze buitenlocatie wordt immers beschouwd als een onderdeel van het gemeentehuis.

-          De locatie moet een vaste plaats zijn die zolang de gemeenteraad het besluit niet opheft, wordt aangeduid als alternatieve huwelijkslocatie. Het kan dus niet om willekeurige plaatsen gaan en het is voor inwoners dus niet mogelijk om te huwen op gelijk welke plaats.

-          De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.

-          De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet zijn: iedereen moet er toegang toe hebben.

-          De locatie moet neutraal zijn: de gemeente kan als alternatieve huwelijkslocatie geen plaats aanwijzen met enige religieuze connotatie.

-          De gemeente dient het uitsluitend gebruiksrecht van de plaats te hebben: de gemeente moet niet noodzakelijk eigenaar zijn van een locatie om dat uitsluitend gebruiksrecht te hebben. Ook locaties die tot derden behoren, kunnen onder dat uitsluitend gebruiksrecht vallen. Een belangrijke voorwaarde is dat dit recht uitdrukkelijk aan de gemeente wordt gegeven in een overeenkomst. Als de eigenaar niet de volledige locatie ter beschikking wil stellen van de gemeente en nog een gedeelte wil behouden voor privégebruik, is het belangrijk dat het privégedeelte duidelijk moet kunnen worden afgescheiden van het openbare gedeelte (de toegang tot het gebouw en de trouwzaal), aangezien de openbaarheid moet worden gegarandeerd. Bij de opmaak van de overeenkomst is het essentieel dat de ruimte die de gemeente huurt of in bruikleen krijgt, duidelijk wordt omschreven

-          Tenslotte hoeft de plaats niet tot het openbaar domein te behoren, het kan ook gaan om een gebouw andere dan een overheidsgebouw of een buitenlocatie waarvan een particulier eigenaar is.

Het bestuur wenst volgende alternatieve trouwlocaties aan te bieden die eigendom zijn van de gemeente:
-site kapel Wijlegem
-evenementenweide recreatiesite

De kapel van Wijlegem is ontwijd waardoor dit als een neutrale plaats kan beschouwd worden.

De gemeente zal op de alternatieve locaties geen dranken voorzien noch enige receptie aanbieden noch in enige verdere facilitaire ondersteuning voorzien.  Het bruidspaar dient daarvoor zelf in te staan met respect voor de geldende gebruiks- en retributiereglementen van de aangeboden locaties.

De bestaande regeling inzake tijdstippen, vergoeding voor huwen op zaterdag en dranken voor de receptie blijft behouden.

Verwijzingen

Collegebesluit van 28.02.2019 houdende goedkeuring van het reglement en retributietarief inzake huwelijksvoltrekkingen

Regelgeving

Artikelen 75, 76 en 144 tot 171 van het Burgerlijk Wetboek.
Wet van 12 juli 2009 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de plaats van het huwelijk betreft
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

Besluit

Art. 1 - Een huwelijk kan plaatsvinden :
§1 in het gemeentehuis
§2 op volgende alternatieve trouwlocaties :
                  *site kapel Wijlegem 
                  *evenementenweide recreatiesite  

Art. 2 -

§1 De gemeente zal op de locaties voorzien in §2 geen dranken voorzien noch enige receptie aanbieden noch in enige verdere facilitaire ondersteuning voorzien. Het bruidspaar dient daarvoor zelf in te staan. 
§2 Trouwen op de locaties vermeld in §2 zijn onderworpen aan de geldende gebruiks- en retributiereglementen van de aangeboden locatie o.a. inzake gebruiksvergoeding.
§3 Het bruidspaar dient op de locaties vermeld in §2 ook in een tafel en voldoende bescherming tegen eventuele regen te voorzien voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
§4 Het bruidspaar dient op de locaties vermeld in §2 steeds in een toegangsmogelijkheid voor het publiek te voorzien gezien het openbaar karakter van het huwelijk.

Art. 3 - Een huwelijk op de locaties vermeld in art. 1 kan op volgende dagen en uren:
- Elke maandag en dinsdag van 09 tot 17.30 u. (16.30 u. laatste aanvangsuur)
- Elke woensdag en vrijdag van 09 tot 18 u. (17 u. laatste aanvangsuur)
- Elke donderdag van 09 tot 20 u. (19 u. laatste aanvangsuur)
- Iedere eerste zaterdag van de maand (behoudens wettelijke feestdagen), aaneensluitend van 09 tot 15 u. (14 u.laatste aanvangsuur)

Een huwelijksplechtigheid zonder receptie wordt verondersteld maximum 30 minuten te duren, met receptie maximum 60 minuten en dit om de aanvang van volgende huwelijksplechtigheden goed te laten verlopen.

Art. 4 – Indien het bruidspaar dat trouwt in het gemeentehuis een receptie wenst, krijgt het 4 flessen schuimwijn en 1 fles fruitsap gratis aangeboden. Indien gewenst kunnen de aangeboden flessen schuimwijn vervangen worden door flessen fruitsap. In voorafgaandelijk overleg tussen het bruidspaar en de bediende van de burgerlijke stand kan worden besloten tot het schenken van bijkomende flessen schuimwijn en/of fruitsap. De retributie per bijkomende fles schuimwijn wordt vastgesteld op € 18,00 en per bijkomende fles fruitsap op € 8,00. Eigen drank consumeren wordt niet toegestaan. Het aantal aanwezigen dient uiterlijk 1 maand vooraf opgegeven te worden.

Art. 5 – De retributie voor het voltrekken van een huwelijk op zaterdag op de locatie vermeld in art. 1 §1 wordt vastgesteld op € 125,00.

Art. 6 – De verschuldigde bedragen worden betaald op zicht van een factuur van het gemeentebestuur of via elektronische weg.

Art. 7 – Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177 van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.

Art. 8 – Dit besluit treedt in werking vanaf 01.07.2022 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

Art. 9 - Het collegebesluit inzake huwelijken op het gemeentehuis van 28.02.2019 wordt opgeheven voor de huwelijken die aangevraagd worden vanaf 01.07.2022