De gemeenteraad beslist het retributiereglement op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen te wijzigen.
De gemeentelijke diensten dienen op verzoek van onder andere notarissen en vastgoedkantoren stedenbouwkundige inlichtingen af te leveren waarbij de aanvragers zich steunen op specifieke informatieverplichtingen opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Deze opzoekingen zijn arbeidsintensief.
Met het oog op het uniformiseren van de inlichtingen startte Vlaanderen de ontwikkeling van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) waarvan Zwalm een van de deelnemende pilootgemeenten is.
Vlaanderen voorziet om in de loop van oktober 2022 een eerste versie van het VIP beschikbaar te maken voor de pilootgemeenten. De aanvrager zal vanaf dan verplicht worden om de inlichtingen op te vragen via dit platform en dus niet langer via mail of post. Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van het VIP voor iedereen verplicht.
Een aanpassing van het retributiereglement dringt zich bijgevolg op aangezien het niet langer mogelijk zal zijn om slechts gedeeltelijke inlichtingen te verstrekken zoals voorzien in het huidige besluit. (Bijvoorbeeld: enkel een uittreksel uit het plannenregister).
Vlaanderen stelt 2 mogelijke opties voor om de kostprijs te berekenen:
Aangezien de opzoekingen en werklast (controle van de gegevens, opzoeken plannen en vergunningen) niet veranderen met de komst van het VIP, enkel de manier van genereren zal anders zijn, wordt voorgesteld om optie 1 te kiezen.
De huidige kostprijs voor het afleveren van een stedenbouwkundige inlichting bedraagt 70,00 euro per kadastraal perceel en kan behouden blijven gezien er verder niets verandert.
Voor de aanvrager is er nog een bijkomende retributie voor het gebruik van het platform (financiering van de ontwikkeling). Dat bedrag is echter nog niet gekend.
Daarnaast zal er decretaal vastgelegd worden welke instanties vrijgesteld zijn van de gemeentelijke retributie.
Een overzicht van de tarieven in de buurgemeenten werd toegevoegd in de bijlage.
Op jaarbasis levert de gemeente tussen de 350 en de 400 inlichtingen af (= aantal percelen).
Gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2016 houdende retributie op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen
Bijlage met de tarieven van de buurgemeenten
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Artikel 5.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening inzake de informatieplicht
Art. 1 - Het besluit van 20 juni 2016 houdende de retributie op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen wordt opgeheven op 30 september 2022.
Art. 2 - Er wordt vanaf 1 oktober 2022 een retributie geheven op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen over onroerende goederen gelegen te Zwalm. De geleverde informatie omvat alle gegevens uit zowel de algemene vastgoedinformatie (lijst VVSG), het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister, als alle milieu-informatie.
Art 3 - De kostprijs voor het afleveren van de stedenbouwkundige inlichtingen en uittreksels wordt vastgesteld op 70,00 euro per kadastraal perceel.
Art 4 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersoon aan wie de inlichtingen worden afgeleverd. Tot 31 december 2023 staat de gemeente Zwalm zelf in voor het innen van de retributies. De retributie wordt betaald door vooraf de verschuldigde som over te schrijven op rekeningnummer BE36 0910 0035 4481 van het gemeentebestuur met vermelding van de referentie van de aanvraag of via factuur. De inlichtingen worden afgeleverd na de betaling. Vanaf 1 januari 2024 dient de retributie te worden betaald via het Vastgoedinformatieplatform.
Art. 5 - Vanaf de betaal- en facturatiecomponent via VIP verloopt (Q4 2023), volgen alle gemeenten dezelfde van gemeentelijke retributie vrijgestelde organisaties die opgenomen worden in het decreet. Tot dan worden volgende van de retributie vrijgesteld:
Art. 6 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.
Art. 7 - Dit besluit treedt in werking op 01.10.2022 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Art. 8 - Het nieuwe retributiereglement voor het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen zal bekend gemaakt worden aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat en aan de diverse notarissen en vastgoedkantoren die de voorbije jaren inlichtingen gevraagd hebben.