Terug
Gepubliceerd op 09/09/2022

Notulen  de gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Tineke Van Nieuwenhuyze, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Philip Lefever, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 12.05.2022 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 12.05.2022.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 12.05.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=n8LAE-GBX-c

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 0 min 0 sec - 1 min 23 sec
           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 12.05.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 1. Algemene financiering

      • Normaal

        • Jaarrekening 2021 - vaststelling

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester
          An Bassez, financieel directeur

          Voorwerp en motivering

          De geconsolideerde jaarrekening (deel gemeente + OCMW) voor het jaar 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd. De geconsolideerde rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
          De financiële toestand van de jaarrekening duidt op een gezonde situatie met een gezonde autofinancieringsmarge en goed resultaat op kasbasis.
          Het ontwerp van de rekening werd minstens 14 dagen voor de vergadering aan ieder raadslid bezorgd.

          Verwijzingen

          Geconsolideerde rekening 2021 en bijhorende stukken


          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Besluit Vlaamse Regering van 25.06.2010 betreffende de beleids- en beheercyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijke welzijn en latere wijzigingen
          Ministerieel besluit van 01.10.2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen

          Tussenkomsten

          Pascale Adriaens, Johan De Bleecker, Angélique De Clercq, Matthijs Verschraegen, Louis Ide, Bruno Tuybens, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 min 24 sec - 1 u 09 min 58 sec
           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – De jaarrekening 2021 (deel gemeente) wordt vastgesteld.

          Art. 2 - De geconsolideerde jaarrekening en jaarrekening 2021 (deel OCMW) wordt goedgekeurd onder opschortende voorwaarde van vaststelling van deze jaarrekening door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van heden.

          Art. 3 – De geconsolideerde jaarrekening 2021 en bijhorende bijlagen zal worden gepubliceerd op onze website binnen de wettelijke termijnen en worden overgemaakt aan de toeziende overheid in de voorgeschreven vorm.

        • Retributie op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          De gemeentelijke diensten dienen op verzoek van onder andere notarissen en vastgoedkantoren stedenbouwkundige inlichtingen af te leveren waarbij de aanvragers zich steunen op specifieke informatieverplichtingen opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Deze opzoekingen zijn arbeidsintensief.
          Met het oog op het uniformiseren van de inlichtingen startte Vlaanderen de ontwikkeling van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) waarvan Zwalm een van de deelnemende pilootgemeenten is.

          Vlaanderen voorziet om in de loop van oktober 2022 een eerste versie van het VIP beschikbaar te maken voor de pilootgemeenten. De aanvrager zal vanaf dan verplicht worden om de inlichtingen op te vragen via dit platform en dus niet langer via mail of post. Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van het VIP voor iedereen verplicht.

          Een aanpassing van het retributiereglement dringt zich bijgevolg op aangezien het niet langer mogelijk zal zijn om slechts gedeeltelijke inlichtingen te verstrekken zoals voorzien in het huidige besluit. (Bijvoorbeeld: enkel een uittreksel uit het plannenregister).

          Vlaanderen stelt 2 mogelijke opties voor om de kostprijs te berekenen:

          • Optie 1: 1x retributie per capakey (= uniek nummer van een kadastraal perceel)
          • Optie 2: Uitzonderlijk wordt voor één aanvraag van maximum 5 kadastrale percelen slechts 1 keer de retributie aangerekend als de percelen van die aanvraag voldoen aan volgende voorwaarden:
            • De percelen liggen binnen dezelfde gemeente
            • De percelen zijn aanpalend
            • Er is slechts op één van deze percelen een gebouweenheid (of meerdere) geregistreerd

          Aangezien de opzoekingen en werklast (controle van de gegevens, opzoeken plannen en vergunningen) niet veranderen met de komst van het VIP, enkel de manier van genereren zal anders zijn, wordt voorgesteld om optie 1 te kiezen.

          De huidige kostprijs voor het afleveren van een stedenbouwkundige inlichting bedraagt 70,00 euro per kadastraal perceel en kan behouden blijven gezien er verder niets verandert.

          Voor de aanvrager is er nog een bijkomende retributie voor het gebruik van het platform (financiering van de ontwikkeling). Dat bedrag is echter nog niet gekend.

          Daarnaast zal er decretaal vastgelegd worden welke instanties vrijgesteld zijn van de gemeentelijke retributie.

          Een overzicht van de tarieven in de buurgemeenten werd toegevoegd in de bijlage.

          Op jaarbasis levert de gemeente tussen de 350 en de 400 inlichtingen af (= aantal percelen).

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2016 houdende retributie op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen
          Bijlage met de tarieven van de buurgemeenten

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Artikel 5.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening inzake de informatieplicht

          Tussenkomsten

          Johan De Bleecker
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 u 09 min 59 sec - 1 u 14 min 20 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Het besluit van 20 juni 2016 houdende de retributie op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen wordt opgeheven op 30 september 2022.

          Art. 2 - Er wordt vanaf 1 oktober 2022 een retributie geheven op het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen over onroerende goederen gelegen te Zwalm. De geleverde informatie omvat alle gegevens uit zowel de algemene vastgoedinformatie (lijst VVSG), het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister, als alle milieu-informatie.

          Art 3 - De kostprijs voor het afleveren van de stedenbouwkundige inlichtingen en uittreksels wordt vastgesteld op 70,00 euro per kadastraal perceel.

          Art 4 - De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersoon aan wie de inlichtingen worden afgeleverd. Tot 31 december 2023 staat de gemeente Zwalm zelf in voor het innen van de retributies. De retributie wordt betaald door vooraf de verschuldigde som over te schrijven op rekeningnummer BE36 0910 0035 4481 van het gemeentebestuur met vermelding van de referentie van de aanvraag of via factuur. De inlichtingen worden afgeleverd na de betaling. Vanaf 1 januari 2024 dient de retributie te worden betaald via het Vastgoedinformatieplatform.

          Art. 5 - Vanaf de betaal- en facturatiecomponent via VIP verloopt (Q4 2023), volgen alle gemeenten dezelfde van gemeentelijke retributie vrijgestelde organisaties die opgenomen worden in het decreet. Tot dan worden volgende van de retributie vrijgesteld:

          • de stukken die in uitvoering van een wet of gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd.
          • de stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.
          • de stukken die worden afgeleverd aan de gerechtelijke of administratieve overheden.

          Art. 6 - Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177, 2° van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.

          Art. 7 - Dit besluit treedt in werking op 01.10.2022 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

          Art. 8 - Het nieuwe retributiereglement voor het afleveren van stedenbouwkundige inlichtingen zal bekend gemaakt worden aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat en aan de diverse notarissen en vastgoedkantoren die de voorbije jaren inlichtingen gevraagd hebben.

    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Kennisname brief Provinciegouverneur

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          In kader van lopende onderhandelingen met de vakbonden inzake een reglement op telewerk voor het personeel, werd een klacht ingediend bij de Gouverneur/Agentschap Binnenlands Bestuur.
          Het antwoord inzake de klacht wordt in kader van art. 333 van het decreet over het lokaal bestuur ter kennis gebracht van de raad.

          Verwijzingen

          Brief van de Gouverneur dd. 15.06.2022 aangaande "klacht tegen de eenzijdige wijziging van het arbeidsreglement door de algemeen directeur."
          Verweer bestuur - brief 12.05.20222 aangaande "klacht tegen de eenzijdige wijziging van het arbeidsreglement door de algemeen directeur."

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 u 14 min 21 sec - 1 u 17 min 07 sec

          Besluit

          Enig art. - De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de Provinciegouverneur van 15.06.2022 aangaande "klacht tegen de eenzijdige wijziging van het arbeidsreglement door de algemeen directeur."

        • Aanpassen huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad - goedkeuring en hercoördinatie

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          Gedurende de corona-pandemie werd digitaal vergaderen steeds bij burgemeesterbesluit geregeld op basis van art 134, §1 en 135, §2 van de nieuwe gemeentewet.  Het is gezien de gewijzigde regelgeving nodig en wenselijk om dit voor de toekomst iets structureler te regelen.

          Bij decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie is decretaal de mogelijkheid ingeschreven om hybride of digitaal te vergaderen. Deze mogelijkheid staat open voor elk bestuursorgaan van de lokale besturen.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen bepaalt daartoe ook de voorwaarden.

          Het behoort tot de lokale autonomie om rekening houdende met het fysiek uitgangspunt van de vergaderingen de uitzonderlijke omstandigheden te definiëren.  Hiermee dient ook rekening gehouden te worden met het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.

          Voorstel is een nieuw artikel en hoofdstuk daartoe in te voegen in het huishoudelijk reglement :

          DIGITAAL VERGADEREN

          Art. 31 bis §1 In beginsel zijn alle vergaderingen fysiek. De burgemeester kan na overleg met de algemeen directeur, voorzitter gemeenteraad en de gemeenteraadsfracties echter ook beslissen tot digitaal vergaderen bij burgemeesterbesluit in volgende limitatieve gevallen :
          1° In geval van een algemeen gezondheids- en of veiligheidscrisis (bijv. pandemieën, terreurdreiging, …)
          2° Door een onvoorziene gebeurtenis waardoor de raad niet kan bijeenkomen op de voorziene locatie (bijv. extreme weersomstandigheden, overstroming, betoging, raadszaal die onverwacht fysiek niet toegankelijk is)
           
          De uitnodiging vermeldt of de vergadering fysiek of digitaal is en respecteert steeds de termijnen voorzien in dit huishoudelijk reglement en het decreet lokaal bestuur maar in de omstandigheden hierboven kan mits duidelijke kennisgeving aan de raadsleden fysiek nog aangepast worden naar digitaal tot de dag van de vergadering zelf.
          De burgemeester beslist steeds autonoom na overleg.

          §2 De digitale vergadering moet ook steeds live gestreamd worden.

          §3 Bij een digitale vergadering :
          -dienen de leden zichtbaar en hoorbaar herkenbaar te zijn op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld zoniet kan de voorzitter oordelen dat een uitgebrachte stem niet in rekening zal worden gebracht.
          -bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. Dit kan gebeuren door een digitale stemming waarbij het resultaat van de stemming zichtbaar wordt gemaakt aan alle raadsleden en publiek.
          -bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan gecontroleerd worden en waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De uitslag wordt steeds kenbaar gemaakt aan alle raadsleden en publiek.

          De "commissie HHR" werd vooraf per mail bevraagd.  Er waren geen opmerkingen.

           

          Verwijzingen

          mail aan commissie HHR dd 03.06.2022
          Gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 houdende aanpassing en hercoördinatie van het huishoudelijk reglement

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Besluit van de Vlaamse Regering van 10.09.2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen

          Tussenkomsten

          Louis Ide
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 u 17 min 08 sec - 1 u 20 min 29 sec

          Bijlage

          Huishoudelijk reglement gemeenteraad


          BIJEENROEPING

           

          Art. 1, § 1.

          De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.

           

          § 2.

          De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op.

          De voorzitter kan de gemeente- en OCMW-raad bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten doorgaan.  Hierbij stelt de voorzitter voor gemeente en OCMW duidelijk onderscheiden agenda’s op.

           

          § 3.

          De oproeping wordt verzonden via e-mail of op een andere elektronische en voor ieder toegankelijke manier. De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op de wijze voorzien in art. 9 §1 van dit reglement.

           

          § 4.

          De voorzitter van de gemeenteraad moet de gemeenteraad bijeenroepen op verzoek van:

          1° een derde van de zittinghebbende leden;

          2° een vijfde van de zittinghebbende leden als zes weken na de datum van de vorige gemeenteraad nog geen bijeenroeping is gebeurd. De periode van zes weken wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus;

          3° het college van burgemeester en schepenen;

          4° de burgemeester voor zover het verzoek uitsluitend betrekking heeft op de eigen bevoegdheden van de burgemeester.

          In hun schriftelijke aanvraag aan de algemeen directeur moeten de aanvragers de agenda vermelden, met voor elk punt een toegelicht voorstel van beslissing, en de datum en het uur van de beoogde vergadering. De algemeen directeur bezorgt vervolgens de voorstellen aan de gemeenteraadsvoorzitter. Deze aanvraag moet ingediend worden, zodanig dat de voorzitter de oproepingstermijnen bepaald in art. 2 van dit reglement, kan nakomen.

          De voorzitter roept de vergadering bijeen op de voorgestelde datum en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda.

           

          Art. 2, § 1.

          De oproeping (of gezamenlijke oproeping) wordt tenminste acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de gemeenteraadsleden.

           

          In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd van deze oproepingsperiode worden afgeweken.

          Een gezamenlijke oproeping in spoedeisende gevallen kan enkel als er zowel voor de gemeenteraad als de OCMW-raad spoedeisende punten zijn.

           

          § 2. 

          De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

          Een gezamenlijke oproeping bevat duidelijk onderscheiden agenda’s voor de gemeenteraad en de OCMW-raad.

           

          Art. 3, § 1.

          Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

           

          § 2.

          De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

           

           

           OPENBARE OF BESLOTEN VERGADERING

           

          Art. 4, § 1.

          De vergaderingen van de gemeenteraad zijn in principe openbaar en worden live gestreamed behalve wat betreft de punten die in besloten zitting dienen behandeld te worden en bij technische problemen.

           

          § 2.

          De vergadering is niet openbaar als:

          1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter de behandeling in besloten vergadering;

          2° de gemeenteraad met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.

           

          De vergaderingen over de beleidsrapporten (= het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening) zijn in elk geval openbaar.

           

          Art. 5.

          De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken.

          Bij een gezamenlijke oproeping opent de voorzitter eerst de openbare zitting van de gemeenteraad, waarbij hij de vergadering van de gemeenteraad schorst nadat de agenda van het openbare deel afgewerkt is. Tijdens deze schorsing van de gemeenteraad opent de voorzitter de OCMW-raad waarna de agenda van de OCMW-raad volledig afgewerkt wordt. Na het sluiten van de vergadering van de OCMW-raad, opent de voorzitter het besloten deel van de gemeenteraad.

          Als tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in besloten zitting moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering van de gemeenteraad, enkel met dit doel, worden onderbroken.

          Als tijdens de besloten vergadering van de gemeenteraad blijkt dat de behandeling van een punt in openbare zitting moet gebeuren, dan wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, of in geval van de eedaflegging van een personeelslid kan de besloten zitting, enkel met dat doel, worden onderbroken.

           

          Art. 6.

          De gemeenteraadsleden, alsmede alle andere personen die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van de gemeenteraad bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht.

           

           

          INFORMATIE VOOR RAADSLEDEN EN PUBLIEK

           

           

           

          Art. 7, § 1.

          Plaats, dag en uur van de gemeenteraadsvergadering en de agenda worden openbaar bekend gemaakt door publicatie op de website van de gemeente. Dit gebeurt uiterlijk acht dagen voor de vergadering.

           

          Indien raadsleden punten aan de agenda toevoegen, wordt de aangepaste agenda binnen de 24 uur nadat hij is vastgesteld, op dezelfde wijze bekendgemaakt.

          In spoedeisende gevallen wordt de agenda uiterlijk 24 uur nadat hij is vastgesteld, en uiterlijk vóór de aanvang van de vergadering, op dezelfde wijze bekendgemaakt.

           

          § 2.

          De agenda van de vergadering van de raad en de stukken die betrekking hebben op het openbare deel worden bezorgd aan alle lokale perscorrespondenten.

           

          Art. 8, § 1.

          De gemeente maakt aan iedere natuurlijke persoon en aan iedere rechtspersoon of groepering die erom verzoekt, de agenda van de gemeenteraad en de stukken die erop betrekking hebben, openbaar door er inzage in te verlenen, er uitleg over te verschaffen of er een afschrift van te overhandigen overeenkomstig de regels in verband met openbaarheid van bestuur.

           

          § 2.

          De beslissingen van de gemeenteraad worden door de burgemeester bekendgemaakt op de website van de gemeente zoals bepaald in art. 285 tot 287 van het decreet over het lokaal bestuur.

           

          Art. 9, §1.

          Voor elk agendapunt worden de dossiers, in het bijzonder de verklarende nota's, de feitelijke gegevens, de eventueel verleende adviezen en de ontwerpen van beslissing betreffende de op de agenda ingeschreven zaken, vanaf de verzending van de oproeping op elektronische wijze ter beschikking gesteld voor de raadsleden.

           

          §2.
          Elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd.

          Vanaf het ogenblik dat het ontwerp van het beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.

          Deze stukken worden op dezelfde wijze bezorgd aan de raadsleden zoals de oproeping zoals bepaald in art. 1, §3 van dit reglement.

           

          § 3.

          Aan de raadsleden moet, op hun verzoek, door de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden technische toelichting worden verstrekt over de stukken in de dossiers voor de vergadering van de gemeenteraad.

          Onder technische toelichting wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen ter verduidelijking van de feitelijke gegevens die in de dossiers voorkomen en van het verloop van de procedure.

          De raadsleden richten hun verzoek mondeling of per e-mail aan de algemeen directeur.

          Op een schriftelijk vraag wordt schriftelijk geantwoord tenzij het raadslid een mondelinge toelichting wenst. De mondelinge toelichting gebeurt tijdens de kantooruren tenzij anders wordt overeengekomen.

           

          Art. 10, §1.

          De gemeenteraadsleden hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten, ongeacht de drager, die het bestuur van de gemeente betreffen.

           

          §2.

          De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, verstuurd aan de gemeenteraadsleden. Dit gebeurt op elektronische wijze (e-mail/cloudtoepassing/andere).

           

          § 3.

          De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.

           

          § 4.

          Alle andere documenten en dossiers dan die in art. 9 en art. 10, § 2 tot § 3, die betrekking hebben op het bestuur van de gemeente, kunnen door de raadsleden ter plaatse geraadpleegd worden.

          Het college zal de dagen en uren bepalen waarop de raadsleden deze andere documenten kunnen raadplegen.

          Om het college in de mogelijkheid te stellen te onderzoeken of de gevraagde stukken of akten betrekking hebben op het bestuur van de gemeente, delen de raadsleden aan het college schriftelijk mee welke documenten zij wensen te raadplegen.

          Aan de raadsleden wordt uiterlijk binnen acht werkdagen na de ontvangst van de aanvraag meegedeeld waar en wanneer de stukken kunnen worden ingezien.

          Het raadslid, dat de in deze § bedoelde stukken niet is komen raadplegen tijdens de week volgend op het tijdstip waarop hem is meegedeeld dat ze ter inzage liggen, wordt geacht af te zien van inzage.

           

          § 5.

          De gemeenteraadsleden kunnen een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. De vergoeding die eventueel wordt gevraagd voor een niet-digitaal afschrift, mag in geen geval meer bedragen dan de kostprijs en wordt geregeld conform het bestaande belastingsreglement terzake.

          De raadsleden doen hun aanvraag tot het verstrekken van een afschrift via een formulier dat hen daartoe ter beschikking wordt gesteld.

           

          § 6.

          De gemeenteraadsleden hebben het recht de gemeentelijke instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert te bezoeken, ook de autonome gemeentebedrijven.

          Om het college in de mogelijkheid te stellen het bezoekrecht praktisch te organiseren, delen de raadsleden minstens acht werkdagen vooraf schriftelijk mee welke instelling zij willen bezoeken en op welke dag en welk uur.

          Tijdens het bezoek van een gemeentelijke inrichting mogen de raadsleden zich niet mengen in de werking. De raadsleden zijn op bezoek en gedragen zich als een bezoeker.

           

          Art. 11. § 1.

          De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen vragen te stellen.
          Vragen mogen niet verplichten tot het maken van kostbare studies, enquêtes of opzoekingen.
          Ze mogen ook niet bedoeld zijn om de persoonlijke intenties van de leden van het college te kennen.
          De vragen moeten voldoende gepreciseerd zijn om toe te laten een correct antwoord te formuleren.
          Vragen kunnen geen onderwerpen behandelen die buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad vallen.
          De vraag kan niet te vaag of te algemeen geformuleerd worden en mogen niet het karakter hebben van een agendapunt bedoeld in het decreet lokaal bestuur en dit op straffe van onontvankelijkheid.

          § 2. – Schriftelijke vragen:
          Schriftelijke vragen worden bij de algemeen directeur ingediend via mail aan algemeendirecteur@zwalm.be. De algemeen directeur bezorgt de vraag aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.

          Het college van burgemeester en schepenen oordeelt over de ontvankelijkheid van schriftelijke vragen. Het raadslid die de betrokken vraag welke niet ontvankelijk wordt verklaard, heeft ingediend, wordt hiervan verwittigd.

          Op ontvankelijke schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

          § 3. – Mondelinge vragen:
          Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan en die tot de bevoegdheid van de gemeenteraad horen.
          Elke fractie kan vóór het sluiten van de openbare zitting maximaal 3 mondelinge vragen stellen.

          De volledige en letterlijke tekst van de vraag bedoeld in dit artikel dient 48 uren vóór het aanvangsuur van de vergadering bij de algemeen directeur ingediend te worden via mail aan algemeendirecteur@zwalm.be. Uitgezonderd als de gemeenteraadszitting op maandag plaatsvindt, dient de vraag uiterlijk om 24 u. op de donderdag die de week van de raadszitting voorafgaat, ingediend te worden via mail aan algemeendirecteur@zwalm.be.
          De algemeen directeur bezorgt de vraag aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.

          Tijdens de zitting wordt de vraag door de voorzitter of een door hem aangewezen persoon voorgelezen. De voorzitter oordeelt over de ontvankelijkheid van de mondelingen vragen.
          De ontvankelijke mondelinge vragen kunnen zowel schriftelijk als mondeling beantwoord worden.

          Deze vragen worden ten laatste tijdens een volgende zitting beantwoord.
          Indien de vraag betrekking heeft op aangelegenheden die de persoonlijke levenssfeer raken, zal ze in besloten vergadering worden behandeld.

           

          QUORUM

           

          Art. 12.

          De aanwezigheden zijn deze zoals vastgesteld door de algemeen directeur en voorzitter van de gemeenteraad.

           

          Art. 13, § 1.

          De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende leden van de gemeenteraad aanwezig is.

          Indien een kwartier na het vastgestelde uur niet voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, stelt de voorzitter vast dat de vergadering niet kan doorgaan.

           

          § 2.

          De gemeenteraad kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen en beslissen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

          In de oproep wordt vermeld dat het om een tweede oproeping gaat. In de tweede oproeping worden de bepalingen van artikel 26 van het decreet over het lokaal bestuur overgenomen.

           

          WIJZE VAN VERGADEREN

           

          Art. 14, §1.

          De voorzitter zit de vergaderingen van de gemeenteraad voor, en opent en sluit de vergaderingen.

          Op de voor de vergadering vastgestelde dag en uur en zodra voldoende leden aanwezig zijn om geldig te kunnen beraadslagen, verklaart de voorzitter de vergadering voor geopend.

           

          § 2.

          Het laten deelnemen van derde personen aan de vergadering is slechts toegelaten in de gevallen voorzien in het decreet over het lokaal bestuur. Buiten deze gevallen kunnen derden bij de behandeling van een bepaald agendapunt slechts toegelaten worden met het oog op het verstrekken van informatie, toelichtingen en/of technische adviezen inzake materies, waarin zij uit hoofde van hun vorming, kwalificatie en /of beroepservaring als deskundig worden erkend. Bovendien dienen zij door de voorzitter uitgenodigd te worden. Zij kunnen in geen geval deelnemen aan de besluitvorming.

           

          Art. 15, §1.

          De voorzitter van de gemeenteraad geeft kennis van de tot de raad gerichte verzoeken en doet alle mededelingen die de raad aanbelangen.

          De gemeenteraad vat daarna de behandeling aan van de punten die vermeld staan op de agenda, in de daardoor bepaalde volgorde, tenzij de raad er anders over beslist.

           

          § 2.

          Een punt dat niet op de agenda van de gemeenteraad voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen.

          Tot spoedbehandeling kan enkel worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld.

           

          Art. 16, § 1.

          Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de voorzitter van de gemeenteraad welk lid aan het woord wenst te komen over het voorstel.

          De voorzitter verleent het woord naar de volgorde van de aanvragen en, ingeval van gelijktijdige aanvraag, naar de rangorde van de raadsleden.

           

          § 2.

          Indien de gemeenteraad deskundigen wenst te horen, bepaalt de voorzitter van de raad wanneer ze aan het woord komen.

          De voorzitter kan aan de algemeen directeur vragen om toelichtingen te geven.

           

          Art. 17.

          Het woord kan door de voorzitter niet geweigerd worden voor een rechtzetting van beweerde feiten.

          In de volgende gevallen en volgorde wordt het woord verleend bij voorrang op de hoofdvraag, waarvan de bespreking aldus wordt geschorst:

          1° om te vragen dat men niet zal besluiten;

          2° om de verdaging te vragen;

          3° om een punt te verwijzen naar een gemeenteraadscommissie;

          4° om voor te stellen dat een ander dan het in bespreking zijnde probleem bij voorrang zou behandeld worden;

          5° om te eisen dat het voorwerp van de beslissing concreet zou omschreven worden;

          6° om naar het reglement te verwijzen.

           

          Art. 18.

          Een amendement is een wijzigingsvoorstel betreffende een tekst, waarover in de vergadering van de raad wordt beslist. Een subamendement is een voorstel tot wijziging van een amendement.
          Elk lid van de raad dat amendementen of subamendementen wil indienen, moet deze op straffe van niet-ontvankelijkheid schriftelijk of digitaal aan de voorzitter en aan de algemeen directeur overmaken, vóór of tijdens de vergadering. Deze amendementen en subamendementen dienen de integrale tekst te bevatten van de wijzigingen die worden voorgesteld.
          Indien tijdens de bespreking van een punt op de agenda, een mondeling amendement wordt ingediend, schorst de voorzitter de zitting op eenvoudige vraag van het raadslid, indiener van het amendement, met het oog op de opmaak van het schriftelijk amendement.
          Voorafgaande procedure geldt echter niet voor technische amendementen. Dit zijn amendementen bedoeld om tikfouten, schrijffouten en materiële vergissingen weg te werken zonder dat er zich een interpretatie en/of opportuniteitsbeoordeling opdringt.
          De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen in stemming gebracht.
          Als verschillende amendementen en subamendementen worden ingediend, wordt eerst gestemd over het meest verstrekkende voorstel.

          Schriftelijk amendementen moeten hoe dan ook uiterlijk de volgende werkdag ook digitaal worden bezorgd aan de algemeen directeur.

           

          Art. 19.

          Niemand mag onderbroken worden wanneer hij spreekt, behalve voor een verwijzing naar het reglement of voor een terugroeping tot de orde.

          Als een gemeenteraadslid, aan wie het woord werd verleend, afdwaalt van het onderwerp, kan alleen de voorzitter hem tot de behandeling van het onderwerp terugbrengen. Indien na een eerste verwittiging het lid verder van het onderwerp blijft afdwalen, kan hem het woord door de voorzitter ontnomen worden. Elk lid, dat in weerwil van de beslissing van de voorzitter, tracht aan het woord te blijven, wordt geacht de orde te verstoren.

          Dit geldt eveneens voor hen, die het woord nemen zonder het te hebben gevraagd en bekomen, en die aan het woord blijven in weerwil van het bevel van de voorzitter.

          Elk scheldwoord, elke beledigende uitdrukking en elke persoonlijke aantijging worden geacht de orde te verstoren.

           

          Art. 20, §1.

          De voorzitter is belast met de handhaving van de orde in de raadsvergadering.

          Van de handelingen die hij in dit verband stelt, wordt melding gemaakt in de notulen.

          Elk raadslid dat de orde verstoort, wordt door de voorzitter tot de orde teruggeroepen. Elk lid dat tot de orde werd teruggeroepen, mag zich verantwoorden, waarna de voorzitter beslist of de terugroeping tot de orde gehandhaafd of ingetrokken wordt.

           

          § 2.

          De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen.

          De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene.

           

          Art. 21.

          Geen enkel raadslid mag meer dan tweemaal het woord nemen over hetzelfde onderwerp, tenzij de voorzitter er anders over beslist.

           

          Art. 22.

          Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten.

          Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit hij de vergadering. De leden van de raad moeten dan onmiddellijk de zaal verlaten.

          Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.

          Op vraag van een raadslid of van een fractie of op initiatief van de voorzitter de vergadering kan de vergadering worden geschorst. De voorzitter bepaalt de duur van de schorsing. Dergelijke schorsing kan in principe maximaal 1 x per agendapunt en 3 x per gemeenteraad.

           

          Art. 23.

          Nadat de leden voldoende aan het woord zijn geweest en indien hij oordeelt dat het agendapunt voldoende werd besproken, sluit de voorzitter de bespreking.

           

          WIJZE VAN STEMMEN

           

          Art. 24, § 1.

          Voor elke stemming in de gemeenteraad omschrijft de voorzitter het voorwerp van de bespreking waarover de vergadering zich moet uitspreken.

           

          § 2.

          De beslissingen worden bij volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen genomen. De volstrekte meerderheid is gelijk aan meer dan de helft van de stemmen, onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.

           

          Art. 25, §1.

          De gemeenteraad stemt over het eigen deel van elk beleidsrapport.

          Nadat zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad elk hun deel van het beleidsrapport hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport goed zoals vastgesteld door de OCMW-raad. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn. De gemeenteraad kan het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de OCMW-raad niet goedkeuren als dat de financiële belangen van de gemeente bedreigt. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

           

          § 2.

          De gemeenteraad stemt telkens over het geheel van het eigen deel van het beleidsrapport.

          In afwijking daarvan kan elk gemeenteraadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst in het gemeentelijke deel van het beleidsrapport.  In dat geval mag de gemeenteraad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming.

          Als deze afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de gemeenteraad. Als de OCMW-raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt de OCMW-raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.

           

          Art. 26, § 1.

          De leden van de gemeenteraad stemmen niet geheim, behalve in de gevallen bedoeld in § 4.

           

          § 2.

          Er zijn drie mogelijke werkwijzen van stemmen:

          1° de stemming bij handopsteking

          2° de mondelinge stemming;

          3° de geheime stemming.

           

          § 3.

          De gemeenteraadsleden stemmen bij handopsteking behalve als een derde van de aanwezige leden de mondelinge stemming vraagt.

           

          § 4.

          Over de volgende aangelegenheden wordt geheim gestemd:

          1° de vervallenverklaring van het mandaat van gemeenteraadslid en van schepen;

          2° het aanwijzen van de leden en het beëindigen van deze aanwijzing van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;

          3° individuele personeelszaken.

           

          Art. 27.

          De stemming bij handopsteking geschiedt als volgt. Nadat de voorzitter het voorwerp van de stemming heeft omschreven zoals bepaald in art. 24, § 1 van dit reglement vraagt hij achtereenvolgens welke gemeenteraadsleden ‘ja’ stemmen, welke ‘neen’ stemmen en welke zich onthouden.

          Elk gemeenteraadslid kan slechts éénmaal zijn hand opsteken om zijn keuze duidelijk te maken.

           

          Art. 28, § 1.

          De mondelinge stemming geschiedt door, elk raadslid ‘ja’, ‘neen’ of ‘onthouding’ te laten uitspreken. Zij doen dat (met uitzondering van de voorzitter) in volgorde van de rangorde.

           

          §2.

          De voorzitter stemt als laatste, behalve bij geheime stemming.

          Wanneer er na de stem van de voorzitter evenveel stemmen voor als tegen het voorstel zijn, dan is er staking van stemmen en is het voorstel verworpen (behalve in de gevallen van art. 31 van dit reglement). De stem van de voorzitter is niet doorslaggevend bij staking van stemmen.

           

          Art. 29.

          Voor een geheime stemming worden vooraf gemaakte stembriefjes gebruikt en wordt eenvormig schrijfgerief ter beschikking gesteld.

          De raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. De onthouding gebeurt door het afgeven van een blanco-stembriefje.

          Voor de stemming en de stemopneming is het bureau samengesteld uit de voorzitter en de jongste twee raadsleden. Ieder raadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan.

           

          Art. 30.

          Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld. Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stembriefjes vernietigd en wordt elk raadslid uitgenodigd opnieuw te stemmen.

           

          Art. 31.

          Voor elke benoeming tot ambten, elke contractuele aanstelling, elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt tot een afzonderlijke stemming overgegaan. Als bij de benoeming, de contractuele aanstelling, de verkiezing of de voordracht van kandidaten de vereiste meerderheid niet wordt verkregen bij de eerste stemming, wordt opnieuw gestemd over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.

          Als bij de eerste stemming sommige kandidaten een gelijk aantal stemmen behaald hebben, dan wordt de jongste kandidaat tot de herstemming toegelaten. Personen worden benoemd, aangesteld, verkozen of voorgedragen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen heeft de jongste kandidaat de voorkeur.

          DIGITAAL VERGADEREN

          Art. 31 bis §1 In beginsel zijn alle vergaderingen fysiek. De burgemeester kan na overleg met de algemeen directeur, voorzitter gemeenteraad en de gemeenteraadsfracties echter ook beslissen tot digitaal vergaderen bij burgemeesterbesluit in volgende limitatieve gevallen :
          1° In geval van een algemeen gezondheids- en of veiligheidscrisis (bijv. pandemieën, terreurdreiging, …)
          2° Door een onvoorziene gebeurtenis waardoor de raad niet kan bijeenkomen op de voorziene locatie (bijv. extreme weersomstandigheden, overstroming, betoging, raadszaal die onverwacht fysiek niet toegankelijk is)
           
          De uitnodiging vermeldt of de vergadering fysiek of digitaal is en respecteert steeds de termijnen voorzien in dit huishoudelijk reglement en het decreet lokaal bestuur maar in de omstandigheden hierboven kan mits duidelijke kennisgeving aan de raadsleden fysiek nog aangepast worden naar digitaal tot de dag van de vergadering zelf.
          De burgemeester beslist steeds autonoom na overleg.

          §2 De digitale vergadering moet ook steeds live gestreamd worden.

          §3 Bij een digitale vergadering :
          -dienen de leden zichtbaar en hoorbaar herkenbaar te zijn op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld zoniet kan de voorzitter oordelen dat een uitgebrachte stem niet in rekening zal worden gebracht.
          -bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. Dit kan gebeuren door een digitale stemming waarbij het resultaat van de stemming zichtbaar wordt gemaakt aan alle raadsleden en publiek.
          -bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan gecontroleerd worden en waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De uitslag wordt steeds kenbaar gemaakt aan alle raadsleden en publiek.

           

          NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

           

          Art. 32, §1.

          De notulen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat gegeven werd aan die punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen.

          Zij maken eveneens duidelijk melding van alle beslissingen. Behalve bij geheime stemming of bij unanimiteit, vermelden de notulen voor elk raadslid of hij voor of tegen het voorstel heeft gestemd of zich onthield. 

           

          § 2.

          Een zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad vermeldt, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden. Een raadslid kan vragen om in het zittingsverslag de rechtvaardiging van zijn stemgedrag op te nemen.

          Een audio-visuele opname van de vergadering van de gemeenteraad vormt het woordelijk verslag van de openbare zitting van de gemeenteraad.


          Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad wordt vervangen door een audio-visuele opname behalve bij technische onmogelijkheid tot audio-visuele opname.

          De notulen bevatten bij de tussenkomsten enkel nog een verwijzing (link) naar het audio-visuele verslag, de namen van de tussenkomende raadsleden en de tekst van eventuele amendementen. Ook tijdsloten van elk agendapunt worden vermeld indien metadatering van de tijdsloten in het audio-visuele verslag niet mogelijk zijn.


           

          § 3.

          Als de gemeenteraad een aangelegenheid overeenkomstig artikel 4, §2 en artikel 5 van dit reglement in besloten vergadering behandelt, vermelden de notulen alleen de beslissingen en wordt er geen zittingsverslag noch audio-visuele opname gemaakt.

           

          Art. 33, § 1.

          De notulen en het eventuele zittingsverslag van de vergadering en de audio-visuele opname van de openbare vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 277 en 278 van het decreet over het lokaal bestuur.

           

          § 2.

          De notulen en het eventuele zittingsverslag of de audio-visuele opname van de vorige vergadering worden, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering op elektronische wijze ter beschikking gesteld van de raadsleden.

           

          § 3.

          Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het eventuele zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het eventuele zittingsverslag in die zin aangepast.

          Als er geen opmerkingen worden gemaakt, worden de notulen en het eventuele zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

           

          § 4.

          Zo dikwijls de gemeenteraad het gewenst acht, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door algemeen directeur en de meerderheid van de aanwezige raadsleden ondertekend.

           

          Art. 34, § 1.

          De reglementen, beslissingen, akten, brieven en alle andere stukken worden ondertekend zoals bepaald in artikel 279 tot 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

           

          § 2.

          De stukken, die niet vermeld worden in artikel 279, §1 tot §3 en §5 van het decreet over het lokaal bestuur, worden ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de algemeen directeur. Zij kunnen deze bevoegdheid overdragen conform artikel 280 en artikel 283 van het decreet over het lokaal bestuur.

           

          FRACTIES

           

          Art. 35.

          Het gemeenteraadslid of de gemeenteraadsleden die op eenzelfde lijst verkozen zijn, vormen één fractie. Een onderlinge vereniging tot één fractie of de vorming van twee fracties is mogelijk, uiterlijk op de installatievergadering, in de gevallen en op de wijze vastgelegd in art. 36, §2 van het decreet over het lokaal bestuur.

           

          VERGOEDINGEN RAADSLEDEN

           

          Art. 36, §1

          Aan de gemeenteraadsleden, met uitzondering van de burgemeester en de schepenen, wordt presentiegeld verleend voor volgende vergaderingen waarop zij aanwezig zijn:

          1° de vergaderingen van de gemeenteraad;

          2° de vergadering waarvoor men in principe recht op presentiegeld heeft, maar waarvoor het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt;

          3° de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond;

          4° de vergaderingen die werden hervat op een andere dag.

           

          § 2.

          Het presentiegeld bedraagt € 150 voor de vergaderingen van de gemeenteraad.

          De voorzitter van de gemeenteraad ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de gemeenteraad die hij voorzit.

           

          Art. 37, §1.

          Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de gemeenteraadsleden op het gemeentehuis toegang tot telefoon en internet, en kunnen ze kopieën bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten. In een daartoe voorbehouden lokaal kunnen de diverse gemeenteraadsfracties alle nodige informatie inkijken.

           

          §2

          Inzake raadsleden gelden volgende regels inzake onkosten:
          -Verplaatsingskosten van raadsleden, noodzakelijk voor de uitoefening van hun dubbelmandaat, worden door het gemeentebestuur terugbetaald na voorlegging van bewijsstukken, op basis van de wettelijk vastgestelde tarieven en op voorwaarde dat het verplaatsingen buiten de gemeente betreft.
          -opleiding en vorming noodzakelijk voor de uitoefening van het mandaat is terugbetaalbaar na voorlegging van bewijzen en beoordeling van relevantie door de algemeen directeur of de vormingsverantwoordelijke en dit voor maximaal € 1.500 per legislatuur.

          §3.

          Aan ieder raadslid (exclusief lid van het college) wordt een tegemoetkoming met een maximum van € 600,00 per legislatuur voorzien voor individuele aanschaf van een tablet of draagbare PC, printkosten en dergelijke.
          De uitbetaling van deze tegemoetkoming is afhankelijk van het voorleggen van een aankoopfactuur van de aangekochte tablet of draagbare PC op naam van het raadslid, samen met een ondertekende verklaring dat de tablet enkel voor de uitoefening van het mandaat van raadslid zal worden aangewend. Indien de tablet of draagbare PC door het raadslid ook privé zal gebruikt worden, voegt hij een verklaring toe in die zin en zal door de gemeente een fiscale fiche worden opgemaakt voor het fiscaal voordeel. De aankoopfacturen moeten dateren vanaf 01 januari van het beginjaar van de legislatuur. Bij niet-voltooiing van het mandaat zal een terugbetaling gevraagd worden van 1/6 van de door de gemeente terugbetaalde waarde per niet voltooid vol jaar waarbij 2019 als jaar 1 wordt aangemerkt. Het jaar dat iemand stopt, wordt als voltooid beschouwd indien het meer dan de helft is verlopen. Een raadslid dat in de loop van de legislatuur opvolgt krijgt een tegemoetkoming van € 100,00 per resterend legislatuurjaar waarbij het jaar van intrede als een volledig jaar wordt gerekend indien de intrede voor 01.07 van dat jaar is gebeurd.

          §4.

          Voor leden van het college gelden aanvullend op §2 volgende regels inzake onkosten:
          -Collegeleden krijgen voor de uitoefening van hun dubbelmandaat een tablet of draagbare PC (waarde max € 500) ter beschikking alsook een smartphone (waarde max € 400). De leden van het college die een duurder exemplaar willen, betalen zelf de opleg. Zij die een eigen smartphone/PC/tablet willen gebruiken, krijgen deze vergoed zoals bepaald in §3 waarbij het bedrag in totaal maximum € 900 bedraagt. 
          -De data en gesprekskosten van leden van het college van hun smartphone/tablet zijn eveneens ten laste van het bestuur voor een waarde van maximaal € 50/maand. De tenlasteneming gebeurt door een abonnement op naam van het bestuur of via een onkostenvergoeding voor maximaal dat bedrag.  De fiscale verplichtingen terzake dienen te worden gerespecteerd.

           

          §. 5.

          De gemeente sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de gemeenteraadsleden. De gemeente sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de gemeenteraadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt.

           

          VERZOEKSCHRIFTEN

           

          Art. 38, § 1.

          Iedere burger heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, schriftelijk bij de organen van de gemeente in te dienen.

          Een verzoek is een vraag om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn.

          De organen van de gemeente zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, de algemeen directeur en elk ander orgaan van de gemeente dat als overheid optreedt.

           
           
           

          § 2.

          De verzoekschriften worden aan het orgaan van de gemeente gericht tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Komt een verzoekschrift niet bij het juiste orgaan aan, dan bezorgt dit orgaan het verzoek aan de juiste bestemmeling.

           

          § 3.

          Verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoort, zijn onontvankelijk.

          Verzoekschriften die duidelijk tot de bevoegdheid van het OCMW behoren, worden overgemaakt aan het bevoegde orgaan van het OCMW. De indiener wordt daarvan op de hoogte gebracht.

           
           

          § 4.

          Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:

          1° de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd;

          2° het louter een mening is en geen concreet verzoek;

          3° de vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend;

          4° het taalgebruik ervan beledigend is.

          Het orgaan of de voorzitter van het orgaan maakt deze beoordeling. Hij kan de indiener om een nieuw geformuleerd verzoekschrift vragen dat wel aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden voldoet.

           
           

          Art. 39, §1.

          Is het een verzoekschrift voor de gemeenteraad, dan plaatst de voorzitter van de gemeenteraad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen.  Wordt het verzoekschrift later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.

           

          § 2.

          De gemeenteraad kan de bij hem ingediende verzoekschriften naar het college van burgemeester en schepenen of naar een gemeenteraadscommissie verwijzen met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken.

           

          § 3.

          De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente.  In dat geval heeft de verzoeker of de eerste ondertekenaar van een verzoekschrift het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.

           

          § 4.

          Het betrokken orgaan van de gemeente verstrekt, binnen drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.

           

          Art. 40.

          In de gemeente is er geen bijzonder comité voor de sociale dienst.

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Het aangepast huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt vastgesteld zoals opgenomen in bijlage.

          Art. 2 - Het aangepast huishoudelijk reglement vervangt het bestaande huishoudelijk reglement zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 24.09.2020 dat met onmiddellijke ingang wordt opgeheven.

        • Vastleggen alternatieve trouwlocaties - reglement - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Bruno Tuybens, burgemeester
          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          De mogelijkheid voor een lokaal bestuur om burgerlijke huwelijken te laten doorgaan op een andere plek dan het gemeentehuis, kan je terugvinden in artikel 165/1, tweede lid B.W. De gemeente wenst hiervan gebruik te maken.

          De gemeenteraad kan één of meerdere alternatieve huwelijkslocaties aanduiden, maar dan dient conform oa het burgerlijk wetboek aan een aantal voorwaarden te worden voldaan:

          -          De gemeenteraad moet dit vastleggen bij gemeenteraadsbesluit. Voor een buitenlocatie (binnentuin, binnenkoer, parkje aansluitend aan het gemeentehuis, bordes, esplanade,…) die tot hetzelfde (kadastraal) perceel van het gemeentehuis behoort, is er geen apart gemeenteraadsbesluit vereist. Deze buitenlocatie wordt immers beschouwd als een onderdeel van het gemeentehuis.

          -          De locatie moet een vaste plaats zijn die zolang de gemeenteraad het besluit niet opheft, wordt aangeduid als alternatieve huwelijkslocatie. Het kan dus niet om willekeurige plaatsen gaan en het is voor inwoners dus niet mogelijk om te huwen op gelijk welke plaats.

          -          De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.

          -          De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet zijn: iedereen moet er toegang toe hebben.

          -          De locatie moet neutraal zijn: de gemeente kan als alternatieve huwelijkslocatie geen plaats aanwijzen met enige religieuze connotatie.

          -          De gemeente dient het uitsluitend gebruiksrecht van de plaats te hebben: de gemeente moet niet noodzakelijk eigenaar zijn van een locatie om dat uitsluitend gebruiksrecht te hebben. Ook locaties die tot derden behoren, kunnen onder dat uitsluitend gebruiksrecht vallen. Een belangrijke voorwaarde is dat dit recht uitdrukkelijk aan de gemeente wordt gegeven in een overeenkomst. Als de eigenaar niet de volledige locatie ter beschikking wil stellen van de gemeente en nog een gedeelte wil behouden voor privégebruik, is het belangrijk dat het privégedeelte duidelijk moet kunnen worden afgescheiden van het openbare gedeelte (de toegang tot het gebouw en de trouwzaal), aangezien de openbaarheid moet worden gegarandeerd. Bij de opmaak van de overeenkomst is het essentieel dat de ruimte die de gemeente huurt of in bruikleen krijgt, duidelijk wordt omschreven

          -          Tenslotte hoeft de plaats niet tot het openbaar domein te behoren, het kan ook gaan om een gebouw andere dan een overheidsgebouw of een buitenlocatie waarvan een particulier eigenaar is.

          Het bestuur wenst volgende alternatieve trouwlocaties aan te bieden die eigendom zijn van de gemeente:
          -site kapel Wijlegem
          -evenementenweide recreatiesite

          De kapel van Wijlegem is ontwijd waardoor dit als een neutrale plaats kan beschouwd worden.

          De gemeente zal op de alternatieve locaties geen dranken voorzien noch enige receptie aanbieden noch in enige verdere facilitaire ondersteuning voorzien.  Het bruidspaar dient daarvoor zelf in te staan met respect voor de geldende gebruiks- en retributiereglementen van de aangeboden locaties.

          De bestaande regeling inzake tijdstippen, vergoeding voor huwen op zaterdag en dranken voor de receptie blijft behouden.

          Verwijzingen

          Collegebesluit van 28.02.2019 houdende goedkeuring van het reglement en retributietarief inzake huwelijksvoltrekkingen

          Regelgeving

          Artikelen 75, 76 en 144 tot 171 van het Burgerlijk Wetboek.
          Wet van 12 juli 2009 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat de plaats van het huwelijk betreft
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Matthijs Verschraegen, Louis Ide, raadsleden, Peter Van Den Haute, schepen, Bruno Tuybens, burgemeester
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 u 20 min 30 sec - 1 u 35 min 46 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Onthouders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
          Besluit

          Art. 1 - Een huwelijk kan plaatsvinden :
          §1 in het gemeentehuis
          §2 op volgende alternatieve trouwlocaties :
                            *site kapel Wijlegem 
                            *evenementenweide recreatiesite  

          Art. 2 -

          §1 De gemeente zal op de locaties voorzien in §2 geen dranken voorzien noch enige receptie aanbieden noch in enige verdere facilitaire ondersteuning voorzien. Het bruidspaar dient daarvoor zelf in te staan. 
          §2 Trouwen op de locaties vermeld in §2 zijn onderworpen aan de geldende gebruiks- en retributiereglementen van de aangeboden locatie o.a. inzake gebruiksvergoeding.
          §3 Het bruidspaar dient op de locaties vermeld in §2 ook in een tafel en voldoende bescherming tegen eventuele regen te voorzien voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
          §4 Het bruidspaar dient op de locaties vermeld in §2 steeds in een toegangsmogelijkheid voor het publiek te voorzien gezien het openbaar karakter van het huwelijk.

          Art. 3 - Een huwelijk op de locaties vermeld in art. 1 kan op volgende dagen en uren:
          - Elke maandag en dinsdag van 09 tot 17.30 u. (16.30 u. laatste aanvangsuur)
          - Elke woensdag en vrijdag van 09 tot 18 u. (17 u. laatste aanvangsuur)
          - Elke donderdag van 09 tot 20 u. (19 u. laatste aanvangsuur)
          - Iedere eerste zaterdag van de maand (behoudens wettelijke feestdagen), aaneensluitend van 09 tot 15 u. (14 u.laatste aanvangsuur)

          Een huwelijksplechtigheid zonder receptie wordt verondersteld maximum 30 minuten te duren, met receptie maximum 60 minuten en dit om de aanvang van volgende huwelijksplechtigheden goed te laten verlopen.

          Art. 4 – Indien het bruidspaar dat trouwt in het gemeentehuis een receptie wenst, krijgt het 4 flessen schuimwijn en 1 fles fruitsap gratis aangeboden. Indien gewenst kunnen de aangeboden flessen schuimwijn vervangen worden door flessen fruitsap. In voorafgaandelijk overleg tussen het bruidspaar en de bediende van de burgerlijke stand kan worden besloten tot het schenken van bijkomende flessen schuimwijn en/of fruitsap. De retributie per bijkomende fles schuimwijn wordt vastgesteld op € 18,00 en per bijkomende fles fruitsap op € 8,00. Eigen drank consumeren wordt niet toegestaan. Het aantal aanwezigen dient uiterlijk 1 maand vooraf opgegeven te worden.

          Art. 5 – De retributie voor het voltrekken van een huwelijk op zaterdag op de locatie vermeld in art. 1 §1 wordt vastgesteld op € 125,00.

          Art. 6 – De verschuldigde bedragen worden betaald op zicht van een factuur van het gemeentebestuur of via elektronische weg.

          Art. 7 – Bij niet-betaling wordt toepassing gemaakt van art. 177 van het decreet over het lokaal bestuur waarbij een dwangbevel wordt uitgevaardigd voor de onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Voor betwiste niet-fiscale ontvangsten gebeurt de invordering overeenkomstig de regels betreffende de burgerlijke rechtsprocedure. Bij de procedure via dwangbevel vallen de kosten ten laste van diegene ten aanzien van wie het dwangbevel wordt uitgevaardigd.

          Art. 8 – Dit besluit treedt in werking vanaf 01.07.2022 en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

          Art. 9 - Het collegebesluit inzake huwelijken op het gemeentehuis van 28.02.2019 wordt opgeheven voor de huwelijken die aangevraagd worden vanaf 01.07.2022

           


        • Aanvullend politiereglement houdende het aanbrengen van een regenboogzebrapad langs de gewestweg N415 ter hoogte van huisnummer 36 (kp. 13.230) - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Patrick Moreels, schepen

          Voorwerp en motivering

          Van AWV mag op één van de gewestwegen gelegen op het grondgebied van Zwalm op één locatie een regenboogzebrapad aangelegd worden. Er wordt voorgesteld om het bestaande zebrapad gelegen ter hoogte van de Zuidlaan 36 langs de gewestweg N415 om te vormen tot een regenboogzebrapad.

          Deze verkeersmaatregel wordt genomen om te benadrukken dat haat tegen personen omwille van hun geslacht of geaardheid niet kan en als signaal dat iedereen evenwaardig is in onze maatschappij.

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 41, art. 56 §3
          Art. 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur
          Art. 29 van de wet betreffende de Politie van het Wegverkeer
          Art. 119 en 130bis van de nieuwe gemeentewet
          Omzendbrief houdende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Gemeenteraadsbesluit van 18.05.2020 houdende bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepen inzake aanvullende verkeersreglementen op gemeentewegen
          Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
          Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
          Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
          Decreet van 16 mei 2008 houdende het aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

          Tussenkomsten

          Bruno Tuybens, Mario Baert, Guido De Temmerman, Peter Van Den Haute

          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 u 35 min 46 sec - 1u 43 min 0 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – Deze verkeersmaatregel wordt genomen om te benadrukken dat haat tegen personen omwille van hun geslacht of geaardheid niet kan en als signaal dat iedereen evenwaardig is in onze maatschappij.

          Art. 2 – Het zebrapad op de N415 ter hoogte van huisnummer 36 (kp. 13.230) wordt aangebracht conform art. 76.3 van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wordt vervangen door een zebrapad uitgerust met als achtergrond een regenboogvlag.

          Art. 3 – Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.

          Art. 4 – Deze verordening zal overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt.

          Art. 5 – De overtreders van deze verordening zullen gestraft worden overeenkomstig de wet betreffende de politie over het wegverkeer.

          Art. 6 – Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan

          -de Vlaamse minister van Mobiliteit en verkeersveiligheid, via het departement Mobiliteit en Openbare Werken
          -de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Oost-Vlaanderen (afdeling Oudenaarde)
          -de griffier van de politierechtbank te Oudenaarde
          -de directeur coördinator van de federale politie te Oudenaarde
          -de zonechef van de politiezone Brakel
          -Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

    • 3. Mobiliteit, wegen en infrastructuur

      • Normaal

        • Aanneming van de ontwerpakte voor een kosteloze grondafstand in de Kerkstraat

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Francia Neirinck, schepen

          Voorwerp en motivering

          Op 22.12.2021 werd er een vergunning houdende verkaveling afgeleverd , met referentie 2021/00113/OPA, voor de aanvraag ingediend door de heer Joeri Van Moorhem en mevrouw Paula Alves, strekkende tot het verkavelen van 1 lot op een perceel gelegen te Kerkstraat

          Als stedenbouwkundige voorwaarde is onder meer opgenomen dat de grond met perceelnummer 380D kosteloos wordt afgestaan aan de gemeente. Alle kosten die hieruit voortvloeien werden ten laste gelegd van de vergunninghouder. Na opmeting op 9.05.2022 door Viator bvba, Jan De Sutter, Romeins 13, 9620 Zottegem, bedraagt deze kosteloze grondafstand 44 m² ten voordele van het gemeentebestuur.

          Notaris Notaris Fabienne Fevery, Kortrijksesteenweg 208, 9000 Gent, maakte inzake deze kosteloze grondafstand aan de gemeente een ontwerpakte op.

          Verwijzingen

          Akte kosteloze grondafstand opgemaakt door notaris Notaris Fabienne Fevery, Kortrijksesteenweg 208, 9000 Gent

          Opmetingsplan van 9.05.2022 door  door Viator bvba, Jan De Sutter, Romeins 13, 9620 Zottegem

          Uittreksel uit de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 22.12.2021 met betrekking tot de verkavelingsvergunning met referentie 2021/00113/OPA

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 40 en 41

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1u 43 min 1 sec - 1u 43 min 42 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De akte van kosteloze grondafstand betreffende het perceel gelegen te Kerkstraat opgemaakt door notaris Notaris Fabienne Fevery, Kortrijksesteenweg 208, 9000 Gent, en zoals opgenomen in bijlage, wordt aangenomen.

          Art. 2 - De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van de authentieke akte.

        • Algemene vergadering Gaselwest op 28.06.2022 - aanduiding nieuwe vertegenwoordiger gemeente

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente Zwalm is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

          Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende de aanduiding van afgevaardigde in algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2019-2021, werden Peter Van Den Haute (effectief) en Tom Aelbrecht (plaatsvervanger) aangeduid om de gemeente Zwalm te vertegenwoordigen in de algemene vergadering. 
          Voor de periode 2022-2024 diende derhalve een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger te worden aangeduid in de algemene vergadering van Gaselwest.
          De gemeenteraad heeft op 12.05.2022 beslist om opnieuw Peter Van Den Haute voor te dragen als vertegenwoordiger en Tom Aelbrecht als plaatsvervanger voor de periode 2022-2024.

          Gaselwest liet evenwel weten dat, aangezien Peter Van Den Haute op 16 december 2021 werd voorgedragen als lid van het regionaal bestuurscomité van Gaselwest, hij niet meer kan optreden als wettelijke vertegenwoordiger op de Algemene Vergaderingen van Gaselwest.

          Er dient dus een nieuwe vertegenwoordiger te worden aangeduid in de algemene vergadering van Gaselwest. Er wordt voorgesteld om de heer Bernhard Ardaen aan te duiden als afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024.

          Vanuit de Open VLD-fractie wordt voorgesteld om voor de periode 2022-2024 de heer Johan De Bleecker voor te dragen als vertegenwoordiger en de heer Mario Baert als plaatsvervanger. (Er dient evenwel enkel een nieuwe effectief vertegenwoordiger te worden aangeduid.)

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 betreffende Gaselwest - aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en lid regionaal bestuurscomité voor de periode 2019-2021- goedkeuring agenda buitengewone algemene vergadering

          Gemeenteraadsbesluit van 12.05.2022 betreffende algemene vergadering van Gaselwest op 28.06.2022 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente - aanduiding vertegenwoordiger gemeente

          e-mail van 30.05.2022 van Gaselwest

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1u 43 min 42 sec - 1u 48 min 29 sec

          In uitvoering van artikelen 29 van het huishoudelijk reglement wordt voor voorliggend besluit een stem- en stemopnemingsbureau samengesteld bestaande uit de voorzitter, Tom Aelbrecht, en de twee aanwezige jongste raadsleden, Matthijs Verschraegen en Angélique De Clercq.
          19 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in openbare zitting, en elk raadslid ontvangt één stembiljet.
          Na de geheime stemming worden 19 stembiljetten in de stembus gevonden.
          De stemopneming van deze biljetten geeft volgend resultaat:
          voordracht Bernhard Ardaen afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024
          10 stemmen ja
          8 stemmen nee
          1 onthouding

          Voordracht Johan De Bleecker afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024
          9  stemmen ja
          10  stemmen nee
          0 onthouding

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Resultaat: Met 19 niet gestemd
          Besluit

          Art. 1 - Bernhard Ardaen wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente Zwalm in de algemene vergadering van Gaselwest voor de periode 2022 - 2024. De heer Tom Aelbrecht blijft plaatsvervanger.

          Art. 2 - De opdrachthoudende vereniging Gaselwest wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie) via op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen – rekening 2021 en begroting 2022 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Peter Van Den Haute, schepen

          Voorwerp en motivering

          De gemeente maakt deel uit van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen samen met de gemeenten Brakel, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse en Wortegem–Petegem.
          De vereniging stuurt ons de documenten betreffende de rekening 2021 en het budget 2022 om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

          Verwijzingen

          Rekening 2021 en budget 2022 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen
          Verslag nazicht rekening 2021 door de aangeduide verificateurs en verslag Algemene Vergadering ILV BSD Vlaamse Ardennen.

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1u 48 min 29 sec - 1u 49 min 31sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – De gemeenteraad keurt de rekening 2021 en de begroting 2022 van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen goed.

          Art. 2 – Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de Interlokale Vereniging Burensportdienst Vlaamse Ardennen.

    • Bijkomende dagorden

      • Extra

        • Communicatiecharter aangaande wegeniswerken op het publiek domein

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Verontschuldigd: Philip Lefever
          Inleiding

          Raadslid Matthijs Verschraegen

          Voorwerp en motivering

          Naar aanleiding van de wegeniswerken op Moldergem en deze, nog recenter, in de Stationsstraat, uitten verschillende omwonenden hun ongenoegen over een gebrekkige communicatie.

          Betreffende de wegeniswerken op Moldergem zou in het najaar een beslissing genomen zijn om de kanten niet langer te verharden. Door hierover uitdermate laattijdig te communiceren, groeide het ongenoegen alleen maar. Zeker toen bleek dat er op verschillende plaatsen, volgens sommigen willekeurig, wel (opnieuw) werd verhard. Dat het lokaal bestuur maximaal inzet op ontharding, kan enerzijds worden aangemoedigd. Anderzijds moeten we er ons van bewust zijn dat dit totaal tegenovergesteld werd gecommuniceerd naar de inwoners op de enige bewonersbijeenkomst in 2020. Eveneens, na een bevraging door mezelf op de gemeenteraad van 24 september 2020 (ca. 02:19:00 uur), kwam hierop het bevestigend antwoord dat bestaande verharding zou gerespecteerd worden (met die nuance dat er voor één uniforme verharding zou worden gekozen, nl. kasseien).

          Een goede week geleden vatten wegeniswerken aan in de Stationsstraat. De straat werd gedurende twee volle dagen onderbroken (waarna nog een onderbreking volgde, vorige week donderdag). Amper vijf dagen voordat de werken aanvatten, werden de inwoners en de lokale handelaars van de voorgenomen activiteiten op de hoogte gebracht. Ook hier volgde een heleboel, terecht, ongenoegen.

          De fractie van Open VLD Zwalm wil constructief meedenken naar een oplossing om dergelijke communicatie in de toekomst vlotter, en vooral eerder, te organiseren.

          We beseffen dat het niet altijd eenvoudig is om dit communicatieproces te organiseren. Bovendien zijn we allemaal mensen, het kan ook eens fout lopen. Niettegenstaande hopen we met onderstaand communicatiecharter een aanzet te geven om communicatie omtrent wegeniswerken in de toekomst vlotter en vooral sneller te organiseren.

          Ik zie dit charter eerder als een vorm van soft law, niet als iets dwingend waaraan het schepencollege vastgenageld zit. Vandaar de bewoordingen “in de mate van het mogelijke”. Het is immers niet mogelijk om in alle gevallen kort op de bal te spelen. Wanneer we nastreven om het charter zo goed mogelijk op te volgen, kan gebrekkige en laattijdige communicatie in de toekomst maximaal worden vermeden.

          Voorstel:

           

          Artikel 1. – De gemeenteraad machtigt het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van een communicatiecharter aangaande wegeniswerken op het publiek domein binnen de gemeente Zwalm.

           

           Artikel 2. – Het communicatiecharter omvat inhoudelijk, minimaal, volgende vereisten:

           

           §1 Wegeniswerken op het publiek domein die langer dan drie weken in beslag nemen

           

           In geval van wegeniswerken op het publiek domein die langer dan drie weken in beslag nemen, organiseert het College van Burgemeester en Schepen, in de mate van het mogelijke, één maand voorafgaandelijk aan de voorziene opstart van de werken een bijeenkomst van bewoners en handelaars binnen de getroffen werfzone waarbij deze worden uitgenodigd op een grondige toelichting van de wegeniswerken.

           

          De bewoners en handelaars van de getroffen werfzone worden op deze bijeenkomst uitgenodigd aan de hand van een persoonlijke uitnodiging verstuurd of bezorgd aan hun postadres.

           

          Er wordt naar de grieven van de inwoners en de handelaars van de getroffen werfzone geluisterd en hieromtrent wordt een bondig verslag opgemaakt waarbij nadien, in de mate van het mogelijke, met deze grieven rekening wordt gehouden.

           

          De bewoners van de gemeente Zwalm worden van de voorgenomen wegeniswerken op de hoogte gebracht, in de mate van het mogelijke, minimaal één maand voor de voorziene opstart van de werken via volgende communicatiekanalen:

           

          -          Een bericht via de social media-kanalen van de gemeente Zwalm;

           

          -          Een bericht via de gemeentelijke app; en,

           

          -          Een bericht in De Zwalmse Post.

           

          In geval dat van de voorziene planning van de wegeniswerken wordt afgeweken, zowel qua timing als qua uitvoering, worden de bewoners en de handelaars hiervan tijdig op de hoogte gebracht. Dit aan de hand van een persoonlijke schrijven verstuurd of bezorgd aan hun postadres. Hierin wordt duidelijk gecommuniceerd dat bewoners en handelaars de mogelijkheid hebben hun grieven aangaande de afwijkingen te communiceren naar de gemeente toe.

           

          Dit schrijven vindt plaats, in geval van afwijken qua timing, in de mate van het mogelijke, zo snel mogelijk nadat de afwijking qua timing aan het College van Burgemeester en Schepenen werd medegedeeld.

           

          Dit schrijven vindt plaats, in geval van afwijken qua uitvoering, in de mate van het mogelijke, minimaal twee weken voordat de beslissing over de afwijking wordt genomen.

           

          Er wordt naar de grieven van de inwoners en de handelaars van de getroffen werfzone geluisterd en hieromtrent wordt een bondig verslag opgemaakt waarbij nadien, in de mate van het mogelijke, met deze grieven rekening wordt gehouden.

           

           In het geval van de timing wordt afgeweken, brengt de gemeente Zwalm bewoners van de gemeente van de afwijkingen zo snel mogelijk op de hoogte, via volgende communicatiekanalen:

           

          -          Een bericht via de social media-kanalen van de gemeente Zwalm;

           

          -          Een bericht via de gemeentelijke app; en,

           

          -          Een bericht in De Zwalmse Post.

           

           §2 Wegeniswerken op het publiek domein die een straat minstens ten dele ontoegankelijk maken voor doorgaand verkeer gedurende meer dan één dag

           

           In geval van wegeniswerken op het publiek domein die een straat minstens ten dele ontoegankelijk maken voor doorgaand verkeer gedurende meer dan één dag worden de getroffen bewoners en handelaars, in de mate van het mogelijke, één maand voorafgaandelijk aan de voorziene opstart van de werken op de hoogte gebracht van deze werken aan de hand van een persoonlijke uitnodiging verstuurd of bezorgd aan hun postadres.

           

           De bewoners van de gemeente Zwalm worden van de voorgenomen wegeniswerken op de hoogte gebracht, in de mate van het mogelijke, minimaal twee weken voor de voorziene opstart van de werken via volgende communicatiekanalen:

           

          -          Een bericht via de social media-kanalen van de gemeente Zwalm;

           

          -          Een bericht via de gemeentelijke app; en,

           

          -          Een bericht in De Zwalmse Post.

           

           Artikel 3. – Het college van Burgemeester en Schepenen brengt het genomen voorstel tot communicatiecharter aangaande wegeniswerken op het publiek domein ter advies aan de verkeerscommissie.

           

           Nadat het advies van de verkeerscommissie werd ingewonnen, wordt het communicatiecharter aangaande wegeniswerken op het publiek domein ter stemming voorgelegd aan de gemeenteraad.


          Regelgeving

          Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute, Louis Ide, Angelique De Clercq, Johan De Bleecker, Matthijs Verschraegen, Bruno Tuybens

          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=XKazJ2zCp2c&t=138s - Tijdsblok audio: 1 u 49 min 31 sec - 2 u  22 min 11 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Tineke Van Nieuwenhuyze
          Voorstanders: Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Monique De Waele
          Tegenstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Emmy Herregodts, Louis Ide, Anke Thuy, Greet Van Herpe
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 10 stemmen tegen
          Besluit

          Enig art. - Het voorstel van de open VLD-fractie betreffende "Communicatiecharter aangaande wegeniswerken op het publiek domein" wordt verworpen.

Namens de gemeenteraad,

Tineke Van Nieuwenhuyze
Waarnemend algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad