Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

Notulen  de raad voor maatschappelijk welzijn

do 26/01/2023 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Baert, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

Door een technisch probleem is enkel beeld zichtbaar op de live-opname en geen geluid.  De tussenkomsten in deze vergadering worden derhalve kort schriftelijk weergegeven.

  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Mario Baert, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de notulen van haar voorgaande zitting worden goedgekeurd.

          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022.
          Audio-visueel verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=uHKXyGo6XIE

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig art. – De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19.12.2022 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 1. Algemene financiering

      • Normaal

        • Goedkeuring jaarrekening 2021 van de gemeente en OCMW Zwalm - kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Mario Baert, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur van 13.12.2022 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW van Zwalm.

          Inleiding

          Bruno Tuybens, voorzitter vast bureau

          Voorwerp en motivering

          Op 27.06.2022 werd de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Zwalm goedgekeurd door zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt het volgende:

          § 1. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
          1° aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
          2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
          3° het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering is bezorgd met toepassing van artikel 250;
          4° de algemene en de budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.

          Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden naar de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn binnen een termijn van honderdvijftig dagen wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente zowel de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening, met toepassing van artikel 286, § 1, 3°, als de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd met toepassing van artikel 250.

          § 2. De toezichthoudende overheid kan bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig bestempelen en beslist dan over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die verrichtingen. Ze brengt de betrokkenen onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing met een aangetekende brief of een andere melding die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens. In voorkomend geval wordt daarbij een verzoek gevoegd om het vastgestelde bedrag aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn te betalen. Een afschrift van de beslissing van de toezichthoudende overheid wordt bezorgd aan de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, al naargelang het geval.

          Deze jaarrekening 2021 werd goedgekeurd door de provinciegouverneur. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen.

          Dit besluit wordt ter kennisname gebracht van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.

           
          Verwijzingen

          Brief van de Gouverneur dd. 13.12.2022 betreffende jaarrekening 2021
          Besluit van de gemeenteraad en OCMW-raad van 27.06.2022 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2021

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Besluit

          Enig artikel - De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van besluit van de Provinciegouverneur van 13.12.2022 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW van Zwalm.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Reglement tussenkomst psychosociale hulp - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
          Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, leden van het vast bureau
          Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
          Philip Lefever, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Mario Baert, Lid Raad voor Maatschappelijk Welzijn

          De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot goedkeuring van het reglement "tussenkomst in psychosociale hulp".

          Inleiding

          Bernhard Ardaen, lid vast bureau

          Voorwerp en motivering

          De drempel naar psychosociale hulpverlening is voor veel mensen te hoog. Dit onder meer door de hoge kostprijs, onbekend aanbod, reacties uit de omgeving.

          Met dit reglement willen we enerzijds de financiële drempel om psychosociale hulp in te schakelen verlagen en anderzijds de taboe die heerst op het inschakelen van psychosociale hulp verkleinen door het bespreekbaar maken van deze hulp.

          In het meerjarenplan werd een budget voorzien van € 3600 per jaar in het actieplan 427: versterken van de zorg: aanbieden van psychologische hulp.
          De tussenkomst is bestemd voor inwoners, gedomicilieerd in de gemeente Zwalm, en die behoren tot één van de volgende doelgroepen:
          Doelgroep 1: Maakt gebruik van volgende dienstverlening bij het OCMW Zwalm (individueel).
          •    (equivalent) leefloon-genieters en hun gezinsleden;
          •    cliënten en hun gezinsleden in budgetbeheer, budgetbegeleiding of in schuldbemiddeling via het OCMW Zwalm waarbij er momenteel actief aan schuldaflossing wordt gedaan.

          Doelgroep 2: Maakt op het moment van de aanvraag (nog) geen gebruik van de OCMW-dienstverlening maar heeft beperkte financiële middelen.
           
          De aanvrager moet wel behoeftig zijn, hiervoor wordt gekeken naar het maandelijks gezinsinkomen dat steeds wordt afgetoetst aan de van kracht zijnde EU SILC norm.
          Momenteel wordt rekening gehouden met de EU SILC norm 2021 (bedragen/maand).

          Alleenstaande persoon – gezinshoofd                                                             € 1293/maand
          Bijkomende volwassene                                                                                   € 646,50/maand
          Kind ouder dan of gelijk aan 14 jaar (op basis van het geboortejaar)             € 646,50/maand
          Kind jonger dan 14 jaar (op basis van het geboortejaar)                                € 387,90/maand

          Aanvullend op deze vereisten, wordt voor beide doelgroepen ook rekening gehouden met volgende elementen:
          •    Bij aantoonbaar co-ouderschap wordt de helft van het bedrag per kind opgeteld;
          •    Personen met roerende kapitalen met een waarde hoger dan € 6.250, op het moment van de aanvraag, komen niet in aanmerking voor de tussenkomst.
          •    Het bedrag van de huurprijs of de hypothecaire lening dat 1/3 van het inkomen overschrijdt, wordt in mindering gebracht van het inkomen;
          •    Afbetaalde eigendommen worden meegenomen in het financieel onderzoek, het inkomen wordt met 1/5 verhoogd;
          •    Er wordt geen rekening gehouden met naakte eigendommen;  
          •    Er wordt geen rekening gehouden met de vrijgestelde bedragen gekoppeld aan de berekening van een leefloon (bv. enkel vakantiegeld, het groeipakket en het onderhoudsgeld uitbetaald ten voordele van de kinderen);
          •    Er wordt geen rekening gehouden met de zorgverzekering, de integratietegemoetkoming en het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood;
          •    Voor personen in collectieve schuldenregeling wordt enkel rekening gehouden met het vastgestelde leefgeld bepaald in het minnelijk of gerechtelijk aanzuiveringsplan.


          De aanvraag dient te gebeuren bij de sociale dienst van OCMW Zwalm door de cliënt zelf.
          De maatschappelijk werker maakt een dossier op, bestaande uit:

          • het door de aanvrager ondertekende aanvraagdocument;
          • de identiteitskaart;
          • de gezinssamenstelling;
          • het door de aanvrager en maatschappelijk werker ondertekende register;
          • een attest van de mutualiteit, waaruit blijkt dat betrokkene een tussenkomst heeft aangevraagd bij zijn mutualiteit m.b.t. psychosociale zorg. Het attest vermeldt ook het betaalde bedrag aan de erkende psycholoog of erkende psychotherapeut en de verkregen tussenkomst.

          De maatschappelijk werker informeert zijn cliënt over de tussenkomsten die mogelijk zijn ten gevolge van dit reglement.

          Elke aanvraag van een persoon, die geen cliënt is bij het OCMW (doelgroep 2), zal een sociaal-financieel onderzoek tot gevolg hebben. Hiertoe zal elke aanvrager zijn inkomsten dienen te bewijzen door middel van het laatste aanslagbiljet van de belastingen of het inkomen van de laatste drie maanden (loonfiches, rekeninguittreksels, ..), rekeninguittreksels, enz.

          Per kalenderjaar is er 1 uitgebreid sociaal-financieel onderzoek nodig, bij de aanvraag. Bij volgende aanvragen tot tussenkomst in psychosociale hulp binnen hetzelfde kalenderjaar is er geen uitgebreid sociaal-financieel onderzoek nodig. Het is dan voldoende om een betaalbewijs te bezorgen en een attest van de mutualiteit, waaruit blijkt dat betrokkene een tussenkomst heeft aangevraagd bij de mutualiteit m.b.t. psychosociale zorg. Het attest vermeldt het betaalde bedrag aan de erkende psycholoog of erkende psychotherapeut en de verkregen tussenkomst.

          Er kan enkel een tussenkomst worden aangevraagd voor sessies bij een erkend psycholoog of erkend psychotherapeut.

          Er wordt geen vaste tussenkomst voorzien. De tussenkomst die door OCMW Zwalm wordt bepaald, hangt af van het betaalde bedrag en de tussenkomst die hij/zij van de mutualiteit geniet.

          Het remgeld wordt bepaald op € 4 voor personen met het recht op verhoogde tegemoetkoming en € 11 voor mensen zonder recht op verhoogde tegemoetkoming. Op die manier is de uiteindelijke kostprijs voor de aanvrager hetzelfde als de kostprijs van een sessie bij de eerstelijnspsycholoog.

          Voorbeeld: cliënt betaalt € 60 voor een sessie bij een erkend psycholoog. De cliënt geniet van het recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming en krijgt een tussenkomst van zijn mutualiteit van € 15. De cliënt kan een tussenkomst van OCMW Zwalm genieten van € 41. De cliënt betaalt zelf € 4 voor de sessie bij de psycholoog.

          Voorbeeld: cliënt zijn dochter gaat langs bij erkend psycholoog en betaalt € 60 voor een sessie. De cliënt geniet niet het recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming en ontvangt een tussenkomst van de mutualiteit van € 20 voor deze sessie. De cliënt kan een tussenkomst van € 29 ontvangen van OCMW Zwalm. De cliënt betaalt zelf € 11 voor de sessie bij de psycholoog.

          Er wordt een tussenkomst door OCMW Zwalm gegeven voor maximum 12 sessies per kalenderjaar per gezinslid.

          Personen die beroep doen op een eerstelijnspsycholoog (ELP), kunnen geen aanspraak maken op een tussenkomst, gezien zij reeds een verlaagd tarief betalen. Het tarief voor een ELP-sessie is vastgesteld op € 4 (recht op verhoogde tegemoetkoming) of € 11 (geen recht op verhoogde tegemoetkoming) per sessie.

          Indien de ELP-sessies uitgeput zijn (deze zijn beperkt tot 8 sessies per jaar) kan het OCMW wel tussenkomen voor 4 overige sessies. (https://www.psy-ovl.be/).

          Afwijkingen (meer sessies/jaar of remgeld aan € 4 ipv € 11) kunnen toegestaan worden na een uitgebreid sociaal en financieel onderzoek en na goedkeuring van het BCSD.

          Binnen de maand na de aanvraag neemt het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst een beslissing tot het al dan niet toekennen van een individueel voordeel. De aanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing.
          De maatschappelijk werker maakt hiertoe maandelijks een lijst op met de namen van de aanvragers, het bedrag dat de aanvrager betaalde en de tussenkomst door het OCMW. Deze lijst wordt voorgelegd op de zitting van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.


          Elke wijziging in de sociaal-financiële situatie kan tot een herziening of stopzetting van de tussenkomsten leiden.
          Indien de tussenkomst ten onrechte werd toegekend, op basis van bewust verleende, foutieve informatie vanwege de aanvrager, bij misbruik of fraude, kan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst  beslissen de tussenkomsten te stoppen en terug te vorderen en kan het Vast Bureau van het OCMW beslissen om de aanvrager hiervoor een sanctie op te leggen.

           
          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen
          Audio-visuele opname van de vergadering: https://www.youtube.com/watch?v=3i95KhtCob8 - door een technisch probleem is er geen geluid

          Bijlage

          Reglement tussenkomst in psychologische kosten

          ARTIKEL 1: BUDGETTEN

          In het meerjarenplan werd een budget voorzien van € 3600 per jaar in het actieplan 427: versterken van de zorg: aanbieden van psychologische hulp.

          ARTIKEL 2: DOELGROEPEN
          De tussenkomst is bestemd voor inwoners, gedomicilieerd in de gemeente Zwalm, en die behoren tot één van de volgende doelgroepen:
          Doelgroep 1: Maakt gebruik van volgende dienstverlening bij het OCMW Zwalm (individueel).
          •    (equivalent) leefloon-genieters en hun gezinsleden;
          •    cliënten en hun gezinsleden in budgetbeheer, budgetbegeleiding of in schuldbemiddeling via het OCMW Zwalm waarbij er momenteel actief aan schuldaflossing wordt gedaan.

          Doelgroep 2: Maakt op het moment van de aanvraag (nog) geen gebruik van de OCMW-dienstverlening maar heeft beperkte financiële middelen.
           
          De aanvrager moet wel behoeftig zijn, hiervoor wordt gekeken naar het maandelijks gezinsinkomen dat steeds wordt afgetoetst aan de van kracht zijnde EU SILC norm.
          Momenteel wordt rekening gehouden met de EU SILC norm 2021 (bedragen/maand).

          Alleenstaande persoon – gezinshoofd                                                             € 1293/maand
          Bijkomende volwassene                                                                                   € 646,50/maand
          Kind ouder dan of gelijk aan 14 jaar (op basis van het geboortejaar)             € 646,50/maand
          Kind jonger dan 14 jaar (op basis van het geboortejaar)                                € 387,90/maand

          Aanvullend op deze vereisten, wordt voor beide doelgroepen ook rekening gehouden met volgende elementen:
          •    Bij aantoonbaar co-ouderschap wordt de helft van het bedrag per kind opgeteld;
          •    Personen met roerende kapitalen met een waarde hoger dan € 6.250, op het moment van de aanvraag, komen niet in aanmerking voor de tussenkomst.
          •    Het bedrag van de huurprijs of de hypothecaire lening dat 1/3 van het inkomen overschrijdt, wordt in mindering gebracht van het inkomen;
          •    Afbetaalde eigendommen worden meegenomen in het financieel onderzoek, het inkomen wordt met 1/5 verhoogd;
          •    Er wordt geen rekening gehouden met naakte eigendommen;  
          •    Er wordt geen rekening gehouden met de vrijgestelde bedragen gekoppeld aan de berekening van een leefloon (bv. enkel vakantiegeld, het groeipakket en het onderhoudsgeld uitbetaald ten voordele van de kinderen);
          •    Er wordt geen rekening gehouden met de zorgverzekering, de integratietegemoetkoming en het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood;
          •    Voor personen in collectieve schuldenregeling wordt enkel rekening gehouden met het vastgestelde leefgeld bepaald in het minnelijk of gerechtelijk aanzuiveringsplan.

          ARTIKEL 3: AANVRAAG
          De aanvraag dient te gebeuren bij de sociale dienst van OCMW Zwalm door de cliënt zelf.
          De maatschappelijk werker maakt een dossier op, bestaande uit:

          • het door de aanvrager ondertekende aanvraagdocument;
          • de identiteitskaart;
          • de gezinssamenstelling;
          • het door de aanvrager en maatschappelijk werker ondertekende register;
          • een attest van de mutualiteit, waaruit blijkt dat betrokkene een tussenkomst heeft aangevraagd bij zijn mutualiteit m.b.t. psychosociale zorg. Het attest vermeldt ook het betaalde bedrag aan de erkende psycholoog of erkende psychotherapeut en de verkregen tussenkomst.

          De maatschappelijk werker informeert zijn cliënt over de tussenkomsten die mogelijk zijn ten gevolge van dit reglement.

          Elke aanvraag van een persoon, die geen cliënt is bij het OCMW (doelgroep 2), zal een sociaal-financieel onderzoek tot gevolg hebben. Hiertoe zal elke aanvrager zijn inkomsten dienen te bewijzen door middel van het laatste aanslagbiljet van de belastingen of het inkomen van de laatste drie maanden (loonfiches, rekeninguittreksels, ..), rekeninguittreksels, enz.

          Per kalenderjaar is er 1 uitgebreid sociaal-financieel onderzoek nodig, bij de aanvraag. Bij volgende aanvragen tot tussenkomst in psychosociale hulp binnen hetzelfde kalenderjaar is er geen uitgebreid sociaal-financieel onderzoek nodig. Het is dan voldoende om een betaalbewijs te bezorgen en een attest van de mutualiteit, waaruit blijkt dat betrokkene een tussenkomst heeft aangevraagd bij de mutualiteit m.b.t. psychosociale zorg. Het attest vermeldt het betaalde bedrag aan de erkende psycholoog of erkende psychotherapeut en de verkregen tussenkomst.

          ARTIKEL 4: TUSSENKOMSTEN DOOR HET OCMW
          Er kan enkel een tussenkomst worden aangevraagd voor sessies bij een erkend psycholoog of erkend psychotherapeut.

          Er wordt geen vaste tussenkomst voorzien. De tussenkomst die door OCMW Zwalm wordt bepaald, hangt af van het betaalde bedrag en de tussenkomst die hij/zij van de mutualiteit geniet.

          Het remgeld wordt bepaald op € 4 voor personen met het recht op verhoogde tegemoetkoming en € 11 voor mensen zonder recht op verhoogde tegemoetkoming. Op die manier is de uiteindelijke kostprijs voor de aanvrager hetzelfde als de kostprijs van een sessie bij de eerstelijnspsycholoog.

          Voorbeeld: cliënt betaalt € 60 voor een sessie bij een erkend psycholoog. De cliënt geniet van het recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming en krijgt een tussenkomst van zijn mutualiteit van € 15. De cliënt kan een tussenkomst van OCMW Zwalm genieten van € 41. De cliënt betaalt zelf € 4 voor de sessie bij de psycholoog.

          Voorbeeld: cliënt zijn dochter gaat langs bij erkend psycholoog en betaalt € 60 voor een sessie. De cliënt geniet niet het recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming en ontvangt een tussenkomst van de mutualiteit van € 20 voor deze sessie. De cliënt kan een tussenkomst van € 29 ontvangen van OCMW Zwalm. De cliënt betaalt zelf € 11 voor de sessie bij de psycholoog.

          Er wordt een tussenkomst door OCMW Zwalm gegeven voor maximum 12 sessies per kalenderjaar per gezinslid.

          Personen die beroep doen op een eerstelijnspsycholoog (ELP), kunnen geen aanspraak maken op een tussenkomst, gezien zij reeds een verlaagd tarief betalen. Het tarief voor een ELP-sessie is vastgesteld op € 4 (recht op verhoogde tegemoetkoming) of € 11 (geen recht op verhoogde tegemoetkoming) per sessies.

          Indien de ELP-sessies uitgeput zijn (deze zijn beperkt tot 8 sessies per jaar), kan het OCMW wel tussenkomen voor 4 overige sessies (https://www.psy-ovl.be/).

          Afwijkingen (meer sessies/jaar of remgeld aan € 4 ipv € 11) kunnen toegestaan worden na een uitgebreid sociaal en financieel onderzoek en na goedkeuring van het BCSD.

          ARTIKEL 5: BESLISSING
          Binnen de maand na de aanvraag neemt het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst een beslissing tot het al dan niet toekennen van een individueel voordeel. De aanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing.
          De maatschappelijk werker maakt hiertoe maandelijks een lijst op met de namen van de aanvragers, het bedrag dat de aanvrager betaalde en de tussenkomst door het OCMW. Deze lijst wordt voorgelegd op de zitting van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.


          ARTIKEL 6: STOPZETTING EN TERUGVORDERING
          Elke wijziging in de sociaal-financiële situatie kan tot een herziening of stopzetting van de tussenkomsten leiden.
          Indien de aanvraag ten onrechte werd toegekend, op basis van bewust verleende, foutieve informatie vanwege de aanvrager, bij misbruik of fraude, kan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst  beslissen de tussenkomsten te stoppen en terug te vorderen en kan het Vast Bureau van het OCMW beslissen om de aanvrager hiervoor een sanctie op te leggen.

          ARTIKEL 7: INWERKINGTREDING
          Dit reglement wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur, treedt in werking bij goedkeuring en geldt tot en met 31 december 2025.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, Jozef Van Den Bulcke, Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement "tussenkomst in psychologische kosten", zoals opgenomen in bijlage, goed.

          Art. 2 – Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.

Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn